Jälleen kerran 156 hihnanvaihdosta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
spetz
Viestit: 51
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 21:26
Paikkakunta: Espoo

Jälleen kerran 156 hihnanvaihdosta

Viesti Kirjoittaja spetz »

Omalla autollani tuli tuossa viimeviikolla 90t tauluun ja kun useista kyselyistä huolimatta en saanut varmuutta että oliko 60:ssä vaihdettu hihna niin päätin tehdä varotoimenpiteenä vaihdon.

No siitä sit delttaan kyselemään että mitäs tuo vaihto ja oljyjen kierrätys samalla maksais... hieman hiljasena lähdin ulos kun arvio oli n. 900 - 1100 euron välissä kun ei tiedetty että miten pahasti siinä joutuu tekemään lisätöitä!! Jostain kumman syystä tuli unohdettua asiointi kyseisen puljun kanssa samalla kun astuin etuovesta ulos :) Kartoittelin voorumin avulla vaihtoehtoja ja ei tuntunut löytyvän kovin hyvää kompromissia mitenkään

Lopulta älysin kysyä Schroderuksen Esaa vaihtotyön kartoittamiseen ja samalla selvisi että Esa oli perustanut F40 Tuning -pajan joka huoltaa nokialla kaikkia merkkejä ja luonnollisesti tietämys varsinkin 156 ja 147 parissa on kohtuullinen. Esa on myöskin tehnyt 156 2.0:n hihnanvaihtoon pakettihinnan 490€ sisältäen osat lukuunottamatta vesipumppua. Ainakaan minusta ei hinta ollut kovin pahan kuuloinen ja jostain kumman syystä on tuollainen summa mukavampi maksaa tutulle henkilölle. Matka Kohti nokiaa alkoi tuossa torstaina ja perillä odotti mukavan kokoinen kahvioineen ja tuning-shoppeineen. Itse hihnan ja öljyjen vaihtoon kului aikaa 1.54 siinäkin oli n. 15 minuuttia tappelemista jumiutuneiden pohjaongelmamuovin kiinnityspulttien kanssa...

Ja mikäs siinä odotellessa ferrareita katsellessa, 355 ja 360modena vierekkäin ja vielä on toinen 355 tulossa suomeen päin, hieman sivummalla 147 johon ollaan sovittelemassa 355:n tekniikkaa :twisted:

Hieman on meikäläisen kanta puolueellinen mutta sijainniltaan tuo Esan pulju on aika hyvässä paikassa ja muutoinkin tuntui hinnat olevan ihan kohdallaan... Huonoa on se että kun vietät 3 tuntia tuuninkishopissa niin lompakko alkaa kärsimään nestevajausta, jostain pitäsi taikoa 2000€ että sais alustasarjaa, vannetta, renkaita, tuuninkipalaa, jne :oops:

...niin ja oli se hihna vaihdettu 50-60 välillä ja nyt 90:ssä :lying:
159 sw 3.2 Q4 & 156 2.0 '00 (lunastettu) & Tipo 2.0 16V & Scania 110 '73

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Onhan tuosta ollut täällä juttua, että hyvin on f40 hommat hoitanut. Muutama on siellä käynyt myös hihnat vaihtamassa.
Hieman ohi aiheen, bongasin autos siitä pihasta :wink:
Oli kaverin corollaa tankkaamassa viereisellä asemalla ja silmiin osui samannäköinen mobiili kuin albumissasi, ja juuri torstaina, olisko ollu neljän aikaan.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Oikein hyvä tietää, kun kerran Paavilainenkin on deltaantumisen myötä hinnoitellut itsensä ulos. Sääli sinänsä. Saako tuolta nokialta Fefen sijaisautoksi?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Kyynikkona totean, että onhan tuossakin tuntihintaa, riippuu tietty osien hinnasta. Tuossa topicissa huokeampi pulju, Helsingissä tosin. Muistelen että halvin hihnavaihtotyö oli jollakin ollut 85€, siis pelkkä työ.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2 ... %E4n+hihna

Miten lie takuun laita näissä, nuo hihnat tuntuu paukahtelevan ennenaikojaan? Olis kyllä hyvä tietää laadukkaat osat ja nämä vastuukysymykset takuussa.

spetz
Viestit: 51
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja spetz »

Kyllähän se minä olin, aika tarkkaan neljän aikaan siihen pihaan saavuttiin.

Osat oli ihan alkuperäistä ricambi-tavaraa ja koska Deltamoottori on ne ulosmyynnissäkin hinnoitellu sopivasti niin kyllä tuosta taisi lähes 300 olla osien osuus. Ihan varmaa en sano koska lasku on autossa... Huomiona tosin oli että hihnan valmistaja oli vaihtunut sitten edellisen vaihdon, Pertti sanoi että ensimmäinen missä hän näkee valmistajan olevan EEC tai jotan sinnepäin se oli.

Joo ja tuota toista topikkia sivuten niin ei siinä mitään lukittajia tarvita taikka irroitella kantta, riittää vaan että on muutama jippo ja tarpeeksi järkeä ja huolellisuutta mukana. Itseasiassa nyt kun operaation näki ihan livenä niin eipä tuossa mikään ongelma olisi itsekkään sitä nyttemmin vaihtaa... tosin liikkeellä ja osilla on nyt takuu yhdessä ja jos hihna kajahtaa niin enpähän joudu maksajaksi, sinänsä erittäin halpa "vakuutus" ja itseasiassa tuostakin keskusteltiin ja kommetti sieltäpäin oli tyyliin "näinhän se on (ikävä kyllä)" :-D

Sain muuten myös aika mukiin menevän selityksen sille miksi ne hihnat paukkuu... kun hihna kuluu niin paljon että rataspyörät pääsevät pohjaamaan hihnauraan muuttuu hihnan luonne "kitkahihnasta" ketjuksi ja rasitusaste hampaille kasvaa liiaksi jolloin ne murtuu. Tuosta se tuhoisa reaktio alkaa. Hihnat kuulemma vanhenevat myös kumilaadultaan liian nopeasti jolloin sama murtumisefekti ilmestyy. Omassa poisotetussa ei murtumia näkynyt mutta oletettavasti hihnan käyttöikäkin oli alle 2v.
159 sw 3.2 Q4 & 156 2.0 '00 (lunastettu) & Tipo 2.0 16V & Scania 110 '73

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

spetz kirjoitti:kun hihna kuluu niin paljon että rataspyörät pääsevät pohjaamaan hihnauraan muuttuu hihnan luonne "kitkahihnasta" ketjuksi ja rasitusaste hampaille kasvaa liiaksi jolloin ne murtuu.
Mutta miksi tätä tuntuu tapahtuvan lähinnä Alfan ja Opelin hihnoille?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Viimeisen 17 vuoden ajan ollut itselläni tai lähipiirissä Fiateja (Ritmo, Tipo, 2 x Punto) ja niissä ei ole jakohihnaongelmia ollut. Tipossa oli vaihtoväli 80tkm, ajoin autolla reilut 200tkm onnellisen tietämättömänä mistään hihnaongelmista.

Tipo vaihtui Alfa 155:een ja sen jälkeen tietoisuus jakopääongelmista realisoitui minun kohdalla.

[edit] "Alfa Romeo GTV V6 Turbo P.II" sanoo alfa 156 v6 allekirjoitus. Mielenkiintoista... [/edit]
Viimeksi muokannut 155156, 04 Huhti 2005, 18:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

155156 kirjoitti:Viimeisen 17 vuoden ajan ollut itselläni tai lähipiirissä Fiateja (Ritmo, Tipo, 2 x Punto) ja niissä ei ole jakohihnaongelmia ollut. Tipossa oli vaihtoväli 80tkm, ajoin autolla reilut 200tkm onnellisen tietämättömänä mistään hihnaongelmista.

Tipo vaihtui Alfa 155:een ja sen jälkeen tietoisuus jakopääongelmista realisoitui minun kohdalla.
Meilläkin on perheessä ollut monenlaista viipattia, oikeastaan pelkästää niitä viimeiset 28 vuotta. Kaikissa on remmit kestäneet vaikka huolto on kyllä välillä ollut mitä sattuu.... Mutta yksilöitähän nuo vissiin, käynyt hyvä tuuri jo yli 15 viipatin kohdalla :P

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Tuli jakohihnan vaihto ajankohtaiseksi ja tiedustelin hintoja muutamista paikoista. Osineen ja töineen hinnaksi kertoivat Team F40 955€, Nokian Autotalo 730€, Muukkonen 700-850€ (riippuu mitä tarvii vaihtaa ??), Deltaan en edes soittanut :lol: Autolla 90tkm mittarissa, ja kaikki meinailivat et vesipumppua ei tarvitse vaihtaa mikäli ei vuoda. Nokian autotalon hinta ei liene paha ja se on lähellä ? Ja auton saisikin sinne jo jouluviikolla.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Entäs tämä?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Nokian Autotalo selvisi ainakin oman autoni hihnanvaihdosta kunnialla. Hinta jäi ilmastoiniin huoltoineen ja öljynvaihtoineen jonnekin tonnin kieppeille. Sinne vien seuraavaankin isompaan huoltoon, ellen sitten kokeile tuota SP:n putiikkia.

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Vaihtaisin kyllä vesipumpun samalla. Itse jouduin vaihtamaan pumpun 30t hihnanvaihdon jälkeen-> taas kaikki uusiks. Pumppu 89€ jakopää 255€ työ 450€.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Itse suosittelen tuota Rollen postaamaa Raceman Serviceä. Siellä on taatusti asiansa osaava ja huolellinen henkilökunta ja käyttää alkuperäisosia. Niin ja vesipumpun vaihtaisin ilman muuta, koska jos se alkaa 5 tkm rempan jälkeen vuotaa, niin sitten siitä tuli kallis homma ja on iso miehen sukuelin otsassa.

motopark
Viestit: 17
Liittynyt: 16 Marras 2006, 21:54
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja motopark »

-Tomi- kirjoitti:Tuli jakohihnan vaihto ajankohtaiseksi ja tiedustelin hintoja muutamista paikoista. Osineen ja töineen hinnaksi kertoivat Team F40 955€, Nokian Autotalo 730€, Muukkonen 700-850€ (riippuu mitä tarvii vaihtaa ??), Deltaan en edes soittanut :lol: Autolla 90tkm mittarissa, ja kaikki meinailivat et vesipumppua ei tarvitse vaihtaa mikäli ei vuoda. Nokian autotalon hinta ei liene paha ja se on lähellä ? Ja auton saisikin sinne jo jouluviikolla.
Älkää kukaan jättäkö vesipumppua vaihtamatta jos hihna ja muut vermeet vaihdetaan minkään korjaamon ei tarvitse antaa työlle takuuta siinä tapauksessa jos pumppu on vaihtamatta.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

motopark kirjoitti:Älkää kukaan jättäkö vesipumppua vaihtamatta jos hihna ja muut vermeet vaihdetaan minkään korjaamon ei tarvitse antaa työlle takuuta siinä tapauksessa jos pumppu on vaihtamatta.
Sillä he varmaan sanoivatkin, ettei sitä tarvitse vaihtaa. Sehän tietää vaan lisää töitä (tuloja) heille, mikäli se kohta korkkaa. Vaihtoon menee siis myös pumppukin. Kits infoista :wink:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Myös nokkapyörät ja varsinkin kampiakselin pyörää joka jakohihnaa pyörittää kannattaa tarkastaa huolella, varsinkín enempi ajetuissa yksilöissä, riippumatta siitä mikä kone nokalla on, nekin on kuluvaa tavaraa... :wink:

Vastaa Viestiin