Alfassa on semmoisella reilun puolen kaasun kiihdytyksellä omituista ahtopaineen sahaamista. Ahtopaineet seilaa 0,8 - 1,2 välillä noin sekunnin syklillä ja kiihtyminen on epätasaista. Onko näissä ollut turbon siipien jumittamista niinkuin monessa muussa vai voisiko tuo lukkopeltissä oleva "VNT-venttiili" olla jumissa?
Mulla on AlfaOBD ja myös MES, millä voin seurata, mutta mitä arvoja tarvitaan diagnoosiin?
159 2.4JTDm ahtopaineet seilailee
Valvoja: Moderators
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 159 2.4JTDm ahtopaineet seilailee
Samaa meinasin alkaa kyselemään, kun haulla en suoraa löytänyt. Ainakin tukossa oleva DPF pönttö aiheuttaa tätä mutta ilmeisesti hieman tramaattisempaa, eli saattaa hakata painetta kokonaan pois. Se ei tosin omassani voi vaivata, joten tuota venttiiliä mietiskelin myöskin....
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
- Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 159 2.4JTDm ahtopaineet seilailee
Niin, mulla tosiaan EGR ja DPF poistettu, joten niistä se ei pitäisi johtua. Lisäksi hieman piristetty (~240hv/490Nm).
Lisäksi ihan kevyellä pintakaasulla kiihdyttäessäkin kuuluu sellaista jännää sirisevää ääntä, aivan kuin laturin hihna luistaisi, mutta ääni muuttuu ahtopaineen mukaan, eikä kierrosten.
Edit: Jostain englanninkieliseltä foorumilta luin, että tuo ääni oli liittynyt DPF-pöntöltä paine-eroanturille menevään letkuun, joka oli ollut rikki.
Lisäksi ihan kevyellä pintakaasulla kiihdyttäessäkin kuuluu sellaista jännää sirisevää ääntä, aivan kuin laturin hihna luistaisi, mutta ääni muuttuu ahtopaineen mukaan, eikä kierrosten.
Edit: Jostain englanninkieliseltä foorumilta luin, että tuo ääni oli liittynyt DPF-pöntöltä paine-eroanturille menevään letkuun, joka oli ollut rikki.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4JTDm ahtopaineet seilailee
Mulla vastaavaa humppaamista oli siellä paineiden yläpäässä (lämätiskiinkiihdytys). 0.8 nurkilla oli nykäys.
Nyt uudella ts. korjatulla puolan turbolla molemmat heilumiset näyttävät poistuneen. Ahtojen letkujen klemmarit olivat tiukkoja ja muutoinkin olivat tiiviit, kai. Välijäähystä lorahti joku desi vettä ku senkin sit putsasin.
Ekaks yritin pestä vanhaa turboa mut varmaan huonolla menestyksellä - en purkanu vnt siipiä esille. Pitkittäisklappiakin siinä oli vähä, pystyklapista en osaa sanoa vs korjattu.
Mut ny ei nyi. Maxahdot edelleen toimiston mittarin mukaan n. 1.5. Mulki dpf/egr/läpät jne pois ja pikkupiristys - ainakin koodaajan mukaan.
Nyt uudella ts. korjatulla puolan turbolla molemmat heilumiset näyttävät poistuneen. Ahtojen letkujen klemmarit olivat tiukkoja ja muutoinkin olivat tiiviit, kai. Välijäähystä lorahti joku desi vettä ku senkin sit putsasin.
Ekaks yritin pestä vanhaa turboa mut varmaan huonolla menestyksellä - en purkanu vnt siipiä esille. Pitkittäisklappiakin siinä oli vähä, pystyklapista en osaa sanoa vs korjattu.
Mut ny ei nyi. Maxahdot edelleen toimiston mittarin mukaan n. 1.5. Mulki dpf/egr/läpät jne pois ja pikkupiristys - ainakin koodaajan mukaan.
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
159 2.4JTDm ahtopaineet seilailee
Mulla tuo ahdon humppaaminen poistui kun vaihdoin sen ahtimen ja välijäähyn välissä olevan putken uuteen. Mitään reikää tms. siitä vanhasta ei silmämääräisesti löytynyt, mutta jostain se kuitenkin falskasi.
Nyt pysyy ahtopainemittarin neulakin lappu lattiassa 1.5 lukemissa eikä seilaa. Samoin vakkari päällä motariajossa mennään pienemmillä ahdoilla. Siinäkin oli ennen vaihtoa heiluntaa, seilasi 0.6-0.8 väliä.
Nyt pysyy ahtopainemittarin neulakin lappu lattiassa 1.5 lukemissa eikä seilaa. Samoin vakkari päällä motariajossa mennään pienemmillä ahdoilla. Siinäkin oli ennen vaihtoa heiluntaa, seilasi 0.6-0.8 väliä.
Viimeksi muokannut Hämis, 29 Tammi 2016, 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4JTDm ahtopaineet seilailee
Letkut siis mulla pysy samoina. Pari klemmaria toki vaihtui, joten en varma jos vaik liitokset vuotaneet. Lisäks vinkuna/vislaus/tms poistui. Korjaus lienee silti liki onnistunut. Ton vanhan turbon sisukset aion vaihtaa ja jättää sen hyllyyn tai myydä pois.
Auto tuntuu ny mukamas hieman ripeämmältä, vaikka se ikävä potku 0.8:ssa puuttuukin.
Edit. Samal vaihtu tiivisteetkin mitä turbonvaihdossa tarvitaan ja egr putki tuli tulpattua pakosarjan päästäkin.
Auto tuntuu ny mukamas hieman ripeämmältä, vaikka se ikävä potku 0.8:ssa puuttuukin.
Edit. Samal vaihtu tiivisteetkin mitä turbonvaihdossa tarvitaan ja egr putki tuli tulpattua pakosarjan päästäkin.