Ilmiö on toistunut nyt muutamia kertoja. Eli auto käy epätahtiin heti käynnistyksestä pienen hetken. Jalan käyttäminen kevyesti kaasupolkimella korjaa tilanteen ja käynti normalisoituu. hehkut on vaihdettu joku tonni sitten. Mistä tää vois johtua? Onko mahdollista, että liittyy jotenkin vajavaisesti toimineeseen termostaattiin, jonka sain eilen aikaiseksi vaihtaa? Auto on siis käynyt hieman kylmempänä tässä tovin aikaa ja en ole "huomannut" DPF polttoja. Vai onko EGR :ällä osuutta asiaan ollessaan tukkoinen? Olen laittanut tähän asti pelkästään päivän ensikäynnistyksen piikkiin. Yleensä näin onkin ja pienen ajon jälkeen ei uusissa käynnistyksissä ongelmia ilmene. Eilen pistin merkille, että kaverin tallissa, kun punnerettiin termari paikoilleen niin ilmiö toistui parin käynnistyksen jälkeen.Autolla ei tosin tässä välissä ajettu, eli kone ei saavuttanut normi käyntilämpötilaa. Akku on uusi ja höökiä riittää.
Muita huomioita:Termaria vaihdettaessa täytyi tilaa tehdä irrottamalla kaasuläpälle menevä ilmaputki sieltä läpän yläpäästä. Tän laipan välissä oli O-rengas, joka oli aivan liian iso. Ei varmaan kuulu olla näin ja ihmeteltiin, kuinka se ylipäätään oli sinne saatu tungettua. Liekö edellisen omistajan/huollon tekosia?? Putken puoleisessa laipassahan on selvä ura O-renkaalle ja käsittääkseni sen pitäis istua siihen uraan kevyesti venyttämällä, eikä niin että, se on reilun senti liian iso?? Luonnollisesti ei yhtään sopivaa rengasta ollut lauantai-iltana klo 22.30 saatavilla ja kotiin oli päästävä. Irrotin vanhan termostaatin laipasta litteän tiivisteen, joka istui uraan ja ajoi asiansa. Näin pääsi tekemään siirtymän kotiin ja tänään täytyy paikata tuo uudella o-renkaalla. Onko jollain heittää speksit tuohon menevästä koosta vai täytyneekö ostaa vaan paljon erilaisia

Työ tekijäänsä kuitenkin palkitsi sen verran, etää termari on paikoillaan ja jöpöttää nätisti 90 viivan päällä. Muuten tuon vaihto oli penaalista. V***n pikakiinnikkeitä oli vaikea saada asennettaessa paikoilleen. Meni ne kuitenkin, paitsi yhden pahimmassa paikassa olleen , joutu korvaamaan tavallisella ruostumattomalla. En ainakaan itse päässy pihdeillä millään puristaa takaisin paikoilleen, sen verta oli ahdasta. Liekö noihin sitten jokin ihan oma työkalu?? Loppu hyvin kuitenkin, ja vanha Behr väistyi Motukan uuden Behrin tieltä


Takakontti ei yllättäen auennut sähköisesti tuon operaation jälkeen. Ihmettelin sitä kotiin ajellessa ja uudelleen kokeiltaessa se taas toimi normaalisti. Mikä systeemi tossa on, kun se kuoli akun ollessa pitkään pois paikoiltaan?
Pohdintoja otetaan kiitollisena vastaan.