Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Valvoja: Moderators
- Timo
- Viestit: 17
- Liittynyt: 19 Syys 2015, 16:11
- Car(s): Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS 2003
- Paikkakunta: Espoo
Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Kävin tänään katsastaa Eibach madallusjouset. Mukana Tuv paperit ja aurauskulma arvot. Katsastus hylätty! Camber arvojen ulkopuolella. Cambereita ei voi säätää...
Meni vaikeaksI. Maahantuojakaan ei kyennyt auttamaan... mitäs nyt?
Meni vaikeaksI. Maahantuojakaan ei kyennyt auttamaan... mitäs nyt?
Alfa Romeo drivers are Alfa males
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Jos edessä niin säädettävät puslat ylätukivarsiin.
Jos takana poikittaisissa tukivarsissa väsyneet kumipuslat niin uretaania tilalle. Mikäli ei riitä niin säädettävät tukivarret.
Muut paitsi uretaanipuslat taakse alkavat jo sitten maksamaan..
Tai vähemmän madaltavat jouset.
Tuossa pari heittoa keskustelun pohjaksi.
Jos takana poikittaisissa tukivarsissa väsyneet kumipuslat niin uretaania tilalle. Mikäli ei riitä niin säädettävät tukivarret.
Muut paitsi uretaanipuslat taakse alkavat jo sitten maksamaan..
Tai vähemmän madaltavat jouset.
Tuossa pari heittoa keskustelun pohjaksi.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Hmm.
Eiks Eibacheilla ole riittänyt pelkkä TUV-lappu? Ettei edes kulmia tarvi?
Nimittäin en vielä ole nähnyt yhtäkään 156:sta, jossa edes täysin uusi tehdastoimitettu alusta antaisi edes melkein hyvät arvot. Jotain oli aina pielessä, joko kampperit tai kasterit - tai jotain muuta.
Eiks Eibacheilla ole riittänyt pelkkä TUV-lappu? Ettei edes kulmia tarvi?
Nimittäin en vielä ole nähnyt yhtäkään 156:sta, jossa edes täysin uusi tehdastoimitettu alusta antaisi edes melkein hyvät arvot. Jotain oli aina pielessä, joko kampperit tai kasterit - tai jotain muuta.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Hmmmm, vai että sellainen "tarkennus". Ennen kelpasi tuv + todiste asianmukaisesta asennuksesta. Asianmukaisuudesta kelpasi esim. kulmasäätölappu. (toki maavara-raja aina ollu)
Nyt sitten 1.10 lähtien "Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista) ja tarkastaa valaisinten sijoitusvaatimusten täyttyminen muutoksen jälkeen."
Sitten myös:
"Kun alustan korkeutta on muutettu tarkoitukseen erityisesti valmistetulla muutossarjalla, merkitään erikoisehtoihin valmistajan ilmoittama nimelliskorkeuden muutos ja uusi korkeusmitta. Korkeussäädettävän alustasarjan (ns. coilover-jouset tai ilmajousitus) tapauksessa merkitään sallittu korkeusmitan vaihteluväli, joka perustuu alustasarjan valmistajan ilmoitukseen säätövarasta, sekä ajoneuvon maavara- ja kokonaiskorkeusvaatimuksiin. Sallittua alustan korkeuden vaihteluväliä arvioitaessa voi ajoneuvon valaisinten sijoitusvaatimukset, vetokoukun korkeus maasta, maavara vaatimus tai ajoneuvon maksimikorkeus vaatimus rajoittaa alustasarjan valmistajan ilmoittaman säätörajan määrää. Mekaanisella jarrupaineensäätimellä varustettuun ajoneuvoon ei voida muutoskatsastuksessa hyväksyä säädettävää alustaa/jousitusta."
Eli valmistajan lappu esim. BC Racingin harrastama riittää, eikä tuvia tarvita. Mutta sitten tuv lappukaan ei riitä enää, oikeastaan hyödytäkään.
Suo siellä, vetelä täällä- tilanne siis.
Hmmmmmm. Siis oikeastaan korkeussäädettävää sitten vain Katsastukseen korkeana->kulmalappu hjuva ja sitte valmistajan ilmoittama korkeussäätö (maavara, valot huomioituna) merkitään ja katastuksen jälkeen auto tonttiin. Eli ennen laiton BC Racinki onkin nyt pop, jos vain saa tarpeeksi korkeaksi säädettyä muutoskatastukseen.
Nyt sitten 1.10 lähtien "Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista) ja tarkastaa valaisinten sijoitusvaatimusten täyttyminen muutoksen jälkeen."
Sitten myös:
"Kun alustan korkeutta on muutettu tarkoitukseen erityisesti valmistetulla muutossarjalla, merkitään erikoisehtoihin valmistajan ilmoittama nimelliskorkeuden muutos ja uusi korkeusmitta. Korkeussäädettävän alustasarjan (ns. coilover-jouset tai ilmajousitus) tapauksessa merkitään sallittu korkeusmitan vaihteluväli, joka perustuu alustasarjan valmistajan ilmoitukseen säätövarasta, sekä ajoneuvon maavara- ja kokonaiskorkeusvaatimuksiin. Sallittua alustan korkeuden vaihteluväliä arvioitaessa voi ajoneuvon valaisinten sijoitusvaatimukset, vetokoukun korkeus maasta, maavara vaatimus tai ajoneuvon maksimikorkeus vaatimus rajoittaa alustasarjan valmistajan ilmoittaman säätörajan määrää. Mekaanisella jarrupaineensäätimellä varustettuun ajoneuvoon ei voida muutoskatsastuksessa hyväksyä säädettävää alustaa/jousitusta."
Eli valmistajan lappu esim. BC Racingin harrastama riittää, eikä tuvia tarvita. Mutta sitten tuv lappukaan ei riitä enää, oikeastaan hyödytäkään.
Suo siellä, vetelä täällä- tilanne siis.
Hmmmmmm. Siis oikeastaan korkeussäädettävää sitten vain Katsastukseen korkeana->kulmalappu hjuva ja sitte valmistajan ilmoittama korkeussäätö (maavara, valot huomioituna) merkitään ja katastuksen jälkeen auto tonttiin. Eli ennen laiton BC Racinki onkin nyt pop, jos vain saa tarpeeksi korkeaksi säädettyä muutoskatastukseen.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^
Meinasinkin, että löytyykö täältä foorumiltakaan _yhtään_ 156:sta, jossa olisi sekä kampperi, että kasteri JA kulmat vihreällä?
Etenkin kun joillekin malleille tehtaan arvoja on joskus muuteltu suuntaan tai toiseen (mm. se nollakulma-auraus), jota ei sitten oikeen joka paikassa olekaan tiedossa?
EDIT:
Eli siis suomeksi: ennen hyväksytyt TÚV-laput on nyt 0-eur arvoset ja pitää hankkia kulmalaput, joita et voi saada vihreälle mitenkään? (ps. nämähän on samoja, kuin kolarikorjaukset ja alustamittaukset. Jätkät roikkuu tukivarsissa, jotta saadaan *kaikki* vihreälle ja sitten säädetään se auto niin, kuin halutaan. Eli otetaan tuloste, joka ei vastaa edes totuutta. Mut mikään muu ei auta, katsastusmies sen melkein varmasti tietää ja Trafi luulee olevansa viksu...)
Voin sanoa, että ainakin seuraavissa on ihan 12-16km ajettuna ollut kulmat tehtaan ohjearvojen ulkopuolella;
Fiiatit.
Kiiat.
Mitsut.
Tojotat.
Ainakin monissa - ei välttämättä läheskään kaikissa, aika harvoin noita oikeasti edes ihmetellään. Mutta joskus pihan ympäri koeajaessa luovutushuollon yhteydessä voi alkaa ihmettelemään, että kylläpäs tää vehjes puskee lujaa. Mitään vikaa ei ole, säädöt on vaan "toleransseissa". On ollut yli 4mm heittoja aurauksissa (15", eli todella paljon) ja on niitä semmosiakin ollut, missä ei mene camberit, casterit saatika ajosuunta ihan sinne minne pitäis - etenkin jos takana ei oo säätöä.
EDIT:
Ja vielä kerran edittiä.
Monihan alalla työskennellyt onkin sanonut, että tehtaan ilmoittamat arvot on ne, jotka "olis hyvä olla" - ei ne, mihin ne edes itse pääsee
Eli varmaan vähän sama, ko niiden päästöjenkin kanssa... Saataisko me "Kulma-Gate"?
Meinasinkin, että löytyykö täältä foorumiltakaan _yhtään_ 156:sta, jossa olisi sekä kampperi, että kasteri JA kulmat vihreällä?
Etenkin kun joillekin malleille tehtaan arvoja on joskus muuteltu suuntaan tai toiseen (mm. se nollakulma-auraus), jota ei sitten oikeen joka paikassa olekaan tiedossa?
EDIT:
Eli siis suomeksi: ennen hyväksytyt TÚV-laput on nyt 0-eur arvoset ja pitää hankkia kulmalaput, joita et voi saada vihreälle mitenkään? (ps. nämähän on samoja, kuin kolarikorjaukset ja alustamittaukset. Jätkät roikkuu tukivarsissa, jotta saadaan *kaikki* vihreälle ja sitten säädetään se auto niin, kuin halutaan. Eli otetaan tuloste, joka ei vastaa edes totuutta. Mut mikään muu ei auta, katsastusmies sen melkein varmasti tietää ja Trafi luulee olevansa viksu...)
Voin sanoa, että ainakin seuraavissa on ihan 12-16km ajettuna ollut kulmat tehtaan ohjearvojen ulkopuolella;
Fiiatit.
Kiiat.
Mitsut.
Tojotat.
Ainakin monissa - ei välttämättä läheskään kaikissa, aika harvoin noita oikeasti edes ihmetellään. Mutta joskus pihan ympäri koeajaessa luovutushuollon yhteydessä voi alkaa ihmettelemään, että kylläpäs tää vehjes puskee lujaa. Mitään vikaa ei ole, säädöt on vaan "toleransseissa". On ollut yli 4mm heittoja aurauksissa (15", eli todella paljon) ja on niitä semmosiakin ollut, missä ei mene camberit, casterit saatika ajosuunta ihan sinne minne pitäis - etenkin jos takana ei oo säätöä.
EDIT:
Ja vielä kerran edittiä.
Monihan alalla työskennellyt onkin sanonut, että tehtaan ilmoittamat arvot on ne, jotka "olis hyvä olla" - ei ne, mihin ne edes itse pääsee
Eli varmaan vähän sama, ko niiden päästöjenkin kanssa... Saataisko me "Kulma-Gate"?
- Timo
- Viestit: 17
- Liittynyt: 19 Syys 2015, 16:11
- Car(s): Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS 2003
- Paikkakunta: Espoo
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Aquatica kirjoitti:^
Meinasinkin, että löytyykö täältä foorumiltakaan _yhtään_ 156:sta, jossa olisi sekä kampperi, että kasteri JA kulmat vihreällä?
Etenkin kun joillekin malleille tehtaan arvoja on joskus muuteltu suuntaan tai toiseen (mm. se nollakulma-auraus), jota ei sitten oikeen joka paikassa olekaan tiedossa?
EDIT:
Eli siis suomeksi: ennen hyväksytyt TÚV-laput on nyt 0-eur arvoset ja pitää hankkia kulmalaput, joita et voi saada vihreälle mitenkään? (ps. nämähän on samoja, kuin kolarikorjaukset ja alustamittaukset. Jätkät roikkuu tukivarsissa, jotta saadaan *kaikki* vihreälle ja sitten säädetään se auto niin, kuin halutaan. Eli otetaan tuloste, joka ei vastaa edes totuutta. Mut mikään muu ei auta, katsastusmies sen melkein varmasti tietää ja Trafi luulee olevansa viksu...)
Voin sanoa, että ainakin seuraavissa on ihan 12-16km ajettuna ollut kulmat tehtaan ohjearvojen ulkopuolella;
Fiiatit.
Kiiat.
Mitsut.
Tojotat.
Ainakin monissa - ei välttämättä läheskään kaikissa, aika harvoin noita oikeasti edes ihmetellään. Mutta joskus pihan ympäri koeajaessa luovutushuollon yhteydessä voi alkaa ihmettelemään, että kylläpäs tää vehjes puskee lujaa. Mitään vikaa ei ole, säädöt on vaan "toleransseissa". On ollut yli 4mm heittoja aurauksissa (15", eli todella paljon) ja on niitä semmosiakin ollut, missä ei mene camberit, casterit saatika ajosuunta ihan sinne minne pitäis - etenkin jos takana ei oo säätöä.
EDIT:
Ja vielä kerran edittiä.
Monihan alalla työskennellyt onkin sanonut, että tehtaan ilmoittamat arvot on ne, jotka "olis hyvä olla" - ei ne, mihin ne edes itse pääsee
Eli varmaan vähän sama, ko niiden päästöjenkin kanssa... Saataisko me "Kulma-Gate"?
Oikeita pointteja. Asia on juuri näin. Odotan Trafilta päätöstä nyt. Voi olla että menee läpi. Ongelma on että camberit ovat punaisella kuten mainitsit.
Alfa Romeo drivers are Alfa males
- Timo
- Viestit: 17
- Liittynyt: 19 Syys 2015, 16:11
- Car(s): Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS 2003
- Paikkakunta: Espoo
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Jopas jotain! Katsastusmies soitti että katsastus onkin nyt läpi! Aika erikoista, mutta hyvä niin. Joku teki päätöksen jossain, muuten muutoskatsastukset ilmeisesti loppuisivat kokonaan
Alfa Romeo drivers are Alfa males
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Eli tuv-lapussa on edelleenkin imatraa.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Hieno uutinen! Allekirjoittanut kerkesi pistää juttuvinkkiä erääseen vähän neutraalimpaan autoalan julkaisuun, että onko tää nyt ihan oikein jos näin tehdään ja lisäksi ylipäänsä vähän juttua asian tiimoilta.Timo kirjoitti:Jopas jotain! Katsastusmies soitti että katsastus onkin nyt läpi! Aika erikoista, mutta hyvä niin. Joku teki päätöksen jossain, muuten muutoskatsastukset ilmeisesti loppuisivat kokonaan
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Jaahas, tullu vähän lisäselvyyttä, ehkä. Eli uuden lain muutoskatsastuksessa kulmien pitää olla "vihreällä". Wanhaa lakiakin voidaan vielä jossain tapauksessa noudattaa (siirtymäaika) jolloin esim tuv-lapulla on virkaa. Timon tapauksessa on voitu siis ehkä katsoa, että mennään vanhalla. Bc- racinkin tapauksessa mennään siis joka tapauksessa uuden mukaan ja se korkeus laitetaan ylös, mikä katastuksessa on. Se säätövara on sitten ylöspäin. Ja kulmalappu pitää olla sellainen, että kaikki arvot ovat ohjearvojen sisällä. Esim 156:n arvoja en tiedä muita kuin Alfan antamat, toki sportkit arvoja kannattaa käyttää, mutta nekään ei useinkaan riitä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^
Lähde?
Just eilen nimittäin juteltiin asiasta grillimötessä ja olikos nyt Keltsi, kun sanoi ettei missään ole määritelty *mitä* siinä kulmalapussa on.
Eli ei ole vaadittu ohjearvoihin olevia, vaan ainoastaan vaaditaan se lappu (ja mahd. selvitys soveltuvuudesta?)?
Lähde?
Just eilen nimittäin juteltiin asiasta grillimötessä ja olikos nyt Keltsi, kun sanoi ettei missään ole määritelty *mitä* siinä kulmalapussa on.
Eli ei ole vaadittu ohjearvoihin olevia, vaan ainoastaan vaaditaan se lappu (ja mahd. selvitys soveltuvuudesta?)?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Laitoin ylempänä jo, mutta uudestaan osia uuden määräyksen soveltamisohjeesta, jota katsurien käsittääkseni tulee noudattaa:
1.4. Yleiset periaatteet
Rakennemuutokset eivät saa oleellisesti vaarantaa liikenneturvallisuutta. Ainakin seuraavien muutosten katsotaan lähtökohtaisesti aiheuttavan vaaraa:
- kemiallinen ahtaminen
- ns. spinneripölykapselit
- virheelliset pyöränkulmat
- valaisinten pinnoittaminen maalaamalla
- valmistajan yleisen tieliikenteen ulkopuolelle tarkoittamat osat (esimerkiksi off-road use only- tai ei tieliikenteeseen- merkinnällä olevat tai muut vastaavat osat)
3.2.2. Alustan korkeuden muutokset
...Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista) ja tarkastaa valaisinten sijoitusvaatimusten täyttyminen muutoksen jälkeen...
lähde
1.4. Yleiset periaatteet
Rakennemuutokset eivät saa oleellisesti vaarantaa liikenneturvallisuutta. Ainakin seuraavien muutosten katsotaan lähtökohtaisesti aiheuttavan vaaraa:
- kemiallinen ahtaminen
- ns. spinneripölykapselit
- virheelliset pyöränkulmat
- valaisinten pinnoittaminen maalaamalla
- valmistajan yleisen tieliikenteen ulkopuolelle tarkoittamat osat (esimerkiksi off-road use only- tai ei tieliikenteeseen- merkinnällä olevat tai muut vastaavat osat)
3.2.2. Alustan korkeuden muutokset
...Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista) ja tarkastaa valaisinten sijoitusvaatimusten täyttyminen muutoksen jälkeen...
lähde
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Eli jos ei ole lausuntoa sopivista pyöränkulmista, kaikki täytynee hyväksyä enempi tai vähempi...? Tai jos päästään esim. valmistajan joihinkin ilmoittamiin, lähelle, niin on hyvä?
Ja puhutaanko pyöränkulmista myös caster/camber, vai pelkästään aurauksesta? Monestihan ainoastaan auraus on ylipäänsä säädettävissä - eikä läheskään kaikissa sekään kuin edestä...
Ja puhutaanko pyöränkulmista myös caster/camber, vai pelkästään aurauksesta? Monestihan ainoastaan auraus on ylipäänsä säädettävissä - eikä läheskään kaikissa sekään kuin edestä...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Niin, siis kun nuot virheelliset pyöränkulmat lasketaan samaa kastiin kuin nitropullot, niin annettujen arvojen sisällä ja kaikki (auraus, camber ja caster). Tuossahan on listaus, ketkä voi niitä kulma-arvoja antaa. Ei kelpaa meikäläisen "hyvät ne siellä on" ei.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Kävin viime viikolla katsatuskonttorilla kyselemässä, että mitäs tehdään, kun osa arvoista on taatusti ulkona toleranseista. Tällä asemalla oltiin sitä mieltä, että TUV-paperi ja todistus kulmien säätämisestä riittää, vaikka camberit olisivatkin punaisella. Lukivat niitä lokakuun alussa voimaan tulleita pykäliä eivätkä löytäneet syytä hylätä. Taitaa olla konttorikohtaista tulkintaa tarjolla...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^varmasti onkin tulkintaa vielä. Tähän voipi tulla vielä tarkennuksia. Wanhan lain soveltamisohjeissa muistaakseni oli tärkeää se, että ei kovasti ole puolieroa. Onhan se nyt selväkin, että jos toisella puolella pyörä on pystyssä ja toisella puolella -2 astetta camperia, niin jotain feelua on.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^^
Tulkinnanvaraisuus ftw.
Etenkin kun ideana oli helpottaa... Ennen oli "VAIN TUV! VAIN KOVA LAPPU!" nyt on sit "Joo, joku lappu. Ei toi kyl kelpaa (meillä), mee naapuriin. Sinne kelpaa..."....
Huoh.
Tulkinnanvaraisuus ftw.
Etenkin kun ideana oli helpottaa... Ennen oli "VAIN TUV! VAIN KOVA LAPPU!" nyt on sit "Joo, joku lappu. Ei toi kyl kelpaa (meillä), mee naapuriin. Sinne kelpaa..."....
Huoh.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Entäpäs sitten, kun mun 166:ssa on alustasarja merkattu rekisteriotteeseen. Mitat keskiöstä lokarinkaareen ja jopa muutosprosentti (2%) lukee lapuissa. Mites jos nyt menen ja vaihdan autoon alkuperäisen pituiset jouset? Silloinhan auto ei enää ole sitä mitä otteessa lukee, joten pitääkö se periaatteessa tai jopa käytännössä muutoskatsastaa taas?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^merkillistä kyllä, tuo 2% kertavähennys sisältää loputtoman määrän jousimuutoksia
"puhun niin totta kuin osaan"
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Ei saatana, tuntuu kyllä ihan hullulta muutoskatsastaa auto tuon takia. Hullulta mutta omalla kierolla tavallaan myös loogiselta.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^^Vaihtamalla alkuperäisiin on ymmärtääkseni mahdollisuus päästä niistä prosenteista jopa eroon.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Raikka
- Viestit: 199
- Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
- Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Käväsin tänään katsastamassa oman pelin ja samalla muutos katsastettiin nuo Novitecin 45mm madallus jouset, läpi meni kun oli tuv lappu ja pöytäkirja ohjauskulmista. Kysäisin tuosta kulma hommasta aikaisemmin inssiltä ja vastaus oli tämä, siis Hyvinkäällä. Ensi sijaisesti säädetään tehtaan arvoihin, mutta jos ei onnistu säädetään jousivalmistajan ilmoittamiin arvoihin (mistä ne nyt sitten löytyykään).
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Nonniin joo tämä mainittu tapaus oli 156 ja katsastettiin tammikuussa kyseisellä asemalla ilman ongelmia, vaikka camberit oli punaisella.Ghost kirjoitti:Kävin viime viikolla katsatuskonttorilla kyselemässä, että mitäs tehdään, kun osa arvoista on taatusti ulkona toleranseista. Tällä asemalla oltiin sitä mieltä, että TUV-paperi ja todistus kulmien säätämisestä riittää, vaikka camberit olisivatkin punaisella. Lukivat niitä lokakuun alussa voimaan tulleita pykäliä eivätkä löytäneet syytä hylätä. Taitaa olla konttorikohtaista tulkintaa tarjolla...
Kävin tänään näyttämässä 159:ä vuosikatsastuksessa ja samalla muutoskatsastamassa Eibachit. Tai se oli suunnitelma. Muutoskatsastus ei onnistunut ja hylky tuli, koska kaikki pyöränkulmat ei ole "vihreällä". Ei puhettakaan, että olisi puhumalla selvinnyt. Onko joku saanut auton muutoskatsastettua ilman, että kaikki arvot on vihreällä? Tässä ei kai ole muuta mahdollisuutta kun alkaa tilailemaan niitä ylätukivarren puslia, missä on säätö.
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^75 Turbon alusta muutoskatsastettiin keväällä, vaikka camberit oli punaisella. Inssi totesi että asia on pitkälti heidän päätettävissä. Oli jutellut asiasta pitkä pätkät Trafin kanssa ja tuo oli lopputulema.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Minä oon kaks 75 alustaa muutoskatsastanut ja kummallakaan kerralla ei ole edes kysytty pyöränkulmien säätölappua..Eero kirjoitti:^75 Turbon alusta muutoskatsastettiin keväällä, vaikka camberit oli punaisella. Inssi totesi että asia on pitkälti heidän päätettävissä. Oli jutellut asiasta pitkä pätkät Trafin kanssa ja tuo oli lopputulema.
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Tuostahan se varmaan kiikasta; tämä kaveri ei juuri jutellut, ei minun, eikä kollegoidensa kanssa. Tuskin Trafinkaan kanssa. Päätösvaltaa käytti kyllä ja vaati vielä säätölappuun tekijän allekrjoituksen.Eero kirjoitti:^75 Turbon alusta muutoskatsastettiin keväällä, vaikka camberit oli punaisella. Inssi totesi että asia on pitkälti heidän päätettävissä. Oli jutellut asiasta pitkä pätkät Trafin kanssa ja tuo oli lopputulema.
On nyt kyllä vähän neuvoton olo. Näyttää säädettävät puslat maksavan pari sataa, uudet säätödokumentit ja uusintakatsastus päälle niin on 300€ palanut katsastusjumalan alttarille. Kaljaakin menee kun vastentahtoisesti alkaa puslia vaihtamaan.
- Moritz
- Viestit: 200
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
- Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87. - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Ihme vittuilua.. 166:n muutoskatsastin viime kesänä Eibachin 30 mm madaltavilla vietereillä ja inssi otti selvää, että Eibach ei vaadi pyöränkulmien säätöä. TUV-todistus tottakai piti näyttää...
Varuiks oli kyllä kulmiensäätölaput mukana kahtena eri versiona... Muistaakseni arvot jälkeen sekä se toinen lappu missä camberit oli hienoisesti punaisella
Ja edittiä... Otsikonkin olisi voinut sisäistää Heinäkuussa oli sit ilmeisesti eri meininki kun lokakuun alun jälkeen
Varuiks oli kyllä kulmiensäätölaput mukana kahtena eri versiona... Muistaakseni arvot jälkeen sekä se toinen lappu missä camberit oli hienoisesti punaisella
Ja edittiä... Otsikonkin olisi voinut sisäistää Heinäkuussa oli sit ilmeisesti eri meininki kun lokakuun alun jälkeen
Jarru on vauhdin surma...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^^
Toiselle konttorille ja/tai inssille juttelemaan. "Miks nää kelpas ennen lokakuun helpotuksia mut ei enää?".
Ja edelleen: auttaako se, että kulmiensäätäjä (esim. joku huoltofirma) kirjoittaa ja allekirjoittaa paperin, jossa todetaan jotain siihen suuntaan ettei yli/ali oleva camber/caster aiheuta vaaraa?
Ja ainakin joissakin kulmiensäätösoftissa voi valita auton ja sitten tehdä ihan custom-arvot, joita voi tietysti hieroa niin notta lappu näyttää vihreeltä...
Toiselle konttorille ja/tai inssille juttelemaan. "Miks nää kelpas ennen lokakuun helpotuksia mut ei enää?".
Ja edelleen: auttaako se, että kulmiensäätäjä (esim. joku huoltofirma) kirjoittaa ja allekirjoittaa paperin, jossa todetaan jotain siihen suuntaan ettei yli/ali oleva camber/caster aiheuta vaaraa?
Ja ainakin joissakin kulmiensäätösoftissa voi valita auton ja sitten tehdä ihan custom-arvot, joita voi tietysti hieroa niin notta lappu näyttää vihreeltä...
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Mulla kelpas Tuv todistus. Inssi kysäs koska alustasarja on asennettu,,kun sanoin että viimekeväänä niin sano että sitte riittää tuv lappu pelkästään. Mittas vaan navan ja kaaren välit ja sillä selvä. Olishan mulla ollu säätölaputkin viimekeväältä joista etupää on vihreällä mutta takapää punasella, lievästi.Niitä ei tarvinnu näyttää.Autossa on -30mm eibachit ja säädöt tehtiin tehtaan sportalustan arvoilla Vianorilla.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Lainaan itseäni "tyhmiä159:stä" -ketjusta.
Ghost kirjoitti:Kävin toisella konttorilla, missä dynaaminen kolmen katsastusmiehen tiimi pohti asiaa ja totesi, että ei missään vaadita kaikkien arvojen olevan toleransseissa. Symmetriset pitää olla. Olisivat toimittaneet katsastuksen välittömästi jos vaan olisi ollut auto mukana. Taidan käydä ensin rähjäämässä siellä hylkäystä tarjonneella asemalla.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^
Nyt oikeesti laittakaa juttua vaikka Moottori-lehden toimitukselle, iltakakoille yms.
Näitä keissejä on monia ja siitä sais ihan oikeasti hyvääkin stooria... Minähän laitoin jo heti alkuunsa, jolloin Moottorissa olis ollut kiinnostustakin, mutta k.o keissi taisi kuolla kasaan esimerkkien vähyyden tjsp takia.
Nyt oikeesti laittakaa juttua vaikka Moottori-lehden toimitukselle, iltakakoille yms.
Näitä keissejä on monia ja siitä sais ihan oikeasti hyvääkin stooria... Minähän laitoin jo heti alkuunsa, jolloin Moottorissa olis ollut kiinnostustakin, mutta k.o keissi taisi kuolla kasaan esimerkkien vähyyden tjsp takia.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
1.5.2016 on tullut voimaan uusi määräys muutoksiin, päivitetttyä soveltamisohjetta en löytänyt.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^Tuossa määräys:
http://www.trafi.fi/filebank/a/14619279 ... aminen.pdf
Ja uutta soveltamisohjetta ei ole tullut vissiin sen takia, koska ei tuossa määräyksessä näytä olevan mitään muuta muuttunut kuin E85-muutokset.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14619279 ... aminen.pdf
Ja uutta soveltamisohjetta ei ole tullut vissiin sen takia, koska ei tuossa määräyksessä näytä olevan mitään muuta muuttunut kuin E85-muutokset.
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S - Paikkakunta: Salo
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Itsellä oli kanssa oikeen taisteluiden takana muutoskatsastus jousien laitosta. Katsurit olivat erimieltä nelipyörä suuntauksesta tuloksesta. Pienen viilauksen kanssa pääsin kuin pääsinkin läpi. Mutta kyseinen kokemus antoi selvän ajatuksen itselle että auton katsastus on täysin mielivaltaista toimintaa. Jos katsurilla on huono päivä nii sen kyllä huomaa hylkäystä hakemalla haetaan tai jos ei muuten niin se "aiheutetaan" vaikka vikaa ei olisikaan
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Alkaa olla farssi. Nyt tälläkään katsastusasemalla ei kelvannut. Katsuri, joka mielestäni oli mukana kun asiaa pähkittiin sanoi nyt, että eivät voi katsastaa, kun ei ole kulmat toleransseissa. On tää perkele järjetöntä. Ei kai tässä auta kun mennä ostamaan uudet vakiojouset, vanhat etujousetkin meni jo roskiin katkenneitten takajousien seuraksi.Ghost kirjoitti:Lainaan itseäni "tyhmiä159:stä" -ketjusta.
Ghost kirjoitti:Kävin toisella konttorilla, missä dynaaminen kolmen katsastusmiehen tiimi pohti asiaa ja totesi, että ei missään vaadita kaikkien arvojen olevan toleransseissa. Symmetriset pitää olla. Olisivat toimittaneet katsastuksen välittömästi jos vaan olisi ollut auto mukana. Taidan käydä ensin rähjäämässä siellä hylkäystä tarjonneella asemalla.
Haluaako joku ostaa ihan hyvän muutoskatsastamattoman viisysin? Onko kellään jemmassa 3.2. SW:n vakiojousia?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^
onko TUV-lappu? Jossakin on toiminut sekin...
PS.
Suomi, ainoa maa koko paskassa maailmassa, jossa "helpotus" tarkottaa sitä, että vanha paperilappu lakkaa kelpaamasta ja tilalle vaaditaan paljon kalliimpaa operointia...
PS.
Photoshoppia paperille ja seuraava konttori?
onko TUV-lappu? Jossakin on toiminut sekin...
PS.
Suomi, ainoa maa koko paskassa maailmassa, jossa "helpotus" tarkottaa sitä, että vanha paperilappu lakkaa kelpaamasta ja tilalle vaaditaan paljon kalliimpaa operointia...
PS.
Photoshoppia paperille ja seuraava konttori?
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Hmm, mielenkiintoista. Olisi kiva kuulla foorumillakin kirjoittelevien katsastus alan ammattilaisten mielipide asiaan. Ei tunnu olevan tosiaankaan mitään selvää linjaa tässä asiassa.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Ja edelleen:
Uutisvinkkejä nyt tosta paskasta kaikille sopiville tahoille iltapaskoista lähtien.
Kyllä siihen saadaan järkeä, kun tarpeeksi moni taho alkaa uutisoimaan. Todennäköisesti "normienpulku" aiheuttaa "normienkiristystä" ja sitämyöten paska osu tuulettimeen.
Ainiin, kannattaa muistaa vaatia myös sitä, että sit joka ikisen tuliterän auton kulmat *TÄYTYY* olla vastaavissa toleransseissa, kuin näissä muutoskatsastuksissa.
Koska paljon on tuliteriä autoja, jotka EI ole kaikilta arvoilta edes lähes toleransseissa, jos puhutaan pienistä heitoista. 156 ja 159 kulma-arvot on todella tarkat, sitten esim. jonkun pösön arvohaitari on "hieman" laajempi, muistaakseni ainkin 207:n kohdalla.......
Uutisvinkkejä nyt tosta paskasta kaikille sopiville tahoille iltapaskoista lähtien.
Kyllä siihen saadaan järkeä, kun tarpeeksi moni taho alkaa uutisoimaan. Todennäköisesti "normienpulku" aiheuttaa "normienkiristystä" ja sitämyöten paska osu tuulettimeen.
Ainiin, kannattaa muistaa vaatia myös sitä, että sit joka ikisen tuliterän auton kulmat *TÄYTYY* olla vastaavissa toleransseissa, kuin näissä muutoskatsastuksissa.
Koska paljon on tuliteriä autoja, jotka EI ole kaikilta arvoilta edes lähes toleransseissa, jos puhutaan pienistä heitoista. 156 ja 159 kulma-arvot on todella tarkat, sitten esim. jonkun pösön arvohaitari on "hieman" laajempi, muistaakseni ainkin 207:n kohdalla.......
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
TUV-lappu on, jouset on uudet Eibachit.
Tuosta Trafin soveltamisohje:
http://www.trafi.fi/filebank/a/14436183 ... versio.pdf
Ja tästä autoharrastajat.fi tulkintaohje
http://autoharrastajat.fi/wp-content/up ... taohje.pdf
Jos ei muuta, niin ainakin vaadin kirjalliset perustelut hylkäämiselle:
Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on tuoreessa ratkaisussaan (Dnro 4505/4/14)
vahvistanut, että katsastuspäätös on luonteeltaan hallintopäätös, joka on perusteltava siten kuin
hallintolaissa säädetään. Tämä tarkoittaa, että päätös on annettava kirjallisesti ja siinä ilmoitettava
sovelletut lainkohdat tai muut säädökset.
Jos on innostusta, niin mun puolesta tämän keskustelun voi linkata jollekin kiinnostuneelle. Mä en jaksa.
Tuosta Trafin soveltamisohje:
http://www.trafi.fi/filebank/a/14436183 ... versio.pdf
Ja tästä autoharrastajat.fi tulkintaohje
http://autoharrastajat.fi/wp-content/up ... taohje.pdf
Jos ei muuta, niin ainakin vaadin kirjalliset perustelut hylkäämiselle:
Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on tuoreessa ratkaisussaan (Dnro 4505/4/14)
vahvistanut, että katsastuspäätös on luonteeltaan hallintopäätös, joka on perusteltava siten kuin
hallintolaissa säädetään. Tämä tarkoittaa, että päätös on annettava kirjallisesti ja siinä ilmoitettava
sovelletut lainkohdat tai muut säädökset.
Jos on innostusta, niin mun puolesta tämän keskustelun voi linkata jollekin kiinnostuneelle. Mä en jaksa.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
On kyllä mielivaltaista touhua! Eihän tässä kohta uskalla enää ostaa autoa jos siinä ei ole valmiiksi merkattu alustasarjaa otteeseen (vähän huonosti on tupannnu omat autot pysymään vakio korkeudella).
Voimia Ghostille. Toivotaan että tällä olisi onnellinen loppu.
Voimia Ghostille. Toivotaan että tällä olisi onnellinen loppu.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^^Miten olis se kulmien tarkastuslappu, jossa raja-arvoja on kustomoitu camber- ja caster-kulmien osalta?
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^Se olisi hyvä, mutta mistäpä sellaisen saa?
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Edit: Sisältö poistettu väärinymmärysten välttämiseksi.
Edit2: Aiemmalla kommentillani en todellakaan siis tarkoita mitään photoshop-lappua, jossa väärennetään mitattuja kulma-arvoja.
Edit2: Aiemmalla kommentillani en todellakaan siis tarkoita mitään photoshop-lappua, jossa väärennetään mitattuja kulma-arvoja.
Viimeksi muokannut Jarsan, 01 Kesä 2016, 00:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Tuu käymään Oulussa niin käydään hakemassa siihen leima
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Tulisi mieleen ettei tossa nyt virheellisillä kulmilla lähtökohtaisesti tarkoitettais näitä nyky tuning vehkeitä missä on -10' camberia joka kulmassa kun "näyttää niin hyvältä". Tuskin ovat kovin hyviä ajaa..Ihmettelen edelleen miksei katsurin ammattitaitoon luoteta vaan kaikki määritellään ja säädetään tarkoilla säännöillä ilman tulkinnan varaa. Mutta kun kaikkea ei pysty yksiselitteisesti säätämään. Esim miksei xenonit kelpaisi,jos valokuvio ja suuntaus ok? Meillä on pimeää n.10kk vuodessa,joten eiköhän paremmat valot olisi turvallisuutta. Leimalla voitaisiin todeta kuvio ja suuntaus ja kirjata otteeseen kaasupurkausvalot..Jos joku haluaa ajaa harittavalla autolla hivenen reilummalla camberilla,kun vakio setupilla auraa ja camber on nolla eikä ajettavuus miellytä,niin miksei tätäkin jätetä ammattitaidon varaan ja katsuri toteaa,että ok,ajoneuvo on edelleen hyvä ajettava ja hallittava ja kulmat järkevät. Ei,koska sääntöSuomi ja mielummin kielletään kaikki. Huomatkaa että tuossa mainitaan " ainakin seuraavat on kielletty" eli jätetään vara,jotta voidaan kieltää lisää.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- Copyright
- Viestit: 84
- Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
- Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
"Kaveri kerto" et oli paintilla muokannu suuntauslappua ja käyny näyttämässä konttorilla. Läpi meni. Ei niillä oo mitään laitteita millä mitata et pitääkö paikkansa... Tuosta uudistuksesta oli sen verran hyötyä ittelleni että noita mun coilovereita ei ois saanu mitenkää laillisesti katsastettua muuten koska niissä ei oo TüV-hyväskyntää.
Ite oon sitä mieltä et jos kerta itse katsurikaan ei tiedä missä mennään nii sit on ihan fucking sama mitä tekee...
Ite oon sitä mieltä et jos kerta itse katsurikaan ei tiedä missä mennään nii sit on ihan fucking sama mitä tekee...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Aquatica kirjoitti:Photoshoppia paperille ja seuraava konttori?
Copyright kirjoitti:"Kaveri kerto" et oli paintilla muokannu suuntauslappua ja käyny näyttämässä konttorilla.
Näitä ideoita ei sitten jatkossa enää julkisesti kiitos!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^Kyseessähän on asiakirjan väärennös, josta taitaa olla ihan suhteellisen kohtalaiset sanktiot ja rekisterimerkintä. Tulee siinä madallukselle oma hintansa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta