Käyntihäiriö (33)
Valvoja: Moderators
Käyntihäiriö (33)
Eli ongelma on seuraavan lainen:
Yllättäen, yleensä esim. motariajon jälkeen, auto sammuu. Ei tahdo
lähteä käyntiin. Lähtee kuitenkin, mutta saattaa käydä huonosti.
Käynti on tyyliin "put put put". Sitten yht'äkkiä lähtee taas
normaalisti. Välillä vika ei ilmene sammumimisena, vaan hyytymisenä.
Olettaisin kyseen olevan samasta viasta. Esim. kun höllää kaasua ja
sitten painaa uudelleen, ei tapahdukkaan mitään, sitten taas lähteekin
vetämään.
Tuo vika ilmaantu joku aika sitten ja huipentui tulpan irtoamiseen
(kyllä!). Ajattelin silloin että siinähän se olikin. Tulppa paikalleen
ja toimi taas hetken. Nyt ei toimi. Tietysti tuo tulpan kireys pitää nyt
ensin tarkistaa... ihmetyttää vaan se, että kun tulppa oli irti, auto
kävi suhteellisen hyvin, eli vika ei välttämättä siis ole siinä!
Ilmamääränmittari tietysi on yksi vikapaikka. Se oli kohtuu likainen,
kun katsoin. Miten sen puhdistu onnistuu? Eli onko vaikea purkaa, vai
miten se pitäisi putsata? (Ruuvit on kitattu kiinni, eli ei ole tarkoitus
avata.)
Auto on vm. 90 Alfa 33 1,7l 16V, Boshcin Motronic ruiskulla.
Yllättäen, yleensä esim. motariajon jälkeen, auto sammuu. Ei tahdo
lähteä käyntiin. Lähtee kuitenkin, mutta saattaa käydä huonosti.
Käynti on tyyliin "put put put". Sitten yht'äkkiä lähtee taas
normaalisti. Välillä vika ei ilmene sammumimisena, vaan hyytymisenä.
Olettaisin kyseen olevan samasta viasta. Esim. kun höllää kaasua ja
sitten painaa uudelleen, ei tapahdukkaan mitään, sitten taas lähteekin
vetämään.
Tuo vika ilmaantu joku aika sitten ja huipentui tulpan irtoamiseen
(kyllä!). Ajattelin silloin että siinähän se olikin. Tulppa paikalleen
ja toimi taas hetken. Nyt ei toimi. Tietysti tuo tulpan kireys pitää nyt
ensin tarkistaa... ihmetyttää vaan se, että kun tulppa oli irti, auto
kävi suhteellisen hyvin, eli vika ei välttämättä siis ole siinä!
Ilmamääränmittari tietysi on yksi vikapaikka. Se oli kohtuu likainen,
kun katsoin. Miten sen puhdistu onnistuu? Eli onko vaikea purkaa, vai
miten se pitäisi putsata? (Ruuvit on kitattu kiinni, eli ei ole tarkoitus
avata.)
Auto on vm. 90 Alfa 33 1,7l 16V, Boshcin Motronic ruiskulla.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei tuossa taida muut paikat jäätyä kuin huohotusputkisto tai mahdollisesti likainen ilmamäärämittarin läppä. Ainakin jälkimmäinen vetää jäätyessään seoksen sekaisin, oireista päätellen huohotinkin sotkee sen jotenkin vaikka ei nyt äkkiä tulekaan mieleen että miten. Ehkä huohotin jäätyy -> kampikammioon tulee painetta -> paine tuppautuu ohivuotona männän ohi palotilaan laihentamaan seosta?
- Epäkelpokeräilijä -
Tuosta huohottimesta varoiteltiin enne talve ja siihen liimailtiin eristettä, siis putkiin. En tiedä auttaako, mutta kumminkin.
Huohotus on yksi veikkaukseni. Viimeksi kun auto sammui ja käynnistyttyään kävi huonosti, puski se savua vaihekepin juuresta sisään. Savu johtuu arvatenkin öljystä. Tuota on tapahtunut ennekin, mutta suoraa vuotoa en ole kyennyt paikallistamaan, kun en ole auton alla käynnissä ollut. Mutta tuo kuitenkin sai minut epäilemään sitä huohotusta. Eli jos siellä huohotus jäätyy tukkoon, kampikammion paine nousee -> tiivisteet vuotaa.
Se ilmamääränmittari oli aika likanen, näytti siltä kuin siellä olis sitä huohotusilmaa, tai siis sitä vesi/öljy vaahtoa vähän sisässä.
Mitenkäs tuo putsataan?
Nyt pitäisi tehdä seuraavaa:
1. tarkastaa tulpat
2. tarkastaa/putsata huohotus
3. putsata ilmamääränmittari
4. vaihtaa bensasuodatin
5. pistää vedenpoistoa tankkiin
Huohotus on yksi veikkaukseni. Viimeksi kun auto sammui ja käynnistyttyään kävi huonosti, puski se savua vaihekepin juuresta sisään. Savu johtuu arvatenkin öljystä. Tuota on tapahtunut ennekin, mutta suoraa vuotoa en ole kyennyt paikallistamaan, kun en ole auton alla käynnissä ollut. Mutta tuo kuitenkin sai minut epäilemään sitä huohotusta. Eli jos siellä huohotus jäätyy tukkoon, kampikammion paine nousee -> tiivisteet vuotaa.
Se ilmamääränmittari oli aika likanen, näytti siltä kuin siellä olis sitä huohotusilmaa, tai siis sitä vesi/öljy vaahtoa vähän sisässä.
Mitenkäs tuo putsataan?
Nyt pitäisi tehdä seuraavaa:
1. tarkastaa tulpat
2. tarkastaa/putsata huohotus
3. putsata ilmamääränmittari
4. vaihtaa bensasuodatin
5. pistää vedenpoistoa tankkiin
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuosta ruiskukoneen vedenpoistosta olen vähän skeptinen, mutta muuten kuulostaa hyvältä listalta.
Se ilmamäärämittari putsataan siis vain "mekaniikkaosastosta" eli läpän juuresta. Mittarin voi ottaa vaikka pöydälle niin on helpompi rassata, bensaan/tinneriin kastetulla rätillä kun pyyhkii sen puhtaaksi niin pitäisi loppua jäätymiset vähäksi aikaa sen osalta. Ellei sitten kone huohota niin paljon että mittari on heti uudelleen räässä.
Se ilmamäärämittari putsataan siis vain "mekaniikkaosastosta" eli läpän juuresta. Mittarin voi ottaa vaikka pöydälle niin on helpompi rassata, bensaan/tinneriin kastetulla rätillä kun pyyhkii sen puhtaaksi niin pitäisi loppua jäätymiset vähäksi aikaa sen osalta. Ellei sitten kone huohota niin paljon että mittari on heti uudelleen räässä.
- Epäkelpokeräilijä -
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
33:ssani oli seuraavia ongelmia:
Joskus ei meinannut käynnistyä, tosin satunnaisen harvinaisesti
Kovalla pakkasella käyntihäiriöitä, rytyytti, aina ei pysynyt käynnissä
Tyhjäkäynti epätasainen
Veto puuttui välillä, eritoten pakkasilla
Kaikki ongelmat poistuivat, kun yhden huonon tulpanjohdon vaihtoi uuteen.
Joskus ei meinannut käynnistyä, tosin satunnaisen harvinaisesti
Kovalla pakkasella käyntihäiriöitä, rytyytti, aina ei pysynyt käynnissä
Tyhjäkäynti epätasainen
Veto puuttui välillä, eritoten pakkasilla
Kaikki ongelmat poistuivat, kun yhden huonon tulpanjohdon vaihtoi uuteen.
Joo, toi tulpanjohdot on yks vikapaikka. Johdot ei ole missään huippukunnossa kylläkään.
Ongelma niiden vaihtamisessa on se, että tulpissa on pieni pää, eli esim. perus johdot ei käy. Mistä saisi semmoset jotka käy?
Noi tulpat vaihdettiin joku vuosi sitten, mutta kun ei tajuttu samalla vaihtaa johtoja, niin otettiin ne palikat tulpan päistä pois. Nyt ongelma on se, että tulppia on niin vaikea saada pois/paikoilleen, kun ei ole juuri oikean mittaista avainta. Viimeksi tuo tehtiin kone lattialla.
Ongelma niiden vaihtamisessa on se, että tulpissa on pieni pää, eli esim. perus johdot ei käy. Mistä saisi semmoset jotka käy?
Noi tulpat vaihdettiin joku vuosi sitten, mutta kun ei tajuttu samalla vaihtaa johtoja, niin otettiin ne palikat tulpan päistä pois. Nyt ongelma on se, että tulppia on niin vaikea saada pois/paikoilleen, kun ei ole juuri oikean mittaista avainta. Viimeksi tuo tehtiin kone lattialla.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Omat kokemukseni 33:sta on jo kymmenen vuoden takaa, mutta silloin syynä vastaaviin oireisiin oli joko bensatankin korvausilmaletkun (tai joku semmoinen) jäätyminen jos oli tullut ajettua syvässä lumessa tai sitten itse bensaputken tukkeutuminen (= röhnää tankissa).
Eka korjaantuu helposti: auto päiväksi lämpimään talliin.
Toisen vian voi ainakin todeta puhaltamalla letkut auki konehuoneen puolelta ja lisäämällä suodattimen. Auttaa jonkin aikaa.
Eka korjaantuu helposti: auto päiväksi lämpimään talliin.
Toisen vian voi ainakin todeta puhaltamalla letkut auki konehuoneen puolelta ja lisäämällä suodattimen. Auttaa jonkin aikaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jos kyseessä on ruiskukone niin kannattaa sitten lisätä ruiskukoneen bensansuodatin, kaasariautoille tarkoitettu yleismallinen muovitötsäfiltteri ei välttämättä kestä useamman barin painetta. Se kun räjähtää ajaessa niin saattaa saada kivat lieskaefektit.Alleggerita kirjoitti:Toisen vian voi ainakin todeta puhaltamalla letkut auki konehuoneen puolelta ja lisäämällä suodattimen. Auttaa jonkin aikaa.
- Epäkelpokeräilijä -