Mekaaninen ahtaminen, tyhmiä kysymiksiä
Valvoja: Moderators
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mekaninen ahtaminen, tyhmiä kysymiksiä
Ahtimen ja kannen väliin läppärunko kain ruiskuvehkeissä yleensä laitetaan. Väliin voi vielä lisätä välijäähdyttimen.
Aiemmin mainittu Bjurmanin rakennelma löytyy tuolta: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9 ... &start=231
Ja tuolta: http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/14 ... fault.aspx
Tuolla puhutaan MP62:lla 0.3-1.0 bar 2.5 litraseen kutoseen: http://www.hiperformancestore.com/superchargerkit.htm
Aiemmin mainittu Bjurmanin rakennelma löytyy tuolta: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9 ... &start=231
Ja tuolta: http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/14 ... fault.aspx
Tuolla puhutaan MP62:lla 0.3-1.0 bar 2.5 litraseen kutoseen: http://www.hiperformancestore.com/superchargerkit.htm
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mekaninen ahtaminen, tyhmiä kysymiksiä
Fordin T-bird SCssä on läppärunko ilmanputsarin ja ahtimen välissä. Ahtimelta ilma menee välijäähdyttimen kautta joko imusrjaan tai takaisin ahtimelle. Eli kurmittamattomana ahdin kierrätti ilmaa välijäähdyttimen kautta, jolloin imusarjassa on alipaine. Kun kaasua painoi reilummin, niin kierrätysventtiili meni kiinni ja ahtopaineet nousi saman tien 0,8bariin. Ahdin imee takaa ja puhaltaa ylös tuohon 3,8 kanteen. En tullut aikoinaan tutkineeksi mistä tuo kierrätysventtili otti alipaineen, mutta ilmesesti läppärungosta. Eli kun läppä on vähän auki saadaan iso alipaine, joka veti kierrätysventtiilin auki, ja kun kaasua painetaan reilummin alipaine laskee jolloin kierrätysventtiili sulkeutuu. Tai jotain
Ohessa kuva Fordin ratkaisusta. Toivottavasti ei kukaan saa mitään allergia reaktioita.
Ohessa kuva Fordin ratkaisusta. Toivottavasti ei kukaan saa mitään allergia reaktioita.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Mekaaninen ahtaminen, tyhmiä kysymiksiä
Kissassa on läppä ennen ahdinta.
Eatonin ahtimessa on omat öljyt sisällä, ei tarvi erillistä öljynkiertoa.
Eatonin ahtimessa on omat öljyt sisällä, ei tarvi erillistä öljynkiertoa.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Mekaaninen ahtaminen, tyhmiä kysymiksiä
Oikealla alueella arviot, kissan kompressori pyörii 28mm leveällä moniurahihnalla.Muistaakseni Spikan hammashihna on noin 15-20 mm leveä, noissa mersun kompuroissa taitaa olla ainakin 20-30 mm moniura.
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mekaaninen ahtaminen, tyhmiä kysymiksiä
VW G60 vehkeisiin ainakin ovat vaihtaneet G-laderin tilalle noita Mersun ja Minin Eatoneita. Ja VW läppärungossa (joka on imusarjan päässä) on ainakin toinen läppä joka päästää paineet takaisin ahtimelle kun varsinainen läppä on kiinni. Voisiko sieltä VW suunnalta hakea ideoita..? En kyllä ole varma onko Eatonissa mahdollista kierrättää tuota "ahdettua ilmaa"..
Re: Mekaaninen ahtaminen, tyhmiä kysymiksiä
Jos haluaa käyttää kaasareita, niin esim. dellortoon löytyy freetechniksiltä suoraan muutos sarja paineistukseen.
..ammattina autoslalom..
Re: Mekaaninen ahtaminen, tyhmiä kysymiksiä
meniskö puristukset alas 2.0->1.8 kammella?
Siinä vanhassa bensan lasisuodattimessa oli kaiketi paineensäädin samassa?
kotelo kaasareille vois löytyä suoraan hyllystä, samoin turbotimer.
Pakosarjaksi 75tbo - tällainen nimim. 155ts varastoissa ainakin
cuuleri löytyy varastosta, tehty rekasta sopimaan
Siinä vanhassa bensan lasisuodattimessa oli kaiketi paineensäädin samassa?
kotelo kaasareille vois löytyä suoraan hyllystä, samoin turbotimer.
Pakosarjaksi 75tbo - tällainen nimim. 155ts varastoissa ainakin
cuuleri löytyy varastosta, tehty rekasta sopimaan
..ammattina autoslalom..
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mekaaninen ahtaminen, tyhmiä kysymiksiä
Lehtipuhaltimia saa halvemmalla, lopputulos tuskin on yhtään huonompi:
https://www.youtube.com/watch?v=dyR0U_fYtwY
https://www.youtube.com/watch?v=dyR0U_fYtwY
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Re: Mekaaninen ahtaminen, tyhmiä kysymiksiä
Onkohan nuissa kunnostetuissa vaihtokoneissa laakerit ja akselistot riittävän kestäviä.?Vertailussa moottorin täydelliseen läpikäyntiin ja uusilla komponenteilla kasattuna. Kunnostettuunkin pitäis vaihtaa nokat ja lisätä öljynjäähytin, jos ahtimen innostuu laittamaan.
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 25 Helmi 2015, 01:47
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Mekaaninen ahtaminen, tyhmiä kysymiksiä
Terve Juhako!
Liekö jo olet saanut ahtimen laiteltua? Kirjottelen nyt kuitenkin oman vastauksen. Itselläkin on ikuisuusprojektina mekaaninen ahtaminen, autona on tosin Jeep XJ neljän litran kutoskoneella. Olen vasta osien hankinnassa menossa, joten mitään en ole vielä joutanut rakentamaan.
Läppärungon sijoittelussa on molempia koulukuntia, ennen tai jälkeen ahtimen. Molemmissa on omat sudenkuopat, jotka tulee ottaa huomioon. Näin olen itse asiat ymmärtänyt:
Jos läppärunko on ennen ahdinta, on kaasuläpän sulkeutuessa vaarana kavitointi eli ahtimen haukkominen tyhjää. Sulkeutunut läppähän estää tuolloin ilman pääsyn järjestelmään. Kuulemma ainakin isojen poikien kiihdytyskisoissa rapakon takana pitää ahtimien olla sidottu Top Fuel- autoissa erillisillä siteillä juuri tuon kavitoinnin ja sen jälkiseurausten takia. Ennen vanhaan jos kaasu jostain syystä päästettiin liian nopeasti, saattoi koko ahdin räjähtää irti moottorista ja lentää ties minne. Roots- tyypin ahtimet kärsivät tuosta kavitoinnista, joten sitä varten kaasun asentoanturilta tarvitaan sana tyhjäkäyntimoottorille, että päästää lisäilmaa läpi. Mekaanisesti ahdetuilla ruiskukoneilla kestää hetken palautua kaasun näpäytyksestä juuri tuon takia.
Jos taas läppärunko on sijoitettu ahtimen jälkeen, tarvitaan blowoff- venttiili, jotta vältytään ahtimen antaman pulssin tekemiltä vahingoilta. Ahdinhan on täydessä työssä siinä vaiheessa, kun kaasun höllää, joten ilman BOV:tä kaasuläppään kohdistuu paineisku, joka tekee tuhojaan.
Ahtimen jälkeinen läppärunko myös vähentää viivettä, joka syntyy kaasun avaamisen ja ilman moottoriin siirtymisen välille. Ilmanhan tulee siirtyä oma matkansa ahtimelta välijäähdyttimen kautta moottorille, joten siinäkin on jo matkaa riittämiin. Kaikki matkassa säästetyt sentit auttavat vasteaikaan. Jenkit asentelevat toki noita mekaanisia ahtimia myös ilman välijäähdytintä, mutta en oikein näe siinä järkeä, kun tuohon jälkiasentamisen vaivaan ryhtyy. Etenkin tuollainen Roots- tyyppinen mekaaninen ahdin, jollainen Eatonkin on, on enemmänkin ilmapumppu, joka pusertaa ilmaa eteenpäin ruuveillaan. Seurauksena on ilman kuumeneminen, joka aiheuttaa luonnollisesti tehohäviötä koneelle.
Itse olen ajatellut sijoittaa ahtimen jälkeen tuon läppärungon edellä mainituista syistä.
Sain huudettua itselleni Ebaysta pari kolme vuotta sitten käytetyn Ford Thunderbirdin Eaton M90-ahtimen, hintaa tuli rahtien jälkeen reilu 150 euroa. Pienempitilavuuksiseen autoon voisi ajatella vaikka SLK Mersun ahdinta, joka toimii muistaakseni magneettikytkimellä. Sen saisi ehkä Mad Max- tyylisesti viritettyä kytkimen taakse juuri niitä liikennevaloja ajatellen...
Sitten jos tarvitsee erikoisempia moniurahihnoja ahtimelle, niin ainakin pari vuotta sitten oli vielä voimissaan Helsingin Suutarilassa liike, josta sai lähes kaikenlaisia hihnoja. En muista nyt millään liikkeen nimeä, mutta Suutarilan Etra Megacenter hoiti heidän kassansa, joten sitä kautta ainakin saa varmasti liikkeen tiedot. Itse liike sijaitsee muutaman sata metriä Etralta. Hain sieltä uuden hihnan hajonneen tilalle meidän crosstraineriin ja tuolloin myyjä sanoi, että lähes minkälainen vain hihna löytyy kyllä heiltä.
Liekö jo olet saanut ahtimen laiteltua? Kirjottelen nyt kuitenkin oman vastauksen. Itselläkin on ikuisuusprojektina mekaaninen ahtaminen, autona on tosin Jeep XJ neljän litran kutoskoneella. Olen vasta osien hankinnassa menossa, joten mitään en ole vielä joutanut rakentamaan.
Läppärungon sijoittelussa on molempia koulukuntia, ennen tai jälkeen ahtimen. Molemmissa on omat sudenkuopat, jotka tulee ottaa huomioon. Näin olen itse asiat ymmärtänyt:
Jos läppärunko on ennen ahdinta, on kaasuläpän sulkeutuessa vaarana kavitointi eli ahtimen haukkominen tyhjää. Sulkeutunut läppähän estää tuolloin ilman pääsyn järjestelmään. Kuulemma ainakin isojen poikien kiihdytyskisoissa rapakon takana pitää ahtimien olla sidottu Top Fuel- autoissa erillisillä siteillä juuri tuon kavitoinnin ja sen jälkiseurausten takia. Ennen vanhaan jos kaasu jostain syystä päästettiin liian nopeasti, saattoi koko ahdin räjähtää irti moottorista ja lentää ties minne. Roots- tyypin ahtimet kärsivät tuosta kavitoinnista, joten sitä varten kaasun asentoanturilta tarvitaan sana tyhjäkäyntimoottorille, että päästää lisäilmaa läpi. Mekaanisesti ahdetuilla ruiskukoneilla kestää hetken palautua kaasun näpäytyksestä juuri tuon takia.
Jos taas läppärunko on sijoitettu ahtimen jälkeen, tarvitaan blowoff- venttiili, jotta vältytään ahtimen antaman pulssin tekemiltä vahingoilta. Ahdinhan on täydessä työssä siinä vaiheessa, kun kaasun höllää, joten ilman BOV:tä kaasuläppään kohdistuu paineisku, joka tekee tuhojaan.
Ahtimen jälkeinen läppärunko myös vähentää viivettä, joka syntyy kaasun avaamisen ja ilman moottoriin siirtymisen välille. Ilmanhan tulee siirtyä oma matkansa ahtimelta välijäähdyttimen kautta moottorille, joten siinäkin on jo matkaa riittämiin. Kaikki matkassa säästetyt sentit auttavat vasteaikaan. Jenkit asentelevat toki noita mekaanisia ahtimia myös ilman välijäähdytintä, mutta en oikein näe siinä järkeä, kun tuohon jälkiasentamisen vaivaan ryhtyy. Etenkin tuollainen Roots- tyyppinen mekaaninen ahdin, jollainen Eatonkin on, on enemmänkin ilmapumppu, joka pusertaa ilmaa eteenpäin ruuveillaan. Seurauksena on ilman kuumeneminen, joka aiheuttaa luonnollisesti tehohäviötä koneelle.
Itse olen ajatellut sijoittaa ahtimen jälkeen tuon läppärungon edellä mainituista syistä.
Sain huudettua itselleni Ebaysta pari kolme vuotta sitten käytetyn Ford Thunderbirdin Eaton M90-ahtimen, hintaa tuli rahtien jälkeen reilu 150 euroa. Pienempitilavuuksiseen autoon voisi ajatella vaikka SLK Mersun ahdinta, joka toimii muistaakseni magneettikytkimellä. Sen saisi ehkä Mad Max- tyylisesti viritettyä kytkimen taakse juuri niitä liikennevaloja ajatellen...
Sitten jos tarvitsee erikoisempia moniurahihnoja ahtimelle, niin ainakin pari vuotta sitten oli vielä voimissaan Helsingin Suutarilassa liike, josta sai lähes kaikenlaisia hihnoja. En muista nyt millään liikkeen nimeä, mutta Suutarilan Etra Megacenter hoiti heidän kassansa, joten sitä kautta ainakin saa varmasti liikkeen tiedot. Itse liike sijaitsee muutaman sata metriä Etralta. Hain sieltä uuden hihnan hajonneen tilalle meidän crosstraineriin ja tuolloin myyjä sanoi, että lähes minkälainen vain hihna löytyy kyllä heiltä.
Re: Mekaaninen ahtaminen, tyhmiä kysymiksiä
Onko Nord kannen pakolaippa sama kuin TS koneen? TS/JTS/JTD taitaa olla kaikki samalla? Eli jos Nordissa on sama niin JTD turbo sopisi. Ainakin edullinen ratkaisu jos näin.
Re: Mekaaninen ahtaminen, tyhmiä kysymiksiä
Ei ole sama, nordissa kannen laippa on kulmassa ja 8v Ts laippa on suorassa. 16v kannet on sitten oma lukunsa.