Tuli myös Alfoista kokemusta (huonoja ) omaavan tuttavan kanssa keskustelua parhaasta, tai vähiten huonosta, 159 malliversiosta lähinnä tekniikalta ja yleisestä luotettavuudesta suhteessa (tyyppi)vikamääriin ja niiden korjaamisesta aiheutuviin kustannuksiin. Kaveri olisi 159:stä kiinnostunut, mutta hieman huono maku aikanaan 156:seen hävinneistä euroista jarruna. Ei korjaa & huolla itse.
Oma fiilispohja vailla koeajoa isompaa käyttökokemusta kallistuu 1.9 JTDm Qtronicin puoleen. Päälimmäisinä perusteluina oman ymmärryksen mukaan helpommat ja halvemmat huollot & korjaukset vs. 2.4JTDm, eikä myöskään nelisylinteristen manuaaliversioiden riskiä laatikon laakereista tai yleisesti bensaversioiden jakoketjusta.
Näkemyksiä?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Noita vikoja eri versioista läpikäydessä aloin itse miettimään, että uskaltaako sitä itse edes missään vaiheessa 159-linjalle lähteä, kun tulee vaan niitä kauheuksia ja niiden hintoja mieleen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
2,2 JTS bensa, kolme vuotta 73000 km-> 135000 km:n eli 62000 km ei paljon mitään ongelmia. Ainoa varsinaisesti kiusallinen ongema oli, että oli tippunut tai huolossa unohtunut jarrupaloja paikallaan pitävä jousi(piti kiusallista kolinaa) oikealllapuolella edessä, eivät huollossa sitä vian aiheuttajaa löytäneet ja tehtiin monia korjauksia, joista oli kuitenkin hyötyä esim. laitettiin polyuretaanipuslat oikeallepuolelle ylätukivarteen.
Vaihteiston öljyn vaihdatin 80000 km:ssa, valmistajan suosittelema öljy. Denso IK16 tulpat, Kylmillä NGK R tulpilla ei käynnistynyt - 24 C-ast. pakkasessa. Mootoriöljy Mobil new life 0-40, jota olen käyttänyt koko ajan mitä auto minulla on ollut,auto ei kuluta öljyä käytännössä yhtään, olen koko aikana lisännyt ainoastaan n. 2 dl öljyä, vaihtoväli 15000 km. Pestävä K&N ilmansuodin. Bensiini Shell V-power nitro+. Uudempi moottorinohjaus ohjelma, vanha nyki voimakkaasti.
Öngelma on kiveniskut maalipinnassa ja takalokasuojien reunasta maali irtoaa, että maalausta tarvitaan.
Pyöran kulmat muuten valmistajan suosittelemat, mutta etupyörien haritus vähän pienempi mitä valmistaja suositelee, auto on vakaampi suoraan ajettaessa mutta vaihtaa suuntaa, ei niin herkästi kun ennen säätöä. Kulutus matkaajossa kesällä n. 7,5 L/100 km, Keskikulutus 7,9 L/100 km keskinopeudella 53 km/h
2008 159 2,4jdtm automaatilla. Pari vuotta ja kilometrit 145tkm - 210tkm takana. Ei kuluvien osien vaihtoa ja perushuoltoja kummempaa (akku, hehkut, jarrut). Saastelaitteet olen eliminoinut ja softan laittanut uusiksi jota suosittelen lämpimästi, jos tähän malliin päätyy. Kulutus putosi aika kivasti. Itse en tykännyt manuaalilaatikoista yhtään, kun kävin koeajamassa. Mutta pienempi dieseli oli kepeämpi ajella nurkissa (aikamoinen möykkyhän toi iso dieseli keulalla on). Oma auto Italiasta uitettu 2014 ja suoritettu ruostesuojaus. Ruosteenestofirman sälli sanoi ettei kuusi vuotta vanhaa Suomi 159:ä olisi alkanut edes massailemaan. Eli mätähommat kannattanee selvitellä, jos pidempään mielii autoa pidellä.
3.2 Q4 SW, kohta kolme vuotta alla eikä mitään varsinaista vikaa. Lambdaongelmaa oli alkuun ja sitä ei meinannut saada ratkaistua, lopulta vika oli mekaaninen koska downpipe oli ajettu johonkin joskus ja siinä oli hiusmurtuma ennen lambda-anturia..
ei voi moittia kyllä 159:iä, verrokkina kun on aiemmat 156:t.
Edelliseen 159:iin jouduin jakoketjun vaihtamaan 134tkm kohdalla (2.2) ja se oli suurin remppa. oikean puolen alatukivarsi alkoi narisemaan myös samoilla metreillä kun oli suojakumi rikki ja vesi sisään...
Ihme lötinää että Alfa olisi huoleton Menee maine vielä tämmösessä. Kolmesta viimeisestä autosta kaksi ovat olleet diesel-Alfoja. Se kolmas nieli sitten aivan viimeisetkin tuhkat pesästä. Mieluummin ajelen Alfalla, vaikka kuulemma näissä on sähkövikaakin.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
Ei tässä 2.2 JTS koneessa ton ketjun lisäksi muuta mainittavaa ole ollut. Viime vuonna Filarolla meni huoltoihin ~400€. Jälkimmäisessä oli jarrunesteiden vaihto, ni siksi hinta hiukkasen korkeampi.. vainoharhaisuutta nää kyllä aiheuttaa senkin edestä.
2.2 jts:ään 70 tkm / 3v omistukseni aikana jakoketju 146tkm 1300e, jarrut 170 tkm 700e, 1 kpl ylätukivarsi, 1 kpl jäähdytysneste letkun pikakiinnike...muuten normihuollot ja normivainoharhat. Ei ongelmia ohjauksen ja vaihteiston kanssa. Edellinen omistaja vaihdatti takajouset joskus muinoin. Lasken korjauksiin vain jakopään ja tukivarren. Hyvä peli oli, hetkeks unohdin crc:een hajun kun silloinen 156 vaihtu 159:iin
Normihuoltoa duunikaverin 5-sarjan BMW:ssa: 60 tkm:ssa jarruremppaa, nyt reilussa 80 tkm:ssa on tiedossa etutukivarsien vaihtoa, kaikki tietenkin Laakkosella omistajan piikkiin...
Asiaan. Yo. kommenteissa ei ketään, joka omistaisi ketjun aloittajan viittaaman mallin. Saattaa osin johtua siitä, että ovat ihan käyttövehkeinä, eikä alfa-foorumin projektikohteina. Mielletään myös nuhapumpuiksi ja pappamalleiksi, eikä niistä oikein kehtaa tänne kirjoitella (POWEEEEEERRR huutaisi Jeremykin, ja väistyisin heti takavasemmalle...).
Omani ostin reilut kuusi vuotta sitten monen kuukauden etsimisen ja googlailun jälkeen 20 tkm ajettuna, ja tänä kesänä mittariin pyörähtää 120 tkm, vasta. Yhtenä kriteerinä oli juurikin hakea vähäongelmaisin malliversio. 159:ä käyttöautona edelsi nimittäin kaksi Lancia Kappaa, jotka toimivat luotettavasti kuin mikä tahansa Corolla, vain paremmin. Takuuseen tähän vaihdettiin aika pian hankinnan jälkeen ilmastoinnin kompura ja EGR, joka on tuttu vaiva miljoonille diesel-autojen omistajille ympäri maailmaa, mutta ainakin 1,9 JTDm:n kohdalla helpohkosti korjattavissa uudella ohjelmalla. Samalla potkua saa halutessaan lisää niin, että nuhapumppu alkaa pestä ja jonkun arvion mukaan kuivaamaankin. Hehkutulpat menivät vaihtoon parisen vuotta sitten, vuosi sitten takajouset, nyt hiljan vasen etupyörän laakeri ja etujarrulevyt (palat vaihdoin vuosi sitten). Akun ja polttimoiden vaihtoa lukuunottamatta ei sähkövikoja (ei laturia), ei alustavikoja (yhtäkään tukivartta ei ole vaihdettu). Jakopään vaihdatin auton ollessa 5-vuotias.
159:n laatu tyydyttää, vaikkei ihan Kappan tasolle ylläkään (hieman turhan kova alusta ja se melu). Ajattelin ajella tuolla vielä muutaman vuoden, koska se on edelleen yksi tyylikkäimmistä neliovisista berlinoista (ja sedaneista), mitä markkinoilta löytyy. Etuvedon ja hienon alustan ansiosta pysyy käsissä kelillä kuin kelillä, eikä sähköinen Q2 sekä voimadieseliä reilusti pienempi keulapaino yhtään pahenna asiaa. Oikeasti, olikohan jokunen Lancian inssi hommissa, kun tätä mallia funtsittiin (uuden Deltan kohdallahan ne oli kaikki jo irtisanottu)...
Vai olisiko sittenkin luotettavin 159 ooppelin 1.8 MPI? Taitaa varmaan siinäkin olla M32 ja tuskin 140 heppaa antaa oikeutta 159:lle. OT: Onkohan 1.9JTS muunnos tuosta 1.8 mpi:stä?
Alfissimo kirjoitti:
Oma fiilispohja vailla koeajoa isompaa käyttökokemusta kallistuu 1.9 JTDm Qtronicin puoleen.
Näkemyksiä?
Pähkäilin samaa ja päädyin juurikin samaan. Siitäkin huolimatta, että edellinen oli neljä vuotta varmatoiminen.
Nyt on kilsoja lähtenyt kertymään enempi, joten toivotaan, että päättely on oikea. Päättelyketju lähti itsellä purkautumaan vaihdelaatikosta eli F40 tai Qtronic ja hihna/ketju spekuloinnista.