Alfa 159 yleistä.
Valvoja: Moderators
Alfa 159 yleistä.
Hei.
Kohta 18v nuorimies tässä terve, ois auto kohta ajankohtanen ja oon iskeny silmäni alfoihin. Tarkemmin bensakoneellinen 159 kiinnostais. Onko mitään erityisempää huomioonotettavaa, paljonko maksaa huollot ja kuinka usein pitää huoltaa? Paljonko esim. jakopään huolto maksaa? Sitten minkälaista tyyppivikaa löytyy jos löytyy ja onko mitään erityisen hintavaa mikä väistämättä tulee vastaan?
Kiitos jo etukäteen!
Kohta 18v nuorimies tässä terve, ois auto kohta ajankohtanen ja oon iskeny silmäni alfoihin. Tarkemmin bensakoneellinen 159 kiinnostais. Onko mitään erityisempää huomioonotettavaa, paljonko maksaa huollot ja kuinka usein pitää huoltaa? Paljonko esim. jakopään huolto maksaa? Sitten minkälaista tyyppivikaa löytyy jos löytyy ja onko mitään erityisen hintavaa mikä väistämättä tulee vastaan?
Kiitos jo etukäteen!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 yleistä.
Kai olet lukenut "Tyhmiä kysymyksiä 159:stä"-ketjun jo?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=22783
Paljon on luettavaa, mutta sisältöäkin piisaa. Mielikuva on, että täällä kyllä oli jotain huoltoketjujakin... Ainakin jotain "hyvä huolto pk-seudulla"-tyylistä nyt ainakin, jos ei muuta niin hintatasoa sieltäkin luulisi löytyvän.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=22783
Paljon on luettavaa, mutta sisältöäkin piisaa. Mielikuva on, että täällä kyllä oli jotain huoltoketjujakin... Ainakin jotain "hyvä huolto pk-seudulla"-tyylistä nyt ainakin, jos ei muuta niin hintatasoa sieltäkin luulisi löytyvän.
Re: Alfa 159 yleistä.
Olen muutaman (16) sivua silmäillyt tuota yleistä ja huoltoketjusta ei apua löytynyt. Ei tosiaan kovin monella varmaan ole aikaa selata 76 sivua turhaa tietoa yhden infon takia.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 yleistä.
Bensakoneet 1,9 ja 2,2 JTS. Jakopäät porsii siten että ketjut venyy. Ei pasko mosaa jos huoltaa ajallaan. Hintalappu teetettynä 1300-200. Joissain porsii myös vaihdelaatikot gm m32 lodju. Taitaa tosin vaivata ebemmön diesel malleja manulla. Takajouset ilmeisesti poikkeaa joskus, joillain ollut hammastanko ongelmia jos käytetty vääriä nesteitä, punasta atf.
Kalleimmat ovat nuo jakopää, vaihteisto ja hammastanko hommat. Muut on ihan pikkujuttuja. Ittellä ollut 2,5 v, ainoa korjaus ollut tuo jakopää. Eikä sekään paha jos ajattelee toistuvia jakohihnan vaihtoja?
Paljon laadukkaampi kun edeltävä 156. Ei mätäne käsiin.huollot on ihan normi, 30 tkm. Öljyt kantsii duunata vaikka 10-15 tkm.
Kalleimmat ovat nuo jakopää, vaihteisto ja hammastanko hommat. Muut on ihan pikkujuttuja. Ittellä ollut 2,5 v, ainoa korjaus ollut tuo jakopää. Eikä sekään paha jos ajattelee toistuvia jakohihnan vaihtoja?
Paljon laadukkaampi kun edeltävä 156. Ei mätäne käsiin.huollot on ihan normi, 30 tkm. Öljyt kantsii duunata vaikka 10-15 tkm.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa 159 yleistä.
Yleisesti ottaen huolenpitovälit taitaa olla luokkaa 15/30tkm (övv/hv). Huoltojen sisällöt ja hinnat riippuu tekniikasta.Hgjlesv kirjoitti:paljonko maksaa huollot ja kuinka usein pitää huoltaa?
Riippuu hyvin vahvasti tekniikasta ja tietysti myös tekijästä. Halvimmat jakopäät saanee alle tonniin (en lupaa, en ole kysellyt hintoja), isojötsin (3.2) ketjujumppaan tonneja voi tiettävästi varata jopa luokkaa viisi.Hgjlesv kirjoitti:Paljonko esim. jakopään huolto maksaa?
Pyöränlaakereita kuluu vetävistä pyöristä, jötsien (1.9, 2.2, 3.2l bensakoneet) jakoketjut osaavat venyä, ainakin viispytyssä (2.4JTDm) on pari geysir -tulppaa (eli jäähdytysjärjestelmän muovitulppia, jotka voivat ampua itsensä paineen alaisena irti). Käsijarrunvaijerit jäätää vanhimmiten ja jarruttavien (=vetämättömien) pyörien jouset taisi olla jossain määrin katkeamisherkkiä. Persgrillit ainakin osaavat hajota ja kivisuihku raastaa maalit takapyörän edestä. Ihan heti ei tule muuta mieleen, mutta ehkä joku muu täydentää.Hgjlesv kirjoitti:Sitten minkälaista tyyppivikaa löytyy jos löytyy
Isojötsin jakopää. Harva on näissäkään tainnut kytkin+vauhtipyörä -jumppaa kehua ilmaisen ja halvan välimaastosta tehneensä. Jälkimmäinen ei lie mitenkään erityisen herkkä, mutta tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin jokaisessa manuaalivaihteistossa. Ja manuaaliaskeista puheenollen, nelipyttyisten koneiden kaverilistalta löytyvissä M32 -askeissa on ollut shimmiongelmia. Isojötsin ja viispytyn F40 on luotettavampi, mutta tiettävästi niitäkin on pari viallista löytynyt.Hgjlesv kirjoitti:ja onko mitään erityisen hintavaa mikä väistämättä tulee vastaan?
Tuskin joo ja toki sen yhden tiedon saa kysyäkin. Saa tietty useampiakin (kuten seitsemän moottorivaihtoehdon, neljän voimalinjan ja kahden korimallin huolto-ohjelmat ja tyyppiviatHgjlesv kirjoitti:Ei tosiaan kovin monella varmaan ole aikaa selata 76 sivua turhaa tietoa yhden infon takia.

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa 159 yleistä.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... at&start=0
Tuolla jotakin lisäinfoa parin vuoden takaa...
Jt
Tuolla jotakin lisäinfoa parin vuoden takaa...
Jt

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa 159 yleistä.
Mulla on TBi ollu maaliskuusta 2011. Oikea etulaakeri vaihdettu noin 67000 kmn kohdalla. Ilmastointi on tarkka kylmäaineesta. Akku vaihdettu vähän yli kolmevuotiaana. Eturoiskeläpät tarpeen ja kiveniskuteipit takalokareiden kaariin. Siinä se.
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
- Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Alfa 159 yleistä.
Tätä mä en vielä ole ymmärtänyt, miten tämä asia toistuvasti nähdään näin, merkistä riippumatta. Ketjun ja laahaimien vaihto on kumminkin parin tonnin homma ja jakohihnan rullineen vaihtaa satasilla. Hihnat kestää järjestään nykyään n. 100tkm, joten itse oon kyllä hihnan kannalla, varsinkin jos on tee-se-itse tyyppinen kaveri.jkk kirjoitti: Muut on ihan pikkujuttuja. Ittellä ollut 2,5 v, ainoa korjaus ollut tuo jakopää. Eikä sekään paha jos ajattelee toistuvia jakohihnan vaihtoja?
No kyllä ketju sitten ehkä tulee halvemmaksi, jos ajaa n. 10tkm vuodessa. Siinä ei tule sitä aikarajaa vastaan joka 4. vuosi.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 yleistä.
^no ei tarvitsekaan ymmärtää, se on mun näkemys. Riippuu hinnat kuitenkin ihan autosta. Taitaa kuitenkin 159 hihnanvaihtokin olla lähemmpänä tonnia kun satasta riippuen koneesta? Itse ajan n. 30-40 tkm vuodessa niin tarkoittaisi 3-4 v välein tuota.
Ostaja varmaan karsii pois sellaiset bensamalli yksilöt joihin jakopäätä ei ole jo tehty, vois kuvitella? Noista pienistä bensamalleista Tbi bensakone hihnalla taitaa tarjota eniten ajonautintoa?
Ostaja varmaan karsii pois sellaiset bensamalli yksilöt joihin jakopäätä ei ole jo tehty, vois kuvitella? Noista pienistä bensamalleista Tbi bensakone hihnalla taitaa tarjota eniten ajonautintoa?
Viimeksi muokannut jkk, 14 Tammi 2016, 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Alfa 159 yleistä.
^ Sittenhän se kannattaa jos vaikka vertaa 156:n hihnan vaihto väliin.. Jos joku uskaltaa ajaa edes sen 60tkm / 3v täyteen TS:ssä
OT: Halvemmallakin pääsisit kun JTS hörppää muutaman litran jos ajaa 40tkm/v
. Itellä oli kulutus 8,7-10,5L/100km välillä (kesä/talvi).
OT: Halvemmallakin pääsisit kun JTS hörppää muutaman litran jos ajaa 40tkm/v

-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
- Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Alfa 159 yleistä.
Tuo 2.4JTDm automaatti tuntuu piristettynä (242hv) ja DPF-poistettuna vievän noin 6L matka-ajossa ja tässä 5km työmatka-ajossa näin talvisaikaan 10L. Kesärenkailla, kesärajoituksilla ja kesälaadun polttoaineella (tällä on merkitystä) en ole vielä juuri ajellut, kun tuon marraskuussa vasta ostin.quppe kirjoitti: Halvemmallakin pääsisit kun JTS hörppää muutaman litran jos ajaa 40tkm/v. Itellä oli kulutus 8,7-10,5L/100km välillä (kesä/talvi).
Suorituskyvyltään hieno tuo dieselikin ja vitosdieselin ääni auton sisälle mukavaa kuunneltavaa. Ulospäin se kuulostaa vähän työkoneelta edelliseen pösön HDi-koneeseen verrattuna, mutta en ole antanut sen häiritä. Pösöihin ei sitä isoa dieseliä (2.7HDI) saanut mihinkään järkevään koriin ja 607 mulla jo oli, niin piti vaihtaa merkkiä.
Auton valinta mulla on aina ollu vähän haasteellista. Tiedän kyllä, että Audi, BMW ja MB on hienoja autoja, mutta niitä on Prisman parkkipaikka täynnä. Siksi oon yrittänytkin etsiä sellaisen vähän harvinaisemman, hyvän ajettavan ja yleensä epäluotettavana pidetyn, mutta oikeasti hyvän auton. Pösön 607 oli erittäin hyvä ostos noilla kriteereillä ja kyllä tämä 159 dieselinä tuntuu nyt aluksi ainakin hyvältä.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Alfa 159 yleistä.
Olen edelleen kyllä sitä mieltä, että tuo 2.4 on paras moottori 159:iin, kaikki asiat huomioiden. Ehkä pois lukien V6, tosin makuasia.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 yleistä.
^^
Tuosta 100tkm hihnanvaihtovälistä... Missäs noin pitkään se ihan oikeasti kestää tässä maassa, jos puhutaan moottorista missä on jotain luonnetta? Ja eipä taida tänä päivänä kyllä olla yhtään autoa, johon hihnajumppa olis satasen kaks (saa korjata, jos oon väärässä). Jos uusiin autoihin pelkkä kiristin maksaa 80-150euroa helposti ja työt päälle, niin teetettynä ei varmaan paljoa alta 400:n saa yhtään mitään.
Joissakin mitsuissakin (joissa vanhoissa oli kuistaakseni todella pitkät hihnanvaihtovälit) taitaa tätä nykyä olla 4v/100tkm, mutta aika tulee kuitenkin äkkiä vastaan jos ei tosiaan sitä 40tkm/v ajele.
Ja niihin ei muuten satasilla sitä hihnaa vaihdeta, jos sen työn teettää. Tai varmaan just satasilla, mutta ei ihan parilla.
^
Itse tykkään 2.4:stä kuin hullu puurosta. Itselläni kuitenkin ensimmäisiä inkarnaanioita koneesta 156:n nokalla, eikä vois tykätä enempää =P (vois, jos hehkuilla toimiva vesilämmitin lämpeis).
Tuosta 100tkm hihnanvaihtovälistä... Missäs noin pitkään se ihan oikeasti kestää tässä maassa, jos puhutaan moottorista missä on jotain luonnetta? Ja eipä taida tänä päivänä kyllä olla yhtään autoa, johon hihnajumppa olis satasen kaks (saa korjata, jos oon väärässä). Jos uusiin autoihin pelkkä kiristin maksaa 80-150euroa helposti ja työt päälle, niin teetettynä ei varmaan paljoa alta 400:n saa yhtään mitään.
Joissakin mitsuissakin (joissa vanhoissa oli kuistaakseni todella pitkät hihnanvaihtovälit) taitaa tätä nykyä olla 4v/100tkm, mutta aika tulee kuitenkin äkkiä vastaan jos ei tosiaan sitä 40tkm/v ajele.
Ja niihin ei muuten satasilla sitä hihnaa vaihdeta, jos sen työn teettää. Tai varmaan just satasilla, mutta ei ihan parilla.

^
Itse tykkään 2.4:stä kuin hullu puurosta. Itselläni kuitenkin ensimmäisiä inkarnaanioita koneesta 156:n nokalla, eikä vois tykätä enempää =P (vois, jos hehkuilla toimiva vesilämmitin lämpeis).
Re: Alfa 159 yleistä.
^ En tiiä onko luonnetta mutta PSA:n diisseleihin on luvattu jopa 200tkm / 10v vaihtoväliä. Kai jokunen kappale on sinne asti kestänyt 

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 yleistä.
^
Ei ole luonnetta ainakaan niissä mistä mulla kokemuksia on
Ja eikös se niin ollu, et 5v/100tkm Pösöllä, mutta 10v/100tkm Sitikalla. Vaikka koneet ja osat 100% samat
Huhu kertoi joskus, että Pösö lyhenti noita vaihtosuosituksia ko makso liikaa korjauttaa niitä jälkikäteen, kun ei ne kestäneetkään. Totuudesta en tiiä.
Anyway ainakin 1.6HDi pösöön jakopää maksoi ihan tarpeeks, oliko 700eur (silloinen merkkiliike olis tehnyt 550eurolla, virallisena edustajana, mutta aikoja oli huonosti saatavilla ja oli kaupat jo autosta sovttu jne)
Ei ole luonnetta ainakaan niissä mistä mulla kokemuksia on

Ja eikös se niin ollu, et 5v/100tkm Pösöllä, mutta 10v/100tkm Sitikalla. Vaikka koneet ja osat 100% samat

Huhu kertoi joskus, että Pösö lyhenti noita vaihtosuosituksia ko makso liikaa korjauttaa niitä jälkikäteen, kun ei ne kestäneetkään. Totuudesta en tiiä.
Anyway ainakin 1.6HDi pösöön jakopää maksoi ihan tarpeeks, oliko 700eur (silloinen merkkiliike olis tehnyt 550eurolla, virallisena edustajana, mutta aikoja oli huonosti saatavilla ja oli kaupat jo autosta sovttu jne)
Re: Alfa 159 yleistä.
^ Juu samaa on myös käytetty fordissa, volvossa, fiatissa ja jopa lanciassa.
OT: Mahdollisia pikku ominaisuuksia: 159 päästää myös vettä sateella sisään ovien tiivisteistä, jos ei ole tiivistetty jälkeen päin. Pako / imu solenoidien kanssa vähemmässä määrin vikaa (bensa) ja pyörien aurauskulmat vaatii normaalia useammin säätöä.
159 ei ole halvin auto ylläpitää, joten jos aikoo oman autoilun itse rahoittaa niin kannattaa ainakin ostaa sellainen yksilö missä nuo viat ovat korjattu.
Varsinkin jos nuo ketju, vaihteisto, hammastanko ongelmat tulee putkeen, niin puhutaan jo aika monesta kolikosta. Tosin toi Hammastanko ongelma taitaa olla enemmän alkupään ongelma.
OT: Mahdollisia pikku ominaisuuksia: 159 päästää myös vettä sateella sisään ovien tiivisteistä, jos ei ole tiivistetty jälkeen päin. Pako / imu solenoidien kanssa vähemmässä määrin vikaa (bensa) ja pyörien aurauskulmat vaatii normaalia useammin säätöä.
159 ei ole halvin auto ylläpitää, joten jos aikoo oman autoilun itse rahoittaa niin kannattaa ainakin ostaa sellainen yksilö missä nuo viat ovat korjattu.

-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Alfa 159 yleistä.
Omana kommenttina tähän hihnanvaihtoon.jkk kirjoitti:^no ei tarvitsekaan ymmärtää, se on mun näkemys. Riippuu hinnat kuitenkin ihan autosta. Taitaa kuitenkin 159 hihnanvaihtokin olla lähemmpänä tonnia kun satasta riippuen koneesta? Itse ajan n. 30-40 tkm vuodessa niin tarkoittaisi 3-4 v välein tuota.
2.4 jtd:ssä näytti olevan suht helposti vaihdettavissa TI -miehenä. Huomattavasti helpommin, kun tuo kerpeleen laturi...

- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa 159 yleistä.
Autojerrystä kyselin hihnaa. Haarukka meni 800-1100 osastoon. Ainoastaan kaksi lafkaa neljästä eritteli osamenekin. Luulisi sen olevan itsestäänselvyys!
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 yleistä.
TBi:kö? Automilano vaihtoi hihnan n. 500€ 1,5 vuotta sitten. Saattoi olla joku kampanja.h_lauri kirjoitti:Autojerrystä kyselin hihnaa. Haarukka meni 800-1100 osastoon. Ainoastaan kaksi lafkaa neljästä eritteli osamenekin. Luulisi sen olevan itsestäänselvyys!
Re: Alfa 159 yleistä.
Itse pähkäilin pidemmän tovin Alfan ja kaikenlaisten muiden vaihtoehtojen välillä ja muutama kuukausi takaperin hankin 159n. Tässä muutama asia joita keräilin foorumeilta: (hinnat saattaa olla jostakin vuosien takaa, joten kannattaa suhtautua varauksella)
. Ohjausvaihde/ raidetangon sisäpää - ratti nypyttää ~300-800e
. ilmastoinnin sirinä - ilmastointihuolto ~100e
. jakoketju - kestää n. 100k, joskus vähemmän ~1500e
. takajouset - perä roikkuu ~130e
. Takalokasuojan etureuna - kiveniskemät
. Pyöränlaakerit
. Etuovien vesivuoto - matot märkänä
. Termostaatti - lämmöt ei nouse ~100e
. Ylätukivarret - kolinaa terävissä möykyissä
. Käsijarruvaijeri - takajarrut jumittaa/laahaa
. Eturenkaiden kuluminen sisäreunasta - lähinnä madallettujen ongelma
. M32 vaihdelaatikon laakerointi pettää - laakerointi ja shimmaus uusiksi ~mansikoita
Nämä koskevat siis 1.9 ja 2.2 JTS bensakoneita, Tbi-koneista ei tietoa. Jos haluat tarkempia neuvoja niin kannattaisi varmaan vähän kertoa budjetistasi. Noita bensakoneellisia kun on aika laajassa hintahaarukassa tarjolla.
. Ohjausvaihde/ raidetangon sisäpää - ratti nypyttää ~300-800e
. ilmastoinnin sirinä - ilmastointihuolto ~100e
. jakoketju - kestää n. 100k, joskus vähemmän ~1500e
. takajouset - perä roikkuu ~130e
. Takalokasuojan etureuna - kiveniskemät
. Pyöränlaakerit
. Etuovien vesivuoto - matot märkänä
. Termostaatti - lämmöt ei nouse ~100e
. Ylätukivarret - kolinaa terävissä möykyissä
. Käsijarruvaijeri - takajarrut jumittaa/laahaa
. Eturenkaiden kuluminen sisäreunasta - lähinnä madallettujen ongelma
. M32 vaihdelaatikon laakerointi pettää - laakerointi ja shimmaus uusiksi ~mansikoita
Nämä koskevat siis 1.9 ja 2.2 JTS bensakoneita, Tbi-koneista ei tietoa. Jos haluat tarkempia neuvoja niin kannattaisi varmaan vähän kertoa budjetistasi. Noita bensakoneellisia kun on aika laajassa hintahaarukassa tarjolla.
Re: Alfa 159 yleistä.
Eikös tuo Tbi kone ole ihan omaa tuotantoa, eikä mikään gm peruinen kyhäelmä?
Joten voisi olettaa että se noista toimii parhaiten -diiselit.
Alfahan taisi saada vaihdossa venyvät nokkaketjut ja katkeilevan jouset.
Onneksi GM:mältä ei tullut enempää parannuksia.
Joten voisi olettaa että se noista toimii parhaiten -diiselit.
Alfahan taisi saada vaihdossa venyvät nokkaketjut ja katkeilevan jouset.
Onneksi GM:mältä ei tullut enempää parannuksia.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa 159 yleistä.
just. Milano on pirun kaukana....Monza kirjoitti:TBi:kö? Automilano vaihtoi hihnan n. 500€ 1,5 vuotta sitten. Saattoi olla joku kampanja.h_lauri kirjoitti:Autojerrystä kyselin hihnaa. Haarukka meni 800-1100 osastoon. Ainoastaan kaksi lafkaa neljästä eritteli osamenekin. Luulisi sen olevan itsestäänselvyys!
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 yleistä.
^viikkiin täräyttää 25 min
ei taida olla espoossa vieläkään toimintaa?
Sorry ot

Sorry ot
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa 159 yleistä.
Joo, mut pitäs päästä poiskin.
Espoo lienee kuopattu... Ja jottei olisi ihan ootee, niin TBi on ihan kiva kone maantiellä ja kaupungissa.

Re: Alfa 159 yleistä.
Huomioi edellisten lisäksi, myös ruostesuojaus. Minun autossa oli tehty melkein uutena ruostesuojaus ja se on suojannut hyvin, paitsi eturunko oli lähtenyt ruostumaan, putsattu ja käsitelty uudestaan. Eturunko oli muovitettu ja ilmeisesti suojaaine sai sen muovin rikkoutumaan ja ruostuminen alkoi.Hgjlesv kirjoitti:Hei.
Kohta 18v nuorimies tässä terve, ois auto kohta ajankohtanen ja oon iskeny silmäni alfoihin. Tarkemmin bensakoneellinen 159 kiinnostais. Onko mitään erityisempää huomioonotettavaa, paljonko maksaa huollot ja kuinka usein pitää huoltaa? Paljonko esim. jakopään huolto maksaa? Sitten minkälaista tyyppivikaa löytyy jos löytyy ja onko mitään erityisen hintavaa mikä väistämättä tulee vastaan?
Kiitos jo etukäteen!
Minulla on 2,2 L bensiini moottori, olen siihen erittäin tyytyväinen, kylmänä polttoaineen kulutus on tosin kova. Olen käyttänyt Shell V-power nitro+ polttoainetta lähes koko ajan mitä auto on minulla ollut. Öljynä Mobil 1New Life 0W-40 , sytytystulpat Denso IK 16, Vaihteistoöljy vaihdettu n. 80000 km:ssa valmistajan suosittelemaa öljyä.Mootorin ilman suodin K&N pestävä. Olen myös käyttänyt Forte lisäainetta bensiiniin n. 20000 km:n välen.
Autolla on nyt ajettu nyt 125000 km, kun ostin sen n 3 vuotta sitten oli ajettu n. 70000 km. Mootori öljyn kulutus öljynvaihtovälillä on lähes nolla, ei edes palkki muutu joka ilmaisee moottoriöljyn korkeutta/määrää, ennen minun omistusta on käytetty Neste Sity Pro 5W-40 öljyä. Nokkaketju vaihdettu n. 50000 km:ssä. Hammastangon ulommat päät vaihdettu. Autossa on myös moottorin lämmitys,säteilylämmitin ja sisätilan lämmitin,säilytän autoa ulkona, auto on käynnistynyt hyvin.
Pyörien kulmat muuten valmistajan suosittelemat, mutta etupyörien haritus 7 min, kun valmistaja suositelee 8 min.n haritusta. Vaihdatin oikean ylätukivarren puslat säädettäviin polyyretaani pusliin. Auto on ehkä vieläkin liian epävakaa, ainakin jos ajaa liian lujaa kapealla tiellä, toisaalta mahdolista pitää kovaa keskinopeutta, johtuen hyvistä kaarreominaisuuksista. Pitäisi vaihtaa oikean puoleisen alatukivarren taaimmainen pusla polyuretaanipuslaksi.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 yleistä.
Pohjautuiko tämä 1750 TBi joltain osin 156/166 jne. sarjan nelisylinterisiin?
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa 159 yleistä.
Joo. Lontoonkielinen wikipedia kertoilee, että "Eventually this unit will replace GM derived 2.2 and 1.9 JTS units."A Bart kirjoitti:Eikös tuo Tbi kone ole ihan omaa tuotantoa, eikä mikään gm peruinen kyhäelmä?
Tämän serkuksia ovat 2,0 l diesel (sama lohko, ero iskutilavuudessa tulee suuremmasta iskunpituudesta & puristussuhteesta) ja TwinAir (puolikas TBi).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 yleistä.
Rema. Siis vain toiselle puolelle urskapuslat?
Mikä idea siinä on?
Takaolan unibal nivelen väljyys voinee aiheuttaa kiemurtelua.
Jos joku ovista vuotaa, nii samoilla lihaksilla kannattaa käydä kaik 4 ovea läpi. Muhjuna ne kaikki tiivisteet (oven sisäiset) on. Maton alle kannatta kurkata jos vuotoa ollut. Pari viikkoa riiputin mattoja ovitiivistyksen yhteydessä - oli pellin ja maton väli aikaste märkä. Ja varsinki kuskin jalkotilan kohalta matto, ku pien reikä oli kelmussa mikä on peltiä vasten. Erittäin hidas kuivumaan toi matto.
Mul meinas jumia ekakerran käkkäri tällä viikolla. Auto täyttää ens kuussa 10v - alkup vaijerit. Uudet ollu hyllys pari vuotta, vaihtanen lähiaikoina.
Alusta uusittu oik takaolkaa/vas etulaakeria lukuunottamatta. Rikki menny varsinaisesti vain oik etulaakeri, vas takaolka, oik etuyläpallo ja takajouset. Powerflexit edessä, eibachin vakaajat/jouset, bilstein b8 iskarit, quaifen lukkoperä ja etupään strutbar tuunattu kulkineeseen. Kun noita b-osia on hyllys, ni jos viel tunarois taakse urskat ku semmoset nykyään on tarjolla. Takavarret vaihtu aikoinas kiemurtelun takia eikä niihin sillo saanu irtopuslia. Vähä meinaa kiemurtelun oireita olla nyt talvirenkailla, jos sitä uusis oik takaolanki. Ellei sitä prkleen unipallia löydy erikseen. Unipallin tarkistus vaatii kulmiensäädön, ku pitää purkaa. Klappi siin ei tartte olla iso, ku vaikutta auraukseen.
Ohjausvaihteen vaihatin turhaan - simpukan kiristyksellä olis menny (klappia ratissa). Eli semmonenki ehjä hyllys.
Jarrut kertaalleen vaihdettu, etupalat x2. Termari vaihdettu. Kuskin persgrilli ei toimi - kokeilin sitä viime keväänä/syksynä, edelliskerran testasin sitä liki 6v sitten kun auton ostin. Alfatex on hyvä/lämmin pinta penkeissä - en oo kaivannu ees grilliä. Tutkin vian vaijerinvaihdossa (ku etupenkit irti). Oik peilinlämmitys ei toimi. Akku kertaalleen vaihdettu - no oli siin vuoden ihan fyysisestikin uus pien akku paikoillaan, mikä siirty sitikkaan.
Ilmastoinnissa edelleen tehtaanlaiset kylmäaineet, kompuran kylessä näkösällä jo vihreät väriaineet.
Apurungoista poistettu ruosteet ja maalattu, irtonaisina. Lisäks keulan eri kikkareiden kiinnikpellit meinas mätiä, neki entrattu. Takuuta en anna itsellenikään ruosteenpoiston onnistumisesta.
Toho diisseliin lisäks egr/dpf/läppien poisto ja joku tehotuninki softa. Läpät oli jo lukittu kun ostin auton 80kkm ajettuna (!), lisäks egr oli vaihdettu jo ainaki kertaalleen.
Suuttimet koeponnistettu. Uusi (rempattu) turbo tulos puolasta. Nykynen humppaa ja viheltää vähän + lievää (?) klappia - toivottavasti tokenis tolla. Muut autolla ajaneet ei ole noita huomanneet, mua jotenki ahistaa moinen. Vanhaan turboon meinaan vaihtaa siipiyksikön ja kokeilla sitäkin. Harrastusmielessä/oppiakseni.
Jakoremmin laitoin viimeks ite. Helpohko homma. Muutoinki jos saa auton pukkien päälle, ni kaik muu remppa onnistunee kotitallissa pyöränkulmien säätöä lukuunottamatta, kohtuu perus työkaluilla. Ja mes:n softalla.
Nyt tolla sahalla ajettuna 197kkm. Rahaa olen polttanu tohon keskimääräistä (?) enemmän, laitettakoot harrastuksen piikkiin. Ekan ja ainoan kerran jäänyt pihaan (ei viel tielle, kuten ei tuo 406kkm ajettu sitikkakaan) viimeviikolla, ku ei käynnistyny - liekkö ollu suuttimet vai hehkurele jäässä, ku käynnisty loppupeleis kuudennella startilla. Loppiaisena ei toiminu kaukosäädinkään, sisätialämppärin käytön jälkeen kakekin taas toimi. Oliopohjan lämmittimen lisäks meinaan laittaa tt-termon lämmittimen. Ainaki toi tiisseli lämpiää sisältä kohtuu nopeesti sähkövastuksien avulla, kylmällä koneella vajaalla kilometrillä rupee hönkimään lämmintä.
Tänään ei peräkontti avautunut kk käyttämättömyyden jälkeen - ekakerta tämäkin - jäätä on saumat täynnä.
Vähällä remppaamisella olis tää munki kulkine menny, mut ku...
OT:
Tohon meän sitikkaan verrattuna kyl saa melkonen toyota olla, auto mikä tahansa, jos yhtä huoletonta kulkinetta yrittäis löytää. Laturin porsittua jätti pihaan - hinureines\merkkihuoltoines reilu 500€ makso se. Tolloin oli myös auton atk moro. Ranskasta imuttivat softan uusiks autoon, olis ollu itelle tekemätön paikka. 18€ katkaisija kytkinpolkimes aikoinas aiheutti nypytystä. Takatukivarren laakerit (mitä ei edes konttorin setä/täti huomaa) kerran vaihdettu. Alapallonivelet 2-3krt/puoli vaihdettu - kulutusosia (11-33€kpl) tuossa. Kytkinrempan tein ku muka hieman painelaakeri vinku, kai. Mahto olla turha homma. Muutoin normi huolloilla/herkistelyillä. Viimeviikon 28 pakkasella reilu 2h roikan jälkeen ees hehkuvalo syttyny - jälleen laakista käyntiin. Ihme vekotin, jakoremmikin 140kkm/10v välein. Ainiin, suuttimien kuparitivarit vaihdoin tos jossain alle 400kkm kohal ku yhen suuttimen vieres oli kosteutta. Erottuu helposti täysin kuivan mosan päältä...
Kuulema kuspojan suutin kuskinpuolelta tukossa, nyt sitikka tallis, joten kävis huomen ottaan neitsyyden siitäkin.
Vajaa 220kkm tol ajettu meän taloudes.
Mikä idea siinä on?
Takaolan unibal nivelen väljyys voinee aiheuttaa kiemurtelua.
Jos joku ovista vuotaa, nii samoilla lihaksilla kannattaa käydä kaik 4 ovea läpi. Muhjuna ne kaikki tiivisteet (oven sisäiset) on. Maton alle kannatta kurkata jos vuotoa ollut. Pari viikkoa riiputin mattoja ovitiivistyksen yhteydessä - oli pellin ja maton väli aikaste märkä. Ja varsinki kuskin jalkotilan kohalta matto, ku pien reikä oli kelmussa mikä on peltiä vasten. Erittäin hidas kuivumaan toi matto.
Mul meinas jumia ekakerran käkkäri tällä viikolla. Auto täyttää ens kuussa 10v - alkup vaijerit. Uudet ollu hyllys pari vuotta, vaihtanen lähiaikoina.
Alusta uusittu oik takaolkaa/vas etulaakeria lukuunottamatta. Rikki menny varsinaisesti vain oik etulaakeri, vas takaolka, oik etuyläpallo ja takajouset. Powerflexit edessä, eibachin vakaajat/jouset, bilstein b8 iskarit, quaifen lukkoperä ja etupään strutbar tuunattu kulkineeseen. Kun noita b-osia on hyllys, ni jos viel tunarois taakse urskat ku semmoset nykyään on tarjolla. Takavarret vaihtu aikoinas kiemurtelun takia eikä niihin sillo saanu irtopuslia. Vähä meinaa kiemurtelun oireita olla nyt talvirenkailla, jos sitä uusis oik takaolanki. Ellei sitä prkleen unipallia löydy erikseen. Unipallin tarkistus vaatii kulmiensäädön, ku pitää purkaa. Klappi siin ei tartte olla iso, ku vaikutta auraukseen.
Ohjausvaihteen vaihatin turhaan - simpukan kiristyksellä olis menny (klappia ratissa). Eli semmonenki ehjä hyllys.
Jarrut kertaalleen vaihdettu, etupalat x2. Termari vaihdettu. Kuskin persgrilli ei toimi - kokeilin sitä viime keväänä/syksynä, edelliskerran testasin sitä liki 6v sitten kun auton ostin. Alfatex on hyvä/lämmin pinta penkeissä - en oo kaivannu ees grilliä. Tutkin vian vaijerinvaihdossa (ku etupenkit irti). Oik peilinlämmitys ei toimi. Akku kertaalleen vaihdettu - no oli siin vuoden ihan fyysisestikin uus pien akku paikoillaan, mikä siirty sitikkaan.
Ilmastoinnissa edelleen tehtaanlaiset kylmäaineet, kompuran kylessä näkösällä jo vihreät väriaineet.
Apurungoista poistettu ruosteet ja maalattu, irtonaisina. Lisäks keulan eri kikkareiden kiinnikpellit meinas mätiä, neki entrattu. Takuuta en anna itsellenikään ruosteenpoiston onnistumisesta.
Toho diisseliin lisäks egr/dpf/läppien poisto ja joku tehotuninki softa. Läpät oli jo lukittu kun ostin auton 80kkm ajettuna (!), lisäks egr oli vaihdettu jo ainaki kertaalleen.
Suuttimet koeponnistettu. Uusi (rempattu) turbo tulos puolasta. Nykynen humppaa ja viheltää vähän + lievää (?) klappia - toivottavasti tokenis tolla. Muut autolla ajaneet ei ole noita huomanneet, mua jotenki ahistaa moinen. Vanhaan turboon meinaan vaihtaa siipiyksikön ja kokeilla sitäkin. Harrastusmielessä/oppiakseni.
Jakoremmin laitoin viimeks ite. Helpohko homma. Muutoinki jos saa auton pukkien päälle, ni kaik muu remppa onnistunee kotitallissa pyöränkulmien säätöä lukuunottamatta, kohtuu perus työkaluilla. Ja mes:n softalla.
Nyt tolla sahalla ajettuna 197kkm. Rahaa olen polttanu tohon keskimääräistä (?) enemmän, laitettakoot harrastuksen piikkiin. Ekan ja ainoan kerran jäänyt pihaan (ei viel tielle, kuten ei tuo 406kkm ajettu sitikkakaan) viimeviikolla, ku ei käynnistyny - liekkö ollu suuttimet vai hehkurele jäässä, ku käynnisty loppupeleis kuudennella startilla. Loppiaisena ei toiminu kaukosäädinkään, sisätialämppärin käytön jälkeen kakekin taas toimi. Oliopohjan lämmittimen lisäks meinaan laittaa tt-termon lämmittimen. Ainaki toi tiisseli lämpiää sisältä kohtuu nopeesti sähkövastuksien avulla, kylmällä koneella vajaalla kilometrillä rupee hönkimään lämmintä.
Tänään ei peräkontti avautunut kk käyttämättömyyden jälkeen - ekakerta tämäkin - jäätä on saumat täynnä.
Vähällä remppaamisella olis tää munki kulkine menny, mut ku...
OT:
Tohon meän sitikkaan verrattuna kyl saa melkonen toyota olla, auto mikä tahansa, jos yhtä huoletonta kulkinetta yrittäis löytää. Laturin porsittua jätti pihaan - hinureines\merkkihuoltoines reilu 500€ makso se. Tolloin oli myös auton atk moro. Ranskasta imuttivat softan uusiks autoon, olis ollu itelle tekemätön paikka. 18€ katkaisija kytkinpolkimes aikoinas aiheutti nypytystä. Takatukivarren laakerit (mitä ei edes konttorin setä/täti huomaa) kerran vaihdettu. Alapallonivelet 2-3krt/puoli vaihdettu - kulutusosia (11-33€kpl) tuossa. Kytkinrempan tein ku muka hieman painelaakeri vinku, kai. Mahto olla turha homma. Muutoin normi huolloilla/herkistelyillä. Viimeviikon 28 pakkasella reilu 2h roikan jälkeen ees hehkuvalo syttyny - jälleen laakista käyntiin. Ihme vekotin, jakoremmikin 140kkm/10v välein. Ainiin, suuttimien kuparitivarit vaihdoin tos jossain alle 400kkm kohal ku yhen suuttimen vieres oli kosteutta. Erottuu helposti täysin kuivan mosan päältä...
Kuulema kuspojan suutin kuskinpuolelta tukossa, nyt sitikka tallis, joten kävis huomen ottaan neitsyyden siitäkin.
Vajaa 220kkm tol ajettu meän taloudes.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 yleistä.
Tupla...
Re: Alfa 159 yleistä.
Oikealle puolelle eteen puslat, idea on siinä, että kokemukseni mukaan oikea etupyörä pyrkii (haukkaamaan) lunta ja sohjoa, (jota on oikeallapuolella kapeilla teillä, vastaantulijat eivät anna tietä ja on ohjattava oikealle sohjoon lumeen) ja ohjautuu oikealle. Jos oikealla edessä on joustoa,niin tilanne pahenee ja tapahtuma on niin nopea että vastaohjaukselle tulee kiire.
Haritus joka tehtaan suosituksien mukaan on 8 min, eli yhteisharitus etupyörillä on 16 min, herkistää tätä haukkaamistaipumusta. Parempi olisi tietenkin kummallekin etupyörälle polyuretaanipuslat.Kustannus kysymys, autokorjaamot veloittavat liikaa pienestäkin työstä.
Haritus on hyvä asia ajatellen ajo-ominaisuuksia/ ohjautumista nopeasti, mutta tekee hivenen rauhattomaksi auton käytöksen suoraa ajettaessa.
Autossani on 7 min haritus,eli yhteisharitus 14 min,voisi olla parempi yhtesvaikutukseltaan hivenen pienempi haritus, esim. 6 min, eli yhteisharitus 12 min, ja eteen kaikki polyuretaanipuslat.
Haritus joka tehtaan suosituksien mukaan on 8 min, eli yhteisharitus etupyörillä on 16 min, herkistää tätä haukkaamistaipumusta. Parempi olisi tietenkin kummallekin etupyörälle polyuretaanipuslat.Kustannus kysymys, autokorjaamot veloittavat liikaa pienestäkin työstä.
Haritus on hyvä asia ajatellen ajo-ominaisuuksia/ ohjautumista nopeasti, mutta tekee hivenen rauhattomaksi auton käytöksen suoraa ajettaessa.
Autossani on 7 min haritus,eli yhteisharitus 14 min,voisi olla parempi yhtesvaikutukseltaan hivenen pienempi haritus, esim. 6 min, eli yhteisharitus 12 min, ja eteen kaikki polyuretaanipuslat.
Re: Alfa 159 yleistä.
http://m.nettiauto.com/alfa-romeo/159/7 ... vifNav=Y#1
eli hei taas. Noita bensamalleja tosiaan kattelin ja toi pisti silmään ja laitoin harkintaan. Sanokaahan onko kannattava?
eli hei taas. Noita bensamalleja tosiaan kattelin ja toi pisti silmään ja laitoin harkintaan. Sanokaahan onko kannattava?
Re: Alfa 159 yleistä.
Minun mielestä liian paljon ajettu, miksi farmari, miksei sedan ? Sedanissa on myös kääntyvät takapenkin selkänojat kahdessa osassa.Hgjlesv kirjoitti:http://m.nettiauto.com/alfa-romeo/159/7 ... vifNav=Y#1
eli hei taas. Noita bensamalleja tosiaan kattelin ja toi pisti silmään ja laitoin harkintaan. Sanokaahan onko kannattava?
Re: Alfa 159 yleistä.
^^ Sedan tais olla 0,2 sekunttia nopeempi kiihtymäänkin sataseen ja vähän pienempi kulutus / päästöt
Ei ehkä nuorekkain väriyhdistelmä.

-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 yleistä.
Tämä on kylläkin lisävaruste, vakiona on suksiluukku.Rema kirjoitti:Sedanissa on myös kääntyvät takapenkin selkänojat kahdessa osassa.
Edit, saattaapa riippua vuosimallista, -10 TBi:ssä ei ole, hmm. pitääpä mennä tarkistamaan

- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa 159 yleistä.
2010 TBissä selkänoja kippaa kahdessa osassa. Lastausaukko asettaa rajoituksia.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 yleistä.
Miten niin liian paljon? Johan noilla kilometreillä on vaihteisto kunnostettu tai voi todeta sen olevan valmiiksi oikein kasattu.Rema kirjoitti:Minun mielestä liian paljon ajettu, miksi farmari, miksei sedan ? Sedanissa on myös kääntyvät takapenkin selkänojat kahdessa osassa.Hgjlesv kirjoitti:http://m.nettiauto.com/alfa-romeo/159/7 ... vifNav=Y#1
eli hei taas. Noita bensamalleja tosiaan kattelin ja toi pisti silmään ja laitoin harkintaan. Sanokaahan onko kannattava?
Re: Alfa 159 yleistä.
Muut kuluvat osat, omalla 70000 km-125000 km väli 3 vuotta, on mennyt vähillä murheilla, en tiedä tulevaisuutta, vaihteisto tuntuisi olevan täysin kunnossa, samoin kytkin, jarrut ok. Auto tuntuu olevan muuten hyvässä kunnossa, mutta kiveniskemät takaovissa ja takalokasuojissa ainoa kauneusvirhe.hjpp kirjoitti:Miten niin liian paljon? Johan noilla kilometreillä on vaihteisto kunnostettu tai voi todeta sen olevan valmiiksi oikein kasattu.Rema kirjoitti:Minun mielestä liian paljon ajettu, miksi farmari, miksei sedan ? Sedanissa on myös kääntyvät takapenkin selkänojat kahdessa osassa.Hgjlesv kirjoitti:http://m.nettiauto.com/alfa-romeo/159/7 ... vifNav=Y#1
eli hei taas. Noita bensamalleja tosiaan kattelin ja toi pisti silmään ja laitoin harkintaan. Sanokaahan onko kannattava?
Re: Alfa 159 yleistä.
Hei taas.
Sedan ei ole se mitä autolta haen, kun koiria pitäisi saada mahtumaan, ja tavaroita pitempiäkin matkoja varten. Vaellus ja partiotoiminta lähellä sydäntä, epäilen että sedanin takakonttiin mahtuu 3-4 rinkkaa. Farmarin ulkonäkö myös enemmän miellyttävä.
Sedan ei ole se mitä autolta haen, kun koiria pitäisi saada mahtumaan, ja tavaroita pitempiäkin matkoja varten. Vaellus ja partiotoiminta lähellä sydäntä, epäilen että sedanin takakonttiin mahtuu 3-4 rinkkaa. Farmarin ulkonäkö myös enemmän miellyttävä.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 yleistä.
Mielenkiintoista, yksi prosarikin sanoo, että takapenkit kaatuu 40/60 vakiona. Mun -10 TBi:ssä takaselkänoja on yhtä puuta, eikä kaadu, suksiluukku siinä on.h_lauri kirjoitti:2010 TBissä selkänoja kippaa kahdessa osassa. Lastausaukko asettaa rajoituksia.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa 159 yleistä.
Jospa toi on ökymalli, esittelyauto näet. 

-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 yleistä.
Esittelyautoon on varmaan ruksattu vähän enemmän optioita. Tähän yksilöön on ruksattu pack sport 2, sähköllä ovien suuntaiseksi kääntyvät ulkopeilit, automaattisesti himmenevä sisäpeili ja sähköinen kattoluukku. Siinä se luxus sitten olikin.
Re: Alfa 159 yleistä.
Ei kyllä ole ennen tullut vastaan 159 mallia jossa ei olisi kahdessa tasossa kaatuvat penkit. Jopa ne karvalakki 1.9JTS vehkeetkin omistivat moisen, vaikka automaatti-ilmastointi ja kromatut putkenpäät puuttuivatkin.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa 159 yleistä.
Mulla on myyjän mukaan vain Pack Visibility 2. Mutta koskas ne ois mitään tienny?
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 yleistä.
Perskuta, mistä mä saan kaksiosaisen kääntyvän takapenkin, sille olis ihan käyttöäkin
Toisaalta madalletusta sporttialustasta haluaisin eroon, ainakin näin talvella.. Hitto kun auton ensimmäinen omistaja ei ole osannut ruksia oikeita varusteita 


Re: Alfa 159 yleistä.
automaattisesti himmenevä sisäpeili ja sähköinen kattoluukku.
ผลบอลสด
ผลบอลสด
Re: Alfa 159 yleistä.
Voisko olla et noissa TBi-malleissa on tuosta tullut lisävaruste tai jotain? Mulla on Deltan joku paperi missä lukee mitä kaikkea omassa Alfassa on (lue, ei mitään muuta kuin jotain ekstraturvatyynyjä miljoona) ja vakiolistassa oli kaadettavat 40/60 penkit.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 yleistä.
Guugelilla löysin joskus netistä ao. prosarin, osa siitä tässä. 159_esite.pdf properties kertoo, että doku olisi luotu 17.2.2010 16:23:13
60/40-suhteessa taittuva takaistuimen selkänoja x, eli vakiovaruste, damn, ei ole minun loppukesästä -10 rekisteröidyssä kinnerissä.
Varusteet
ULKOISET VARUSTEET
Ajovalonpesurit x
Korinväriset peilit x
Kiiltävät ovenkahvat x
Kevytmetallivanteet 16” (120 hv:n mallissa) x
Kevytmetallivanteet 17” x
Rengaskoko 215/55/16 (120 hv:n malli) tai 225/50/17 x
Kevytmetallivanteet 18” Turbine Design 235/45/18 (ei (120 hv:n malliin) 4AY o
Kevytmetallivanteet 18” 7 Holes Design 235/45/18 (ei (120 hv:n malliin) 421 o
Mustat kattokaiteet (ei Sedan-malleihin) 357 o
Kirkkaat kattokaiteet (ei Sedan-malleihin) 375 o
Tummennetut takasivulasit ja takalasi 070 o
Kattoluukku 400 o
SISÄTILAN VARUSTEET
Sähköiset etu- ja takalasinnostimet x
3 korkeussäädettävää niskatukea takana x
Kynnyslistat (ei 120 hv:n mallissa) x
Keskikyynärnoja jäähdytettävällä lokerolla x
Takakeskikyynärnoja suksiluukulla x
Elektroninen virta-avain ja start-nappikäynnistys x
2 alueen automaatti-ilmastointi x
Vakionopeudensäädin x
Nahkainen ohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi x
Audion kaukosäätö ohjauspyörässä x
Ohjausyörän etäisyys- ja korkeussäätö x
Ambient-sisävalaistus x
Metalliset kojetaulun somisteet x
Etuistuimien 3-tehoinen lämmitys x
60/40-suhteessa taittuva takaistuimen selkänoja x
Sähköisesti taittuvat taustapeilit (ei 120 hv:n malleissa) x
Kangasverhoilu x
Ajotietokone ja monitoiminäyttö x
Takaikkunan aurinkoverho (Ei SW-malleihin) 103 o
Sähkösäätöiset etuistuimet ja automaattisesti taittuvat taustapeilit (ei 120 hv:n malleissa) 177 + 58J o
Sähkösäätöiset, urheilulliset etuistuimet ja automaattisesti taittuvat taustapeilit* 788 + 58J o
Alfatex®-kangasverhoilu 728 o
TURVAVARUSTEET
Automaattisesti himmenevä taustapeili (valinnainen 120 hv:n malleissa) 40D x
Sadetunnistin (valinnainen 120 hv:n malleissa) x
Etuturvatyynyt x
Sivuturvatyynyt x
Sivuturvaverhot x
Kuljettajan polviturvatyyny x
Etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä avaimella x
Alfa Code -käynnistyksenesto x
VDC-ajonhallintajärjestelmä + ASR + EBD + Hill Holder + HBA x
Q2-elektroninen tasauspyörästön lukko (ei Q4-malleissa) x
VDC/ASR poiskytkentämahdollisuus x
Isofix-kiinnikkeet takaistuimen reunapaikoilla x
Etumatkustajien turvavyöt esikiristimin ja voimanrajoittimin x
Turvavyömuistutin x
Saattovalot x
Sumuvalot x
Peruutustutka takana (120 hv:n malleihin) 52B o
Peruutustutkat edessä ja takana (ei 120 hv:n malleihin) 508 o
Bi-ksenon-ajovalot 230 o
AUDIOJÄRJESTELMÄT
Radio/CD-/MP3-soitin ohjauspyöräsäätimin x
8 kaiutinta x
Blue&MeTM-mediajärjestelmä/Bluetooth®hands-free x
Bose®HiFi-audio: 8 kaiutinta, 1 keskikaiutin, subwoofer ja erillinen vahvistin 718 o
Instant Nav -navigaatio-audio Euroopan kartoilla ja 6,5” kosketusnäytöllä 4CU+5JW o
VARUSTEPAKETIT
Pack Sport 1: urheilullinen mittaristo sekä ohjauspyörä, urheilulliset etuistuimet, 17” kevytmetallivanteet 5TD o
Pack Sport 2: urheilullinen mittaristo sekä ohjauspyörä, urheilulliset etuistuimet, 18” kevytmetallivanteet urheilullinen alusta, punaiset jarrusatulat5TE o
Pack Premium: 3-alueen automaatti-ilmastointi ja nahkaverhoilu 5TF o
Pack TI (Turismo Internazionale): urheilullinen mittaristo, urheilullinen ohjauspyörä punaisin tikkauksin, urheilulliset etuistuimet ja nahkaverhoilu, 18” kevytmetallivanteet, helmasarja, alumiininen kynnyslista TI-logolla, urheilullinen alusta, punaiset jarrusatulat 5TG o
Pack Visibility 1: Sadetunnistin, automaattisesti himmenevä taustapeili ja peruutustutka (120 hv:n malleihin) PV1 o
Pack Visibility 2: Bi-ksenon ajovalot, peruutustutkat etu- ja takapuskureihin (ei 120 hv:n malleihin) PV2 o
x = vakiovaruste o = valinnaisvaruste * vain Pack TI:n yhteydessä
60/40-suhteessa taittuva takaistuimen selkänoja x, eli vakiovaruste, damn, ei ole minun loppukesästä -10 rekisteröidyssä kinnerissä.
Varusteet
ULKOISET VARUSTEET
Ajovalonpesurit x
Korinväriset peilit x
Kiiltävät ovenkahvat x
Kevytmetallivanteet 16” (120 hv:n mallissa) x
Kevytmetallivanteet 17” x
Rengaskoko 215/55/16 (120 hv:n malli) tai 225/50/17 x
Kevytmetallivanteet 18” Turbine Design 235/45/18 (ei (120 hv:n malliin) 4AY o
Kevytmetallivanteet 18” 7 Holes Design 235/45/18 (ei (120 hv:n malliin) 421 o
Mustat kattokaiteet (ei Sedan-malleihin) 357 o
Kirkkaat kattokaiteet (ei Sedan-malleihin) 375 o
Tummennetut takasivulasit ja takalasi 070 o
Kattoluukku 400 o
SISÄTILAN VARUSTEET
Sähköiset etu- ja takalasinnostimet x
3 korkeussäädettävää niskatukea takana x
Kynnyslistat (ei 120 hv:n mallissa) x
Keskikyynärnoja jäähdytettävällä lokerolla x
Takakeskikyynärnoja suksiluukulla x
Elektroninen virta-avain ja start-nappikäynnistys x
2 alueen automaatti-ilmastointi x
Vakionopeudensäädin x
Nahkainen ohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi x
Audion kaukosäätö ohjauspyörässä x
Ohjausyörän etäisyys- ja korkeussäätö x
Ambient-sisävalaistus x
Metalliset kojetaulun somisteet x
Etuistuimien 3-tehoinen lämmitys x
60/40-suhteessa taittuva takaistuimen selkänoja x
Sähköisesti taittuvat taustapeilit (ei 120 hv:n malleissa) x
Kangasverhoilu x
Ajotietokone ja monitoiminäyttö x
Takaikkunan aurinkoverho (Ei SW-malleihin) 103 o
Sähkösäätöiset etuistuimet ja automaattisesti taittuvat taustapeilit (ei 120 hv:n malleissa) 177 + 58J o
Sähkösäätöiset, urheilulliset etuistuimet ja automaattisesti taittuvat taustapeilit* 788 + 58J o
Alfatex®-kangasverhoilu 728 o
TURVAVARUSTEET
Automaattisesti himmenevä taustapeili (valinnainen 120 hv:n malleissa) 40D x
Sadetunnistin (valinnainen 120 hv:n malleissa) x
Etuturvatyynyt x
Sivuturvatyynyt x
Sivuturvaverhot x
Kuljettajan polviturvatyyny x
Etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä avaimella x
Alfa Code -käynnistyksenesto x
VDC-ajonhallintajärjestelmä + ASR + EBD + Hill Holder + HBA x
Q2-elektroninen tasauspyörästön lukko (ei Q4-malleissa) x
VDC/ASR poiskytkentämahdollisuus x
Isofix-kiinnikkeet takaistuimen reunapaikoilla x
Etumatkustajien turvavyöt esikiristimin ja voimanrajoittimin x
Turvavyömuistutin x
Saattovalot x
Sumuvalot x
Peruutustutka takana (120 hv:n malleihin) 52B o
Peruutustutkat edessä ja takana (ei 120 hv:n malleihin) 508 o
Bi-ksenon-ajovalot 230 o
AUDIOJÄRJESTELMÄT
Radio/CD-/MP3-soitin ohjauspyöräsäätimin x
8 kaiutinta x
Blue&MeTM-mediajärjestelmä/Bluetooth®hands-free x
Bose®HiFi-audio: 8 kaiutinta, 1 keskikaiutin, subwoofer ja erillinen vahvistin 718 o
Instant Nav -navigaatio-audio Euroopan kartoilla ja 6,5” kosketusnäytöllä 4CU+5JW o
VARUSTEPAKETIT
Pack Sport 1: urheilullinen mittaristo sekä ohjauspyörä, urheilulliset etuistuimet, 17” kevytmetallivanteet 5TD o
Pack Sport 2: urheilullinen mittaristo sekä ohjauspyörä, urheilulliset etuistuimet, 18” kevytmetallivanteet urheilullinen alusta, punaiset jarrusatulat5TE o
Pack Premium: 3-alueen automaatti-ilmastointi ja nahkaverhoilu 5TF o
Pack TI (Turismo Internazionale): urheilullinen mittaristo, urheilullinen ohjauspyörä punaisin tikkauksin, urheilulliset etuistuimet ja nahkaverhoilu, 18” kevytmetallivanteet, helmasarja, alumiininen kynnyslista TI-logolla, urheilullinen alusta, punaiset jarrusatulat 5TG o
Pack Visibility 1: Sadetunnistin, automaattisesti himmenevä taustapeili ja peruutustutka (120 hv:n malleihin) PV1 o
Pack Visibility 2: Bi-ksenon ajovalot, peruutustutkat etu- ja takapuskureihin (ei 120 hv:n malleihin) PV2 o
x = vakiovaruste o = valinnaisvaruste * vain Pack TI:n yhteydessä
- Manu
- Viestit: 510
- Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
- Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa 159 yleistä.
Mites muute Alfa 159 kun on se sisäkahva ja siellä kahvan sisällä mul näkyy pultit tai yms rumasti. Onks niissä jotku suojat vai onko ne tollee näkyvillä
. Ite piti takana kumimatot ostaa ku ne oli viety. Muuten erittäin tyytyväinen Alfaani. Terveisin 20V Alfauros 


- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 yleistä.
^peitelätkäthän niihin kuuluu. joltai hukkunu ku ovet tiivistetty?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa 159 yleistä.
On nuo varustelistat aina vaan yhtä mystisiä ja mielenkiintoisia:)
Mikähän tuo munkin pirssi oikein on?
Näyttäis olevan pack visibility 1 ja 2: tutkat ed.tak, bi-ksenonit, taustapeilin himmennys, sadetunnistin
Sitten taas varsinaista sporttipackkia ei vissiin oo, ellei nuo imho semilättänät etupenkit ole Alfan käsitys urheiluistuimista. Voihan ne ollakkii, mistä mie tiijän:)
Bose hifiaudio packki löytyy kyllä. Tainnu maahantuoja ruksia silloin tuohon 100v malliin mitä on mieleen juolahtanut.
Mikähän tuo munkin pirssi oikein on?
Näyttäis olevan pack visibility 1 ja 2: tutkat ed.tak, bi-ksenonit, taustapeilin himmennys, sadetunnistin
Sitten taas varsinaista sporttipackkia ei vissiin oo, ellei nuo imho semilättänät etupenkit ole Alfan käsitys urheiluistuimista. Voihan ne ollakkii, mistä mie tiijän:)
Bose hifiaudio packki löytyy kyllä. Tainnu maahantuoja ruksia silloin tuohon 100v malliin mitä on mieleen juolahtanut.
Alfa Romeo 155 V6 1992