Giulietta T-jet, Multiair vai JTDm
Valvoja: Moderators
Re: Giulietta Multiair vai JTDm
Dieselissä on aina veronsa, joten kannattaa miettiä/laskea hieman onko sen käyttö taloudellisesti kannattavampaa kuin bensaversion.
Pakkasilla bensakoneinen todennäköisesti käynnistyy varmemmin, mikäli ei ole aina lämmitysmahdollisuutta.
Samoin hytti lämpiää paremmin.
Tämänpäivän lämmin diesel auto vaatii merkistä riippumatta webaston tai vastaavan avukseen.
Diesel yleisesti ottaen on mukava ajaa, vääntöä paremmin/alempaa kuin bensakoneisessa.
Pakkasilla bensakoneinen todennäköisesti käynnistyy varmemmin, mikäli ei ole aina lämmitysmahdollisuutta.
Samoin hytti lämpiää paremmin.
Tämänpäivän lämmin diesel auto vaatii merkistä riippumatta webaston tai vastaavan avukseen.
Diesel yleisesti ottaen on mukava ajaa, vääntöä paremmin/alempaa kuin bensakoneisessa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Giulietta Multiair vai JTDm
Vailla omakohtaista kokemusta itse kallistuisin dieselin puoleen puhtaasti mielikuvien perusteella.
Vaikka polttoaine "väärä" onkin ja kustannukset hieman multiairia kalliimmat, niin aina talvisin esiin tulevat multiairin ongelmat, joille ei varmaa selitystä ole edelleenkään olemassa sekä esim. melko hintava multiair-yksikön vaihto, jos sen omakustanteisesti joutuu (mahdollisesti?/todennäköisesti?) tekemään, ohjaavat valintaa dieselin suuntaan, joista ei läheskään vastaavia ongelmia ole korviin kantanut. Myydyt määrätkin toki voi vaikuttaa siihen, mistä versioista niitä ongelmia kuulee.
Vaikka polttoaine "väärä" onkin ja kustannukset hieman multiairia kalliimmat, niin aina talvisin esiin tulevat multiairin ongelmat, joille ei varmaa selitystä ole edelleenkään olemassa sekä esim. melko hintava multiair-yksikön vaihto, jos sen omakustanteisesti joutuu (mahdollisesti?/todennäköisesti?) tekemään, ohjaavat valintaa dieselin suuntaan, joista ei läheskään vastaavia ongelmia ole korviin kantanut. Myydyt määrätkin toki voi vaikuttaa siihen, mistä versioista niitä ongelmia kuulee.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Giulietta Multiair vai JTDm
Itsellänikään ei mitään käryä muuta kuin luettuna nähty. Kuitenkin kaiketi tuo multiairi pitää sen kerran vaihtaa "pitkässä juoksussa", ei sentään vuosittain. Ehkä tuossa on se ajomäärä? Oma mielikuva on, että 25tkm tai enempi niin JTDm - paitsi jos tuosta kaikki on lyhyttä pätkäajoa.
Toki mä nyt tykkään dieselistä ku hullu puurosta muutenkin

Toki mä nyt tykkään dieselistä ku hullu puurosta muutenkin


- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulietta Multiair vai JTDm
Bensa, jos paikkakunnalla missä asut on vuosittain oikea talvi. Diesel, jos olet rahamies ja korjauskuluilla ei ole mitään väliä.
Oma mielipide on, ettei tuo konserni osaa tehdä kestävää diesel-moottoria. Bravon nokalla testasin sen saman koneen mikä löytyy diesel GT:n nokalta. Siihen vaihdettiin turbo, alakerran laakerit kahdesti, EGR kahdesti, ilmamassamittari kerran. Kone särkyi lopullisesti 173tkm ajettuna ja seuraava omistaja teki siihen koneremontin 5000€ hintaan. Kaikki ongelmat vain siksi, että täällä on se talvi. En voi suositella edes pahimmalle vihamiehelle diesel-autoa.
Oma mielipide on, ettei tuo konserni osaa tehdä kestävää diesel-moottoria. Bravon nokalla testasin sen saman koneen mikä löytyy diesel GT:n nokalta. Siihen vaihdettiin turbo, alakerran laakerit kahdesti, EGR kahdesti, ilmamassamittari kerran. Kone särkyi lopullisesti 173tkm ajettuna ja seuraava omistaja teki siihen koneremontin 5000€ hintaan. Kaikki ongelmat vain siksi, että täällä on se talvi. En voi suositella edes pahimmalle vihamiehelle diesel-autoa.
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Giulietta Multiair vai JTDm
T-Jet kannattaa myös testata. On pirteä eikä vie mahdottomia, vaikkakin hiukan enemmän kuin Multiair.Juhako kirjoitti:Kysely kehiin kumpi parempi valinta Multiair bensa vai JTDm diesel?
Pikkaisenn myös perusteluja, kesto, huoltokulut, korjauskut, yms.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Giulietta Multiair vai JTDm
Tuon perusteella siis nämä uudemmat ei kestä mitään? Ei muuten, mut 263 (kohta 264) tkm ajettu dieseli täällä ja nyt alkaa vasta turbo pitämään vähän vihellystä ja huokii öljyä aavistuksen verta, eikä muuhun olekaan koskettu. 159:n kohdalla tuosta uudemmasta JTDm:stä nyt lukenut aika monta kajahtanutta turbotarinaa ja jotain kk-laakeriongelmaa, mut ei sentään mitään ihan käsittämättömiä määriä.matti_vuorio kirjoitti:En voi suositella edes pahimmalle vihamiehelle diesel-autoa.
Re: Giulietta T-jet, Multiair vai JTDm
Ylläpitokuluissa saattaa olla eroja bensan ja dieselin välillä, kuten tuosta Giulietta-topicistakin kävi ilmi.
Eli dieselin jakopäähuolto n.1000€, ja vastaava jobi bensakoneeseen n. 500€ ->.
Egr-vaivat taitaa olla niin Alfojen kuin muidenkin uudempien dieselien vaivoja.
Mites näissä, onko suutin tai hehku rintamalla ollut ongelmia? Niitä kun kuulee välillä muilla olevan, ja uudempien suuttimet voi olla kohtalaisen suolaisen hintaisia.
Menen senverran off-topicin puolelle, että jos ostaisin diesel-Alfan olisi se joko 156 tai 159 farkku, jonka muutoskatsastaisin pakuksi. Diesel käyttömaksu olisi sen jälkeen varmaan jossain 60-70€ kieppeillä. Sit ois järkeä ajella
Mutta, mulle riittää tuo 2,3JTD Ducato...
Saman konsernin laitteita siis sekin. Pyytäisi myös suutinhuoltoa..mittarissa 138tkm.
Eli dieselin jakopäähuolto n.1000€, ja vastaava jobi bensakoneeseen n. 500€ ->.
Egr-vaivat taitaa olla niin Alfojen kuin muidenkin uudempien dieselien vaivoja.
Mites näissä, onko suutin tai hehku rintamalla ollut ongelmia? Niitä kun kuulee välillä muilla olevan, ja uudempien suuttimet voi olla kohtalaisen suolaisen hintaisia.
Menen senverran off-topicin puolelle, että jos ostaisin diesel-Alfan olisi se joko 156 tai 159 farkku, jonka muutoskatsastaisin pakuksi. Diesel käyttömaksu olisi sen jälkeen varmaan jossain 60-70€ kieppeillä. Sit ois järkeä ajella

Mutta, mulle riittää tuo 2,3JTD Ducato...
Saman konsernin laitteita siis sekin. Pyytäisi myös suutinhuoltoa..mittarissa 138tkm.

- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Giulietta Multiair vai JTDm
Tämä johdatti itseni elämäni ekan dieselin pariin. Loppusuoralla oli myös bensakoneisia, mutta ikämiehestä ne tuntuivat jotenkin turhan hätäisiltä. Ja kun sopiva yksilö & tarjous osuivat kohdalle oli valinta helppo. Kerran on joku ryömintämoodi mennyt talviaikaan päälle, mutta muuten moottori on toiminut ongelmitta. Tänään lähti viikon seisomisen jälkeen ekalla käyntiin ilman esilämmitystä.Pele kirjoitti:Diesel yleisesti ottaen on mukava ajaa, vääntöä paremmin/alempaa kuin bensakoneisessa.
Sellaiset 25 000 km tulee vuodessa, joten voi olla että d tulee kalliimmaksi. En ole laskenut enkä laske. Nokivasaran äänestä en ole oppinut tykkäämään.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta Multiair vai JTDm
Eikä lämpiä - ainakaan mitenkään ihmeemmin. Dieselissä taitaa olla sähköinen lisälämmitin - tämä on perussetti nykyään. Toisaalta bensakoneissa on pyritty painamaan kulutusta alas ja kolikon kääntöpuolena on, ettei lämpöä synny ylenpalttisesti. Tyhmäkäynnillä sekä T-Jet että MA lämpenevät todella hitaasti, pitäisi saada kuormaa moottorille. Hyvänä puolena on tietty, ettei pakkanen nosta kulutusta ihmeemmin (toisin kuin esmes Fiatin 1,6 padan kanssa), mutta pakkasen painuessa alle -7 °C pitää jo ruveta tinkimään lämppärin puhallinnopeudesta, muutoin auto ei kait ikinä saavuttaisi normaalia käyntilämpöään & lämmöt laskee liikennevaloihin pysähdyttäessä.Pele kirjoitti:Samoin hytti lämpiää paremmin.
Lämmityslaitteessa siis riittäisi potkua, mutta sitä ei pysty hyödyntämään täysimääräisesti.
Kulut taas ... tuskin on mitään mullistavaa eroa B/D jos ei ajokilometrit ole ihan älyttömän pienet tai isot. Siis koeajo ja tilaukseen se, mikä miellytti enemmän.
Niinkuin Giuluketjusta pitäisi käydä ilmi, ei bensakonekaan täysin tunteeton pakkasille ole. Dieselin kanssa voi ehkä olla pikkuisen enemmän lottoamista sen suhteen, tuleeko kiloeuron tai pari remonttikuluja hiukkaskiihdyttimen tms. tiimoilta. Mutta MA:ssakin tosiaan se MA-yksikkö, mikä on kulutustavaraa (kuten myös turbo & co). Tekn. dokumenttien pohjalta joskus laskeskelin, ettei MA-yksikön keskimääräinen elinikä olisi kuin reilut 100 tonnia ... mutta onhan näillä jo jotkut enemmän polkeneet. Eikä kerrottu n. tonnin uusimiskulu ainakaan uudemmassa autossa mahdoton ole - rengassatsi voi maksaa miltei saman. Sitten tietysti kirvelee enemmän, kun auto on hiipunut parin tonnin hintaluokkaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Re: Giulietta T-jet, Multiair vai JTDm
Ruovedeltä ääni dieselille. Totuuden nimessä niistä on kuulunut joitain kummallisia särkymisiä ihan lähipiirissäkin. Onko vain mielikuvaa vai mitä, mutta tuo GM:n yhteistyönä aikanaan syntynyt nelisylinterinen dieseli on heikompi kone kuin Fiatin tekemä viisisylinterinen. Nyt menossa toinen 156 malli 2,4 dieselillä ja pidän koneesta todella paljon. Tuon euro 3 luokituksen koneesta tulppasin kummastakin egr:n josta koneen käytös vielä parani. Moottori on taloudellinen ja todella sivistynyt käynniltään.
Harmi kun seuraavaksi autoksi ei taida enää vähä ajettua 2,4 jtd:tä löytyä mistään. Kummatkin autot olleet 10 venttiilisiä.
Harmi kun seuraavaksi autoksi ei taida enää vähä ajettua 2,4 jtd:tä löytyä mistään. Kummatkin autot olleet 10 venttiilisiä.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Giulietta T-jet, Multiair vai JTDm
Taitaa olla tuossa omassa Multiairissakin? Ainakin se alkaa puhaltamaan välittömästi lämmintä käynnistämisen jälkeen. Tässä vaiheessa moottorinlämmöt ovat tietenkin vielä ihan nollissa..insinörtti kirjoitti:Dieselissä taitaa olla sähköinen lisälämmitin
Olen pitänyt Giuliettasta ja Multiairista todella paljon. Pieni kulutus, yllättävän pirteä ja laadukkaan oloinen auto. Ainoastaan Multiair moottoriin liittyvät satunnaiset ongelmat pakkasella aiheuttavat miinuksen. Eli näissähän on esiintynyt käyntihäiriöitä ja huohottimen jäätymisiä. Uskoisin, että noillekin on jotain tehtävissä.
Tänäänkin tosin ajeltiin -30 asteessa ongelmitta.
Senza cuore saremmo solo macchine
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta T-jet, Multiair vai JTDm
Nyt olisi hyvä saada huoltopuolen näkemystä - täällähän pyörii asiaan vihkiytyneitä. Olen nimittäin epäillyt samaa..Dieseleissähän tämä lienee ihan virallinen tieto, mutta merkille on tullut pantua, että yllättävän hyvin tuntuu pienimmällä puhallusnopeudella auto kykenevän hönkimään huurteita pois lasista heti startin jälkeen. Isoon puhallusnopeuteen (mitä automaagi haluaisi tarjota) lämmitysteho ei kuitenkaan riitä. Kojelaudassa naksahtaa joku rele aika tarkalleen minuutti käynnistyksen jälkeen ja toistamiseen sillä hetkellä, kun lämpömittari saavuttaa 80 °C. Ja naksuupa se uudelleen, jos lämpö vajuaa takaisin alle 80 °C (mittarin mukaan, ECUn=todellisista lukemista ei haisua).hagger16 kirjoitti:Taitaa olla tuossa omassa Multiairissakin?insinörtti kirjoitti:Dieselissä taitaa olla sähköinen lisälämmitin
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Giulietta T-jet, Multiair vai JTDm
Dieselille ääni täältäkin .
Omassa Q4 mittarissa +270tkm, eikä moitittavaa .
Mielestäni tuo 1.9 diesel on yksi parhaista, joita on tehty. Ja 2.0 dieseli on tästä jatkojalostettu..
Jokaisella on varmasti tarinansa kerrottavana, kuinka jollain hajosi bensakone ja toisella dieseli. Huonoa tuuria monella varmasti
matkassa. Käyttäjät myös vaikuttavat aika paljon tavaran kulumiseen
Sekä tehdyt huollot.
1.6 dieseliin kun lykkää tuon 2.0 dieselin gtb1549 kiinni, sekä ohjelmoi, niin ollaan tehokkaamman 2.0 lukemissa
Omassa Q4 mittarissa +270tkm, eikä moitittavaa .
Mielestäni tuo 1.9 diesel on yksi parhaista, joita on tehty. Ja 2.0 dieseli on tästä jatkojalostettu..

Jokaisella on varmasti tarinansa kerrottavana, kuinka jollain hajosi bensakone ja toisella dieseli. Huonoa tuuria monella varmasti
matkassa. Käyttäjät myös vaikuttavat aika paljon tavaran kulumiseen

1.6 dieseliin kun lykkää tuon 2.0 dieselin gtb1549 kiinni, sekä ohjelmoi, niin ollaan tehokkaamman 2.0 lukemissa

MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulietta T-jet, Multiair vai JTDm
Giuliettaa T-Jetillä kuskaavana, pari viikkoa joskus JTDm:ää Giuliettassa käskyttäneenä entisenä MiTo MA kuskina voisin tähän ottaa kantaa (ketjua lukematta, pahoittelen mahdollisia päällekkäisyyksiä):
Vaihtoehdoista oletan että käyttökulkine ilman harrastuneisuutta on haussa (QV taitaisi olla ainoa, joka Giuliettassa nostaa Alfailun "harrastamiseksi").
Tällöin oletan että kustannustehokkuus ei ole haitaksi.
T-Jet on täysin riittävä suorituskyvyltään kotimaiseen liikenteeseen. Epäilijöitä riittänee, olin itsekin erittäin skeptinen ennen kokeilua. Mutta puolisenvuotta ajeltuani voin suositella puhtaalla omatunnolla. Jopa manuaalinen ilmastointi MiTon automaattiseen verrattuna on ihan ok, ja sadetunnistimen puute on vain plussaa! Vakionopeudensäädintä en osaa manuaalissa kaivata.
VerrattunaDieselin T-Jet tuntuu eloisalta ja terhakkaalta. En osaa kaiavata alavääntöä. MiTon MA:han verrattuna vain marginaalisesti hitaampi, ei käytännön eroa. Giuliettaa en ole MA:lla ajanut, mutta jos paholaisenmehua ei halua autolleen juottaa mittavien vuosikilometrien tähden, kannattaa kokeilla T-Jet, vastinetta rahalle oikein mukavasti! Suorastaan yllättävän paljon. Brittiforumilla jopa pieni kinanpoikanen aiheesta.
Jos taas tarkoitus tounata ja blingblin vannetta laittaa helmasarjoineen ja tontituksineen, niin sitten MA. 16" renkaat btw pirun mukavat!
Vaihtoehdoista oletan että käyttökulkine ilman harrastuneisuutta on haussa (QV taitaisi olla ainoa, joka Giuliettassa nostaa Alfailun "harrastamiseksi").
Tällöin oletan että kustannustehokkuus ei ole haitaksi.
T-Jet on täysin riittävä suorituskyvyltään kotimaiseen liikenteeseen. Epäilijöitä riittänee, olin itsekin erittäin skeptinen ennen kokeilua. Mutta puolisenvuotta ajeltuani voin suositella puhtaalla omatunnolla. Jopa manuaalinen ilmastointi MiTon automaattiseen verrattuna on ihan ok, ja sadetunnistimen puute on vain plussaa! Vakionopeudensäädintä en osaa manuaalissa kaivata.
VerrattunaDieselin T-Jet tuntuu eloisalta ja terhakkaalta. En osaa kaiavata alavääntöä. MiTon MA:han verrattuna vain marginaalisesti hitaampi, ei käytännön eroa. Giuliettaa en ole MA:lla ajanut, mutta jos paholaisenmehua ei halua autolleen juottaa mittavien vuosikilometrien tähden, kannattaa kokeilla T-Jet, vastinetta rahalle oikein mukavasti! Suorastaan yllättävän paljon. Brittiforumilla jopa pieni kinanpoikanen aiheesta.
Jos taas tarkoitus tounata ja blingblin vannetta laittaa helmasarjoineen ja tontituksineen, niin sitten MA. 16" renkaat btw pirun mukavat!
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Giulietta T-jet, Multiair vai JTDm
Tuota.. miten nämä liittyvät Multiairiin.lerppu kirjoitti:Jos taas tarkoitus tounata ja blingblin vannetta laittaa helmasarjoineen ja tontituksineen, niin sitten MA.

Senza cuore saremmo solo macchine
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulietta T-jet, Multiair vai JTDm
^Pointtina tämän viittaamasi sanan säilän heiluttelun takana oli, että jos hakusessa perusauto kaupassakäyntiä varten, T-Jet riittää siihen hyvin. Mutta jos tarkoitus Alfailla tunteella, ripeämpi kulkine lienee paikallaan... Giulietta vaan ei ole erityisen henkevä Alfa ja siihen istuukin hinnat alkaen-asenne ihan mukavasti!
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Giulietta Multiair vai JTDm
Niin , tämä nykyinen konserni tarkoittanet .matti_vuorio kirjoitti:Bensa, jos paikkakunnalla missä asut on vuosittain oikea talvi. Diesel, jos olet rahamies ja korjauskuluilla ei ole mitään väliä.
Oma mielipide on, ettei tuo konserni osaa tehdä kestävää diesel-moottoria. Bravon nokalla testasin sen saman koneen mikä löytyy diesel GT:n nokalta. Siihen vaihdettiin turbo, alakerran laakerit kahdesti, EGR kahdesti, ilmamassamittari kerran. Kone särkyi lopullisesti 173tkm ajettuna ja seuraava omistaja teki siihen koneremontin 5000€ hintaan. Kaikki ongelmat vain siksi, että täällä on se talvi. En voi suositella edes pahimmalle vihamiehelle diesel-autoa.
Mutta Fiat-Alfa osasi. Maailman 1. commonrail-moottori mm. Esim. ilman hiukkasloukkua olevat JTD:t ovat hienoja moottoreita... 2,4 myös Fiatin omalla kannella Ducaton nokalla yleinen näky. JTD Mjetit vielä mukavampia ja suorituskykyisiä. En keksi omalla n. 30 000km:n vuosiajomäärälle hinta/laatu/fiilis -suhteella parempaa kuin tuon. Olen todella tyytyväinen pataan. Sinulla on käynyt ns. huono mäihä.... huohotinko jäätyi ja öljyt pellolle turbon kautta ?
JT
JT

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Giulietta T-jet, Multiair vai JTDm
Fiatin koneitahan ne ovat koko ajan olleet, vaikkain 1.9 oli GM:n yhteistyömosa. Ducaton konehan on neljäpyttyinen, vaikkakin on 2.4 litrainen. Ei siis ole sellaisenaan sama kuin Alfan 2.4JTD, mutta sitä en osaa sanoa, löytyykö koneista jotain yhteistä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulietta Multiair vai JTDm
Oliski tullu pihalle. Tuo aivopieru jäätää ensin huohottimen tukkoon ja kasvattaa älyttömän paineen kampikammioon. Sitten öljyä tihkuu pikkuhiljaa imusarjaan ja lopulta kone ryntää sinne jonnekin 6000-10000rpm nurkille. Sinänsä hankala vika, ettei sitä huomaa ennenkuin tapahtuu ja sitten onkin kone jo pilalla. Kerrasta. Se ei oikeen kestä noita vetotraktorin kierroksia. Unohtu tuosta vaihdettujen osien listalta nuo venttiilinnostimet. Konsernilla on kyllä teknisiä innovaatioita noissa koneissa, mutta omat perskohtaiset kokemukset kestävyydestä jättävät ne tylysti varjoon. Olen poteroni kaivanut ja en aio täältä poistua.Jiitee kirjoitti:Sinulla on käynyt ns. huono mäihä.... huohotinko jäätyi ja öljyt pellolle turbon kautta ?
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Giulietta T-jet, Multiair vai JTDm
Meidän entinen täysin vakio T-Jet Giulietta antoi tehoa 25hv enemmän, kuin mitä tehdas lupaa. Siinä selvisi syy siihen, miksi auto tuntui ilmoitettua ripeämmällelerppu kirjoitti:T-Jet on täysin riittävä suorituskyvyltään kotimaiseen liikenteeseen. Epäilijöitä riittänee, olin itsekin erittäin skeptinen ennen kokeilua. Mutta puolisenvuotta ajeltuani voin suositella puhtaalla omatunnolla.
VerrattunaDieselin T-Jet tuntuu eloisalta ja terhakkaalta. En osaa kaiavata alavääntöä. MiTon MA:han verrattuna vain marginaalisesti hitaampi, ei käytännön eroa. Giuliettaa en ole MA:lla ajanut, mutta jos paholaisenmehua ei halua autolleen juottaa mittavien vuosikilometrien tähden, kannattaa kokeilla T-Jet, vastinetta rahalle oikein mukavasti!

Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
Re: Giulietta T-jet, Multiair vai JTDm
Nuo T-Jetit on mainioita koneita, kaikki eri tehoversiot vääntää hyvin ja on sopivasti potkua useimpiin tilanteisiin, lisäksi kestävyys on kunnossa, eikä pitäisi olla merkittäviä lapsentauteja. Multiairia olen ajanut vain yhden illan talvisaikaan, enkä osaa sillä perusteella arvioida tehoeron merkitystä. Multiair-yksiköitä tiettävästi koneissa vaihdettu, mutta onko tuosta tyyppiviaksi.
En silti menisi Fiuun dieseleitäkään moittimaan. Kuusi vuotta 159:llä ja pikkulohkolla huolettomia kilometrejä - noh onhan EGR toki kerran tukkeentunut, josta takuuvaihdolla ja ohjelmoinnilla selvisi. Huohottimen jäätymisiä ei ole kertaakaan ilmennyt, mut talvisaikaan pakkasilla käytänkin maskipeittoa (samoin käyttää avovaimon apteekkariveli C-mersussaan). Giuliettastakin löytyvä 2-litrainen pohjaa tuohon 1,9-litraiseen, mutta antaa mukavamman väännön ja hiukan enemmän tehoa jo valmiiksi.
Giuliettan koppaan 120 hp T-jet on varma valinta, jollei tule pahan paljoa kilometrejä. Enemmän ajavalle ja erityisesti maantielle, pitkälle matkalle diesel.
P.S. Ainakin omaan pikkulohkoon jakopäähuolto maksoi kaksi vuotta sitten n. 450 €, vesipumppu vaihtui myös, joten 1000 € 2-litraisessa kuulostaa todella kovalta - tai Deltalta.
P.S.2 Yksi hehku myös pimeni vuosi sitten, joten kaikki vaihtoon, kustannus n. 200 €. Halvemmallakin olisi löytynyt...
En silti menisi Fiuun dieseleitäkään moittimaan. Kuusi vuotta 159:llä ja pikkulohkolla huolettomia kilometrejä - noh onhan EGR toki kerran tukkeentunut, josta takuuvaihdolla ja ohjelmoinnilla selvisi. Huohottimen jäätymisiä ei ole kertaakaan ilmennyt, mut talvisaikaan pakkasilla käytänkin maskipeittoa (samoin käyttää avovaimon apteekkariveli C-mersussaan). Giuliettastakin löytyvä 2-litrainen pohjaa tuohon 1,9-litraiseen, mutta antaa mukavamman väännön ja hiukan enemmän tehoa jo valmiiksi.
Giuliettan koppaan 120 hp T-jet on varma valinta, jollei tule pahan paljoa kilometrejä. Enemmän ajavalle ja erityisesti maantielle, pitkälle matkalle diesel.
P.S. Ainakin omaan pikkulohkoon jakopäähuolto maksoi kaksi vuotta sitten n. 450 €, vesipumppu vaihtui myös, joten 1000 € 2-litraisessa kuulostaa todella kovalta - tai Deltalta.
P.S.2 Yksi hehku myös pimeni vuosi sitten, joten kaikki vaihtoon, kustannus n. 200 €. Halvemmallakin olisi löytynyt...
TTi
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Giulietta T-jet, Multiair vai JTDm
Noh... JTD-pannuista Gt:n kesti ja toimi hyvin, Fiatin keulalla laukesi kovassa poljennossa täysin, 159:n GM-versioista laukesi ensimmäinen ensin ylhäältä ja lopulta ties mistä. En tutkinut enää. Vaihtokone kestää toistaiseksi.
Tällä saldolla ei paljoa kehua pysty. No saa tähän viimeisimpään versioon sentään oikean lohkolämmittimen.
Uudemmista bensakoneista en tiedä mitään.
Tällä saldolla ei paljoa kehua pysty. No saa tähän viimeisimpään versioon sentään oikean lohkolämmittimen.
Uudemmista bensakoneista en tiedä mitään.
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Giulietta T-jet, Multiair vai JTDm
T-Jetillä ajettu (155hp) MiToa kierros koeajossa ja kylläpä on edelleen hyvät muistot autosta ja sen moottorista! Ajolleen rivakka kun tarvitaan, vääntävä kun se on tilauksessa. 500X:n 140hp-versio 1.4 Multiairista ei vaikuttanut niin pirteältä, mutta eipä ole tehojakaan ja koppa lienee sopivasti raskaampi hillitsemään menohaluja. Jotenkin se käyttäytyi "viikarimaisella" tavalla, ensin ei mitään, sitten liikaakin. Voi olla ajomoodiliitynnäinen asiakin, sillä se vaikutti monella tapaa auton toimintaan. En silti osaisi tehdä eroja noiden koneiden välillä, saattaisin jopa ottaa vanhemman version. TM on koeajellut MiToa 155/170 hp versioilla ja kylläpä se mainostettu 10% teho-vääntö-kulutusetu Multiairissa taitaa olla enemmän paperilla kuin käytännössä. Suoritusarvioissa MiTolla ei ole käytännön eroa ollenkaan/merkittävästi noiden välissä.
Eikös tää 1.4 T-Jet ole yhtä kuin 1.4 95/16v moottori turbotettuna? Mulle on jostain muodostunut se käsitys, että Fiatin moottoreista juuri tämä 1.4-litrainen Fire-moottori olisi se ikiliikkuja, jos nyt joku olisi. Pienemmässä 1.2-litraisessa on niitä kansipahvivikoja Puntoissa ainakin. Että luotettavuuspuolelta valinta olisi sitten 1.4 T-Jet tuohon Giuliettaankin?
Eikös tää 1.4 T-Jet ole yhtä kuin 1.4 95/16v moottori turbotettuna? Mulle on jostain muodostunut se käsitys, että Fiatin moottoreista juuri tämä 1.4-litrainen Fire-moottori olisi se ikiliikkuja, jos nyt joku olisi. Pienemmässä 1.2-litraisessa on niitä kansipahvivikoja Puntoissa ainakin. Että luotettavuuspuolelta valinta olisi sitten 1.4 T-Jet tuohon Giuliettaankin?