Pyöräpultit ja momentti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
timpe
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Elo 2004, 18:00

Pyöräpultit ja momentti

Viesti Kirjoittaja timpe »

Tulipa vaihdettua viikonloppuna kesärenkaat alle kirosanojen kera.Auto oli talvella kytkinrempassa ja etupyörät siis pajan laittamissa momenteissa.Lopputuloksena oli auton oman pulttiavaimen murtuminen!!
Minun kaaliin ei mahdu että miksi ne pultit pitää korjaamoilla vääntää niin tiukkaan että tienpäällä ei renkaan vaihto onnistuisi.Nyt pelasti kotipiha ja naapurin hylsyavain.Kai tuosta kärsii hermojen lisäksi jo vannekin.
Kokemuksia/mielipiteitä??

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mulla ei 33:ssa irronnut edes omalla kompuralla ja pulttipyssyllä, eikä ole ihan pieni :lol:

Kovin sai taistella taas pulttien kanssa vaikka ihan käsipelillä oli laitettu viime syksynä kiinni..

Avatar
Flow
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Flow »

No joo - ite vaihdoin kans viinkonloppuna suvikumit alle ja kokemus oli aivan päinvastainen. En tiedä kuka tai missä talvirenkaat oli laitettu alle (ostin autoni n. 2kk sitten) mutta pultit olis melkein pystyny kiertään auki ilman avainta... Kaiken lisäks yksi pultti ei menny kunnolla takas jengoille ja jäi suht. löysäks.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Vähän vaseliinia kierteisiin, oikea momentti, ja jälkikiristys= Ei ongelmia 8)

Mutta mullakin on kahdenlaista kokemusta noista rengas firmoista. Tuo tyypillinen "Millähän nämä saa enää ikinä auki :evil: " ja "Näähän on aivan irti löysällä :crazyeyes: "
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Mua ihmetytti myös kun heitin kesänakit alle. Pultit kun lähti auki suurempia ponnistelematta. Vai johtuiskohan siitä että puntti on maistunut talven aikana? :-D No anyway..kun sitten piti kiristellä niitä kesäkumien pultteja niin velipoika ihmetteli että ei niitä millään voi laittaa niin kireälle kuin ohjekirja määrää. Koitettiin ensin vähän pienemmällä mutta ei ne sillä mihkään kiristynyt. Lopuksi sitten vedettiin ne hurjat lukemat momenttiavaimeen mitä kirja sanoo.

Wile e....kuulostat pelottavan tutulta. Kuusankoski ja toi nimi. :) Ootko ollu vekaralla intissä? Tiedustelukomppania? :)

timpe
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Elo 2004, 18:00

Viesti Kirjoittaja timpe »

Mitä muuten laitatte pyöränpultteihin vaiko eikö mitään?Joku sano että ei ainakaan vaseliiniä saa laittaa,toinen sano jotta tippa öljyä.
Ja yksi ehdotus jota kyllä ajattelin kokeilla,tervaspraytä.Ei kuulema jumita ja pysyy notkeana.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Bilteman mos2:sta ei mitään hajua mitä se on mutta semmosta liukasta tummaa mömmöö. Ei valittamista.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tervasprayta olen laittanut, ei tietoa onko hyvä tai huono.
VMP

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Kuparitahnaa tungen kaikkiin alustan kierteisiin ja pyöränpultteihin myös. Ei oo ollu onkelmia...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Tippa Mobilia pultin kierteeseen (sen jälkeen kun se on ensin putsattu) ennen asennusta, ja kertaakaan ei ole tarvinnut hampaat irvessä aukoa. Momenteista en tiedä kun olen ihan vain käsivoimin ristikkoavaimella kiristänyt, pari päivää ajoa ja jälkikiristys ja kiinnikin on aina pysynyt. Noista muista voiteluaineista en osaa sanoa kun en ole kokeillut.

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Mikä muuten on oikea momentti aluvanteille? itse olen käyttänyt 10:tä kiloa. CRC:tä olen laittanut kierteeseen ennen asennusta jottei kuivana kuluttaisi kierteitä.

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Ohjekirjasta ei aluille löytynyt erikseen momenttia mutta peltivanteille oli 9,8 kiloa. Sillä väännettiin pultit kiinni ja ainakin vielä on alla pysynyt. :mrgreen:

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Ohjekirjassa sekä autodatassa oli muistaakseni maininta että peltivanteille 90nm ja aluvanteille 98nm.

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Mikäli haluaa johonkin tiettyyn momenttiin kiristää, niin silloin ei parane rasvailla kierteitä, liukasteet nimittäin vaikuttaa momentteihin. Pitäisi vetää silloin kireämmälle, mutta kuinka paljon?

Kuivana pitäisi pultit siis laittaa jos haluaa täsmällisen momentin, tai ainakin näin olen antanut itseäni viisaampien minua valistaa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

liekki kirjoitti:Mua ihmetytti myös kun heitin kesänakit alle. Pultit kun lähti auki suurempia ponnistelematta. Vai johtuiskohan siitä että puntti on maistunut talven aikana? :-D No anyway..kun sitten piti kiristellä niitä kesäkumien pultteja niin velipoika ihmetteli että ei niitä millään voi laittaa niin kireälle kuin ohjekirja määrää. Koitettiin ensin vähän pienemmällä mutta ei ne sillä mihkään kiristynyt. Lopuksi sitten vedettiin ne hurjat lukemat momenttiavaimeen mitä kirja sanoo.

Wile e....kuulostat pelottavan tutulta. Kuusankoski ja toi nimi. :) Ootko ollu vekaralla intissä? Tiedustelukomppania? :)
Jos pelottavalta kuulostaa niin ehkä pitäisi jättää kertomatta :mrgreen: Nicci vai oikea nimi kuulostaa tutulta? (Ei sitä oikeaa taida missään lukea täällä? Eli Kalle). Intistä on jo tovi vierähtänyt (96kohan se oli, raapii päätään) ja se on käyty Tikkakoskella Ilmavoimien viestikoulussa. "Kaikki mikä on sinistä ei välttämättä lennä, mutta kaikki mikä on vihreää tai harmaata taatusti ryömii" :twisted:

Sassicaia: Eikös pienempään momenttiin jos rasvaa on välissä ja haluaa oikean momentin? (menee pienemmällä voimalla kireämmälle) Tosin löystyy periaatteessa myös helpommalla. MUTTA en todellakaan usko että on suurta eroa suuntaan tai toiseen. Mieluummin laitan rasvat tms ja säästän hermoja vaihdon yhteydessä...
Ayrton Senna da Silva forever

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Wile E. Coyote kirjoitti: Sassicaia: Eikös pienempään momenttiin jos rasvaa on välissä ja haluaa oikean momentin? (menee pienemmällä voimalla kireämmälle) Tosin löystyy periaatteessa myös helpommalla. MUTTA en todellakaan usko että on suurta eroa suuntaan tai toiseen. Mieluummin laitan rasvat tms ja säästän hermoja vaihdon yhteydessä...
Ei kai, kitkakerroin pienenee pultin ja reiän kierteiden välissä rasvan ansiosta, joten joudut kiertämään tiukemmalle, että saat saman momentin pulttiin. Kai näihin myös lämpötila vaikuttaa jos tarkkoja ollaan. Ja tietysti materiaalit, eri teräslaaduille eri momentit ja esim. titaani vs. teräs-liitokseen pitää laittaa erikoismönjää väliin, muuten jämähtää.

Mutta käytännössä varmaan erot on niin pieniä, että yks hailee tavalliselle sukankuluttajalle. OZ:n pulttipussin kyljessä vaan kielsivät ehdottomasti käyttämästä mitään lubrikantteja juuri tästä momenttihässäkästä johtuen niin olen sitten "vedellyt aina kuivana" :mrgreen:

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Kyllä mä vetelen vasta kosteana, paljon mukavampaa. No enpä taida kumminkaan ruveta pultteja enää kuivailemaan vaikka OZit onkin alla. Pudotkoot sitten jos on pudotakseen :-D Ei kai ne kaikki pultit kerralla lähde.

Avatar
GangstaPapa
Viestit: 135
Liittynyt: 25 Tammi 2004, 18:30

Viesti Kirjoittaja GangstaPapa »

Ainakin aluvanteet vaatii sen jälkikiristyksen, kun niissä ei ole samanlaista jännitettä kun peltivanteissa. Ite en oo kemikaaleja pultteihin käyttänny. Alla ovat pysyneet... vielä :P
Autot

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä sen sitten huomaa jos jäivät löysälle, aika peltikorva saa olla jos ei sitä kolinaa huomaa :roll:

Muutaman kerran on käynyt eikä ole jäänyt (alu)vanteisiin mitään vaurioita.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Sassicaia kirjoitti:
Wile E. Coyote kirjoitti: Sassicaia: Eikös pienempään momenttiin jos rasvaa on välissä ja haluaa oikean momentin? (menee pienemmällä voimalla kireämmälle) Tosin löystyy periaatteessa myös helpommalla. MUTTA en todellakaan usko että on suurta eroa suuntaan tai toiseen. Mieluummin laitan rasvat tms ja säästän hermoja vaihdon yhteydessä...
Ei kai, kitkakerroin pienenee pultin ja reiän kierteiden välissä rasvan ansiosta, joten joudut kiertämään tiukemmalle, että saat saman momentin pulttiin. Kai näihin myös lämpötila vaikuttaa jos tarkkoja ollaan. Ja tietysti materiaalit, eri teräslaaduille eri momentit ja esim. titaani vs. teräs-liitokseen pitää laittaa erikoismönjää väliin, muuten jämähtää.

Mutta käytännössä varmaan erot on niin pieniä, että yks hailee tavalliselle sukankuluttajalle. OZ:n pulttipussin kyljessä vaan kielsivät ehdottomasti käyttämästä mitään lubrikantteja juuri tästä momenttihässäkästä johtuen niin olen sitten "vedellyt aina kuivana" :mrgreen:
Menee saivartelun puolelle :mrgreen: muuta juuri noin kuin sanoit että rasva pienentää kitkakerrointa eli pultti menee tiukemmalle kuin ilman rasvaa. Näin ollen kiristämällä samaan momenttiin kuin ilman rasvaa, kiristät vanteen kireämmälle. Ja koska käsitykseni mukaan momentti aluvanteissa on juuri vanteen suojelemiseksi kuitenkin riittävä kiristys aikaan saaden, olisi periaatteessa mahdollista vaurioittaa vannetta.

Kuten jo sanottu yks hailee, oli vaan pakko selventää pointtini.
Ayrton Senna da Silva forever

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Wile E. Coyote kirjoitti:Menee saivartelun puolelle :mrgreen: muuta juuri noin kuin sanoit että rasva pienentää kitkakerrointa eli pultti menee tiukemmalle kuin ilman rasvaa. Näin ollen kiristämällä samaan momenttiin kuin ilman rasvaa, kiristät vanteen kireämmälle. Ja koska käsitykseni mukaan momentti aluvanteissa on juuri vanteen suojelemiseksi kuitenkin riittävä kiristys aikaan saaden, olisi periaatteessa mahdollista vaurioittaa vannetta.

Kuten jo sanottu yks hailee, oli vaan pakko selventää pointtini.
Ilmaisin taas itseäni epäselvästi: siis rasvattuna jos vedät (luulet vetäväsi) pultit oikeaan momenttiin momenttiavaimen näyttämän mukaan, niin ne ovat oikeasti kireämmällä kuin kuivana ja on vaara rikkoa vanne tai kierteet. Eli samaa halusin sanoa mutta en osannut.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ei kai siinä pultissa mitään momenttia ole :shock: Eikös se juuri ole kitka joka sitä pulttia pitää paikallaan, jolloin ei pitäisi olla merkitystä onko kierteissä rasvaa vai ei, sillä samalla momentilla saa kuitenkin aina saman verran voimaa aikaiseksi. Jos on rasvaa kierteissä -> pienempi kitka -> niin menee samalla momentilla vähän pidemmälle pultit.

Nojoo eli tolla järjenjuoksulla rasva tekisi sen että ruuvaa pultit liian pitkälle, ei ehkä niinkään sen tiukemmalle.

Siirretään puheenvuoro insinööreille.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Minullakin on tarina kerrottavana Deltasta ja pulteista.

Muijan Bravasta puuttui alkuperäisten alujen pultit. DA tilasi ne. Nyt kun tuli aika vaihtaa kesäpyörät alle otin ja pöräytin tilatut pultit kiinni. Peruutus pois tallista ja joku "mittaa" matkaa!!! Auto takas ja keula ylös. Pultit pois, mutta eivät tule suosiolla. Pultit ovat liian pitkät. Väkisin kiskon ne irti ja huomaan että joka pultissa on viiste. Napa on ottanut kiinni pultteihin. Pois ruuvatessa viiste oli syönyt navasta kierteeet hajalle!

Pikainen soitto ja käynti DA osoitti virheen olevan Deltan. Väärät pultit! Otin lainaksi kierretappisarjan ja putsasin kierteet. Nyt oikeat pultit sopivat. Jotta oikeus ja kohtuus totetuu niin DA korvasi vahingot ja tehdyt tunnit. Sain kikattua uudet etulevyt ja palat. DA hinnoissa lähes 200€. Ja pyörännavassa on yhä DA virhevastuu/takuu!!!!

Opetus: Älä luota siihen mitä merkkiliike sinulle antaa.
Makaroonia jo vuodesta -98

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Rolle kirjoitti:Ei kai siinä pultissa mitään momenttia ole :shock: Eikös se juuri ole kitka joka sitä pulttia pitää paikallaan, jolloin ei pitäisi olla merkitystä onko kierteissä rasvaa vai ei, sillä samalla momentilla saa kuitenkin aina saman verran voimaa aikaiseksi. Jos on rasvaa kierteissä -> pienempi kitka -> niin menee samalla momentilla vähän pidemmälle pultit.

Nojoo eli tolla järjenjuoksulla rasva tekisi sen että ruuvaa pultit liian pitkälle, ei ehkä niinkään sen tiukemmalle.

Siirretään puheenvuoro insinööreille.
On rasvalla merkitystä: clamp load (puristusvoima) on eri asia kuin pultin momentti: ks. lisää infoa täältä: http://www.answers.com/topic/bolted-joint
http://www.thelenchannel.com/1torque.php

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Sassicaia kirjoitti:On rasvalla merkitystä: clamp load (puristusvoima) on eri asia kuin pultin momentti: ks. lisää infoa täältä:
Juu niin on, sillä momentilla se puristusvoima sinne saadaan. Mutta kyllähän osa siitä momentista menee se suuremman kitkan voittamiseksi jolloin puristusvoima jää pienemmäksi samalla momentilla.

Mielenkiintoista ja hyvät linkit, ollaan taas astetta viisaampia.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Setting the torque
Engineered joints require the torque to be accurately set. The clamp load produced during tightening is about 75% of the fastener's proof load. Over tightening will damage threads and stretch the bolt, ruining the joint's strength, see Hooke's law.

If the hardware is Cadmium plated, or lubricated (or both) the torque is reduced by 15-25% to achieve the same clamp load. Specialty coatings exists that allow for a reduction of 50% in torque (compared to non-plated, non-lubricated hardware) to achieve the designed clamp load.

Torquing the bolt is notoriously inaccurate. Even with a calibrated Torque wrench large errors are caused by dirt, surface finish, lubrication, etc ... The turn of the nut method is more accurate, but requires additional calculations and tests for each application.

There are more expensive tools for accurate torque setting, like ultrasonic meters, but they are out of reach of most shops.

A highly skilled mechanic can out-perform a torque wrench by sensing when the bolt starts to stretch

Erittäin mielenkintoista! Kiitos hyvistä linkeistä. Ensikerralla voi kiusata rengasasentaja parkaa vaikeilla kysymyksillä :mrgreen:
Ayrton Senna da Silva forever

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Joo, nää jututhan onkin itse asiassa erittäin kehittynyttä mekaniikkaa, materiaalioppia ja insinöörimatikkaa, vaikka kyse on vain ruuviliitoksesta!

Ei muuta kun pulttipyssyllä vaan niin kireelle kun menee niin pysyy :crazyeyes:

sallimato
Viestit: 173
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 13:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sallimato »

Ja minä teidän kompura-avaimista... :lol:

Mulla on ristikkoavain ja 1,5-metrinen teräsputki siihen varreksi. Vielä ei ole rengashaalarit saaneet kertaakaan niin kireälle pultteja, etteikö niitä irti olisi saanut. :wink:

Itse laitan pultit aina käsivoimin "sopivasti" kireäksi ilman, että täytyy tosissaan tuskassa pinnistellä. Tahtovat kiristyä itsessään ajossa kuitenkin. 8)

Edit: Olen muuten kuullut niinkin hurjia tarinoita, että pajalla lyödään paineet kaakkoon nimenomaan sen takia, että näin saadaan asiakas takaisin seuraavaankin vaihtoon. :silly:
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

En tiedä onko noilla "märkä"- ja "kuiva"momenteilla auton pyörän pulteissa tai muttereissa niin suurta merkitystä. Voi olla että on voi olla että ei, kun en ole insinööri :oops:
Mutta yleensä jos kyse on tästä niinsanotusta "märkä"momentista, niin se mainitaan kyllä. Ilman mainintaa olevat taas useimmiten tarkoittavat kuivana vedettyä momenttiarvoa.
Eräs mieleen tuleva esimerkki on lentokoneen vanne, joka siis on halkaistavaa mallia ja sitä kasassa pitää useampikin pultti. Vanteessa itsessään ihan lukee että pulttien "lube torque" (eli se "märkä" momentti) on XXX lbft (jalkanaulaa).
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Tuo pyöränpulttien momenttiin laiton pääasiallisin tarkoitushan on saada kaikki pultit samalle kireydelle, ettei vanteet/jarrulevyt väänny mutkille.

Tuohon pultilla saatavaan puristusvoimaan vaikuttaa kitkat, joten tarkkoja momentteja väännettäessä pitää tietää onko momentti ilmoitettu rasvan kanssa vai ilman. Noilla vanteilla ei ammuta ja se ei ole ihan nöpönuukaa sen momentin kanssa.

Itse olen huomannut, että alumiinivanteissa tarttuu pultit monesti aivan sairaan tiukkaan, vaikka kiristettäessä laitetaan ihan normitiukalle. Yhtenä syynä on varmaan sitkeän alumiinin kitka teräspulttiin ja toinen on varmaankin pultin ja vanteen välinen kartioliitoksen epäsopivuus tms.

Itsellä on joskus ollut vanteet, joissa oli todella paksut teräsprikat aluvanteen puolella, jolloin pehmeä alumiini ei ole aiheuttanut lisäkitkaa liitokseen. Tuollainen ratkaisu on hyvä.
Kuva

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Henkilöautoissa ei taida jarrulevyjä saada ihan pienellä kiristysvirheellä solmuun, mutta raskaan kaluston vehkeissä tuo on ihan todellinen ongelma. Vaan menepäs kysymään asentajalta että etkö momenttia käytä niin katsoo kuin halpaa makkaraa ja tiuskaisee "kyllä mä sen ilman momenttiakin tunnen milloin se on hyvä". Ja kun lähdet ajamaan kotiin päin niin ravistaa niin s*tanasti :evil:

Pulttipyssyllä varustettuja neandertaaleja on tullut bongattua ainakin Vantaalla lentokentän Vianorilla, toisaalta Konalan Euromasterilla on ollut oikein hyvä palvelu.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin