Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Finest kirjoitti:^^Mahdollisia vikapaikkoja: ilmainen MES ja 2.5 V6

Lisätty iskutilavuus.
ABS ja airbag pitäisi toimia.
Eli pitäis sitten hommata tuo maksettu lisenssi?? Muistaisin lukeneeni täältä foorumilta et jotkut käyttää tätä ilmaista koodien lukuun ja vikakoodijen kuittaamiseen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Multiecuscannin sivulla on suoraan lista, missä toimii mikäkin versio.
Ilmaisversio on rajattu ja se ei toimi kaikissa versioissa (2.5V6 esim. ainakin joskus oli moinen, nyt en jaksa "kaivaa" sitä tuolta).

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

banditbusa kirjoitti:
Finest kirjoitti:^^Mahdollisia vikapaikkoja: ilmainen MES ja 2.5 V6

Lisätty iskutilavuus.
ABS ja airbag pitäisi toimia.
Eli pitäis sitten hommata tuo maksettu lisenssi?? Muistaisin lukeneeni täältä foorumilta et jotkut käyttää tätä ilmaista koodien lukuun ja vikakoodijen kuittaamiseen.
Toimiihan se ilmainen versio R4:ien, 3.2 V6:n ja diiseleiden moottorien boksien kanssa.
MES:in sivuita näet tarkemmin.

Avatar
molsky
Viestit: 439
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

sämpy kirjoitti:Onko se ilmanotto haitariputki rikki?
Tältä alueeltako pitäisi tutkia? http://i.imgur.com/q2frMHh.jpg (kuva eri ketjusta bongattu)

Tänään iski taas samaa ongelmaa ja sai koodit luettua viimein, P0300 & P0301. Viime syksynä vaihdetut sytytystulpat olivat jo suht paljon kerinneet keräämään hiiltä pintaan. Olettaisin, että tuo ei ole normaalia?

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

^^^ ja ^^
No minä en saa ainakaan luettua mitään, koitin jo 4:jää eri ilmais versioo, ei tulosta. Enkä löytänyt mistään sellaista listaa et mikä noista lukis tuosta noi vika koodit, oon vissiin puusilmä :silly: . Kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä :mrgreen:

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Koitas tolla. dnecudiag.codeplex.com/

Vähän ehkä kankeempi, vaatii nettiyhteyden että toimii mut muutaman kerran pelastanut kun mes ei saa yhteyttä. Onhan sulla muuten usb-portille ajurit millä winblows ymmärtää sen com-porttina? Nyt en muista mistä ne sais ladattua...

Edit. Tuolta ftdichip.com/FTDrivers.htm

Avatar
uniiq
Viestit: 418
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

Tai sitten hankit sen lisenssin, maksaa vaivaset 50e. Ennen sitä kannatta kuitenkin varmistaa, että pääset käsiksi abs:ään ja bägiin, koska niitten kuuluu toimia ilmaisversiossakin. Jos ne ei toimi niin vika on jossain muualla.
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

vesamaan kirjoitti:Koitas tolla. dnecudiag.codeplex.com/

Vähän ehkä kankeempi, vaatii nettiyhteyden että toimii mut muutaman kerran pelastanut kun mes ei saa yhteyttä. Onhan sulla muuten usb-portille ajurit millä winblows ymmärtää sen com-porttina? Nyt en muista mistä ne sais ladattua...

Edit. Tuolta ftdichip.com/FTDrivers.htm
Menee yli hilseen, usb-portien ajuria yritin tuolta sivuilta katsoo, mut ei ymmärrä mitä pitäis ladata ja mistä. Kyllä meikäläinen heittää nyt pyyhkeen kehään ja antaa olla :? . Tarvii kysellä joltain kuka näist tajuu et tulee asentaan mun koneeseen toimivan systeemin, mä en vain osaa näitä juttuja :mrgreen: . Eli auto menee seisontaan, siihen saakka kun saan itselleni jonkun avustuksella asennettua toimivan systeemin, toi 50 ekee maksa on maksettava paypallin kautta eli ruvettava sellaista tiliä luomaan ja siirtään sinne rahaa nyt näin aluksi. Toivottavasti kumminkin edes vielä tänä kesänä pääsis pikkasen tuolla ajaan, ettei talvi telakalle vielä joutuis lykkään autoo.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

banditbusa kirjoitti:^^^ ja ^^
No minä en saa ainakaan luettua mitään, koitin jo 4:jää eri ilmais versioo, ei tulosta. Enkä löytänyt mistään sellaista listaa et mikä noista lukis tuosta noi vika koodit, oon vissiin puusilmä :silly: . Kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä :mrgreen:
www.multiecuscan.net -> supported vehicles... Siinä näkyy ihan suoraan.
Punainen = vaatii maksullisen version, musta = toimii ilmaisversiossa.

http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx

Aika selkeästihän se siellä toimii... ABS:n yms. kanssa, mutta ei ECU:lle.

Paypalin tilin luominen ei ole hankalaa. Ja eikös sinne voi nykyään maksaa tilisiirtotyylillä ilman tilinluontiakin? En tiedä, mutta muistelen jostain moista lukeneeni joskus.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Aquatica kirjoitti:
banditbusa kirjoitti:^^^ ja ^^
No minä en saa ainakaan luettua mitään, koitin jo 4:jää eri ilmais versioo, ei tulosta. Enkä löytänyt mistään sellaista listaa et mikä noista lukis tuosta noi vika koodit, oon vissiin puusilmä :silly: . Kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä :mrgreen:
http://www.multiecuscan.net -> supported vehicles... Siinä näkyy ihan suoraan.
Punainen = vaatii maksullisen version, musta = toimii ilmaisversiossa.

http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx

Aika selkeästihän se siellä toimii... ABS:n yms. kanssa, mutta ei ECU:lle.

Paypalin tilin luominen ei ole hankalaa. Ja eikös sinne voi nykyään maksaa tilisiirtotyylillä ilman tilinluontiakin? En tiedä, mutta muistelen jostain moista lukeneeni joskus.
Joo siis noita kattelin, mut ei vaan saa vikakoodeja ulos. Joku mättää en tiä mikä kun en näistä hommista ymmärrä mitään. Homma jää seisoon kunnes saan jonkun bitti nikkarin laittaan mulle nämä toimiin, itse en jaksa enään raapia päätä kun siitä ei oo hyötyä kun en tajuu näitä tietokone hommia. Just pamautin netin kautta auton liikennekäytöstä poistoon seisköön sitten kun ei voi toimia :silly: toi 159 ainakin toimi kuin sveitsiläinen kello, ja siitä sentään saa vikakoodit luettuakin jos sellaisia sattuis tuleen. ET HERMOT MENI NYT TUOHON HOMMAAN :mrgreen:
Paypalista en vielä tiedä mut tutustun asiaan.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mä voisin ehkä torstai-iltana poiketa Jämsänkoskella kattomaan vikakoodeja, kun tulen Kannonkoskelta työkeikalta ysitietä. En tiedä vielä aikatauluja mutta jossain 16 ja 22 välillä.. 0400-517245
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

sämpy kirjoitti:Mä voisin ehkä torstai-iltana poiketa Jämsänkoskella kattomaan vikakoodeja, kun tulen Kannonkoskelta työkeikalta ysitietä. En tiedä vielä aikatauluja mutta jossain 16 ja 22 välillä.. 0400-517245
Kiitos, hirveesti apu tarjouksesta. Mut en oo viikolla kotona, harmi!

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Finest kirjoitti:^Aikoinaan hain mittojen kanssa paikallisesta pulttikaupasta uudet (Berner pultti) ennen operaatiota.
Muistaisko joku ulkoa minkä kokoiset pultit tuonne menee? Eli takaiskarien kiinnityspulteista on kyse.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Eero kirjoitti:
Finest kirjoitti:^Aikoinaan hain mittojen kanssa paikallisesta pulttikaupasta uudet (Berner pultti) ennen operaatiota.
Muistaisko joku ulkoa minkä kokoiset pultit tuonne menee? Eli takaiskarien kiinnityspulteista on kyse.
240x12 ja toinen ehkä 120x12. Mulla odottaa pultit samaa operaatiota, kun sekä minä että huoltamo totesivat että vanhat ei ehjänä irtoa. Pidemmät tilasin ebaystä ja lyhyemmät hain Motonetistä.

Tarkempaa tietoa:
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=11143
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=9355

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

^ Kiitokset. Täytyy käydä kysymässä Uudenmaan pultista noita. Siellä on yllättävän hyvä valikoima.

Edit. Uudenmaan pultista järvenpäästä löytyi nuo pultit yhteishintaan 12€ koko satsi muttereineen prikkoineen.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nyt pitäis repiä jostain ehjä päävirtakaapeli.
En vielä marmorille kehdannut soittaa, se todnäk maksaa 60eur (=liikaa). Mä kaipaan lähinnä tietoa siitä, et millanen mitta ois sopiva, kuinka paksua (pikkurilli lähelle, mut...) ja millanen kiinnitys toises päässä on tjsp.

Tuo tila on ahdas ja nyt vkl sille jotain aion tehdä, helpottais vaan ihmeesti jos ois jotain käryä.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mihis se toinen pää menee kiinni? Starttiin? Laturiin? Niihin varmaan käy joku 8mm rengasliitin. Mulla voi hylsyssä olla jäljellä kyseinen kaapeli..
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eper ei kerro. eLearnista en näemmä mitään osaakaan löytää, vieläkään...
Mä oletan, että menee starttiin ja startista sitten laturille, tai jotenkin noin... Kun ei ole kuin yksi iso kaapeli akun plussaan.

Jos sattuis saamaan faktatietoa pituudesta ja liittimistä, niin pelkästään jo se tieto helpottais - ois helppo nappaa metrikamana ja pyytää teetettynä oikeet liittimet ni ois "vaan" irrotus ja asennus. Yläkautta.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^"sukka" auki ja väännät/poistat tuon porsineen pään. Kaupasta sitten sopiva pää ja sukkaa ja puristat paikallensa ja sukka piukaksi. Maakenkä kannattaa ottaa tietysti varoiksi irti.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuota mietin kyllä itsekin. Ongelma on siinä, ettei tuota voi lyhentää millejä enempää - muuten ei enää yllä perille asti. On jo nyt kovassa vedossa kaapeli. Jos akku olisi oikean kokoinen, tuo olis ehkä ollut pienemmällä rasituksella alun perinkin...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ei tartte lyhentää yhtään ja kaupasta voi löytyä pää pidemmällä "kaulalla".
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Camber »

Käyt hakee vaikka jonku tollasen https://www.motonet.fi/fi/tuote/478975/ ... 2-1x-musta
En lähtis vaihtaa koko kaapelia ite ainakaan... noita liittimiä löytynee Keravalta varmaan honkkarista ainakin autohifiosastolta :)

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Juuri näin. Ja jos koko kaapelin uusii, niin helpointa laittaa ns.jakoblokki väliin josta akulta tuleva kaapeli haarautuu startille ja laturille. Otat 16mm2 kaapelia esim.reilun metrin pätkä x2. Kumpaankin edellämainitut rengasliittimet päihin ja kutistesukka ympärille. Sit kun pääset vaihtamaan niin on helppo ottaa valmiiksitehdyistä sen pituiset pätkät mitkä saat siististi jakoblokille. Ja blokilta akkuun esim 32mm2 kaapelia. Tulee hyvä ja virta kulkee.. Kaapelit voi laittaa vaikka suojakuoreen. Samalla vaihtuu näppärästi myös maakaapelit tai rakentuu pari lisämaadoituskaapelia. On myös jakoblokkiakunkenkiä niin saa heti akulta sellaista lakua perille kuin tarvis.
Abarth 500 Esseesse

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mää kyllä puristaisin (puristuttaisin) oikeanlaisella työkalulla oikeankokoiset liittimet kaapelin päihin. Eise helpoin rasti jos vedon pituus ei tiedossa, mut...
Eikös sen pituuden mittaus jollain narumittauksella menis?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mulla on ihan OIKEITA rengasliittimiä, Fixuksen käsialaa. Oli muuten halvempia mitä tuo Hongkongin liitin =)
Nuo on periaatteessa tinattavia, mutta halkasemalla kuulemma saa todella hyvin puristettuakin... Pitää katsoa.
Nyt kuitenkin VKL aikana tarkotus vähän tutkia, jos vaikka yläkautta pystyis järkevästi koko narun vaihtamaan ni vaihdan koko narun kerralla.

Mites tuo sulakeboksi on oikein rakennettu? Siinä kun ei ole montaa milliä väliä plussanavan ja noiden muiden härpättimien välissä ja ainakin yläpuolisin osa on muovia, ettei siitä näkyvästi suoraa kontaktia ole sulakepuolelle... Kai sinne nyt jostain sähköä kulkee, ettei maailma räjähdä jos sattuu menemään yli (vähän niinku jossain PSA-konsernin vastaavassa virityksessä, jossa tuli maakaapeli johonkin 2mm päähän plussan navasta)?

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kaapeleita ja liittimiä saa liki joka puljusta, mutta niiden yhdistävä työkalu...

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Vasara toimii :lol: Joskus oon hifistellyt ja käyttänyt liikkeessä mikä tekee hydrauliikkaletkuja. Sillä puristimella saa siististi isot kaapelit liittimiin kiinni.
Abarth 500 Esseesse

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Biltema ainakin myi vasaralla käytettävää isojen kaapeliden puristinta. Viilapenkissä olen joskus noita tinannutkin kaasutöhön avulla.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos ei oikeita pihtejä ole käytettävissä, käytetään liittimen puristamiseen kiintoavainta, ruuvimeisseliä ja vasaraa. Liitin laitetaan kiintoavaimen kitaan ja vasaralla sekä ruuvimeisselillä nuijastaan se puristumaan (voin jossain välissä yrittää kaivaa videon siitä miten tämä tehdään). Millään moniotepihdeillä tai vastaavilla ei yleensä saa tiukkaa liitosta. Liitoksen voi testata kiinnittämällä liitin johonkin sopivan kiinteään ruuviin (ei vielä siihen akkuun) ja piuhasta suht. voimallisesti riuhtaisemalla - jos lähti irti, liitos oli huono ja pitää tehdä uudestaan.

Kannattaa pitää mielessä, että tässä ei tosiaan ole kyse mistään bittivirroista tai linjasignaaleista. Siitä liitoksesta menee ampeereita eikä milliampeereita, eikä siihen todellakaan halua jättää yhtään ylimääräistä ylimenovastusta.

Edit: löytyi aika näppärästi, kun yhtäkkiä muistin että tämä pätkä on Fanaticaudion käsialaa: https://www.youtube.com/watch?v=74iKEKSTpZM
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mitenköhän mahtaa onnistua käsijarruvaijerin kiinnikkeen vaihto tankin alle? Toiselta puolelta vaijeri roikkuu kun kannake on rikki. Voisi vaijerien vaihdon yhteydessä vaihtaa sen kannakkeen ehjään. Eli, onko vaihdossa mitään ongelmia ja mahtaako marmoritiskiltä saada uusia nopeammin kuin muutamassa viikossa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jos on vaan kiinnike rikki, niin marmorilta 3-5pv melko varmasti. Ainakin Mäkelän tapauksessa näin...
Jos on tappi rikki, niin sitten tankin vaihtoon 8)

^^
Joo, ei ole pienet virrat. Mutta kuvastahan sen näkee, millä kontaktilla nyt mennään iloisesti. Olis tuossa tinattavia liitoksia kanssa...

range
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Joulu 2015, 15:35
Car(s): 156 2.0 JTS -03

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja range »

range kirjoitti:Olen uusi Alfan omistaja ja vähän kaikki hakusessa.
Erikoisella tavalla syttyy moottoriohjauksen varoitusvalo virhekoodilla P1131 (tarkoittaa kait sylinterit 1 ja 4 käy laihalla??): kun kylmän koneen käynnistää, niin muutaman minuutin ajon jälkeen valo syttyy ja vikakoodi P1131 ilmaantuu. Kun koodin nollaa, niin voi ajella miten pitkään tahansa ilman vikakoodeja. Syttyy taas, kun kone jäähtynyt ja lähtee ajamaan. Voiko LAMBDA oirehtia näin?
Tämä vika poistui sylinterien 1 ja 4 etulambdan vaihdolla (lohko 1 1. lambda)

Duudsoni
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Elo 2015, 21:00
Car(s): 156 v6 -04. Ex. 156 v6 -99
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Duudsoni »

Tarkastelin tuota jakoremmiä siitä kotelon välistä ja sormella painaessa hellästi joustaa n. 0.5cm siitä nokkapyörän vierestä.. Onkohan liian löysällä vai kuvittelenko.. 2.5 v6 siis.. Edellisessä vehkeessä muistaakseni oli suht jämäkkä..

Avatar
molsky
Viestit: 439
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Kojelaudan jäähdytysnesteen lämpätilamittari pysyttelee aina siinä 70-75C asteikolla, tuli jo hetken mietittyä että pitääkö tässä nyt myös vaihtaa termostaatti. OBD2 lukijalla näyttää taas lämpötilaksi 84 astetta. Onko normaalia että tuo kojelaudan mittari näyttää vähän mitä sattuu?

Boschin sytytystulpat on jo haukuttu, mutta uskaltaako ostaa Boschin sytytyspuolaa? Taas kerran P0300 & P0301, joten pitää lähteä nyt katsomaan tilannetta uuden puolan kanssa, kun tuollaisen saisi 60 eurolla Latviasta toimituskuluineen.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ei oo Jetskuun tainnut ollakaan muita kuin Boschin puolia saatavana?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Jarkki
Viestit: 264
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Paikkakunta: Raahe

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

sämpy kirjoitti:Ei oo Jetskuun tainnut ollakaan muita kuin Boschin puolia saatavana?
Ricambi Alfistilta tuli NGKt alkuperäistä vastaava?
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

juu, tuollainen ngk on pellin alla, motonetistä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^^^ Lämmöt kuulostaa ihan normaalilta. Jos ECU signaali näyttää sen 84C joka on termostaatin anturilta tuleva luku niin ei siinä mitään erikoista. Koelaudan mittarisi kuulostaa 'normaalilta' tälle autolle.
Kuva

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

^^No hyvä tietää että on vaihtoehtoja. Ite ostanut sekä Motonetista että muualta ja kaikki olleet Boscheja, tarran väri vaan vaihtelee.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Tehot on hieman hävinneet talven aikana, tuntuu kuin erityisesti keskialueen vääntö olisi hukassa. Yläkierroksilla on vielä jotenkin hönkää jäljellä. Nyt myös puolikylmänä kone hieman täristää. Olen ottanut vapauden diagnosoida tämän mahdollisesti ilmamassamittarin viaksi. Kysymys kuuluukin? Saako tuota anturia jotenkin ostettua erikseen mistään? Sen putken kanssahan koko paketti on aika kallis mutta kun sitä ei tietty oikeasti tarvitse vaan pelkän anturin.

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

0280218054 on siis numero koko hässäkälle Bosch-haun perusteella mutta mikä lienee anturin numero? No toki irti ruuvaamalla selviää mutta kun on auto just ajossa...

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

F00C2G2044?

Avatar
molsky
Viestit: 439
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Motonetin pihalla öljyn tason tarkastuksen yhteydessä tuli ihmeteltyä mikä nestevana tulee kenkää kohde, tarkistus pohjaan ja yhdestä kohtaa tippuu hiljalleen pisaroita. Kotona uudelleen tarkistus ja moottorin laitettaessa käyntiin nestettä tuli hetken aikaa enemmän kunnes taas tasaantui pariin tippaan hiljalleen. Öljyn taso on pysynyt maksimissa kokoajan, sen sijaan jäähdytysnesteen taso oli tipput minimin alapuolelle. Pitääpä tarkkailla päivittäin kuinka nopeasti tuo taas laskee minimin kohdalle.

Moottoritilasta en pintapuolisesti mitään outoa havainnut. Kuva mistä nesteet tulee lopulta ulos: http://i.imgur.com/omaYbfU.jpg

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mitä/millaista nestettä se valuttaa? Näillä keleillä klassinen ilmastoinnin kondenssivesi voi hyvinkin säikäytellä, joten välttämättä ei kannata panikoida, mutta jos nesteen olemus viittaa enemmän jäähdytysnesteeseen ja sen katoaminen jatkuu, niin vuoto todennäköisesti tulee lähiaikoina isonemaan eli kannattaa paikantaa ja korjata ennenkö käy ikävästi.

Muistilistaksi, vaihtoehdothan nestevuodoissa yleisesti ottaen ovat:
-Moottoriöljyä (yleensä kultaisen/ruskean tai punaisen ja mustan välimaastosta, liukasta ja niljakasta)
-Vaihteistoöljyä (kuten ed)
-Ohjaustehostimen öljy (hydrauliikkaöljyä tai ATF:ää, väri vaihtelee, mutta olemus tuppaa olemaan öljymäinen)
-Jarrunestettä (näitä on eri värisiä, sitkeää nestettä jota ei kovin paljoa valu, auto varoittaa kyllä jos vähenee)
-Jäähdytysnestettä (yleensä punaista, keltaista, sinistä tai vihreää, hieman makeaa)
-Kusijussin janojuomat eli pissapojanneste (vettä tai alkoholisoitua/saippuoitua vettä)
-Ilmastoinnin kondenssivettä (ihan tavallista vettä, ilmasta höyrystimeen tiivistynyttä kosteutta)
-Citroënissa LHM:ää eli jousituksen hydrauliikkaöljyä, tätä ei tarvi Alfassa pelätä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Ensiksi kannattaisi tarkistaa termarin ja syylärin kumiletkujen sekä klemmarien kunto. Joskus nähnyt näitä että kumiletku haljennut tai klemmari katkennut. Alkuun vuotaa vähän kunnes esim alavesiletku irtoaa ja alle puolessa minuutissa kaikki vedet on karanneet. Vuotomäärä voisi myös olla falskaava anturi tms jolloin se tuskin hirveesti pahenee ellei anturi kieritä itseään irti. Itse yritin paikkailla falskaavaa jäähdytysnesteen lämpötila-anturia silikonilla tessussa huonolla menestyksellä. Termarin ja anturin vaihdolla vuoto korjaantui.
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noilla paikkeilla on oikeastaan mahdollista olla...
- Jäähdytysnestevuoto (esimerkiksi sisäkennon läpivienti)
- Ohjaustehostinvuoto (hammastanko, letkut tai itse säiliö, sikäli kun säiliö tuossa koneessa tuolla päin oli)
- Vaihteistoöljyvuoto (hieman ehkä pituussuunnassa huti, mutta ei kaukana)
- Moottoriöljyvuoto
- Kondenssivesi

Ja jos ainoa katoava neste on jäähdytysneste, niin siihen voisi hieman panostaa. Näissähän tyypilliset vuotopaikat ovat suoraan syylarin nurkalla, löysät liitokset. Huomaa yleensä kyllä ihan käsin letkuja/putkia hivellen, että missä tuntuu tahmeeta. Vanheten letkut kovettuu ja tiiveys heikkenee. Lisäksi klemmarit saattaa joskus löystyä - etenkin alavesiletkun syylarin pään puolelta. Jos muualta ei vuotoja löydy, ehkä kannattaa tsekata sitten moottorin takapuoli ja termarikotelon seutuvilla olevat letkut?

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Olisiko jollain käsitystä pyöränlaakereista, kun esim. Spareto ei mitenkään erittele onko nuo eteen vai taakse ja kuvien mukaan noissa on ainakin kolmea täysin erilaista settiä.

https://spareto.fi/t/vehicles/alfa-rome ... aakerointi

Tarve olisi saada taakse sellaiset, joissa olisi napa mukana (kierteet sökö) sekä eteen ainakin toinen laakeri, napa ei välttämätön.

ääntää vasemmalle käännyttäessä, mutta ei pysty erottamaan kummalta puolen ääni tulee. Pitää koittaa sormi jousella -tekniikkaa.

Tässä hiljanhan näistä oli taas puhetta, mutta en haullakaan löytänyt.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Esim. tämä on eteen:
https://spareto.fi/tuotteet/r16025-pyoranlaakerisarja

Kaikki etulaakerit näyttää tuolta. Joissakin tulee mukana napamutteri ja kiinnityspultit, toisissa ei.

Takalaakeri on sitten se toinen.
Sitä en tiedä, tuleeko napa mukana missään vaiko eikö - voin sanoa, että etulaakereissa katalogissa puhutaan lähes aina, että mukana tulee napa - mutta kun ei tule. Se pitää ostaa erikseen.
Perussääntö on se, että kuormitettu laakeri ääntää. Eli vasemmalle kääntyessä oikea etulaakeri (ja miksei oikea takalaakerikin) on kuormitettuna. Jos ääni katoaa tyystin oikealle kääntyessä, on siinä syyllinen.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Etupäähän on laakerisarja ilman pyörän napaa ja takapäähän aina navalla. Siis normaalit/laatu/orig. Takapäähän on sitten kaksi vaihtoehtoa ja se oikea vain sopii. Sopivuus ei tainnu mennä suoraan vuosimallin mukaan, vaan täytyy tietää/valmistenumeron mukaan.
Jos etupäässä kierteissä vähänkin feelua, niin ottaisin navan myös. Aika halpa kuitenkin.
"puhun niin totta kuin osaan"

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Juu tässäkin tapauksessa ulvotti ulkomutkan viallista laakeria. Oli ihan selvä tapaus. Joskus vaan jos on negatiivinen olkapoikkeama, voi tehdä juuri päinvastoin.
Aika hanurista laakerin irroitus. On se nyt lähes irti, liikkuu jo vähäsen ja saa ruuvarin kärkeä väliin. Mutta ihan turha yrittää sunnuntai-iltapäivänä bilteman työkalusalkulla. Nytkin tarvittiin rälläkkää, hitsikonetta, muttereita, puolimetristä talttaa ja metristä vääntökankea.

Perinteinen prässättävä laakeri olisi jo vaihdettu. Toki silloin olisi pitänyt irrottaa olka-akseli jos ei ole paikoillaanprässäysvälineitä.

Tuonne taisi pystyä laittamaan mutterikantapultit riittävän paksujen aluslevyjen päälle, että voi prässätä navan (ja pultit) paikoilleen valmiiksi.

Tota ennen tuli tehtyä takasatuloiden männäntiivisteiden vaihto. Olisiko mennyt max 20 minuuttia per puoli eikä tarvinnut edes ilmata jarruja kun on nopea.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Vastaa Viestiin