159 EGR-ongelma
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
159 EGR-ongelma
Mulla tuo 1.9jtdm alkoi herjata EGR-venttiilin vikaa (p0401). Venttiili olikin aika tukkoisen näköinen, mutta ei kuitenkaan jumissa. Ostin siihen uuden alkuperäistä vastaavan Pierburgin. Pari viikkoa menikin ok, mutta nyt sytyttää vikavaloa kerran päivässä ja vikakoodi on juurikin EGR. Onko moottorissa joku muu vialla, joka vain ilmaantuisi EGR-vikana vai onko uusi osa vain rikki? Venttiilissä on vuoden takuu, eli kyllä uuden saan kun vain haen, mutta ajattelin jos täällä olisi parempaa tietoa tai ehdotuksia siitä mikä muu tuon voisi aiheuttaa.
Abarth 500 Esseesse
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 EGR-ongelma
Hmm... Tarkistaisin "differential pressure sensor" osaston. Mikähän se voisi olla fiksusti käännettynä? Hiukkassuodattimen paine-ero anturi?
Osa taitaa olla rintapellissä kiinni ja siitä lähtee kaksi letkua hiukkassuodattimelle.
Osa taitaa olla rintapellissä kiinni ja siitä lähtee kaksi letkua hiukkassuodattimelle.
Re: 159 EGR-ongelma
Molemmat rivit oikein! Laita lotto vetämään!hjpp kirjoitti:Mikähän se voisi olla fiksusti käännettynä? Hiukkassuodattimen paine-ero anturi?
Osa taitaa olla rintapellissä kiinni ja siitä lähtee kaksi letkua hiukkassuodattimelle.

Näissä saattoi olla myös yhdellä putkella varustettuja antureita, joissa vertailupaine otetaan suoraan anturin kyljestä... Ei pysty perjantaina työpäivän jälkeen muistaa tarkasti.

-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 EGR-ongelma
Kiitoksia!!!
Täytyy vielä sen verran investoida. Muuten saa lähteä piuhan päähän niin otan koko EGR ja DPF pois käytöstä.
Täytyy vielä sen verran investoida. Muuten saa lähteä piuhan päähän niin otan koko EGR ja DPF pois käytöstä.
Abarth 500 Esseesse
Re: 159 EGR-ongelma
Itse vikakoodiin liittyen vianmäärityspolku menee näin:
1. Check that the engine oil level is correct
2. Check that the air intake/vacuum circuit is working properly
3. Check the operation of the low pressure supply circuit
4. Check that the EGR valve is working properly
1. Check that the engine oil level is correct
2. Check that the air intake/vacuum circuit is working properly
3. Check the operation of the low pressure supply circuit
4. Check that the EGR valve is working properly
Re: 159 EGR-ongelma
Ilmamassamittarin ja EGR-venttiilin viat ja toiminta liittyy tiiviisti toisiinsa, ja niiden tarkastaminen on aika haastavaa.
Esim sinun 1.9 16v autossasi joutokäynnillä, EGR avoinna, pitää ilmamassan olla 250-325 mg/inject ja EGR avautuman 30-55%, vastaavasti EGR suljettuna joutokäynnillä 400 mg ja <5%.
Mittauksen aikana ei mm. mainitsemasi vika P0401 ei kuitenkaan saisi esiintyä, koska ecu ohjaus asettaa korvaustoiminnan päälle.
EGR on lämpimässä moottorissa normaalisti suljettu joutokäynnillä ja EGR on < 5%, ja siirtyy avoimeen tilaan (70s)kun kevyesti painetaan kaasua joutokäynnillä ja palataan takaisin joutokäynnille, tällöin EGR pitäisi olla tuo 30-55%. Näiden arvojen perusteella päätellään kumpi osa on viallinen.
Ahtopainejärjestelmän toiminta on luonnollisesti tarkastettava ennen näitä.
Esim sinun 1.9 16v autossasi joutokäynnillä, EGR avoinna, pitää ilmamassan olla 250-325 mg/inject ja EGR avautuman 30-55%, vastaavasti EGR suljettuna joutokäynnillä 400 mg ja <5%.
Mittauksen aikana ei mm. mainitsemasi vika P0401 ei kuitenkaan saisi esiintyä, koska ecu ohjaus asettaa korvaustoiminnan päälle.
EGR on lämpimässä moottorissa normaalisti suljettu joutokäynnillä ja EGR on < 5%, ja siirtyy avoimeen tilaan (70s)kun kevyesti painetaan kaasua joutokäynnillä ja palataan takaisin joutokäynnille, tällöin EGR pitäisi olla tuo 30-55%. Näiden arvojen perusteella päätellään kumpi osa on viallinen.
Ahtopainejärjestelmän toiminta on luonnollisesti tarkastettava ennen näitä.