Lämmityslaite
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Lämmityslaite
Moi,
Auto Alfa 159, 2,4 jtdm vm 2007.
Lämmityslaite ei oikein toimi täydellä teholla. Siis puhaltaa kyllä oikein miehekkäästi mutta lämpö on sellaista "haaleaa". Etusivuikkunatkin ovat jäässä -7 C kelissä eli lämmitysteho ei riitä niiden lämmittämiseen takaikkunoista puhumattakaan.
Se "Aqua" mittari ei nouse 90 C kohtaan (vaakatasoon) vaan jää aika pohjalle. Onkohan siis termostaatissa vika? Voiko olla jotain muuta mitä kannattaisi ensin yrittää katsoa?
Waverunner
Auto Alfa 159, 2,4 jtdm vm 2007.
Lämmityslaite ei oikein toimi täydellä teholla. Siis puhaltaa kyllä oikein miehekkäästi mutta lämpö on sellaista "haaleaa". Etusivuikkunatkin ovat jäässä -7 C kelissä eli lämmitysteho ei riitä niiden lämmittämiseen takaikkunoista puhumattakaan.
Se "Aqua" mittari ei nouse 90 C kohtaan (vaakatasoon) vaan jää aika pohjalle. Onkohan siis termostaatissa vika? Voiko olla jotain muuta mitä kannattaisi ensin yrittää katsoa?
Waverunner
Re: Lämmityslaite
Termostaatti on vaihdettava jos lämmöt ei nouse "90" asteeseen. Todellisuudessa lämpö on aina mittarissa 90 ast, jos todellinen lämpö on 80 ja 100 asteen välissä.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 05 Helmi 2014, 20:27
- Car(s): 156 2.0 TS -99
- Paikkakunta: Kotka
Re: Lämmityslaite
Testerillä tai softalla katottu lämpöjä?
Alfistilla on AINA kolmiopäivä! BumbumBUM!
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Lämmityslaite
Semmonen halpis infrapuna-lämpömittari on kans kätevä diagnoosiväline, mittailee sillä eri vesiletkujen pintalämpötiloja.
Vaikka kovasti termarivialta kuulostaakin, niin aina voi varmistella jos haluaa. Pitää toki tietää vähäsen miten vesi kiertää että osaa tulkita mittauksia.
Vaikka kovasti termarivialta kuulostaakin, niin aina voi varmistella jos haluaa. Pitää toki tietää vähäsen miten vesi kiertää että osaa tulkita mittauksia.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Lämmityslaite
Onhan nestemäärä tarkastettu?
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Lämmityslaite
Moi,
Mikä on helpoin tapa mitata tuo nesteen määrä?
Nyt tosiaan termarissa lämpö nousee mutta ei siihen "haluttuun" 90 C... eli voisiko tuo olla merkki, että nestettä liian vähän ja siksi ei skulaa kunnolla, muuten voisi olla vielä kunnossa?
Tai jos termostaatti on paskana niin eikö nouse lämmöt ollenkaan?
Waverunner
Mikä on helpoin tapa mitata tuo nesteen määrä?
Nyt tosiaan termarissa lämpö nousee mutta ei siihen "haluttuun" 90 C... eli voisiko tuo olla merkki, että nestettä liian vähän ja siksi ei skulaa kunnolla, muuten voisi olla vielä kunnossa?
Tai jos termostaatti on paskana niin eikö nouse lämmöt ollenkaan?
Waverunner
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Lämmityslaite
Eilen ajelin Porista Turkuun ja lämmöt "nousi" jopa 60 asteeseen. Webastolla sain nousemaan 70:een, jolloin sisätilatkin sai lämpimiksi. Tänään tuli tilattua uusi termari.
Nuuka mies osti tarvikkeen kun sen sai huomiseksi. Alkuperäinen maksoi tiskillä 120e, joten ei sekään ihan paha hinta olisi ollut. Tosin viikon toimitusaika olisi ollut.
Nuuka mies osti tarvikkeen kun sen sai huomiseksi. Alkuperäinen maksoi tiskillä 120e, joten ei sekään ihan paha hinta olisi ollut. Tosin viikon toimitusaika olisi ollut.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Lämmityslaite
^^Tämänkaltaista Sämpy jo ehdotti
https://www.tokmanni.fi/tuotteet/tuote/ ... en%20GM300
https://www.tokmanni.fi/tuotteet/tuote/ ... en%20GM300
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Lämmityslaite
Nestemäärän tarkastus:
Konepelti ylös ja katsoo paisuntasäiliötä. Siinä on min ja max merkit. Nestepinnan erottaa, kun se on tummemp/punertavai se säiliö nestepinnan kohdalta alaspäin.
Isoin vaalea pönikää konehuoneessa rintapellissä kiinni.
Tänään n. 20 pakkasessa reilu 30km matkalla lopussa jerkkua vähän annettaessa lämmöt nous normaaliin. Kylähyssyttelyssä parin km matkalla tippu jonnekki alle 80:iin...
Konepelti ylös ja katsoo paisuntasäiliötä. Siinä on min ja max merkit. Nestepinnan erottaa, kun se on tummemp/punertavai se säiliö nestepinnan kohdalta alaspäin.
Isoin vaalea pönikää konehuoneessa rintapellissä kiinni.
Tänään n. 20 pakkasessa reilu 30km matkalla lopussa jerkkua vähän annettaessa lämmöt nous normaaliin. Kylähyssyttelyssä parin km matkalla tippu jonnekki alle 80:iin...
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 05 Helmi 2014, 20:27
- Car(s): 156 2.0 TS -99
- Paikkakunta: Kotka
Re: Lämmityslaite
Laita vielä pahvit ritilöihin ni ei viima viilennä. 156 tessussa suht tuore termari mut näin kylmällä ei vaan taho lämmetä joten kelin piikkiinkin vois veikata.
Alfistilla on AINA kolmiopäivä! BumbumBUM!
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Lämmityslaite
Lämmöt laskee parkissa tyhjäkäynnillä, vähä kovemmassa pakkasessa. Mä vaihoin aikoinas termarin ihan kesäkeleissä näkyneen termaripaskomisen vuoksi. Muutaman asteen mittari sillo heitteli.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Lämmityslaite
Kesälläkin rikkinäinen termari kylmää. Esim. syksyllä (vaikkapa +10) heittämällä tippuu "70"-viivan alle ajossa, nousee herkästi 90:iin tai yli parkissa.
Ehjällä termarilla bensakone lämmittää 90:n nurkille, mutta jää sinne myös ajossa... Tuossa se ero on.
Oikeasti todella kylmällä voi alkaa jo lämpöteho loppumaan ilman viimasuojaa, tosin ainakin 1.8TS ('02) ja 2.0TS ('99) jaksoi lämmetä todella kovassa pakkasessakin - mutta ei kyllä jaksanut pitää lämpöjä siellä 90:n nurkalla, vaan lähemmäs alhaisempaa "80":iä.
Ehjällä termarilla bensakone lämmittää 90:n nurkille, mutta jää sinne myös ajossa... Tuossa se ero on.
Oikeasti todella kylmällä voi alkaa jo lämpöteho loppumaan ilman viimasuojaa, tosin ainakin 1.8TS ('02) ja 2.0TS ('99) jaksoi lämmetä todella kovassa pakkasessakin - mutta ei kyllä jaksanut pitää lämpöjä siellä 90:n nurkalla, vaan lähemmäs alhaisempaa "80":iä.