Menihän ne tukivarret minultakin.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Menihän ne tukivarret minultakin.

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Täytyy vihdoin vaihtaa alatukivarret minunkin 156:een.
Käsittääkseni tuohon autoon on aiemmin vaihdettu vain yksi ylätukivarsi ja kilometrejä on takana jo 220 tkm,eli jos nuo alatukivarret on vielä alkuperäiset niin johan on aikakin :wink:

Kummatkohan kannattaisi ostaa kun vaihtoehtoina on italialaiset hintaan n.140 €/kpl ja sakasalaiset n.250 €/kpl ?
Ne on kai nuo saksalaiset yllättäen,jotka ovat saman valmistajan kuin alkuperäise.

Ja kauanko menee aikaa noiden alatukivarsien vaihtoon (arvio liikkeessä 1,5 h/puoli)

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

Mulla meni alatukivarret vaihtoon jo kuudessakympissä :roll:
Tallissa Alfan mentävä aukko

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Paljonko muuten DA,Milano tai Muukkonen on ottanut alatukivarren vaihtotyöstä?

Joutuuko paljonkin purkamaan ,että saa ne helposti irti?

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Pyydähän sit vanhat tukivarret itselles ja laita niihin uretaanipuslat.
Itse unohdin pari vuotta sitten pyytää... nyt olis toiset paremmat varalla!

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Mulla on pallot väljät,joten pelkillä puslien vaihdolla ei niistä vielä ehjiä tee :cry:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Hyvät naiset ja herrat,

En avannut uuttaketjua asialleni, koska tässähän on otsake paikallaan. Ongelma on se, että 156:n vasemman ylätukivarren pallonivel on väljä. Totesin sen tänään kun ihmettelin outoa, toisinaan kuuluvaa, napsahtelua ko. pyörän suunnasta. Käsin ravistelemalla ja vääntelemällähän tuo selvisi.

Tukivarren hinnatkin sain selville: Motonet 89€ ja AutoAzzurro 60€. Koska tuo AutoAzzurro sijaitsee maantieteellisesti tarkastellen melkeinpä kotiovellani niin sieltäpä sen varmaan hankin. DA:sta en ole hintaa kartoittanut, kannattaisikohan edes?

Nyt kaipaisin neuvoja ja opastusta siihen, mitä työvaiheita tuo koko härvelin irroittaminen sisältää ennen kuin pääsee tukivarteen käsiksi ? Tarviiko työssä joitain erikoistyökaluja ? Pajalle en autoa vie kuin pakosta.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

miju_83
Viestit: 70
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 21:33
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miju_83 »

Luultavasti itseltä 147:ssa ylätukivarret menneet.. Ihan kylmä arvio mitä tulis kustantaan deltassa? Mitenkäs onko kuinka hankala rojekti vaihtaa ite?

Avatar
corse
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:57
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja corse »

:-D Ei tarvi erikoistyökaluja. en tarkkaan muista kaikkia vaiheita mut pitkä yläpään pultti voi olla hauska irrottaa jos sen on joku onnistunut ujuttaan "väärinpäin" nii set ei mahu tulee pois. muuten ihan nätti homma

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jousipuristin on ainakin kätevä varuste iskaria irroittaessa. Muuten pärjää tunkilla, lekalla ja hylsysarjalla. Homma on ihan simppeli ja suht nopea toteuttaa. Muistaakseni puristin vähän jousta kasaan, jotta sain koko systeemiä vähän alaspäin. Tämän jälkeen pystyin avaamaan tukivarren pultin. Tosin tein homman viimekesänä, joten muisti voi pettää aika pahasti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

corse kirjoitti::-D Ei tarvi erikoistyökaluja. en tarkkaan muista kaikkia vaiheita mut pitkä yläpään pultti voi olla hauska irrottaa jos sen on joku onnistunut ujuttaan "väärinpäin" nii set ei mahu tulee pois. muuten ihan nätti homma
Eikös se lähde yhtä helposti pois kuin menee paikoilleenkin?

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Omassa autossa se pultti oli asennettava nimenomaan "väärinpäin", eli niin että kanta on kohti jousta. Toisinpäin pultin kärki olisi ottanut jouseen (eibach) kiinni.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Kyllä se iskarin yläpää kannattaa irrottaa kokonaan eikä vain ylätukivartta. Ainakaan minulla ei olisi sopinut pultti pois millään. Alapäästä joutuu vähän purkamaan tavaraa, jonka jälkeen iskari laskeutuu helposti riittävän alas, jotta ylätukivarren jalustoineen saa irrotettua. Enkä muuten tarvinnut jousen puristinta.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

miju_83
Viestit: 70
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 21:33
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miju_83 »

Okei, ei naisten hommaa! :mrgreen:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitokset vinkeistä. Kunhan tänään saan kaverin perhettä jeesattua muuttohommissa, ja jos en ole iltaan mennessä "joutunut" ottamaan kovin montaa muuttojuomaa niin sitten yrittelen. :)
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Kiinnijuuttuneiden mutterien varalta kannattaa varautua muutaman tunnin remonttiin.

Kannattaa sitten katsoa että ylätukivarsi tulee kiinnitettyä oikeaan asentoon, jottei kumipusla heti irtoa vulkanoinneistaan. Eli yritä vilkaista missä kulmassa ylätukivarsi on jalustaansa nähden silloin kun auto on pyörillään ja kiristä uusi tukivarsi siihen samaan asentoon.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitokset vinkeistä. Tukivarsi on paikallaan, eikä aikaan mennyt pihamaalla auringossa kuin 1,5 tuntia. Mutterit lähti helpohkosti irti. Itseasiassa helpompi homma kuin luulinkaan ja tietenkin saatujen vinkkien ansiosta. Nyt kuljen hymyssä suin !
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Menin sitten tänään säädättämään noita ohjauskulmia Euromasterille alustasarjan vaihdon takia. Kaverit nosti biilin ilmaan. Katteli sitä siinä vähän aikaa ja totesi, että sulla on ihan kypsät yläpallonivelet, tämä on ihan turhaa hommaa ennen kuin olet ne vaihtanut. Noh soittoa DA:han, kuulemma ne on kiinni ylätukivarsissa. Hintaa ylätukivarrella 75€ kappaleelta, sanoin että palaillaan :x Sain ne sitten tilattua ensi viikoksi huomattavasti huokeammin muualta. Nyt kysäisen vain onko ne vaikeat vaihtaa itse. Mitä tarvii huomioda, tarviiko iskarit irroittaa?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tukivarsien vaihto minullakin edessä, pikaisella vilkaisulla rengas irti, etutolppa irti, tukivarren kiinnikkeet irti ja tukivarsi irti. Asennusvinkit
tervetulleita tännekin :-D
VMP

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

No niin uudet ylätukivarret pöydällä, odottamassa asentamista. Pallonivelet tuntuvat kauhean jäykiltä, kun niitä yrittää pyörittää. Pitäisiköhän niin laittaa jo tässä vaiheessa jotain voitelevaa, vai kuuluuko asiaan ? Tarviikos siinä muuta kuin ottaa pallonivelen mutteri auki, taittaa varsi pois tieltä ja avata varren kiinnike pultit seinämästä ?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mä en saanut omastani tukivarren kiinnikepulttia pois, otti sisälokariin
kiinni. Eli elän edelleen siinä harhakuvassa, että edellyttää sen iskaritolpan
irroittamista. (2 arvausta oliko se alapään kiinnitys niin jumissa ettei auennut ja tarvitsiko sitä tukivarttakaan sitten vaihtaa)
VMP

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mielestäni ylätukivarren vaihto ei onnistu ilman, että ottaa koko hässäkän pois. Tässä vinkkejä ylätukivarsien vaihtoon (kokemukseen ja palstalta saatuihin vinkkeihin perustuen). Jos muistan oikein niin homma eteni suunnilleen näin:

1. vaihdettava puoli ylös tunkille/pukille
2. rengas irti
3. olkavarren alapäässä olevien kiinnikkeiden (sähköpiuhat ja jarruletkut) irroitus, jotta saat työtilaa erilaisten pulttien irroitukselle
4. yläpallonivelen irroitus olkavarresta (esim moska alasimena toisellapuolen ja vasaralla naputellen sivusta kyllä lähtee, jos ei niin "voimaa" peliin)
5. iskari-jousiyhdistelmästä yläpultit auki konehuoneen puolelta
6. iskarin alapäässä oleva haarukka irti alatukivarresta
7. laske napa-alatukivarsi niin alas kuin saat, jotta saat iskari-jousiyhdistelmän taiteillen pois kokonaan sieltä pyöränkotelosta
8. Ylätukivarrenkiinnitys irti ja uusi paikalleen (katso BSTR:n vinkki sen asentoon liittyen). Kannattaisi ehkä laittaa rasvaa kumiosiin, jotka ottavat kiinni asetelmaan ettei natise ajossa sitten niin kuin mulla tekee.
9. Kiinnitys päinvastaisessa järjestyksessä. Alatukivarren alle kannattaa laittaa tunkki, jolla tuo "asetelman" nostaminen paikalleen onnistuu sitten hienovaraisesti.

Nämä ohjeet ovat sitten muistinvaraiset. Joudut ehkä hieman taiteilemaan tuon iskari-jousipaketin poissaannin kanssa, mutta kyllä se siitä. Mitään erikoistyökaluja en tarvinnut, en edes jousipuristimia. Muutamat pultit olivat sitten lujassa vaikka mutteri olikin saatu irti. Tällainen oli ainakin tuo pultti mikä lukitsee iskarin siihen haarukan yläosaan kiinni. Se on poikittain eikä sen päähän hakkaminen saanut sitä liikkeelle. Kun sain sitä kiertymään räikällä niin sitten se lähti napauttamalla. Oli meinaan himppasen verran ruostetta pultin varressa siellä sisällä.

Muut kokemukseen perustuen täydentäköön/korjatkoon ohjeita.

Tsemppiä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

kits :wink:

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Vielä muutama kysmys. Mahtuuko se ylätukivarren läpipultti tulemaan sieltä vai ottaako lokariin kiinni ? Vai tarviiko/pystyykö sen "kehikon", missä se tukivarsi on kiinni ja missä myös iskarin yläpää on kiinni (olin katsovinani, että se olisi irroitettava ??) Iskari on alapäästä kiinni melko kookkaalla kuusiokoloavaimella, mikä sen koko oli ?? Tarvii käydä ostaan moinen. Ja tuosta ylätukivarren kiristämisestä tiettyyn asentoon. Eikös sen kuulu "keinua" ihan vapaasti, siis eikö se ole ihan sama vaikka kiristää se, kun se on seinää vasten ja sitten vaan nostaa sen sieltä ylös ja kiinnittää yläpallonivelen mutteri ?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tervetuloa kerhoon, se 6-kolo oli/on mulla tautisen jumissa, metrin jatkovarrella ei inahtanutkaan. CRC:ssä se oli sitä ennen uinut n. 1h

Tämän pultin kun saat auki, niin iskarin saa alas ja loppuhomma onkin pala kakkua. Omassani tukivarren pultti ottaa sisälokariin kiinni, eli ei mahdu irroittamaan tukivartta ellei iskaria pääse pudottamaan ensin alas.
Pultin irroitusvinkkejä otan vastaan mielelläni :-D
VMP

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Vaihdon ne etuiskarit jonkun aikaa sitten, ei pitäisi olla se kuusiokolopultin irtoaminen enään mikään onkelma :wink: Tosin fiksumpi kaveri olisi jo samalla vaihtanut ne ylätukivarret :cry:

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Tänään tuli homma hoidettua. Kävi kyllä todella nopeasti :lol: Tunti per puoli. Tosin pultit lähti vetämällä ulos :-D

Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

Valitettavasti pääsin itsekkin kerhoon:( Molemmilta puolilta yläpallot väljät ja ylätukivarret menevät vaihtoon. Ketjun perusteella kuulostaa kohtuu helpolle työlle, joten tee-se-itse vaihtoehtoa pitää harkita.

Mutta onko kellään enään muistissa, mitä operaatio kustantaa pajalla? Ja nimenomaan ylävarret.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Eikä sitä ylätukivartta kannata alkaa paikallaan irroittamaan. Siinä vaiheessa kun iskari on irti, 2 pulttia konehuoneesta auki ja iskarinyläpään tukikehikko rävähtää alas. Mukanaan ylätukivarsi :lol:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Saaga jatkuu. Osa n+1

Kävin Delta-autosta hakemassa uudet iskarin alapään pultit, ihmettelin vaan, että kovin on erinäköiset kuin ne mitkä siellä on kiinni. Normaali kanta ja kaikkea. Myyjä sanoi, ettei ole kuin näitä yhdenlaisia...

Lopputulos, sitä pulttia ei ilman rälläkkää irti oteta, eikä otettu senkään kanssa kun nuo v*tun Deltasta ostettu puhtaasta kullasta taotut pultit on väärät :evil:
Onneksi varaosapuoli on asiakaspalveluhenkisesti auki peräti klo 17 niin ei tarvitse sitten huomenna vaihtaa (vieläkään) noita palikoita eteen. Nyt meinaa vastustaa kyllä tosi pahasti! Pitäisi varmaan seiska5emman kanssa joku yhteinen projekti laittaa
VMP

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Mistäs sitä tällainen kädettömämpi kotiasentaja oikein päättelisi että mitä etupäähän pitäisi vaihtaa? Etupää kolajaa aina töyssyissä ja varsinkin vasemmalle kääntäessä oikealta puolelta kuuluu kylän nupukivikaduilla sellainen kolkotus että alkaa jo pikkuhiljaa ketuttamaan. Toisin päin ei kolkota niin pahasti. Vasemman puolen ylätukivarsi vaihdettiin n. 2 vuotta sitten.

Niin notta olisiko kyseessä nyt VAIN ne ylätukivarret, vai pitääkö kaivaa kuvetta syvemmältä ja hommata samalla ne alatuet?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Selittäkää nyt vielä kun pitäisi vaihtaa sekä iskarit että ylätukivarsi. Eli kun otan konehuoneesta ne neljä pulttia irti niin koko systeemi tippuu vai? Jääkö iskari ja jousi vielä kiinni jonnekin?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Jäähän se vielä sieltä alapäästä kiinni.
Ota se haarukanmallinen jousijalka irti (pitkä pultti, alatukivarressa) ja/tai iskarin alapää (lyhempi kuusiokolopultti), niin lähtee koko paketti tulemaan vaivatta alas ja helpottuu urakka jatkossa.
Taidat tarvita jousenpuristajan tuon iskarin irrotukseen, vai?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Joo tarvitsen. Onko se laakeri siellä ylälautasessa kuten vanhemmissa malleissa? Kun ylhäältä ne neljä pulttia irroittaa niin miten iskari/jousi jää kiinni sieltä, ei mitenkään vai?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ei mitenkään. Se irtoaa niillä neljällä pultilla yläpäästään.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Eli jousen kiristys täytyy tehdä ennen yläpään irroitusta? Laakeri tipahtaa myös alas vai? Entä jos avaa vain kaksi pulttia niin jääkö ylätukivarsi sinne? Kiitoksia vaan taas...
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Jos joku laittaisi kuvan tuosta tolpan (tolpasta) irroituksesta ja merkkaisi siihen ne pultit / mutterit, jotka on irroitettava tolpan irtisaamiseksi.

Jos ymmärsin oiken niin riittää ne neljä mutteria yläpäästä ja sitten läpitappi alatukivarresta, joka sitoo iskarin alapään itseensä...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Mie oon itekki jo niin sekasin, etten kohta ymmärrä mitään :wink:
Laakerijuttu hieman hämää.

Jos meinaat vaihtaa sekä ylätukivarren että iskarin, niin avaa ne neljä pulttia niin tulee koko satsi alas.

Tuossa taitaa olla kuvaa koko setistä. (Haven sivuilta nappasin linkin)
Kuva

Eli siinä hommassa pitää irrottaa toi ylätukivarren nivel, joka saattaa olla tiukassakin. Ja pitää vielä irrottaa koiranluukin.
Iskarin itessään on kiinni tuossa iskarin alapäähän kiinnittyvässä "haarukassa", joka taasen kiinnittyy pitkällä pultilla tuonne navan lähettyville alatukivarteen.

Itse irroitin sekä tuon pitkän pultin, että iskarin alapään kiinnityspultin haarukasta. Joudut irrottaan sen kumminkin jos iskarin vaihdat.

Näillä irrotuksilla saat irti iskarin, jossa on kiinni ylätukivarsi. Ylätukivarsi lähtee nostamalla pois ja sitten voit myös helpommin puristaa jousen kasaan ja vaihtaa iskarin.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Tietysti, jos ei halua vaihtaa ylätukivartta niin sitten vain irti tosta pallonivelestä?

EDIT: jos vaihtaa sarjan alle, ei huolto CD:n mukaan tarvitse koskea ollenkaan tuohon ylätukivarteen (jos ehjät). Pitäisikö panna satsi tilaukseen kutoseen :roll: ja vaihtaa ite...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Piti viikonloppuna vaihtaa iskarit ja ylätukivarsi mutta homma keskeytyi kun jousenpuristimet olivat liian suuret, riittääkö yksi vai tarviiko kaksi? Motonetista ostin ja kierretappi oli aivan liian pitkä ja leuatkin aika isot.

Ylätukivarren pallonivelen sain auki ja pitkän taistelun jälkeen myös tukivarren alapultin. Tuli mieleen että jos iskarit vain vaihtaa niin tarviiko ylhäältä avata muuta kuin iskarin mutteri eli ei niitä neljää muuta mutteria?

Ja ylätukivarren kohdalla täytyy avata kaikki neljä mutteria vai? Mites tuo oikea puoli kun siinä on moottorin tuenta kiinni, uskaltaako avata vai tippuuko moottori?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Oliko jollain tietoa aiheesta?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Jos vaihdat pelkän iskarin, niin 2 mutteria riittää sen irroittamiseksi. Jos otat vielä toiset kaksi, niin lähtee koko hela hoito ylhäältä. Moottorihan lepää alhaalta apurungon varassa, joten mitään ei vissiin tapahdu, jos irroitat ylätuen...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mitkä kaksi irroitan? Eikö iskari ole omalla mutterillaan vain kiinni ylhäältä, pitääkö ne kaksi jousta paikallaan?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tuosta ylempänä olevasta kuvasta näet, mitkä pultit on ylätukivarren pultit. Ne loput 2kpl on sitten iskarin pultit.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

jousi ja iskari tulevat pakettina alas, jos et sitten mene avamaan sitä iskarin päässä olevaa isoa mutteria...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

miju_83 kirjoitti:Okei, ei naisten hommaa! :mrgreen:
Niin, nykyäänhän ei ole naisten hommia. Vain yhteiset ja miesten.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Onkos noihin pultteihin jotain omia momentteja?

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Enpä jaksanut paljoa momenttiavainta hakea, kun mutterien pyörimissuunta kääntyi. Vaihdoin sekä ylä että ala - ei menny ihan tunnissa tai kahdessa, mutta huomenna hyvin mielin jälkitarkastukseen. Eikä ole ennen tullut tehtyä remppaa kipsi jalassa.

Vastaa Viestiin