Morjesta!
Mittasin eilen omasta bussostani puristuspaineet. Kävin motonetista ostamassa kyseisen mittarin (alla kuvassa). Tein mittauksen tietääkseeni oikein. Kaikki tulpat pois, letku kiinni, pyöritetään konetta niin pitkään kunnes mittari ei enään värähdä.
Tässä tuloksia baareina:
1. 12.9
2. 13.1
3. 14.1
4. 14.8
5. 13.1
6. 14.5
mitkä on bussolle ihanne arvot?
Toisessa kuvassa 2. Ja 3. Sylinterien tulpat. Tainnut päästä vähän kosteutta sisään. Tulpat vaihdettu viime syksynä.
Alekschuk kirjoitti:Tein mittauksen tietääkseeni oikein. Kaikki tulpat pois, letku kiinni, pyöritetään konetta niin pitkään kunnes mittari ei enään värähdä.
Osaako siis kukaan sanoa että ovatko puristukset huonot / ok / hyvää luokkaa ?
Muuten oikein, mutta kaasupohjaan (kaasuläppä auki) mitatessa. Eipä tuo nyt maailmaa kaada, jos et pitänyt lappua lattiassa.
Ihan ok arvoja käytetystä autosta - en olisi huolissani. Jonkin verran hajontaa, mutta saattaa selittyä ihan jo pelkästään mittarin laadulla.
Omasta kärrystäni mitattiin viimekeväänä 1-6 Bank 1: 15.4/ 15.15/ 15.80/ Bank 2: 14.15/ 14.7/ 14.95 eli aika samalla tontilla. Kakkoslohko eli hieman enemmän kenollaan makaava kulunee hieman takimmaista enemmän? (vai näyttääkö se vaan olevan enemmän kallistettu?)
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
Itselleni viisaammat on sanonut, että vanhempi auto (eli siis 98->) merkistä ja mallista riippuen 10-15bar. Plus ne erikoiskeissit. Anyway käytännössä puristuspainemittauksessa katsotaan keskinäisiä eroja, ei lukuja itsenään (ellei ole todella pahasti pihalla). Nuo kaikki näyttää varsin hyvältä ja mittaritarkkuus aiheuttaa toki omansa... Joku ikivanha, kalibroitu saksalaismittari (varmaan 70-luvulta?) oli absoluuttisesti parempi ja tarkempi mitä pari vuotta vanha Kingin "loistovehjes" :p