Pyöräpultit ja momentti
Valvoja: Moderators
Pyöräpultit ja momentti
Tulipa vaihdettua viikonloppuna kesärenkaat alle kirosanojen kera.Auto oli talvella kytkinrempassa ja etupyörät siis pajan laittamissa momenteissa.Lopputuloksena oli auton oman pulttiavaimen murtuminen!!
Minun kaaliin ei mahdu että miksi ne pultit pitää korjaamoilla vääntää niin tiukkaan että tienpäällä ei renkaan vaihto onnistuisi.Nyt pelasti kotipiha ja naapurin hylsyavain.Kai tuosta kärsii hermojen lisäksi jo vannekin.
Kokemuksia/mielipiteitä??
Minun kaaliin ei mahdu että miksi ne pultit pitää korjaamoilla vääntää niin tiukkaan että tienpäällä ei renkaan vaihto onnistuisi.Nyt pelasti kotipiha ja naapurin hylsyavain.Kai tuosta kärsii hermojen lisäksi jo vannekin.
Kokemuksia/mielipiteitä??
No joo - ite vaihdoin kans viinkonloppuna suvikumit alle ja kokemus oli aivan päinvastainen. En tiedä kuka tai missä talvirenkaat oli laitettu alle (ostin autoni n. 2kk sitten) mutta pultit olis melkein pystyny kiertään auki ilman avainta... Kaiken lisäks yksi pultti ei menny kunnolla takas jengoille ja jäi suht. löysäks.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mua ihmetytti myös kun heitin kesänakit alle. Pultit kun lähti auki suurempia ponnistelematta. Vai johtuiskohan siitä että puntti on maistunut talven aikana? No anyway..kun sitten piti kiristellä niitä kesäkumien pultteja niin velipoika ihmetteli että ei niitä millään voi laittaa niin kireälle kuin ohjekirja määrää. Koitettiin ensin vähän pienemmällä mutta ei ne sillä mihkään kiristynyt. Lopuksi sitten vedettiin ne hurjat lukemat momenttiavaimeen mitä kirja sanoo.
Wile e....kuulostat pelottavan tutulta. Kuusankoski ja toi nimi. Ootko ollu vekaralla intissä? Tiedustelukomppania?
Wile e....kuulostat pelottavan tutulta. Kuusankoski ja toi nimi. Ootko ollu vekaralla intissä? Tiedustelukomppania?
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Tippa Mobilia pultin kierteeseen (sen jälkeen kun se on ensin putsattu) ennen asennusta, ja kertaakaan ei ole tarvinnut hampaat irvessä aukoa. Momenteista en tiedä kun olen ihan vain käsivoimin ristikkoavaimella kiristänyt, pari päivää ajoa ja jälkikiristys ja kiinnikin on aina pysynyt. Noista muista voiteluaineista en osaa sanoa kun en ole kokeillut.
Mikäli haluaa johonkin tiettyyn momenttiin kiristää, niin silloin ei parane rasvailla kierteitä, liukasteet nimittäin vaikuttaa momentteihin. Pitäisi vetää silloin kireämmälle, mutta kuinka paljon?
Kuivana pitäisi pultit siis laittaa jos haluaa täsmällisen momentin, tai ainakin näin olen antanut itseäni viisaampien minua valistaa.
Kuivana pitäisi pultit siis laittaa jos haluaa täsmällisen momentin, tai ainakin näin olen antanut itseäni viisaampien minua valistaa.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Jos pelottavalta kuulostaa niin ehkä pitäisi jättää kertomatta Nicci vai oikea nimi kuulostaa tutulta? (Ei sitä oikeaa taida missään lukea täällä? Eli Kalle). Intistä on jo tovi vierähtänyt (96kohan se oli, raapii päätään) ja se on käyty Tikkakoskella Ilmavoimien viestikoulussa. "Kaikki mikä on sinistä ei välttämättä lennä, mutta kaikki mikä on vihreää tai harmaata taatusti ryömii"liekki kirjoitti:Mua ihmetytti myös kun heitin kesänakit alle. Pultit kun lähti auki suurempia ponnistelematta. Vai johtuiskohan siitä että puntti on maistunut talven aikana? No anyway..kun sitten piti kiristellä niitä kesäkumien pultteja niin velipoika ihmetteli että ei niitä millään voi laittaa niin kireälle kuin ohjekirja määrää. Koitettiin ensin vähän pienemmällä mutta ei ne sillä mihkään kiristynyt. Lopuksi sitten vedettiin ne hurjat lukemat momenttiavaimeen mitä kirja sanoo.
Wile e....kuulostat pelottavan tutulta. Kuusankoski ja toi nimi. Ootko ollu vekaralla intissä? Tiedustelukomppania?
Sassicaia: Eikös pienempään momenttiin jos rasvaa on välissä ja haluaa oikean momentin? (menee pienemmällä voimalla kireämmälle) Tosin löystyy periaatteessa myös helpommalla. MUTTA en todellakaan usko että on suurta eroa suuntaan tai toiseen. Mieluummin laitan rasvat tms ja säästän hermoja vaihdon yhteydessä...
Ayrton Senna da Silva forever
Ei kai, kitkakerroin pienenee pultin ja reiän kierteiden välissä rasvan ansiosta, joten joudut kiertämään tiukemmalle, että saat saman momentin pulttiin. Kai näihin myös lämpötila vaikuttaa jos tarkkoja ollaan. Ja tietysti materiaalit, eri teräslaaduille eri momentit ja esim. titaani vs. teräs-liitokseen pitää laittaa erikoismönjää väliin, muuten jämähtää.Wile E. Coyote kirjoitti: Sassicaia: Eikös pienempään momenttiin jos rasvaa on välissä ja haluaa oikean momentin? (menee pienemmällä voimalla kireämmälle) Tosin löystyy periaatteessa myös helpommalla. MUTTA en todellakaan usko että on suurta eroa suuntaan tai toiseen. Mieluummin laitan rasvat tms ja säästän hermoja vaihdon yhteydessä...
Mutta käytännössä varmaan erot on niin pieniä, että yks hailee tavalliselle sukankuluttajalle. OZ:n pulttipussin kyljessä vaan kielsivät ehdottomasti käyttämästä mitään lubrikantteja juuri tästä momenttihässäkästä johtuen niin olen sitten "vedellyt aina kuivana"
- GangstaPapa
- Viestit: 135
- Liittynyt: 25 Tammi 2004, 18:30
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Menee saivartelun puolelle muuta juuri noin kuin sanoit että rasva pienentää kitkakerrointa eli pultti menee tiukemmalle kuin ilman rasvaa. Näin ollen kiristämällä samaan momenttiin kuin ilman rasvaa, kiristät vanteen kireämmälle. Ja koska käsitykseni mukaan momentti aluvanteissa on juuri vanteen suojelemiseksi kuitenkin riittävä kiristys aikaan saaden, olisi periaatteessa mahdollista vaurioittaa vannetta.Sassicaia kirjoitti:Ei kai, kitkakerroin pienenee pultin ja reiän kierteiden välissä rasvan ansiosta, joten joudut kiertämään tiukemmalle, että saat saman momentin pulttiin. Kai näihin myös lämpötila vaikuttaa jos tarkkoja ollaan. Ja tietysti materiaalit, eri teräslaaduille eri momentit ja esim. titaani vs. teräs-liitokseen pitää laittaa erikoismönjää väliin, muuten jämähtää.Wile E. Coyote kirjoitti: Sassicaia: Eikös pienempään momenttiin jos rasvaa on välissä ja haluaa oikean momentin? (menee pienemmällä voimalla kireämmälle) Tosin löystyy periaatteessa myös helpommalla. MUTTA en todellakaan usko että on suurta eroa suuntaan tai toiseen. Mieluummin laitan rasvat tms ja säästän hermoja vaihdon yhteydessä...
Mutta käytännössä varmaan erot on niin pieniä, että yks hailee tavalliselle sukankuluttajalle. OZ:n pulttipussin kyljessä vaan kielsivät ehdottomasti käyttämästä mitään lubrikantteja juuri tästä momenttihässäkästä johtuen niin olen sitten "vedellyt aina kuivana"
Kuten jo sanottu yks hailee, oli vaan pakko selventää pointtini.
Ayrton Senna da Silva forever
Ilmaisin taas itseäni epäselvästi: siis rasvattuna jos vedät (luulet vetäväsi) pultit oikeaan momenttiin momenttiavaimen näyttämän mukaan, niin ne ovat oikeasti kireämmällä kuin kuivana ja on vaara rikkoa vanne tai kierteet. Eli samaa halusin sanoa mutta en osannut.Wile E. Coyote kirjoitti:Menee saivartelun puolelle muuta juuri noin kuin sanoit että rasva pienentää kitkakerrointa eli pultti menee tiukemmalle kuin ilman rasvaa. Näin ollen kiristämällä samaan momenttiin kuin ilman rasvaa, kiristät vanteen kireämmälle. Ja koska käsitykseni mukaan momentti aluvanteissa on juuri vanteen suojelemiseksi kuitenkin riittävä kiristys aikaan saaden, olisi periaatteessa mahdollista vaurioittaa vannetta.
Kuten jo sanottu yks hailee, oli vaan pakko selventää pointtini.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ei kai siinä pultissa mitään momenttia ole Eikös se juuri ole kitka joka sitä pulttia pitää paikallaan, jolloin ei pitäisi olla merkitystä onko kierteissä rasvaa vai ei, sillä samalla momentilla saa kuitenkin aina saman verran voimaa aikaiseksi. Jos on rasvaa kierteissä -> pienempi kitka -> niin menee samalla momentilla vähän pidemmälle pultit.
Nojoo eli tolla järjenjuoksulla rasva tekisi sen että ruuvaa pultit liian pitkälle, ei ehkä niinkään sen tiukemmalle.
Siirretään puheenvuoro insinööreille.
Nojoo eli tolla järjenjuoksulla rasva tekisi sen että ruuvaa pultit liian pitkälle, ei ehkä niinkään sen tiukemmalle.
Siirretään puheenvuoro insinööreille.
Minullakin on tarina kerrottavana Deltasta ja pulteista.
Muijan Bravasta puuttui alkuperäisten alujen pultit. DA tilasi ne. Nyt kun tuli aika vaihtaa kesäpyörät alle otin ja pöräytin tilatut pultit kiinni. Peruutus pois tallista ja joku "mittaa" matkaa!!! Auto takas ja keula ylös. Pultit pois, mutta eivät tule suosiolla. Pultit ovat liian pitkät. Väkisin kiskon ne irti ja huomaan että joka pultissa on viiste. Napa on ottanut kiinni pultteihin. Pois ruuvatessa viiste oli syönyt navasta kierteeet hajalle!
Pikainen soitto ja käynti DA osoitti virheen olevan Deltan. Väärät pultit! Otin lainaksi kierretappisarjan ja putsasin kierteet. Nyt oikeat pultit sopivat. Jotta oikeus ja kohtuus totetuu niin DA korvasi vahingot ja tehdyt tunnit. Sain kikattua uudet etulevyt ja palat. DA hinnoissa lähes 200€. Ja pyörännavassa on yhä DA virhevastuu/takuu!!!!
Opetus: Älä luota siihen mitä merkkiliike sinulle antaa.
Muijan Bravasta puuttui alkuperäisten alujen pultit. DA tilasi ne. Nyt kun tuli aika vaihtaa kesäpyörät alle otin ja pöräytin tilatut pultit kiinni. Peruutus pois tallista ja joku "mittaa" matkaa!!! Auto takas ja keula ylös. Pultit pois, mutta eivät tule suosiolla. Pultit ovat liian pitkät. Väkisin kiskon ne irti ja huomaan että joka pultissa on viiste. Napa on ottanut kiinni pultteihin. Pois ruuvatessa viiste oli syönyt navasta kierteeet hajalle!
Pikainen soitto ja käynti DA osoitti virheen olevan Deltan. Väärät pultit! Otin lainaksi kierretappisarjan ja putsasin kierteet. Nyt oikeat pultit sopivat. Jotta oikeus ja kohtuus totetuu niin DA korvasi vahingot ja tehdyt tunnit. Sain kikattua uudet etulevyt ja palat. DA hinnoissa lähes 200€. Ja pyörännavassa on yhä DA virhevastuu/takuu!!!!
Opetus: Älä luota siihen mitä merkkiliike sinulle antaa.
Makaroonia jo vuodesta -98
On rasvalla merkitystä: clamp load (puristusvoima) on eri asia kuin pultin momentti: ks. lisää infoa täältä: http://www.answers.com/topic/bolted-jointRolle kirjoitti:Ei kai siinä pultissa mitään momenttia ole Eikös se juuri ole kitka joka sitä pulttia pitää paikallaan, jolloin ei pitäisi olla merkitystä onko kierteissä rasvaa vai ei, sillä samalla momentilla saa kuitenkin aina saman verran voimaa aikaiseksi. Jos on rasvaa kierteissä -> pienempi kitka -> niin menee samalla momentilla vähän pidemmälle pultit.
Nojoo eli tolla järjenjuoksulla rasva tekisi sen että ruuvaa pultit liian pitkälle, ei ehkä niinkään sen tiukemmalle.
Siirretään puheenvuoro insinööreille.
http://www.thelenchannel.com/1torque.php
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Juu niin on, sillä momentilla se puristusvoima sinne saadaan. Mutta kyllähän osa siitä momentista menee se suuremman kitkan voittamiseksi jolloin puristusvoima jää pienemmäksi samalla momentilla.Sassicaia kirjoitti:On rasvalla merkitystä: clamp load (puristusvoima) on eri asia kuin pultin momentti: ks. lisää infoa täältä:
Mielenkiintoista ja hyvät linkit, ollaan taas astetta viisaampia.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Setting the torque
Engineered joints require the torque to be accurately set. The clamp load produced during tightening is about 75% of the fastener's proof load. Over tightening will damage threads and stretch the bolt, ruining the joint's strength, see Hooke's law.
If the hardware is Cadmium plated, or lubricated (or both) the torque is reduced by 15-25% to achieve the same clamp load. Specialty coatings exists that allow for a reduction of 50% in torque (compared to non-plated, non-lubricated hardware) to achieve the designed clamp load.
Torquing the bolt is notoriously inaccurate. Even with a calibrated Torque wrench large errors are caused by dirt, surface finish, lubrication, etc ... The turn of the nut method is more accurate, but requires additional calculations and tests for each application.
There are more expensive tools for accurate torque setting, like ultrasonic meters, but they are out of reach of most shops.
A highly skilled mechanic can out-perform a torque wrench by sensing when the bolt starts to stretch
Erittäin mielenkintoista! Kiitos hyvistä linkeistä. Ensikerralla voi kiusata rengasasentaja parkaa vaikeilla kysymyksillä
Engineered joints require the torque to be accurately set. The clamp load produced during tightening is about 75% of the fastener's proof load. Over tightening will damage threads and stretch the bolt, ruining the joint's strength, see Hooke's law.
If the hardware is Cadmium plated, or lubricated (or both) the torque is reduced by 15-25% to achieve the same clamp load. Specialty coatings exists that allow for a reduction of 50% in torque (compared to non-plated, non-lubricated hardware) to achieve the designed clamp load.
Torquing the bolt is notoriously inaccurate. Even with a calibrated Torque wrench large errors are caused by dirt, surface finish, lubrication, etc ... The turn of the nut method is more accurate, but requires additional calculations and tests for each application.
There are more expensive tools for accurate torque setting, like ultrasonic meters, but they are out of reach of most shops.
A highly skilled mechanic can out-perform a torque wrench by sensing when the bolt starts to stretch
Erittäin mielenkintoista! Kiitos hyvistä linkeistä. Ensikerralla voi kiusata rengasasentaja parkaa vaikeilla kysymyksillä
Ayrton Senna da Silva forever
Ja minä teidän kompura-avaimista...
Mulla on ristikkoavain ja 1,5-metrinen teräsputki siihen varreksi. Vielä ei ole rengashaalarit saaneet kertaakaan niin kireälle pultteja, etteikö niitä irti olisi saanut.
Itse laitan pultit aina käsivoimin "sopivasti" kireäksi ilman, että täytyy tosissaan tuskassa pinnistellä. Tahtovat kiristyä itsessään ajossa kuitenkin.
Edit: Olen muuten kuullut niinkin hurjia tarinoita, että pajalla lyödään paineet kaakkoon nimenomaan sen takia, että näin saadaan asiakas takaisin seuraavaankin vaihtoon.
Mulla on ristikkoavain ja 1,5-metrinen teräsputki siihen varreksi. Vielä ei ole rengashaalarit saaneet kertaakaan niin kireälle pultteja, etteikö niitä irti olisi saanut.
Itse laitan pultit aina käsivoimin "sopivasti" kireäksi ilman, että täytyy tosissaan tuskassa pinnistellä. Tahtovat kiristyä itsessään ajossa kuitenkin.
Edit: Olen muuten kuullut niinkin hurjia tarinoita, että pajalla lyödään paineet kaakkoon nimenomaan sen takia, että näin saadaan asiakas takaisin seuraavaankin vaihtoon.
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72
Alfasud '72
En tiedä onko noilla "märkä"- ja "kuiva"momenteilla auton pyörän pulteissa tai muttereissa niin suurta merkitystä. Voi olla että on voi olla että ei, kun en ole insinööri
Mutta yleensä jos kyse on tästä niinsanotusta "märkä"momentista, niin se mainitaan kyllä. Ilman mainintaa olevat taas useimmiten tarkoittavat kuivana vedettyä momenttiarvoa.
Eräs mieleen tuleva esimerkki on lentokoneen vanne, joka siis on halkaistavaa mallia ja sitä kasassa pitää useampikin pultti. Vanteessa itsessään ihan lukee että pulttien "lube torque" (eli se "märkä" momentti) on XXX lbft (jalkanaulaa).
Mutta yleensä jos kyse on tästä niinsanotusta "märkä"momentista, niin se mainitaan kyllä. Ilman mainintaa olevat taas useimmiten tarkoittavat kuivana vedettyä momenttiarvoa.
Eräs mieleen tuleva esimerkki on lentokoneen vanne, joka siis on halkaistavaa mallia ja sitä kasassa pitää useampikin pultti. Vanteessa itsessään ihan lukee että pulttien "lube torque" (eli se "märkä" momentti) on XXX lbft (jalkanaulaa).
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Tuo pyöränpulttien momenttiin laiton pääasiallisin tarkoitushan on saada kaikki pultit samalle kireydelle, ettei vanteet/jarrulevyt väänny mutkille.
Tuohon pultilla saatavaan puristusvoimaan vaikuttaa kitkat, joten tarkkoja momentteja väännettäessä pitää tietää onko momentti ilmoitettu rasvan kanssa vai ilman. Noilla vanteilla ei ammuta ja se ei ole ihan nöpönuukaa sen momentin kanssa.
Itse olen huomannut, että alumiinivanteissa tarttuu pultit monesti aivan sairaan tiukkaan, vaikka kiristettäessä laitetaan ihan normitiukalle. Yhtenä syynä on varmaan sitkeän alumiinin kitka teräspulttiin ja toinen on varmaankin pultin ja vanteen välinen kartioliitoksen epäsopivuus tms.
Itsellä on joskus ollut vanteet, joissa oli todella paksut teräsprikat aluvanteen puolella, jolloin pehmeä alumiini ei ole aiheuttanut lisäkitkaa liitokseen. Tuollainen ratkaisu on hyvä.
Tuohon pultilla saatavaan puristusvoimaan vaikuttaa kitkat, joten tarkkoja momentteja väännettäessä pitää tietää onko momentti ilmoitettu rasvan kanssa vai ilman. Noilla vanteilla ei ammuta ja se ei ole ihan nöpönuukaa sen momentin kanssa.
Itse olen huomannut, että alumiinivanteissa tarttuu pultit monesti aivan sairaan tiukkaan, vaikka kiristettäessä laitetaan ihan normitiukalle. Yhtenä syynä on varmaan sitkeän alumiinin kitka teräspulttiin ja toinen on varmaankin pultin ja vanteen välinen kartioliitoksen epäsopivuus tms.
Itsellä on joskus ollut vanteet, joissa oli todella paksut teräsprikat aluvanteen puolella, jolloin pehmeä alumiini ei ole aiheuttanut lisäkitkaa liitokseen. Tuollainen ratkaisu on hyvä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Henkilöautoissa ei taida jarrulevyjä saada ihan pienellä kiristysvirheellä solmuun, mutta raskaan kaluston vehkeissä tuo on ihan todellinen ongelma. Vaan menepäs kysymään asentajalta että etkö momenttia käytä niin katsoo kuin halpaa makkaraa ja tiuskaisee "kyllä mä sen ilman momenttiakin tunnen milloin se on hyvä". Ja kun lähdet ajamaan kotiin päin niin ravistaa niin s*tanasti
Pulttipyssyllä varustettuja neandertaaleja on tullut bongattua ainakin Vantaalla lentokentän Vianorilla, toisaalta Konalan Euromasterilla on ollut oikein hyvä palvelu.
Pulttipyssyllä varustettuja neandertaaleja on tullut bongattua ainakin Vantaalla lentokentän Vianorilla, toisaalta Konalan Euromasterilla on ollut oikein hyvä palvelu.
- Epäkelpokeräilijä -