Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tukivarret irti pois ja sitten helojen prässäys ja takasin paikallensa. Sitten viikonpäästä pallo väljänä. Nam :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jep.

Ei henk.koht kokemuksia, mutta tältä foorumilta muistan tapauksen, jossa "ihan hyväkuntoinen" ollut ja vaihdettu helat - sitten melkolailla heti perään todettu alapallo huonoksi 8)

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Jts:n takavakaajan paksuus on kanssa hieman hukassa, niinkuin on tönärikin. Onko vinkkiä minkä paksuinen tuossa on takavakaajatanko? 14, 16 vai 18mm?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^14mm
"puhun niin totta kuin osaan"

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Mitäs raati sanoo?
Tässä taannoin pakkasilla jtdm:n (osin oman mokan johdosta) huohotin tukkoon ja niin edespäin eli painetta ja öljyä joka paikkaan. Sen jälkeen tukos poistettu, letkut putsattu ja muutamien kierroksille ryntäysten jälkeen myös coolerista poistettu öljy ja pesty täydellisesti.
Autolla on nyt ajettu pikku lenkkejä ja silmiin pistävin huomio on, että voimakkaassa kiihdytyksessä ei tule enään sitä reilua harmaan mustaa voimasavua mitä yleensä ennen on tullut.
Vaikuttaako tuo coolerin putsaus näin paljon.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Jaahans. Omasta JTS:stä alkoi kuulumaan moottorijarrutuksessa ja kevyellä kaasulla ajettaessa naputusta joka tuntuisi kuuluvan kuskin puolelta. Ääni häviää kytkintä painettaessa ja muuttuu nopeuden mukaan.Vetoakselia veikkaisin itse, mutta minkäänlaista rutinaa tai tärinää ei tunnu esiintyvän. Onko muilla ollut vastaavia oireita?

Karva
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Syys 2013, 10:02
Car(s): 159SW 2.4JTDm Q-tronic -08
(Entinen exä) 156SW 2.0JTS -04
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Karva »

Morjens
Minkämoinen homma on vaihtaa JTS:n venttiilivarren kumit? Saako ne vaihdettua nätisti ilman kannen irrottamista, vai pitääkö se ottaa pois?

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ettei vuotaisi ajoituksenmuuntimen solenoidi, eikös se vuotanut öljyä moottoriin? Vai onko diagnoosi takuuvarma. Ja toki nämä kaikki tuppaa hukkaamaan jonkin verran öljyä, toiset enemmän toiset vähemmän, männänrenkaitten kautta.
Kysymykseen en tiedä vastausta, mutta koska JTS kumminkin tukkii kanavia, kannataisiko samalla tehdä silti kansiremppa ja putsata kanavat. Kannen irrotus ja kiinnitys alkaa olla jo aika pieni homma tuossa remontissa. Itsellä se on tosin odottanut jo vuoden verran toteutumistaan, kun ei muka ole aikaa..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

PainDealer
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Helmi 2014, 20:27
Car(s): 156 2.0 TS -99
Paikkakunta: Kotka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja PainDealer »

banditbusa kirjoitti:^ Mitkä varaosa merkit on nyt sitten sitä "kiinan kuraa"??
Yleisimmin taitaa ATP:lla olla Atec (jarrulevyt ja -palat ainakin itellä pelitti hyvin, hinta koko setille oli muistaakseni 90€) ja Flennor merkkistä osaa, molemmat saksalaisia. Jos alustasta vähän poiketaan, niin myös esim. Boschin kilkkeet kuten MAF ja lambdat löytyy kelpo hintaan.
Alfistilla on AINA kolmiopäivä! BumbumBUM!

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Oon sivusilmällä varmaan lukenu jotain vastaavasta viasta mutta ei muistu nyt mieleen. Puhaltaa kabiiniin vaan yhtä lämpötilaa; kuumaa. Onko/mikä on tähän todennäköinen syy?

Pitiki kehua kuinka puhaltaa aina sitä mitä haluaa.
Noni

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuleeko kylmää jos laitat aivan kylmimmälle?

Eli siis, toimiiko oikeasti sekä kuuma että kylmä? Tällaiseen vikaan muistan täällä monesti törmänneeni ja taisi olla lämpöanturista johtuvaa (ulko- vaiko sisä?). Jossakin taisi myös olla itse paneeli vaihtokunnossa...

EDIT:
Lisätään vielä, että kuuletko läppien liikkuvan lämmönsäädössä lainkaan? Ainakin omassani pitää sen verta meteliä, että kuulee kyllä aivan selvästi kun läpät kääntyilee (oli sitten suuntauksesta tai lämmöstä kyse).

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Macela kirjoitti:Oon sivusilmällä varmaan lukenu jotain vastaavasta viasta mutta ei muistu nyt mieleen. Puhaltaa kabiiniin vaan yhtä lämpötilaa; kuumaa. Onko/mikä on tähän todennäköinen syy?

Pitiki kehua kuinka puhaltaa aina sitä mitä haluaa.
Taitaa vika olla hajonneessa lämmityslaitteen esivastuksessa, itsellä oli samanlainen vika 2.5;sessa . Sijaitsee repsikan jalko tilassa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Käskyttääkös se jalkatilan purkki myös suunta- ja lämpöläppiä? Minä olen ollut harhaluulossa, jotta käskisi vain nopeuksia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Sama käry.

Siksipä tuota lämpöanturia muistelenkin, jollakin oli faceliftissa juurikin oireena se, että puhalsi joko KUUMAA tai KYLMÄÄ. Eli molemmat ääriasennot toimi.
Syynä oli sitten jonkun lämpöanturin tiurahtaminen - oliko ulkolämpö vaiko sisälämpö, en valitettavasti muista... Enkä löytänyt pikaisella haullakaan.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Mulla ainakin kun esivastus oli hajonnut ,niin puhalsi vain kuumaa. Ja yksi nopeus lämppärillä vain toimi.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuo olikin uutta, että voi hajota useammalla tavalla. Itsellä osunut kohdalle vain puhaltimen sammuttaneita versioita ja ainakin mielestäni/muistaakseni suuntaläppiä silti käänteli toiveiden mukaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

^ tuossa 2.5;sessa on sellainen jäähdytys rivoilla varustettu se lämmityksen esivastus missä on jonkin verran älyä mustan muovi suojan sisällä. Sieltä oli yksi liitos kärähtänyt jonka takia ei puhaltanut kuin kuumaa ilmaa ja olikohan niin et 2 tai 3 nopeus vain pelas. Kyseisen osan vaihdolla rupes lämmitys laite pelaan. Yhden myös tessuun vaihtanut mut siinä erilainen huomattavasti yksin kertaisempi esivastus ,mut en varmaksi muista et vaikuttiko se vain nopeuksiin, eikä niinkään siihen et minkä lämpöistä sieltä tuli.

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Puhaltaa tosiaan ainoastaan ilmeisesti kuuminta ilmaa, täysin yhtä lämpötilaa riippumatta mitä tekee. Muuten suuntaus ja voimakkuuden säätö toimii normaalisti jne. En tarkemmin tota oo vie ihmetelly että kuuluuko ääntä tms.
Noni

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

banditbusa kirjoitti:^ tuossa 2.5;sessa on sellainen jäähdytys rivoilla varustettu se lämmityksen esivastus missä on jonkin verran älyä mustan muovi suojan sisällä.
Sama purkki kaikissa tehtaalta autom.ilmastoinnilla lähteneissä. Myös ainakin vanhempikeulaisissa boselifteissä. Siksipä luulinkin se ohjaavan pelkkää puhallusnopeutta, kun uudemmissa itse ilmastointipaneeli kuitenkin on muuten kovasti erilainen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

^ Juu näinhän se olikin . Se tessu olikin 03 eli siinähän tosiaan oli erilainen paneeli. Mut tosta 99 mallista oli tuo rikki ja oireet oli et pelkkää kuumaa ja vain yksi nopeus toimi.
Et empä tiijä sitten, muuta tuosta tuohon liittyvää en korjannut ja vika poistui uuden osan vaihdolla. Varmaan on muitakin syitä miksi voi puhaltaa pelkkää kuumaa ilmaa.

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Aquatica kirjoitti:
EDIT:
Lisätään vielä, että kuuletko läppien liikkuvan lämmönsäädössä lainkaan? Ainakin omassani pitää sen verta meteliä, että kuulee kyllä aivan selvästi kun läpät kääntyilee (oli sitten suuntauksesta tai lämmöstä kyse).
Jos suuntausta säätää niin kuuluu, jos lämpöä säätää niin ei kuulu mitään.
Noni

Avatar
Ryubiken
Viestit: 64
Liittynyt: 15 Elo 2015, 09:51
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0TS -99
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ryubiken »

Itse juuri vaihdoin 2 viikkoa sitten tuon etuvastuksen kun puhallin ei puhaltanut millään nopeudella. Lämmönsäätö sekä -suuntaus toimivat kuitenkin rikkinäiselläkin vastuksella normaalisti.
4-stroke explained: Suck, Squeeze, Bang, Blow.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Nyt pitäisi sitten varmaan selvittää, että toimiiko suuntauksen läppämoottori (tai saako se sähköä), jos jollakulla ei fiksumpaa ehdotusta ole... Sitä en tiedä, voisiko tuo esivastus tommosta aiheuttaa - kai sekin mahdollista on, jos siinä älyä yhtään on.

Tuossahan voisi olla niinkin huonosti käynyt, että a) läppä on jumissa (näitä on joissakin vehkeissä tapahtunut, mutta taisi koskea enemmänkin suuntausta?) b) läppämoottori on kuollut
Enempää en osaa omia ideoita kehittää, kun ei ole henk.koht tullut vastaan. Projektipuolella joku muistaakseni on noita moottoreita vaihdellut, mut en muista oliko suuntauksen vai lämmön puolta.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Tuos kuva sen lämmityksen esivastuksen sisältä, kyl siellä on jos jonkin näköstä osaa. :silly:
20160131_174110.jpg
(94.05 KiB) Tiedosto ladattu 2974 kertaa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei se automaagisessa ilmastoinnissa tarkkaan ottaen ole mikään esivastus, vaan jonkunlainen elektroninen jännitteensäätäjä.

PainDealer
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Helmi 2014, 20:27
Car(s): 156 2.0 TS -99
Paikkakunta: Kotka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja PainDealer »

Itellä oli palanu tuo oikeella kuvassa oleva konkka jaloistaan katki. Tai leikkaantunut... Myös liitin oli sulanu siitä vierestä niin lähti vaan leikkaamalla irti. Oire tosiaan oli se, ettei puhaltan lainkaan. Sama vastus taitaa löytyä kaikista ilmastoiduista myöhemmistä malleista.
Alfistilla on AINA kolmiopäivä! BumbumBUM!

berliina
Viestit: 1051
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja berliina »

^^^ Oot ilmeisesti kirvesmies?
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

berliina kirjoitti:^^^ Oot ilmeisesti kirvesmies?
Ai minäkö? Kuinka niin?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^berliina viittasi varmaankin mustaan kynteen
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

^ Voip olla, mut siihen ammatti ryhmään en kuulu.

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Onko sisätilan lämppärin johdolle olemassa jokin helppo läpivientikohta, läpivientikohta vai vedä mistä mielesi tekee vaihtoehto?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tuossa näkyy 156:n tulipellissä olevat valmiit reiät. Itse koittaisin noita kahta kuvassa vasemmalla olevaa tai sitten yleisemmin käytettyä reittiä tuulilasin alapuolella olevan kaukalon kautta sieltä oikeasta nurkasta löytyy muistaakseni läpivientiin soveltuva reikä.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Aquatica kirjoitti: Tällaiseen vikaan muistan täällä monesti törmänneeni ja taisi olla lämpöanturista johtuvaa (ulko- vaiko sisä?). Jossakin taisi myös olla itse paneeli vaihtokunnossa...
Missäkö tämä lämpöanturi taikka paneeli sijaitsee?
banditbusa kirjoitti:Tuos kuva sen lämmityksen esivastuksen sisältä, kyl siellä on jos jonkin näköstä osaa. :silly:
20160131_174110.jpg
PainDealer kirjoitti:Itellä oli palanu tuo oikeella kuvassa oleva konkka jaloistaan katki. Tai leikkaantunut... Myös liitin oli sulanu siitä vierestä niin lähti vaan leikkaamalla irti. Oire tosiaan oli se, ettei puhaltan lainkaan. Sama vastus taitaa löytyä kaikista ilmastoiduista myöhemmistä malleista.
Taidan silmäillä vähä tota ensimmäisenä jos lottovoittona löytyis heti sieltä jotain poikkeavaa.

E: Luen tätä
Noni

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ulkolämpötilan anturi on oikeassa peilissä (nipukka peilin alla)... Sisäantureita on AINAKIN siinä ilmastoinnin ohjauspaneelissa - siinä on ne kaksi "reikää", ainakin toisen takana on ropelli ja anturi.
Sitten uudemmissa (ainakin Dualzone) on jo useampi anturi, ainakin mm. autodatan mukaan - sijainneista en osaa sanoa mitään muuta kuin sen, että datalistassa oli jotain "Passenger footwell" ja "Driver footwell"-tyylisiä ilmauksia, eli ilmeisesti ihan jalkatilan röörien nurkilla jossakin?

Mutta eikös niin mennyt, että MIN ja MAX-lämmöissä lämpötilatieto ohitettiin kokonaan - eli tässä ei siis kaiketi anturivika sitten ole (?) vaan jotain muuta - esim tuo "esivastus". Siksi kysyinkin, että muuttuuko edes ääriasennoissa lämpötila tai tapahtuuko ylipäätään mitään.
** ulkomuistista, korjatkoon joku jos meni huti.

pienisokee
Viestit: 37
Liittynyt: 06 Tammi 2016, 19:52
Car(s): 156 2,5V6 Q-System-99
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pienisokee »

No niin,nyt vaihdettiin 156 V6:seen uus laturi,etuputki ja öljynpaine anturi.Edelleen kuitenkin vilkuttaa mittaristossa vähän väliä lähinnä pintakaasulla öljynpainevalo.Öljyä kuitenkin koneessa on eikä liiemmin niitä hävitä.Onko foorumin tietäjillä kokemusta vastaavasta?
Ei paranis näemmä kalliita remppoja teettää,aina löytyy tilalle uusia ja pahempia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Onko ne öljynpaineet mitattu ihan mittarilla?
Jos pumppu on kaputt tai sihti tukossa, paineet ei riitä...

pienisokee
Viestit: 37
Liittynyt: 06 Tammi 2016, 19:52
Car(s): 156 2,5V6 Q-System-99
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pienisokee »

Ei oo mitattu vielä.Tuli tämän korjaamo kerran kipuraja vastaan kun kustansi jo yli tonnin.Onkos uudella pakarilla jonkinmoinen ominaishaju?Tuoksahtaa kabiiniin nimittäin hieman semmoinen "metallinen" käry.Ja toiseks,voiko etuputki vaikuttaa kuinka hurjasti auton lämpötilaan?Ennen tätä vaihdosta lämmöt ollut siinä parin viisarin päälle 75 astetta mutta nyt sain jo muutaman kilometrin matkalla karvan päälle 90 astetta.Pitääkö tässä tän takia alkaa termariakin ihmetteleen...

pienisokee
Viestit: 37
Liittynyt: 06 Tammi 2016, 19:52
Car(s): 156 2,5V6 Q-System-99
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pienisokee »

pienisokee kirjoitti:Ei oo mitattu vielä.Tuli tämän korjaamo kerran kipuraja vastaan kun kustansi jo yli tonnin.Onkos uudella pakarilla jonkinmoinen ominaishaju?Tuoksahtaa kabiiniin nimittäin hieman semmoinen "metallinen" käry.Ja toiseks,voiko etuputki vaikuttaa kuinka hurjasti auton lämpötilaan?Ennen tätä vaihdosta lämmöt ollut siinä parin viisarin päälle 75 astetta mutta nyt sain jo muutaman kilometrin matkalla karvan päälle 90 astetta.Pitääkö tässä tän takia alkaa termariakin ihmetteleen...

Niin ja tuntui ettei se pyrähdäkään enää samanlailla.Anyone?

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

banditbusa kirjoitti:^ tuossa 2.5;sessa on sellainen jäähdytys rivoilla varustettu se lämmityksen esivastus missä on jonkin verran älyä mustan muovi suojan sisällä. Sieltä oli yksi liitos kärähtänyt jonka takia ei puhaltanut kuin kuumaa ilmaa ja olikohan niin et 2 tai 3 nopeus vain pelas. Kyseisen osan vaihdolla rupes lämmitys laite pelaan. Yhden myös tessuun vaihtanut mut siinä erilainen huomattavasti yksin kertaisempi esivastus ,mut en varmaksi muista et vaikuttiko se vain nopeuksiin, eikä niinkään siihen et minkä lämpöistä sieltä tuli.

Kuva
Kaivoin tuon nyt ulos, silmämääräsesti ei mitää kärähtänyttä tai muutakaan poikkeavaa en huomaa, vähä erimoinen kylläkin.

Kuva

Tuolta viiden vuoden takaa toisesta topicista quoteen tämmösen
Ebuli kirjoitti:Tuo hanttarin jalkatilassa oleva ja sisätilaan ohjatun lämpimän ilman määrää säätävä "mixing actuator" taisi olla tällä kertaa syypää siihen ettei sisätilan lämpöä pystynyt juuri säätämään.

Ohessa ohjeet miten sain tuon toimimaan:

- Apukuskin jalkatilasta löytyy kyseinen palikka joka säätää läpän asentoa. Jalkatilasta kun poistaa hanskalokeron alapuolella olevan suojapahvin, näkee kyseinen yksikön.

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11848

- Nypätään säätimen liitin irti, itse säädin on kiinni muutamalla n. 5mm kantaisella ruuvilla. Ylin ruuvi on ahtaassa paikassa joten käytin pienintä räikkää ja hylsyä minkä löysin.

- Kun ruuvit ovat irti, lähtee säädin ovea kohti vetämällä paikoiltaan.

- Tässä kohden voi liittimen kiinnittää uudelleen ja kokeilla kääntyykö säätimessä läpän akselia liikuttava holkki kun lämpötilaa säädetään. Omassa säätimessäni liike rajoittui n. millin suuntaansa joten eikun avaamaan pakettia.

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11849


- Säätimen kotelo on kiinni neljällä ruuvilla, sisältä paljastuu ratasmekanismi, potikka, harjallinen moottori sekä pari elek. komponenttia. Ennenkuin osia alkaa repimään irti, kannattaa merkata tussilla rattaiden paikat/asennot. Otin moottorin irti testatakseni sitä, sen virtapiuhat lähtevät vetämällä irti piirilevystä. Itse moottori lähtee kotelosta helposti suoraan ylöspäin kampeamalla.

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11850

- Testin ajaksi poistin moottorin akselilla olevan rattaan, sitä takaisin laitettaessa on hyvä puhdistaa akseli kaikesta rasvasta ettei se vahingossakaan ala luistamaan. Ratas lähtee irti sormivoimin, mutta sen poisottamiseen ei syytä ole ellei moottoria aio vaihtaa.

- Moottorille syötin suoraan akusta jännitettä, tällä kertaa käytin 2V:N lyijyhyytelöakkua sekä 3-kennoista 12.6-volttista litiumpolymeeriakkua. Vanhasta kokemuksesta tiesin ettei moottorissa ole ihan kaikki puhti tallella, testasin sitä jarruttamalla sormin moottorin akselista.

- Moottorin sisään ruiskutin elektroniikan puhdistus-spraytä, sen kuivuttua perus WD40:stä. Näin pääsin eroon moottorin sisällä olevasta pölystä ja tulihan tuo samalla voideltua.

- Rattaissa oleva vaseliini oli ajanmyötä muuttunut paksuksi voiksi, rapsuttelin niistä ylimääräiset pois ja voitelin rattaat ohuella vaseliinilla. Myös akseleiden päät rasvasin.

- Sen jälkeen paketti taas kasaan, ennen säätimen paikalleen asennusta laitetaan liitin takaisin kiinni, autoon virrat päälle ja säädetään lämppärin lämpötila niin kylmäksi kuin pystyy. Tämä sen vuoksi että säätimen holkin asento vastaisi lämpötilaa säätävän läpän akselin asentoa, se kun tipahtaa ilman tätä mixing actuatoria (levossa) kiinni jolloin sisään puhalletaan ainoastaan kylmää.

- Painetaan säädin takaisin paikalleen ja ruuvit kiinni. Kaikkineen aikaa meni n. 1,5 tuntia.

- Koska moottorista oli jo vähän puhti poissa olisi se syytä vaihtaa. Vastaavia moottoreita löytyy mm. R/C-lennokkiliikkeistä, lähinnä kannattaa kiinnittää huomiota moottorin sekä akselin kokoon, nopeudella (rpm/V) tuskin on niin väliä. Todennäköisesti myös elektroniikkaliikkeet noita myyvät, moottorin malli oli rf-370cn
Oon puusilmä tai etsin väärästä paikasta mutta en tota löytäny. Noi linkit kun ei toimi nii minkänäkönen keksintö mahtais olla? Tosin ei sillä että osaisin tai omistaisin välineet tohon..

E: Googlailemalla taisin löytää.. maybe.
Viimeksi muokannut Macela, 03 Helmi 2016, 18:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noni

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

pienisokee kirjoitti:Ei oo mitattu vielä.Tuli tämän korjaamo kerran kipuraja vastaan kun kustansi jo yli tonnin.
Mittaa ihmeessä, puuttuvat öljynpaineet voi valitettavasti saada tonnin tuntumaan pikkurahalta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Juu, ei kannata ajaa ennen kuin paineet on mitattu.

Ei ole paikkakuntaa pienisokeen profiilissa, mutta jos on jossain lähitienoilla niin voin lainata mittaria.

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Oorrait, kaivoin tuon läppämoottorin vai mikä nyt onkaan ulos..

Tämänkö pitäs pyöriä kun kääntää kuumalta kylmälle? Koitin irrallaan eikä mitään tapahdu. Itse jos sieltä sitä läppää käsin kääntää niin toki tulee kylmää/kuumaa..

Kuva

Kuva

Itse en näitä osaa testailla joten taidan kiikuttaa johonki pienelektroniikkaliikkeesee josko toimii tai ei.
Viimeksi muokannut Macela, 04 Helmi 2016, 17:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Noni

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Mulla on tällähetkellä sellainen ongelma autossa että otin akun irti ja laitoin takaisin niin sen jälkeen sisäilmanpuhallin ei puhalla. mittariston säätönupit toimii, ritilät liikkuu kun säätelee, kuumaa taikka kylmää... mitään se ei puhalla... ei hiljaisella ei täysillä. mikä mahtaisi olla todenäiköinen syy? Katoin akun vierestä 40A sisäilmanpuhaltimen sulakkeen ja kunnossa on?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pelkääjän jalkatilassa moottorin vieressä olevaa ohjainyksikköä (ylempänä kuvissa) on jo tarjoiltu pariin kertaan ehdokkaaksi. Kun pimenee, niin pimenee. Kokeile antaa moottorille suora 12V ja jos pyörii, hyvä ja jos sulakkeet on kaikki ehjät myös ratin vasemmalla puolella, niin ohjausyksikön vaihto.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Alekschuk kirjoitti:Mulla on tällähetkellä sellainen ongelma autossa että otin akun irti ja laitoin takaisin niin sen jälkeen sisäilmanpuhallin ei puhalla. mittariston säätönupit toimii, ritilät liikkuu kun säätelee, kuumaa taikka kylmää... mitään se ei puhalla... ei hiljaisella ei täysillä. mikä mahtaisi olla todenäiköinen syy? Katoin akun vierestä 40A sisäilmanpuhaltimen sulakkeen ja kunnossa on?
Meniköhän se kylmästöinin resetti munille?
Odotitko tarpeeksi kauan ennen starttia?

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

koltiainen kirjoitti:
Alekschuk kirjoitti:Mulla on tällähetkellä sellainen ongelma autossa että otin akun irti ja laitoin takaisin niin sen jälkeen sisäilmanpuhallin ei puhalla. mittariston säätönupit toimii, ritilät liikkuu kun säätelee, kuumaa taikka kylmää... mitään se ei puhalla... ei hiljaisella ei täysillä. mikä mahtaisi olla todenäiköinen syy? Katoin akun vierestä 40A sisäilmanpuhaltimen sulakkeen ja kunnossa on?
Meniköhän se kylmästöinin resetti munille?
Odotitko tarpeeksi kauan ennen starttia?

Taisin kyl aika pikaseen startata irtioton jälkeen. :roll:

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Macela kirjoitti:Oorrait, kaivoin tuon läppämoottorin vai mikä nyt onkaan ulos..

Tämänkö pitäs pyöriä kun kääntää kuumalta kylmälle? Koitin irrallaan eikä mitään tapahdu.
Tuo moottori testattu toimivaks.. Voiha tos silti olla vika. Voiko kojelaudan nupis olla häikkää?

E: Pistin johtoon kiinni ja toimi ihan hetken mutta sitte meni taas mykäks..
Noni

PainDealer
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Helmi 2014, 20:27
Car(s): 156 2.0 TS -99
Paikkakunta: Kotka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja PainDealer »

Macela kirjoitti:
Macela kirjoitti:Oorrait, kaivoin tuon läppämoottorin vai mikä nyt onkaan ulos..

Tämänkö pitäs pyöriä kun kääntää kuumalta kylmälle? Koitin irrallaan eikä mitään tapahdu.
Tuo moottori testattu toimivaks.. Voiha tos silti olla vika. Voiko kojelaudan nupis olla häikkää?

E: Pistin johtoon kiinni ja toimi ihan hetken mutta sitte meni taas mykäks..
Itellä oli ainaki vaikeuksia saaha puhallin pyörimään suoralla syötöllä. Ei halunnu löytää kontaktia. Kannattaa putsata liitokset ja kattoo varmaks se toimivuus.
Alfistilla on AINA kolmiopäivä! BumbumBUM!

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

PainDealer kirjoitti:
Macela kirjoitti:
Macela kirjoitti:Oorrait, kaivoin tuon läppämoottorin vai mikä nyt onkaan ulos..

Tämänkö pitäs pyöriä kun kääntää kuumalta kylmälle? Koitin irrallaan eikä mitään tapahdu.
Tuo moottori testattu toimivaks.. Voiha tos silti olla vika. Voiko kojelaudan nupis olla häikkää?

E: Pistin johtoon kiinni ja toimi ihan hetken mutta sitte meni taas mykäks..
Itellä oli ainaki vaikeuksia saaha puhallin pyörimään suoralla syötöllä. Ei halunnu löytää kontaktia. Kannattaa putsata liitokset ja kattoo varmaks se toimivuus.
Joo. Liitokset pitäs olla ok:t ja on vähä ruikittu elektrospraytäki tonne vaan ei ollu tällä kertaa ilmeisesti siinäkää. Melkei voisin joltain ostaa tollasen toimivaksi todetun osan niin ainaki sitte tietää jos ei toimi viekää..
Noni

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Onko kellään vastaavia kokemuksia?
On alkanu tuo meidän diiseli satunnaisesti pupeltamaan.
Eli ajellessa maantien normi marssivauhtia, kun tarvii hiukan painaa lisää petaalia vaikka ylämäkeen, niin kone ihan selkeästi hiukan pupeltaa/tukehtuu/nykii, (miten tuon nyt haluaakaan ilmaista) tilanne menee kyllä nopeasti ohi, varsinkin jos antaa lisää happea. Eikä toistaiseksi ole ilmennyt mitään muuta ongelmaa, vedot tuntuis olevan tallella, auto toimii eikä vikavalokaan ole syttynyt pitkään aikaan (kop kop).

Vastaa Viestiin