Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tällaisilla arvoilla tehtiin viimekesänä. Huomasinpa juuri, että on käytetty 1.9 JTS templatea. Miten paljon eri mallien arvot mahtaa poiketa toisistaan?Aquatica kirjoitti:^
Mutta vaan mitkähän on suositukset?
Jos suositukset harittaa, varmasti syö sisäkulmat.
Jos suositukset on ns. nolla-auraukselle, pitäisi kulua hyvinkin tasaisesti.
Väärät rengaspaineet yleensä syö (etenkin noita nykyisiä Nokialaisia) joko keskeltä tai reunoista. Liian paljon painetta ja renkaasta tulee "pallo", ja keskusta kuluu. Liian vähän painetta ja keskusta kohoaa irti ja olat hoitaa kantamistyön = olat kuluu.
Tai sit Nokian tapauksessa just toisinpäin, mutta joka tapauksessa *harvemmin* ilmanpaineet vaikuttaa siihen, että yksi syrjä kuluu yksinään... Ellei sitä sitten yhdistetä esimerkiksi isoihin cambereihin tai muuten jännään?
Blackeissä on keskellä pintaa 5 mm, sisäkantit huomattavan kuluneet. Ulkokantitkin ovat kuluneemmat kuin keskeltä, mutta ei niin paljoa kuin sisemmät.
- Liitteet
-
- Kulmat1.jpg
- (173.29 KiB) Tiedosto ladattu 6244 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Camberithan tuossa näyttää olevan ohjearvojen ulkopuolella. Negatiivinen camber syö rengasta nimenomaan sisäreunasta. Jos ulkokantitkin kuluneet niin voipi olla, että myös rengaspaineet olleet pielessä.
Joku voi vahvistaa, mutta muistaakseni säätöarvoja on kahdenlaisia: normialustalle ja TI-sporttialustalle. Jossakin ketjussa tästä on jauhettu enemmänkin ja erilaisia teorioita hyvistä ja huonoista säädöistä on esitetty.
Olikos se niin, että ainakaan vakio-osilla camberia ei pystynyt säätämään?
Joku voi vahvistaa, mutta muistaakseni säätöarvoja on kahdenlaisia: normialustalle ja TI-sporttialustalle. Jossakin ketjussa tästä on jauhettu enemmänkin ja erilaisia teorioita hyvistä ja huonoista säädöistä on esitetty.
Olikos se niin, että ainakaan vakio-osilla camberia ei pystynyt säätämään?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ainoastaan aurausta pystyy säätämään.
Ja jos tosiaan on myös ulkoreunat kuluneet, niin rengaspaineet myös syyniin. Eli tässä tapauksessa ilmeisesti liian alhaiset. Dunlop tosiaan suosittelee renkaan minimiksi (!) nimenomaa autovalmistajan suurinta suositusta, 156:n kohdalla siis 2.5bar. (Alfa sanoo, että 2.2-2.5bar).
Camber vaikuttaa, joo. Mutta väitän ainakin edessä tuon harituksen vaikuttavan paljon enemmän, vaikka ei tuo 12minuuttia mitenkään erityisen paljon ole. Mitä suorempaa auto kulkee (tai siis mitä suoremmassa renkaat on suhteessa menosuunta), sen vähemmän ne myös kuluu kun ei joudu turhaa sivutyötä tekemään. Vaikuttanee jonkin verran ajomukavuuteen ja ohjattavuuteen mutkapätkillä, itse ainakin totesin 156:ssa nollakulmat aika herkiksi uriin ja kallistuksiin.
Ja jos tosiaan on myös ulkoreunat kuluneet, niin rengaspaineet myös syyniin. Eli tässä tapauksessa ilmeisesti liian alhaiset. Dunlop tosiaan suosittelee renkaan minimiksi (!) nimenomaa autovalmistajan suurinta suositusta, 156:n kohdalla siis 2.5bar. (Alfa sanoo, että 2.2-2.5bar).
Camber vaikuttaa, joo. Mutta väitän ainakin edessä tuon harituksen vaikuttavan paljon enemmän, vaikka ei tuo 12minuuttia mitenkään erityisen paljon ole. Mitä suorempaa auto kulkee (tai siis mitä suoremmassa renkaat on suhteessa menosuunta), sen vähemmän ne myös kuluu kun ei joudu turhaa sivutyötä tekemään. Vaikuttanee jonkin verran ajomukavuuteen ja ohjattavuuteen mutkapätkillä, itse ainakin totesin 156:ssa nollakulmat aika herkiksi uriin ja kallistuksiin.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tässä TBi:ssä on uskoakseni sama alusta kuin TI versiossa (PackSport1 optio), eli ainakin matalampi kuin normaali. Nuo arvot ovat 1.9 JTS mallille, joten olisi kiinnostava tietää, mitkä TI alustan arvot ovat. Menikös se niin, että kun alustaa lasketaan, niin camber:it tuppaa kasvamaan?
Pitääpä nyt tälle kesälle laittaa reilusti paineita, manuaali sanoo 2,7 ja 2,5 tälle rengaskoolle, niin näillä ajaa vielä tämän kesän. Sinällään näitä Black:eja ei tule ikävä.
Pitääpä nyt tälle kesälle laittaa reilusti paineita, manuaali sanoo 2,7 ja 2,5 tälle rengaskoolle, niin näillä ajaa vielä tämän kesän. Sinällään näitä Black:eja ei tule ikävä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Periaatteessa näin. Tai jos ollaan ihan tarkkoja niin kulma menee enemmän miinukselle eli pienenee, mutta rengas ja vanne menevät siis enemmän vinoon.Monza kirjoitti:Menikös se niin, että kun alustaa lasketaan, niin camber:it tuppaa kasvamaan?
Oliko niin, että vain 3 rengasta oli sisäreunasta kuluneita? Jos näin niin missä kulmassa olevassa renkaassa ei ollut kulumaa?
Auraus (tai haritus) tosiaan on yleensä se, joka renkaita syö, mutta tuon suuntauslapun perusteella auraukset on niin tasaiset joka kulmassa, että ei selitä miksi yksi rengas on säästynyt paremmin. Veikkaan, että kyseinen rengasmalli on jotenkin herkkä rengaspaineille ja yhteen renkaaseen on tullut vähän enemmän kuin muihin.
Omaa kokemusta on sen verran, että edellisessä autossa oli halpa korkeussäädettävä alustasarja, jonka kanssa tuli pelattua ylös ja alas jatkuvasti ilman mitään suuntauksia. Renkaat kuluivat ihan tasaisesti vaikka camberia varmasti oli madalluksen jälkeen enemmän kuin missään ohjeissa. Auraukset yhdessä vaiheessa tarkastutin ja olivat ohjearvoissa. Renkaat oli kyllä suurta nopeusluokkaa ja muutenkin varsin kovaa seosta, mikä varmasti vaikutti kulumaan.
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Purettu 159?
Onko kellään tietoa puretusta 159:stä? Hakusessa lampunpesinten letkut.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2141951
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2230775
Molemmista taitaa myös olla tällä forumilla ilmot
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2230775
Molemmista taitaa myös olla tällä forumilla ilmot
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mun mielestä auraukset on suht ok molemmissa päissä, tosin etuharitus voisi olla hieman pienempikin. -camperia on hieman liikaa kaikissa paitsi toisessa etummaisessa. Muistaakseni sport alustaisen 2vetosen raja-arvo oli etu ja takapäässä camperille ~-1°20'. Takapäässä on toki camperille säätö, joten se saa ihan vain säätämällä kuntoon. Ne, jotka ovat vaihtanneet allatukivarsia tai ollu koko etukelkka irti esim. jalittam, niin vois kertoa, että onko siellä kiinnityksissä jotain pelivaraa. Öölearnissa kun muistutellaan monessa kohtaa merkaamaan esim. alatukivarren kiinnitysten kohta ennen irroitusta. Casterit ovat tässäkin pielessä, tosin vaikutus rengaskulumaan pieni.Monza kirjoitti:Tässä TBi:ssä on uskoakseni sama alusta kuin TI versiossa (PackSport1 optio), eli ainakin matalampi kuin normaali. Nuo arvot ovat 1.9 JTS mallille, joten olisi kiinnostava tietää, mitkä TI alustan arvot ovat. Menikös se niin, että kun alustaa lasketaan, niin camber:it tuppaa kasvamaan?
Pitääpä nyt tälle kesälle laittaa reilusti paineita, manuaali sanoo 2,7 ja 2,5 tälle rengaskoolle, niin näillä ajaa vielä tämän kesän. Sinällään näitä Black:eja ei tule ikävä.
Joo, jotkut renkaat ovat hanakampia reunakulumalle kuin toiset paineista huolimatta.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nyt olisi hyvät vinkit tarpeen!
Ostin n. kk. sitten 159 2.4 jtdm alfan, josta ostohetkellä kuului kuskinpuolelta pompuissa sekä paikallaan kääntäessä rutinamainen ääni. Auto on ollu vakaa ajaa eikä ajaessa kaarteissa ole mitään ääniä kuulunut. Ajoittain tosiaan töyssyissä kuskinpuolelta kuulunut rutinamainen ääni sekä paikaltaa lähtiessä sama ääni rattia kääntäessä. Rattia kääntäessä ei kuitenkaan mitään nypytystä tunnu ratissa. Tänään ajaessa kotiin jotaina siellä sitten lopullisesti tapahtui. Ajaessa noin 50kmh ylöspäin alkaa kuulua kuskinpuolen renkaan luota tasainen tukuttava ääni sekä ohjaus on ehkä hieman levoton ajoittain. Jarruttaessa auto tärisee jonkin verran myös. Rutina edelleen kuuluu pompuissa. Mikähän on mahtanut sanoa sopimuksensa irti? Oma korjaustaito on rajoittunut lähinnä kaksipyöräisiin eli ihan käsi en ole mutta auton alustan korjaushommat on vielä aika tuntematon asia. Kiitos etukäteen vastauksista
Ostin n. kk. sitten 159 2.4 jtdm alfan, josta ostohetkellä kuului kuskinpuolelta pompuissa sekä paikallaan kääntäessä rutinamainen ääni. Auto on ollu vakaa ajaa eikä ajaessa kaarteissa ole mitään ääniä kuulunut. Ajoittain tosiaan töyssyissä kuskinpuolelta kuulunut rutinamainen ääni sekä paikaltaa lähtiessä sama ääni rattia kääntäessä. Rattia kääntäessä ei kuitenkaan mitään nypytystä tunnu ratissa. Tänään ajaessa kotiin jotaina siellä sitten lopullisesti tapahtui. Ajaessa noin 50kmh ylöspäin alkaa kuulua kuskinpuolen renkaan luota tasainen tukuttava ääni sekä ohjaus on ehkä hieman levoton ajoittain. Jarruttaessa auto tärisee jonkin verran myös. Rutina edelleen kuuluu pompuissa. Mikähän on mahtanut sanoa sopimuksensa irti? Oma korjaustaito on rajoittunut lähinnä kaksipyöräisiin eli ihan käsi en ole mutta auton alustan korjaushommat on vielä aika tuntematon asia. Kiitos etukäteen vastauksista
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mitäs ohjaustehostimen öljyn säiliön mittatikku kertoo? Ja onko minkä väristä (vihreää, punaista, likaista vai puhdasta?) neste? Ja tuossa 159:n tikussa sitten kaiketi sekä kylmän että lämpösen mitta-asteikko eri puolin, että tarkkana.
Nyt väsyneenä varmaan luin väärin, mutta hammastangon kanssahan viisysissä on aika paljon ollut ongelmia - oireet ei kyllä ihan perinteiset ole, kun ei nypytä?
Nyt väsyneenä varmaan luin väärin, mutta hammastangon kanssahan viisysissä on aika paljon ollut ongelmia - oireet ei kyllä ihan perinteiset ole, kun ei nypytä?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pitää tarkistella, mutta tässä nyt asiaa tutkittuani niin kuulostaisi oireet vetonivelen probleemaan. Ääni on kuitenkin samassa tahdissa pyörien pyörimisen kanssa. Hammastangon ongelma ei varmaankaan ole kun nypytystä ei tunnu kääntäessä rattia.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Orkkis etualatukivarren takahelassa on pieni säätövara caster-säädölle. Eli ovaalinmalliset lävet kiinnityspulteille. Näin ainakin mun -06 koslassa oli.
Asian voi tarkistaa esim. irrottamalla yhden kiinnityspultin ja kurkata aparin lävestä helan köykämiinin läven muoto.
Aparissa lienee kiinnityksiltään pari milliä välystä. Sitä en vielä ole kokeillut, kuis pali sillä saa esim. camberia hierottua. Laitoin ite "keskelle" reikiä.
Nyt kesällä laittanen takapäähän powerflexit ja sen jälkeen taas säädätykseen - tälläkertaa tohon meän kylän pajalle joku viikonloppu. Uus ad huoltamo avattu ja saa pajottaja vähä harjotella. Tuolloin ajattelin hakea etukelkan symmetriaan, jot ylävarsien säädöillä sais camberit minimiin.
Eli hakea aparin/alavarren-/ylävarren puslien nollakohdat, jot saa camberit minimiin ja casterin järkeväksi. Ylävarren säätöpuslat vaikuttaa camberiin ja casteriin.
Takapäästäkin avaan uniballit ja putsaan ja rasvaan ne. Kuha ei tarttis vaihtaa olkaa - oik on viel orkkis. Etupään pallot vois kans voidella.
Eikös isommalla casterilla pitäs saada ohjauksen keskitystä terhakkaammaksi?
Asian voi tarkistaa esim. irrottamalla yhden kiinnityspultin ja kurkata aparin lävestä helan köykämiinin läven muoto.
Aparissa lienee kiinnityksiltään pari milliä välystä. Sitä en vielä ole kokeillut, kuis pali sillä saa esim. camberia hierottua. Laitoin ite "keskelle" reikiä.
Nyt kesällä laittanen takapäähän powerflexit ja sen jälkeen taas säädätykseen - tälläkertaa tohon meän kylän pajalle joku viikonloppu. Uus ad huoltamo avattu ja saa pajottaja vähä harjotella. Tuolloin ajattelin hakea etukelkan symmetriaan, jot ylävarsien säädöillä sais camberit minimiin.
Eli hakea aparin/alavarren-/ylävarren puslien nollakohdat, jot saa camberit minimiin ja casterin järkeväksi. Ylävarren säätöpuslat vaikuttaa camberiin ja casteriin.
Takapäästäkin avaan uniballit ja putsaan ja rasvaan ne. Kuha ei tarttis vaihtaa olkaa - oik on viel orkkis. Etupään pallot vois kans voidella.
Eikös isommalla casterilla pitäs saada ohjauksen keskitystä terhakkaammaksi?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^kyllä se casteri olis hyvä ohjearvoissa olla. Pyörä on silloin suunnitellusti riittävän "vedettävä" ja Alfamaisesti kun vetäsee kurviin, niin lisää kurvissa tarvittavaa -camperia. Toi on ihan hieno juttu, että siellä on pelivaraa kiinnityksissä, on sitten varaa optimoida ja korjata mahdollisia osien mittavirheitä.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok. Alueella noi casterit on, mut ujolta vaikuttaa keskitys (en ees enää tiedä, mimmonen se normaalisti on/pitäisi olla...)
Noil säätöpuslilla saa lievästi madalletun camberit säädettyä liki maksimiin, eli tappiin pitää säädöt hakea. Siksi itellä kiinnostaa aparin välykset, jot saa käytettyä kummanki puolen kaik säätövarat. Ny on hieman toispuolel varaa pienentää camberia, mutku haluan symmetriaa.
Noil säätöpuslilla saa lievästi madalletun camberit säädettyä liki maksimiin, eli tappiin pitää säädöt hakea. Siksi itellä kiinnostaa aparin välykset, jot saa käytettyä kummanki puolen kaik säätövarat. Ny on hieman toispuolel varaa pienentää camberia, mutku haluan symmetriaa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^se symmetria onkin se juttu. Menee tosi hienosti kun niitä puolieroja ei ole. Korjattiin joskus yks meisseli, joka oli kahdessa paikassa todettu olevan v*tun hyvä. Joka nurkka oli yksistään ohjearvohaarukassa, mutta kohtuu selvät puolierot. Tasattiin erot poijes. Äijä kävi vielä erikseen kiittämässä ku auto oli ihan eri maailmasta. Eli jos vain pystyy, niin pyörävoimat samaksi per akseli ja joku tolkku etu ja takapään suhteessa myös.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Näio.
Nytki liki symmetrinen, mut tiedän et etucambereista saanee viilattua jokusen minuutin pois. Toivottavasti. Perversiot meillä kaikilla...
Ja "unohtu" renkaanvaihdossa laittaa vakaajat tiukempaan moodiin.
Nytki liki symmetrinen, mut tiedän et etucambereista saanee viilattua jokusen minuutin pois. Toivottavasti. Perversiot meillä kaikilla...
Ja "unohtu" renkaanvaihdossa laittaa vakaajat tiukempaan moodiin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mahtaakohan kenelläkään olla tietoa miksi matkamittarin lukema vilkkuu jatkuvasti? Ei siis trippi vaan ihan matkamittari .Ei pitäisi olla huolto- tai öljynvaihto tulossa vielä pitkään aikaan ja sillonhan tulee ilmeisesti erillinen varoitus
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^can-väylä virhe sanoisin
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Asentelin uuden soittimen vkl aikaan eli siitä siis johtunut. Pitääpä tarkastella uudelleen liitokset. Kaikki kyllä muuten pelaa mutta tuo rupesi ihmetyttämään. Kiitoksia vastauksesta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kun uusi laite on asennettu verkkoon, pitää yhteensovitus tehdä testerillä Broxi-toiminnolla.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^jaa-a, ei mun ainakaan tarvinnut / tullut mitään robleemaa kun vaihdoin soittimen. Käytin toki kaikki asiaankuuluvat adapterit canbus etc ja akku oli irti asennuksen ajan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juu, jos laittaa toisen, samanlaisen radion kuin alkuperäinen autoon, pitää syöttää radion koodi, mutta tällöin ei km-näyttö vilku. Jos km-näyttö vilkkuu, on se merkki viasta hitaassa can-väylässä, jolloin jotain häikkää on verkossa. Radio on yksi verkon ohjan, ja jos se on vaihdettu muuhun kuin alkuperäiseen radioon, luulisi sen tarvitsevan broxi-toimenpiteen. Tietysti tarvikelaite tarvitsee myös can-yhteyden, muuten se tietysti herjaa vikaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tarttee tosiaan tehdä "Can proxy alignment", jos väylään törkkäillään uusia laitteita.
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Edessä kuskinpuoleinen jarrusatula on aivan jumissa. Ei kuulemma liiku mihinkään. Helmikuussa yksi paja sitä jo yritti huoltaa, mutta ei auttanut. Nyt huollossa totesivat, että se on pakko vaihtaa. Lähipaja sanoi kuitenkin, että noita saa Suomessa vain Autokeskukselta ja hinta on noin 500€ + molemmat levyt + molemmat palat ja työ = €€. Onko jollain tietoa korjaako joku noita satuloita? Tai mistä saisi halvemmalla? Ja auto siis 1,9 JTDm.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^nimark.fi, autodoc.fi, autonvaraosat24, spareto.com yms. Mulle tarjottii takasatulaa marmori hinnalla 300 kpl nimarkilta 81, trw ja uusi osa ei kierrätetty
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos. Kaikissa ei ollut satuloita eteen myynnissä. Osassa taas oli montakin erilaista, mutta en löytänyt varaosanumeroa, jotta sopivuudesta olisi varmuus. Lisäksi puuttuu Alfa Romeo -teksti. Pitää vielä metsästää, jos vaikka jonkun käytetyn löytäisi.jkk kirjoitti:^nimark.fi, autodoc.fi, autonvaraosat24, spareto.com yms. Mulle tarjottii takasatulaa marmori hinnalla 300 kpl nimarkilta 81, trw ja uusi osa ei kierrätetty
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuva on vähän huono, mutta onko kyseessä siis alkuperäinen joka näyttää toiselta puolelta tältä? Osakoodi 77364912.mattijus kirjoitti:http://www.ebay.de/itm/Bremssattel-Link ... 1733224046
- Liitteet
-
- 77364912.jpg
- (28.23 KiB) Tiedosto ladattu 4745 kertaa
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^jaa, onkos nuo nyt ne "pikkubrembot"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ebayn kuva on sen verran selkeä, ettei siinä harmillisesti ole nelimäntäinen satula
VMP
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Brembot kyllä.jkk kirjoitti:^jaa, onkos nuo nyt ne "pikkubrembot"
Italian eBaysta pitää varmana hommata käytetty. Melkein 200 niillekin tulee hintaa posteineen. Alfisti.netistä olisi uusi 400 €.
Edittiä: Italiasta käytetty satula + postit 170 €, alfisti.netistä uudet Brembon levyt + Brembon palat + asennussarja satuloille 180 € + postit. Autokeskuksen osiin olisi mennyt 1100 €...
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S - Paikkakunta: Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikäs laatikko 159 2.0jtdm on?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mun autossa vm. 2010 on F40, mutta ilmeisesti myös sitä kuuluisaa c635 laatikkoakin voi löytyä. Olikohan niin, että viimeisimmät versiot voi olla tuolla heikommalla vaihteistolla.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
- Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06
ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
DPF ongelmia... Löytyykö tietoa kuinka pitkään 2,4JTDm 159:ssä kestää alkuperäinen partikkelisuodatin? Omassa autossa nyt n.185tkm ja suodatin aivan totaalisen jumissa edes pakkopoltto ei lähde käyntiin liian suuren vastapaineen? vuoksi(diff. pressure)..
Omat vaihtoehdot tällä hetkellä:
Uusi suodatin tai DPF ja EGR poisto.
Omat vaihtoehdot tällä hetkellä:
Uusi suodatin tai DPF ja EGR poisto.
Näyttää hitaalta!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
DPF:n kestoikä riippuu varmasti erittäin rankasti mm. ajoprofiilista sekä auton mahdollisista vioista (ainakin suutinongelmat, ahtovuodot ja termariviat vaikuttavat tähän), minkä vuoksi kestoikää kilometreissä tai vuosissa on todella haastava arvioida.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onhan paine-eroanturi kunnossa? Letkut/putket loukulle anturilta ok?
Mitä paineita atk näyttää esim kun auto ei käynnissä?
Mitä jos irrottaa loukun ja heittää sen vaik uppokylpyyn nokea liuottamaan ja sit reipasta huuhtelua ja kuivattelua...
Mitä paineita atk näyttää esim kun auto ei käynnissä?
Mitä jos irrottaa loukun ja heittää sen vaik uppokylpyyn nokea liuottamaan ja sit reipasta huuhtelua ja kuivattelua...
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
- Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06
ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pariviikkoa sitten irrottelin nokiloukun ja liuotuksella sekä vesipesulla koitin ongelmaa ratkoa, tällä sainkin vastapaineet laskemaan alemmalle tasolle ja pakkopoltot tehtyä. Puhdistus onnistui siten, että auringonvaloa pääsi putkesta läpi, mutta suurinosa pilleistä jäi silti kivettyneen tuhkan tukkimaksi. Siihen ei omat painepesut auttaneet.jalittam kirjoitti:Onhan paine-eroanturi kunnossa? Letkut/putket loukulle anturilta ok?
Mitä paineita atk näyttää esim kun auto ei käynnissä?
Mitä jos irrottaa loukun ja heittää sen vaik uppokylpyyn nokea liuottamaan ja sit reipasta huuhtelua ja kuivattelua...
Tyhjäkäynnillä diff.pressure laski lähemmäs nollaa ja arvo kasvoi loogisenoloisesti kaasua painettaessa. Nyt reilut 1000km myöhemmin samat ongelmat palasivat, turhauttavaa. Autoon on edellinen omistaja asentanut Steinbauerin P-boxin, lieköhän tehonlisäyksellä kuinka suuri vaikutus tukkeutuneeseen nokiloukkuun?
Mutta, tarkistelen töiden jälkeen paineet ja informoin tänne tuloksista.
Näyttää hitaalta!
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
- Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06
ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse itselleni vastaten, regenerointi lähti kuin lähtikin käyntiin, maksimissaan diff.pressure arvo oli noin 500mbar, tyhjäkäynnillä 60mbar. Pakkopolton jälkeen tyhjäkäyntilukemaksi putosi arvoon 0mbar ja 80-120kmh kiihdytyksessä vastapaineen huippu oli noin 300mbar. Pakkopolton jälkeen FES kertoi nokiloukun tukkeutumisasteeksi 70%. Alaväännöt(<2000rpm) on edelleen hukassa.
Maallikkona en osaa sanoa osuuko nuo arvot sapluunaan? Sen verran voin kuitenkin veikata, että ilman lisätoimenpiteitä sama rumba on edessä todennäköisesti ennemmin kuin myöhemmin.
Lähitulevaisuudessa täytyy myös tutkia mahdollisia ahtovuotoja jne. sillä ripeämmissä kiihdytyksissä mustan "voimasavun" määrä alkaa olemaan varsin häiritsevä.
Maallikkona en osaa sanoa osuuko nuo arvot sapluunaan? Sen verran voin kuitenkin veikata, että ilman lisätoimenpiteitä sama rumba on edessä todennäköisesti ennemmin kuin myöhemmin.
Lähitulevaisuudessa täytyy myös tutkia mahdollisia ahtovuotoja jne. sillä ripeämmissä kiihdytyksissä mustan "voimasavun" määrä alkaa olemaan varsin häiritsevä.
Näyttää hitaalta!
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Silloin kuin itsellä oli tuo pönttö vielä käytössä, niin muistan lukeeni ( olikohan jopa MultiEcuScan-ohjelmassa ) että tukkeutumisprosentti ei varsinaisesti ole looginen, vaan n. 200% vastaisi täysin tukossa olevaa hiukkasloukkua. Ilmeisesti tuo 70% on aika normaali?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
- Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06
ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuo tukkeutumisprosentti lienee hyvinkin vahvasti viitteellinen arvo. Itsellä tuo arvo on vaihdellut kellonajasta ja kuunasennosta riippuen 0-150% välillä.Smacket kirjoitti:Silloin kuin itsellä oli tuo pönttö vielä käytössä, niin muistan lukeeni ( olikohan jopa MultiEcuScan-ohjelmassa ) että tukkeutumisprosentti ei varsinaisesti ole looginen, vaan n. 200% vastaisi täysin tukossa olevaa hiukkasloukkua. Ilmeisesti tuo 70% on aika normaali?
Näyttää hitaalta!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Terve, ois tuulilasinpyyhin ongelmaa.... Eli tuulilasin pyyhkimenvarren kiinnikkeen jälkeen tulee sellainen muovinen osa josta toinen pää menee pyyhkimiä liikuttavaan tankoon ja toiseen päähän kiinnitetään pyyhkimen varsi. Tämä muoviosa mennyt poikki. Saako näitä osia mistään? Moottorin kyllä saa ostettua, mutta saako tanko tsydeemiä mistään? Pyyhkiän vivusto taitaa olla oikea nimi kyseiselle härpäkkeelle.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Omaan kokemukseen perustuen sanoisin että puhdista tai vaihda egr ja tee vielä pakkopoltto.maahinen kirjoitti:Itse itselleni vastaten, regenerointi lähti kuin lähtikin käyntiin, maksimissaan diff.pressure arvo oli noin 500mbar, tyhjäkäynnillä 60mbar. Pakkopolton jälkeen tyhjäkäyntilukemaksi putosi arvoon 0mbar ja 80-120kmh kiihdytyksessä vastapaineen huippu oli noin 300mbar. Pakkopolton jälkeen FES kertoi nokiloukun tukkeutumisasteeksi 70%. Alaväännöt(<2000rpm) on edelleen hukassa.
Maallikkona en osaa sanoa osuuko nuo arvot sapluunaan? Sen verran voin kuitenkin veikata, että ilman lisätoimenpiteitä sama rumba on edessä todennäköisesti ennemmin kuin myöhemmin.
Lähitulevaisuudessa täytyy myös tutkia mahdollisia ahtovuotoja jne. sillä ripeämmissä kiihdytyksissä mustan "voimasavun" määrä alkaa olemaan varsin häiritsevä.
Mulla syttyi myös vikavalo joka halusi DPF:n vaihdettavaksi (P1206 - Clean or replace particular filter), mutta en uskonut, vaan puhdistin egr:n, tein siihen kuristinlevyn ja tein pakkopolton. Edellisten toimenpiteiden jälkeen differential pressure arvot tyhjäkäynnillä 0-5 mBar ja ajossa 5-65 (max 120) mBar. Clogging arvo on pakkopolttojen jälkeen ollut 70 % nurkilla.
Nyt oon ajanut näköjään 2,5 vuotta ilman ongelmia (kop kop)... Mittarissa nyt ~240 tkm.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=386609#p386609
Eihän tuossa pitäisi kylläkään voimasavua näkyä jos hiukkassuodatin on kunnossa? Auringonvalon läpinäkymisestä hiukkasloukusta en osaa sanoa, mutta epäilen ettei kunnossa olevasta näy läpi, silloinhan ne näkymättömät hiukkasetkin pääsevät läpi. Olisko hiukkasloukku kuitenkin entinen?
Saattaahan olla, että ECU:un on tehty muutoksia egr:n ja polton suhteen.
Edit: lause jäi kesken
Viimeksi muokannut arv, 27 Huhti 2016, 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Näin juuri minunkin mielestä pitää olla, ei saa olla liian alhaiset (jolloin ohjelma luulee loukun olevan puhki), eikä yli 100 mbar joutokäynnillä, jolloin ohjelma luulisi sen olevan tukossa osittain. Alussa '06 kun ohjelma oli viallinen, ja poltot eivät käynnistyneet autoissa, jouduttiin kehittämään painepuolen putkeen (alussa oli kaksi putkea, ennen ja jälkeen loukun, uusimmissa on vain ennen loukkua) "ohivirtausputken" ohuesta kupariputkesta, josta yksi haara johti auton alle. Tällä saatiin painetta alennettua, niin kaikki pelasi ok ja poltto toimi suunnitellusti. mutta sen vuotoputken säätö oli aika haasteellinen, aukko kun piti olla juuri oikean kokoinen. Myöhemmin '06 tehdas sai toimitettua uuden ohjelman, jonka toiminta oli suunnitellun mukaista. Näitä putkia saattaa olla edelleen joissain autoissa paikoillaan. Jos minulla olisi autossani "maahisen" kuvailema ongelma, virittäisin tuon putkivirityksen autooni, koska nuo paineet ovat kyllä yläkanttiin.
Edit. tämä minultakin unhoittui, tehoihin vaikuttava ohjelma ensimmäisenä pois!
Edit. tämä minultakin unhoittui, tehoihin vaikuttava ohjelma ensimmäisenä pois!
Viimeksi muokannut seppo, 27 Huhti 2016, 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Aurinko ei paista loukun läpi, jos keraamit paikallaan.
Jos sen tehoboxin nyppäis irti ja putsais eegeeärrän? Sit tarkkailis voimasavun määrää.
Jos sen tehoboxin nyppäis irti ja putsais eegeeärrän? Sit tarkkailis voimasavun määrää.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Löysin yhden tehtaan tiedotteen 2007 vuodelta, jossa sanotaan;maahinen kirjoitti:DPF ongelmia... Löytyykö tietoa kuinka pitkään 2,4JTDm 159:ssä kestää alkuperäinen partikkelisuodatin? Omassa autossa nyt n.185tkm
"Jokaisen regeneroinnin jälkeen osa nokihiukkasista jää aina palamatta, ja se määrää DPF-suodattimen iän. Yleisesti ottaen DPF-suodattimen kestoikä on noin 250 000 km, mutta se voi pienentyä asiakkaan ajotyylin, moottorin öljynkulutuksen ja regenerointimäärien mukaan."
Ja lopuksi vielä tehtaan huomautus, hiukkassuodattimen pesu painepesurilla tai muilla laitteilla on ehdottomasti kielletty. Jos suodatin tukkeutuu liikaa, eikä sen toimintaa voi palauttaa ennalleen pakotetulla regeneroinnilla, on se vaihdettava.
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 07 Huhti 2015, 01:17
- Car(s): 159 1.9 JTDm 2008 Q-tronic
156 2.0 JTS 2003 - Paikkakunta: Turku
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuli käytyä hieromassa kauppoja 159:stä 2.2 jts moottorilla. Auto vaikutti koriltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan hyvältä, mutta koeajossa tuli esille selvä kolina moottorista. Matala, suhteellisen harva kolina kuului ainoastaan noin 2.5k kierroksilla paikallaan ja liikkeestä, eikä kytkimen painaminen vaikuttanut. Ketju on myyjän mukaan juuri vaihdettu automilanossa ja kuulemma oli alumiinisilppua tullut öljyjen joukosta (löysä ketju hangannut lohkoa?). No moottori oli huuhdeltu eikä vahinkoa kuulemma ollut kerinnyt syntyä.
Ensimmäisenä tuli mieleen, että alapäästä laakerit sököt alumiinisilpun takia, mutta koska kone muuten kävi nätisti ja ääni ilmeni selvästi vain 2.5k kiekoilla ja kun moottoria ei kuormitettu, syypää voisi olla kaksoimassavauhtipyörä.
Videonäyte: https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0VG4TcsmIdD7e
Kuuluu selvemmin videon loppupuolella. Kuulokkeilla kuulee hyvin. Mielipiteitä?
Ensimmäisenä tuli mieleen, että alapäästä laakerit sököt alumiinisilpun takia, mutta koska kone muuten kävi nätisti ja ääni ilmeni selvästi vain 2.5k kiekoilla ja kun moottoria ei kuormitettu, syypää voisi olla kaksoimassavauhtipyörä.
Videonäyte: https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0VG4TcsmIdD7e
Kuuluu selvemmin videon loppupuolella. Kuulokkeilla kuulee hyvin. Mielipiteitä?
Viimeksi muokannut alfiini, 01 Touko 2016, 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Siirry shoppailemaan seuraavaa yksilöä.alfiini kirjoitti:kuulemma oli alumiinisilppua tullut öljyjen joukosta. Mielipiteitä?
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Just näin, ei lisättävää.palehti kirjoitti:Siirry shoppailemaan seuraavaa yksilöä.alfiini kirjoitti:kuulemma oli alumiinisilppua tullut öljyjen joukosta. Mielipiteitä?
Ja juu, ei kuulu ainakaan mun pannusta tollasta kalkatusta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse ajellut omalla yksilöllä nyt n. 40tkm eli 122tkm - 161tkm ja tuollaista ääntä samassa motissa ei ole kuulunut. Ei ennen ketjun vaihtoa eikä ketjun vaihdon jälkeen. Enkä kyllä ole kuullut moista koeajamista muistakaan 2.2JTS yksilöistä, itse jättäisin suosiolla väliin.