Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^oot varmaan jo rensselit hommannu, mutta se takapöntön liitospanta on 60mm ja sitte katin ja jouston ruuvit on m8 perusnousulla. Jotain ~50mm ruuveja + mutteriloisia+ aluslevyjä, niin pärjää hjuvin liitosten kanssa. Pakosarja kanteen on erijuttu.
"puhun niin totta kuin osaan"

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

No juu, putket vaihdettu ilman ongelmia. Wurthin rost off icellä voitelu ja mutterit irtosivat helposti.

Tuli sitten käytyä samalla käsijarruvaijerit uusimassa. Toisen puolen käsijarrun liike on lyhyt, ja pitää. Toinen taas liikkuu selvästi enemmän eikä jarru pidä.
Onko säätö paskana, eli ei muuta vaihtoehtoa kuin satulan vaihto? Palat näyttivät olevan ok, levyn reunassa vähän pykälää.

+Vaihdoin 2v sitten poikittaistukitangot taakse, toiselle puolelle. Nyt tuntuu että koko ripustus heiluu ja ainoa väljäntuntuinen on juuri näiden tankojen helat,
Ei klappia, mutta heiluu?

+ alakerta on märkä öljystä, pudottaa pakoputkiston y haaran kohdalle ja siitä laatikollepäin. Mistä kannattaisi etsiä vuotoa, onko jokin tyypillinen vuotokohta? Öljypohja on kuiva, konepellin puolelta ei ainakaan nopella vilkaisulla vuotoja näy.

Ja siis 2004 jts kyseessä. Kivasti nyt työstettävää, kun pariin vuoteen ei suurempia ole tehty.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^millaipäi heiluu? Voihan sen pitkittäisen helatkin olla loppu. Minkälaise poikittaiset laitoit sinne, halvat tarvikkeet?
"puhun niin totta kuin osaan"

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Jotenkin muistelen, että paikallinen varaosaliike ne minulle tilasi tukkurilta. Ei muistikuvia valmistajasta/hinnasta. Kuitti saattaa olla hanskalokerossa.

Heiluu siis sivusuunnassa heiluttaessa eteen ja taaksepäin. Pystysuunnassa ei heilu. Liikettä huomasin ainakin juuri näiden poikittaistukivarsien heloissa pyörän päässä.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

.. Niin mikä heiluu koska?
Rengasta vatkatessa heiluu vai tukivartta vatkatessa vai häh?

Itse ex-156:sta vaihdoin kaikki poikittaiset takatukivarret, kun yhden pusla oli kuollut. Löytyi pelkästään silloin väljä, kun auto oli esim. ajosillalla ja nytkytti. Renkaan puolesta pusla pettänyt, liikkui eteen-taaksepäin senttikaupalla tuo yksi tukivarsi.
Tilalle tuli halvimmat mitä ebaysta löyty ja kaiketi ne on vieläkin ehjät, sellattii monta vuotta jo. (muistaakseni suomesta tarjottiin TRW:tä hintaan 35eur/kpl tms?)

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Rengasta vääntäessä heiluu. Ja liikettä näkyy poikittaistukien päässä. Pyörä oli siis ilmassa, kun kokeilin.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
-ROADRUNNER-
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 19:57
Car(s): 156 3.2 V6 GTA sw 147 2.0 ts
Ex 156 2.5 V6 sedan
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja -ROADRUNNER- »

Huomasin tuossa eilen että toinen etuajovalo ei toimi (xenon.) Ajattelin että poltin vain palanut mutta äsken löin uuden kiinni niin pimeänä pysyy. Olisikohan ballasti pimeänä vai xenonin ecu vai onko nämä sama asia? Huomaa että näistä xenoneista eikä niiden toimintaperiaattesta ole juuri mitään tietoa/kokemusta :-D Onko muilla noita ballasteja kärähtänyt vai jossain muualla vikaa..Koitettiin ukon kanssa mitata tuleeko virtaa niin ukon mukaan näytti 3.5V pimeältä puolelta ja toimivalta puolelta mitattiin niin sieltähän räpse kävi ja näpeille tuli (ihme että valo vielä toimii) eli ei taida virta kulkea. Mistähän noita saisi mahd. halvalla? Muutamaa sivua jo selasin mutta jos jollakin tietoa mistä kannattaa tilailla niin vinkkejä otetaan vastaan :)

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Jos sulake on ehjä niin sieltä on varmasti ballasti pimeä. Tuolla on ballastin jälkeen huomattavan korkea jännite, joten kannattaa aika varovainen olla mittaillessa tai jättää kokonaan mittaamatta.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Oisko kellään hyvää ideaa, pikku ongelmaan :mrgreen: . Eli 156:sen ovi ei aukee, jokin vipu pääsyt irti. Ovi pysyy lukossa vaik sähköllä nuppi liikkuu, myöskään avaimella ovi ei aukee. Kyse kuskin ovesta, eikä haluu väki valloin aukaista :silly:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Voi olla tyhmä sanoa itsestäänselvyytenä, mutta kai sä sisäkahvan jo olet kokeillut. Eikös siitä ole suora mekaaninen yhteys lukkoon.

e: ja pahvinkin saa mielestäni raolleen oven kiinni ollessakin. Ehkä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

^ Juu kyllä sisäkahvaa on kokeiltu, mut siitäkään ei tapahdu mitään. Ovi vain pysyy kiinni, jokin ratkaiseva osa on irti. Ei oikein saa ovi pahvia irti kun ovi kiinni, ainakaan niin ettei mikään särkyisi.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ahdasta on, mutta takareunan raottaminen sen verran, että saa käden väliin ei kai vielä mitään rikkoisi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

^ Kokeilin ahdas on, ei vielä ainakaan auennut. Paitsi rystyset :mrgreen: .

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Sitten alkaa kyllä ideat loppumaan kesken. Sisäkautta kun ei mielestäni pääse myöskään lukkosalpaa työntämään suoraan oven välistä. Taitaa jäädä liikaa B-pilarin taakse, että mitääm puikkoa saisi tarjoiltua.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

^ Täytyy tänään päivällä jatkaa yrittämistä, josko se siitä.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Kai olet kokeillut vetää sisäkahvasta ja samalla potkia ovea auki, jos olisi vain jumissa.

Mulla olisi ollut sellainen kysymys, että saiko lambdaliittimiin jostain hyviä pinnejä tai koko liitintä? Alkanut herjaamaan ykkösen ekaa, eli laajakaistaa (?).
Huoltokirjan/kuittien mukaan autosähköliikkeessä joskus vaihdettu kullattuja pinnejä johonkin liittimeen, mutta ei kerrota mihin niistä neljästä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyllä saa uusia liittimiä. Itse ostin Mamasanilta, taisi olla 22 € kappaleelta. Osanumerot löytyy tästä ketjusta, hakee vaikka Mamasania.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^^ katos takaoven kautta, että pääsiskö sieltä rönkkimään/irrotettua lukkopesän tai jotain . Takaovi on helppo ottaa pois tieltä tarvittaessa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja toolman »

Jalamari kirjoitti:Jos sulake on ehjä niin sieltä on varmasti ballasti pimeä. Tuolla on ballastin jälkeen huomattavan korkea jännite, joten kannattaa aika varovainen olla mittaillessa tai jättää kokonaan mittaamatta.
Ballasti rikki, asian voi vielä varmistaa vaihtamalla ne ristiin! Ebaystä etsimään, itse tilasin opelin vastaavan, sen osanumero oli:
1 307 329 073

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

banditbusa kirjoitti:^ Täytyy tänään päivällä jatkaa yrittämistä, josko se siitä.
Penkki pois tieltä, olisko sitten tilaa toimia?

Avatar
-ROADRUNNER-
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 19:57
Car(s): 156 3.2 V6 GTA sw 147 2.0 ts
Ex 156 2.5 V6 sedan
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja -ROADRUNNER- »

^^ Onko tuo ballastin vaihto kuinka suuri operaatio? Itsellä ei omaa tallia niin kehtaako ulkosalla ruveta purkamaan,vissiin umpion lähettyvillä sijaitsee? En ole asiaa nyt tarkemmin tutkinut kun ollut näitä pääsiäis "kiireitä" :-D

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ballasti on ruuvattu umpion pohjaan ja tästä johtuen umpio pitää irroittaa ja jotta sen saa pois niin pitää puskuri irroittaa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
-ROADRUNNER-
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 19:57
Car(s): 156 3.2 V6 GTA sw 147 2.0 ts
Ex 156 2.5 V6 sedan
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja -ROADRUNNER- »

Kiitos tiedosta,tätä vähän pelkäsinkin :-D harmi kun ei taida olla muuta korjattavaa minkä olisi voinut puskurin irroituksen yhteydessä tehdä. Eipä ole vielä Alfasta tullut puskuria irrotettua mutta eiköhän se samoilla opeilla lähde kuin muutkin puskurit.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Helppo se on irroittaa. Ainoat ruuvit mitkä ovat piilossa ovat kummallakin sivulla olevat kolme torxia millä puskuri tulee lokariin kiinni. Eli rengas irti jos tahtoo tilaa mut onnistuu kun kääntää ääriasentoon. Sit sisälokaria raotettava etureunasta jotta pääsee käsiksi. Vaara piilee että ovat tiukassa ja peltiloksuun prässätyt naaraskierteet lähtevät pyörimään mukana. Se sit korjataan pidemmällä ruuvilla ja mutteri taakse.. Jos nostin on käytössä niin onnistuu pohjalevy irroittamalla. Eli alapuolella muutama ruuvi millä puskuri ja pohjalevy kiinnitetään yhteen. Sit nämä em. 2x3kpl ja konepelti avaamalla löytyy scudetton molemmilta puolilta 2kpl torxeja.

Jos syyläri näyttää happamalta niin se on samalla helppo vaihtaa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
-ROADRUNNER-
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 19:57
Car(s): 156 3.2 V6 GTA sw 147 2.0 ts
Ex 156 2.5 V6 sedan
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja -ROADRUNNER- »

Kiitän näinkin tarkoista ohjeista. Joku lähi vkl tuo kyllä tehtävä että riittää valoa taas kansalle :) Syyläri näyttää hyvältä eikä hävitä nesteitä ja muistaakseni n.5v sisällä vaihdettu niin siihen ei todennäköisesti tarvitse kajota. Näinhän se menee että aina muutaman viikon kerkeää autosta ja kyydistä nauttimaan kun on taas ruvettava HARRASTAMAAN :lol:

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kuva
Tossa sama operaatio menossa. Toisella kerralla meni n. 20 min aloituksesta siihen että oli umpio kädessä, ekalla kerralla tais mennä tunnin verran

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

[quote="jyskyed"]No juu, putket vaihdettu ilman ongelmia. Wurthin rost off icellä voitelu ja mutterit irtosivat helposti.

Tuli sitten käytyä samalla käsijarruvaijerit uusimassa. Toisen puolen käsijarrun liike on lyhyt, ja pitää. Toinen taas liikkuu selvästi enemmän eikä jarru pidä.
Onko säätö paskana, eli ei muuta vaihtoehtoa kuin satulan vaihto? Palat näyttivät olevan ok, levyn reunassa vähän pykälää.

+ alakerta on märkä öljystä, pudottaa pakoputkiston y haaran kohdalle ja siitä laatikollepäin. Mistä kannattaisi etsiä vuotoa, onko jokin tyypillinen vuotokohta? Öljypohja on kuiva, konepellin puolelta ei ainakaan nopella vilkaisulla vuotoja näy.

Ja siis 2004 jts kyseessä. Kivasti nyt työstettävää, kun pariin vuoteen ei suurempia ole tehty.[/


Edelleen nämä mietityttävät, löytyiskö apuja?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tarkista nyt ensin, että vaijeri on säädetty siten, että lepoasennossa pääsee satulalla palautumaan sitä topparia liki. Jos liike ok ja v*tusti jarruteltu ja kiskottu käkkäriä eikä silti pidä , niin sitten jarru auki ja palojen ja liukujen tilanteen tarkistus. Jos kaikki edellämainitut ok->uusi satula.
Mulla ruiskasi ohj. tehostimen öljyt siihen putken päälle, mutta tässä ilmeisesti ei siitä kyse? Hukan myös hengittää loota hieman, ilmeisesti sieltä vaihdesiirtäjän sisäänmenosta. Lootan pohja on siis hieman märkä, mutta mielestäni mahdollinen tippa putoo suoraan pohjamuovin päälle eikä putkelle. Olisko kampuran stefa p*skana?
"puhun niin totta kuin osaan"

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

palkus kirjoitti:^tarkista nyt ensin, että vaijeri on säädetty siten, että lepoasennossa pääsee satulalla palautumaan sitä topparia liki. Jos liike ok ja v*tusti jarruteltu ja kiskottu käkkäriä eikä silti pidä , niin sitten jarru auki ja palojen ja liukujen tilanteen tarkistus. Jos kaikki edellämainitut ok->uusi satula.
Mulla ruiskasi ohj. tehostimen öljyt siihen putken päälle, mutta tässä ilmeisesti ei siitä kyse? Hukan myös hengittää loota hieman, ilmeisesti sieltä vaihdesiirtäjän sisäänmenosta. Lootan pohja on siis hieman märkä, mutta mielestäni mahdollinen tippa putoo suoraan pohjamuovin päälle eikä putkelle. Olisko kampuran stefa p*skana?
En usko, että ainakaan tehostaja vuotaa. Täytyy selvittää tuo kampiakselin tiiviste. Kiitos avusta!
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Jts kannen pulttien hylsyn koko? Ribejä näyttäisivät olevan.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Täs parin viikon aikana on tullu ajeltua vähä kaikensorttisilla autoilla ja omassa 156:ssa tänää tuntu kytkin vähän oudolta/väljältä muiden jälkeen. Tähän en oo ennen kiinnittäny huomiota.

Eli kytkintä painaessa ~3cm on ihan tyhjää välystä ennenkuin jäykkenee vähän ja alkaa vasta tapahtuun, normi juttu? Kytkinremppaa tulossa vai voiko nesteillä olla asian kanssa jotain tekemistä?
Viimeksi muokannut Macela, 01 Huhti 2016, 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noni

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Garmund kirjoitti:Jts kannen pulttien hylsyn koko? Ribejä näyttäisivät olevan.
Löytyhän tieto googlella, m13 ribe
Suoraan vaan suoraa

Avatar
-ROADRUNNER-
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 19:57
Car(s): 156 3.2 V6 GTA sw 147 2.0 ts
Ex 156 2.5 V6 sedan
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja -ROADRUNNER- »

Kirjoittelin tuossa aikasemmin tuosta etuvalon pimentymisestä. Eilen huomasin että nätisti palavat jälleen kumpikin poltin ja mitään en ole tuolle tehnyt? :) Noh..vastapainona on ilmastoinnin laite ruvennut sekoilemaan. Kun tämä alkaa ei puhalluksen voimakkuuden säädöstä eikä lämpötilansäädöistä tapahdu mitään tai sitten tekee sitä että koitat ottaa muutaman napsun lämpöjä pois niin lämmöt hyppäävät kerralla tappiin ja sama myös puhalluksen kanssa. Usein asia korjaantuu kun käyttää vain virrat pois ja taas toimii ainakin jonkin aikaa..Enteileeköhän jonkin komponentin mahdollisesta antaumisesta? Vai alkaako auto vain innostua lisääntyneestä auringon paisteesta :lol:

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Oletko tarkistanut sisälämpöanturin kuntoa? Se mikä on pienen pyöreän ritilän takana keskikonsolissa. Vaihtelin juuri muutaman polttimon mittaristoon omaani ja huomasin että oli aivan täynnä rasvaista pölyä. Ja anturihan on sellainen että pieni sähkömoottori imee ilmaa siitä ritilän kautta anturin ohi. Eli kun täyttyy pölyllä->ropelli ei enää jaksa pöyriä->alkaa mittaamaan konsolin lämpötilaa joka voi olla ihan mitä vain varsinkin jos aurinko paistaa.

Lisäksi tietty peilin jalassa ulkona oleva anturi ja sille menevä kaapeli on vanhemmiten ongelmapaikka. Eli olikohan repsikan puolen peili missä on pieni nystyrä alapinnassa.

Jos lämpötila tiedot antureilta on puuta-heinää niin varmaan sekoittaa ilmastoinnin aika tehokkaasti. Noista itse aloittaisin.
Ayrton Senna da Silva forever

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Kun taannoin autooni asennettiin uuden iskarit ja jouset, niin asentaja ei voinut säätää takaa camber-kulmaa kohdalleen "koska säätöruuvien päät olivat nylppääntyneet".

Mistäköhän löytäisin uudet säätöruuvit/-pultit ja millä nimellä niitä pitäisi etsiä netistä? Yritin jo katsella mutta ei ole osunut silmään. Seuraavaksi olisi tarkoitus vaihtaa kaikki tukivarret taakse ja siinä kohtaa niitä viimeistään tarvitaan. Kiitos!

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Eihän takaa säädetä kuin aurausta, ja camberi siinä sivussa säätyy siihen mihin asettuu.

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Ookoo. Eli etsin siis aurauksen säätöruuveja. Vinkkejä otetaan vastaaan.

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Merkkimarmorilta kannattaa kysyä näin aluksi. Itse olen positiivisesti yllättynyt hintatasoon joidenkin osien kohdalla.
60665640 taitaapi olla osan numero.

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Tattis!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Molemmat säätöpultit + mutterit + laipat maksaa hunajaa. Mutta että nylppääntyneet? Aika paljon saa tehdä, että ne saa nylpättyä. Ei kuitenkaan mitään 13mm pehmosia ole.

Ja jos puhuvat camberisäädöstä, ovat varmaan ihan väärässä päässä muutenkin, kun ei siellä semmosia ole :lol: :silly:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Ei riitä väärä pääkään, kun ei löydy edestäkään. Ellei sitten ole asennettu epäkeskopuslia ylätukivarsiin.

En pidä kovinkaan erikoisena, että takaa on säädöt jumissa ja nyplätty piloille.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
En tarkoittanut, että camberia löytyy. Väärällä päällä meinasin, että yrittävät kuitenkin iskarin pitkää pulttia avata...

Oma suositukseni on vaihtaa ensialkuun pajaa :/

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Niin juu, sekin voi olla kyl mahdollista.

Mut älä nyt pajaa mene vaihtamaan, jos pulttia vaihtamalla saavat takapäähän cambersäädöt tehtyä, eikä siitä tarvi sen enempää maksaa. :silly:

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Joo kyllä toi paja ihan hyvä on ja Alfoihin erikoistunut. Tosiaankin oli kaikki paikat aivan jumissa alustasarjaa asennettaessa ja onko siinä sitten nylppääntyneet vaiko jo aiemmin jonkun muun toimesta. Mutta uudet pultit on nyt tulossa ja väljät tukivarret menee vaihtoon samalla.

Olen koko talven ajellut säätämättömällä perän aurauksella :) Ei siellä mitään kovasti pielessä ole kyllä ollut kun ihan nätisti kulkee. Mutta jospa nyt saan vimpan päälle kuntoon.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Onko ts ja jts sama lohko? Eperissä näytti 97-2002 lohko kuvassa vähän erilaiselta, kuin 01-05. 01-05 sama kuva ts komponenteille, osalle kyllä oma varaosanumero ts ja jts. En kyllä löytänyt itse lohkolle varaosanumeroa, vaikka se kuvissa olikin.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Ongelma on tyhmä, mutta niin olen minäkin. Olin aikeissa vaihtaa kesärenkaat alle, kun hoksasin, että eihän mulla ole alumiinivanteisiin pultteja. Talvirenkaissa on alla jotkut tarvikepeltivanteet. Edellinen omistaja on hävittänyt pulttien lisäksi myös ohjekirjan, joten en voi sieltäkään tarkistaa, minkälaisen pultin tarpeessa olen. Osaisiko joku kertoa, mikä on oikea koko vuoden 156 Alfan orkkisaluihin? Linkin takaa pitäisi paljastua vanteen kuva.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/hp ... B145C&dl=1
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^orggis alut menee tyypillisesti orggis pulteilla, siis samoilla kuin pellivanteet. käy ny ensin yhden pultin kimppuun ja kato mimmonen se on. Mikäli semmonen pultti missä avainkoko 17mm ja kartio-osa suurempi kuin vääntiöosa niin hjuva. Sitten tökkäät sen pultin aluvanteen reikään ja mittaat sen mitä tulee sieltä ulos vastinpinnasta. Tarttis tulla ~18mm.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Mäkine kirjoitti:Ongelma on tyhmä, mutta niin olen minäkin. Olin aikeissa vaihtaa kesärenkaat alle, kun hoksasin, että eihän mulla ole alumiinivanteisiin pultteja. Talvirenkaissa on alla jotkut tarvikepeltivanteet. Edellinen omistaja on hävittänyt pulttien lisäksi myös ohjekirjan, joten en voi sieltäkään tarkistaa, minkälaisen pultin tarpeessa olen. Osaisiko joku kertoa, mikä on oikea koko vuoden 156 Alfan orkkisaluihin? Linkin takaa pitäisi paljastua vanteen kuva.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/hp ... B145C&dl=1
Missäpäin asustelet? Mulla olis yks pulttisarja ylimääräisenä.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Pieni asia joka aina kiusannut (joo, osaan ihmetellä pieniä asioita): Onko muilla automaagi-ilmastoitujen 156 omistajilla niin että kun puhallus nopeus on "auto" asennossa niin puhallus ei mene koskaan 2-nopeutta pienemmälle. Ei tuo nyt kovin kovaa äännä kakkosellakaan mutta ihmettelenpä vaan miksi olisi noin tehty. Ja puhalluksen suuntaus tai lämpötila ei vaikuta. Monen vuoden kokemuksella "auto"= 2-3-4-nopeus. Eli onko ominaisuus, kokeilkaapas joku kun mua kiusaa :silly:
Ayrton Senna da Silva forever

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Kyl mulla taitaa tippua ykköselle, kun ajelee pitempään ja sisälämpötila on saatu vakioitua ja ulkolämpötila on plussalla mutta alle sisälämpötilan. Vaan ei ekan puolen tunnin aikana.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Vastaa Viestiin