kuinka tavallista on, että jäähdytinnestettä joutuu lisäämään? Olen tämän talven aikana lisännyt yhteensä ekä n. litran verran. Joku viisas kertoli, että lohkolämmitin haihduttaa jonkun verran nestettä, voisiko olla perää?
Auto on -03 super ja ajettu vain 30 tkm. Vuotoja ei ainakaan pikaisella vilkaisulla näy, ei kai kansipahvi....?
Muuten sama ilmiö oli edellisessäkin, 147:ssa -01, jouduin siihenkin lisäilemään silloin tällöin nestettä muutaman desin, silloin huollossa DA:lla sanoivat, että se on normaalia..... tiedä sitten !
Eipä ole koskaan tullut perheellä vastaan autoon johon olis tarvinnut nesteitä lisäillä, ja kaikissa on lämppäri ollut.... tiedä sitten alfasta
Omaani en ole ainakaan lisäännyt, viä koskaan.
Pitäisiköhän vaihtaa minkäslaista vaihtoväliä suosittelette(kun siis haluaa pitää autostaan hyvää huolta)?
Lisäilin myös eilen, kun nesteen pinta lähestyi uhkaavasti säiliön MIN-viivaa. Pöljyyttäni en sitten huomannut kuinka pieni määrä sitä nestettä tarvitaan ja lisäsin aivan liian paljon. Onneksi täyttöaukko on sen verran suuri, että sain lapioitua ylimääräiset ulos Tiedä sitten olisiko liika neste haitannut, mutta varmuuden vuoksi
Alkutalvesta jouduin muutaman kerran lisäämään nestettä min-viivasta max-viivaan, nyt ei enää kolmeen neljään kuukauteen ole joutunut.
Tuntuvat huolloissa lisäävän tuota nestettä aika surutta reilusti yli max viivan, oma kokemus Deltasta. Kaverikin kun vei Ooppeliaan pikahuoltoon nestepinnan laskun takia (manuaalissa lukee että on EHDOTTOMASTI käytävä huollossa kuittaamassa virheilmo pois), huoltokaveri lorautti isosta nokkakannusta niin reippaasti että läikkyi säiliön reunojen yli
Mun autoon ei ole varmaankaan vaihdettu ikinä paitsi eilen nesteitä. Oli nimittäin vaihtanut väriään vihreästä ruskean punaiseksi. Jännityksellä seurailen oliko kyseessä vain talvenaikana irronnut lika vai olisiko kyseessä jotain vakavampaa esim vesipumpun hajoaminen, kannen tiivisteen vuoto tai webaston rikkoutuminen.
Eli mun edellisessä 156:ssa (Super, vm. -01) nestettä tosiaan vuoti hieman, vika ilmeisesti korjaantui klemmarin kiristyksellä. Sanon 'ilmeisesti' kun nestepinta ainakin siinä Alfassa tuntui vaeltavan erittäin paljon enkä koskaan päässyt selvyyteen että missä tilanteessa (yön yli seisoneena, heti ajon jälkeen vai jonkun tietyn ajan päästä ajon jälkeen) nestepinnan pitäisi olla korkeimmillaan. Kylmän yön jäljiltä se oli usein reilusti alle minimin, koko pönttö melkein tyhjä. Sitä sitten aika ajoin lisäilinkin.
Nykyisessä JTS:ssä nestepinta tuntuu vaeltaneen MIN-viivalle asti muttei siitä alaspäin. Nestepinnan taso ei tunnu vaihtelevan ihan yhtä paljon kuin 1.8 TS:ssä mutta jonkin verran elää silti. Vielä en ole nestettä lisännyt.
Kiintoisana yksityiskohtana - tuon Maunun kommentin V6:n nesteistä kun luin - JTS:ssä jäähdytysneste on ollut uudesta lähtien punertavaa kun 1.8 TS:ssä se oli vihreää. Onko niin että noihin ei käy samat nesteet?
sami_r kirjoitti: JTS:ssä jäähdytysneste on ollut uudesta lähtien punertavaa kun 1.8 TS:ssä se oli vihreää. Onko niin että noihin ei käy samat nesteet?
Jos koneessa on alunperin vihreät nesteet niin silloin on käytettävä vihreetä nestettä ja toisin päin.
Itse joudun lisäämään pari kolme kertaa vuodessa hiukan. Sellainen 3 -5 dl menee varmaan kokonaisuutena / vuosi. Kyllä luulisi että haihduttaa, onhan joukossa vettä vaihdoin jäähdytin nesteet syksyllä . Yleensä vaihdan ne kerran vuodessa . Sanoivat vaan korjaamolla että se on sen verran halpaa litkua että kannattaa.
Olen tässä seuraillut autoni nesteen nautinto määrää. Kolmisen viikkoa sitten kippasin paisarin max-ylärajaan. Tänään raja oli hiukan yli min-alarajan. Nestettä sai lisätä vajaa pari desiä. Ei vissiin ole normaalia ?? Missä mättää, mistähän onkelmaa kannattaisi lähteä etsimään ?? Edeltävässä autossa oli samanlaista ongelmaa, siinä tosin nesteet katosivat paljon nopeammin. Syynä oli kansipahvin vuoto. Toivottavasti ei mitään sellaista nyt
-Tomi- kirjoitti:OKolmisen viikkoa sitten kippasin paisarin max-ylärajaan. Tänään raja oli hiukan yli min-alarajan. Nestettä sai lisätä vajaa pari desiä. Ei vissiin ole normaalia ??
tarkistitko nesteet molemmilla kerroilla saman lämpöisellä koneella? pientä tihkua voi esim olla letkulämmittimen juuresta tms eipä kuulosta mitenkään ihmeelliseltä omaankin kotteroon joutuu välillä lisäilemään nestettä.
Viimeksi muokannut V6, 08 Heinä 2005, 00:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Aja auto oikein kunnolla kuumaks, joku pitempi siivu kolmosella tai nelosella isommilla kierroksilla. Sitten tien sivuun, pelti ylös ja nenä auki Haiseeko pakkasnesteeltä? Siitä tulee ihan oma tuoksunsa jos sitä tihkuu jostain kun paikat on kuumina...
itse tässä huomasin kun oli auto pukilla käynnissä niin rupesi tiputtamaan pisaroita maahan ?
kone oli lämpimäne ja vaaka tasossa kone ylhäällä päin aika jyrkästi kylläkin niin tiputteli vettä aika tiuhaan tahtiin, miettisin että mahtaako olla että lämpö ja kylmyys tekee noita pisaroita, lämpöä oli n. 20 astetta varjossa...
omasta mielestäni vuosi kahdesta kohtaa, mutta silti jäähdytys nestettä oli tarpeeksi...
mahtaako olla vakavaa ?
niin ja ilmastointi oli koko aika päällä, en tarkastanut että johtuiko siittä
Peltsi kirjoitti:itse tässä huomasin kun oli auto pukilla käynnissä niin rupesi tiputtamaan pisaroita maahan ?
omasta mielestäni vuosi kahdesta kohtaa, mutta silti jäähdytys nestettä oli tarpeeksi...
mahtaako olla vakavaa ?
niin ja ilmastointi oli koko aika päällä, en tarkastanut että johtuiko siittä
Johtuu ilmastoinnista, täysin normaalia. Kokeilemalla selviää, pistä ilmastointi pois päältä ja odottele hetki. Jos ei veden tippuminen lopu, voi vikaa alkaa etsiä muualta.
Toissa viikolla täytin paisarin hiukan ylärajan yli. Otimme pohjapanssarin irti ja tunkkasimme auton ylös. Käytimme koneen lämpöiseksi, laitoimme paperia koneen alla, jotta nesteen tippuminen näkyisi selvemmin. Noh alkoihin kone tiputtamaan nestettä, aivan nokasta. Kondesoitunutta vettä, jääkylmien putkien päältä. Muuta emme nähneet tippuvan, vaikka siinä ½ tuntia hommaa seurailimmekin. Homma pakettiin ja todettiin, että katsellaan taas. Tänään tarkistin nestetason ja se oli noin 5 mm alarajan alla ? Ei taida olla pelkästä haihtumisesta enään kyse. Vuotaako siellä sitten kansipahvi (67tkm ajettu ???) vai joku letku. Voiko jäähdytysjärjestelmän paineistaa jotenkin, että näkee mistä vuotaa. Mikä pulju moisia tekee, esim. tampereella. Mitenkäs sen kansipahvin vuodon näkee, muuta kuin avaamalla kannen ?
Veikkailisin, että autossasi on ns. letkulämmitin. Ainakin omassani (ex- 156 TS 2.0) pientä vuotoa /tihkua ilmaantui lohkolämmitintä käytettäessä eli kannattaa ainakin kiristellä letkuliittimet lämmittimen ympäriltä alavesiletkusta.
Siis käsittääkseni punainen neste, eli juuri silikaattivapaa on suunniteltu nimenomaan alumiinimoottoreille, joten toimii paremmin näissä. Itse olen järkeillyt että kun itelläni on 164 ts vm. 89, niin siihen maailman aikaan ei ollut vielä silikaattivapaita nesteitä, joten niitä ei välttämättä vanhoissa tarvi käyttää. Parempaahan se kyllä on alumoteille, mutta hinta... Sama juttu öljyissä. (ei ollut vuonna 89 paljon 0 tai 5 w markkinoilla)
Täällä on näemmä myös pientä vajausta nesteessä. Mistä ja mitä nestettä tähän 156:een pitää hommata? Huoltiksella ei myyty kuin tuota enemmän sinertävän näköistä kamaa.
Itsellä ollut ihan vaan teboilin sitä vihreää jäähdytysnestettä, pitäisikö siellä olla jotain spekiaali jaffaa vai ? Muukkonen sanoi, että kannattaa seurata laskeeko pinta enään siitä missä se nyt on, koska saattaa olla että se ei laske. Sanoi vaan, että tiedätään niitä alfoja missä pinta asettuua min-viivan alapuolelle, mutta pysyy siinä. Joten tarvii nyt tarkkailla sitä, muuten mennään jäähdytysjärjestelmästä tarkastuttamaan vuotaako kansipahvi.
-Tomi- kirjoitti:Itsellä ollut ihan vaan teboilin sitä vihreää jäähdytysnestettä, pitäisikö siellä olla jotain spekiaali jaffaa vai ?
Jaa-a. Mielestäni tuo neste näyttää omassa kaarassani enemmän kellertävältä (lieko sitten syynä tuo säiliön väri)... kuitenkaan näitä erityyppisiä nesteitä ei saisi sotkea, joten milläs tämä nyt sitten varmistetaan...?
-Tomi- kirjoitti:Kaikki nesteet pihalle ja uudet jaffat sisään.
Niin pieni on tuo vajaus (joka on todennäköisesti ollut sama jo pidempään) että en sen takia viitsisi kaikkia nesteitä vaihtaa... muistaakseni nuo on taidettu edellisen omistajan aikana ihan joku aika sitten vaihtaakin.
Elikkäs kysymys seisoo samana: mitä nestettä ja mistä loraus lisää?
ite oon laittanu tota ihan normaalia perinteistä mitä myydään joka huoltiksella taitaa olla vihreää? jos vajaus on pieni voit laittaa varmaan pelkkää vettäkin sinne paisuntasäiliöön. punaista ja vihreää nestettä ei saa käsittääkseni sotkea.
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Samalla ku vaihtaa nesteet kannattaa huuhdella koko jäähdytysjärjestelmä, tarvii vaan vesiletkusta juoksevaa vettä ja parin metrin pätkän vesiletkua. Nestettä kannattaa sekottaa valmiiksi 10litraa, kuutoskone nielasee 9.5litraa. Helppo 15minuutin homma.
1. avaa paisarinkorkki kun kone on kylmä
2. irrota pieni paluuletku paisarinpäältä ja laita se parin metrin vesiletkunpätkä siihen jatkeeksi.
3. käynnistä alfa, nesteet tulee pihalle letkusta.
4. laita vesiletkusta juoksevaa vettä paisariin.
5. anna veden juosta niin kauan että pois tuleva vesi on ihan kirkasta.
6. ota vesiletku pois ja kaada hiljalleen sekoitettua jäähdytinnestettä paisariin.
7. kun melkein kaikki jäähdytinnesteet on koneessa, ota vesiletkunpätkä pois paluuletkusta ja tökkää se takaisin paikalleen.
8. kaada loput jäähdytinnesteet paisariin.
9. sammuta kone ja laita paisarinkorkki kiinni ja homma on valmis.
Viimeksi muokannut Sixgear, 13 Elo 2005, 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Have kirjoitti:Tiedä sitten olisiko liika neste haitannut, mutta varmuuden vuoksi
Luulisin että haittaa, jos on liikaa. Eikös vesi laajene lämmetessään???
Vai laajeneeko se kuitenkaan niin paljoa että säilö halkeaisi jos olisi vaikka kylmänä täynnä?
Itse asiassa vesi ei laajene lämmetessään. Painetta se kyllä kehittää kun alkaa höyrystymään. Eli vaarana on siis tulevat pakkaset jos pelkää putkien/säiliöiden halkeamista liian täynnä olevan jäähdytysjärjestelmän vuoksi.
Tosin saa olla pahasti mittaviivan yli jos meinaa halkaista putkia (ainakin 156:ssa ulkomuistista).
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Vaikka sen lämpötilakerroin (20 deg C - 100 deg C) on 0,18 10^3/K?
Heh, jostain syystä tuli sitten vain mieleen tuo apukoulussa kerrottu esimerkki 0..4 astetta Celsiusta. Kaipa se olisi lämpöopin tunnilla pitänyt olla tarkempi
Jos alkaa nestettä hukkumaan ja autossa letkulämppäri kannattaa sen ympärystä tutkia ihan ensimmäisenä...
Defan pienet mallit joissa voi putken toista päätä käännellä eri asentoon vuotaa tosi usein, Tässä kääntyvässä päässä oleva O-rengas tiiviste yleensä pettää...
On tullut taas seurailtu nestetasoa. En ole sitä yhtään viime kerrasta lisännyt, nyt taso on ~ pari senttiä min-rajan alle. Olin tuossa öljyn vaihdossa ja auto oli nostettu ylös. Olin seuraavinani, että jotain nestettä (ei öljyä) valuu aivan moottorin "takaosasta", siis kun seisot auton alla, niin ohjaamon seinäpeltien ja moottorin välistä tiputti. Aika lailla keskeltä, lieneeköhän tuolla jonkin näköinen putki joka voisi vuotaa ? Taskulampulla yritin katsella, mistä olisi vuotanut. En kuitenkaan onnistunut siinä äkkiseltään paikallistamaan vuotoa.
Palataanpa tähän aiheeseen: nyt kun uuden termarin kävin tänään hakemassa ja asennusta on luvassa ensi viikolla, on tarkoitus hieman tutkia tätä jäähdytinnesteiden kiertoakin.
Tänään Alfa sai uudet öljyt ja roikkuva panssari vaihtui Olli79:n toimittamaan alumiiniseen versioon (hienosti sopi paikalleen!). Samalla tsekattiin jäähdytinnesteiden tilannetta, kun pari kertaa olen tuota joutunut lisäämään. Paineistuksen jälkeen paineet pysyivät n. 15 minsaa kohdillaan, kunnes tuli hieman laskua joka kielisi siitä että jostain falskaa. Ensi viikolla tutkitaan sitten tarkemmin...
Outoa tosin että tämänkin ketjun viesteissä vaikuttaisi tämä ajoittainen nesteiden väheneminen olevan kohtuullisen yleistä. Ensimmäinen auto minulle jossa näin on.
tmv kirjoitti:Palataanpa tähän aiheeseen: nyt kun uuden termarin kävin tänään hakemassa ja asennusta on luvassa ensi viikolla, on tarkoitus hieman tutkia tätä jäähdytinnesteiden kiertoakin.
Mitään vuotoa ei mittauksilla paineen kanssa löytynyt. Vaihdettiin kuitenkin uudet nesteet samalla sisään ja letkut on kiristelty. Seurataan tilannetta edelleen...
tmv kirjoitti:Mitään vuotoa ei mittauksilla paineen kanssa löytynyt. Vaihdettiin kuitenkin uudet nesteet samalla sisään ja letkut on kiristelty. Seurataan tilannetta edelleen...
Käyn tässä nyt jo näemmä sujuvasti keskustelua itseni kanssa, mutta ei se mitään. Minulta se sujuu.
Nesteiden vaihto / tutkailu ei ole poistanut ongelmaa, eikä toisaalta paljastanut syytä. Paisuntasäiliöstä katoaa selvästi viikon sisälläkin jonnin verran tavaraa, joten jostain sitä karkaa joka tapauksessa.
Keskiviikkona Malminkartanon Autohuoltoon sitten tutkailemaan ammattiavun turvin enemmän... huoh...
Jos nestettä ei kerran vuoda auton alle tai sisälle, kannattaakohan asiasta olla kovin huolissaan. Jos nestettä vuotaisi muualle moottorin, näkisit sen käsittääkseni öljytikusta öljyn muuttuneena koostumuksena ja lisääntymisenä.
Itselläni ei vielä ole ollut yhtään autoa, jossa nestettä ei olisi talvisaikaan lohkolämmittimen käytön vuoksi kulunut. Tänäkin talvena olen nesteenvaihtoa ennen ja jälkeen sitä aika-ajoin lisäillyt.
pesti kirjoitti:Jos nestettä ei kerran vuoda auton alle tai sisälle, kannattaakohan asiasta olla kovin huolissaan. Jos nestettä vuotaisi muualle moottorin, näkisit sen käsittääkseni öljytikusta öljyn muuttuneena koostumuksena ja lisääntymisenä.
Itselläni ei vielä ole ollut yhtään autoa, jossa nestettä ei olisi talvisaikaan lohkolämmittimen käytön vuoksi kulunut. Tänäkin talvena olen nesteenvaihtoa ennen ja jälkeen sitä aika-ajoin lisäillyt.
Tosin en ole asiantuntija, joten...
Ongelma tässä on se, että paisuntasäiliö TYHJENEE KOKONAAN baltiarallaa reilussa kuukaudessa. Se ei todellakaan ole normaalia. Yhdessäkään autossa en vielä ole joutunut täyttelemään vajaa 1/4 lisäystä per viikko...
Mäkin ihmettelin vajumisasiaa, kun viime talvena lisäsin pakkasnestettä ehkä n. litran (koko talven aikana). Kesällä se ei vajunut sitten yhtään. Ja tänään lisäsin taas ekan kerran tänä talvena n. desin.
jaskas kirjoitti:Mäkin ihmettelin vajumisasiaa, kun viime talvena lisäsin pakkasnestettä ehkä n. litran (koko talven aikana). Kesällä se ei vajunut sitten yhtään. Ja tänään lisäsin taas ekan kerran tänä talvena n. desin.
Tuo desi mennee jotenkin vielä lohkarin tms. piikkiin, mutta minäpä olen lisännyt varmaan jo kohta litran+ ja talviaikaa ei paljon vielä ole takana.
Kesällä ei toisaalta ollut vastaavia ongelmia, ainakaan tässä mittakaavassa. Jotenkin haiskahtaa silti siltä, että jostain falskaa. Toivottavasti ei mene koko syylari vaihtoon.
Sama juttu. Tuntuu että kesällä pinta ei laske, mutta talvikaudella saa pari desiä lisätä. AutoMilanon miekkoset sanoi että "normaalia" ja vaihtoi vaan uudet nesteet tilalle joten en stressaa asiasta. Mut jos viikottain tai useamman kerran talvessa niin johonkinhan sitä katoaa Toivottavasti ei ole kansipahvi tms...
Tsekkaapa fikkarin kanssa syylärin alaosa, sieltä se syylärin vuoto yleensä alkaa. Anna vaikka koneen käydä kuumaksi, mahdolliset vuotohuurut erottuvat siten helposti. (Mutta varo flektiä..).
Ciancarlo kirjoitti:Tsekkaapa fikkarin kanssa syylärin alaosa, sieltä se syylärin vuoto yleensä alkaa. Anna vaikka koneen käydä kuumaksi, mahdolliset vuotohuurut erottuvat siten helposti. (Mutta varo flektiä..).
Jeps. Jotain kosteaa tuossa viime katselukerralla löytyi, syylarin alta. Saattoi olla glykolia. Kuivauksen jälkeen pitäisi nyt tarkistella uudelleen.
Varasin kuitenkin keskiviikoksi ajan, parempi että ammattilainen tsekkaa ajan kanssa. Multa loppuvat kuitenkin ulkoparkkiksella motivaatio ja työskentelyolosuhteet kesken.