QV ongelmia edelleen, auttakee!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

QV ongelmia edelleen, auttakee!

Viesti Kirjoittaja Giri »

Ei tullut pakokaasut kondikseen vaikka seuraavat toimenpiteet tehty:
- jako tsekattu, ok
- Treen autosähkön pojilla käytetty, vikaa ei löytynyt mistään paitsi motronic boxista heidän mukaan :crazyeyes:
- tulpat uusittu
- huohotin tsekattu ja pesty, ei ollut tukossa
- lambda vaihdettu

Anturit siis boschin mukaan ok, vaihdoin lambdan vaan varmuuden vuoksi. Ostin juuri saksan ebaystä käytetyn motronic boxin hintaan 84eur postikuluineen. Saas nähdä auttaako.

What next??? Pistänkö itsekin koslan ebay:hin myyntiin osiksi? Hitto, olis vaan pitänyt tuoda sieltä sveitsistä joku kaasarivehje esim 70-luvun GTV 1750 tms niin ei pal tarttis tällasista kärsiä.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Katalysaattori?

Venttiilivälykset :oops: ?
Kuulostaa tyhmältä, tiedän kyllä. Mutta ainakin vanhemmissa (lue E30-kori) Bemareissa jopa venttiilivälykset vaikuttaa, kuulemma.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

155:ssa kaikkien edullisten keinojen (tulpat, lambda, ilmansuodatin, huohotin) jälkeen hommasin uuden katalysaattorin ja sillä pakokaasuarvot saatiin uudenveroisiksi. Toimimattomalla katilla ei 155 aivan päässyt raja-arvojen sisälle, vaikkei kaukana tässä tapauksessa liikuttukaan.

Kohtuullisen hintainen keino kokeilla asiaa on sovitella tarvikekatti alkuperäisen paikalle (varaosaliikkeissä 155 2.0 TS:lle riittävä maksoi 150e). Jos riittävän isoa tarvikepönttöä ei löydy, niin voi kai alimittaisenkin pieneksi hetkeksi (=katsastuksen ajaksi) paikalleen asentaa... :mrgreen:

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Nelli kirjoitti:Katalysaattori?

Venttiilivälykset :oops: ?
Kuulostaa tyhmältä, tiedän kyllä. Mutta ainakin vanhemmissa (lue E30-kori) Bemareissa jopa venttiilivälykset vaikuttaa, kuulemma.
Tuossa moottorissa on jo hydrauliset venttiilinnostimet :wink:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Onko HC:t pielessä ja minkä verran, vai onko kaikki arvot pielessä?

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

HC on maksimissaan 200:n luokkaa, mutta arvo vaihtelee tosi paljon sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla. Välillä jopa käy reilusti sallitun puolella. Samoin CO vaihtelee rajusti. Ei pääse missään vaiheessa ihan sallittuun mutta maksimit 5:n luokkaa. Happimäärä normaalin puitteissa koko ajan. Kuulostaa vähän siltä että pakoputkivuotaisi jostain välillä eli kun on ajettu ja sitten lyhyen seisomisen jälkeen taas startataan niin pitää sellaista ritinää jollaista mopon pakokutken ja sylinterin pakoaukon välistä joskus tuli kun oli huono pakotiiviste. Mutta jos vuodosta johtuisi niin eikö happimäärän pitäisi nousta korkeaksi? Lambdakin on alle sallitun eli 0,84

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Eikös toi lambda arvo oo tosi, jopa liiankin alhanen? Taitaa käydä aika laihalla :?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

eltsu kirjoitti:Eikös toi lambda arvo oo tosi, jopa liiankin alhanen? Taitaa käydä aika laihalla :?
Siis todella rikkaalla, 0.84 lambdalla :wink:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kuulostaako sytkäkatkoilta? Eli johdot, jakaja? Pimeässä konepellin alle kurkkimaan vesipullon kanssa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mitenkäs on tuon polttoaineen saanti / ruiskujen kunto. Oma 156:nen ei meinannut mennä millään läpi katsastuksen hc:t oli yli 250 tyhjäkäynnillä. Vika korjaantui kun kiristin polttoainepumpun kunnolla kiinni tankkiin, jonka jälkeen tankissa oli taas alipaine. Samalla tosin vaihdettiin lambda toiseen kertaa, mutta tämä tuskin enää vaikutti asiaan.

Toisaalta vika voisi olla likaisessa / vioittuneessa ruiskusuuttimessa joka vain kusee bensaa läpi. Tämän ongelman voi yrittää paikallistaa infrapunalämpömittarilla esim pakosarjasta, se sylinteri joka käy kylminpänä on viallinen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

alfa 156 v6 kirjoitti:
eltsu kirjoitti:Eikös toi lambda arvo oo tosi, jopa liiankin alhanen? Taitaa käydä aika laihalla :?
Siis todella rikkaalla, 0.84 lambdalla :wink:
Niin juuri... muistin asian äkkiseltään ihan toisin päin :oops: toi lambda-arvohan on lähellä optimaalista jos tehoa haetaan, taloudellisuus tosin voi hieman kärsiä mutta kuka siitä välittää :-D
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Kuulostaako sytkäkatkoilta? Eli johdot, jakaja? Pimeässä konepellin alle kurkkimaan vesipullon kanssa.
Kiitoksia neuvoista! Pari lisäkyssäriä:

Mitä sen vesipullon kanssa tehdään?

Joo, ruiskusuutinten toimintatestaus painemittarilla on ohjelmassa, mutta eikö viallinen suutin pitäisi näkyä jotenkin sytytystulpassa? Kaikki kun olivat ihan kauniin vaaleanruskeita.

Mistäs sellasia infrapunalämpömittareita saa?

Ei kai viallinen kattikaan ihan tuollaisia arvoja voi aiheuttaa? Ebayssä näytti kyllä olevan 24V katti myytävänä 100:n egeen. Pitäisköhän huutaa.

Alipaine tuntuu tankissa olevan ajon jälkeen mikä viittaisi tukkeutuneeseen tankin huohotinputkeen tms. Voisko sellainen kuitenkaan aiheuttaa rikasta seosta?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

24v:ssähän on suorasytytys, eli korkeajännitepuolella ei oikein voi olla muuta vikaa kuin pimahtanut puola. Onhan testattu, että auto käy kaikilla mukeilla? Kutosessa vajaapyttyisyyttä ei huomaa yhtä helposti kuin nelosessa.

Itsellä likaiset ruiskusuuttimet näkyivät tulpissa erittäin selvästi, olivat kokonaan mustan röhnän peitossa. Jos tulpat ovat oikean väriset niin tuskin sumut vuotavat ainakaan niin paljon ettei mene leimasta läpi.

Tukkeutunut huohotin tosiaan sotkee seoksen, en varmaksi tiedä että miksi mutta niin vaan näkyy tekevän. Kannattaaa varmaan tutkia huohotusjärjestelmä jos venakopassa on painetta. Mutta eikös siellä pitäisi olla yli- eikä alipainetta jos huohotin on tukossa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Giri kirjoitti:Alipaine tuntuu tankissa olevan ajon jälkeen mikä viittaisi tukkeutuneeseen tankin huohotinputkeen tms. Voisko sellainen kuitenkaan aiheuttaa rikasta seosta?
Rasvis kirjoitti:Tukkeutunut huohotin tosiaan sotkee seoksen, en varmaksi tiedä että miksi mutta niin vaan näkyy tekevän. Kannattaaa varmaan tutkia huohotusjärjestelmä jos venakopassa on painetta. Mutta eikös siellä pitäisi olla yli- eikä alipainetta jos huohotin on tukossa?
Tankki vai vena vai molemmat?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Äh, sössin :oops: Niin puhe oli siis tankin eikä moottorin huohottimesta.

Jos bensan paluuputki olisi tukossa niin nousisikohan bensanpaine liian ylös?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:24v:ssähän on suorasytytys, eli korkeajännitepuolella ei oikein voi olla muuta vikaa kuin pimahtanut puola. Onhan testattu, että auto käy kaikilla mukeilla? Kutosessa vajaapyttyisyyttä ei huomaa yhtä helposti kuin nelosessa.
Paitsi käyntiäänestä. Ainakin mulla tossa kovilla pakkasilla kävi välillä kylmänä vajailla ja kyllä sen kuuli. Eikä ottanu kierroksiakaan kovin hyvin.

Pakoputken vuoto tulee kyllä myös mieleen. 33:ssa aikanaan pakarissa oli vuoto ennen lambdaa joka sotki käyntiä ja päästöarvoja.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Kyllä kai yhden pytyn sytytysongelma näkyisi tulpassa? Tyhjäkäyntikierrosluku on aika matala lämpimänä eli n.650rpm mutta senhän se liian rikas seoskin jo aiheuttaa. Pitää käydä läpi kaikki pakoputkiliitokset ennen lambdaa ja nuo tankin huohotin/paluuputket myös. No Motroniccikin tulee mutta jos se ei auta niin siitä voi sitten tehdä tuningboxin.

Ja tehoa tuossa piisaa eli kyllä se bensaa saa ja sytkät toimii ainakin kaasu pohjassa ja korkeilla kierroksilla. Ei ihan GTA:n veroinen kulkija, mutta aivan eri luokkaa kuin 12-tappinen V6. Tosin vääntöä on vähemmän alakierroksilla mutta se lienee normaalia ja tiedostettu ominaisuus.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pääseekös tuossa säätämään motronicia siitä säätöpyörästä sieltä kannen alta... :roll: , heh, koittakaa ymmärtää :oops: .
Eikös se vaikuta seoksiin...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Nelli kirjoitti:Pakoputken vuoto tulee kyllä myös mieleen. 33:ssa aikanaan pakarissa oli vuoto ennen lambdaa joka sotki käyntiä ja päästöarvoja.
Eikös tämmösen huomaa kohtuu helposti kohonneina happiarvoina. Tai näin ainakin mulla oli vanhassa koslassa.

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Alfissimo kirjoitti:Pääseekös tuossa säätämään motronicia siitä säätöpyörästä sieltä kannen alta... :roll: , heh, koittakaa ymmärtää :oops: .
Eikös se vaikuta seoksiin...
ilmia voi vähäsen säätää mutta boschin pojat sitä säätivätkin ja saivat arvoja hiukan alas. Tietääkseni se on tarkoitettu ainoastaan tyhjäkäynnille

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Nyt kun bensansyöttö on kunnossa, tehostamaan hengitystä eli vapaammin ilmaa koneelle ja seos laihenee :mrgreen: Onkos ilmanputsari kuinka tukossa?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Näyttää ihan uudelta. Pitää varmaan laittaa kartiosuodatin niin laihenee seokset :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Antijape kirjoitti:
Nelli kirjoitti:Pakoputken vuoto tulee kyllä myös mieleen. 33:ssa aikanaan pakarissa oli vuoto ennen lambdaa joka sotki käyntiä ja päästöarvoja.
Eikös tämmösen huomaa kohtuu helposti kohonneina happiarvoina. Tai näin ainakin mulla oli vanhassa koslassa.
Tulos taitaa riippua siitä onko vuoto ennen lambdaa vai sen jälkeen. Jos ennen niin matolaatikko luulee seosta laihaksi ja antaa lisää kakkua, jos jälkeen niin pakokaasuanalysaattori näyttää laihaa vaikka moottorinohjaus on tilanteen tasalla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Näin mäkin yritin päätellä, mutta boschinmiehet väittivät kivenkovaa että kyllä se näkyis kohonneena happimääränä. Taitaa kuitenkin olla viisasta ottaa tuokin mahdollisuus todesta ja käydä liitokset läpi. Yhdestä kohtaa juuri ennen lambdaa nimittäin näkyy vähän mustaa, ihan kuin vuotoa olisi ollut.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Kyllä se kai tosiaan näkyy happiarvossa jos putki vuotaa, ainakin katsastus mies joskus väitti niin :-D Mutta jos vuoto on ennen anturia, varmaan sekottaa tyhjäkäynti seoksia...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Kyllä mun mielestä kuulostaa siltä, että joku pytty sytyttää välillä ja välillä ei. Siitä voimakas HC-vaihtelu. Joku sytytyspiuha ei taida täysin kuitenkaan toimia.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Sitä sytkänjohtoa minäkin epäilin mutta jos kerran ilman jakajaa ja johtoja niin eipä se sitten. Se vesipullo on sitä varten että sumuttaa sytkäjohtojen päälle niin läpilyönnit ilmenee paremmin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itsellä ei ole ollut noita suorasytkä vehkeitä mutta työmaallahan ne oli niitä järkiään. Niitä "kipinä"yksiköitä paloi kyllä muutama. Muistelen että mm. laitteen huono maadoitus polttaa sen, ja autoa ei kärsi käynnistää että niiden nokassa ei ole tulppia. Noissahan lisäksi se ongelma että oskiloskoopin kytkentä vaikeaa. Ohjeena GM:llä oli että rakennettiin teline mikä oli hyvin maadoitettu ja siihen tulpat ja "kipinä"moduuli, sen jälkeen vain käynnistystä ja katsottiin että joka tulppa antoi kipinää.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Yhtä sytytysyksikköä on korjattu eristysnauhalla. Saakohan niitä kumiputkiosia erillisinä vaikka kaipa erkkarikin toimii jos kumieriste on rikki.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

En usko että mitään osaa saa siihen erikseen. Silleen tuo sytkä ongelma passaisi että on HC korkea ja Lambda olisi sekaisin palamattoman polttoaineen takia. Aika pitkälle pärjää perusmittauksilla. Sylinterin palotapahtumahan on kiinni ilma/pa-seoksesta, puristuksesta ja sytytyshetkestä. Muut ei suoranaisesti vaikuta siihen. Esim.lämpätila on vain seurannaisvaikutus (vaikutus puristukseen/seokseen) Vanhassa kaasari vehkeessähän oli vain 3 muuttujaa. Nyt anturit ja "aivot" määräävät suurimman osan palotapahtumasta. Mutta vaikeat tapaukset kannattaa aloittaa aina perusmittauksilla puristus, seos, läpilyönnit yms. Oikeastaan kaikkien antureiden mittaukseen riittää perusyleismittari. "Vaikein" on juuri nuo aivot. En väitä Treen mittauksia virheelliseksi mutta uskon ja väitän että vika diagnoosi on 90% arvaus. Ehkäpä se on oikea ja kun kerran lasku on kirjoitettu niin tietty pitää olla vastaus olemassa. Varmaan töissä meni sormien läpi ja seurattua satoja tapauksia ja aivot olivat niistä vain muutamassa tapauksessa todellisia syyllisiä. Ilmavuoto lambdan lähellä vaikuttaa seokseen yms ihan arvaamattomasti. Eli kannattaa pakosarja yms. tarkistaa. (meillä oli tapaus missä loppujen lopuksi purettiin 2 Corsaa osa osalta ja heitettiin rikkinäiseen ehjästä. Vika oli ihan mikroskooppisessa halkeamassa lambda-anturin kierteessä).
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

mites onko ko koslassa tyjäkäynti motooria tai mikä hemmetti se nyt sitten oikeelta nimeltä onkaan jos irrotat siitä virtajohdon niin mitä arvoille käy? ainakin mulla aittaa kun annan jenkaa ja pistän johdon takas hetken hyvät... noh en ko autoo tunne joten paha mennä sanomaan mitään...
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Vastaa Viestiin