katselin noita vanhoja topicceja asiasta mutta kuiteskin ajattelin vielä kysäistä että mitä öljyjä käytätte ohjaustehostimissanne 156:ssa ?
Mobilin synteettistä ATF olis ilmeisestikin parasta ?
niin ja onko paha vaihtaa itse, ajettelin huomenna vaihtaa että onko helppo homma (en ole mikään autokorjaaja ammatiltani)...
ja mistä vanhat litkut saisi pois ainakin suurimman osan helpoiten.
Vaihdoin juuri vaiheistoöljyt. Kiroamisen lisäksi sormeen tuli haava... oli aika projekti. n.litra meni eli varmaan kaikki tuli ulos. Mobil atf nyt käytössä ja en tiedä onko juuri se litku vai se kun on uutta niin kyllä tuntuu paremmalta
ok tänään sellasta sitten, muuten tarviiko öljysuodattimen vaihdossa jotain erikoista työkalua ja onko se vaikeassa paikassa, en oo ennen itte vaihtanut ja nyt ajattelin että onks yllätyksiä tiedossa. ?
Melkein kannattaa ostaa semmonen avaus työkalu. Siinä on esim. Nahkaremmi joka heitetään pyöreän suodattimen ympärille ja sitten väännetään. Esim, motonetistä tai biltemasta saa varmaan edullisesti.
Muite keinoja avaamiseen on esim ruuvari läpi, mutta siinä omat riskinsä.
Itse napannut kiinni aina isoilla papukaijapihdeillä ja hyvin lähtenyt auki (nuo putsarin avausremelit varmaan ihan ok mutta köyhä ei raaski ostaa ). Kiristykseenhän ei tarvi mitään työkaluja, ei tule laitettua ainakaan liian tiukkaan eikä siten tule vahingoitettua putsaria.
Delta-autohan taitaa itse käyttää Nesteen synteettistä (olikohan ATF-S) automaattivaihdeöljyä. Tuo öljy vain on hankalaa hankittavaa. Täällä Oulussa yksikään Neste ei pitänyt varastossa eikä ollut kiinnostunut tilaamaankaan. Pitäisi kuulemma tilata minimipakkauskoko. Delta-autosta piti oma öljy käydä ostamassa. Delta taisi siirtyä tuohon aikanaan kun 156:n ollessa mallina uusi iso joukko ohjaustehostimia porsi tehdasöljyjen kanssa -40C pakkasessa. Oulun Delta-autossakin oli kuulemma yhtenäkin pakkasaamuna jono 156 odottelemassa apua. Vääräleuat kutsuivat tuota Alfojen kokoontumisajoiksi.
Mistäs ne muuten tuolla Nesteellä tietää että ei ole kysyntää jos kyseistä tuotetta ei edes ole hyllyssä?
Toi nesteen poisto onnistuu helposti irroittamalla edestä jäähdytyskierukalle menevän/tulevan letkun (samalla kannattaa vaihtaa kaikkiin liitoksiin kunnon klemmarit orkkisten tilalle ) ,laittamalla koneen käyntiin ja kääntelemällä rattia ääriasennosta toiseen.
Ainakin malmin delta käyttää shell dexron automaattiöljyä joka kokemusteni mukaan ulisuttaa tuota tehostinta jo pienilläkin pakkasilla Mobil atf rulettaa..