Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

edelleen olen sitä mieltä, että olka-akseli vain heti irti. Prässättävää mallia etupää nyt kuitenkin selvästi on. Pääsee vähimmällä ja saa ne pultitkin riittävän piukkaan. Sinne ei tainnu normikantaset pultit sopia? Kovat pultit kuusiokololla ja aika kovalla momentilla alunperin.
Takapää onkin valmis paketti jo suoraan.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Edessä on joo "perinteinen" prässättävä. Sen lisäksi se toki on kiinni pulteilla olkavarressa.

En enää edes yritä (ikinä, jos ei ihan oikeasti ole jostain syystä *pakko*) irrottaa tuota ilman olkavarren irrotusta. Niin paljon nopeampaa ja helpompaa.

Normaalit 17mm hylsykannat *EI* mahdu kunnolla tuonne. Vaatii työtä ja paljon - eli ne pitää hioa pilalle. Jos saat pienemmällä kannalla (esim. 15mm?) niin sitten voipi sopia - just ja just - mutta mahtaako moisia edes olla olemassa. Hyöty silti nolla, koska se napa pitää kuitenkin prässätä siihen laakeripakkaan - joten melkein sama sitten prässätä koko hela hoito sinne olkavarteen kerralla.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No onneksi tuo on kohtuuhelppo laitos asetella prässiin, nyt kun on herkistetty jo liikkeelle ja tööttäsin vielä irrotusöljyä rakoon luulisi lähtevän kotiprässillä. Toisin kuin joissain ainakin Transiteissa on jarrulevy kiinni takapuolelta, jolloin on pakko irrottaa laakeri taltalla ja vasaralla. Nosturilla lähtee aika näppärästi, kun pääsee lyömään takaviistosta. Tasamaalla se ei oikein onnistu.

Eniten ne pultit teetti työtä, ekat mutterit jotka niihin hitsasin meni poikki pulttipyssyllä. Ja yhdestä 8mm kuusiotappivääntimestä tuli entinen. Mutta ylemmät pulti sillä sai auki.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Oleellinen tieto on sekin, että kun niitä pultteja ei ole laakerin mukana vaikka ne viitteellisessä kuvassa ovatkin, niin NIITÄ EI MISTÄÄN NORMAALISTA PULTTIKAUPASTA SAA. Wyrth ei tunne tiheäkierteisiä kuusiokolopultteja, joten pitää olla joku legendaarinen pulttipuoti jossa omaa tuontia, että saisi tuollaisia hyllystä.

Menköön vanhat pultit ja leikataan niistä hitsatut mutterit pois kiristyksen jälkeen. Seuraavan asentajan murhe. Just nyt ei kiinnosta tipan vertaa.

EDIT. kiittää voi myös helmalevikkeiden suunnittelijaa. Sisälokasuojan alaruuviin ei pääse käsiksi lainkaan, mikä helpottaa kummasti ABS-johdon pujottelua. Ja kiittää voi myös sitä joka haki jatkovarrelle lisää vipuvoimaa naapuritontilta saakka kiristäessään raidetangon pään mutterin. Pahoittelut naapurin mummolle joka luultavasti lensi alas keinutuolista kun nivelet vihdoin järeimmällä ulosvetäjällä nivel irtosi ja maa tärähti.

Ja Edd Chinalle haistattelut. Tulee vaan irrottamaan nämäkin nivelet näppärästi vasaralla kopauttamalla.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

sämpy kirjoitti:
Ja Edd Chinalle haistattelut. Tulee vaan irrottamaan nämäkin nivelet näppärästi vasaralla kopauttamalla.
:lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Uudenmaan Pultti muistaakseni tarjosi peräti kahta sinne. Toinen 17mm hylsykannalla ja toinen tais olla torx...
Mut joo, tunnen tuskasi.

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Edward China olis tehny koko remontin räikkälenkillä puoleentuntiin. :-D on se niin kova!
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

progress
Viestit: 56
Liittynyt: 06 Elo 2015, 09:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja progress »

Nyt on vaihdelaatikko korjattu (1680e) ja pyörät suunnattu.. Mutta kiihdyttäessä moottoritienopeuksissa (100-120km/h) ratti täristää ja satunnaisesti noin 120km/h nopeudessa.. Mikäs nyt on paskana ja paljonko se maksaa?

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

progress kirjoitti:Nyt on vaihdelaatikko korjattu (1680e) ja pyörät suunnattu.. Mutta kiihdyttäessä moottoritienopeuksissa (100-120km/h) ratti täristää ja satunnaisesti noin 120km/h nopeudessa.. Mikäs nyt on paskana ja paljonko se maksaa?
Olihan renkaat tasapainotettu, vai onko jonkunlaista mekaanista ääntä mukana? Pyöränpultit kiinni?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

progress
Viestit: 56
Liittynyt: 06 Elo 2015, 09:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja progress »

Stiletto kirjoitti:
progress kirjoitti:Nyt on vaihdelaatikko korjattu (1680e) ja pyörät suunnattu.. Mutta kiihdyttäessä moottoritienopeuksissa (100-120km/h) ratti täristää ja satunnaisesti noin 120km/h nopeudessa.. Mikäs nyt on paskana ja paljonko se maksaa?
Olihan renkaat tasapainotettu, vai onko jonkunlaista mekaanista ääntä mukana? Pyöränpultit kiinni?
Tulipa väärään osioon kirjoitettua.. 159 kyseessä siis.
Vanha mies ei näe numeroita kunnolla. :(

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Alkoi kesken ajon pakoputki vuotamaan ja pörisemään ja kuvassa näkyy sen aiheuttaja :roll:
Kenelläkään kokemuksia korjauksesta, löytyisiköhän delta-autolta varaosat suoraan hyllyltä jos veisin maanantaina sinne?
Autosta kiinnostunut ostajaehdokas olisi tulossa autoa katsomaan lähiaikoina :shock:
Liitteet
IMG_9813.TIF (1).jpg
(130.08 KiB) Tiedosto ladattu 3644 kertaa

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Halvin ja nopein tapa lienee korvata pelkästään tuo hajonnut jousto-osa. Tuollaisia löytyy ihan perus varaosapuljuista ja laitetaan kemppiliimalla alkuperäisen tilalle tai klemmareilla viereltä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Ei kannata Deltalle viedä, jos et halua maksaa itseäsi kipeäksi. Originaaliosa taitaa kustantaa nytkin jossain 400euron hujakoilla marmorilta, mikäli ~puolittuneet hinnat aikasemmasta maahantuojasta lasketaan tuohonkin.

Mene johonkin pajalle vaan ja pyydä, että hitsaavat uuden jousto-osan tilalle (tarvikemallin). Itse teetätin TS:ään keravalla fixuksella, hinta haitareineen tais olla 149eur. Sisälti osan hintaa about 99eur ja loput työtä.
Rälläkällä katkasivat vanhan pätkän pois, laittoivat tarvikepätkän hitsaten tilalle ja hyvä tuli.

EDIT:
Jarsan olikin nopeampi :D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tiittanen otti pelkän jouston vaihdosta 60 €, Automilanossa jouston vaihto 160 €. Jos sen koko joustopätkän haluaa vaihtaa, niin autoihinvaraosat-verkkokaupassa oli joku nevöhööd-merkkinen putki vajaan 90 € muistaakseni, Eberspächerin putki taisi siellä olla ~160 €.

Täysin absurdi hinnoittelu kyllä lyhyellä putkenpätkällä.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

neverhööd on helposti vääränkokosella putkella ja itse joustin on puolet lyhkäsempi mitä kuuluis. Sopii semmonenkin toki, kun laittaa etukannattimelle jotain tilkettä (putkenpätkää vaikka). Joustoliitin 57x200mm esim motonetista on oikein sopiva vanhaan hitsattavaksi.
Mikä muuten kiskoo tota putkistoa noin rajusti taaksepäin?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei kai tuossa mikään erityisesti kisko taaksepäin, enemmänkin eteenpäin kun etuosa yrittää olla pakosarjan varassa... Ainakin silmämääräisesti arvioiden etupätkän kun nostaa oikealle korkeudelle, on se ~kohdakkain ratkeaman toisen puolen kanssa.
Silloin omassa TS:ssä ihmettelivät myös, miten oli ratkennut niin kuin oli. Muuten putki oli "kuin uusi", mutta haitaripätkä tosiaan melkein kokonaan katkennut - vaikka sekin näytti "kuin uudelta".

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Nyt oon jo vuoden ihmetelly "laakerin jurnutusta vaihdelaatikosta". Eipä ole pahentunut tosin tungin rvs:ät laatikkoon vaikkei pitäisikään auttaa jos laakerit on ehtoopuolella. Mutta ilmeisesti pyöränlaakerit ja askin laakerit on ehjät kun ei ole miksikään muuttunut ja esiintymisolosuhteet mitä epämääräisimmät. Jollain epämääräisellä tavalla ilmenee ja taas vaihteeks katoaa kytkimen käytöllä, moottorijarrutuksella tai kiihdytyksellä. Vetarienkin pitäisi kai oireilla käännyttäessä tai edes äänen muuttua? Renkaatkin on vaihtunut ja jurnutus taas tulee ja menee ihan samalla tavalla. Ääni on siis hyvin lähellä alkavaa pyöränlaakeria ja esiintyminen/kuuluminen vain maantieajossa yli 60km/h mutta ei muutu ratin kääntelyllä eikä mikään jousista tärise rengasta pyörittäessä. Mikä mahtaa olla äänen lähde? :morning:
Through difficulties to defeat

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Auttakaahan taas tyhmää. Alfan kytkinpoljin on alkanut tuntumaan viime aikoina hieman löysältä. Kytkintä painaessa poljin liikkuu alas ehkä ensimmäisen kolmanneksen liikeradastaan ilman minkäänlaista vastusta, ja alkaa vasta tämän jälkeen ottaa vastaan. Poljin palaa kuitenkin normaalisti ylös asti, eikä kytkimen toiminta vaikuta muilta osin poikkeavan tavallisesta. Myös vaihteet menevät silmään siinä missä ennenkin. Lisäksi edestä on alkanut kuulua ylläolevan postauksen tapaan vaimeaa ulinaa, kun vauhti pyörii kuuden- ja kahdeksankympin välillä. Ääni kuuluu kuitenkin vain pintakaasulla ajettaessa ja vaimenee heti, kun kiihdytän tai hidastan. Mahtaako ulina liittyä jotenkin kytkimen löystymiseen, vai murehdinko tykkänään turhia?

Auto on 1,8-litrainen vuoden 2002 156, ajettu noin 176 000 kilometriä. Aiemmista huolloista ei ole tietoa.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuossa omassani on kanssa siivu löysää kytkinpolkimen ylhäällä. Kytkimessä itsessään ei vaikuta vikaa olevan, vaikka käytökseltään hieman terävä onkin. Ehkä isoin totuttelua vaatinut asia vanhan jäljiltä.

Ilmaamista ajattelin itse kokeilla ja jos ei vaikutusta, pitää pohtia tarkemmin mahdollista syyllistä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Onko Cf2 ja Cf3 2.5 v6 156 kaasuläpillä mitään eroavaisuuksia?

Avatar
kyltsi
Viestit: 36
Liittynyt: 23 Kesä 2015, 21:09
Car(s): 156 2.0 JTS -03
Nuova Super Giulia 1600 -75
164L 3.0 V6 12V -91
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kyltsi »

Keskustelu tuntuu menevän liian asialliseksi, joten palautetaanpas lähemmäs otsikkoa :)

Pitääkö olla / onko 156 tankin luukussa mitään jousta, joka sen pitää auki?
Viimeksi muokannut kyltsi, 10 Kesä 2016, 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taloustietäjä ilman tietoa on varmaan sitten talousintoilija

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei. Siinä on vaan jousi, jota vasten luukku on lukossa - sitten kun sen avaa, se pomppaa auki sen vähän mitä pomppaa.

Avatar
kyltsi
Viestit: 36
Liittynyt: 23 Kesä 2015, 21:09
Car(s): 156 2.0 JTS -03
Nuova Super Giulia 1600 -75
164L 3.0 V6 12V -91
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kyltsi »

No sitä minäkin oon katellu, että ei siellä kyllä paikkaa mokomalle ole. Vähän vaan erikoinen, kun luukku ei oikein pysy auki tuulessa :silly:
Taloustietäjä ilman tietoa on varmaan sitten talousintoilija

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itselläni kyllä kovassakin myrskyssä se on menemättä kiinni, kun lukkomekanismi on kunnossa. Eikä se ole ongelma enää siinä vaiheessa ko se pistooli on täyttöaukkoon upotettuna, ei se siitä sitten kiinnikään mene.
Mutta ekassa 156:ssa oli se "jousitappi" niin kuollut, että luukkuhan ei pysynyt edes kiinni.
Aikasempi (´02 Super) vaati vähän hoivaa tappiin, jotta alko nätisti liikkumaan.

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

^ Mitenhän tuon tapin saisi korjattua? Ei pysy alhaalla, vaan pomppaa heti ylös, eli luukku ei mene lukkoon.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Osto-osastolta purkuosa todennäköisesti helpoin tapa. Ottamalla mekaniikka kouraan vois selvitä mikä siinä mättää. Itse en ole purkanut, mutta olettaisin tuossa olevan ihan perus painokytkinsysteemi lukkosalvalla tms?

nonzero
Viestit: 95
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): 156v6 1998
Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

Uusia käänteitä aikaisempiin kysymyksiin ohjaustehostimeen liittyen. Tänään alkoi ohjaus myös rahista käännettäessä. Aikaisemmin vaan vinkui jonkinverran. Tehostus ei oikein toiminut tyhjäkäynnillä, vaati kierroksia. Työpaikan parkkipaikalla päästi sitten nesteet pihalle. Pikaisen tarkastelun myötä näyttää siltä, että nesteet tuli jostain pumpun tienoilta, ei raidetangosta, mutta varmasti en osaa vielä sanoa.

Ja se tyhmä kysymys vielä, että pärjäiskö pumpun vaihdolla, vai onko tässä jotain, joka viittaa nimenomaan raidetangon vaurioon? Katsastusmies viime viikolla oli havaitsevinaan pientä välystä toisen puolen sisäpäästä, mutta muuten ei ollut huomautettavaa ohjauksesta.

Pekka.

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Osaisiko joku sanoa lonkalta 156 2.5 V6 -mallin etuvakaajan paksuuden? Auto vm. 2001.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mauseri kouraan ja mittaa.
On eri kokoja, joten ei voi suorilta sanoa mittää. Kokoja on katalogista riippuen 2, 3 tai 4 (joko sisältäen GTA:n tai plus GTA).

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Vanhat vakajaat voivat olla lisäksi puslien kohdalta ruostuneet jo hieman uusia ohuemmiksi.
Abarth 500 Esseesse

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Joo täytyy mitata. Aivan varmasti on kuluneet. Edellinen omistaja oli pyytänyt hinta-arvion puslien vaihdolle mutta oli ilmeisesti ollut liian kallis kun on jätetty tekemättä. Olen kolinaa aikani kuunnellut ja nyt tuli mitta täyteen! :?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ensiapuna akkukoneella pari puuruuvia puslaan niin hiljenee :wink:
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja siitä toisesta ketjusta katsoman, kuinka nuo vaihdetaan helpomman kautta.
Deltalla kun näytin tuon, niin olivat aika hoomoilasena. "Jos toi olis tehty noin sillon kun noita tehtiin ni ois menny puolet vähemmän aikaa ja rahaa...."

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kuuluuko flektin alkaa pyörimään heti, kun laittaa ilmastoinnin päälle? Tuossa bussossa se alkaa heti huutaa kun laittaa ilmastoinnin päälle, vaikka moottori on kylmä.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllä se normaalisti hyvin pian herää henkiin. Tuohon saattaa vaikuttaa ilmastoinnin muu kunto. Saattaa myös olla vaikuttamatta. JTD:ssä ja ex-superissa molemmissa niin, että sekuntien sisällä kytkennästä hörähtää flekti ekan kerran. Ainemäärän vaihtelulla tämä aika saattaa muuttua. Tai sitten vaikuttaa vain lämpötila.

mielestäni kuitenkin ns. ehjemmässä systeemissä flektin heräämiseen menee enempi aikoja?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se varmaan ilmastointia käyttäessä pyrkii kiskomaan ilmaa läpi lauhduttimesta maksimoidakseen ilmastointilaitteen tehokkuuden, jolloin heti herääminen käy hyvinkin järkeen. Sattuu vaan olemaan sama flekti kuin syylärillä, niin helposti voi kuvitella että se yrittää jäähdyttää moottoria.

Tämä siis ihan mutuna henkeen "näin minä sen tekisin".
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

No juu, täytyy huomenna testata järjestelmä ja vaihtaa kamat, jos ei ole vuotoja. Saa nähdä vaikuttaako se flektin toimintaan.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja toolman »

Eero kirjoitti:Kuuluuko flektin alkaa pyörimään heti, kun laittaa ilmastoinnin päälle? Tuossa bussossa se alkaa heti huutaa kun laittaa ilmastoinnin päälle, vaikka moottori on kylmä.
Kuuluu, ja jos se pukkaa kylmää ni mitä sitä ihmettelemään sen enempää?
-t-

Avatar
michelin
Viestit: 247
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Mondeo 1.8 TDCi -09
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja michelin »

Mielestäni myös kuuluu, flekti sitten ajon aikana sammuu välillä kun ajoviima viilentää lauhdutinta. Mulla myös 147:ssa pyörähtää heti flekti pyörimään ja niin myös varmaan kaikissa joita oon ajanut joissa on toimiva ilmastointi. Mielestäni turha tuolle on mitään tehdä, jollet sitten halua maksimoida kylmennystehoa ja minimoida polttoaineenkulutuslisää niin voihan sen käyttää täyttöhuollossa, maksaa halvimmillaan sen 50€.

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Alfissimo kirjoitti:Tuossa omassani on kanssa siivu löysää kytkinpolkimen ylhäällä. Kytkimessä itsessään ei vaikuta vikaa olevan, vaikka käytökseltään hieman terävä onkin. Ehkä isoin totuttelua vaatinut asia vanhan jäljiltä.

Ilmaamista ajattelin itse kokeilla ja jos ei vaikutusta, pitää pohtia tarkemmin mahdollista syyllistä.
Kas, vastauksesi oli jäänyt näkemättä. Kiitokset!
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

toolman kirjoitti:
Eero kirjoitti:Kuuluuko flektin alkaa pyörimään heti, kun laittaa ilmastoinnin päälle? Tuossa bussossa se alkaa heti huutaa kun laittaa ilmastoinnin päälle, vaikka moottori on kylmä.
Kuuluu, ja jos se pukkaa kylmää ni mitä sitä ihmettelemään sen enempää?
-t-
Niin, no en tiedä milloin flektin kuuluu kytkeytyä ilmastointi päällä ja siksi kyselin. Kovin kylmääkään ei tule ja siksi teen tuon huollon.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Vähän ot, mutta kuivain taisi löytyä motonetistä kohtuulliseen n. 25€ hintaa

Avatar
TeeHoo
Viestit: 157
Liittynyt: 04 Kesä 2006, 20:09
Car(s): 156 V6 -99 Ex: 2x159, MiTo, 2x156
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TeeHoo »

Tänä aamuna ei meinannut -99 mallinen V6 jäädä käyntiin ilman kaasulla avustamista. Tyhjäkäynti heijaa ja bensa haisee. Multiecuscan antoi vikakoodin P0100, eli ilmivialta vaikuttaisi:
Ilmivika (600 x 350).jpg
(44.49 KiB) Tiedosto ladattu 2638 kertaa
Kierroksilla auto toimii ok, kuten kuva näyttää. Tyhmää kysyjää hämää se, ettei auton käynti muuttunut miksikään, kun irrotin ilmin piuhan; multiecuscan näytti edelleen heittelevää ilmamäärää ja tyhjäkäynti heijasi. Kuuluuko käynti olla tuollaista ilmi poiskytkettynä, vai olisiko kysymys sittenkin jostain muusta kuin ilmiviasta?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tasakuormalla pitäisi säätölambdan signaali olla siniaalto. Kuvan perusteella vähän vajaata on? Helposti heijaava tyhjäkäynti ja bensan käry on lambdasta kiinni jo käy rikkaalla, tietty imuvuoto ja sopivan paikan pakovuoto sotkisi.
Vähän analyysiä:
Haiseva bensa viittaa rikkaaseen seokseen (ilmi, imuvuoto, lambda)
Heijaava tyhjäkäynti viittaa sotkuseen seokseen (ilmi, imuvuoto, lambda)
Ilman apua käynnissä pysymättömyys viittaisi kuitenkin ehkä siihen seokseen, mutta enemmänkin ilmiin?

Mutta Ilmi irti pitäisi mennä vikakartalle, jolloinka ymmärtääkseni heijaus pitäisi loppua? Sen sijaan jos lambda on rikki säätää ecu seosta väärin. Lambda voi olla sekaisin myös silloin kun on imuvuoto mittarin jälkeen...

Lambdat on enemmän tai vähemmän kulutustavaraa, mutta toisaalta niin on ilmitkin.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Just toissa viikolla oli potilaana -98 V6 joka ei toiminut kylmänä (rötäsi eikä vastannut kaasuun) Tämä silti, vaikka olin vaihtanut uudet Boschin lambdat. Toimivaksi tiedetty ilmi kiinni ja johan toimii 8) Ja ilmiksi (kuten myös lambdoiksi) vain alkuperäisiä Boscheja niin säästyy monilta murheilta :wink:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Eero kirjoitti:
toolman kirjoitti:
Eero kirjoitti:Kuuluuko flektin alkaa pyörimään heti, kun laittaa ilmastoinnin päälle? Tuossa bussossa se alkaa heti huutaa kun laittaa ilmastoinnin päälle, vaikka moottori on kylmä.
Kuuluu, ja jos se pukkaa kylmää ni mitä sitä ihmettelemään sen enempää?
-t-
Niin, no en tiedä milloin flektin kuuluu kytkeytyä ilmastointi päällä ja siksi kyselin. Kovin kylmääkään ei tule ja siksi teen tuon huollon.
Puolet kylmäaineista oli kadonnut, joten huollon jälkeen alkoi puhkua normaaliin tapaan. Ja flekti tosiaan pyörii aika taajaan, kun ilmastointi on päällä.

Sitten toiseen "ongelmaan". Bussossa tasaisella kaasulla on havaittavissa pientä nypytystä eikä mielestäni kaikki tehot ole tallessa.
Autohan oli seissyt lähes koko talven ja sillä voi olla jotain vaikutusta. Lisäksi remminvaihto on tehty syksyllä ja tussimerkit näkyy jakokopassa. Edellinen vaihto oli mennyt ajallisesti reilusti pitkäksi, joten mielessä kävi olisiko ajoitus hiukan pielessä. Sehän voi aiheuttaa tuollaisia oireita. Olisko muita ideoita?
Ecu-reset, ilmi, lambda, imuvuodot?
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ruttuputken tarkistus ja kaasuläpän putsaus + resetit olisi edullisin aloitus?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Elefant
Viestit: 72
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Päästiin Pojan 156 JTS:n kanssa nosturille ja löydettiin pientä korjattavaa:
DSCF0133.jpg
(30.05 KiB) Tiedosto ladattu 2319 kertaa
Onko joku vaihtanut näitä
PassengerSideSupport13.jpg
(40.71 KiB) Tiedosto ladattu 2319 kertaa
elikkä tätä. Onko paha homma.

Sitten pakoputken jousto-osan uloin verkko oli rikki (irti takaholkista) Onko vaihdettava vai voiko korjata jotenkin opiskelijabudjetilla?

Entäs pohjapanssarin niittimutterit, puolet pa$kana, mistä uudet/korvaavat?

Kiitos jo etukäteen

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Eiköhän tuo ole etupuskurin irroitus ja sitten lähtee.

Muistaakseni pulttikiinnitteiset osat (eperistä vakoilin). Pitäisi omaan projektikasaan vaihtaa myös. Ovat melkein kokonaan hävinneet.

Edit. tuolta :
http://eper.fiatforum.com/eper/navi?MOD ... &DRW_NUM=1

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Mikä perkele siellä hanurissa aina vaan paukkuu? Näköjään oon löytänyt hyvin mystisesti monivammasen tessun. :evil: Elikkäs kolisee kuopissa, mutkissa, tunkattaessa jne aina vaan takapäästä ja takaiskarit tuntuu istuvan hyvin koloissaan ja yläpäät oli silmämääräisesti ehjät. Rupee hermo menee ku vaihtaa kaikki mahdolliset alustan palikat taakse strongflexejä myöten (vakaajaan ja poikittaisiin tukivarsiin. Pitkittäisten tukivarsien puslien vaihtoon ei oma älykkyysosamäärä riittäny) Ei vaan suostu tulee kuntoon. Taas täytyy kattoa kulmat jos edes toispuoleiset camberit olis korjaantunu tällä alustajumpalla :drinking:
Through difficulties to defeat

Vastaa Viestiin