156 GTA lämpöjen kanssa ongelmaa + muita kuulumisia.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
-ROADRUNNER-
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 19:57
Car(s): 156 3.2 V6 GTA sw 147 2.0 ts
Ex 156 2.5 V6 sedan
Paikkakunta: Imatra

156 GTA lämpöjen kanssa ongelmaa + muita kuulumisia.

Viesti Kirjoittaja -ROADRUNNER- »

Elikkä itse aiheesta: Moottorin lämmöt ei nouse maantie ajossa kuin siihen 50 ja 90 välissä olevan viivan kohdille,juuri yli. Kaupungissa lämmöt taas karkailee todella helposti yli sallitun ja flekti pyörii vähän väliä vaikka ajelisi kuinka rauhassa,ja tämä alkaa jo n.5min kaupunki ajelun jälkeen. Onneksi sentään flekti toimii :) mainittakoon että viime kesänä ei lämmöt nousseet näin helposti noin korkealle ja nyt kuitenkin ollut pieniä pakkasia. Termari on varmasti jumissa jossain määrin kun ei lämmöt nouse tuon korkeammalle mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa liian korkeisiin lämpötiloihin? Löytyykö hyviä veikkauksia? Jakopääremontti tehty viime syksynä jossa myös vesipumppu vaihdettu ja nesteet vaihdoin ennen talvea. Syyläri on myös suht hyvässä kunnossa, ei ole rivotukset kasassa niin pitäisi kyllä ilman virrata..ja nestettä on :-D Sitten näitä muita Romeon kuulumisia. Auto on toiminut hyvin kovillakin pakkasilla jos ei tuota lämpömittarin huonoa kohomista lasketa, ohjaustehostin piti hetken pientä ulinaa kylmänä käynnistettäessä, eilen vaihdoin sinne uudet nesteet saa nähdä poistuiko ulina. Leima alkaa olla kohta lopussa ja tiedossa on jo monia korjaus kohteita mutta en ole ruvennut näitä vielä korjailemaan kun ei kuitenkaan ajoon eikä turvallisuuteen suuremmin ole vaikuttanut. Ajattelin hakea vain suoraan vikalistan jos katsastusmies jotain muutakin löytää niin voi sitten kerralla laittaa auton kuntoon. Voi olla jos tulee pitkä ja kallis vikalista niin vien auton tallille seisontaan niin saa rauhassa laitella kuntoon ja ostaa jonkun halvan kulkineen siksi ajaksi, onhan se viimeistään kesäkeileille saatava takaisin ajoon etä pääsee nauttimaan :)

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: 156 GTA lämpöjen kanssa ongelmaa + muita kuulumisia.

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Vaihda vaan suosiolla se termostaatti ensin. Ihmettele sitten vasta, mitä ne lämmöt tekee.

Voihan olla, että sinne on vaihdettu alimittainen syyläri, flektin ensimmäinen asento pois pelistä, etc.

Avatar
-ROADRUNNER-
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 19:57
Car(s): 156 3.2 V6 GTA sw 147 2.0 ts
Ex 156 2.5 V6 sedan
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 GTA lämpöjen kanssa ongelmaa + muita kuulumisia.

Viesti Kirjoittaja -ROADRUNNER- »

Syyläri kyllä näyttää alkuperäiseltä/alkuperäiskokoiselta. Termari menee myös vaihtoon kunhan remontti alkaa. Viime päivinä lämmöt pysyny jälleen normaali lukemissa vaikka ollut lämpimämpää mitä silloin kun lämmöt rupesi karkailemaan :)

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 GTA lämpöjen kanssa ongelmaa + muita kuulumisia.

Viesti Kirjoittaja alamajy »

-ROADRUNNER- kirjoitti:Elikkä itse aiheesta: Moottorin lämmöt ei nouse maantie ajossa kuin siihen 50 ja 90 välissä olevan viivan kohdille,juuri yli. Kaupungissa lämmöt taas karkailee todella helposti yli sallitun ja flekti pyörii vähän väliä vaikka ajelisi kuinka rauhassa,ja tämä alkaa jo n.5min kaupunki ajelun jälkeen. Onneksi sentään flekti toimii :) mainittakoon että viime kesänä ei lämmöt nousseet näin helposti noin korkealle ja nyt kuitenkin ollut pieniä pakkasia. Termari on varmasti jumissa jossain määrin kun ei lämmöt nouse tuon korkeammalle mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa liian korkeisiin lämpötiloihin? Löytyykö hyviä veikkauksia? Jakopääremontti tehty viime syksynä jossa myös vesipumppu vaihdettu ja nesteet vaihdoin ennen talvea. Syyläri on myös suht hyvässä kunnossa, ei ole rivotukset kasassa niin pitäisi kyllä ilman virrata..ja nestettä on :-D Sitten näitä muita Romeon kuulumisia. Auto on toiminut hyvin kovillakin pakkasilla jos ei tuota lämpömittarin huonoa kohomista lasketa, ohjaustehostin piti hetken pientä ulinaa kylmänä käynnistettäessä, eilen vaihdoin sinne uudet nesteet saa nähdä poistuiko ulina. Leima alkaa olla kohta lopussa ja tiedossa on jo monia korjaus kohteita mutta en ole ruvennut näitä vielä korjailemaan kun ei kuitenkaan ajoon eikä turvallisuuteen suuremmin ole vaikuttanut. Ajattelin hakea vain suoraan vikalistan jos katsastusmies jotain muutakin löytää niin voi sitten kerralla laittaa auton kuntoon. Voi olla jos tulee pitkä ja kallis vikalista niin vien auton tallille seisontaan niin saa rauhassa laitella kuntoon ja ostaa jonkun halvan kulkineen siksi ajaksi, onhan se viimeistään kesäkeileille saatava takaisin ajoon etä pääsee nauttimaan :)
Mulla on pikku-Bussossa se 50 ja 90 välinen viiva tasan 80. Mittasin OBD:n kautta MES-softalla ja mittari onkin tosi tarkka vaikka luulin, ettei minullakaan termari pelaa. Mittari alkaa tosiaan heti nousta kun MESsin mukaan vesi on >= 50. Sitten se nousee sen 80 yläpuolelle, viisarin leveyden verran, termari avautuu 82:ssa ja sitten jää viisarin leveyden verran 80 alapuolelle. Ja siinä pysyy. MESsin mukaan vaihteluväli on 78-82. Ja se 90:n jälkeinen viiva on mulla 110.
MESsin mukaan paikallaan lämmöt nousee ajon jälkeen 105 ja sitten käynnistyy flekti 2-nopeudella. 1-nopeus on minulla pimeänä.

Sinulla voisi olla:
1) ilmaa järjestelmässä
2) vesipumpun siipipyörä alkaa luistamaan. Ei kai siinä ole muovista? Ne halkeaa ajan mittaan...

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 GTA lämpöjen kanssa ongelmaa + muita kuulumisia.

Viesti Kirjoittaja toolman »

alamajy kirjoitti:
-ROADRUNNER- kirjoitti:Elikkä itse aiheesta: Moottorin lämmöt ei nouse maantie ajossa kuin siihen 50 ja 90 välissä olevan viivan kohdille,juuri yli. Kaupungissa lämmöt taas karkailee todella helposti yli sallitun ja flekti pyörii vähän väliä vaikka ajelisi kuinka rauhassa,ja tämä alkaa jo n.5min kaupunki ajelun jälkeen. Onneksi sentään flekti toimii :) mainittakoon että viime kesänä ei lämmöt nousseet näin helposti noin korkealle ja nyt kuitenkin ollut pieniä pakkasia. Termari on varmasti jumissa jossain määrin kun ei lämmöt nouse tuon korkeammalle mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa liian korkeisiin lämpötiloihin? Löytyykö hyviä veikkauksia? Jakopääremontti tehty viime syksynä jossa myös vesipumppu vaihdettu ja nesteet vaihdoin ennen talvea. Syyläri on myös suht hyvässä kunnossa, ei ole rivotukset kasassa niin pitäisi kyllä ilman virrata..ja nestettä on :-D Sitten näitä muita Romeon kuulumisia. Auto on toiminut hyvin kovillakin pakkasilla jos ei tuota lämpömittarin huonoa kohomista lasketa, ohjaustehostin piti hetken pientä ulinaa kylmänä käynnistettäessä, eilen vaihdoin sinne uudet nesteet saa nähdä poistuiko ulina. Leima alkaa olla kohta lopussa ja tiedossa on jo monia korjaus kohteita mutta en ole ruvennut näitä vielä korjailemaan kun ei kuitenkaan ajoon eikä turvallisuuteen suuremmin ole vaikuttanut. Ajattelin hakea vain suoraan vikalistan jos katsastusmies jotain muutakin löytää niin voi sitten kerralla laittaa auton kuntoon. Voi olla jos tulee pitkä ja kallis vikalista niin vien auton tallille seisontaan niin saa rauhassa laitella kuntoon ja ostaa jonkun halvan kulkineen siksi ajaksi, onhan se viimeistään kesäkeileille saatava takaisin ajoon etä pääsee nauttimaan :)
Mulla on pikku-Bussossa se 50 ja 90 välinen viiva tasan 80. Mittasin OBD:n kautta MES-softalla ja mittari onkin tosi tarkka vaikka luulin, ettei minullakaan termari pelaa. Mittari alkaa tosiaan heti nousta kun MESsin mukaan vesi on >= 50. Sitten se nousee sen 80 yläpuolelle, viisarin leveyden verran, termari avautuu 82:ssa ja sitten jää viisarin leveyden verran 80 alapuolelle. Ja siinä pysyy. MESsin mukaan vaihteluväli on 78-82. Ja se 90:n jälkeinen viiva on mulla 110.
MESsin mukaan paikallaan lämmöt nousee ajon jälkeen 105 ja sitten käynnistyy flekti 2-nopeudella. 1-nopeus on minulla pimeänä.

Sinulla voisi olla:
1) ilmaa järjestelmässä
2) vesipumpun siipipyörä alkaa luistamaan. Ei kai siinä ole muovista? Ne halkeaa ajan mittaan...
Pumpun (muovi)siipi jos luistaa, niin näkyy yleensä kierroksilla eli siellä motarilla. Oire viittais kyllä syyläriin, mutta ehkä se termari kannattaa vaihtaa ensin helpompana. Termari jämähtää bussossa yleensä niin ettei mene kokonaan kiinni. Koskaan nämä eivät ole mitään ilmausta muuten kaivanneet!
Nämä metallisiipiset vesipumput ei minusta ole yhtä tehokkaita kuin vanha muovisiipinen, näin ainakin yhdessä GTA:ssa kerran.
-t-

Avatar
-ROADRUNNER-
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 19:57
Car(s): 156 3.2 V6 GTA sw 147 2.0 ts
Ex 156 2.5 V6 sedan
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 GTA lämpöjen kanssa ongelmaa + muita kuulumisia.

Viesti Kirjoittaja -ROADRUNNER- »

Joo kyllä se termarista pitää aloittaa,ilmaa en usko järjestelmässä ainakaan enää olevan. Taitaa itseltäkin olla flektin 1 asento pois pelistä. Tosissaan syksyllä vaihdettu vesipumppu metallisiipiseen enkä epäile pumpun toimivuutta,kai sieltä ääntä lähtisi jos luistaisi tms? Tänään tuli käytyä katsastuksessa ja olin maalaillut itselleni kauhukuvia kuinka pitkä vikalista tulee. Sanoin katsastusmiehelle heti että etsii nyt kaikki viat,välykset että tulee kerralla laitettua kuntoon kun auto lähtee hetimmiten muutenkin työn alle. Tuloksena: käsijarru ei ottanut toiselta puolelta juuri ollenkaan ja apukuskin alapallossa väljää sekä hieman myös kuskinpuoleisessa. Pyysin vielä toistamiseen tarkastamaan etuvakaajan puslien kunnon kun näyttää että olisi parastaennen päiväys mennyt jo umpeen mutta hänen mielestään olivat hyvässä kunnossa. Sanoi että ei tarvitse tulla uudestaan näyttämää että enköhä mie ne kuntoon laita kuitenkin :-D Eli melko helpolla ja halvalla selvittiin tästä katsastus kerrasta :)

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 GTA lämpöjen kanssa ongelmaa + muita kuulumisia.

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Hyvä kun autolle ei tarvii tehdä mitään. :mrgreen:
Asiaan. Onko lämmöt katottu obd:n kautta testerillä? Mulla tessussa mittari sytytti punasen varoitusvalon vaikkei flektin kakkosnopeus edes pyörähtänyt. Flektissä oli ykkösnopeus pimeänä ja syynä oli rikkinäinen esivastus joka kustansi 10€ marmoritiskillä. Uudella esivastuksella lähti flektin ykkösnopeus päälle mittarin huidellessa 130C ja testeri näytti 98C. Eli itse lämmöt eivät huidelleet vaan mittari oli viallinen.
Through difficulties to defeat

Avatar
-ROADRUNNER-
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 19:57
Car(s): 156 3.2 V6 GTA sw 147 2.0 ts
Ex 156 2.5 V6 sedan
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 GTA lämpöjen kanssa ongelmaa + muita kuulumisia.

Viesti Kirjoittaja -ROADRUNNER- »

Ei ole katsottu OBD:n kautta. Voihan se olla että myös mittari heittää.

Vastaa Viestiin