Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
miten voi 2gen oktavia olla tiloiltaan, poislukien tavaratila, suurempi kuin 159. Autojen kokoerohan on periaatteessa 1 pykälä. Toki 159 ei ole luokkansa tilavempia, mutta silti. Kummassakin olen ollu eikä se sotka kyllä ainakaan isompi ole.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^ jos ei vielä ole ketjua mennyt, niin seuraava ajankohta on kilometrit 115tkm-135tkm
Mulla oli sijaisautona ocu, kun ketjua vaihdeltiin omaan 159:iin. Eihän se hassumpi ollut ja hyvin toimi, mutta tosi tylsähän se oli verrattuna 159:iin
Mulla oli sijaisautona ocu, kun ketjua vaihdeltiin omaan 159:iin. Eihän se hassumpi ollut ja hyvin toimi, mutta tosi tylsähän se oli verrattuna 159:iin
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mun koslaan mahtuneis noin puol metriä pitkä naftafiltteri...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mitäs porukka on mieltä qtronicin kestävyydestä 2.4:ta lastuttaessa? Vai kannattaako tyytyä egr ja dpf poistoon?
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Täysin subjektiivinen oli mielikuvani. Muutaman kerran kaverin Octavialla joutunut ajelemaan ja kyydissä olemaan jopa takapenkillä, niin jotenkin se on tuntunu aika tilavalle. 159:n takapenkillähän en ole istunut kertaakaan , mutta silmämääräisesti tarkastellen ei mikään tilaihme näyttäis olevan, jos etupenkki on säädetty miehen kokoiselle kuskille.palkus kirjoitti:miten voi 2gen oktavia olla tiloiltaan, poislukien tavaratila, suurempi kuin 159. Autojen kokoerohan on periaatteessa 1 pykälä. Toki 159 ei ole luokkansa tilavempia, mutta silti. Kummassakin olen ollu eikä se sotka kyllä ainakaan isompi ole.
Kiitos lohdutuksesta. Sittenhän tässä on 1-3 vuotta huolettomia kilsoja edessä Ihan mielenkiintoista sinänsä seurata, miten käy. Tuolla on kuittien mukaan ajettu aina Castrol Magnatec GTX (tjsp) -öljyillä 15tkm vaihtoväleillä. Liekö sitten hyvä vai huono öljy tuohon autoon, en tiedä. Brittifoorumeilta olen kuitenkin lukenut, että 10-15 tonnin öljynvaihtoväleillä on saaneet ketjut kestämään jopa yli 200tkm ilman ongelmia. Toki siellä ei ole talvea.quppe kirjoitti:^^ jos ei vielä ole ketjua mennyt, niin seuraava ajankohta on kilometrit 115tkm-135tkm
Olis ihan kiinnostava tietää, miten pitkään Suomessa on alkuperäisellä ketjulla parhaimmillaan päästy. Sen tiedän, että kaverin 2.2 -litraisen Vectran ketjussa ei mitään ongelmia ainakaan vielä 185tkm:n kohdalla. Mutta eihän se ihan sama kone tietenkään olekaan.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sen verran paljon Octaavioilla ajellut ja kyydissä ollut että olen täsmälleen samaa mieltä. Se on merkittävästi tilavampi sisältä kuin 159. Varsinkin takapenkin jalkatilassa on merkittävä ero eikä sokotan kori myöskään kapene ylhäältä niin voimakkaasti kuin 159:ssä. Ulkomitoilleen 159 on isompi mutta niihin nähden se ei kovin kaksista sisätilaa tarjoa. Octavian tavaratila on myös valtava.Jakke kirjoitti:Täysin subjektiivinen oli mielikuvani. Muutaman kerran kaverin Octavialla joutunut ajelemaan ja kyydissä olemaan jopa takapenkillä, niin jotenkin se on tuntunu aika tilavalle. 159:n takapenkillähän en ole istunut kertaakaan , mutta silmämääräisesti tarkastellen ei mikään tilaihme näyttäis olevan, jos etupenkki on säädetty miehen kokoiselle kuskille.palkus kirjoitti:miten voi 2gen oktavia olla tiloiltaan, poislukien tavaratila, suurempi kuin 159. Autojen kokoerohan on periaatteessa 1 pykälä. Toki 159 ei ole luokkansa tilavempia, mutta silti. Kummassakin olen ollu eikä se sotka kyllä ainakaan isompi ole.
159:ssä kaunis italialainen muotoilu menee tyypilliseen tapaan käytännöllisyyden edelle - ja siitähän me pidämme
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159:n sisätilat on oikein tutkittu ennen edellistä amerikanvalloitusta (suunniteltua). Oho, täytyy ehkä suurentaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tässä uusinta edellisestä....
1.2.13 Roominess
The Alfa 159 is bigger than the 156 and consequently roomier.
PERCENTILE COMPARISON *
Front Rear
159 99º (hmax=1.93 m) 82.5º (hmax=1.83 m)
156 97.5º (hmax=1.83 m) 70º (hmax=1.80 m)
* This term is used in the automotive sector to indicate the dimensions of dummies used to measure the roominess of cars. For roominess tests, the dummies are adjusted according to percentile values (fractions of 100) which represent the percentages of population which fall into certain ranges of measurements. Specific studies conducted by the USA Health Department indicate that ninety-five people out of one hundred are shorter than 1.85 metres. Therefore, “95 percentile” is used to indicate a maximum height of 1.85 metres. Similarly, “50 percentile” indicates a height of 1.75 metres (50% of the population) and “10 percentile” a height of 1.65 metres.
In the case of the 159, front percentile of 99% indicates that 1.93 metre tall occupants can comfortably sit in a front seat.
The driver’s leg room (37 millimetres more than the 156) has been increased for more comfortable driving positions.
The rear leg room has also been increased.
The front (+13.7 millimetres) and rear (+32.5 millimetres) door heights have been increased to improve access.
The boot capacity has been increased with respect to the 156 to increase versatility.
1.2.13 Roominess
The Alfa 159 is bigger than the 156 and consequently roomier.
PERCENTILE COMPARISON *
Front Rear
159 99º (hmax=1.93 m) 82.5º (hmax=1.83 m)
156 97.5º (hmax=1.83 m) 70º (hmax=1.80 m)
* This term is used in the automotive sector to indicate the dimensions of dummies used to measure the roominess of cars. For roominess tests, the dummies are adjusted according to percentile values (fractions of 100) which represent the percentages of population which fall into certain ranges of measurements. Specific studies conducted by the USA Health Department indicate that ninety-five people out of one hundred are shorter than 1.85 metres. Therefore, “95 percentile” is used to indicate a maximum height of 1.85 metres. Similarly, “50 percentile” indicates a height of 1.75 metres (50% of the population) and “10 percentile” a height of 1.65 metres.
In the case of the 159, front percentile of 99% indicates that 1.93 metre tall occupants can comfortably sit in a front seat.
The driver’s leg room (37 millimetres more than the 156) has been increased for more comfortable driving positions.
The rear leg room has also been increased.
The front (+13.7 millimetres) and rear (+32.5 millimetres) door heights have been increased to improve access.
The boot capacity has been increased with respect to the 156 to increase versatility.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tänään lähti Alfa pajalle. Vauhtipyörä, kytkin, painelaakeri ja sylinteri uusiksi... Voi vittu!!! Kustannusarvio 2700e.Imppa kirjoitti:Nyt on sit Alfan kytkin alkanu rohisemaan. Kyseessä 2,4 JTDm. Rohina ilmenee polkimen puolen välin tienoilla nostaessa, että laskiessa. Kytkin pohjassa kuuluu vienoa vinkunaa. Lakkaa antaessaan kierroksia. Ja rohina "tuntuu" ihan polkimen asti. Ääni kuuluu siis oli kone lämmin, taikka kylmä. Painelaakeri? Kytkin? Vauhtipyörä?
Toinen vähän pienempi murheenkryyni on toi etupään natina. Ylätukivarret vaihettiin syssymmällä, jonka jälkeen korjaantui pariksi kuukaudeks, jonka jälkee oli lähettävä pajalle rasvauttamaan. Nyt taas alkanu kiitos hienon teiden kunnossapidon... Onko noille mitään tehtävissä? Alkaa suoraan sanottuna vituttamaan kyseinen asia...
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^kilsoja?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
176tkm -06jkk kirjoitti:^kilsoja?
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 14 Kesä 2015, 10:29
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 170hv TCT
- Paikkakunta: Turku
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tyhmä kysymys:
Kuuluuko 159 2.4 JTDM:ssä kytkintä nostaessa olla pieni "klappi" juuri ennen kuin tulee yläasentoon?
Eli vähän ennen yläasentoa kytkin ikään kuin jää jälkeen.
Olen ostamassa kyseistä autoa ja myyjä tämän kertoi ja väitti olevan ominaisuus ja että siihen tottuu.
Kytkin ei muuten luista tai auto nykäise kun vaihtaa, mutta tämä jokin lähellä yläasentoa oleva hidastuminen siinä polkimessa on.
Onko normaalia? Autolla ajettu 165.000km. Eikai noilla kilsoilla vielä kytkimen pitäisi rikki olla...
Kuuluuko 159 2.4 JTDM:ssä kytkintä nostaessa olla pieni "klappi" juuri ennen kuin tulee yläasentoon?
Eli vähän ennen yläasentoa kytkin ikään kuin jää jälkeen.
Olen ostamassa kyseistä autoa ja myyjä tämän kertoi ja väitti olevan ominaisuus ja että siihen tottuu.
Kytkin ei muuten luista tai auto nykäise kun vaihtaa, mutta tämä jokin lähellä yläasentoa oleva hidastuminen siinä polkimessa on.
Onko normaalia? Autolla ajettu 165.000km. Eikai noilla kilsoilla vielä kytkimen pitäisi rikki olla...
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 20 Helmi 2016, 09:24
- Car(s): Giulia 2.2jtdm Veloce Q4, 406 Coupe 3.0 V6, 207 RC
- Paikkakunta: Alahärmä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko tuos 159 ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näytös joku idea kun moottorijarrutukses näyttää 2.0l/100km (2.4jtdm) ? Dieselihän ei naftaa koneeseen ruiski moottorijarrutukses joten bugihan tuo, mutta onko kenellään tietoa miksi ja onko korjattavis oleva asia esim softapäivityksellä? Eipä tuo nyt mitään haittaa mutta raivostuttava
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^se on ominaisuus
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^
Sama juttu fiiateissa. Myös bensakoneissa jne.
Varmaan jos se näyttäisi 0, itkettäisiin et "aja n10km alamäkeä ja silti kuluu polttoainetta?!"...
Sama juttu fiiateissa. Myös bensakoneissa jne.
Varmaan jos se näyttäisi 0, itkettäisiin et "aja n10km alamäkeä ja silti kuluu polttoainetta?!"...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ajotieturin näyttöasteikko on 2-50l/100km. Noista rajoista ei kuskille näytettävä lukema mene ohi, vaikka todellisuus joissain tilanteissa toinen onkin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Voisin olettaa akun tyhjenneen. Jännää oli, että mittarivalot jäivät palamaan, kun otin avaimen pois. Myös keskuslukko on kaputt...viimeksi taisi se jatkaa toimintaansa :O
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kenelläkään veikkauksia levottomasta ajokäytöksestä, liukkaalla ainakin tuntuu välillä karkaavan toiselle kaistalle maantienopeuksissa..tai jos ajaa sulalta tieltä varjopaikkaan jossa jäätä, tuntuu kumma muljahdus ja joutuu korjaamaan suuntaa..
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^
Onhan pyöränkulmat kunnossa? Jos ei muuten mitään vikaa, ei hirveästi edes tarvita tuolla kulmalla ongelmia jotta huomaa.
Ja renkaathan tykkää sit kulua myös kuivalla säällä, jos jotain pahempaa sanottavaa on noissa kulmissa.
Mut ihan ekana: aja johonkin, jossa voit tsekata ilmanpaineet renkaista. Iso heitto voi pilata sen paremmankin alustan kertalaakista - ja tuo nyt on ainakin ilmaista kokeilla.
Silti oma epäilykseni olisi tuon selityksen pohjalta pyöränkulmiin liittyvää, esim. auraus edessä epäsymmetrinen (esimerkiksi vasen eturengas näyttää eteen, oikea auraa selvästi).
Ja taas tietysti kulmat jos/kun tarkastutat, niin kannattaa myös pitää huoli siitä, että katsovat samalla onko jossakin väljää. Suurinosa korjaamoista sen kyllä tekee ja kertoo, koska väljillä nivelillä ei kulmia kannata säätää lainkaan - ne kun pitää sitten taas säätää kun niveliä vaihdellaan ehjiin.
Onhan pyöränkulmat kunnossa? Jos ei muuten mitään vikaa, ei hirveästi edes tarvita tuolla kulmalla ongelmia jotta huomaa.
Ja renkaathan tykkää sit kulua myös kuivalla säällä, jos jotain pahempaa sanottavaa on noissa kulmissa.
Mut ihan ekana: aja johonkin, jossa voit tsekata ilmanpaineet renkaista. Iso heitto voi pilata sen paremmankin alustan kertalaakista - ja tuo nyt on ainakin ilmaista kokeilla.
Silti oma epäilykseni olisi tuon selityksen pohjalta pyöränkulmiin liittyvää, esim. auraus edessä epäsymmetrinen (esimerkiksi vasen eturengas näyttää eteen, oikea auraa selvästi).
Ja taas tietysti kulmat jos/kun tarkastutat, niin kannattaa myös pitää huoli siitä, että katsovat samalla onko jossakin väljää. Suurinosa korjaamoista sen kyllä tekee ja kertoo, koska väljillä nivelillä ei kulmia kannata säätää lainkaan - ne kun pitää sitten taas säätää kun niveliä vaihdellaan ehjiin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Välykset tarkastukseen asap. Onko renkaat kuluneet tasaisesti?
Edit: Aqu ehtikin jo ensin.
Edit: Aqu ehtikin jo ensin.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Takana välystä tai (ja) pyöränkulmat pielessä. Vaihtelevalla kitkalla ohjailee ikävästi perää sinne sun tänne.
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 06 Syys 2015, 23:07
- Car(s): Giulia 2.2 180hp Super -17
- Paikkakunta: Kotka / Valkeakoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mistä porukka on ostanut noita EGR-venttiilin tulppaamislevyjä?
Onko sillä väliä onko siinä reikiä vai ei?
2.4 kone.
Onko sillä väliä onko siinä reikiä vai ei?
2.4 kone.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
eBaysta tilasin omani, laitettiin vielä tuplaversio, jossa mokoma tukittiin jo pakosarjankin päästä. Reiät ovat siinä tapauksessa paikallaan, jos poisohjelmointia ei tehdä.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 14 Kesä 2015, 10:29
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 170hv TCT
- Paikkakunta: Turku
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Millainen tuo ero nyt on kulutuksessa 1.9 ja 2.4 dieseleiden välillä ihan oikeasti?
Onko se kulutus niin huomattava että kannattaa antaa sen vaikuttaa ostopäätökseen, vai onko kuitenkin suht pienet erot? Kuitenkin tehoissa taas on suht iso ero.
Entä luotettavuudessa, onko eroja? Jostain lueskellut että 1.9 olisi luotettavampi, ei menisi esimerkiksi hiukkassuodatin niin helposti tukkoon.
Valaiskaa tyhmää Tässä nyt kahden vaiheilla pallottelen kumpi ostaa.
Onko se kulutus niin huomattava että kannattaa antaa sen vaikuttaa ostopäätökseen, vai onko kuitenkin suht pienet erot? Kuitenkin tehoissa taas on suht iso ero.
Entä luotettavuudessa, onko eroja? Jostain lueskellut että 1.9 olisi luotettavampi, ei menisi esimerkiksi hiukkassuodatin niin helposti tukkoon.
Valaiskaa tyhmää Tässä nyt kahden vaiheilla pallottelen kumpi ostaa.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^1,9 dieselin kyljessä on aina paskin vaihteistovaihtoehto manuaalina
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 14 Kesä 2015, 10:29
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 170hv TCT
- Paikkakunta: Turku
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Meni ehkä vitsi ohi, sori, mutta tarkentaisitko Eli 1.9 dieselin kanssa manuaali paskin, ei jummarra.jkk kirjoitti:^1,9 dieselin kyljessä on aina paskin vaihteistovaihtoehto manuaalina
Mutta siitä tulikin mieleen, paljonkohan automaatti nostaa kulutusta noissa, on se sitten 1.9 tai 2.4 diisseli...
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
1,9 manuaalilla vienee ainetta pari litraa vähempi kuin 2,4 tomaatilla.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^juu, eli tuon 1,9 dieselin (manuaalimallit) kanssa on käytetty gm m32 vaihteistoa joka on surullisen kuuluisa laakerivioista. Korjaus maksaa pari tonttua, ellei uutta laatikkoa jolloin vielä enemmän. Joten sikäli tuo mahdollinen kulutusero on varmasti pienempi murhe.
E: en tarkoita että se on joka m32 askissa, mutta onnekas taitaa olla jos ei tule vikaa eteen
E: en tarkoita että se on joka m32 askissa, mutta onnekas taitaa olla jos ei tule vikaa eteen
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 14 Kesä 2015, 10:29
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 170hv TCT
- Paikkakunta: Turku
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Okei kiitos, hyvä tietää Itsellä lähinnä kaksi vaihtoehtoa tällä hetkellä, toinen on 1.9 automaatti ja toinen 2.4 manuaali (löytyvät molemmat nettiautosta).
Automaatti sinänsä houkuttaa kun sellaista pidemmän aikaa halunnut. Toisaalta jos 1.9 automaatilla kulutus on 2.4 manuaalin luokkaa, niin melkein se olisi sitten tuo 2.4.
Jos luotettavuudessakaan ei ole eroja noiden kahden moottorin välillä.
Automaatti sinänsä houkuttaa kun sellaista pidemmän aikaa halunnut. Toisaalta jos 1.9 automaatilla kulutus on 2.4 manuaalin luokkaa, niin melkein se olisi sitten tuo 2.4.
Jos luotettavuudessakaan ei ole eroja noiden kahden moottorin välillä.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
- Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4. - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mahtuuko 245/45/18 alkuperäisillä teledial vanteilla ja eibach -35mm madallutuksella? Ilman madallusta ilmeisesti ainakin toimii.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
meltyman kirjoitti:Mahtuuko 245/45/18 alkuperäisillä teledial vanteilla ja eibach -35mm madallutuksella? Ilman madallusta ilmeisesti ainakin toimii.
Mulla on tällä hetkellä 225/40/18 + Eibach -35mm ja mahtuu vielä ihan kivasti. Uskoisin että tuo 245/45 menee tuonne vielä ihan ongelmitta, ellei sitten hieman raavi jostain jyrkkään käännettäessä...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla on 245/40/18 kumit 8x18 et41 vanteilla ja tuo Eibach -35mm madallussarja.meltyman kirjoitti:Mahtuuko 245/45/18 alkuperäisillä teledial vanteilla ja eibach -35mm madallutuksella? Ilman madallusta ilmeisesti ainakin toimii.
Renkaan sisäreuna ottaa ratin ääriasennossa pikkasen kiinni sisälokariin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Takajouset pitäis vaihtaa... Mutta mihinkäs 159ssä kannattais pukit laittaa? Käytössä siis 4t hallitunkki ja pari pukkia. Edellisessä Volkkarissa nostin aina koko perän kerralla ilmaan hinauskoukun kohdalta ja laitoin pukit tunkkauspisteiden kohdalle. Viimeksi autoa pestessä kurkkasin auton alle ja hinauskoukku vahvikkeineen näytti aikalailla samalta, mutta uskaltaako siitä tunkilla nostaa? Vai nostanko tunkkauspisteistä ja pistän pukit johonkin muualle?
PS. kuva olis kiva niin tyhmempikin ymmärtää heti.
PS. kuva olis kiva niin tyhmempikin ymmärtää heti.
- koska
- Viestit: 128
- Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
- Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Akku, laturi vai jotain muuta? Jaksaa käynnistyä jonkusen kerran ja sen jälkeen rupeaa potku loppumaan akusta, vaikka olisi ajoakin välissä... navoista mitattuna auto käynnissä vähän reilu 14 V (ei aaltoilua) eli laturi tällä perusteella ok? Pihtivirtamittaria en oo vielä saanut käsiini, jotta voisin mitata ämpärimäärät laturilta... lepotilassa akulta 12,7 V ladattuna ja myöhemmin tänään saan hetken seisseenä arvon tuolle. Maajohdot tuntuivat olevan ainakin näkyviltä osin kunnolla kiinni. Onko jotain ollut irti: on, kaikki... kone, apurunko tilpehööreineen, laturi, kaikki koneen irrottamiseen vaadittavat liitokset yms. ("syyshuollon" jäljiltä).
Akkuko taas? Vastahan tuo vuosi sitten vaihdettiin motonetissä takuuseen ja samalla "merkki"tuotteeseen eli boschiin. Edellinen oli schneider ja se leipoi tyhjää alle vuodessa. Onneksi oli vuoden takuu, boschissa kaksi...
Kellään muulla ollut vastaavaa? Ideoita?
Niin joo ja laturin merkkivaloa ei tuosta monitoiminäytöstä näytä löytyvän... ainakaan ohjekirja ei sellaista tunne ja mittaristossa ei kuvaketta ole... ilmoittaako se latausvioista jotenkin?
Akkuko taas? Vastahan tuo vuosi sitten vaihdettiin motonetissä takuuseen ja samalla "merkki"tuotteeseen eli boschiin. Edellinen oli schneider ja se leipoi tyhjää alle vuodessa. Onneksi oli vuoden takuu, boschissa kaksi...
Kellään muulla ollut vastaavaa? Ideoita?
Niin joo ja laturin merkkivaloa ei tuosta monitoiminäytöstä näytä löytyvän... ainakaan ohjekirja ei sellaista tunne ja mittaristossa ei kuvaketta ole... ilmoittaako se latausvioista jotenkin?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Akkuvialta kuulostaa vahvasti.
Edit: Jos sulla on erillinen laturi missä on ampeerinäyttö, niin törkkäse se kiinni ja kattele ottaako se akku virtoja vastaan?
Edit: Jos sulla on erillinen laturi missä on ampeerinäyttö, niin törkkäse se kiinni ja kattele ottaako se akku virtoja vastaan?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Heips.
Tuli hommattua noin 170 tkm ajettu farmari Afla 159.
Pari tuhatta ehtinyt ajaa nyt ja pieni marginaalinen ongelma.
Vasemmalle vilkun laittaessa päälle kaikki ok mutta oikealle kun laittaa vilkun päälle niin kuuluu tiheä nakutus (tahti vähintään puolet nopeampi kuin normaalisti). Huomasin, että myös oikea ajovalo nyt pimeänä ja kojelaudassa herjaa jotain lamppua (en ole nyt autolla niin en muista tarkkaa herjaa).
Lamppu, sulake? Onko tuo vilkun mahdollinen valo vaikea vaihtaa?
t. BS
Tuli hommattua noin 170 tkm ajettu farmari Afla 159.
Pari tuhatta ehtinyt ajaa nyt ja pieni marginaalinen ongelma.
Vasemmalle vilkun laittaessa päälle kaikki ok mutta oikealle kun laittaa vilkun päälle niin kuuluu tiheä nakutus (tahti vähintään puolet nopeampi kuin normaalisti). Huomasin, että myös oikea ajovalo nyt pimeänä ja kojelaudassa herjaa jotain lamppua (en ole nyt autolla niin en muista tarkkaa herjaa).
Lamppu, sulake? Onko tuo vilkun mahdollinen valo vaikea vaihtaa?
t. BS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Tarkoittaa sitä, että jokin vilkkupolttimoista on palanut. Käynnistyksen yhteydessä näyttää ajotietokoneen ruudulla, mistä on tarkalleen kyse. Esim. "Front left indicator" tms. tulee siinä tekstiä ruutuun ja grafiikalla ilmoittaa et onko esim. edestä. Helpoiten selviää kun heittää vilkun päälle ja katsoo mikä lamppu ei vilkuta. Kaikkien noiden lamppujen vaihto on 159:ssä erittäin helppo homma, josta suoriutuu esimerkillisesti ohjekirjan ohjeella ensimmäisellä kerralla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos Shuttle.
Joo, se näyttäisi olevan oikeanpuoleinen etu ajovalojen vilkku. Samalla näköjään pimeänä myös oikeanpuoleinen ajovalo (vaikka siihen autoliike vaihtoi juuri uuden lampun).
Voiko joku sulake palaa ja "kilauttaa" noi molemmat vai onkohan molemmat vaan mennyt rikki?
BS
Joo, se näyttäisi olevan oikeanpuoleinen etu ajovalojen vilkku. Samalla näköjään pimeänä myös oikeanpuoleinen ajovalo (vaikka siihen autoliike vaihtoi juuri uuden lampun).
Voiko joku sulake palaa ja "kilauttaa" noi molemmat vai onkohan molemmat vaan mennyt rikki?
BS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Kannattaa varmaan käydä ostamassa uudet lamput seurata tilannetta.
Muistaakseni tuo ajovalon kiinnike oli aika hauraan oloinen, joten sen kanssa kannattaa olla varovainen.
E: Voi olla että autoliike on ostanut sen halvimman lampun mikä kestää auton myynnin ajan ja siitä pari päivää pidemmälle
Muistaakseni tuo ajovalon kiinnike oli aika hauraan oloinen, joten sen kanssa kannattaa olla varovainen.
E: Voi olla että autoliike on ostanut sen halvimman lampun mikä kestää auton myynnin ajan ja siitä pari päivää pidemmälle
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^Uudet lamput kehiin ja vaihtaa varsinkin ajovaloihin polttimot molemmille puolille. Itsellä kun ostin oman 159:n huomasin et mikäli on eri lamput, niin tosi nopeasti paloi aina se uudempi -> siitä lähtien vaihtanut aina pareittain. Jos haluaa hifistellä, kannattaa ostaa etuvilkkuihin hopeoidut polttimot, niin näyttää etuvalot nätimmältä ilman sitä keltaista heijastumaa.
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 28 Kesä 2015, 17:35
- Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina -06
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko vikakoodien lukuun ok paketti AlfaOBD (Android-versio) ja Motonetin OBD2-bluetooth-palikka? Eikös tuolla saa selvitettyä, mikä parkkitutkan anturi on sanonut sopparin irti..
Ja olihan etu- ja takatutkien anturit samanlaisia? Verkkokaupoissa puhutaan vain taka-antureista..
Paikallinen merkkari ottaa vaatimattomasti 70€ Alfan vikakoodien luvusta, halvemmallahan noin selviää! Ja hyötyä softasta varmasti myöhemminkin.
Ja olihan etu- ja takatutkien anturit samanlaisia? Verkkokaupoissa puhutaan vain taka-antureista..
Paikallinen merkkari ottaa vaatimattomasti 70€ Alfan vikakoodien luvusta, halvemmallahan noin selviää! Ja hyötyä softasta varmasti myöhemminkin.
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onkohan tähän mitään perustetta. Vasen ja oikea lamppuhan ovat muistaakseni omat virtapiirinsä, ja oman sulakkeen takana, joten ei kyllä pitäisi olla mitään vaikutusta toisen puolen polttimolla. Jos tämä pitäisi paikkansa, pitäisi jännitteen olla suurempi toisella puolella!? Joten vaikka olisivat saman sulakkeen perässä, ei vanha polttimo todellakaan nosta jännitettä rinnakkaiselle polttimolle. Tämän jutun kyllä tuuppaisin suoralta kädeltä Esson baariin.Shuttle kirjoitti: Itsellä kun ostin oman 159:n huomasin et mikäli on eri lamput, niin tosi nopeasti paloi aina se uudempi -> siitä lähtien vaihtanut aina pareittain.
Edit: järkevää polttimoiden pareittain vaihtaminen on tietty sen takia, että toisen vaihdon jälkeen kärvähtää luultavasti myös se toinen vähän ajan päästä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuule mä tuuppaisin tämän suoraan ABC:n kahvi- & viineriosastolle jos joku tulisi mulle kertomaan samaa, ymmärrän kyllä erittäin hyvin kantasi. Näin on kuitenkin käynyt minulle kolme kertaa ja jokaisella kerralla olivat ns. laatupolttimot kyseessä. Eihän tämä toki sulje pois sitä todennäköisyyttä, että tuli kolme huonoa polttimoa peräkkäin (jos olivat esim. samaa erää tms.). Nyt kun olen vaihtanut noita pareittain, ongelmia ei tosiaan ole tullut lyhtyjen keston suhteen.heme kirjoitti:Onkohan tähän mitään perustetta. Vasen ja oikea lamppuhan ovat muistaakseni omat virtapiirinsä, ja oman sulakkeen takana, joten ei kyllä pitäisi olla mitään vaikutusta toisen puolen polttimolla. Jos tämä pitäisi paikkansa, pitäisi jännitteen olla suurempi toisella puolella!? Joten vaikka olisivat saman sulakkeen perässä, ei vanha polttimo todellakaan nosta jännitettä rinnakkaiselle polttimolle. Tämän jutun kyllä tuuppaisin suoralta kädeltä Esson baariin.Shuttle kirjoitti: Itsellä kun ostin oman 159:n huomasin et mikäli on eri lamput, niin tosi nopeasti paloi aina se uudempi -> siitä lähtien vaihtanut aina pareittain.
Edit: järkevää polttimoiden pareittain vaihtaminen on tietty sen takia, että toisen vaihdon jälkeen kärvähtää luultavasti myös se toinen vähän ajan päästä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Avasin eilen tuo oikeanpuoleisen ajovalon ja polttimo näytti olevan ihan ehjä. Täällä minulla ei ollut laitteita millä mitata tuleeko sähköä vai ei. Mutta tosiaan silmämääräisesti polttimo näytti olevan ihan hyvin kiinni ja ehjä. Voiko joku sulake ollut mennyt niin että se ei toimi sen takia?
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itsellänikin oli "ihan ehjän" näköinen polttimo palanut ja syttyi vaihdon jälkeen uudelleen.
Nappaa toinenkin polttimo irti ja koita ristiin, sillähän se selviää ja hommaan menee noin 5 minuuttia
Nappaa toinenkin polttimo irti ja koita ristiin, sillähän se selviää ja hommaan menee noin 5 minuuttia
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ratista kuuluu naksahtelua kääntäessä, ja pientä nykimistä tuntuu, eli pitänee henkisesti valmistautua hammastangon vaihtoon?? Uskaltaakohan tuoltaan kuinka pitkään ajella? Vai onko mitään mahdollisuutta että selviäisi pelkillä raidetangon sisäpäiden vaihdolla..?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei välttämättä. Mulla tehnyt tuota nyt 5 vuotta ilman lisäkomplikaatioita. Ja siis vain kylmällä kelillä.jargon kirjoitti:Ratista kuuluu naksahtelua kääntäessä, ja pientä nykimistä tuntuu, eli pitänee henkisesti valmistautua hammastangon vaihtoon?? Uskaltaakohan tuoltaan kuinka pitkään ajella? Vai onko mitään mahdollisuutta että selviäisi pelkillä raidetangon sisäpäiden vaihdolla..?
Viimeksi muokannut Pasi, 24 Maalis 2016, 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Saako tuota avaimella tapahtuvaa ikkunanavaus (viilennys) toimintoa pois päältä jotenkin? Liian usein kireissä lederhoosseneissa tuppaa nappi painautumaan pohjaan ja ikkunat aukeamaan tahattomasti.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4