Jäähdytinnesteen lisääminen
Valvoja: Moderators
Jäähdytinnesteen lisääminen
kuinka tavallista on, että jäähdytinnestettä joutuu lisäämään? Olen tämän talven aikana lisännyt yhteensä ekä n. litran verran. Joku viisas kertoli, että lohkolämmitin haihduttaa jonkun verran nestettä, voisiko olla perää?
Auto on -03 super ja ajettu vain 30 tkm. Vuotoja ei ainakaan pikaisella vilkaisulla näy, ei kai kansipahvi....?
Muuten sama ilmiö oli edellisessäkin, 147:ssa -01, jouduin siihenkin lisäilemään silloin tällöin nestettä muutaman desin, silloin huollossa DA:lla sanoivat, että se on normaalia..... tiedä sitten !
Auto on -03 super ja ajettu vain 30 tkm. Vuotoja ei ainakaan pikaisella vilkaisulla näy, ei kai kansipahvi....?
Muuten sama ilmiö oli edellisessäkin, 147:ssa -01, jouduin siihenkin lisäilemään silloin tällöin nestettä muutaman desin, silloin huollossa DA:lla sanoivat, että se on normaalia..... tiedä sitten !
"pappa-alfisti"
Lisäilin myös eilen, kun nesteen pinta lähestyi uhkaavasti säiliön MIN-viivaa. Pöljyyttäni en sitten huomannut kuinka pieni määrä sitä nestettä tarvitaan ja lisäsin aivan liian paljon. Onneksi täyttöaukko on sen verran suuri, että sain lapioitua ylimääräiset ulos Tiedä sitten olisiko liika neste haitannut, mutta varmuuden vuoksi
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Alkutalvesta jouduin muutaman kerran lisäämään nestettä min-viivasta max-viivaan, nyt ei enää kolmeen neljään kuukauteen ole joutunut.
Tuntuvat huolloissa lisäävän tuota nestettä aika surutta reilusti yli max viivan, oma kokemus Deltasta. Kaverikin kun vei Ooppeliaan pikahuoltoon nestepinnan laskun takia (manuaalissa lukee että on EHDOTTOMASTI käytävä huollossa kuittaamassa virheilmo pois), huoltokaveri lorautti isosta nokkakannusta niin reippaasti että läikkyi säiliön reunojen yli
Tuntuvat huolloissa lisäävän tuota nestettä aika surutta reilusti yli max viivan, oma kokemus Deltasta. Kaverikin kun vei Ooppeliaan pikahuoltoon nestepinnan laskun takia (manuaalissa lukee että on EHDOTTOMASTI käytävä huollossa kuittaamassa virheilmo pois), huoltokaveri lorautti isosta nokkakannusta niin reippaasti että läikkyi säiliön reunojen yli
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mun autoon ei ole varmaankaan vaihdettu ikinä paitsi eilen nesteitä. Oli nimittäin vaihtanut väriään vihreästä ruskean punaiseksi. Jännityksellä seurailen oliko kyseessä vain talvenaikana irronnut lika vai olisiko kyseessä jotain vakavampaa esim vesipumpun hajoaminen, kannen tiivisteen vuoto tai webaston rikkoutuminen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Tästä aiheestahan käytiin noin vuosi sitten myös keskustelua johon itsekin osallistuin:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... highlight=
Eli mun edellisessä 156:ssa (Super, vm. -01) nestettä tosiaan vuoti hieman, vika ilmeisesti korjaantui klemmarin kiristyksellä. Sanon 'ilmeisesti' kun nestepinta ainakin siinä Alfassa tuntui vaeltavan erittäin paljon enkä koskaan päässyt selvyyteen että missä tilanteessa (yön yli seisoneena, heti ajon jälkeen vai jonkun tietyn ajan päästä ajon jälkeen) nestepinnan pitäisi olla korkeimmillaan. Kylmän yön jäljiltä se oli usein reilusti alle minimin, koko pönttö melkein tyhjä. Sitä sitten aika ajoin lisäilinkin.
Nykyisessä JTS:ssä nestepinta tuntuu vaeltaneen MIN-viivalle asti muttei siitä alaspäin. Nestepinnan taso ei tunnu vaihtelevan ihan yhtä paljon kuin 1.8 TS:ssä mutta jonkin verran elää silti. Vielä en ole nestettä lisännyt.
Kiintoisana yksityiskohtana - tuon Maunun kommentin V6:n nesteistä kun luin - JTS:ssä jäähdytysneste on ollut uudesta lähtien punertavaa kun 1.8 TS:ssä se oli vihreää. Onko niin että noihin ei käy samat nesteet?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... highlight=
Eli mun edellisessä 156:ssa (Super, vm. -01) nestettä tosiaan vuoti hieman, vika ilmeisesti korjaantui klemmarin kiristyksellä. Sanon 'ilmeisesti' kun nestepinta ainakin siinä Alfassa tuntui vaeltavan erittäin paljon enkä koskaan päässyt selvyyteen että missä tilanteessa (yön yli seisoneena, heti ajon jälkeen vai jonkun tietyn ajan päästä ajon jälkeen) nestepinnan pitäisi olla korkeimmillaan. Kylmän yön jäljiltä se oli usein reilusti alle minimin, koko pönttö melkein tyhjä. Sitä sitten aika ajoin lisäilinkin.
Nykyisessä JTS:ssä nestepinta tuntuu vaeltaneen MIN-viivalle asti muttei siitä alaspäin. Nestepinnan taso ei tunnu vaihtelevan ihan yhtä paljon kuin 1.8 TS:ssä mutta jonkin verran elää silti. Vielä en ole nestettä lisännyt.
Kiintoisana yksityiskohtana - tuon Maunun kommentin V6:n nesteistä kun luin - JTS:ssä jäähdytysneste on ollut uudesta lähtien punertavaa kun 1.8 TS:ssä se oli vihreää. Onko niin että noihin ei käy samat nesteet?
nestepinnasta
Itse joudun lisäämään pari kolme kertaa vuodessa hiukan. Sellainen 3 -5 dl menee varmaan kokonaisuutena / vuosi. Kyllä luulisi että haihduttaa, onhan joukossa vettä vaihdoin jäähdytin nesteet syksyllä . Yleensä vaihdan ne kerran vuodessa . Sanoivat vaan korjaamolla että se on sen verran halpaa litkua että kannattaa.
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005
Kona 2005
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Olen tässä seuraillut autoni nesteen nautinto määrää. Kolmisen viikkoa sitten kippasin paisarin max-ylärajaan. Tänään raja oli hiukan yli min-alarajan. Nestettä sai lisätä vajaa pari desiä. Ei vissiin ole normaalia ?? Missä mättää, mistähän onkelmaa kannattaisi lähteä etsimään ?? Edeltävässä autossa oli samanlaista ongelmaa, siinä tosin nesteet katosivat paljon nopeammin. Syynä oli kansipahvin vuoto. Toivottavasti ei mitään sellaista nyt
tarkistitko nesteet molemmilla kerroilla saman lämpöisellä koneella? pientä tihkua voi esim olla letkulämmittimen juuresta tms eipä kuulosta mitenkään ihmeelliseltä omaankin kotteroon joutuu välillä lisäilemään nestettä.-Tomi- kirjoitti:OKolmisen viikkoa sitten kippasin paisarin max-ylärajaan. Tänään raja oli hiukan yli min-alarajan. Nestettä sai lisätä vajaa pari desiä. Ei vissiin ole normaalia ??
Viimeksi muokannut V6, 08 Heinä 2005, 00:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
itse tässä huomasin kun oli auto pukilla käynnissä niin rupesi tiputtamaan pisaroita maahan ?
kone oli lämpimäne ja vaaka tasossa kone ylhäällä päin aika jyrkästi kylläkin niin tiputteli vettä aika tiuhaan tahtiin, miettisin että mahtaako olla että lämpö ja kylmyys tekee noita pisaroita, lämpöä oli n. 20 astetta varjossa...
omasta mielestäni vuosi kahdesta kohtaa, mutta silti jäähdytys nestettä oli tarpeeksi...
mahtaako olla vakavaa ?
niin ja ilmastointi oli koko aika päällä, en tarkastanut että johtuiko siittä
kone oli lämpimäne ja vaaka tasossa kone ylhäällä päin aika jyrkästi kylläkin niin tiputteli vettä aika tiuhaan tahtiin, miettisin että mahtaako olla että lämpö ja kylmyys tekee noita pisaroita, lämpöä oli n. 20 astetta varjossa...
omasta mielestäni vuosi kahdesta kohtaa, mutta silti jäähdytys nestettä oli tarpeeksi...
mahtaako olla vakavaa ?
niin ja ilmastointi oli koko aika päällä, en tarkastanut että johtuiko siittä
Alfa 156 2.5 V6 -98
Johtuu ilmastoinnista, täysin normaalia. Kokeilemalla selviää, pistä ilmastointi pois päältä ja odottele hetki. Jos ei veden tippuminen lopu, voi vikaa alkaa etsiä muualta.Peltsi kirjoitti:itse tässä huomasin kun oli auto pukilla käynnissä niin rupesi tiputtamaan pisaroita maahan ?
omasta mielestäni vuosi kahdesta kohtaa, mutta silti jäähdytys nestettä oli tarpeeksi...
mahtaako olla vakavaa ?
niin ja ilmastointi oli koko aika päällä, en tarkastanut että johtuiko siittä
Ei enää Alfaa... eipä
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Toissa viikolla täytin paisarin hiukan ylärajan yli. Otimme pohjapanssarin irti ja tunkkasimme auton ylös. Käytimme koneen lämpöiseksi, laitoimme paperia koneen alla, jotta nesteen tippuminen näkyisi selvemmin. Noh alkoihin kone tiputtamaan nestettä, aivan nokasta. Kondesoitunutta vettä, jääkylmien putkien päältä. Muuta emme nähneet tippuvan, vaikka siinä ½ tuntia hommaa seurailimmekin. Homma pakettiin ja todettiin, että katsellaan taas. Tänään tarkistin nestetason ja se oli noin 5 mm alarajan alla ? Ei taida olla pelkästä haihtumisesta enään kyse. Vuotaako siellä sitten kansipahvi (67tkm ajettu ???) vai joku letku. Voiko jäähdytysjärjestelmän paineistaa jotenkin, että näkee mistä vuotaa. Mikä pulju moisia tekee, esim. tampereella. Mitenkäs sen kansipahvin vuodon näkee, muuta kuin avaamalla kannen ?
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
- Paikkakunta: Pori
Siis käsittääkseni punainen neste, eli juuri silikaattivapaa on suunniteltu nimenomaan alumiinimoottoreille, joten toimii paremmin näissä. Itse olen järkeillyt että kun itelläni on 164 ts vm. 89, niin siihen maailman aikaan ei ollut vielä silikaattivapaita nesteitä, joten niitä ei välttämättä vanhoissa tarvi käyttää. Parempaahan se kyllä on alumoteille, mutta hinta... Sama juttu öljyissä. (ei ollut vuonna 89 paljon 0 tai 5 w markkinoilla)
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Itsellä ollut ihan vaan teboilin sitä vihreää jäähdytysnestettä, pitäisikö siellä olla jotain spekiaali jaffaa vai ? Muukkonen sanoi, että kannattaa seurata laskeeko pinta enään siitä missä se nyt on, koska saattaa olla että se ei laske. Sanoi vaan, että tiedätään niitä alfoja missä pinta asettuua min-viivan alapuolelle, mutta pysyy siinä. Joten tarvii nyt tarkkailla sitä, muuten mennään jäähdytysjärjestelmästä tarkastuttamaan vuotaako kansipahvi.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Jaa-a. Mielestäni tuo neste näyttää omassa kaarassani enemmän kellertävältä (lieko sitten syynä tuo säiliön väri)... kuitenkaan näitä erityyppisiä nesteitä ei saisi sotkea, joten milläs tämä nyt sitten varmistetaan...?-Tomi- kirjoitti:Itsellä ollut ihan vaan teboilin sitä vihreää jäähdytysnestettä, pitäisikö siellä olla jotain spekiaali jaffaa vai ?
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Niin pieni on tuo vajaus (joka on todennäköisesti ollut sama jo pidempään) että en sen takia viitsisi kaikkia nesteitä vaihtaa... muistaakseni nuo on taidettu edellisen omistajan aikana ihan joku aika sitten vaihtaakin.-Tomi- kirjoitti:Kaikki nesteet pihalle ja uudet jaffat sisään.
Elikkäs kysymys seisoo samana: mitä nestettä ja mistä loraus lisää?
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Samalla ku vaihtaa nesteet kannattaa huuhdella koko jäähdytysjärjestelmä, tarvii vaan vesiletkusta juoksevaa vettä ja parin metrin pätkän vesiletkua. Nestettä kannattaa sekottaa valmiiksi 10litraa, kuutoskone nielasee 9.5litraa. Helppo 15minuutin homma.
1. avaa paisarinkorkki kun kone on kylmä
2. irrota pieni paluuletku paisarinpäältä ja laita se parin metrin vesiletkunpätkä siihen jatkeeksi.
3. käynnistä alfa, nesteet tulee pihalle letkusta.
4. laita vesiletkusta juoksevaa vettä paisariin.
5. anna veden juosta niin kauan että pois tuleva vesi on ihan kirkasta.
6. ota vesiletku pois ja kaada hiljalleen sekoitettua jäähdytinnestettä paisariin.
7. kun melkein kaikki jäähdytinnesteet on koneessa, ota vesiletkunpätkä pois paluuletkusta ja tökkää se takaisin paikalleen.
8. kaada loput jäähdytinnesteet paisariin.
9. sammuta kone ja laita paisarinkorkki kiinni ja homma on valmis.
1. avaa paisarinkorkki kun kone on kylmä
2. irrota pieni paluuletku paisarinpäältä ja laita se parin metrin vesiletkunpätkä siihen jatkeeksi.
3. käynnistä alfa, nesteet tulee pihalle letkusta.
4. laita vesiletkusta juoksevaa vettä paisariin.
5. anna veden juosta niin kauan että pois tuleva vesi on ihan kirkasta.
6. ota vesiletku pois ja kaada hiljalleen sekoitettua jäähdytinnestettä paisariin.
7. kun melkein kaikki jäähdytinnesteet on koneessa, ota vesiletkunpätkä pois paluuletkusta ja tökkää se takaisin paikalleen.
8. kaada loput jäähdytinnesteet paisariin.
9. sammuta kone ja laita paisarinkorkki kiinni ja homma on valmis.
Viimeksi muokannut Sixgear, 13 Elo 2005, 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kaikki muut paitsi tuo punainen taitaa olla samaa tavaraa?-Tomi- kirjoitti:Niin siis tämän takia kehotin vaihtamaan kaikki, kun ei ole selvyyttä mitä siellä oikeasti on.tmv kirjoitti: Mielestäni tuo neste näyttää omassa kaarassani enemmän kellertävältä
http://tinyurl.com/7g8g3
http://tinyurl.com/a2gtp
Itse asiassa vesi ei laajene lämmetessään. Painetta se kyllä kehittää kun alkaa höyrystymään. Eli vaarana on siis tulevat pakkaset jos pelkää putkien/säiliöiden halkeamista liian täynnä olevan jäähdytysjärjestelmän vuoksi.
Tosin saa olla pahasti mittaviivan yli jos meinaa halkaista putkia (ainakin 156:ssa ulkomuistista).
Tosin saa olla pahasti mittaviivan yli jos meinaa halkaista putkia (ainakin 156:ssa ulkomuistista).
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
On tullut taas seurailtu nestetasoa. En ole sitä yhtään viime kerrasta lisännyt, nyt taso on ~ pari senttiä min-rajan alle. Olin tuossa öljyn vaihdossa ja auto oli nostettu ylös. Olin seuraavinani, että jotain nestettä (ei öljyä) valuu aivan moottorin "takaosasta", siis kun seisot auton alla, niin ohjaamon seinäpeltien ja moottorin välistä tiputti. Aika lailla keskeltä, lieneeköhän tuolla jonkin näköinen putki joka voisi vuotaa ? Taskulampulla yritin katsella, mistä olisi vuotanut. En kuitenkaan onnistunut siinä äkkiseltään paikallistamaan vuotoa.
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Edelleen OT:-Tomi- kirjoitti:OT
Mitä Bonjovi sanoi, kun oli viemässä alfaansa huoltoon ?:
This Romeo is bleeding..
/OT
"..but you can't see his blood.."
Eli ei sen Jonin Alfa pahasti vuotanut, turhaan meni Deltaan..
Sorry oli taas ihan pakko.
Asiaan: Ei neste kovin paljoa häviä kunnossa olevasta jäähdytysjärjestelmästä. Nestepinnnan korkeus paisuntasäiliössä toki vaihtelee.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Palataanpa tähän aiheeseen: nyt kun uuden termarin kävin tänään hakemassa ja asennusta on luvassa ensi viikolla, on tarkoitus hieman tutkia tätä jäähdytinnesteiden kiertoakin.
Tänään Alfa sai uudet öljyt ja roikkuva panssari vaihtui Olli79:n toimittamaan alumiiniseen versioon (hienosti sopi paikalleen!). Samalla tsekattiin jäähdytinnesteiden tilannetta, kun pari kertaa olen tuota joutunut lisäämään. Paineistuksen jälkeen paineet pysyivät n. 15 minsaa kohdillaan, kunnes tuli hieman laskua joka kielisi siitä että jostain falskaa. Ensi viikolla tutkitaan sitten tarkemmin...
Outoa tosin että tämänkin ketjun viesteissä vaikuttaisi tämä ajoittainen nesteiden väheneminen olevan kohtuullisen yleistä. Ensimmäinen auto minulle jossa näin on.
Tänään Alfa sai uudet öljyt ja roikkuva panssari vaihtui Olli79:n toimittamaan alumiiniseen versioon (hienosti sopi paikalleen!). Samalla tsekattiin jäähdytinnesteiden tilannetta, kun pari kertaa olen tuota joutunut lisäämään. Paineistuksen jälkeen paineet pysyivät n. 15 minsaa kohdillaan, kunnes tuli hieman laskua joka kielisi siitä että jostain falskaa. Ensi viikolla tutkitaan sitten tarkemmin...
Outoa tosin että tämänkin ketjun viesteissä vaikuttaisi tämä ajoittainen nesteiden väheneminen olevan kohtuullisen yleistä. Ensimmäinen auto minulle jossa näin on.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Mitään vuotoa ei mittauksilla paineen kanssa löytynyt. Vaihdettiin kuitenkin uudet nesteet samalla sisään ja letkut on kiristelty. Seurataan tilannetta edelleen...tmv kirjoitti:Palataanpa tähän aiheeseen: nyt kun uuden termarin kävin tänään hakemassa ja asennusta on luvassa ensi viikolla, on tarkoitus hieman tutkia tätä jäähdytinnesteiden kiertoakin.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Käyn tässä nyt jo näemmä sujuvasti keskustelua itseni kanssa, mutta ei se mitään. Minulta se sujuu.tmv kirjoitti:Mitään vuotoa ei mittauksilla paineen kanssa löytynyt. Vaihdettiin kuitenkin uudet nesteet samalla sisään ja letkut on kiristelty. Seurataan tilannetta edelleen...
Nesteiden vaihto / tutkailu ei ole poistanut ongelmaa, eikä toisaalta paljastanut syytä. Paisuntasäiliöstä katoaa selvästi viikon sisälläkin jonnin verran tavaraa, joten jostain sitä karkaa joka tapauksessa.
Keskiviikkona Malminkartanon Autohuoltoon sitten tutkailemaan ammattiavun turvin enemmän... huoh...
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Jos nestettä ei kerran vuoda auton alle tai sisälle, kannattaakohan asiasta olla kovin huolissaan. Jos nestettä vuotaisi muualle moottorin, näkisit sen käsittääkseni öljytikusta öljyn muuttuneena koostumuksena ja lisääntymisenä.
Itselläni ei vielä ole ollut yhtään autoa, jossa nestettä ei olisi talvisaikaan lohkolämmittimen käytön vuoksi kulunut. Tänäkin talvena olen nesteenvaihtoa ennen ja jälkeen sitä aika-ajoin lisäillyt.
Tosin en ole asiantuntija, joten...
Itselläni ei vielä ole ollut yhtään autoa, jossa nestettä ei olisi talvisaikaan lohkolämmittimen käytön vuoksi kulunut. Tänäkin talvena olen nesteenvaihtoa ennen ja jälkeen sitä aika-ajoin lisäillyt.
Tosin en ole asiantuntija, joten...
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Ongelma tässä on se, että paisuntasäiliö TYHJENEE KOKONAAN baltiarallaa reilussa kuukaudessa. Se ei todellakaan ole normaalia. Yhdessäkään autossa en vielä ole joutunut täyttelemään vajaa 1/4 lisäystä per viikko...pesti kirjoitti:Jos nestettä ei kerran vuoda auton alle tai sisälle, kannattaakohan asiasta olla kovin huolissaan. Jos nestettä vuotaisi muualle moottorin, näkisit sen käsittääkseni öljytikusta öljyn muuttuneena koostumuksena ja lisääntymisenä.
Itselläni ei vielä ole ollut yhtään autoa, jossa nestettä ei olisi talvisaikaan lohkolämmittimen käytön vuoksi kulunut. Tänäkin talvena olen nesteenvaihtoa ennen ja jälkeen sitä aika-ajoin lisäillyt.
Tosin en ole asiantuntija, joten...
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Tuo desi mennee jotenkin vielä lohkarin tms. piikkiin, mutta minäpä olen lisännyt varmaan jo kohta litran+ ja talviaikaa ei paljon vielä ole takana.jaskas kirjoitti:Mäkin ihmettelin vajumisasiaa, kun viime talvena lisäsin pakkasnestettä ehkä n. litran (koko talven aikana). Kesällä se ei vajunut sitten yhtään. Ja tänään lisäsin taas ekan kerran tänä talvena n. desin.
Kesällä ei toisaalta ollut vastaavia ongelmia, ainakaan tässä mittakaavassa. Jotenkin haiskahtaa silti siltä, että jostain falskaa. Toivottavasti ei mene koko syylari vaihtoon.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Sama juttu. Tuntuu että kesällä pinta ei laske, mutta talvikaudella saa pari desiä lisätä. AutoMilanon miekkoset sanoi että "normaalia" ja vaihtoi vaan uudet nesteet tilalle joten en stressaa asiasta. Mut jos viikottain tai useamman kerran talvessa niin johonkinhan sitä katoaa Toivottavasti ei ole kansipahvi tms...
Ayrton Senna da Silva forever
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Jeps. Jotain kosteaa tuossa viime katselukerralla löytyi, syylarin alta. Saattoi olla glykolia. Kuivauksen jälkeen pitäisi nyt tarkistella uudelleen.Ciancarlo kirjoitti:Tsekkaapa fikkarin kanssa syylärin alaosa, sieltä se syylärin vuoto yleensä alkaa. Anna vaikka koneen käydä kuumaksi, mahdolliset vuotohuurut erottuvat siten helposti. (Mutta varo flektiä..).
Varasin kuitenkin keskiviikoksi ajan, parempi että ammattilainen tsekkaa ajan kanssa. Multa loppuvat kuitenkin ulkoparkkiksella motivaatio ja työskentelyolosuhteet kesken.
Alfa Romeo - immagine di bellezza