Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

miten voi 2gen oktavia olla tiloiltaan, poislukien tavaratila, suurempi kuin 159. Autojen kokoerohan on periaatteessa 1 pykälä. Toki 159 ei ole luokkansa tilavempia, mutta silti. Kummassakin olen ollu eikä se sotka kyllä ainakaan isompi ole.
"puhun niin totta kuin osaan"

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^^ jos ei vielä ole ketjua mennyt, niin seuraava ajankohta on kilometrit 115tkm-135tkm :mrgreen:

Mulla oli sijaisautona ocu, kun ketjua vaihdeltiin omaan 159:iin. Eihän se hassumpi ollut ja hyvin toimi, mutta tosi tylsähän se oli verrattuna 159:iin :)

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mun koslaan mahtuneis noin puol metriä pitkä naftafiltteri...

tykki
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 22:44
Car(s): 159 2.4 Qtronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja tykki »

Mitäs porukka on mieltä qtronicin kestävyydestä 2.4:ta lastuttaessa? Vai kannattaako tyytyä egr ja dpf poistoon?

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

palkus kirjoitti:miten voi 2gen oktavia olla tiloiltaan, poislukien tavaratila, suurempi kuin 159. Autojen kokoerohan on periaatteessa 1 pykälä. Toki 159 ei ole luokkansa tilavempia, mutta silti. Kummassakin olen ollu eikä se sotka kyllä ainakaan isompi ole.
Täysin subjektiivinen oli mielikuvani. Muutaman kerran kaverin Octavialla joutunut ajelemaan ja kyydissä olemaan jopa takapenkillä, niin jotenkin se on tuntunu aika tilavalle. 159:n takapenkillähän en ole istunut kertaakaan :oops: , mutta silmämääräisesti tarkastellen ei mikään tilaihme näyttäis olevan, jos etupenkki on säädetty miehen kokoiselle kuskille.
quppe kirjoitti:^^ jos ei vielä ole ketjua mennyt, niin seuraava ajankohta on kilometrit 115tkm-135tkm :mrgreen:
Kiitos lohdutuksesta. Sittenhän tässä on 1-3 vuotta huolettomia kilsoja edessä :mrgreen: Ihan mielenkiintoista sinänsä seurata, miten käy. Tuolla on kuittien mukaan ajettu aina Castrol Magnatec GTX (tjsp) -öljyillä 15tkm vaihtoväleillä. Liekö sitten hyvä vai huono öljy tuohon autoon, en tiedä. Brittifoorumeilta olen kuitenkin lukenut, että 10-15 tonnin öljynvaihtoväleillä on saaneet ketjut kestämään jopa yli 200tkm ilman ongelmia. Toki siellä ei ole talvea.

Olis ihan kiinnostava tietää, miten pitkään Suomessa on alkuperäisellä ketjulla parhaimmillaan päästy. Sen tiedän, että kaverin 2.2 -litraisen Vectran ketjussa ei mitään ongelmia ainakaan vielä 185tkm:n kohdalla. Mutta eihän se ihan sama kone tietenkään olekaan.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Jakke kirjoitti:
palkus kirjoitti:miten voi 2gen oktavia olla tiloiltaan, poislukien tavaratila, suurempi kuin 159. Autojen kokoerohan on periaatteessa 1 pykälä. Toki 159 ei ole luokkansa tilavempia, mutta silti. Kummassakin olen ollu eikä se sotka kyllä ainakaan isompi ole.
Täysin subjektiivinen oli mielikuvani. Muutaman kerran kaverin Octavialla joutunut ajelemaan ja kyydissä olemaan jopa takapenkillä, niin jotenkin se on tuntunu aika tilavalle. 159:n takapenkillähän en ole istunut kertaakaan :oops: , mutta silmämääräisesti tarkastellen ei mikään tilaihme näyttäis olevan, jos etupenkki on säädetty miehen kokoiselle kuskille.
Sen verran paljon Octaavioilla ajellut ja kyydissä ollut että olen täsmälleen samaa mieltä. Se on merkittävästi tilavampi sisältä kuin 159. Varsinkin takapenkin jalkatilassa on merkittävä ero eikä sokotan kori myöskään kapene ylhäältä niin voimakkaasti kuin 159:ssä. Ulkomitoilleen 159 on isompi mutta niihin nähden se ei kovin kaksista sisätilaa tarjoa. Octavian tavaratila on myös valtava.

159:ssä kaunis italialainen muotoilu menee tyypilliseen tapaan käytännöllisyyden edelle - ja siitähän me pidämme :)

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

159:n sisätilat on oikein tutkittu ennen edellistä amerikanvalloitusta (suunniteltua). Oho, täytyy ehkä suurentaa :(
ScreenHunter_75 Mar. 10 11.56.jpg
(27.68 KiB) Tiedosto ladattu 4732 kertaa

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tässä uusinta edellisestä....

1.2.13 Roominess
The Alfa 159 is bigger than the 156 and consequently roomier.

PERCENTILE COMPARISON *

Front Rear
159 99º (hmax=1.93 m) 82.5º (hmax=1.83 m)
156 97.5º (hmax=1.83 m) 70º (hmax=1.80 m)

* This term is used in the automotive sector to indicate the dimensions of dummies used to measure the roominess of cars. For roominess tests, the dummies are adjusted according to percentile values (fractions of 100) which represent the percentages of population which fall into certain ranges of measurements. Specific studies conducted by the USA Health Department indicate that ninety-five people out of one hundred are shorter than 1.85 metres. Therefore, “95 percentile” is used to indicate a maximum height of 1.85 metres. Similarly, “50 percentile” indicates a height of 1.75 metres (50% of the population) and “10 percentile” a height of 1.65 metres.
In the case of the 159, front percentile of 99% indicates that 1.93 metre tall occupants can comfortably sit in a front seat.

The driver’s leg room (37 millimetres more than the 156) has been increased for more comfortable driving positions.
The rear leg room has also been increased.
The front (+13.7 millimetres) and rear (+32.5 millimetres) door heights have been increased to improve access.

The boot capacity has been increased with respect to the 156 to increase versatility.

Imppa
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Loka 2015, 09:27
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4jtdm sportwagon

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Imppa »

Imppa kirjoitti:Nyt on sit Alfan kytkin alkanu rohisemaan. Kyseessä 2,4 JTDm. Rohina ilmenee polkimen puolen välin tienoilla nostaessa, että laskiessa. Kytkin pohjassa kuuluu vienoa vinkunaa. Lakkaa antaessaan kierroksia. Ja rohina "tuntuu" ihan polkimen asti. Ääni kuuluu siis oli kone lämmin, taikka kylmä. Painelaakeri? Kytkin? Vauhtipyörä? :shock:

Toinen vähän pienempi murheenkryyni on toi etupään natina. Ylätukivarret vaihettiin syssymmällä, jonka jälkeen korjaantui pariksi kuukaudeks, jonka jälkee oli lähettävä pajalle rasvauttamaan. Nyt taas alkanu kiitos hienon teiden kunnossapidon... Onko noille mitään tehtävissä? Alkaa suoraan sanottuna vituttamaan kyseinen asia...
Tänään lähti Alfa pajalle. Vauhtipyörä, kytkin, painelaakeri ja sylinteri uusiksi... Voi vittu!!! Kustannusarvio 2700e.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^kilsoja?

Imppa
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Loka 2015, 09:27
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4jtdm sportwagon

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Imppa »

jkk kirjoitti:^kilsoja?
176tkm -06

JuudasPappi
Viestit: 27
Liittynyt: 14 Kesä 2015, 10:29
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 170hv TCT
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JuudasPappi »

Tyhmä kysymys:
Kuuluuko 159 2.4 JTDM:ssä kytkintä nostaessa olla pieni "klappi" juuri ennen kuin tulee yläasentoon?
Eli vähän ennen yläasentoa kytkin ikään kuin jää jälkeen.
Olen ostamassa kyseistä autoa ja myyjä tämän kertoi ja väitti olevan ominaisuus ja että siihen tottuu.
Kytkin ei muuten luista tai auto nykäise kun vaihtaa, mutta tämä jokin lähellä yläasentoa oleva hidastuminen siinä polkimessa on.
Onko normaalia? Autolla ajettu 165.000km. Eikai noilla kilsoilla vielä kytkimen pitäisi rikki olla...

Furi
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Helmi 2016, 09:24
Car(s): Giulia 2.2jtdm Veloce Q4, 406 Coupe 3.0 V6, 207 RC
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Furi »

Onko tuos 159 ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näytös joku idea kun moottorijarrutukses näyttää 2.0l/100km (2.4jtdm) ? Dieselihän ei naftaa koneeseen ruiski moottorijarrutukses joten bugihan tuo, mutta onko kenellään tietoa miksi ja onko korjattavis oleva asia esim softapäivityksellä? Eipä tuo nyt mitään haittaa mutta raivostuttava :)

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^se on ominaisuus

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Sama juttu fiiateissa. Myös bensakoneissa jne.
Varmaan jos se näyttäisi 0, itkettäisiin et "aja n10km alamäkeä ja silti kuluu polttoainetta?!"...

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ajotieturin näyttöasteikko on 2-50l/100km. Noista rajoista ei kuskille näytettävä lukema mene ohi, vaikka todellisuus joissain tilanteissa toinen onkin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Voisin olettaa akun tyhjenneen. Jännää oli, että mittarivalot jäivät palamaan, kun otin avaimen pois. Myös keskuslukko on kaputt...viimeksi taisi se jatkaa toimintaansa :O

Avatar
jargon
Viestit: 404
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jargon »

Kenelläkään veikkauksia levottomasta ajokäytöksestä, liukkaalla ainakin tuntuu välillä karkaavan toiselle kaistalle maantienopeuksissa..tai jos ajaa sulalta tieltä varjopaikkaan jossa jäätä, tuntuu kumma muljahdus ja joutuu korjaamaan suuntaa..

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Onhan pyöränkulmat kunnossa? Jos ei muuten mitään vikaa, ei hirveästi edes tarvita tuolla kulmalla ongelmia jotta huomaa.
Ja renkaathan tykkää sit kulua myös kuivalla säällä, jos jotain pahempaa sanottavaa on noissa kulmissa.
Mut ihan ekana: aja johonkin, jossa voit tsekata ilmanpaineet renkaista. Iso heitto voi pilata sen paremmankin alustan kertalaakista - ja tuo nyt on ainakin ilmaista kokeilla.
Silti oma epäilykseni olisi tuon selityksen pohjalta pyöränkulmiin liittyvää, esim. auraus edessä epäsymmetrinen (esimerkiksi vasen eturengas näyttää eteen, oikea auraa selvästi).
Ja taas tietysti kulmat jos/kun tarkastutat, niin kannattaa myös pitää huoli siitä, että katsovat samalla onko jossakin väljää. Suurinosa korjaamoista sen kyllä tekee ja kertoo, koska väljillä nivelillä ei kulmia kannata säätää lainkaan - ne kun pitää sitten taas säätää kun niveliä vaihdellaan ehjiin.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Välykset tarkastukseen asap. Onko renkaat kuluneet tasaisesti?

Edit: Aqu ehtikin jo ensin.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Takana välystä tai (ja) pyöränkulmat pielessä. Vaihtelevalla kitkalla ohjailee ikävästi perää sinne sun tänne.

jonilaht
Viestit: 58
Liittynyt: 06 Syys 2015, 23:07
Car(s): Giulia 2.2 180hp Super -17
Paikkakunta: Kotka / Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jonilaht »

Mistä porukka on ostanut noita EGR-venttiilin tulppaamislevyjä?

Onko sillä väliä onko siinä reikiä vai ei?

2.4 kone.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

eBaysta tilasin omani, laitettiin vielä tuplaversio, jossa mokoma tukittiin jo pakosarjankin päästä. Reiät ovat siinä tapauksessa paikallaan, jos poisohjelmointia ei tehdä.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

JuudasPappi
Viestit: 27
Liittynyt: 14 Kesä 2015, 10:29
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 170hv TCT
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JuudasPappi »

Millainen tuo ero nyt on kulutuksessa 1.9 ja 2.4 dieseleiden välillä ihan oikeasti?
Onko se kulutus niin huomattava että kannattaa antaa sen vaikuttaa ostopäätökseen, vai onko kuitenkin suht pienet erot? Kuitenkin tehoissa taas on suht iso ero.
Entä luotettavuudessa, onko eroja? Jostain lueskellut että 1.9 olisi luotettavampi, ei menisi esimerkiksi hiukkassuodatin niin helposti tukkoon.
Valaiskaa tyhmää :D Tässä nyt kahden vaiheilla pallottelen kumpi ostaa.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^1,9 dieselin kyljessä on aina paskin vaihteistovaihtoehto manuaalina :wink:

JuudasPappi
Viestit: 27
Liittynyt: 14 Kesä 2015, 10:29
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 170hv TCT
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JuudasPappi »

jkk kirjoitti:^1,9 dieselin kyljessä on aina paskin vaihteistovaihtoehto manuaalina :wink:
Meni ehkä vitsi ohi, sori, mutta tarkentaisitko :-D Eli 1.9 dieselin kanssa manuaali paskin, ei jummarra.
Mutta siitä tulikin mieleen, paljonkohan automaatti nostaa kulutusta noissa, on se sitten 1.9 tai 2.4 diisseli...

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

1,9 manuaalilla vienee ainetta pari litraa vähempi kuin 2,4 tomaatilla.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^juu, eli tuon 1,9 dieselin (manuaalimallit) kanssa on käytetty gm m32 vaihteistoa joka on surullisen kuuluisa laakerivioista. Korjaus maksaa pari tonttua, ellei uutta laatikkoa jolloin vielä enemmän. Joten sikäli tuo mahdollinen kulutusero on varmasti pienempi murhe.

E: en tarkoita että se on joka m32 askissa, mutta onnekas taitaa olla jos ei tule vikaa eteen :D

JuudasPappi
Viestit: 27
Liittynyt: 14 Kesä 2015, 10:29
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 170hv TCT
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JuudasPappi »

Okei kiitos, hyvä tietää :-D Itsellä lähinnä kaksi vaihtoehtoa tällä hetkellä, toinen on 1.9 automaatti ja toinen 2.4 manuaali (löytyvät molemmat nettiautosta).
Automaatti sinänsä houkuttaa kun sellaista pidemmän aikaa halunnut. Toisaalta jos 1.9 automaatilla kulutus on 2.4 manuaalin luokkaa, niin melkein se olisi sitten tuo 2.4.
Jos luotettavuudessakaan ei ole eroja noiden kahden moottorin välillä.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Ehdottomasti 2.4!
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

meltyman
Viestit: 52
Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4.
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja meltyman »

Mahtuuko 245/45/18 alkuperäisillä teledial vanteilla ja eibach -35mm madallutuksella? Ilman madallusta ilmeisesti ainakin toimii.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

meltyman kirjoitti:Mahtuuko 245/45/18 alkuperäisillä teledial vanteilla ja eibach -35mm madallutuksella? Ilman madallusta ilmeisesti ainakin toimii.
Kuva

Mulla on tällä hetkellä 225/40/18 + Eibach -35mm ja mahtuu vielä ihan kivasti. Uskoisin että tuo 245/45 menee tuonne vielä ihan ongelmitta, ellei sitten hieman raavi jostain jyrkkään käännettäessä...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

samu_m
Viestit: 67
Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja samu_m »

meltyman kirjoitti:Mahtuuko 245/45/18 alkuperäisillä teledial vanteilla ja eibach -35mm madallutuksella? Ilman madallusta ilmeisesti ainakin toimii.
Mulla on 245/40/18 kumit 8x18 et41 vanteilla ja tuo Eibach -35mm madallussarja.
Renkaan sisäreuna ottaa ratin ääriasennossa pikkasen kiinni sisälokariin.

OuZei
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Heinä 2015, 20:11
Car(s): 159 2.2JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OuZei »

Takajouset pitäis vaihtaa... Mutta mihinkäs 159ssä kannattais pukit laittaa? Käytössä siis 4t hallitunkki ja pari pukkia. Edellisessä Volkkarissa nostin aina koko perän kerralla ilmaan hinauskoukun kohdalta ja laitoin pukit tunkkauspisteiden kohdalle. Viimeksi autoa pestessä kurkkasin auton alle ja hinauskoukku vahvikkeineen näytti aikalailla samalta, mutta uskaltaako siitä tunkilla nostaa? Vai nostanko tunkkauspisteistä ja pistän pukit johonkin muualle?

PS. kuva olis kiva niin tyhmempikin ymmärtää heti.

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja koska »

Akku, laturi vai jotain muuta? Jaksaa käynnistyä jonkusen kerran ja sen jälkeen rupeaa potku loppumaan akusta, vaikka olisi ajoakin välissä... navoista mitattuna auto käynnissä vähän reilu 14 V (ei aaltoilua) eli laturi tällä perusteella ok? Pihtivirtamittaria en oo vielä saanut käsiini, jotta voisin mitata ämpärimäärät laturilta... lepotilassa akulta 12,7 V ladattuna ja myöhemmin tänään saan hetken seisseenä arvon tuolle. Maajohdot tuntuivat olevan ainakin näkyviltä osin kunnolla kiinni. Onko jotain ollut irti: on, kaikki... kone, apurunko tilpehööreineen, laturi, kaikki koneen irrottamiseen vaadittavat liitokset yms. ("syyshuollon" jäljiltä).

Akkuko taas? Vastahan tuo vuosi sitten vaihdettiin motonetissä takuuseen ja samalla "merkki"tuotteeseen eli boschiin. Edellinen oli schneider ja se leipoi tyhjää alle vuodessa. Onneksi oli vuoden takuu, boschissa kaksi...

Kellään muulla ollut vastaavaa? Ideoita?

Niin joo ja laturin merkkivaloa ei tuosta monitoiminäytöstä näytä löytyvän... ainakaan ohjekirja ei sellaista tunne ja mittaristossa ei kuvaketta ole... ilmoittaako se latausvioista jotenkin?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Akkuvialta kuulostaa vahvasti.

Edit: Jos sulla on erillinen laturi missä on ampeerinäyttö, niin törkkäse se kiinni ja kattele ottaako se akku virtoja vastaan?

Barrel
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Maalis 2016, 13:26
Car(s): Alfa 159

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Barrel »

Heips.

Tuli hommattua noin 170 tkm ajettu farmari Afla 159.

Pari tuhatta ehtinyt ajaa nyt ja pieni marginaalinen ongelma.

Vasemmalle vilkun laittaessa päälle kaikki ok mutta oikealle kun laittaa vilkun päälle niin kuuluu tiheä nakutus (tahti vähintään puolet nopeampi kuin normaalisti). Huomasin, että myös oikea ajovalo nyt pimeänä ja kojelaudassa herjaa jotain lamppua (en ole nyt autolla niin en muista tarkkaa herjaa).

Lamppu, sulake? Onko tuo vilkun mahdollinen valo vaikea vaihtaa?

t. BS

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Tarkoittaa sitä, että jokin vilkkupolttimoista on palanut. Käynnistyksen yhteydessä näyttää ajotietokoneen ruudulla, mistä on tarkalleen kyse. Esim. "Front left indicator" tms. tulee siinä tekstiä ruutuun ja grafiikalla ilmoittaa et onko esim. edestä. Helpoiten selviää kun heittää vilkun päälle ja katsoo mikä lamppu ei vilkuta. Kaikkien noiden lamppujen vaihto on 159:ssä erittäin helppo homma, josta suoriutuu esimerkillisesti ohjekirjan ohjeella ensimmäisellä kerralla.

Barrel
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Maalis 2016, 13:26
Car(s): Alfa 159

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Barrel »

Kiitos Shuttle.

Joo, se näyttäisi olevan oikeanpuoleinen etu ajovalojen vilkku. Samalla näköjään pimeänä myös oikeanpuoleinen ajovalo (vaikka siihen autoliike vaihtoi juuri uuden lampun).

Voiko joku sulake palaa ja "kilauttaa" noi molemmat vai onkohan molemmat vaan mennyt rikki?

BS

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Kannattaa varmaan käydä ostamassa uudet lamput seurata tilannetta.

Muistaakseni tuo ajovalon kiinnike oli aika hauraan oloinen, joten sen kanssa kannattaa olla varovainen.

E: Voi olla että autoliike on ostanut sen halvimman lampun mikä kestää auton myynnin ajan ja siitä pari päivää pidemmälle :)

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^^Uudet lamput kehiin ja vaihtaa varsinkin ajovaloihin polttimot molemmille puolille. Itsellä kun ostin oman 159:n huomasin et mikäli on eri lamput, niin tosi nopeasti paloi aina se uudempi -> siitä lähtien vaihtanut aina pareittain. Jos haluaa hifistellä, kannattaa ostaa etuvilkkuihin hopeoidut polttimot, niin näyttää etuvalot nätimmältä ilman sitä keltaista heijastumaa. 8)

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

^ Juuri näin.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Vecara
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 17:35
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina -06
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vecara »

Onko vikakoodien lukuun ok paketti AlfaOBD (Android-versio) ja Motonetin OBD2-bluetooth-palikka? Eikös tuolla saa selvitettyä, mikä parkkitutkan anturi on sanonut sopparin irti..

Ja olihan etu- ja takatutkien anturit samanlaisia? Verkkokaupoissa puhutaan vain taka-antureista..

Paikallinen merkkari ottaa vaatimattomasti 70€ Alfan vikakoodien luvusta, halvemmallahan noin selviää! Ja hyötyä softasta varmasti myöhemminkin.

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja heme »

Shuttle kirjoitti: Itsellä kun ostin oman 159:n huomasin et mikäli on eri lamput, niin tosi nopeasti paloi aina se uudempi -> siitä lähtien vaihtanut aina pareittain.
Onkohan tähän mitään perustetta. Vasen ja oikea lamppuhan ovat muistaakseni omat virtapiirinsä, ja oman sulakkeen takana, joten ei kyllä pitäisi olla mitään vaikutusta toisen puolen polttimolla. Jos tämä pitäisi paikkansa, pitäisi jännitteen olla suurempi toisella puolella!? Joten vaikka olisivat saman sulakkeen perässä, ei vanha polttimo todellakaan nosta jännitettä rinnakkaiselle polttimolle. Tämän jutun kyllä tuuppaisin suoralta kädeltä Esson baariin.

Edit: järkevää polttimoiden pareittain vaihtaminen on tietty sen takia, että toisen vaihdon jälkeen kärvähtää luultavasti myös se toinen vähän ajan päästä.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

heme kirjoitti:
Shuttle kirjoitti: Itsellä kun ostin oman 159:n huomasin et mikäli on eri lamput, niin tosi nopeasti paloi aina se uudempi -> siitä lähtien vaihtanut aina pareittain.
Onkohan tähän mitään perustetta. Vasen ja oikea lamppuhan ovat muistaakseni omat virtapiirinsä, ja oman sulakkeen takana, joten ei kyllä pitäisi olla mitään vaikutusta toisen puolen polttimolla. Jos tämä pitäisi paikkansa, pitäisi jännitteen olla suurempi toisella puolella!? Joten vaikka olisivat saman sulakkeen perässä, ei vanha polttimo todellakaan nosta jännitettä rinnakkaiselle polttimolle. Tämän jutun kyllä tuuppaisin suoralta kädeltä Esson baariin.

Edit: järkevää polttimoiden pareittain vaihtaminen on tietty sen takia, että toisen vaihdon jälkeen kärvähtää luultavasti myös se toinen vähän ajan päästä.
Kuule mä tuuppaisin tämän suoraan ABC:n kahvi- & viineriosastolle jos joku tulisi mulle kertomaan samaa, ymmärrän kyllä erittäin hyvin kantasi. Näin on kuitenkin käynyt minulle kolme kertaa ja jokaisella kerralla olivat ns. laatupolttimot kyseessä. Eihän tämä toki sulje pois sitä todennäköisyyttä, että tuli kolme huonoa polttimoa peräkkäin (jos olivat esim. samaa erää tms.). Nyt kun olen vaihtanut noita pareittain, ongelmia ei tosiaan ole tullut lyhtyjen keston suhteen.

Barrel
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Maalis 2016, 13:26
Car(s): Alfa 159

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Barrel »

Avasin eilen tuo oikeanpuoleisen ajovalon ja polttimo näytti olevan ihan ehjä. Täällä minulla ei ollut laitteita millä mitata tuleeko sähköä vai ei. Mutta tosiaan silmämääräisesti polttimo näytti olevan ihan hyvin kiinni ja ehjä. Voiko joku sulake ollut mennyt niin että se ei toimi sen takia?

Gommi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Itsellänikin oli "ihan ehjän" näköinen polttimo palanut ja syttyi vaihdon jälkeen uudelleen.
Nappaa toinenkin polttimo irti ja koita ristiin, sillähän se selviää ja hommaan menee noin 5 minuuttia :)

Avatar
jargon
Viestit: 404
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jargon »

Ratista kuuluu naksahtelua kääntäessä, ja pientä nykimistä tuntuu, eli pitänee henkisesti valmistautua hammastangon vaihtoon?? Uskaltaakohan tuoltaan kuinka pitkään ajella? Vai onko mitään mahdollisuutta että selviäisi pelkillä raidetangon sisäpäiden vaihdolla..?

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

jargon kirjoitti:Ratista kuuluu naksahtelua kääntäessä, ja pientä nykimistä tuntuu, eli pitänee henkisesti valmistautua hammastangon vaihtoon?? Uskaltaakohan tuoltaan kuinka pitkään ajella? Vai onko mitään mahdollisuutta että selviäisi pelkillä raidetangon sisäpäiden vaihdolla..?
Ei välttämättä. Mulla tehnyt tuota nyt 5 vuotta ilman lisäkomplikaatioita. Ja siis vain kylmällä kelillä.
Viimeksi muokannut Pasi, 24 Maalis 2016, 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Saako tuota avaimella tapahtuvaa ikkunanavaus (viilennys) toimintoa pois päältä jotenkin? Liian usein kireissä lederhoosseneissa tuppaa nappi painautumaan pohjaan ja ikkunat aukeamaan tahattomasti.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Vastaa Viestiin