Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

Niin juu, sun olikin diesel. Enpäs tuota ajatellutkaan. Voihan siellä olla joku ohjainrulla enemmän kuin bensakoneessa.
Täällä on meidän edellinenkin Alfa huollettu: http://www.loimaanautohuolto.fi/ Yrityksen vetäjiltä löytyy niin Alfa Romeoita kuin Lanciaakin.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Haa - räpläsin Giuliettan takaloosterin sähköjohtoja: Takavalot toimii! Sähköpeukalo keskellä kämmentä, tuurilla Italomaagiset sähköt kuntoon! 8)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Pele kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:Jo vuorokausi takana Team F40:n huoltamalla autolla, eikä vieläkään ole jääty tielle! Eli ei ainakaan toistaiseksi banaania Epezille.

70tkm huolto hihnanvaihtoineen jäi alle 900€:n.
Pitikö 70tkm huolto sisällään jotain speciaalia?
Meillä vaihdettiin 80tkm kohdalla jakopääsetti+vesipumppu, moottoriöljyt+suodatin = 500,00€
Kaikki suodattimet meni vaihtoon. Dieseli koneen jakopääsetti on noin satasen kalliimpi ja työläämpi vaihtaa. Ja olihan tuossa vielä vähän lisähommia huollon lisäksi.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Juu, hyvä hinta!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

Epezi kirjoitti:Kaikki suodattimet meni vaihtoon. Dieseli koneen jakopääsetti on noin satasen kalliimpi ja työläämpi vaihtaa. Ja olihan tuossa vielä vähän lisähommia huollon lisäksi.
Ok. Kiitos tarkennuksesta. :)

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Giulietan pakkasrajat löytyi...

Eilen -21 C ja vasen peili kieltäytyi kääntymästä auki. Koitin pari kertaa käskyttää peilejä edestakaisin sillä seurauksella, että oikeakin jäi linkkuun ja molemmat piti kiskoa väkisin auki. Moottorinkin joku oli yön aikana vaihtanut dieseliin sekä lisännyt autoon hierovat istuimet, sumean taustapeilin ja julmetun määrän nitinöitä kojetauluun. Oli siis tukikumit aikalailla tönkköinä. Näistä huolimatta 160 km matka kesämökille sujui ilman ylimääräistä ohjelmaa ja hiipuivat ne jurinatkin hilalleen. Öljytikkukin oli matkan jälkeen ihan paikoillaan...

Tänään piti heittää 2x15 km kauppareissu -27 C kelissä. Ovea avattaessa alkoi melkoinen vollotus. Varmaan TCT:n pumppu, mihin en koskaan ennen ole huomiota kiinnittänyt. Toisaalta oikeanpuoleinen peili tuntui heränneen henkiin ja kone käynnyistyi ihan nätisti, toki tutuksi tulleen traktorisimulaation kera.

Vaan 7 km ajon jälkeen pukkasi varoitusvaloa "Check Gearbox" tekstin kera. 5. pykälä (manuaalitilassa) pysyi päällä. Välillä piti tiputtaa neloselle eikä TCT enää suostunut vaihtamaan vitoselle. Onneksi pääsin kaupan pihaan ilman suurempia hidastuksia, vain viimeinen puoli km piti kontata kolmosella.

Varttitunnin seisokki kaupan pihassa ja kone uudelleen tulille; ei varoitusvaloja ja kaikki toimii. Mutta taas napsahti puolessa matkaa, kun olin hidastamassa kapean sillan 40 -rajoitukseen. Check engine, hill holder tilt ym. ja tehot katosi ihan kokonaan. Kone kävi prutkutellen (3 pytyllä?) tyhjäkäyntiä 1500 rpm taulussa, vaihde päällä auto kulki nykien ˜kävelyvauhtia eikä kaasupolkimella ollut mitään vaikutusta. En viitsinyt riskeerata kapeaan paikkaan ryytymistä, joten nylkyttelin pari sataa metriä seuraavaan risteykseen. Kone seis, uudelleen käyntiin ja taas mentiin - tosin moottorin vikavalo jäi palamaan. Tämä oli vissiin nyt tämä huohotin jäähän -operaatio? Öljytikku oli noussut ylös ja muovien päällä oli pärskeitä (yksittäisiä pisaroita).

Nyt kokonaisvaltaisesta kokemuksesta taitaa enää uupua hinurikyyti?

Niija, molemmilla kerroilla autoa esilämmitetty 2+ h letkulämppärillä & autossa on ylläpitolaturikin. Muttei viimasuojia... mitähän touhu olisi ilman esilämmitystä?

Edit: kesämökin pakkasrajat löytyi - pari päivää –27 lukemia ja vedentulo loppui. Tänään pakkasta enää –18, joten paluumatkalla ei ylimääräistä ohjelmaa syntynyt. Vikavalot sammui öljytikun tarkastus...eiku kahvitauon aikana ja kotipihassa A-pilarin suunnalta kuulunut surina ilmaisi, että peilin kääntömoottori on jälleen valmiina palvelukseen.
Viimeksi muokannut insinörtti, 08 Tammi 2016, 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Oon tässä ajellut ilman esilämmittelyjä pari päivää Giuliettalla ihan mukavasti. Radion pentele yllätti, kun luulin ettei se ole päällä ja yht'äkkiä alkoikin musiikki pauhaamaan. Siinä jotain feelua kyllä. Muutoin ihan jees. Ainakin X1:seen verrattuna (joka sekin kyllä starttaa ja liikkuu, mutta halunnee uutta akkua)...

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja winorloose »

-24C illalla työpaikan pihassa ja ilman mitään lämmittimiä käyntiin. Annoin käydä muutaman minuutin tyhjäkäyntiä. Vaihdekeppi oli vähän "puuromainen" kun syöksyin baanalle, mutta muuten ei ongelmia.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Täällä Giulietta on toiminut ihan hyvin. Tänään vein naapurinkin lapset kouluun, kun naapurin uudehko Bemari ei suostunut käynnistymään. Ei ollut esilämppäriä..

Tosin Giulietta on startannut joka kerta lämpimästä tallista. :roll:
Senza cuore saremmo solo macchine

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Toissapäivänä minunkin Giuliettani starttasi hyvin parinkymmenen asteen pakkasessa ilman esilämmitystä, vaikka toista pelkäsin. Ei näköjään ole ongelmia auton kanssa kylmässäkään kelissä. Pakkanen on onneksi lievenemään päin huomisesta alkaen, onneksi.

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

Hienoa että monella MA toimii mukavasti myös kunnon pakkasilla, oma ei vaan kuulu siihen joukkoon. Säteilylämmitintä 1-2h ennen starttia, käy kuin traktori ja ratti lähes hakkaa näpeille kun tärisee niin. Ja se vesihöyrypilvi mitä Giuli vetää perässään kun painan kaasua, se on huikeaa nähtävää eikä siis nesteitä häviä mihinkään. Ajan siis vetyautolla?

Olisi oikein kiva testata miten toi Giuli pelaisi pakasta vedetyllä MA-yksiköllä, se kun on oma lempipeikko. Voiko se toimia huonosti näin kylmillä keleillä mutta kuitenkin niin ettei mitään häiriövaloja vilkutella. Kokeilu vaan tulee turhan kalliiksi jos se on kuitenkin kunnossa. 159 osasi varoitella ketjun venymisestä hyvissä ajoin häiriövalon kanssa vaikkei sen vikakoodi ihan suoraan siihen viitannutkaan. Olis hyvä päästä ennakoimaan isompia korjauksia mutta MA-yksikkö taitaa vaan toimia ilman häiriökoodeja kunnes sitten luovuttaa kesken leikin jos vaan on luovuttaakseen.

OT: tänään lounaalle työkaverin "uudella" Fiat Punto Dynamic 60:lla vm. 2006, 25 astetta pakkasta ja Punto käy niin mahtavasti että kateeksi kävi. Punto oli vanhemman pariskunnan kauppakassi 52000km mittarissa. Metallihopea väri täysin iskussa ja ilmastointikin löytyy eikä kustantanut kuin 1500eur. Hinta/laatu kohdillaan. Mutta silti tämä neiti-ihminen toivoi pääsevänsä joskus lounaalle myös Giuliettan kyydissä mihin palataan myöhemmin... :mrgreen:

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

Hyvin on tuo meidän Gilu ainakin pelaillut pakkasilla. Kotipihassa johdon nokassa n.1,5h aamulla ennen emännän töihin lähtöä. (säteily+ sisälämppäri).Tänäänkin pakkasta oli 26C.

Työpaikallaan sensijaan ei saa lämmitykseen, joten kahdeksan tunnin jäähtymisen jälkeen tänäänkin oli lähtenyt hyvin käyntiin vaikka mittari oli näyttänyt 27C.
Auto on siis 2011 Multi Air. Ajettu nyt reilut 80tkm. Akku alkuperäinen.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

-26° C ja Giulietta ajoon ilman mitään esileikkejä. Ongelmiakin oli - pelkääjän puolen A-pilarista kuului jokin resonaatio-ääni ensimmäisen kilometrin ajan! -> Paaliin. :wink:

(Niijoo, meni se perheen toinenkin kulkuväline ilman lämpökäsittelyjä koko matkan Tapaninvainiosta keskustaan, joten taisin Bimmerin vuoksi kimpoilla turhaan...)

Aamulla kehällä oli valkea MiTo Tuusulanväylän itäpuolella itäänpäin hyytyneenä, hätä oli kova kun vilkut olivat päällä. :|
Mutta Tuusulan suuntaan sai ajella sinisen Giuliettan perässä - mukava oli havaita auton muotoilullinen ylivertaisuus, kun ohitettiin F30 farkku (jollaista oon aika tosissanikin harkinnut, mutta pakkasessa lämmitti huomata miten paljon paremmalta Giulietta näytti ohi mentäessä). 8)

4LF4
Viestit: 48
Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja 4LF4 »

Pitkästä aikaa foorumille. Hyvin on keväällä hommattu Giulietta toiminutkin, mutta eipä näytä tykkäävän pakkasista.
Eli auto on 1.4 TCT multiair -12.Ajettu 55tkm Akku ladattu, monta tuntia lämppärissä. Kuskin oven avaa niin se TCT:n pumppu kuulostaa kovin nuhaiselta (sekö se on?)
Pakkasta eilen -28 nyt -24 sama juttu. Eli starttaa kovin heikosti ja kolmannen yrityksen jälkeen sanoo, että check transmission.
Pitäisikö laatikkoon vaihtaa paremmin pohjolaan soveltuvat öljyt?
edit: Akku tyhjä latauksesta huolimatta. Apuvirralla läks. Tarvii hommata jännitemittari.
La Meccanica delle emozioni

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^En lähtisi laittamaan mitään pohjola öljyjä kun ei ole sellaista. Kannattaa pysytellä oikeissa tehtaan määrittämissä suosituksissa.
Ei nyt auton kuulukkaan toimia täysin riippumattomasti huoneessa olevan elefantin läsnäolosta huolimatta joka tässä tapauksessa on aika kova pakkanen. Tähän tarvitaan mahdollisimman hyvin varustautumista, kärsivällisyyttä ja positiivista mieltä.
Kuva

4LF4
Viestit: 48
Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja 4LF4 »

Joo tehtaan hyväksymää toki meinasinkin, niitäkin kai on useampaa merkkiä?
Mutta ongelma oli tosiaan akku eikä öljyt.
La Meccanica delle emozioni

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Huolto-ohje ilmoittaa TCT laatikko öljyksi SAE 75W-85 joka täyttää FIAT 9.55550-MZ6 vaatimuksia.
En löydä mitään muuta öljyä joka tuota täyttää paitsi tehtaan oma Tutela Transmission Gearforce.
Kuva

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Pujazuba kirjoitti:Ei nyt auton kuulukkaan toimia täysin riippumattomasti huoneessa olevan elefantin läsnäolosta huolimatta joka tässä tapauksessa on aika kova pakkanen. Tähän tarvitaan mahdollisimman hyvin varustautumista, kärsivällisyyttä ja positiivista mieltä.
Eli tarvitaan lämmin autotalli. :)
Olen kyllä sitä mieltä, että Suomessa olevan auton pitäisi käynnistyä ilman esilämmitystä mikäli lämpötila ylittää -40 astetta ja sen pitäisi toimia moitteettomasti, mutta mehän olemme valintamme tehneet.
Ongelma ei ole yksin Alfojen. Liian moni nykyauto hyytyy näillä keleillä. Eikö autoja enää testata äärioloissa?

Sikäli 4LF4 on oikeassa, että pitäisihän näihin ongelmiin hakea jotain ratkaisua. Giulietta on hyvä auto mikäli pakkasta ei ole enempää kuin -10 astetta.
Kootaan vielä. Pakkasella etenkin Multiairilla varustetuissa malleissa esiintyy:
-huohotinongelmia, öljyä roiskuu mittatikun reiästä. Omastani tyhjennettiin syksyllä jakohihnan vaihdon yhteydessä huohottimenkotelo, joka oli kuulemma täynnä vettä. Auttaisiko tämä säännöllisesti tehtynä ongelmaan?
-sytytysongelmia? Eli kone käy 3-pytyllä. Mistä tämä johtuu?
-TCT-vaihteiston ongelmat. Johtuu vain kylmästä vai myös huonosta akusta?

Itselläni ei ole ollut tosiaan kuin tuo auton yhtäkkinen, hetkellinen käyminen kolmella pytyllä, joka sytytti moottorivalon ja jonka jälkeen auto siirtyi autotalliin.
Luotto autoon talvikäytössä on tällä hetkellä aika heikko.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Mulla oli MA tct MiTo, ei siinä ollut talvella mitään tollasta. Ei ollut ikinä tolpassa. Pelkkää taajama-ajoa. Lyhyitä (yleensä 6km) siirtymiä. Lienee poikkeus joka vahvisti säännön? Ei tossa T-Jetissäkään tunnu olevan mitään erityistä. Mitä nyt toki perhana joku resonaatio kabiinissa tosiaan, unohdin että paaliinhan se piti laittaa! :silly:

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Mukava kuulla, että on ollut ongelmattomiakin yksilöitä, mutta kuten olet viimepäivinä lukenut, niin ongelmiakin tuntuu riittävän.
Ei minullakaan ole ongelmia, mutta en minä tällä autolla Lappiin uskaltaisi lähteä.
Senza cuore saremmo solo macchine

Reino_
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

Nyt viikonverran tällä itselleni uudella giulietalla ajelleena olen aika paljon seurannut näitä kyseisen auton talviominaisuuksia, edellisellä omistajalla oli ollut huohotin ongelmia ja siihen on pureuduttu syksyisin tehtävällä huohottimen putsauksella, tässä tietysty auttaa kun vuosihuolto osuu aina sopivasti syksyyn. Ajattelin itse jatkaa tätä huohotin perinnettä ja kelien vaatiessa varata yhden ylimääräisen huohottimen putsauksen tuonne helmikuun hujakoille. Akku meni tänä aamuna vaihtoon, lähti kovilla pakkasilla huonosti käyntiin lämmityksestäkin kunnes eilen ei startannut enää ollenkaan. Alkuperäinen akku oli paikallaan vielä, mutta nyt tuntuisi lähtevän kun palmun alta! Sitä olen tässä yrittänyt selvitellä että eikö maahantuojalla ole mitään tehtävissä tuon huohottimen kanssa? Kai sinne joku lämmitys/eristys on mahdollista suorittaa. Mutta on kyllä kertakaikkiaan mukava ja kiva auto tämä! :)

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Reino_ kirjoitti:Sitä olen tässä yrittänyt selvitellä että eikö maahantuojalla ole mitään tehtävissä tuon huohottimen kanssa? Kai sinne joku lämmitys/eristys on mahdollista suorittaa.
Näitä tässä yritän potkiskella, ettei vain uskotella itselle, että kaikki on hyvin, vaan yritetään parantaa hienoa autoa sopimaan paremmin olosuhteisiin.
Senza cuore saremmo solo macchine

Reino_
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

hagger16 kirjoitti:
Reino_ kirjoitti:Sitä olen tässä yrittänyt selvitellä että eikö maahantuojalla ole mitään tehtävissä tuon huohottimen kanssa? Kai sinne joku lämmitys/eristys on mahdollista suorittaa.
Näitä tässä yritän potkiskella, ettei vain uskotella itselle, että kaikki on hyvin, vaan yritetään parantaa hienoa autoa sopimaan paremmin olosuhteisiin.
Juuri näin. En minä ainakaan halua joka reissun jälkeen avata konepeltiä ja katsoa onko öljytikku paikallaan vai ei, ongelmahan näissä selkeästi on. Mites tämä maahantuonti sitten, omani on -12 mallia niin kenelle nämä ongelmat kuuluu? Sen aikaiselle vai nykyiselle vai miten. Ajattelin tarttua härkää sarvista ja alkaa laittelemaan sähköpostia asiasta. Ärsyttää tosin jo valmiiksi kun melkein tiedän että vastaus on että ongelmat ovat yksittäistapauksia eikä toimenpiteitä tarvita.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ma & T-Jet sukupolven Alfan haasteisiin vakavasti suhtautuen: Jokin yhteinen nimittäjä huohottimen jäätymisellä ja olosuhteilla/käytöllä lienee olevan. Sitähän voisi koittaa vaikka forumistien yhteistyöllä etsiä! Monella tuntuu olevan huonoja talvikokemuksia.
-Mikä tällöin oli olosuhde?
-Mikä edellinen/edelliset ajot?
-Mitä kuormaa käynnistettäessä (laitteita päällä)?

Koska löytyy ainakin kaksi datapistettä ongelmattomasta talviolosuhdeajosta (MiTo MA tct, Giulietta T-Jet), listataan näiden talvikäytön olosuhteet:
-Ei esilämmitystä (potentiaalinen syypää).
-Vain pätkäajoa, harvoin auto lämpimäksi.
-Ei juuri lainkaan maantietä/motaria.
-Käytännössä säilytys aina taivas'alla.
-MiTon ongelmattomat kilsat ennen 50tkm matkamittarilukemaa (silloin kiertoon), Giuliettassa nyt 43tkm.
-Merkkihuollot, aukottomat. Alkuperäis-akku.
-Käytännössä akulle heti käynnistyksen jälkeen täysi kuorma (kaikki lämmittimet, myös kuskin jakkara, päälle). Ja soihan autossa musiikkikin.

Löytyisikö tältä pohjalta jokin selkeä trendi milloin ongelmat ilmenevät vs. ongelmaton talviautoilu?

EDIT: Niijoo, ei mitään askarreltuja tahi ostettuja viimasuojia, ihan luonnonkauniina on Alfat talvellakin.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Reino_ kirjoitti:Ajattelin tarttua härkää sarvista ja alkaa laittelemaan sähköpostia asiasta.
Laita ihmeessä. Aloita vaikka nykyisestä ja jatka edelliseen. Pitäähän näille yrittää edes tehdä jotain.
lerppu kirjoitti:- löytyisikö tältä pohjalta jokin selkeä trendi milloin ongelmat ilmenevät vs. ongelmaton talviautoilu?
Yhteinen nimittäjä lienee pakkanen. :-D Itse käytän aina esilämmitystä, mikäli mahdollista. Niin myös tuon ainokaisen ongelman tullessa. Muuten auto oli katoksessa ja seisonut ajamatta yhden vuorokauden. Pakkasta reilu -10 astetta koko ajan. Sähkölaitteet käytössä käynnistyksestä lähtien. Ajo kaupunkiajoa. Ei viimasuojia, kun eivät ole ilmeisesti apua tuoneet nekään.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Toki pakkanen. Lähinnä ajattelin että listaamalla kokemuksia voisi löytyä maaginen kaava "Giuliettasi kanssa on syytä varautua seuraavissa oloissa, tietyntyyppisessä käytössä, ongelmiin xx - niille on tehtävissä xx".

Jos on kyseessä tilanne, jossa samoissa olosuhteissa ja samankaltaisella käytöllä - samalla kalustolla - tulee esiin eriasteisia luotettavuuspulmia, voidaan puhua laaduttomuudesta kokonaisuutena. Ei riitä että 40% (tai mikä määrä sitten onkaan) on ongelmattomia yksilöitä. Hajonta on liian suurta.
- Kyselyllä olisi mahdollista haarukoida toistettavat ongelmatilanteet, mikäli niitä nousee esiin. Jos taas ongelmat pelkkää hajontaa, tilanteen hallinta on mahdotonta ja tuote on "speksin" ulkopuolella, siis luotettavaan käyttöön näissä olosuhteissa soveltumaton.

Haluaisin tietää kummassa tilanteessa autoni kanssa olen... (Olenko onnekas yksilön suhteen vai liittyykö toiminnan varmuus käyttöön/olosuhteisiin, i.e. voiko autolla tosiaan tehdä sitä Lapin matkaa, joka on normaalikäytöstä tyystin poikkeava tilanne.)

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^No sinun nykyinen autosi on T-jet. Tuohan on vanhempaa tekniikkaa jo Fiateista, joten kokemuksia on varmaan kertynyt jo enemmänkin.
Ehkä se toimii paremmin?

Miksi Mitossa ei ollut ongelmia? Oliko ongelmat vasta edessä päin? Vaikea sanoa.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Yleisemmin tuosta Giulietta & T-Jet yhdistelmästä. Karsastin ennakkoon kovasti tätä komboa (perheellinen tarvitsi näppärää kauppakassia). Pientä tehoa ja Torinon italialaisen autotehtaan moottoria yhdistettynä kolmeen polkimeen kuskin jalkatilassa. Yllätys on ollut suuri, kun vauhtia ja pirteyttä onkin ihan riittävästi, lot's of bang for buck! Ja jos sattumalta luotettavuus äärioloissa on MA TCT -yhdistelmää parempi, niin kelpaahan sekin!

Penkissä näitä ikinä oo käyttänyt, mutta perstuntumalta GT JTS oli hintsusti nopeempi kuin MiTo MA TCT, joka taas oli piirun verran vikkelämpi kuin Giulietta T-Jet. Näitä kolmea lähes tasavahvaa hitaampi käytännössä oli 2.5 166, paitsi silloin kun oli nopeampi! (Busso vikkelin kun sai keskittyä ja pitää ratin suorassa ja ilmi teki yhteistyötä...)

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Kun täällä käyttökokemuksia udellaan niin QV tuntuu rokkaavan ongelmitta, tuli koeponnistettua ilman lämmitystäkin kun duunin parkkiksella auto seisoi pari vuorokautta ja mittari näytti -24 kun starttailin... Ehkä aavistuksen pidempi starttaus kun normaalisi mutta jopa kaikki näytötkin heräsi henkiin normaalisti kun virrat laittoi :shock: Lämmötkin aikas äkkiä normilukemissa vaikka mitään viimasuojia ei ole. Himassa sähköissä mutta ei toi säteilylämmitin tunnu paljon moottoria lämmittävän, sisällä kyllä kivan lämmintä kun on narussa...
Normaalistihan mulla ei ole autolle tarvetta joka päivä mutta nyt käynnissä olevalle pakkasjaksolle on ollut enemmän autolle käyttöä ja ongelmitta tuntuu toimivan ("koputtaa puuta")...

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Velipojan QV jakopää korjattu, oliskohan wetteri tullut 10% vastaan ja Alfalta ei mitään luvattu (tuossa joulun jälkeen tänne viestittelin ongelmasta ja löytyy siis aiemmista viesteistä tarkemmat speksit mistä kyse). On tuo viety nyt sitten kuitenkin kuluttaja-asiamiehelle, katsotaan mitä tulee vai tuleeko mitään. Wetterin kanssa ollut ennenkin nihkeää ja ovat kyllä asiakaspalvelussa moneen otteeseen osoittaneet todella heikkoa osaamista. Velipojalle perheenlisäystä tulossa lisää ja autonvaihto edessä, samalla merkinvaihto ja vaikka bemareita useampi ollut aiemmin niin ne jäänee nyt wetterin toimintaan pettyneenä pois laskuista, kuten muutkin wetterin merkit.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

hagger16 kirjoitti:^No sinun nykyinen autosi on T-jet. Tuohan on vanhempaa tekniikkaa jo Fiateista, joten kokemuksia on varmaan kertynyt jo enemmänkin.
Ehkä se toimii paremmin?
Alkupään (Bravo) T-Jettien pakkasnesteet halusi ulkoilla pakkasella. MiTosta samaa ei ole kuulunut, joten jotain on tehtaallakin opittu.

FTCF:n puolella on myös ollut tarinoita T-Jettien huohottimen jäätymisestä, mutta ihan saman mittakaavan epidemia se ei tuntunut olevan kuin MA:n kanssa.

Tosin pahin keli, missä itse ikinä tulin T-Jet Bravoa ulkoiluttaneeksi, oli -26 °C. Lentokentän parkkihallista = ilman esilämmitystä tulille, no problem.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Rauta
Viestit: 430
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Ford Focus ST ja Hyundai Ioniq plug-in hybrid (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Meillä multiair-moottorilla varustettu Giulietta jätti pari kertaa tielle pakkasella. Tolpan päästä lähdettiin lämmityksestä ihan normaaleista alle -10 asteen pakkasista, Moottorista katoavat tehot, käynti epätasaista, jouluvalot syttyvät kojetaluluun. Hinurilla huoltoon, sulatellaan autoa, huohotuksessa ongelmia. Mitossa Multiair-kone, ei niin minkäänlaista ongelmaa. Taitaa olla nämä pakkasongelmat lähinnä
Giulietassa, jostain syystä siiinä paikat jäätyvät kun taas MiTossa eivät.

Ipi
Viestit: 345
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 jtd sw, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta ja 500
Paikkakunta: Nurmes

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Meillä Giulietta MA TCT on toiminut helteet ja pakkaset ilman mitään ihmeellisyyksiä reilut 73000 km, paitsi tällä viikolla, kun vaimo ajoi pelkästään töihin lyhyttä matkaa. Mootorin valo syttyi ja tyhjäkäynti pomppi ja rumputti epätasaisesti. Halliin yöksi ja ei ongelmia enää aamulla. Pakkasta - 30° molemmin puolin. Siis vain pätkäajo on ongelman tuonut. Miton TCT ennen Giuliettaa oli vaihteistoltaan vähän ongelmallinen ja pakkasella se pari kertaa hyytyi parkkiin. Viimeinen talvi oli silläkin ongelmaton, kun pyydettiin huollossa öljyjen vaihto laatikkoon ( ei kuulemma kuulu huolto - ohjelmaan ). Giuliettaan on vaihdeltu laatikon öljyt nyt huolloissa ja hienosti toimii nyt pakkasillakin.

500:nen on huoleton diesel koneensa kanssa, ei säiky kylmää. Puhuttaessa uudemmista autoista siis.

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

Ensimmäisen kerran valoshown ja tehojen häviämisen jälkeen Giuli hinattiin huoltoon sulatettavaksi, tuo hinauskertahan oli turha koska seuraavat 2 kertaa opetti että kun tuo kävi niin käynnin sai normaaliksi viimeistään 3 startilla ja moottorin häiriövalon häviämään muutaman lisästartin jälkeen. Huohotinta ei oo tosiaan omasta aiemmin putsailtu, seuraavassa huollossa se tehdään ja taas ennen ensi talvea. Mutta tulipahan hinailu kokeiltua ja pääsi kirjoittamaan asianmukaiseen ketjuun. :lol: Omat ajot töihin n.8km ja kotiin hieman pitempi lenkki ja viikottain pitempää siivua muutenkin koska hei, Alfalla on vaan niin mukava ajaa kun kaikki toimii. Auto on katoksessa yön yli ja lämmitystäkin tulee käytettyä käytännössä aina, töissä tolppapaikat kortilla joten ihan aina lämmitykseen ei pääse käsiksi, auto starttaa kyllä joka kerta vaivattomasti mutta käynti on ruma kun lämpötila alle -15.

Pari ekaa vuotta oma Giuli vietti Kemissä ja kävin ostamassa tämän Oulusta Wetteriltä. Pohjois-Suomen talvia alla lähes 2. MA-yksiköstä löytyy juttua Alfaownerilla vaikka kuinka mutta britit ei näitä oikeita talvia koe joten kaikkia heidän kokemuksia ei voi tänne suoraan soveltaa.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

lerppu kirjoitti:Ma & T-Jet sukupolven Alfan haasteisiin vakavasti suhtautuen: Jokin yhteinen nimittäjä huohottimen jäätymisellä ja olosuhteilla/käytöllä lienee olevan. Sitähän voisi koittaa vaikka forumistien yhteistyöllä etsiä! Monella tuntuu olevan huonoja talvikokemuksia.
-Mikä tällöin oli olosuhde?
-Mikä edellinen/edelliset ajot?
-Mitä kuormaa käynnistettäessä (laitteita päällä)?
3½ vuotta ja 82 tkm takana, vikavalot pakkasella tauluun 3 kertaa. Näistä ensimmäinen oli puhdas sähköhärö/pehmobugi - vikavalot paloi, muutoin mittaristo kuollut, Bravo teki saman tempun, mutta vaati huoltokäynnin, Giulietta toipui itsekseen.

Kahdella muulla tapauksella paljon yhteistä. Ensin runsaasti pätkäajoa ja/tai ruuhkamatelua (= konetta ei ehkä missään välissä kunnolla kuumaksi, vaikka mittari normilämpöjä lupailikin?). Sitten 150+ km rykäisy, osaksi moottoritietä, mökille, ja seuraavana päivänä ylimääräistä ohjelmaa luvassa. Edellinen kerta oli lokakuussa 2014 - taisi olla ihan ekat pakkaset sinä vuonna (...jotain -5°C luokkaa). Tällöin oireena vikavalot tauluun heti startissa, mutta mitään toiminnallista ongelmaa ei ollut.

Tänä vuonna pakkaset alkoivat ennen loppiaista, mutta auto on ollut tosi vähällä ajolla viime viikot, kun duunipaikka muutti eikä uudessa mestassa ole parkkihalli vielä käytössä & sinne pääsee julkisilla jopa nopeammin kuin autolla. Ja lopputulemana TCT:n häiriötila alkulämmittelynä ja sen jälkeen huohotin jäähän.

Esilämmitys on ollut käytössä, sähkögrillit toki päällä alkumatkasta, mutta lämmityslaitetta käyttelen säästeliäästi siihen saakka, kunnes lämpömittari näyttää yli 80°C lukemia. Automaagi haluaa huudattaa liki täysillä -> moottori ei varmaan ikinä saavuttaisi käyntilämpöään.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Pedrofin
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Helmi 2012, 14:20
Car(s): Mito QV
ex. 156 JTS SW
Paikkakunta: Lahti

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pedrofin »

hagger16 kirjoitti:^No sinun nykyinen autosi on T-jet. Tuohan on vanhempaa tekniikkaa jo Fiateista, joten kokemuksia on varmaan kertynyt jo enemmänkin.
Ehkä se toimii paremmin?

Miksi Mitossa ei ollut ongelmia? Oliko ongelmat vasta edessä päin? Vaikea sanoa.

Kyllä tuo miton multiair kenkkuilee ihan samalla tavalla, kaksi kertaa tällä viikolla jouluvalot ja limp mode. Steering corrector, asr, hill holder yms. pois pelistä ja käynti kolmella ja heiluvilla kierroksilla. Lennosta uus startti ja kaikki toimii taas. Ja kolmen startin jälkeen check engine häviää. Uusi multiair yksikkö kiinni, ajettu noin 1000 km. Ei ainakaan sen pitäisi vielä antautua, ja öljytikku edelleen paikallaan. Melkein jo kaduttaa (huom. vain melkein) että vaihdoin 156 JTS:n tähän. Luotettavin talviauto mitä tulee mieleen. 6 vuotta ajelin ilman yhtä ainoaa vikakoodia, nyt mitolla kolmeen kuukauteen senkin edestä...

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Pedrofin kirjoitti:Uusi multiair yksikkö kiinni, ajettu noin 1000 km. Ei ainakaan sen pitäisi vielä antautua
Tämä oli mukava kuulla, joten voimme ainakin ruksata multiair-yksikön pois aiheuttajien listalta. Tai ainakin sen kulumisesta johtuvat syyt..
Huohotinko se sitten on?

Juu, luotettavasti on myös oma 156 toiminut. Tosin tuli siihenkin asennettua akkulaturikin.. Ei se kyllä mikään nautinto ole enää 30 asteen pakkasessa ajella. :mrgreen:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

Näitä huohottimen jäätymisiä, öljytikun ylösnousemuksia, sekä käyntihäiriöitä kylmänä kun tuntuu olevan yhdellä jos toisella, niin onko näillä jotain yhteisiä tekijöitä?
-lyhyt ajomatka (moottori ei lämpiä riittävästi ja kondensio ei kuivu)
-vanhat öljyt (vaihto ennen talvikautta, oli kilometrejä miten hyvänsä)
-öljyn vaihtoväli (väitän että valmistajan ohjeistama 30tkm toimii vain etelän lämmössä)

Vai onko tuo meidän 2011 MA vain poikkeus, kun mitään ongelmia ei ole ilmennyt näinä kahtena talvena jotka meillä on ollut.Kilometrejä mittasissa nyt 83tkm.
Auto taivasalla, eikä aina mahdollista saada edes esilämmitykseen (emännän työpaikka)
Ei viimasuojaa nokalla, alkuperäinen akku. jne.
Öljyt ja suodatin vaihtunut meillä ollessa 10tkm välein.
Työmatka ajoa 60km/päivä, ei juurikaan taajama-ajoa.(VT9)

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Pelen teoriasta voin allekirjoittaa vanhat öljyt (6kk/23tkm) mutta en tiedä oliko tuo se varsinainen syy miksi mittatikku (-17) oli maanantaina ulkona. Tätä ei ole aikaisemmin sattunut, mutta toisaalta aina on ollu maanantaita paremmat viimasuojat käytössä.

Auto seisoi pakkasessa (-32) tiistai-illasta perjantai-iltapäivään. Lämmittelin noin 3h ja lähti käyntiin kuten kesällä. Akku vaikuttaa olevan hyvässä kunnossa. Tosin loput autosta oli aivan jäässä ja kaikkiaan sitä piti käyttää parkissa 30min ja vielä päälle kiertää kylää toiset 30min, että pahimmat sivuäänet ja vollotukset sai pois. Lauantaina sitten työkeikka (-23) ongelmitta.

Huohottimen jäätyminen ja huono käynti (P0101) ovat minusta kaksi eri vikaa, joskin ne voivat sattua samaan aikaan. Huohottimen sijainti on suoraan moottorin päällä ja maantienopeudella ajoviima puhaltaa suoraan siihen. Taajamanopeuksilla moottorin lämpö riittää pitämään sen sulana. Rakenne on ns. itsekorjaava, eli maantiellä jäätynyt huohotin sulaa itsekseen kunhan pitää autoa parkissa pari minuuttia. Huohotinputki on suorastaan kuuma jos sitä käy kokeilemassa moottorin päältä. Ruotsin talvitestit ovat se ja sama käykö niitä ajamassa ollenkaan. Lapin kuiva pakkanen yhdistettynä nilkka suorana ajamiseen, niin varmasti se toimii eikä paikat jäädy.

Huono käynti P0101 on sattunut kerran talvella 2013, jolloin oli -15 ja sankka lumipyry. Tällä kerralla ei ollu ylempää viimasuojaa asennettuna. Väittäisin, että ilmankosteus on syy tähän ongelmaan. Tähän voi vaikuttaa lähellä oleva sula vesistö, lumisade tai kuskin tapa ajaa toisen perseessä kiinni. Ajotilanne oli siten, että 45km maantietä kohteen parkkipaikalle, missä moottorijarrutuksella ja keveällä kuormalla tuli vika päälle.

Vikojen osalta pitäisi saada käyttäjäkokemuksia myös facelift-mallin osalta. Siinä huohotin on erilainen (ja eristetty) verrattuna näihin vanhoihin. Samoin öljyn viskositeetti on vaihtunut, joten näillä voi olla jotain tekemistä asian kanssa.

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

Keskusteluun osallistuneilla tuntuu moottorin käynti olevan ihan ok vaikka pakkasta olisi kovastikin? Eilen oli tarkoitus lämmittää pari tuntia 1½ vrk ajamattomuuden jälkeen (-24-17 lämmöt) mutta naapuri auttoi vetämällä virtakaapelin pois pistokkeesta joten startti ilman lämmitystä ja käynti kuin kiviä olisi murskattu. Syksyllä huolto voiteli alustan joustot ja siinä onnistuttiin hienosti, alusta ei kitise millään lämpöasteilla kuten edellisinä talvina vaan saa nauttia moottorin äänestä. Pitkän lenkin jälkeen 2h seisonta parkkipaikalla ja kaikki toimi kuin kesällä.

Pedrofin: vaihdettiinko Miton MA-yksikkö mistä syystä ja millä oireilla vai oliko vaihdettu ennen kuin ostit?

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

matti_vuorio kirjoitti:Vikojen osalta pitäisi saada käyttäjäkokemuksia myös facelift-mallin osalta. Siinä huohotin on erilainen (ja eristetty) verrattuna näihin vanhoihin. Samoin öljyn viskositeetti on vaihtunut, joten näillä voi olla jotain tekemistä asian kanssa.
Hyvää pohdintaa. Nuo mainitsemasi päivitykset lienevät tehtävissä vanhempiinkin malleihin?
matti_vuorio kirjoitti:Huono käynti P0101 on sattunut kerran talvella 2013, jolloin oli -15 ja sankka lumipyry. Tällä kerralla ei ollu ylempää viimasuojaa asennettuna. Väittäisin, että ilmankosteus on syy tähän ongelmaan. Tähän voi vaikuttaa lähellä oleva sula vesistö, lumisade tai kuskin tapa ajaa toisen perseessä kiinni.
Tuo huono käynti on sattunut kerran. Täältä löytyy nuo kaikki: vesistö, lumisade ja kuskin tapa ajaa perseessä kiinni. :mrgreen: Tai no ei ehkä viimeinen, mutta kaupunkiajoa kuitenkin..
Senza cuore saremmo solo macchine

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja winorloose »

matti_vuorio kirjoitti: Vikojen osalta pitäisi saada käyttäjäkokemuksia myös facelift-mallin osalta. Siinä huohotin on erilainen (ja eristetty) verrattuna näihin vanhoihin. Samoin öljyn viskositeetti on vaihtunut, joten näillä voi olla jotain tekemistä asian kanssa.
Niitä vaan ei montaa suomessa ole.

Avatar
Pedrofin
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Helmi 2012, 14:20
Car(s): Mito QV
ex. 156 JTS SW
Paikkakunta: Lahti

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pedrofin »

Jonesi kirjoitti: Pedrofin: vaihdettiinko Miton MA-yksikkö mistä syystä ja millä oireilla vai oliko vaihdettu ennen kuin ostit?
Kotiinpäin ajellessa kauppojen jälkeen tuo yksikkö kyykkäsi. Melkein kesäkelit oli silloin vielä. Moottorin vikavalo vilkkuvana tauluun, rupesi käymään selkeästi kolmella ja julmettu jurina ja tärinä. Uudelleen starttaus ja kaikki toimi hetken kunnes oireet palasivat. Muutaman kerran teki ja kertaalleen motarilla tasavauhdissa puutui täysin ja kulutus nousi järjettömäksi. (tais olla yli 25l/100 ). Ja tämä kerta ilman vikavaloja. Siitä pajalle.

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja mipo »

Propleemat Diesel giulietan kanssa jatkuu..tai oikeammin ei ole ohitse.

Uusi akku, ja ladattu laturilla täyteen. Virrat tulee autoon, oli kiva homma sammutella stereoita sun muita aina kun heitti virrat päälle. Startatessa ei edes yritä pyörittää. Kuuluu vain ynähdys ja kaikki himmenee. Yritin hehkutella useampaan kertaan, mutta ei vaikutusta.
Kaiken lisäksi vieno sähkökäryn tuoksu tuntui kabiiniin kun muutaman kerran yritti startata. Eli vinkkejä kaivataan, mistä rupeaisi vikaa etsimään. Olisiko joku kosketushäiriö vai pakkanen saanut startin rikkoutumaan?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Vaikeahko näkemättä ja kuulematta sanoa varmuudella mitään. Voi hyvinkin olla startti antautunut tai vaikka maadoitusongelma. Jännitteen voisi mitata startatessa ja katsoa tuleeko samankaltaista lukemaa, kun ottaa miinuksen koneesta/korista/akulta.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

mipo kirjoitti:Virrat tulee autoon, oli kiva homma sammutella stereoita sun muita aina kun heitti virrat päälle.
Siis radio lähtee itsekseen päälle? Jos näin on, niin tämäkin viittaa liian alhaiseen jännitteeseen = huono kontakti tai viallinen akku.

Lerppuhan kanssa kyseli radion kummittelusta. Minulla radio rupesi soittelemaan itsekseen, yleensä muistitikulta, silloin & tällöin. Urputin tästä ym. kummitteluista (S&S toimimattomuus) ja syylliseksi paljastui löysällä ollut akkukenkä. Tosin edelleen radiossa on sellainen kummallisuus, ettei se muista viimeksi kuunneltua kanavaa, vaan aina on joku ihan random taajuus käytössä, kun sen pistää päälle. Ehkä siitä syystä, että radiota tulee nykyään kuunneltua tosi harvoin.

Öljynvaihtostatistiikkaakin kyseltin. MA:n huollot osuvat n. 1½ v. välein ja vaihdatan öljyt jakson puolivälissä eli n. 15 tkm/9 kk välein. En nyt muista tarkkaa aikaa & km-lukemia edelliskerralle, mutta loppukesää/syksyä se oli ts. vaihdosta on korkeintaan 6 kk ja alle 10 tkm.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuosta että radio ei muista edellistä kanavaa, "joku jossain" raportoi syylliseksi TA:n tai RDS:n, en muista kumpi (molemmista oli puhe). Eli jos on liikennetiedotukset päällä, ota ne pois (tai sitten just toisiperin). Eipä ole ainakaan kallis kokeilla, josko sillä ongelma katoaisi.
Asiasta on joskus myös kebabilla puhuttu, muistaakseni nimimerkki Stilo oli moiseen törmännyt jossakin?

oon_joo
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Joulu 2013, 06:05

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja oon_joo »

jaahas, takana olis ensimmäinen auton leimaus sitten ~8 vuoteen :mrgreen: muuten läpi mutta, p0101 vikakoodi oli koneessa, lisäksi etujarruis huolimatta vuotuisesta jarruhuolloista eroa pyörien välillä oli 14% :drinking: ja just oli ~pari viikkoo sitten huollossa, taitaa olla reklamaation paikka kun takuukin voimassa :drinking:

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

^ Paljonko kilometrejä mittarissa?
Perus jarrut, vai Brembot?

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TTi »

Aika ihmeellistä tosiaan, jos uudehkosta autosta löytyy jarrudynossa tuollainen ero etujarruissa. Enpä muista omalta kohdalta vastaavaa sattuneen, edes vanhempia autoja katsastettaessa. Yleensä riittävän tuoreet jarrunesteet ja kunnon polkeminen ennen konttorille viemistä varmistaa (etu)jarrujen toiminnan.

Varsinkin, jos jarruja on vuosittain huollettu. Toki on huoltoja ja huoltoja...
TTi

Vastaa Viestiin