Kesärenkaiden vaihto vaikeaa?
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Kesärenkaiden vaihto vaikeaa?
Kävin tänään aamulla vaihdatuttamassa kesärenkaat eräässä hyvämaineisessa rengas liikkeessä 156:ni....
En tiedä mitä tekivät mutta suoraan ajaessa ratti on 10 astetta kääntyneenä oikealle ... ja auto kääntyy "oudosti" .... niin joo ja oikea takarengas harottaa oudosti enemmän ulospäin kuin vasemman puolen... missäköhän vika kun vanteet on samat kuin talvirenkaissa, vain kumit vaihdettiin
Eikä siis kyseistä ongelmaa ollut talvirenkaissa!
Voisiko kenties johtua siitä että laskivat auton alas ennenkuin ko. rengas oli kunnolla kiinni (olin paikalla ja näin kun tämä tapahtui )
Lupasivat ottaa auton tarkastukseen 18.00 tänään.... jännä nähdä mitä sanovat asiasta.........
En tiedä mitä tekivät mutta suoraan ajaessa ratti on 10 astetta kääntyneenä oikealle ... ja auto kääntyy "oudosti" .... niin joo ja oikea takarengas harottaa oudosti enemmän ulospäin kuin vasemman puolen... missäköhän vika kun vanteet on samat kuin talvirenkaissa, vain kumit vaihdettiin
Eikä siis kyseistä ongelmaa ollut talvirenkaissa!
Voisiko kenties johtua siitä että laskivat auton alas ennenkuin ko. rengas oli kunnolla kiinni (olin paikalla ja näin kun tämä tapahtui )
Lupasivat ottaa auton tarkastukseen 18.00 tänään.... jännä nähdä mitä sanovat asiasta.........
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Vaihtaja oli sellainen nuori "mies" joka poltti tupakkaa koko vaihdon ajan...
Kyseinen herrasmies sanoi toiselle asentajalle kysyttäessä että kaikki pyörät on kiinni (kuulin tämänkin itsekkin) jolloin toinen asiallisempi asentaja laski auton alas...
Voi sitä raivoamisen määrää vanhemmalta asentajalta kun rupesi kiristämään pultteja ja huomasi että yksi pyöristä ei ole kiinni ollenkaan!
Kyseinen herrasmies sanoi toiselle asentajalle kysyttäessä että kaikki pyörät on kiinni (kuulin tämänkin itsekkin) jolloin toinen asiallisempi asentaja laski auton alas...
Voi sitä raivoamisen määrää vanhemmalta asentajalta kun rupesi kiristämään pultteja ja huomasi että yksi pyöristä ei ole kiinni ollenkaan!
- Anthon
- Viestit: 537
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Juu, noissa pajoissa on kaikenlaista haalarinlämmittäjää näinä aikoina töissä, kannattaa todellakin seurata vierestä homman etenemistä jos se vaan on mahdollista.
Nimim. entinen rengasasentaja, nykyinen asiakas
(ei ollut ihan muutama kerta, kun asiakkaiden autoja tippui tunkilta ja erikoisempia autoja käytiin tyyppäämässä jos mahdollista...)
Nimim. entinen rengasasentaja, nykyinen asiakas
(ei ollut ihan muutama kerta, kun asiakkaiden autoja tippui tunkilta ja erikoisempia autoja käytiin tyyppäämässä jos mahdollista...)
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kuulostaa pahalta Sinuna vaatisin pyöränkulmien mittaukset, tukivarsien tarkistukset yms vaikka Deltassa(puolueeton/sinun puolellasi) jotta varmistuu ettei sitten 100km ajon jälkeen ilmene jotain muuta uutta ja ihmeellistä nirskunta ja narskutaa ja osien tippumisia. Niitä voi olla aika mahdoton enää laskuttaa jälkikäteen. Kyllä se pitää vaatia nyt heti ja olla tarkkana!!!
Kerro miten hommassa etenee.
Kerro miten hommassa etenee.
Ayrton Senna da Silva forever
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
BTW, ohjekirjan ja maahantuojan mukaan Alfa 156 ei saa nostaa auton takaosassa olevasta suuresta alumiinipalkista. Olin viemässä autoa pyöränkulmien tarkistukseen ja alkoivat heti nostamaan ko. palkista. Keskeytin toimenpiteen ja tarkistin asian manuaalista. Kulmat jäi siinä paikassa säätämättä, koska eivät saaneet auton takaosaa nostettua mistään (helmamuovit esti).
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Go Rengaspajat... Oma kertomus tältä aamulta:
Maanantaina kävin varaamassa ajan kesäkiekkojen vaihtoon. Renkaat olivat talvisäilössä erään ketjun "rengashotellissa" ja säilytyspakettiin kuului rankaiden tasapainotus ja pesu talven aikana. No, aamulla liikkeeseen ilmoittautumaan muutamaa minuuttia ennen sovittua ajankohtaa.
"Ei meillä kyllä mitään varausta sun nimellä löydy...kukahan mestari lie tilauksen ottanut vastaan" Kaverilla ilme synkkeni kun kerroin että hän itse oli sen tilauksen kirjoihin vienyt
Noh, nostinpaikka oli kuitenkin vapaana ja autoa pukeille. 10 min odottelun jälkeen renkaat löytyivätkin. Itselleni tuli tässä vaiheessa puhelu ja siirryin hallin ulkopuolelle puhumaan. Palatessani autossa oli jo kolme gummia paikoillaan, mutta mutta.. Renkaitahan ei tietysti oltu talven aikana pesty, josta sitten työnjohtajalle epäilemään ettei varmaan myöskään tasapainotusta ole tehty. Seurauksena renkaat irti ja pesuhallin kautta tasapainotukseen. Renkaita kiinnitti jo ulkomaanapu joka ei puhunut suomea. Tämä kävi ilmi kun halusin että loppukiristys tehdään momenttiavaimella eikä pulttipyssyllä. No työnjohtaja kiiruhtikin jo kohta itse vääntämään pultteja momenttiin.
Jo tunnin päästä minulla sitten olikin kesäkumit alla ja talvirenkaat kontissa. Tunnin päästä puhelin soi... taidettiin laittaa sulle konttiin yks volvon rengas kun täällä on lattialla yks Alfan kiekko. Kurkistus rengaspusseihin ja yhdessä tosiaan oli asiaankuulumaton nastallinen rengas. Ei muuta kun pudottaan vulvan kumi pois... oli muuten aika vaivaantuneen oloista ja kovasti pahoittelevaa väkee siellä silloin
Maanantaina kävin varaamassa ajan kesäkiekkojen vaihtoon. Renkaat olivat talvisäilössä erään ketjun "rengashotellissa" ja säilytyspakettiin kuului rankaiden tasapainotus ja pesu talven aikana. No, aamulla liikkeeseen ilmoittautumaan muutamaa minuuttia ennen sovittua ajankohtaa.
"Ei meillä kyllä mitään varausta sun nimellä löydy...kukahan mestari lie tilauksen ottanut vastaan" Kaverilla ilme synkkeni kun kerroin että hän itse oli sen tilauksen kirjoihin vienyt
Noh, nostinpaikka oli kuitenkin vapaana ja autoa pukeille. 10 min odottelun jälkeen renkaat löytyivätkin. Itselleni tuli tässä vaiheessa puhelu ja siirryin hallin ulkopuolelle puhumaan. Palatessani autossa oli jo kolme gummia paikoillaan, mutta mutta.. Renkaitahan ei tietysti oltu talven aikana pesty, josta sitten työnjohtajalle epäilemään ettei varmaan myöskään tasapainotusta ole tehty. Seurauksena renkaat irti ja pesuhallin kautta tasapainotukseen. Renkaita kiinnitti jo ulkomaanapu joka ei puhunut suomea. Tämä kävi ilmi kun halusin että loppukiristys tehdään momenttiavaimella eikä pulttipyssyllä. No työnjohtaja kiiruhtikin jo kohta itse vääntämään pultteja momenttiin.
Jo tunnin päästä minulla sitten olikin kesäkumit alla ja talvirenkaat kontissa. Tunnin päästä puhelin soi... taidettiin laittaa sulle konttiin yks volvon rengas kun täällä on lattialla yks Alfan kiekko. Kurkistus rengaspusseihin ja yhdessä tosiaan oli asiaankuulumaton nastallinen rengas. Ei muuta kun pudottaan vulvan kumi pois... oli muuten aika vaivaantuneen oloista ja kovasti pahoittelevaa väkee siellä silloin
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Sieltä takaa se oli hätäpäissään nostettu.... en nyt tiedä osan nimeä, mutta ne kaksi suht ohutta palkkia mitkä kulkevat auton keskeltä poikittain renkaaseen... toinen oli vääntynyt 90 asteen mutaklle !155156 kirjoitti:BTW, ohjekirjan ja maahantuojan mukaan Alfa 156 ei saa nostaa auton takaosassa olevasta suuresta alumiinipalkista. Olin viemässä autoa pyöränkulmien tarkistukseen ja alkoivat heti nostamaan ko. palkista. Keskeytin toimenpiteen ja tarkistin asian manuaalista. Kulmat jäi siinä paikassa säätämättä, koska eivät saaneet auton takaosaa nostettua mistään (helmamuovit esti).
Väänsivät kyseisen tangon suht' suoraksi ja säätivät kulmat jotta pääsen kotiin.... tilauksessa Auto-Milanosta uusi osa ja asennus kuhan osa saapuu .... eikä kukaan edes yrittänyt kikkaila syytä minun niskoille
Huh huh... ei ois tuommostakaan uskonut. Kaverit käyttää autonosturia päivittäin ja luulis osaavan katsoa oikeat nostopisteet... Kyllä se näköjään kaikki pitää tehdä itse, ettei tule sanomista. Ei löydy nyt kyllä riittävän hölmistyneen näköistä hymiötä.Pasi kirjoitti:Sieltä takaa se oli hätäpäissään nostettu.... en nyt tiedä osan nimeä, mutta ne kaksi suht ohutta palkkia mitkä kulkevat auton keskeltä poikittain renkaaseen... toinen oli vääntynyt 90 asteen mutaklle !
ei siis voi olla totta...uskomatonta hutilointiaSieltä takaa se oli hätäpäissään nostettu....
tossa kyllä yks syy minkä takia en lähde vaihdattamaan renkaita mihinkään pajalle. itse kun tekee, rauhassa ja hätiköimättä niin hyvä tulee. vielä kun on merkityt paikat mihin laittaa tunkki, niin epäonnistumisen mahdollisuus on hyvin pieni.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Harmi, että rengasliikkeessä on pieni pakko asioida siinä vaiheessa kun kumpat ovat kuluneet loppuun.
Viimeksi 164:ään renkaita vaihdattaessa pyysin masentajaa ystävällisesti varomaan tummanharmaaksi maalattujen vanteiden arkaa pintaa. Joo joo totesi kastemadon ryhdillä varustettu jannu ja heitti vanteen ulkopinta alaspäin raskaankaluston fillareiden vuodontestaukseen tarkoitettuun vesipaljuun, jonka pohjalla oli lapiollinen soraa. Vanne meni luonnollisesti ihan ruvelle. Liike suostui kyllä korvaamaan maalautuksen, joka lähes onnistui jo kolmannella kerralla.
Viimeksi 164:ään renkaita vaihdattaessa pyysin masentajaa ystävällisesti varomaan tummanharmaaksi maalattujen vanteiden arkaa pintaa. Joo joo totesi kastemadon ryhdillä varustettu jannu ja heitti vanteen ulkopinta alaspäin raskaankaluston fillareiden vuodontestaukseen tarkoitettuun vesipaljuun, jonka pohjalla oli lapiollinen soraa. Vanne meni luonnollisesti ihan ruvelle. Liike suostui kyllä korvaamaan maalautuksen, joka lähes onnistui jo kolmannella kerralla.
- Epäkelpokeräilijä -
Nyt on kesärenkaat alla. On taas ilo ajella! Homma hoitui tosi hienosti Porvoon Vianorilla- kaksi uutta NRe 205/60, 4 tasapainotusta ja pyörät alle. Yhteensä 153 egee! Eli renkaiden hinnalla. Ehkä tuli vähän alennusta kanta-asiakkaalle ja siitä, kun itse nostelin renkaita poikien kanssa. Toinen näistä oli oppipoika ja aika onneton. Ei saanut edes renkasta keskiöön! Piti minun neuvoa puhdistamaan vähän teräsharjalla ja laittamaan vähän suihkeöljyä. Näytti tuo vakkarityöläinenkin olevan vähän kypsä tyyppiin. Auton nostokohdatkin katsottiin huolella. Alfan erikoisavainta pultteihin ei olis tosi löytynyt omasta takaa.
Kannattaa muuten olla tarkkana myös katsastuksessa. Mulla meinasivat nostaa takapään palkista, mutta onneksi olin vieressä seuraamassa.155156 kirjoitti:BTW, ohjekirjan ja maahantuojan mukaan Alfa 156 ei saa nostaa auton takaosassa olevasta suuresta alumiinipalkista. Olin viemässä autoa pyöränkulmien tarkistukseen ja alkoivat heti nostamaan ko. palkista. Keskeytin toimenpiteen ja tarkistin asian manuaalista. Kulmat jäi siinä paikassa säätämättä, koska eivät saaneet auton takaosaa nostettua mistään (helmamuovit esti).
156 JTS SW '04
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Sama homma 164:ssa. Sopivasti ottaa osumaa että ruostuu poikki alle vuodessa. Ja siitähän piti yrittää nostaa kun olin 5 minuttia selittänyt siitä miten edellinen katsastusmies oli niin tyhmä että siitä yritti nostaa..julia kirjoitti:Kannattaa muuten olla tarkkana myös katsastuksessa. Mulla meinasivat nostaa takapään palkista, mutta onneksi olin vieressä seuraamassa.
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Voihan prkl mitä touhua noissa "ammattiliikkeissä"..
Kannattaa näemmä vaihtaa aina renkulat itse, jos vain on siihen mahdollsuus..
Itse vaihdan renkaat nyt viikonloppuna, muutenkin laitan V6:ni kesäkuntoon; täydellinen sisä- ja ulkopesu sekä vahaus pariin kertaan, moottoritilan putsaus, nesteiden tsekkaus ja sokurina pohjalle ilmuputkien vahaus..
Se on kivaa puuhaa, aivot narikkaan, hyvää musaa soimaan, eikä missään tapauksessa mammaa lähettyville narisemaan (kuin tukivarsi). Jes, mitä hermolepoa; vain minä ja auto!
Hyvää kevättä kaikille!
Kannattaa näemmä vaihtaa aina renkulat itse, jos vain on siihen mahdollsuus..
Itse vaihdan renkaat nyt viikonloppuna, muutenkin laitan V6:ni kesäkuntoon; täydellinen sisä- ja ulkopesu sekä vahaus pariin kertaan, moottoritilan putsaus, nesteiden tsekkaus ja sokurina pohjalle ilmuputkien vahaus..
Se on kivaa puuhaa, aivot narikkaan, hyvää musaa soimaan, eikä missään tapauksessa mammaa lähettyville narisemaan (kuin tukivarsi). Jes, mitä hermolepoa; vain minä ja auto!
Hyvää kevättä kaikille!
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski