Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Valvoja: Moderators
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Joo, jos joku suunnittelee väärentävänsä arvot lapulle, niin käyttäkää mielessä ensin, että siinä lapussa on yleensä myös alkuperäisen mittauksen tehneen korjaamon ja asentajan nimi! Täytyykin tästä eteenpäin lyödä lisäksi vielä leima siihen nimen päälle.
- Copyright
- Viestit: 84
- Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
- Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^ ja ^^ Pahoittelut tuosta, ens kerralla käytän päätä ennen kun kirjotan...
Yks vaihtoehto on hommata suoraan coiloverit ja nostaa auto nii ylös kun saa jolloin ainakin camberin pitäisi olla rajoissaan, sit suuntauslappu -> konttorille jossa he mittaavat paljon saat laskea ( ei ole suuntauksilla mitään väliä katsatusmiehelle sen jälkeen et on alusta muutoskatsastettu ) -> leiman jälkeen madallaus ja taas suuntaukseen. ( Kannattaa aina käyttää suuntaksessa kun muokka auton korkeutta).
Kalliiksi tulee mutta näin itse toteutin.
Hyvä puoli tässä on se että riittää yksi muutoskatsastus et ei tarvii joka vuos tapella sen kaa, ja saat ihan laillisesti tiputtaa ja laskee autoa kunhan pysyt leimamiehen määrittämissä rajoissa. ( Yleensä mittavaat sen niin että olis vähintään 8cm maavaraa )
Yks vaihtoehto on hommata suoraan coiloverit ja nostaa auto nii ylös kun saa jolloin ainakin camberin pitäisi olla rajoissaan, sit suuntauslappu -> konttorille jossa he mittaavat paljon saat laskea ( ei ole suuntauksilla mitään väliä katsatusmiehelle sen jälkeen et on alusta muutoskatsastettu ) -> leiman jälkeen madallaus ja taas suuntaukseen. ( Kannattaa aina käyttää suuntaksessa kun muokka auton korkeutta).
Kalliiksi tulee mutta näin itse toteutin.
Hyvä puoli tässä on se että riittää yksi muutoskatsastus et ei tarvii joka vuos tapella sen kaa, ja saat ihan laillisesti tiputtaa ja laskee autoa kunhan pysyt leimamiehen määrittämissä rajoissa. ( Yleensä mittavaat sen niin että olis vähintään 8cm maavaraa )
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Joo, ei ihan fiksuimmasta päästä ollut toi ehdotus.
Joten en ehdottele moista uusiksi, vaikkei se mitään muutakaan mielivaltaisen pelleilyn osalta
PS.
Ainoa, jossa ollaan yhtä tarkkoja, on ehdolliset kolarikorjaukset. Vaikka auto ihan oikeasti olisi paljonkin paremmassa kunnossa kuin tehtaalta tullessaan, se ei kelpaa jos ei arvot osu vihreälle.
Joten en ehdottele moista uusiksi, vaikkei se mitään muutakaan mielivaltaisen pelleilyn osalta
PS.
Ainoa, jossa ollaan yhtä tarkkoja, on ehdolliset kolarikorjaukset. Vaikka auto ihan oikeasti olisi paljonkin paremmassa kunnossa kuin tehtaalta tullessaan, se ei kelpaa jos ei arvot osu vihreälle.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Juu ja kun on kiinnitysreiät vingutettu soikeiksi sekä lukittu asento pistämällä pultin aluslevy yhdellä heftillä kiinni, niin sen jälkeen se auto on tosiaan liikenneturvallinen.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Copyright
- Viestit: 84
- Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
- Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^ Täytyyki kokeilla tota
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Köysi senkun kiristyy. Uudesta soveltamisohjeesta pätkä:
"Kun alustan korkeutta on muutettu tarkoitukseen erityisesti valmistetulla muutossarjalla, merkitään erikoisehtoihin valmistajan ilmoittama nimelliskorkeuden muutos ja uusi korkeusmitta. Alustasarjojen valmistajan todistuksista tulee ilmetä akselimassat joille sarjat on suunniteltu ja niiden tulee olla riittävät muutoksen kohteena olevan ajoneuvon sallituille akselimassoille. Korkeussäädettävän alustasarjan (ns. coilover-jouset ) tapauksessa merkitään sallittu korkeusmitta johon asennettuna ajoneuvo esitetään katsastukseen. Mitan tulee perustua alustasarjan valmistajan ilmoitukseen säätövarasta, sekä ajoneuvon maavara- ja kokonaiskorkeusvaatimuksiin. Sallittua alustan korkeutta arvioitaessa voi ajoneuvon valaisinten sijoitusvaatimukset, vetokoukun korkeus maasta, maavaravaatimus tai ajoneuvon maksimikorkeusvaatimus rajoittaa alustasarjan valmistajan ilmoittamaa arvoa. Alustasarjan valmistajan antamasta todistuksesta tulee ilmetä miten alustasarjan tulee olla säädettynä, ettei korkeuden muutoksen maksimiraja-arvoa (51mm) ylitetä. Vaihtoehtoisesti kokonaismuutoksen määrä voidaan tarkastaa katsastuksessa, mikäli muutoksen määrä voidaan todentaa esimerkiksi ajoneuvon korkeusmitan muutoksesta. Mekaanisella jarrupaineensäätimellä varustetun ajoneuvon muutoskatsastuksen yhteydessä katsastajan tulee varmistua kuorman tuntevan venttiilin oikeasta säädöstä koeajolla ja jarrudynamometritestillä.
Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää selvitys pyöränkulmista.
Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla valmistajan ohjearvojen mukaisia, mikäli osavalmistaja on antanut kyseiseen ajoneuvomalliin muutossarjan asennuksen jälkeiset uudet ohjearvot. Todistuksia joihin on kirjattu vain sanallisesti että kulmien tulee olla esim. symmetriset, turvalliset tai hyvät ei voida pitää
riittävänä selvityksenä oikeista pyöränkulmista. Pyörien asentokulmatodistuksesta tulee ilmetä, mikä alustasarja tarkastetussa ajoneuvossa on ollut ja mihin korkeuteen säädettynä. Ilmajousituksen tulee olla muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon valmistajan tarkoittama sarja tai vaihtoehtoisesti erillisistä komponenteista valmistettu, jolloin siitä tulee esittää riittävät selvitykset soveltuvuudesta muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon ja sen akselimassoille. Katsastuksessa tulee varmistua, ettei jousitus ole säädettävissä sellaiseen korkeuteen, jossa ajoneuvo ei ole enää sitä koskevien vaatimusten mukainen. Ilmajousituksen säädön tulee säätää molempia akseleita samassa suhteessa, niin että ajoneuvoa ei ole mahdollista säätää toispuoleisesti pituus, tai sivuttaissuunnassa.
Yksittäin maahantuodun, madallussarjalla varustetun ajoneuvon rekisteröintikatsastuksen yhteydessä ei kuitenkaan tarvitse vaatia pyörien asentokulmatodistusta tai todistusta alustasarjan soveltuvuudesta kyseiseen ajoneuvoon, mikäli alustasarja on kirjattuna edellisen rekisteröintimaan rekisteröintitodistukselle ja minimimaavaraa sekä valaisinten ja vetokoukun korkeutta koskevat vaatimukset täyttyvät. Samaa menettelyä sovelletaan myös ajoneuvojen pieniin (15-30mm) ns. huonon tien alustan korotuksiin.
Korkeusmitalla tarkoitetaan pyörännavan ja lokasuojan kaaren välistä etäisyyttä pystysuoraan mitattuna. Mikäli lokasuojan kaarta on muutettu, tai lokasuoja ei liiku auton korin mukana, muutos mitataan pystysuorassa pyörännavan keskeltä esimerkiksi etu- ja takakannen pintaan tai muuhun soveltuvaan tasoon.
Mittauksessa ajoneuvon tulee olla kuormaamaton ja vaakatasossa. Koska esimerkiksi ajoneuvon jousien asettuminen, kuoleentuminen ja polttoaineen määrä vaikuttavat korkeusmittaan, määräaikaiskatsastuksissa ei tarvitse puuttua pieniin korkeusmitan vaihteluihin (+/- 20mm merkitystä korkeusmitasta), mikäli ajoneuvo täyttää sitä koskevat vaatimukset."
"Kun alustan korkeutta on muutettu tarkoitukseen erityisesti valmistetulla muutossarjalla, merkitään erikoisehtoihin valmistajan ilmoittama nimelliskorkeuden muutos ja uusi korkeusmitta. Alustasarjojen valmistajan todistuksista tulee ilmetä akselimassat joille sarjat on suunniteltu ja niiden tulee olla riittävät muutoksen kohteena olevan ajoneuvon sallituille akselimassoille. Korkeussäädettävän alustasarjan (ns. coilover-jouset ) tapauksessa merkitään sallittu korkeusmitta johon asennettuna ajoneuvo esitetään katsastukseen. Mitan tulee perustua alustasarjan valmistajan ilmoitukseen säätövarasta, sekä ajoneuvon maavara- ja kokonaiskorkeusvaatimuksiin. Sallittua alustan korkeutta arvioitaessa voi ajoneuvon valaisinten sijoitusvaatimukset, vetokoukun korkeus maasta, maavaravaatimus tai ajoneuvon maksimikorkeusvaatimus rajoittaa alustasarjan valmistajan ilmoittamaa arvoa. Alustasarjan valmistajan antamasta todistuksesta tulee ilmetä miten alustasarjan tulee olla säädettynä, ettei korkeuden muutoksen maksimiraja-arvoa (51mm) ylitetä. Vaihtoehtoisesti kokonaismuutoksen määrä voidaan tarkastaa katsastuksessa, mikäli muutoksen määrä voidaan todentaa esimerkiksi ajoneuvon korkeusmitan muutoksesta. Mekaanisella jarrupaineensäätimellä varustetun ajoneuvon muutoskatsastuksen yhteydessä katsastajan tulee varmistua kuorman tuntevan venttiilin oikeasta säädöstä koeajolla ja jarrudynamometritestillä.
Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää selvitys pyöränkulmista.
Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla valmistajan ohjearvojen mukaisia, mikäli osavalmistaja on antanut kyseiseen ajoneuvomalliin muutossarjan asennuksen jälkeiset uudet ohjearvot. Todistuksia joihin on kirjattu vain sanallisesti että kulmien tulee olla esim. symmetriset, turvalliset tai hyvät ei voida pitää
riittävänä selvityksenä oikeista pyöränkulmista. Pyörien asentokulmatodistuksesta tulee ilmetä, mikä alustasarja tarkastetussa ajoneuvossa on ollut ja mihin korkeuteen säädettynä. Ilmajousituksen tulee olla muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon valmistajan tarkoittama sarja tai vaihtoehtoisesti erillisistä komponenteista valmistettu, jolloin siitä tulee esittää riittävät selvitykset soveltuvuudesta muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon ja sen akselimassoille. Katsastuksessa tulee varmistua, ettei jousitus ole säädettävissä sellaiseen korkeuteen, jossa ajoneuvo ei ole enää sitä koskevien vaatimusten mukainen. Ilmajousituksen säädön tulee säätää molempia akseleita samassa suhteessa, niin että ajoneuvoa ei ole mahdollista säätää toispuoleisesti pituus, tai sivuttaissuunnassa.
Yksittäin maahantuodun, madallussarjalla varustetun ajoneuvon rekisteröintikatsastuksen yhteydessä ei kuitenkaan tarvitse vaatia pyörien asentokulmatodistusta tai todistusta alustasarjan soveltuvuudesta kyseiseen ajoneuvoon, mikäli alustasarja on kirjattuna edellisen rekisteröintimaan rekisteröintitodistukselle ja minimimaavaraa sekä valaisinten ja vetokoukun korkeutta koskevat vaatimukset täyttyvät. Samaa menettelyä sovelletaan myös ajoneuvojen pieniin (15-30mm) ns. huonon tien alustan korotuksiin.
Korkeusmitalla tarkoitetaan pyörännavan ja lokasuojan kaaren välistä etäisyyttä pystysuoraan mitattuna. Mikäli lokasuojan kaarta on muutettu, tai lokasuoja ei liiku auton korin mukana, muutos mitataan pystysuorassa pyörännavan keskeltä esimerkiksi etu- ja takakannen pintaan tai muuhun soveltuvaan tasoon.
Mittauksessa ajoneuvon tulee olla kuormaamaton ja vaakatasossa. Koska esimerkiksi ajoneuvon jousien asettuminen, kuoleentuminen ja polttoaineen määrä vaikuttavat korkeusmittaan, määräaikaiskatsastuksissa ei tarvitse puuttua pieniin korkeusmitan vaihteluihin (+/- 20mm merkitystä korkeusmitasta), mikäli ajoneuvo täyttää sitä koskevat vaatimukset."
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Mahtaako ulkolaista jousivalmistajaa paljoa kiinnostaa jonkin pikkumaan virkamiehen halu nähdä todistusta pyöränkulmista. Käytännössä siis vingutus ja viilaus jatkuu ja voi sitten ajaa liikenneturvallisesti hatelikkoon pyörän vinksahtaessa vauhdissa väärään asentoon.
Itellä taittu etupyörä onneksi jääradalla eikä kadulla. Kolariauto josta oli reikä viilattu soikeaksi että saatiin nelipyöräsuuntauksessa arvot vihreälle. Tais camberi mennä kertaheitolla semmoset 10 astetta positiiviselle.
Itellä taittu etupyörä onneksi jääradalla eikä kadulla. Kolariauto josta oli reikä viilattu soikeaksi että saatiin nelipyöräsuuntauksessa arvot vihreälle. Tais camberi mennä kertaheitolla semmoset 10 astetta positiiviselle.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Syksyllä ehdin jo riemuita, kuinka nyt saa GTA:n alle esim. BC:n coil-overit. No, tuskinpa enään tarvitsee haaveillakaan... Melkoiset todistukset saa olla, että vähänkään matalampana edes saisi virallisesti leimattua.
Torstaina käytin yhden madallusjousilla varustetun 156:n ohjauskulmien säädössä ja ainoastaan aurauskulmat oli vihreällä tuon jälkeen. Camber- ja castersäädöt kun ovat lähes kiinteitä ja sillä pienellä pelivaralla mikä niissä on ei arvoja vihreälle alueelle saa...
Torstaina käytin yhden madallusjousilla varustetun 156:n ohjauskulmien säädössä ja ainoastaan aurauskulmat oli vihreällä tuon jälkeen. Camber- ja castersäädöt kun ovat lähes kiinteitä ja sillä pienellä pelivaralla mikä niissä on ei arvoja vihreälle alueelle saa...
"No smoke => no power => no hope"
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Saattaisi muuten olla edelleen käytössä wanha tuv+joku lappu pyöränkulmista -systeemi käytössä, jollei eräs nimeltämainitsematon hyväksymättömien kiinalaisten alustasarjojen maahantuoja olisi niin kovasti lobannut tälläistä helppoa systeemiä vastaan.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Kuinkas paljon nuo Eibachin jouset muuttaa 159:n camber-kulmia? Takajousi poikki ja eibachin pro kit oli tarkoitus laittaa mutta jaksaako ruveta tappelemaan byrokratiaa vastaan.
Katsurilta kävin kysäsemässä että voidaan verrata ti-mallin arvoihin pyöränkulmia, mutta sanoi että pitäisi saada esim. alfalta virallinen todistus referenssikulmien soveltuvuudesta.
Katsurilta kävin kysäsemässä että voidaan verrata ti-mallin arvoihin pyöränkulmia, mutta sanoi että pitäisi saada esim. alfalta virallinen todistus referenssikulmien soveltuvuudesta.
Il nero era bellissimo
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Sit niinkun maalaisjärjellä ajateltua:
Mitä helkkarin merkitystä voi olla sillä alustalla, jos ne kulmat on kohdillaan?
Onko tässä nyt vaan tasan se, että koska korkeus tai joku voi muuttua, niin ne ei vaan voi olla samat arvot hyvät toisella alustalla kuin toisella? Vai täh?
PS.
En vieläkään ole nähnyt autolehdistön vinkuvan tästä. MIKSI!? Luulis et noi dorkat ei ois sentään byrokraattien ruokanarussa kiinni, mutta ilmeisesti olen väärässä tästä(kin)...
Mitä helkkarin merkitystä voi olla sillä alustalla, jos ne kulmat on kohdillaan?
Onko tässä nyt vaan tasan se, että koska korkeus tai joku voi muuttua, niin ne ei vaan voi olla samat arvot hyvät toisella alustalla kuin toisella? Vai täh?
PS.
En vieläkään ole nähnyt autolehdistön vinkuvan tästä. MIKSI!? Luulis et noi dorkat ei ois sentään byrokraattien ruokanarussa kiinni, mutta ilmeisesti olen väärässä tästä(kin)...
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Oliskohan aika pistää vähän maalaisjärkeä täysin järjettömiin byrokraatteihin?
Muuten rupeen itsekin rälläkällä ja prikoilla shimmailemaan tukivarsia siihen uskoon että camberit ja casterit ym menee vihreälle. Viis liikenneturvallisuudesta tai mistään muustakaan kunhan saadaan yhteiskunnan ydinjäte nimeltä autojen madaltajat telkien taakse raiskattaviksi
Muuten rupeen itsekin rälläkällä ja prikoilla shimmailemaan tukivarsia siihen uskoon että camberit ja casterit ym menee vihreälle. Viis liikenneturvallisuudesta tai mistään muustakaan kunhan saadaan yhteiskunnan ydinjäte nimeltä autojen madaltajat telkien taakse raiskattaviksi
Through difficulties to defeat
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
- Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4. - Paikkakunta: Lahti
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Olisiko jollain viimeaikaista kokemusta konttorista (pääkaupunkiseutu/lahti ja siltä väliltä) jossa tuv/kulmasäätö lappu riittää. Onneksi huomasin ko ketjun sillä tiistaiksi oli varattu eibach jousten asennus, piti perua kun ei tiedä miten käy.
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Ex-autostani kirjoitan. Katsastus meni läpi madalluksen osalta kun katsuri kastoi että kaikki spaxit on tüv hyväksyttyjä mutta uus omistaja soitteli ja ihmetteli kun ei ole merkitty otteeseen eikä mene enää leimasta läpi. Onnekseni ei vaatinut kauppojen perumista mutta hetken luulin olevani kusessa.
Rehellisesti sanottuna taidan massata nykyisen autoni konit dinitrolilla jottei katsuri huomaisi "madallusta" 35mm on kuitenkin yli sallitun vaikka sitä ei silmämääräisesti huomaa 100tkm ajettuun orkkisalustaan verrattuna ja tämä on nyt niin naurettavaa touhua että kohta muutan itse ja otan auton mukaan Albaniaan. Jospa siellä saisi laillisesti ajaa hyvällä ja turvallisella autolla
Rehellisesti sanottuna taidan massata nykyisen autoni konit dinitrolilla jottei katsuri huomaisi "madallusta" 35mm on kuitenkin yli sallitun vaikka sitä ei silmämääräisesti huomaa 100tkm ajettuun orkkisalustaan verrattuna ja tämä on nyt niin naurettavaa touhua että kohta muutan itse ja otan auton mukaan Albaniaan. Jospa siellä saisi laillisesti ajaa hyvällä ja turvallisella autolla
Through difficulties to defeat
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Yhdeltä toimittajalta kysyin, mikä tekee myös autojuttuja. Vastaus oli miksi autoja pitäisi muka madaltaa....Aquatica kirjoitti:
PS.
En vieläkään ole nähnyt autolehdistön vinkuvan tästä. MIKSI!? Luulis et noi dorkat ei ois sentään byrokraattien ruokanarussa kiinni, mutta ilmeisesti olen väärässä tästä(kin)...
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Hmm.. kun mistään tuskin tulee apua, pitääkö alkaa vähän huijaamaan porukalla. Ei siis mitään lappujen viilausta, vaan viilataan yhdet 156:sen ja vaikka 159:n ripustukset että niitä pystyy säätämään, joita lainataan tarvitsijalle nelipyöräsuuntausta varten. Tuon jälkeenhän voi palauttaa vakio-osat madallusjousilla ja säädättää kulmat uudestaan niin hyvin kuin ne nyt saa. Niitähän ei kukaan sen jälkeen mittaa eikä autoon myöskään jää hengenvaarallisia viilausvirityksiä.
Jos 2x tukivarsijumppa ja säätäminen on liikaa, niin ehkä se madaltaminen ei ollut sitten kumminkaan niin tärkeää.
Jos 2x tukivarsijumppa ja säätäminen on liikaa, niin ehkä se madaltaminen ei ollut sitten kumminkaan niin tärkeää.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^
Olen mää kuullut isojen poikien mm. AVK-autojen tapauksessa tehneen niin, että kaveri vähän nostaa autoa altapäin jotta saadaan vihriälle.
Tai kuulemma rautakankella väännetään tukivartta.
Tai mitä ikinä. Vaikka kori olis 100% suora ja jokainen osa 100% uutta ja alkuperäistä, ei jokainen auto todellakaan mene tehtaan ilmottamiin arvoihin.
Erään herran sanoin;
"Tehdas ilmoittaa arvot, jotka olis heidän mielestä parhaat. Se ei tarkota, että niihin edes k.o tehdas kykenee."
Olen mää kuullut isojen poikien mm. AVK-autojen tapauksessa tehneen niin, että kaveri vähän nostaa autoa altapäin jotta saadaan vihriälle.
Tai kuulemma rautakankella väännetään tukivartta.
Tai mitä ikinä. Vaikka kori olis 100% suora ja jokainen osa 100% uutta ja alkuperäistä, ei jokainen auto todellakaan mene tehtaan ilmottamiin arvoihin.
Erään herran sanoin;
"Tehdas ilmoittaa arvot, jotka olis heidän mielestä parhaat. Se ei tarkota, että niihin edes k.o tehdas kykenee."
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Sama muuten koskee myös korottamista, jos ko. toimittaja oli enemmän offipuolelle kallellaanGarmund kirjoitti:Yhdeltä toimittajalta kysyin, mikä tekee myös autojuttuja. Vastaus oli miksi autoja pitäisi muka madaltaa....
Justiinsa juttelin asiasta erään katsastusmiehen kanssa ja ei nämä kuulemma heillekään mitään helppoja tapauksia ole. Trafi kirjoittaa säädöksiin mitä ihmeellisempiä sääntöjä ja sitten tulee määräyksiä kuinka ko. säädöstä tulkitaan... Nythän tämä säännös koskee kaiken ikäisiä autoja, kun ennen raja oli karkeasti -93 ja uudemmat. Kuinkakohan tästä eteenpäin saadaan madallettuja kuplia, 124-mersuja, vanhoja bemareita yms. muutoskatsastettua... Vaikeaksi menee; PRKLE!
Nythän on korkeussäädettävän alustasarjan ostaminen tuohon GTA:han täysin arpapeliä. Kuka kauppias suostuu myymään asiakkaalle alustasarjan ehtolauseella; Tuon takaisin, jos ei saa katsastettua??? Noissa kun ei edes välttämättä riitä kulmien mittaaminen vakiokorkeudessa... Edessä kulmamuutokset on lähinnä tukivarsien, alakelkan sekä korin toleransseista kiinni, mutta takana vaikuttaa iskarin alapään reikien sijaintikin...
Kyllä tässä taisi käydä niin, että vanhan, kohtuu toimivan, tilalle saatiin uusi "väljempi" säännöstö joka oikeasti sitoo harrastajien kädet huolellisesti
"No smoke => no power => no hope"
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Huhuja kuullut, että paintilla 2 minuutissa sinnepäin näköseksi tehdyt laput on menny läpi heittämällä kun muuten ei ole onnistunut.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Luepa sivun eka viesti.
Ja olikos se niin, että ennen 1991 laitetut madallusjouset käy edelleen, koska silloin ei tarvinnut muutoskatsastaa. Tuolla periaatteella olen katsastanut vm 83 auton, eli väitetysti madallettu ennen tuota rajaa.
Ja olikos se niin, että ennen 1991 laitetut madallusjouset käy edelleen, koska silloin ei tarvinnut muutoskatsastaa. Tuolla periaatteella olen katsastanut vm 83 auton, eli väitetysti madallettu ennen tuota rajaa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Kohta on taas kesä ja kärpäset ja matalat autot.
Tuossa yllä oli kolmekin vähintään kyseenalaista konstia 159:n madaltamisen katsastamiseen kulmien osalta. Miten jos mainittaisiin se neljäskin joka mahdollistaa homman hoitamisen kaikinpuolin kunnolla vaikka uudet säännöt on voimassa.
Säädettävillä powerflex puslilla saa varmasti camberin (ja casterinkin) kohdalleen, eikä hinta nyt niin paha ole, ajatellen että Eibachit on alkuperäisiä jousia halvemmat.
https://www.gazzellaracing.com/product. ... 933&page=1
Pieni hinta mielestäni kun ajattelee että itse olen katsastanut auton kolme vuotta sitten jolloin en tiennyt että säädettäviä on (tai en välittänyt) ja siitä asti ajellut autolla joka on melkoisen herkkä kiemurtelemaan, johtuen varmaan cambereista.
Tuossa yllä oli kolmekin vähintään kyseenalaista konstia 159:n madaltamisen katsastamiseen kulmien osalta. Miten jos mainittaisiin se neljäskin joka mahdollistaa homman hoitamisen kaikinpuolin kunnolla vaikka uudet säännöt on voimassa.
Säädettävillä powerflex puslilla saa varmasti camberin (ja casterinkin) kohdalleen, eikä hinta nyt niin paha ole, ajatellen että Eibachit on alkuperäisiä jousia halvemmat.
https://www.gazzellaracing.com/product. ... 933&page=1
Pieni hinta mielestäni kun ajattelee että itse olen katsastanut auton kolme vuotta sitten jolloin en tiennyt että säädettäviä on (tai en välittänyt) ja siitä asti ajellut autolla joka on melkoisen herkkä kiemurtelemaan, johtuen varmaan cambereista.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Lokakuussa katsastin novitecheillä varustetun 156:n jonka uitin tanskanmaalta. Riitti että oli tuv lappu. Katsuri ei edes katsonut sitä tahi ottanut kopioo.
Katsurille iso peukku maltista ja järjenkäytöstä. Päästi pelkillä tarkastusmaksuilla vaikka vaatimuksenmukaisuustodistuksessa meni yli kk yli määräpäivän.
Katsurille iso peukku maltista ja järjenkäytöstä. Päästi pelkillä tarkastusmaksuilla vaikka vaatimuksenmukaisuustodistuksessa meni yli kk yli määräpäivän.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Mähän muutoskatsastin tuon kasin madalluksen viime syksynä. Yritin tuota kun oli -77 auto. Ei kelvannut. Pitäisi pystyä todistamaan, että on ollut madallettuna ennen -91. Eli vähintään valokuva, jonka kuvausajankohta voidaan jotenkin varmistaa.sämpy kirjoitti:Ja olikos se niin, että ennen 1991 laitetut madallusjouset käy edelleen, koska silloin ei tarvinnut muutoskatsastaa. Tuolla periaatteella olen katsastanut vm 83 auton, eli väitetysti madallettu ennen tuota rajaa.
Tosin huono on katsuria syyttää. Hyvin asiallinen tuo mun katsuri oli ja sanoi, että turha hänen on hyväksyä kun tulee Trafilta bumerangina kuitenkin ja sanktiot perään.
Kasissa on se hauska, että esimerkiksi etucamberit oli jotain 1,5 astetta positiivista. Tuohon ne piti kääntää. Soitin tuosta Trafiin jollekin ylitarkastajalle ja kysyin tuosta perustellen, että esimerkiksi renkaat ovat nykyaikana vähän erilaisia mitä -77. Sekin oli ihan samaa mieltä, ettei nuo kulmat nykyään varmaan ihan parhaat ole, muttei voi antaa virallisesta suosituksesta poikkeavaa ohjetta. Ei kelvannut, että laittaisi vaikka 0,5 miinusta tai jotain muuta järkevää. Kun ei ole tehtaan arvo, niin ei ole. Liikenneturvallisuuskaan ei kelvannut perusteluksi.
Kasissa nyt onneksi on aika hyvin mahdollisuutta noita arvoja justeerata. Tiukille se meni, mutta saatiin se arvoihin. Ja leiman jälkeen käänsin sen sitten uusiin arvoihin Tuostakin kysyin konttorilta ja noin on ihan ok tehdä. Saa vapaasti ajaa millä kulmilla haluaa kumpahan leimalla on kulmat arvoissaan
Mullahan tuo madallus meni yli sallitun 50 millin, mutta katsuri totesi, ettei hän voi luotettavasti tietää alkuperäistä korkeutta, joten mitataan vain navasta kaareen ja se mitta otteeseen. Kyllä se tajusi asian kun mittasi perspään madalluspalikat jotka on liki tukivarren puoliväliä ja 50 milliset... Madallus siis siellä 80 millin huittelilla. Jos nuo palikat olisi olleet yli 50 milliä, niin silloin olisi varmaan puuttunut asiaan.
Ketään ei yhtään kiinnostanut miten kulmat on säädetty, kumpahan lappu on ok. Epäkeskojahan tuolla mulla on, mutta siten tehtynä, että uskallan sillä itse ajaa. Samat temput on kuitenkin kestäneet moitteetta HGT:ssäkin repiä rataa ympäri slikseillä.
Aivan järjetöntä puuhaahaan tuo on. Voin sanoa, että tuohon alustakikkailuun meni rahaa aika kiitettävästi kun sitä useampaan kertaan mitattiin ja säädettiin. Välillä rakensin lisää säätöjä ja taas uudestaan.
Tuosta kuulin kanssa syksyllä, että vanhan säännön aikana madalletut olisi mahdollista katsastaa vielä vanhoilla säännöillä jonkun siirtymäajan puitteissa. Tuotakin itse yritin kun olisin voinut todistaa tuon oman olleen madallettu jo ennen uutta lakia, mutta ei kelvannut. Tästä ei oikein selvinnyt mikä Trafin ohjeistus oikein on. Kai noita on epävirallisesti noin tehty, mutta on katsurista kiinni uskaltaako koittaa. Itse muutoskatsastin lokakuun lopussa.wileythecoyote kirjoitti:Lokakuussa katsastin novitecheillä varustetun 156:n jonka uitin tanskanmaalta. Riitti että oli tuv lappu. Katsuri ei edes katsonut sitä tahi ottanut kopioo.
Katsurille iso peukku maltista ja järjenkäytöstä. Päästi pelkillä tarkastusmaksuilla vaikka vaatimuksenmukaisuustodistuksessa meni yli kk yli määräpäivän.
Näistä madallussäännöistä kirjoittelin tuolloin jonkinlaisen selvityksen ja ajatukset epäkohdista Autoharrastajat ry:lle, mutten koskaan saanut mitään vastausta. Mielestäni tuo laki on kyllä melkoinen moka tuolta osin. Kuten Sämpykin totesi, niin liikenneturvallisuuden kannalta vaikutus on vain negatiivinen kun sitten tehdään noita erilaisia virityksiä. Vähintään nuokin pitäisi sitten katsoa, että on tehty asiallisesti. Kuitenkin etenkin näissä vanhoissa on aivan järjetöntä vaatia tehtaan arvoja, koska ne eivät ole nykyään enää mitenkään edes järkeviä ja tarkoituksenmukaisia. Kohta varmaan vaaditaan ristikudosrenkaatkin jos autossa on uutena moiset olleet
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
^^^ juurikin osimoilleen noin. Camber saattanee lähestyä silti maksimia noil puslilla madalluksessa. Jos camberin säädön maximoi noilla ni casteria saanee symmetrisoitua alatakapuslan mahdollisella säädöllä ja viimiset hieronnat aparin parin millin liikkeellä.
Ja itteäni noil puslilla ajattelin - en katsuria. Takapäässä oli riittävät vakiosäädöt.
Yks leima tuli katkenneilla orkkis takajousilla - mut ei se oo niin vaarallista ku oikea madallus...
Ainaki hakka blackeilla ja ehjähköillä takaolan uniballeilla (väljähköt ohjaa takapäästä käsin) meno vakaata.
Mulla 159 madallus otteessa - ennen näitä helpotuksia.
Fiuden alustan perään ei oo kukaan kyselly - no ei se kitymaasturi alkujaankaan ollu.
Aikoinas vv t4 pakuun madalluksen (ja takavakaaja samas rytäkäs) yhteydes asensin jousivalmistajan suosituksen mukaisen takajarrupaineensäätimen käyttöjousen. Konttorilla muutoskatselmuksessa ketään ei kiinnostanu esim se detalji - mua kylläkin; pitkä paku takapainotteisilla jarruilla liukkailla...
Ja itteäni noil puslilla ajattelin - en katsuria. Takapäässä oli riittävät vakiosäädöt.
Yks leima tuli katkenneilla orkkis takajousilla - mut ei se oo niin vaarallista ku oikea madallus...
Ainaki hakka blackeilla ja ehjähköillä takaolan uniballeilla (väljähköt ohjaa takapäästä käsin) meno vakaata.
Mulla 159 madallus otteessa - ennen näitä helpotuksia.
Fiuden alustan perään ei oo kukaan kyselly - no ei se kitymaasturi alkujaankaan ollu.
Aikoinas vv t4 pakuun madalluksen (ja takavakaaja samas rytäkäs) yhteydes asensin jousivalmistajan suosituksen mukaisen takajarrupaineensäätimen käyttöjousen. Konttorilla muutoskatselmuksessa ketään ei kiinnostanu esim se detalji - mua kylläkin; pitkä paku takapainotteisilla jarruilla liukkailla...
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Lokakuun alussa tullut muutoksia muutoskatsastukseen
Nostetaas vanhaa aihetta. Ajattelin madaltaa tuon -84 33:sen. Mutta miten sen saa muutoskatsastettua? Ei varmaankaan tuv lappuja tarvitse noin vanhaan, joihinkin jousiin sen kuitenkin saa..vai riittääkö että saa kulmat kohdilleen? Ja saakohan niitä edes näyttäisi olevan -35mm sarjoja ainakin myynnissä, se varmasti riittää.