75 3.0 kone, valuvika, sulamisvaurio?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

75 3.0 kone, valuvika, sulamisvaurio?

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Koskin Alfaan jälleen 7 vuoden tauon jälkeen. Sama meininki jatkuu.

Koneessa rempan ja muistaakseni 1000 km ajon jälkeen vedet ja öljyt sekaisin. Ei ole kantta jälkikiristetty.
Mutta olisiko se auttanut, pitäisikö kuvassa oleva sylinteriputken vieressä oleva väliseinä olla suora?

Kuva

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: 75 3.0 kone, valuvika, sulamisvaurio?

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Näyttää samalta täällä.

Oli just toi kansi valmiiksi irti, oli nopeaa tarkistaa.

Tuollainen kaarevuus on myös muotoiltu kansipahviin.
Liitteet
WP_20160509_23_22_27_Pro800x450.jpg
(111.7 KiB) Tiedosto ladattu 1872 kertaa
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 75 3.0 kone, valuvika, sulamisvaurio?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kaareva on 2 litraisen lohkossakin.
^Joo, putkien alapääntiivisteet eivät ole kovin kummoiset

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 75 3.0 kone, valuvika, sulamisvaurio?

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kun nyt tuota vaivaa on niin on tarkistettava putkien tiivisteet sekä mitata putkien korkeus suhteessa lohkon tiivistepintaan (mitataan sitten ilman tiivisteitä ohjeen mukaan).
Liitteet
10-5-2016 6-21-40_2.jpg
(66.12 KiB) Tiedosto ladattu 1780 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 75 3.0 kone, valuvika, sulamisvaurio?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Seiska5mma kirjoitti:Koskin Alfaan jälleen 7 vuoden tauon jälkeen.... vedet ja öljyt sekaisin.
Sama homma täälläkin, tosin en muista ehtikö kärry seistä viisi vai kuusi vai kuinka monta vuotta.

Jotenkin kuvittelisin että sylinterinputkien alatiivisteet ovat ensimmäisenä antautumassa. En tosin ole konetta vielä avannut enkä avaakaan ihan lähiaikoina (lue: tässä elämässä). Mutta sulla kun on jo patti auki niin ainakin kannenpahveista on helppo tarkistaa vuotokohdat?

Näissä koneissa oli kuulemma alkuvuosina moniosaisia kannentiivisteitä joilla oli taipumus miksata öljyt ja vedet. Eihän tätä konetta ole sellaisilla kasattu?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 75 3.0 kone, valuvika, sulamisvaurio?

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Toivottavasti niitä satseja ei ole enään moneen vuoteen myyty... 8), reunatiiviste ja liekkirenkaat erillisinä . Omassa 75:ssa nuo oli ensiasennettuna jouduin vaihtamaan molemmat puolet, tilalle tuli Goetse:n tekemät kannentiivisteet näillä alkoi rokkaamaan. 164:ssa ei ole ollut vastaavaa ongelmaa niin siinä mallissa oli varmaan aina yksosaiset.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Re: 75 3.0 kone, valuvika, sulamisvaurio?

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kiitos Satakuusnelonen kuvasta. Kivi vierähti sydämeltäni.
Kuva

Kiitos vinkeistä kaikille. Vesi menee öljyn sekaan ja vettä pukkaa myös pakoputkesta pihalle pihan täydeltä. Yläpään vaivaan viittaa se, että vettä valuu myös kannen välistä koneen imupuolelle lohkon päälle. Samasta kohdasta on kannenpultti hieman hapettunut. Vien nyt kannen aivan turhaan tarkistettavaksi ja tsekkaan sillä aikaa noiden putkien tasot. On aika varmaa, että jälkikiristys puuttuu.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: 75 3.0 kone, valuvika, sulamisvaurio?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Juhako kirjoitti:^ Kyllä se sitten siellä kannen suunnalla oleva ongelma
KannenKIN. Jos nyt oikein aletaan manata...

Kannattanee varmistaa, ettei pinnapultit ole alkaneet nousta lohkosta (en tiedä, onko bussoilla ollut tapana), ja että kierteitä riittää kannen kiristymiseen asti, ja että ovat puhtaita.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Re: 75 3.0 kone, valuvika, sulamisvaurio?

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kansi kävi pajalla. Oli "kauhian karkialla kivellä hiottu ja kiero". Ei vuotoja/halki. Kieroutta ei ollut paljon, mutta kuulemma lyhyt kansi ei niin vaan oikene koneen päällä. Silmämääräisesti koneen pinta on kyllä aikamoista röpelöä sekin.

Pitänee viedä toinenkin kansi pajalle, ettei tarvitse palata saman asian pariin taas hetken päästä. Voipi olla, että sama plaanaus ja samanlaiset kannenpahvit voisivat olla jees muutenkin.

Vastaa Viestiin