164 ohjaus puoltaa ja raivostuttaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

164 ohjaus puoltaa ja raivostuttaa

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Jalajallanjalajalavei, omassa kuusnepassa on nyt samoja oireita kun tuossa vanhemmassa 33 outo ohjaus -viestiketjussa tulee ilmi http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ht=puoltaa
-Eli auto jää puoltamaan vasemmalle kun kääntyy vasuriin esim kaupungissa ja oikelle kun käännyt oikealle.

Tekee hulluksi pitemmillä matkoilla; kun Oulussa käännyt kaupungista poistuessasi vasempaan niin vielä Kajaanissakin puoltaa vasemmalle. Tai toisinpäin perkele.

Loppukesästä uusittiin toinen raidetangon ulompi pää ja katsastuksen yhteydessä sanottiin että raidetangon kumpikin sisäpää on väljä mutta päästivät läpi. Yritin tänään katsoa hermorauniona noita sisäpäitä yläpuolelta koneen takaa mutta eihän siellä ole kuin haitarikumia ja joku puolimetrinen "pötkylä" minne ohjauksen nivelet menevät-missä siellä ovat nuo sisäpäät; siellä haitarikumin sisällä vai siellä "putkessa"? Miten vaihto tapahtuu; ovat onneksi halpoja motonetissä...

Mutta pelottaa että tuo puoltaminen ei johdu niistä vaan joku saatanan iskarin laakeri on päreinä. Vasemmalta puolelta on kuulunut paksahtelua kun paikallaan ollessa kääntää rattia ääriasennosta toiseen ja hirvittää kuunnella moista. Tajusinko oikein: rattia käännettäessä iskari ja jousi kääntyy ja yläpäässä on joku laakeri jonka varaan jousi on laitettu runkoon kiinni (että koko roska pääsee kääntymään)? Voiko laakerin putsata jos on paskassa ja klopse loppuu -entäs kumi; minkänäköinen möykky se on (näkyykö se sinne konetilan puolelle) yläosastaan?

Miten se jousilautanen (alhaalla?) vaikuttaa puoltamiseen jos se kerran pysyy paikallaan? ...vai pysyykö... perkele pitäis olla joku 3d -animaatio missä kerrottais auton perusosien toiminta... meinaa laulattaa kun pitää kohta summamutikassa ostaa kaikki alustan puslat, nivelet ja laakerit ja kokeilla missä vika. Sanokaa mikä kannattaa ekaksi ostaa (köyhä kun olen ei saa kaikkea kerrallaan): raidetangon sisäpäät (katsastusmiestä ei näyttänyt edes huolettavan), paukkuva iskarin laakeri/kumi, vai joku jousulautanen?

-ainoastaan vasen raidetangon ulkopää on takuulla edes jonkinmoisessa kunnossa... :cry:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eiköhän tuo johdu siitä iskarin laakerista. Iskarin alapää kääntyy pyörien mukana mutta yläpää ei, eli laakerinhan siihen väliin tarvitsee, löytyy ylemmän jousilautasen ja iskarin välistä.

Saattaisi tuon saada kuntoon putsaamalla ja uusilla vaseliineillakin, mutta minusta kannattaa saman tien vaihtaa jos kerran auki on. Laakerissa on muovikoolit, ei mikään pitkäikäinen keksintö mutta eipä ole kamalan kalliskaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Vika on 99,9% varmuudella tuo jousijalan laakeri. Tuo 164:nen on silleen valtavirrasta poikkeava että laakeri sijaitsee alalautasessa, eli jousi ei käänny mukana. Itse yritin korjata laakeria rasvaamalla mutta ei ollut pitkäikäinen. Liukupinta on kylläkin metallia vain ulkopuoli on muovia. Kannattaa siis ostaa uudet. Tarvitset jousipuristimen, muuten ihan helppo homma. Varaudu hitsaamaan ylälautasta..... :?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Eiköhän tuo johdu siitä iskarin laakerista.
Jeppati, kaipa tuohon laakeriajatukseen on ruvettava totuttelemaan... Onko vaihto näin "yksinkertaista": ostan Biltemasta jousenkiristimet (pari 11,90€) ja Motonetistä laakerin (Etuylätukikumi+laakeri 38.80 € +pk). Tunkilla auto ilmaan ja otan etupyörän irti ja litistän jousen lyttyyn ja katkon sivussa sormeni.

Seuraavaksi auon konepellin alta iskarin yläpään kolme pulttia + 1 yksi keskeltä irti (jollain liimalla kiinni perkeleen tiukalla kovasti kiroillen -lopulta rälläköin kun osa menee kuitenkin vaihtoon) ja tadaa koko roska tipahtaa alatuennen varaan.

Tämän jälkeen nostan ilman mitään vaikeuksia edellisen laakerihärdellin pois jousen yläpäästä (kontaten sikiöasennossa lokasuojan sisällä) ja vaihdan uuden tilalle -onko miten jousessa kiinni muuten kuin paskalla ja ruosteella?).

Sitten sanon eukolle että nostaa koko hökötyksen ylös jarrulevystä kammeten ja itse pyöritän yläpuolelta mutterit kiinni (emännällä ei mitään vaikeuksia osua pultinreikiin alakautta kun kura ja paska valunee silmiin).

Sitten avaan auto alas ja baanalle (toki rengas ensin paikalleen) ilman mitään perkeleen pyöränsuuntauksia ja auto puoltaa entistä enemmän ja olen 60 € köyhempi ja rystyset verillä.

Meneekö näin; korjatkaa oletuksiani tai vahvistakaa :? -Vetoja otetaan vastaan...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tuo 164:nen on silleen valtavirrasta poikkeava että laakeri sijaitsee alalautasessa, eli jousi ei käänny mukana.
Täh, nyt meni taas pasmat sekaisin -laakeri alalautasessa..? Pitääpä käydä huomenna auringonpaisteessa kattomassa miten se roska toimii kun akka kääntää ratista ja tuumata homma uusiksi. Joka tapauksessa pitää vissiin ottaa tuo koko jousi-iskari -patentti kokonaan irti niin on helpompi puljata???

Ehkäpä palailen huomenna kun olen kontannu tuolla rapakossa kontallaan...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

porinfirina
Viestit: 80
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

siis laakeri on jousilautasen alla, ja tod. helppo vaihtaa. Jos laitat uuden kääntölaakerin, suosittelisin avaamaan sen, ja rasvaamaan uudelleen jollain synteettisellä rasvalla tms. Tämä tarkoittaa sitä että joudut periaatteessa "rikkomaan" uuden osan, mutta laakeri on kyllä koottavissa uudelleen. Uusi laakeri on aikalailla huonossa rasvassa ja kun se liikkuu käännettäessä aika vähän niin periaatteessa uusikin laakeri voi jymähtää kohtalaisen äkkiä. Jos muuten meinaat avata, niin ne kuulat on aika vikkeliä lentämään pois sieltä (kokemus puhuu).... :oops:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ai niin joo tuossa olikin tosiaan laakeri jousen alapuolella, sorry :oops:

Laakerin vaihto tehdään öpaut näin: Tunkilla nokka ylös, fillari pois, kiristä jousiprässeillä jouset kasaan (kiristimet kiinni jousen kierteisiin, ei jousilautasiin), iskarin alapäästä kaksi pulttia pois, konehuoneesta iskarin lautasen mutterit auki ja vot, tolppa putoaa tonttiin. Iskarin yläpään kiinnitysmutteria (sitä isoa siellä konehuoneessa) voit löysätä tolpan ollessa paikallaan mutta ei kannattane kokonaan irrottaa ettei asetelma leviä käsiin.

Kun tolppa on irti, avaa iskarin ylämutteri mutta PIDÄ JOUSENKIRISTIMET KIINNI! Muuten tulee jousi leukaan ja laakerinkuulia sataa pitkin autotallia. Sitten nostat ylälevyn, jousen ja alalevyn pois ja vaihdat laakerin, joka ei ole varsinaisesti millään kiinni. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, pyöränkulmiin tuskin tulee säädettävää, sulla on ehjä auto, kaikilla on kivaa ja maailma pelastuu.

Korjatkaa jos jotain meni taas pieleen, tuppaa muisti pätkimään välillä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Jotakuinkin noin se ainakin 33:ssa meni. Harjoteltiin faijan kanssa pariin kertaan kun ensin tajuttu sitä laakeria, vaihdettiin pelkät iskarit ja jousilautaset :oops:
Ihmeteltiin vaan että mitäs keltasia muovirämmäleitä täällä on, ja jotain pikkuhaulejakin muutama :crazyeyes: , pois vaan, näillä mitään tee.
Koeajo paljasti sitten karun totuuden :silly: Ohjaus kun ei todellakaan keskitä ilman niitä laakereita.
Kuva Tältä ne laakerit näyttää
Kuva Ja tässä on kuva etujousituksesta (laakeri on numero 22)
01 SHOCK ABSORBER
02 SCREW
03 LOCKWASHER
04 NUT
05 WASHER
06 SHIELD
07 WASHER
08 WASHER
09 BASE
10 HOSE
11 PAD
12 BOOT
13 PLATE
14 NUT
15 LOCKWASHER
16 CONTAINER
17 PROTECTION
18 PLATE
19 RUBBER PAD
20 WICK
21 PLATE
22 BEARING
23 PLUG
24 SPRING


Edit : Lisäsin selitykset muillekin kuvassa oleville osille.
Viimeksi muokannut Nelli, 15 Marras 2005, 19:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Mainiota, palaset loksahtelevat paikoilleen (tai satavat pitkin autotallin lattiaa :lol: ) -enää on ongelmana varaosien saanti. Onko tuo motonetin juttu joku ihme bundle missä tulee mukana tuo laakeri alalautasen alle ja kumi sinne ylälautasen ylle: 164 87--90 Etuylätukikumi+laakeri 38.80 € -kannattanee vissiin vaihtaa samalla kumpikin vai saako tuota pelkkää laakeria halvemmalla jostain ihan itsekseen (muukkonen?)?

-ei kellään ois kuvaa siitä laakerista??? :lol: EDIT: jaahas, sairaan nopeeta toimintaa :))))
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ostin nuo muukkoselta, reilu parikymppiä kipale.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Aikas hyvät vihjeethän tuossa on jo tullut. En tiedä mikä on paras tapa, mutta itse olen kiinnittänyt jousipuristimet vasta kun tolppa on irti. Tuo iskarin yläpää kantsii varmaan vähän löysätä vielä kun ei ole mitään irroittanut. Tuon yläpään kiristämiseen/löysäämiseen tarvii iskarityökalu sarjan (löytyy biltemasta, ei maksa paljoo) Toimii vaan etupäähän, takana erilainen. Kantsii muuten vähän miettiä miten tuota pitää käyttää, itse tein ajattelemattomuuttani sen virheen kun kiristin että väänsin myös siitä mistä iskaria pidetään kiinni kun mutteria kiristetään. Näin ollen sen iskarin päässä oleva tappi josta sitä pidetään kiinni, meni poikki. Joten ens kerralla kun täytyy iskari irroittaa niin ei tule olemaan kivaa.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Muistaaksein Ad-myyjiltä tai osasetiltäkin löytyy. n. 15E/zipale

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Epezi kirjoitti:En tiedä mikä on paras tapa, mutta itse olen kiinnittänyt jousipuristimet vasta kun tolppa on irti.
Helpomminhan ne kyllä mahtuu kiristämään jos kiristää vasta kun tolppa on lattialla. En muista miten se geometria menee mutta jotenkin on jäänyt semmoinen mielikuva ettei tolpan irrotuksen ja kiinnityksen kanssa tarvitse painia niin paljon jos jousta vääntää valmiiksi kasaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Vielä pitää jatkaa jo valmiiksi pitkää ketjua -kohta olen valmis tuommoseen operaatioon... Piru kun en tajua ellei väännetä rautalangalla: Miksi pitää olla tuommonen iskarityökalu, eikö aukaisu oikeasti onnistu ilman ja miten tuo toimii (kts. linkki:http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2341302770)

Jotain olen jo tajunnut -se keskimmäinen ruuvi pitää koko jousi-iskarimöykkyä kasassa ja nuo kolme reunapulttia pitävät sitä kiinni siellä "katossa". Ne kolme muuta pulttia ovat muistaakseni ihan tavan pultit; ei tarvinne työkalua. Sitä keskiruuvia koitin joskus jostain kumman syystä löysätä, mutta siinä oli vaan semmonen kuminen fiilis eikä pulttia saanut löysättyä kun se iskarin pultti pyöri siinä mukana sen kumin varassa. Onko tämä nyt se erikoistyökalukohta..?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ei tolla bilteman härvelillä tee mitään ainakaan 164:ssa. Ylälautasen kolme mutteria on 13mm joilla koko paska roikkuu kiinni. Alapäästä täytyy ottaa 4 17mm pulttia veke. Sitten kun koko tolppa on käsissä niin jousipuristimet kiinni ja pyssyllä iskarinpään mutteri auki.

Edit: toi biltsun työkalu vissiin liittyy jotenkin juuri tuohon iskarin yläpään aukaisuun, saako sillä pidettuä pampun pyörimisen aisoissa ilma pyysyäkin? :?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Niinpä niin, pyssyllä auki :mrgreen:
Mutta kun ei ole pyssyä niin sitten iskarityökalua.
Elikkä eka laitetaan tuo pienempi hopeinen tappi kiinni iskarin yläpäähän, siinä on semmonen neliskulmio. sillä pidetään iskaria kiinni, ettei se pyöri sillä aikaa kun tuolla mustalla väännetään mutteria auki.
Nuo työkalut ovat sivuilta kuusikulmaisia jotta niistä voi lenkillä vääntää.
Muista sitten se mitä tuolla aikasemmin sanoin, elikkä älä vaan väännä siitä hopeisesta vaan pidät siitä vain kiinni.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

1. Auto ylös,rengas irti.
2. Jousijalan alapäästä 4 kpl 17mm kannalla olevaa pulttia irti.
3. Yläpäästä 3kpl 13mm mutteria irti (merkkaa varmuudeksi yläpään asento).
4. Jousijalka ruuvipenkkiin kiinni, jousipuristimilla jousi kasaan.
5. Iskarinvarren yläpään iso mutteri irti (tämä on ongelmallista koska varsi haluaa pyöriä mukana).
6. Jousi paketti irti lautasineen (tarkista jousilautasten kunto).
7. Vaihda uusi laakeri
8. Homma kasaan päinvastasessa järjestyksessä.

TAI tee 3 ekaa kohtaa ja vie sitten jonnekkin nyrkkipajalle. PI-mutterin vääntimellä ei tule tuota mukana pyörimis vaikeutta.

ps. Pyöränkulmat eivät muutu ja kysäise pelkkiä laakereita vaikka Kallisentiellä olevasta laakeriliikkeestä.
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 03 Huhti 2005, 14:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nuo etupään mutterit saa tuon iskarityökalun kanssa kyllä auki, mutta totta on että todella kätsysti käy pulttipyssyllä (näin tein takatolppien kanssa kun sinne ei iskarityökalu sovi), ja jos on mukava kaveri jossain putiikissa niin tuskinpa siitä pienestä vaivasta mitään vaatiikaan.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Ricambin albumissa kuvakavalkaadi eutjousipaketista. Muista asentaa tuo pricka oikeinpäin :wink:

Keskimutterin kanssa olen tehnyt niin että olen suojannut iskarin akselin ja pitänyt siitä kohdasta lukkopihdeillä kiinni mikä ei tule joustotilanteissa menemään iskarin sisään, eli osa joka jää pohjaanlyöntikumin sisään. Tällä eliminoidaan vuotomahdollisuus jos akseliin jää naarmuja avattaessa.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Ööh, pyssy on vissiin semmonen paineilmaruuvinväännin (millä Waynes Wolrdissa Garth surauttaa auton kylkeen jälen?)... -Joo, eipä löydy taloudesta semmosta saati kompuraa. Eikä kavereitakaan missään pajalla (paljon muualtakaan Oulusta kun niin vähän aikaa täällä asunu)...

Tuo keskimutterin avaaminen tuntuu nyt ihan simppeliltä touhulta, ainakin näin teoriassa. Mainiota, pitää ens viikolla kokeilla ja ettiä valmiiksi tuo laakeri vaikkapa tuolta kallisentien laakeriliikkeestä tai osasilta ja repäistä koko roska auki. Palailen kommenttien kanssa :)

Kiitokset kuvista & vinkeistä, Oulu kiittää!!!
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Jee Oulun pätevät varaosaliikkeet jyräävät taas -koko kaupungista ei saa tuota iskarin laakeria. Kävin Ad:ssa, Osasilla ja tuolla laakeripuljussa missä yhdessäkään ei osattu kuin pyöritellä päätänsä ja ihmetellä että ompa ihme osa. Sanokaapa mistä olette noita laakereita hankkineet; Ainoa paikka koko maassa tuntuisi olevan Muukkonen tai Delta-Auto mistä noita saa??? Muukkosella kustantaa abaut 30 € kpl postikuluineen joten eipä ole kovin edullista sekään. Delta-auotoon päin en kusekkaan.

Entäs juolahtaako mieleen passaako jonkun "normaalin" auton iskarin suojakumit tuohoon kuusenepaan kun en viittis niitä ruveta vielä erikseen kalliilla tilaamaan. Perkele ujutan kohta blackjack-kortongin tuonne putken suojaksi....
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no ne iskarin suojakumit sopivat ainakin Fiat Cromasta ja Lancia Themasta ..
on sitten tietenkin eri asia että luokitteletko nuo "normaali"-autot gategoriaan... :wink:

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »


Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Siitä laakeriliikkeestä itse ne n.3w sitten hain. Tää on ihan mutua mutta olisko Opelissa just samanmoiset laakerit. En muista hainko sen laakerissa olevan numeron perusteella vai merkin mukaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Siitä laakeriliikkeestä itse ne n.3w sitten hain.
Juuei; näytin siellä vielä Muukkosen sivuilta printattua kuvaa ja selostusta tuosta laakerista ja saman tien juippi tuumasi että ei ole mitään sinne päinkään tarjolla. Höh, ihme laakerikauppa perkele tai myyjä oli unissaan:?

Pitääpä tilata tuolta muukkoselta tai azzurrosta ja maksaa nuo postikulut mukisematta kun ei muukaan auta...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Työmaa osti sieltä paljon ja siksi itsekkin hoidin asiat aina haalarit päällä. Tuli alennusta ja ehkäpä sitten parempaa palveluakin. Tilasin sinne mm. 75:sen puhaltimeen tiivisteelliset kuulalaakerit.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Jos jotain hyötyä, niin laakerissa lukee CANADA FAG 566997 C

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaaha, tuleekohan samalta tehtaalta kuin 16v Sparkin hihnankiristin? Blame Canada, blame Canada...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itsekkin ihmettelin tuossa ja kiristimissä ilmenevää Made In Canada tekstiä.AjOpelissä oli jatkuvasti ongelmia tuolla tehdyissä kiristimissä. Eihän olisi vaan ihan sama ku Alfassa käytetty.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Jostain sivulta löytyi vastaavat tiedot laakerista. Laitan itseäni varten talkeen tähän ketjuun niin en hävitä:
HYE NO: 119013
DIMENSIONS: 62x91x14
CAR MODEL FITTED: Alfa Romeo 33. 164, Sprint 87--
OE number or Manufacturer`s design: 566997
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Heipähou vielä aiheesta: mitenkä vaihdetaan raidetangon sisäpää (lähinnä otetaan irti) -Ulompi nivelhän siinä pitää pyöritellä irti mutta entäs sen sisemmän tangon kiinnitys. Senhän suojakumin alla on semmonen pallukkanivel kiinnitettynä itse raidetankoon. Voiko sitä vaikka isoilla papukaijoilla vain pyöritellä vai pitäisikö myös itse raidetankoa tukea jollain hohtimilla ettei rusahda päreiksi jos on kovin tiukassa. Näytti ainakin siltä ettei siinä palloniveltä peittävässä "kuoressa" ole mitään mistä saisi otetta -lieneekö kovinkin tiukassa???

Ohjauksen säätö varmasti onnistuu mittamalla aurauksen renkaista ennen purkamista ja sitten uusilla osilla säädetään samaksi? Tokihan voi joskus myöhemmin säädättää kohdilleen jos tuntuu että puoltaa...

Muita neuvoja/kommervenkkijä??? :)
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

No höh... eikös kukaan ole irrottanut itse raidetangon sisäpäätä. Kuinka tapahtuu oikein??? :shock:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eipä nepaan ole tarvinut koskaan vaihtaa mutta muihin mihin pitänyt vaihtaa on se ollut kierteellä. Niissä on kyllä ollut myös se lovi mistä vääntää.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Sitten jossain vaiheessa kun niitä kääntölaakereita asentelet paikalleen, niin ota se laakeri auki ja laita sinne kunnolla rasvaa.

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Tulipa operoitua sitten lopulta nuo iskareiden laakerit. En saanut uusia tähän hätään tilattua mutta melkoisen kunnostustyön noille vanhoille tein. Katsokaapas miltä laakerit näyttivät sisältä (tämä on vielä se parempikuntoinen -huonompi levisi pallukoineen oikeasti pitkin autotallin lattiaa ennenkuin sain edes jousta kokonaan irti). Eihän nuo ole oikeasti voineet "pyöriä" vuosiin!!!!: http://albumit.eiri.fi/view.photo.jsp?t ... &photoName
:?

Nyt on laakerit kunnossa ja rasvaa täynnä- Toisesta kerkesi pari pallukkaa häviämään mutta ovat varmasti lähiaoikoina uusilla koska iskareissa ei ole suojakumeja jäljellä paskaakaan ja kaikki vesi/paska valuu käytännössä tuon laakerin läpi ilman tuota suojaa!!! Mahtavaa kun ohjaus palauttaa ja autokin kulkee suht suoraan. Eihän nuo laakerit periaatteessa voi mennä edes täysin paskaksi koska nehän saa aina putsattua ja vaikka nuo pallot uusittua. Ovat kummallisesti jatkuvassa alhaaltapäin suuntautuvassa vesisuihkussa tuonkin suojakumin kanssa joten uudetkaan laakerit eivät varmaan kovin ruosteettomia ole vuoden päästä. Kummaa touhua.

Nyt onkin ongelmana ratin täristys jonka päättelin johtuvan rasvatuista laakereista ja väljistä raidetangon sisäpäistä -nyt nuo liukkaasti liikkuvat laakerit antavat aurauksen "elää" kun ohjauksessa on väljää. Tai sitten sinne jäi joku jakari renkaan taakse ja on epätasapainossa :lol:

Osaa muuten ihmiselle sattua ja tapahtua: Sanokaahan pysyykö kuusnepan etuiskari kiinni alaosastaan kolmella pultilla??? Yksi pultti nimittäin katkesi reikäänsä enkä saanut pätkää pois. Porasin ensiksi reikään jääneeseen pultinpätkään reijän (tuhosin kolme poranterää) -pultinreikä menee läpi vastakappaleesta joten oli helppo homma. Sitten tungin pultinpätkässä olevaan reikään vastakierratapin ja väänsin kahdet jakarit pilalle kun on tuota voimanpaskaa päässyt kertymään :lol: . Ei inahtanutkaan. Vastakierretappi jäi siihen jumiin kun isotkin jakarit pyörivät tyhjää (tapissa neliökanta). Perkele toholla koko palikka lämpimäksi ja uutta yritystä. Vastakierretappi lähti kovalla vääntämisellä irti ja ajattelin pukata isomman vastakierretapin sisään jotta olisi enemmän voimaa vääntää tuo pätkä pois. naputtelin tapin pultinpätkässä olevaan reikään ja pyöritin saatanan tiukalle. Sitten vain isoilla jakareilla tappia vääntämään kunnes tuo perkeleen kovaa metallia oleva vastakierretappi rusahtaa pillun päreiksi tuonne pultinpätkän sisään. Nyt tuo reikä on sitten täynnä tuota vastakierretappia joka on kovempaa kun perkeleen jumalan mulukku eikä siihen enää kukaan saa ikinä reikää aikaiseksi itkemälläkään!!!! Voinko siis ajaa kolmella iskarintapilla ilman suurempaa huolta vai pitääkö hankkia tuon takia koko pyöräntuenta uusiksi? :cry:

Perkele kun vituttaa. Nyt pitää vaan jäädä odottelemaan milloin iskari tippuu tai etujousi pasahtaa kummalta puolelta tahansa läpi puhkiruostuneista jousilautasista. Iskareista ei varmasti enää tarvitse stressata vaikka katsastusmies sanookin niiden olevan kunnossa. Niissä ei ole ollut kolmeen vuoteen ehjiä suojakumeja joten voisipa olettaa että noissa ei ole juurikaan tehoa ollut tällä vuosituhannella. Voisin toisaalta sitten olettaa että kuusnepassa on parempi alusta iänikuisilla iskareillakin johonkin muuhun autoon verrattuna kun iskaritestistä läsähtää silti 72-80 %. Hirvittävää touhua.
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mulla nyrkkipajassa laitettiin kaikki kuulat uusiksi, oli mukamas hyvä idea. Ei jäänyt juurikaan hintaeroa uusiin ja parin tonnin jälkeen sai laittaa uusiksi taas. Siihen aikaan ei kukaan kertonut netissä että noita saa uusia siihen hintaan ja sieltä ja sieltä :roll: Ja sinä perkele et usko vaikka tarjoillaan hopeavadilta raakaa faktaa :lol:

Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja teik »

pulukka kirjoitti:Jee Oulun pätevät varaosaliikkeet jyräävät taas -koko kaupungista ei saa tuota iskarin laakeria. Kävin Ad:ssa, Osasilla ja tuolla laakeripuljussa
Kumma ettei Osasilta löytynyt. Eilen kävin tilaamassa 2 kpl noita laakereita Lappeenrannan Osasilta hintaan 15e/kpl.

Vastaa Viestiin