Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Monza kirjoitti:159 TBi , 93 tkm ajettu, vasemmalla edessä kolisee, olen melko varma että tuosta nurkasta se ääni tulee. Etupyörän laakerinvaihdossa pyysin vilkaisemaan, että mikä siellä kolisee. Ei kuulemma ollut väljää missään, takaa sensijaan löysivät väljää koiranluista molemmin puolin.

Mikä tuolla edessä voi kolista, ääni tulee lähinnä terävissä kuopissa. Samaten joskus kun kääntää tapista tappiin, niin "kopsahtaa". Oliko siellä joku iskarin "laakeri" mikä voisi tehdä tätä?
Nyt vasta hokasin, että miksi joskus kolisee ja joskus ei. Kolisee selvästi jos kaartaa oikealle, mutta vasemmalle mennessä ei. Suoraan ajo sitten siihen puoleenväliin. Ääni on pikkuhiljaa kovenemassa, joten eiköhän sieltä joku huolto joskus jotain väljää löydä. Tai sitten pyydän jopa katsuria tutkimaan tarkemmin.

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Pitäisi tehdä eka omatoiminen öljynvaihto vm -08 1,9 jtdm:ään. Motonetissa kerrottiin, että suodattimia tähän autoon löytyy kahta mallia. Soitto merkkihuoltoon kertoi saman, edes alustanumerolla eivät voineet sanoa tarkkaan mikä sopii.
Voiko ö-suodattimen mallin päätellä jotenkin, vain pitäisikö ostaa varmuuden vuoksi molemmat?

OuZei
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Heinä 2015, 20:11
Car(s): 159 2.2JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OuZei »

pohjalainen kirjoitti:Pitäisi tehdä eka omatoiminen öljynvaihto vm -08 1,9 jtdm:ään. Motonetissa kerrottiin, että suodattimia tähän autoon löytyy kahta mallia. Soitto merkkihuoltoon kertoi saman, edes alustanumerolla eivät voineet sanoa tarkkaan mikä sopii.
Voiko ö-suodattimen mallin päätellä jotenkin, vain pitäisikö ostaa varmuuden vuoksi molemmat?
Ei ole faktatietoa, mutta nopea googlaus kertoi, että ennen 3/2008 ö-suodin on tällainen ja 3/2008 eteenpäin tällainen. Toisaalta jos meinaa osat jostakin lähinurkilta hankkia niin sama ostaa molemmat ja palauttaa sitten se joka ei sopinut.

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Ostan molemmat. Sittenhän sen tietää.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Vainio kirjoitti:Samaa litkua oon käytänyt ja öljyä mennyt 15tkm vaihtovälillä n. 0,3 litraa. Metrejä kertynyt tohon omaan yksilöön 340tkm. Ei varmaan öljyistä kiinni?
Nousiko öljynkulutus turbon vaihdon jälkeen?.
Minä kokeilin 1.8T audissa uutta vaihtoturboa ja sain lisättyä sillä öljynkulutuksen ohjekirjan vaatimaan 1l/1000km :mrgreen:
Juuei. Urpon vaihto ei vaikuttanu kulutukseen.
Käryt kuite ok ekan polkasun jälkeen - paitti pari viimekertaa kulkine nussuttanu tyhjäkäyntiä parikyt minsaa ennen polkasuja. Toki sillo käryt vähä korkeammat eka polkasulla, olisko jopa yli menny ekalla. Ja eikai tomne oliokulutus kärys näykkään.
Ahistaa silti. Eihä tuo enää täysin terve ole.
Ei tuo kulerä oo - prismasta kannut setujen kera kohtuu edullisesti - onko kolmekymppiä 4l. Sitikkaan käytän samaa litkua. Se ei juur syö vaihtovälil - sil toki vasta ajettu alle 440kkm. Muutoinki liki ilmanen pitää, siis muijan käyttökosla (10v talos ja meän ajamana sen vajakki 240). Edullisin huolto/hankintakustannuksiltaan ikinä.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

FIALFE kirjoitti:
jalittam kirjoitti:^Oisko kuite koiranluu tai yläpallo?
Hei. Ei ole mikään mikä näkys ja kuulus katsastuksessa, käytin tarkastuttamassa ja ei välystäkää missään. Otin eturenkaan pois ja kokeilin vetoakselia ni pieni välys oli mut pitäskö siellä pieni välys ollakin? Ei tunnu ratissa mikään,ei täristä jne. Olis vaan kiva tietää mistä toi ääni kuuluu.
Nii.
Eine munkaan sahasta "löytäny" klappia ratista (ohjausvaihteen raidetangon/rattiakselin hampirattaan välys), kolina (yläpallo), levottomahko suoraan ajo (takaolan unibalnivel)... Vaik asiasta tehen pyysin tarkistamaan. Nää ei ollu kaik samalla kertaa.
Liian pieniä välyksiä olivat lie.

Jos mahdollista, tunkkaa keula pukeille ja irroita molemmin puolin koiranluun jompikumpi pää. Sekä ylävarret olasta irti myös. Muutama mutu siis irti ja pallinivelkalulla (puristava, ei lyöntihaarukka - mutu varuks jenkansuojaks) yläpalli pois olasta.
Sit pääset fiilistelemään koiranluu/ylä/ala- nivelet sormin ja hemputtamaan vakaajaa ja ylävartta.
Alavarren takapusla on joustava (ainaki vakio) ja etupusla jäykähkö.
Ylävarren puslat normaalimmat - oliko taempi jäykempi. Ottanevat vastaan kun ylös/alas vääntelee vartta.
Raidepäät menee samalla fiilistelyllä. Voi neki irrottaa olasta.

Ööö... Siis kolina vai narina äänenä, näin jälkikyssärinä...?

Vetarin välys? Vai oisko perästä/laatikosta?

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Mihinkäs päin se 159:n raitisilmasuodatin on piilotettu?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Hanskalokeron taakse.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
nsrmies
Viestit: 55
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Car(s): Alfa Romeo MiTo QV
Exät: AR 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nsrmies »

Nyt tarvittaisiin kiperästi apuja.. kaikkihan tietävät että nämä 159:it pitävät kitinää ja natinaa, joka vastaa desibelitasoltaan karnevaaleja. Nyt kuitenkin jostakin kojelaudan sisästä/keskikonsolin mittaristojen takaa kantautuu todella voimakasta tärinää/narinaa. Joskus joku puhui raitisilmasuodattimen liittimestä, mutta sieltä paljastuikin joku aivan toisenlainen putkiviritys :O keskikonsolin päällä oleva kaiutin/ilmastointiritilä on myös tutkittu ja pehmustettu useasti tuloksetta. Alkaa keinot loppua ja tuo ääni on todellakin hermoja raastava. Vieläkö löytyy asiantuntijoiden vinkkejä mistä metsästellä tärinää?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tsekkaa konehuoneesta imuilmaputkeen liittyvän resonaattorikammion kiinnitysholkki siitä iskaritolpan luota, ohjaustehostinnestesäiliön vierestä. Aiheuttaa kuivaessaan infernaalisen narinan. Pitää narinaa ihan käsin heiluttelemallakin.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mietinki, miksi repsikan verhoilu roikkuu. Raittarinvaihtaja saatn.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

RIPA kirjoitti:Mihinkäs päin se 159:n raitisilmasuodatin on piilotettu?
Tuosta opastusta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=25902
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Polforea kirjoitti:
RIPA kirjoitti:Mihinkäs päin se 159:n raitisilmasuodatin on piilotettu?
Tuosta opastusta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=25902
Kiitos, tällä ohjeella voi jopa basistikin onnistua :wink:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Nytpä kysyn, kun en jaksa kahlata vitjassa:

Malminkartanon Autohuolto sanoo kylmäaineen määräksi 460 g. Sillä määrällä ilmastointi sirittää tai kutakuinkin ulisee eikä kylmäkään tunnu kovin kylmältä. Määrä katsottu autodatasta (mikä lieneekään).

Mikä siis on oikea määrä?

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tehdas pienensi kylmäaineen määrän juuri tuohon 460g loppuvuonna 2006, ennen se oli 550g, mutta se oli ilmeisesti liikaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Kiitos.

Pitänee repiä koko paska irti, koska sitä ei saa toimimaan. Olisi pitänyt uskoa isäukkoa:'"Ne on RIKKIMENEVIÄ lisävarusteita."
Kuten parkkitutkakin. Se toimii, kun ilman kosteusprosentti on riittävän alhainen.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Mä luovuin toivosta jo aikoja sitten. Mulla on kattoluukku ja se saa jatkossakin riittää viilennykseen niinä kolmena kertana, kun muuten olisin käyttänyt ilmastointia.
Saisiko jostain vielä Finlandia-luukun sun lotjaan? :wink:

Txmn
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Tammi 2016, 09:15

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Txmn »

Seuraavanlainen 159 2.4 d nykimisongelma, autolla ajettu noin 200 tkm: Käytin auton joku aika sitten määräaikaishuollossa, jossa kaikki suodattimet vaihdettiin. Sen jälkeen alkoivat ajoittaiset nykimisongelmat (en tiedä onko näillä oikeasti joku yhteys): matalilla kierroksilla kun päästää kaasun ja aloittaa painamaan uudestaan, tulee nykimistä, etenkin kuutosvaihteella 80-100 km/h nopeuksissa mutta myös muilla vaihteilla. Kertaalleen syttyi moottorin vikavalo ja kävin luetuttamassa vikakoodit: imusarjan läpät jumissa. Ajelin tehottomalla autolla jonkun matkaa ja juuri ennen huoltoon pääsyä moottorin vikavalo sammui ja auto toimi normaalisti. Huoltomies suositteli polttoainejärjestelmän puhdistusainetta kokeiluun, tätä käytinkin yhden tankillisen, ja tällöin oireilua ei ollut. Sitten nykiminen taas palasi ja kumosin juuri toisen satsin puhdistusainetta tankkiin, mutta edelleen nykimisongelma jatkuu. Se ei ole jatkuvaa, mutta silti tarpeeksi ärsyttävää. Mikä tässä nyt voisi olla vikana ja mitäköhän korjaaminen maksaa, huoltomies puhui jostain mahdollisesti kalliista hommasta?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
No ne imusarjan läpät, vaikkapa.

Haulla löytynee lisää mm. niiden poistosta jne...

rausku
Viestit: 246
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

seppo kirjoitti:Tehdas pienensi kylmäaineen määrän juuri tuohon 460g loppuvuonna 2006, ennen se oli 550g, mutta se oli ilmeisesti liikaa.
Mulla lähti pelittämään ex-159:ssä juuri tuolla 460:llä. Ensin olivat laittaneet 550 jolla äänet oli aika pahat.
Nykyisessä täytyy lähteä hakemaan oikeaa määrää. Heinäsirkat vaivaa...

progress
Viestit: 56
Liittynyt: 06 Elo 2015, 09:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja progress »

Nyt on vaihdelaatikko korjattu (1680e) ja pyörät suunnattu.. Mutta kiihdyttäessä moottoritienopeuksissa (100-120km/h) ratti täristää ja satunnaisesti noin 120km/h nopeudessa.. Mikäs nyt on paskana ja paljonko se maksaa?

(kirjoitin vahingossa 156 osioon ensiksi.. Siellä esitettyihin epäilyihin: pyörät tasapainoitettu ja kiinni, ei kuulu ylimääräistä ääntä)

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Vetoakseli todennäköisesti.

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

rausku kirjoitti:
seppo kirjoitti:Tehdas pienensi kylmäaineen määrän juuri tuohon 460g loppuvuonna 2006, ennen se oli 550g, mutta se oli ilmeisesti liikaa.
Mulla lähti pelittämään ex-159:ssä juuri tuolla 460:llä. Ensin olivat laittaneet 550 jolla äänet oli aika pahat.
Nykyisessä täytyy lähteä hakemaan oikeaa määrää. Heinäsirkat vaivaa...
Ja taas sama jokakesäinen ilmastointiongelma täälläkin. Ilmastointi yrittää kovasti, veto päällä hyytyy ja sirisee tasaisin väliajoin, koko auto nykii ajaessa. Heti +24C ja ylöspäin niin ongelmat alkaa, varsin ärsyttävää. Milanossa tehty ilmastointi"huolto" viime syksynä, lisätty aineita, jotka oli kuulemma vähissä, en tiedä paljonko laittoivat. Aikoinaan takuuseen meni koko kompura.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eli siellä on nyt väärä määrä.
Joko liian vähän tai liian paljon. Jos liian vähän, tuossa ajassa se silloin vuotaa. Jos liian paljon, kämmätty.

Kelläs oli jostain 5grammasta kiinni sirinä vs ei-sirinää? En nyt tarkkaa grammamäärää muista, mutta todella pienestä se oli kiinni. Jos oli liikaa tai liian vähän joitakin grammoja = sirinä ja sirkkeli. Taisi ainakin h_lauri taistella moisen kanssa pitkään?

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mulla lie tehtaanlaiset kylmäaineet järjestelmässä, sen reilu 10v pysyneet liki kaikki sisällä. Edelleen puhaltaa kylmää, niin haluttaessa. Vähä on vihreetä jo näkösällä kompuran ympäristössä (eli vuotanee hiukan). Ei ääntele siltikään.

Sitikka oli puhaltanut orkkis kaasut ulos jo nelivuotiaana, eikä sen jälkeen ole yhtä kesää sisällään pitänyt. Lauhdutin siihe pitäs ehkä viittiä vaihtaa.

Liekkö eri tuurit laitteilla.

rausku
Viestit: 246
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

spm kirjoitti:
Ja taas sama jokakesäinen ilmastointiongelma täälläkin. Ilmastointi yrittää kovasti, veto päällä hyytyy ja sirisee tasaisin väliajoin, koko auto nykii ajaessa. .
Mulla nyki ja siritti tasaisin väliajoin silloin kun oli liikaa ainetta. Silloin ilmastointi kyllä puhalsi kylmää ensimmäisen minuutin. Muuten tyytynyt sirittämään jatkuvalla syötöllä. Onneksi tykkään saunoa ja autoilla. :-D

progress
Viestit: 56
Liittynyt: 06 Elo 2015, 09:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja progress »

Jarsan kirjoitti:^Vetoakseli todennäköisesti.
Osaatko arvioida paljonko ko jumppa maksaa teettää/paljonko osat maksaa..?
Yritän tässä vielä selvitellä eri nopeuksilla tärinöitä, kunhan päästään ajoon. 80kmh nopeuteen asti ainakin lipui todella kauniisti..

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Eipä ole tullut 159:n vetareiden hintoja katteltua. Työnkin osuus riippuu pitkälti vaihdetaanko koko vetari/vetarit, vai yksi ulkonivel. Asiahan riippuu hyvin pitkälti siitä, että mikä sieltä on antautunut, jos ylipäätään on kyse vetarin tärinästä. Jos koko vetaria vaihdetaan niin sitten samalla menee laatikkoöljyt ja vetarien stefat. Mikäli selviää pelkällä ulkonivelen uusinnalla niin hinta vois olla jossain 200€ nurkilla kaikkineen.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Joo, AK korjasi siritystä kolme kertaa. Onnistuivat sitten saamaan määrän kohdalleen, aikaa tuosta nelisen vuotta kai, koskapa meni takuuseen.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Eikös tuossa progressin autossa vois olla vikaa renkaissa/ vanteissa / tasapainoissa / jarruissa esim kiero levy?

Vetari vika varmaan eskaloituu aika nopeesti?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tottkai voi, mutta progress aiemmin kertoi, että tasapainotukset ok, eli tarkistettu. Oletan että siinä yhteydessä olisi havaittu muutkin pyöriin liittyvät ongelmat. Kiero jarrulevy täristää polkimeen jarrutettaessa ensimmäisenä, eikä aiheuta toisaikaista tärinää motarinopeudessa.
progress kirjoitti:kiihdyttäessä moottoritienopeuksissa (100-120km/h) ratti täristää ja satunnaisesti noin 120km/h nopeudessa.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mul toi saha väristeli 140-150+ nopeuksissa (suljetulla testialueella toki) Nokian Hakka Blackeillä.
Renkaitten vaihtoa takaalta eteen ja niinpäinpois.
Jos runkovaurioita vaik olis. Maksaa vain vaivan testattaessa.

Mul saatto olla paskaa vanteissa aiheuttajana toki...

progress
Viestit: 56
Liittynyt: 06 Elo 2015, 09:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja progress »

jalittam kirjoitti:Mul toi saha väristeli 140-150+ nopeuksissa (suljetulla testialueella toki) Nokian Hakka Blackeillä.
Renkaitten vaihtoa takaalta eteen ja niinpäinpois.
Jos runkovaurioita vaik olis. Maksaa vain vaivan testattaessa.

Mul saatto olla paskaa vanteissa aiheuttajana toki...
Vanteet on puhtaat, näyttäisi tasapainoituksetkin olevan paikallaan. Voisin kokeilla vaihtaa ehdotuksen mukaisesti. Usein nämä tärinät on ihan renkaista kiinni, mutta katsotaan.
Joskus on harrasteautoissa ollut muotoon jääneet renkaat (siis pyöristyy ne muutaman kilsan ajon jälkee) talven yli seisonnan vuoksi, sen vuoksi aloin niitä liikuttelemaan tallissa kerran kuukauteen.

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Mulla sekä 156 että 166 ravisteli vetoakselin sisäpä(i)stä. Ebaystä uudet vetarit kumpaankin, 156 parisen vuotta sitten ja 166 eilen paikalleen, loppui ravistus. 166 käyttäytyi just noin, 120 ja yli mittarinopeutta, ravisti kiihdyttäessä. Välillä ravisteli kyllä muutenkin.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

tykki
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 22:44
Car(s): 159 2.4 Qtronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja tykki »

Onnistuuko egr tukkimislevyn asennus helposti? Kellään kuvia?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Toiselta foorumilta löytyvät ohjeet. Sama EGR-venttiili ja samassa paikassa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=162895

tykki
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 22:44
Car(s): 159 2.4 Qtronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja tykki »

^Toiselta foorumilta löytyvät ohjeet. Sama EGR-venttiili ja samassa paikassa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=162895
Ostinkohan väärän tiivisteen kun näyttää ihan erilaiselta
Tilasin tommosen neliskanttisen
http://www.ebay.com/itm/171266899513?_t ... EBIDX%3AIT

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Neliskanttinen taitaa sopia EGR -ventiilin ja imusarjan väliin, naapurifoorumin kuvissa esiintyvä läpyskä puolestaan pakosarjalta tulevan putken ja EGR-venttiilin väliin. Käytännön ero siinä, kumpaa tulppaa, lie aika pieni.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

h_lauri kirjoitti:Joo, AK korjasi siritystä kolme kertaa. Onnistuivat sitten saamaan määrän kohdalleen, aikaa tuosta nelisen vuotta kai, koskapa meni takuuseen.
Eli AK ehkä tietäisi tuon oikean määrän?

tykki
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 22:44
Car(s): 159 2.4 Qtronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja tykki »

Neliskanttinen taitaa sopia EGR -ventiilin ja imusarjan väliin, naapurifoorumin kuvissa esiintyvä läpyskä puolestaan pakosarjalta tulevan putken ja EGR-venttiilin väliin. Käytännön ero siinä, kumpaa tulppaa, lie aika pieni.
Onks tuo toinen vaihtoehto suht samassa kohtaa?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, se on saman palikan eri laidalla. Eli kun naapurifoorumin kuvissa näkyy putki, joka otetaan irti, niin se tulee alhaalta päin EGR-venttiiliin, joka on puolestaan vaakatasossa kiinni imusarjassa. Neliskanttisen tiivisteen irroittamiseen tarvittavista ruuveista 2 näkyy ylimmän kuvan punaisen ympyrän yläpuoliskossa, jos tarkkaan katsoo. Jälleen kerran saa linkata Smacketin mainion projektiketjun, jossa näkyy kaipaamasi kohta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

tykki
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 22:44
Car(s): 159 2.4 Qtronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja tykki »

Joo, se on saman palikan eri laidalla. Eli kun naapurifoorumin kuvissa näkyy putki, joka otetaan irti, niin se tulee alhaalta päin EGR-venttiiliin, joka on puolestaan vaakatasossa kiinni imusarjassa. Neliskanttisen tiivisteen irroittamiseen tarvittavista ruuveista 2 näkyy ylimmän kuvan punaisen ympyrän yläpuoliskossa, jos tarkkaan katsoo. Jälleen kerran saa linkata Smacketin mainion projektiketjun, jossa näkyy kaipaamasi kohta.
Siinähän on hienot ohjeet, kiitos

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

spm kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:Joo, AK korjasi siritystä kolme kertaa. Onnistuivat sitten saamaan määrän kohdalleen, aikaa tuosta nelisen vuotta kai, koskapa meni takuuseen.
Eli AK ehkä tietäisi tuon oikean määrän?
Jos se on syötetty niiden järjestelmään. Pitäisköhän soittaa ja kysyä.

progress
Viestit: 56
Liittynyt: 06 Elo 2015, 09:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja progress »

Ratissa on siitä suojusmuovista (steering wheel trim) lohkeillut maali edellisen omistajan porsastelun aikana. Oletteko maalannut ko osaa vai saako tuon jostain ostettua (nopeasti saldot nollissa monessa paikassa)..?
Onko täällä yleisesti ollut tapana uudelleen maalata noita osia?

Tuossa omassa on se budjettiversio eli se joka on ilman niitä ohjauspainikkeita. Kysymys kuuluukin, että jos nyt löydän käytettynä vaikkapa parempikuntoisen painikkeellisen version niin a) löytyykö painikkeille johdotukset valmiina b) minkämoinen jumppa olisi saada niitä toimimaan?

Barrel
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Maalis 2016, 13:26
Car(s): Alfa 159

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Barrel »

Mistäs Alfa 159 mittaa ulkolämpötilan?

Tuntuu, että jos oikea lämpö on vaikka +18 niin oma Alfani näyttää +25.

Siis tällaista suuruusluokkaa. Toissa viikon helteillä mittari näytti useasti "kuumeisia" lukemia.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Sivupeilissä tais olla semmonen ulkoneva nöpökkä anturi. Vai muistelenko 156:sta?

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Vasemmassa peilissä on anturi.
Mun autossa virhe on +25 kelillä 0 astetta ja -10 asteen lämpötilassa +6. Edellisellä versiolla virhe oli sentään tasaisesti +3.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Kottero alkanut +80 nopeuksissa ja pysähtyessä myös jokin etupäässä kolahtaa, myös hiljaisessa vauhdissa joskus montusta kolahtelee ja tuntuu ratissa. En oikein ole itse saanut paikallistettua välystä, eipäilen sen tulevan vasemmalta puolelta. Ja jarruttaessa alkaa ravistamaan myös, kunnolla jarruttaessa poistuu. Etulevyt on pariviikkoa vanhat ja katsastuksesta meni läpi. Tosin tärinä alkoi vasta sen jälkeen. Vanteet on puhtaat ja pitäisi olla tasapainossa.

Ajatuksia?

-Rami

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jarrurempan jälkeen oireet alkaneet?
Satula löysällä tahi muuta sössitty. Teikkö ite jarrurempan?

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Itse tein rempan ja satula on kiinni, muuta siinä kai ei voi sössiäkkään...

Epäilen tukivartta tai raidetangon suunnalta jotain, mikä niistä sitten parhaiten aiheuttaisi tuota.

Vastaa Viestiin