Alfa 156 2,5 V6 -01 SW ja vikakoodit
Valvoja: Moderators
- Jones Lucky
- Viestit: 33
- Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:20
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06
159 2.0 JTDm SW -12
Ex's:
156 2.5l V6 -01
156 2.0l TS -00
156 2.0l TS -98
159 2.2l JTS -06
GT 2.0 JTS -05
Alfa 156 2,5 V6 -01 SW ja vikakoodit
Morjensta! Olis taas se aika vuodesta kun alfa pitäis katsastaa, mutta moottorin vikavalo taas ahdistaa. :/
Tällä kertaa koodit olisivat vastaavat:
P0115
P1153
P1314
Sen verran luulen tietäväni, että P1153 ja P1314 on tieten lamba-antureihin viittaavia koodeja, mutta tuo P0115 on ilmeisesti jäähdytin-nesteen lämpötilan anturin koodi?
Onkohan nämä koodit mitenkään yhteydessä toisiinsa?
Sen verran tutkiskelin että syyläri vuotaa, mutta todella vähän. Voisko se aiheuttaa tuon P0115 koodin?
Jos jollakin olis näistä koodeista tietoja, niin olis tosi hienoa, jos sais vähän infoja, että mitä kaikkia osia alan uusimaan!
Niinjoo ja siitä piti kysyä myös, että onkos nuo tarvike lambda-anturit kestäviä vai joutuuko hetken päästä vaihtamaan ja mistä löytäis noita jähynesteen lämpötilan antureita? Tuuppaa nuo originellit olemaan melko hintavia.
Tällä kertaa koodit olisivat vastaavat:
P0115
P1153
P1314
Sen verran luulen tietäväni, että P1153 ja P1314 on tieten lamba-antureihin viittaavia koodeja, mutta tuo P0115 on ilmeisesti jäähdytin-nesteen lämpötilan anturin koodi?
Onkohan nämä koodit mitenkään yhteydessä toisiinsa?
Sen verran tutkiskelin että syyläri vuotaa, mutta todella vähän. Voisko se aiheuttaa tuon P0115 koodin?
Jos jollakin olis näistä koodeista tietoja, niin olis tosi hienoa, jos sais vähän infoja, että mitä kaikkia osia alan uusimaan!
Niinjoo ja siitä piti kysyä myös, että onkos nuo tarvike lambda-anturit kestäviä vai joutuuko hetken päästä vaihtamaan ja mistä löytäis noita jähynesteen lämpötilan antureita? Tuuppaa nuo originellit olemaan melko hintavia.
Viimeksi muokannut Jones Lucky, 17 Helmi 2016, 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Alfa 156 2,5 V6 -01 SW ja vikakoodit
Onhan OBD-auto kyseessä?
Ongelma on moottorin lämpötilatiedossa. Se aiheuttaa vian P0115, puhallin huutaa, korvaavana tietona käytetään jäähdytysnesteen lämpötilatietoa, jos sekin on väärä, imuilman lämpötilatietoa, jos sekin on väärä, niin jotain oletusarvoa
P1153 on todennäköisesti edellisestä johtuva korvaustoiminta, seuraus.
P1314 on epätasaisen tien tunnistus, joka tulee abs puolelta, joko etupyörän epäuskottavasta nopeustiedosta tai can-signaaliviasta abs-ecun ja moottorin ecun välillä.
Vaatii jonkun verran lisäselvitystä, vianhaulla.
Ongelma on moottorin lämpötilatiedossa. Se aiheuttaa vian P0115, puhallin huutaa, korvaavana tietona käytetään jäähdytysnesteen lämpötilatietoa, jos sekin on väärä, imuilman lämpötilatietoa, jos sekin on väärä, niin jotain oletusarvoa
P1153 on todennäköisesti edellisestä johtuva korvaustoiminta, seuraus.
P1314 on epätasaisen tien tunnistus, joka tulee abs puolelta, joko etupyörän epäuskottavasta nopeustiedosta tai can-signaaliviasta abs-ecun ja moottorin ecun välillä.
Vaatii jonkun verran lisäselvitystä, vianhaulla.
- Jones Lucky
- Viestit: 33
- Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:20
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06
159 2.0 JTDm SW -12
Ex's:
156 2.5l V6 -01
156 2.0l TS -00
156 2.0l TS -98
159 2.2l JTS -06
GT 2.0 JTS -05
Re: Alfa 156 2,5 V6 -01 SW ja vikakoodit
Aivan. On OBD-auto.seppo kirjoitti:Onhan OBD-auto kyseessä?
Ongelma on moottorin lämpötilatiedossa. Se aiheuttaa vian P0115, puhallin huutaa, korvaavana tietona käytetään jäähdytysnesteen lämpötilatietoa, jos sekin on väärä, imuilman lämpötilatietoa, jos sekin on väärä, niin jotain oletusarvoa
P1153 on todennäköisesti edellisestä johtuva korvaustoiminta, seuraus.
P1314 on epätasaisen tien tunnistus, joka tulee abs puolelta, joko etupyörän epäuskottavasta nopeustiedosta tai can-signaaliviasta abs-ecun ja moottorin ecun välillä.
Vaatii jonkun verran lisäselvitystä, vianhaulla.
Pitääkin käyttää jossakin huoltamolla luettamassa nuo viat, josko niiden vehkeillä löytyis jotain tolkkua. Omalla muutaman kympin skannerilla ei pitkälle pötki.
Re: Alfa 156 2,5 V6 -01 SW ja vikakoodit
Pitäisi katsoa moottorin ohjainlaitteelta, mitä koneen lämpö näyttää. Jos se on jotain muuta kuin oikea, ostat uuden lämpötila-anturin.
Sen jälkeen jos P1153 myös poistui, kannattaa syventyä abs-ongelmaan. Mitä vikoja löytyy siltä osastolta?
Sen jälkeen jos P1153 myös poistui, kannattaa syventyä abs-ongelmaan. Mitä vikoja löytyy siltä osastolta?
Re: Alfa 156 2,5 V6 -01 SW ja vikakoodit
Veikkaan että tuo p1314 johtuu siitä että jako on pielessä:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=20351
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=20351
Re: Alfa 156 2,5 V6 -01 SW ja vikakoodit
Jaaha, vastaavaa on joskus aikaisemminkin ihmetelty Nyt on hyvä muistaa vikakoodeista että P0xx alkavat koodit ovat yleisiä, valmistajasta riippumattomia koodeja, ja P1xx ovat valmistajakohtaisia. P1xx alkavia koodeja ei ole määritelty normissa, vaan ajoneuvon valmistaja voi siten määrittää tekstin/ ilmaisun itse. Näihin on aina suhtauduttava varauksella. Vikakoodin sanoma on hyvä varmistaa valmistajan koodiluettelosta, mittauksilla ja vianetsinnällä.
Tämä P1314 on useilla valmistajilla sytytyshäiriöihin viittaava koodi, mutta Fiat/Alfa käyttää sitä erotellakseen epätasaisesta tiestä johtuvat ajomomenttivaihtelut palamishäiriöiden aiheuttamista vaihteluista. Samaa can-väylää pitkin lähetetään auton nopeustieto moottorin ohjainlaitteelle, josta sen toimivuus on helposti tarkastettavissa.
Se toinen koodi, P1153 on EHKÄ lämpötilatiedon puutteesta johtuva korvausarvo, koska vian P0115 aikana Lambda tunnistimen ikääntymisen seuranta lopetetaan, sekä sen sopeutus. Koodi P1153 on juuri etummaisen katin anturin häiriö saastumisen tai pakoputkivuodon seurauksena. Sen tutkiminen kannattaa aloittaa vasta kun lämpötilatieto on kunnossa.
Eli on näissä ihmeteltävää, varsinkin kun ja jos auto päätyy ns. edulliselle "vapaalle" korjaamolle
Tämä P1314 on useilla valmistajilla sytytyshäiriöihin viittaava koodi, mutta Fiat/Alfa käyttää sitä erotellakseen epätasaisesta tiestä johtuvat ajomomenttivaihtelut palamishäiriöiden aiheuttamista vaihteluista. Samaa can-väylää pitkin lähetetään auton nopeustieto moottorin ohjainlaitteelle, josta sen toimivuus on helposti tarkastettavissa.
Se toinen koodi, P1153 on EHKÄ lämpötilatiedon puutteesta johtuva korvausarvo, koska vian P0115 aikana Lambda tunnistimen ikääntymisen seuranta lopetetaan, sekä sen sopeutus. Koodi P1153 on juuri etummaisen katin anturin häiriö saastumisen tai pakoputkivuodon seurauksena. Sen tutkiminen kannattaa aloittaa vasta kun lämpötilatieto on kunnossa.
Eli on näissä ihmeteltävää, varsinkin kun ja jos auto päätyy ns. edulliselle "vapaalle" korjaamolle
- Jones Lucky
- Viestit: 33
- Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:20
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06
159 2.0 JTDm SW -12
Ex's:
156 2.5l V6 -01
156 2.0l TS -00
156 2.0l TS -98
159 2.2l JTS -06
GT 2.0 JTS -05
Re: Alfa 156 2,5 V6 -01 SW ja vikakoodit
Tosiaan, kuittasin nuo koodit pois ja nyt tässä on tullut huruuteltua reilu 200km, eivätkä koodit ole enää palanneet.
Päästöt on hiukan yli sallitun, muuten kaikki tuntuisi olevan nyt ok. Tosin odottelen nyt kyllä jos vikavalo alkaisi taas palamaan, niin voisin viedä auton huoltoon.
Oulun Wetterillä olis alfan merkkihuolto, mutta tiedä sitten saako ne siellä tuohon mitään tolkkua.
Aikaisemmin käytin paikallisella pikkuhuoltamolla ja siellä meinasivat, että vika on kahdessa sytytyspuolassa. Ne vaihdettiin mutta ei auttanut asiaan.
Silloin vikavalo syttyi palamaan n.20km ajon jälkeen.
Päästöt on hiukan yli sallitun, muuten kaikki tuntuisi olevan nyt ok. Tosin odottelen nyt kyllä jos vikavalo alkaisi taas palamaan, niin voisin viedä auton huoltoon.
Oulun Wetterillä olis alfan merkkihuolto, mutta tiedä sitten saako ne siellä tuohon mitään tolkkua.
Aikaisemmin käytin paikallisella pikkuhuoltamolla ja siellä meinasivat, että vika on kahdessa sytytyspuolassa. Ne vaihdettiin mutta ei auttanut asiaan.
Silloin vikavalo syttyi palamaan n.20km ajon jälkeen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 156 2,5 V6 -01 SW ja vikakoodit
156 on niin iäkäs auto jo, että harvemmassa paikassa sen päälle mitään ymmärretään - ellei paikassa ole vanhoja asentajia Alfan varhaisemmilta ajoilta.
Mutta kohonneet päästöt + nuo vikakoodit kyllä hyvinkin voisi olla se yhden hampaan pieles oleva jako. Se ei oikeasti tarvitse enempää.
Twinsparkissakin yhden hampaan pielessä oleva nokka aiheutti hieman ontuvaa tyhjäkäyntiä, puhdittomuutta alakierroksilla ja päästöt heikoille. Vikakoodeja k.o vehkeestä ei silloin tullut, mutta jakopääjumpan jälkeen sekin ongelma katosi kokonaisuudessaan...
Täällä on ton kutoskoneen kohdalta muutamakin tarina siitä, miten nokassa hampaan viassa oleva jako riittää joko surkeisiin päästöihin, huonoon tyhjäkäyntiin, heikkoon alavääntöön, liutaan vikakoodeja - tai koko liutaan millä tahansa yhdistelmällä edellämainittuja.
Mutta kohonneet päästöt + nuo vikakoodit kyllä hyvinkin voisi olla se yhden hampaan pieles oleva jako. Se ei oikeasti tarvitse enempää.
Twinsparkissakin yhden hampaan pielessä oleva nokka aiheutti hieman ontuvaa tyhjäkäyntiä, puhdittomuutta alakierroksilla ja päästöt heikoille. Vikakoodeja k.o vehkeestä ei silloin tullut, mutta jakopääjumpan jälkeen sekin ongelma katosi kokonaisuudessaan...
Täällä on ton kutoskoneen kohdalta muutamakin tarina siitä, miten nokassa hampaan viassa oleva jako riittää joko surkeisiin päästöihin, huonoon tyhjäkäyntiin, heikkoon alavääntöön, liutaan vikakoodeja - tai koko liutaan millä tahansa yhdistelmällä edellämainittuja.
- Jones Lucky
- Viestit: 33
- Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:20
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06
159 2.0 JTDm SW -12
Ex's:
156 2.5l V6 -01
156 2.0l TS -00
156 2.0l TS -98
159 2.2l JTS -06
GT 2.0 JTS -05
Re: Alfa 156 2,5 V6 -01 SW ja vikakoodit
Aivan. Kyselinkin jo eräältä alfatietäjältä ja sielläkin oltiin sitä mieltä että jako ahdistaa.Aquatica kirjoitti:156 on niin iäkäs auto jo, että harvemmassa paikassa sen päälle mitään ymmärretään - ellei paikassa ole vanhoja asentajia Alfan varhaisemmilta ajoilta.
Mutta kohonneet päästöt + nuo vikakoodit kyllä hyvinkin voisi olla se yhden hampaan pieles oleva jako. Se ei oikeasti tarvitse enempää.
Twinsparkissakin yhden hampaan pielessä oleva nokka aiheutti hieman ontuvaa tyhjäkäyntiä, puhdittomuutta alakierroksilla ja päästöt heikoille. Vikakoodeja k.o vehkeestä ei silloin tullut, mutta jakopääjumpan jälkeen sekin ongelma katosi kokonaisuudessaan...
Täällä on ton kutoskoneen kohdalta muutamakin tarina siitä, miten nokassa hampaan viassa oleva jako riittää joko surkeisiin päästöihin, huonoon tyhjäkäyntiin, heikkoon alavääntöön, liutaan vikakoodeja - tai koko liutaan millä tahansa yhdistelmällä edellämainittuja.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 156 2,5 V6 -01 SW ja vikakoodit
^
Sitähän toolman tuossa muutama viesti ylempänä ehdotti.
Sitähän toolman tuossa muutama viesti ylempänä ehdotti.
- Jones Lucky
- Viestit: 33
- Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:20
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06
159 2.0 JTDm SW -12
Ex's:
156 2.5l V6 -01
156 2.0l TS -00
156 2.0l TS -98
159 2.2l JTS -06
GT 2.0 JTS -05
Re: Alfa 156 2,5 V6 -01 SW ja vikakoodit
Niin näkyy. Remonttikin alkaa vuosien puolesta pikkuhiljaa olemaan paikoillaan. Melkein voisi aloittaa siitä. Aikaisemmassa 2.0 tssä oli jako ongelma, joka aiheutti sen, että koneen käyntiääni kuulostiAquatica kirjoitti:^
Sitähän toolman tuossa muutama viesti ylempänä ehdotti.
dieseliltä. Tässä en kuitenkaan sitä ole huomannut. Tosin, onhan nämä aivan eri koneet.