Mikä kumma se rytkyttää 33:ssa ?
Valvoja: Moderators
Mikä kumma se rytkyttää 33:ssa ?
Otin tuo tyhjäkäyntipiirimokkulahärpättimimen irti katsoakseni oliko kuinka ryönääntynyt.
No eipä siellä ollut muutakuin tuota huohotinlimaa.
Samalla oli ilmamäärämittari irti ja imusarjanpuolella samaa huotinlimaa.
No palikat kiinni ja WD40:stä liittimiin samalla.
Käyntiin ja nätisti kävi.
No lähdin ditten myöhemmin hakemaan Taita töistä ja rynkytti kuin kolmella pytyllä oltaisiin menossa.
Noin kilsan jälkeen tokeni ja kävi niikuin bokseri normaalisti käy.
Samanlaista "vikaa" oli ajoittain kylmällä koneella talvella.
Oliskohan syyllinen tuo tyhjäkäyntipiirimokkulahärpättin kun pyörittelin sitä kädessä eli oli milloin mitenkin päin.
Tuosta ei kyllä mistään löytynyt kuvia mitä tuon sisällä mahtaa oleilla ja on prässätty kiinni eli pääse kurkimaan.
Tuollaista ei varmaan ole joutilaana kellään hyllyssä jota vois testa vaikuttaako tuohon hiukan vaeltavaan tyhjäkäyntiin. n. +/-100rpm.
Loppuu kohta ideat tuon vaeltavan tyhjäkäynnin etsimiseen
No eipä siellä ollut muutakuin tuota huohotinlimaa.
Samalla oli ilmamäärämittari irti ja imusarjanpuolella samaa huotinlimaa.
No palikat kiinni ja WD40:stä liittimiin samalla.
Käyntiin ja nätisti kävi.
No lähdin ditten myöhemmin hakemaan Taita töistä ja rynkytti kuin kolmella pytyllä oltaisiin menossa.
Noin kilsan jälkeen tokeni ja kävi niikuin bokseri normaalisti käy.
Samanlaista "vikaa" oli ajoittain kylmällä koneella talvella.
Oliskohan syyllinen tuo tyhjäkäyntipiirimokkulahärpättin kun pyörittelin sitä kädessä eli oli milloin mitenkin päin.
Tuosta ei kyllä mistään löytynyt kuvia mitä tuon sisällä mahtaa oleilla ja on prässätty kiinni eli pääse kurkimaan.
Tuollaista ei varmaan ole joutilaana kellään hyllyssä jota vois testa vaikuttaako tuohon hiukan vaeltavaan tyhjäkäyntiin. n. +/-100rpm.
Loppuu kohta ideat tuon vaeltavan tyhjäkäynnin etsimiseen
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Suihkitko sinne lisäilmaventtiiliin WD-40:stä? Jos siellä on ollut jotain kakkaa joka on nyt lähtenyt liikkeelle ja tukkii mekanismeja. Mokkulan sisältähän löytyy ainakin pieni jousi, edestakaisin liukuva levy, ja sitä painava lämpölaajeneva systeemi. Itselläni oli ainakin havaittavissa tyhjäkäynnin seilaamista ennen kuin putsasin sen KUNNOLLA eli avasin väkisin, pesin ja kokosin kaksikomponenttiepoksilla . En kuitenkaan suosittele tätä metodia varauksetta, sama fiksaus ei nimittäin onnistunut kaverin turbo themassa, jossa ahtopaineet repivät liimaukset auki.
Hö hö eipä ole paljon ahtoja tuossa 16v:ssämilano kirjoitti:Suihkitko sinne lisäilmaventtiiliin WD-40:stä? Jos siellä on ollut jotain kakkaa joka on nyt lähtenyt liikkeelle ja tukkii mekanismeja. Mokkulan sisältähän löytyy ainakin pieni jousi, edestakaisin liukuva levy, ja sitä painava lämpölaajeneva systeemi. Itselläni oli ainakin havaittavissa tyhjäkäynnin seilaamista ennen kuin putsasin sen KUNNOLLA eli avasin väkisin, pesin ja kokosin kaksikomponenttiepoksilla . En kuitenkaan suosittele tätä metodia varauksetta, sama fiksaus ei nimittäin onnistunut kaverin turbo themassa, jossa ahtopaineet repivät liimaukset auki.
Täytyy mettästää mokkula jostain vaikka käytettykin ja syventyä.
Pitää tuo vielä ottaa irti ja liotella kunnolla ja antaa paineilmaa.
Sullakin olis pitännyt olla digikamera niin olis saanut sisuksista kuvan.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Puhettekohan samanlaisesta systeemistä.Noita letkunvälissä olevia on ainakin kahdenlaisia.Toinen on "ufo" mistä ainakin Milano puhuu.Toinen on "putki" jollaisen uskoisin 33:lla olevan.Tosin molemmat voi puhdistaa.Sen "putkilon" avaaminen on paljon vaikeampaa.No,jos jotain myönteistä niin tästä viestistä ei tullut kovinkaan ammattimaisia termejä sisältävä.
Mä silloin putsasin tuon mokulan kun kylmänä kävi kolmella pytyllä. Ei ollut vaikutusta. Se kolmella pytyllä käyminen jatku kunnes tuli lämpöset kelit.
Mun mielestä mullakin tyhjäkäyti vaeltaa hieman. En ole jaksanut syyhyn paneutua kun ei siitä ole ollut suurempaa haittaa (ainakaan niin että tietäistin).
Mun mielestä mullakin tyhjäkäyti vaeltaa hieman. En ole jaksanut syyhyn paneutua kun ei siitä ole ollut suurempaa haittaa (ainakaan niin että tietäistin).
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
Mokkula on kiinni vain tuolla pannalla ja yhdellä pultilla.Wille kirjoitti:Omassa kolmekolmosessa on myös hieman vaeltava tyhjäkäynti (ehkä 800-1000rpm), lisäksi se nykii jonkin verran pikkukierroksilla (alle 2000rpm). Mitenkäs tuo "mokkula" sitten irtoaa? Tuon letkun voisi siis kokonaan poistaa? Onkohan haittoja (ei ilmeisesti)... Anteeksi tyhmät kysymykseni..
Tuskin tuosta letkun siirtämisestä luontoon on muuta haittaa kuin se että menee vaan luontoon.
Pakokaasut pysyy ainakin puhtaampina kun ei kierrätä noita hyöryjä palotilan kautta.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Onko tuo kuvassa oleva "mokkula" siis 33:sen lisäilmaventtiili? Eli siis laite jolla päästetään ilmaa kaasuläpän ohi kylmänä enemmän ja lämpimänä vähemmän. Muuten tuo laitteisto näyttää ihan L-jetronic-ruiskulta kuten minullakin, mutta lisäilmaventtiili on minulla sellainen ufon muotoinen josta lähtee putken tapainen muoto toiseen suuntaan. Tuo on ihan erilainen, eli eipä ole minulla tietoa sen sielunelämästä.
Palataanpa vielä tähän ikivanhaan aiheeseen.. Eli putsasin eilen tuon "mokkulan", ja tyhjäkäynti rauhottui ehkä hieman mutta suurempi yllätys oli että ennen alle 2000rpm ilmennyt nykiminen hävisi. Kysyisin vielä tuosta letkusta, eli mikä sen tarkoitus alun perin on ja jos poistaa, niin mitä haittaa/hyötyä? Kumitulppa pitää ilmeisesti laittaa molempiin reikiin??
Jos tarkoitat mokkulalta tulevaa letkua niin sehän vain kierrättää imusarjan kautta palotilaan öljyhöyry eli on sitä niin kutsua saasteenpoisto laitteistoaWille kirjoitti:Palataanpa vielä tähän ikivanhaan aiheeseen.. Eli putsasin eilen tuon "mokkulan", ja tyhjäkäynti rauhottui ehkä hieman mutta suurempi yllätys oli että ennen alle 2000rpm ilmennyt nykiminen hävisi. Kysyisin vielä tuosta letkusta, eli mikä sen tarkoitus alun perin on ja jos poistaa, niin mitä haittaa/hyötyä? Kumitulppa pitää ilmeisesti laittaa molempiin reikiin??
Tulpa imusarjan kylkeen ja mokkulasta letku luontoon.
EI TODELLAKAAN, tulppaa vaan imuputkessa oleva reikä. putki poistaa moottorin huohotusilmaa, ja jos sen tulppaa koneeeseen tulee painetta mikä johtaa esim stefojen pullahtamiseen . (ps. itellä toi letku tukkiutu oljy mössöstä, ja kone laski kaikki öljyt pihalle kampiakselin stefasta...)Wille kirjoitti: Kumitulppa pitää ilmeisesti laittaa molempiin reikiin??
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Suurinpiirtein samalla tavalla kävi meidän entiselle chevyn vanille. noin 300 000 ajettu ja kone leikkas kiinni, kun ei tullut tietenkään tullut seurattua öljynpaine mittaria... mitään varotusvaloja ei tietenkään ollut.Olli 79 kirjoitti:(ps. itellä toi letku tukkiutu oljy mössöstä, ja kone laski kaikki öljyt pihalle kampiakselin stefasta...)
Toisaalta tämä tapahtuma ei ollut niin kauhea sillä vani vaihdettiin minun nykyiseen alfaan
No kirjoitellaan vielä tällekkin pastalle,mokkula eli tyhjäkäyntimoottori säätää koneen kierroslukua kylmänä siis vastaa ryyppyä,lisää ilmaa ohi kaasuläpän/läppien,samalla bensan saantia lisätään eli kone käy rikkaalla kunnes lämpenee.NIIDEN PUTKIEN LÄHTÖJEN TULPPAAMISESSA EI OLE MITÄÄN JÄRKEÄ !!! Ainut juttu minkä voi tehdä on öljytulpan alta lähtevän letkun jatkamisen jolloin höyryt pääsee luontoon,mutta imusarjalle tulo aukko on silloin tulpattava,muuten kone käy laihalla (saa ilmaa ohi ilmamäärämittarin) sen mokkulan poisto on myöskin järjetöntä,Motronic heittää arvot kotiin ontumistilaan jolloin kone käy koko ajan rikkaalla eikä ota kierroksia kovin herkästi.Puhdistaminen on mahdolista vain avaamatta purkkia,joko rasvanpoistoaineella esim. Bräkleen venttiiliin (venttiilin ollessa irti) samalla puhalletaan välillä paineilmalla limat pois.Tämä on helpointa tehdä jos venttiilin "tyhjäkäyntimoottori" saa testitilaan joloin se liikkuu koko ajan asennosta toiseen olen selittänyt testihomman toisella palstalla ja nyt en jaksa pistää hommaa uusiksi.Minulla on varmasti sen verran kokemusta ruisku ja kaasari sekä dieselpumpuista että väitän tietäväni jotain jos joku on eri mieltä niin suostun vapaaseen väittelyyn,omia tietojani kerron jokaiselle joka tohtii kysyä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tässä puhutaan varmaan kahdesta eri mokkulasta, toiset lisäilmaluistista (tyhjäkäyntimoottorista) ja toiset huohottimen öljynerottimesta. Lisäilmaluistin letkuja ei tod. kannata mennä tukkimaan mutta öljynerottimen paluuhuurut saattaa vanhemmissa ja väljemmissä vehkeissä kannattaa ohjata atmosfääriin. Silloin pitää tukkia se imuputkiston letkuliitäntä.Raviniemi kirjoitti:NIIDEN PUTKIEN LÄHTÖJEN TULPPAAMISESSA EI OLE MITÄÄN JÄRKEÄ !!!
- Epäkelpokeräilijä -
PSA koneita ehti useita kyllä hajota ennenkuin pohjolan oloihin lisättiin lämmitysvastus maahantuojien vaatimuksesta "vihaisten asiakkaiden syy". Minun MI-16.sta ongelma hoitui säännöllisellä putsauksella ja matka-ajolla,ei käynyt kylmänä.Nykyistä Alfaa en voi enää laittaa moiseen "rääkkiin" n. 120 t.km per vuosi,hyvä matka-autohan se olisi mutta talvipakkasilla pirun kylmä.