2.0 16v ts jakohihna

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Olikos tähän jo pikainen ohje jo olemassa, jos ei ni olikos pakonokan lukitus neljänteen pyttyyn, imu kolmanteen ja kolot hihnaan päin. Palojen ja heittokellon lisäksi antoi tasapainohihnan ja jakohihnan kiristys työkalut, veekuutoses mitään semmosia ollu tai ei ollu käytössä sitä omaa. Sen enempää ei osia tutkittu, mutta kiristimiltähän ne käännetään ja olikos näissä kiristimissä merkit valmiina mihin tiukkuuteen?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Pakonokan lukko kolmoseen ja imunokalle kakkoseen. Kiristimissä on osoittimet oikealle kireydelle.

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Sohottaako tasapainoakselien merkit kohti taivasta vai lohkon suuntaisesti, toinen oli taivasta kohti ja toinen lohkon mukaan, kumpi oli oikein?

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Hammaspyörän ja lohkon merkit kohdilleen, ylöspäin vissiin molemmat.

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja Enzo »

JVTL kirjoitti:Sohottaako tasapainoakselien merkit kohti taivasta vai lohkon suuntaisesti, toinen oli taivasta kohti ja toinen lohkon mukaan, kumpi oli oikein?
hihnassa ja pyörissä on merkit jotka pitää saada kohdilleen.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Pitääkö siinä tilanteessa kampuran olla yläkuolokohassa eli hihnapyörän merkki kello ysissä. Yläkuolokohdassa purin ja merkit sillo suunilleen ylöspäin tasapainoakseleilla. Samaahan se olis helppo tökätä, mut heittooha tossa oli.

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Eli kaikissa pyörissä on merkit ja on kampura sitten missä asennossa tahansa katsoo miten päin tasapainoakselin hihna menee ja
laittaa kampuran merkin kohdilleen ja asettelee hihnan siten, että tasapainoakseleiden pyörien merkit asettuu hihnalle merkkien kohdalle,
Siinä on vähän askartelua, mutta kyllä se onnistuu. Muistaakseni alemman akselin merkki on hihnalla eri puolella kuin toisten.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Enzo kirjoitti:hihnassa ja pyörissä on merkit jotka pitää saada kohdilleen.
Enzo kirjoitti:Muistaakseni alemman akselin merkki on hihnalla eri puolella kuin toisten.
Juuri näin.

Samallahan sen heittää paikalleen, kun ykkönen on ykk:ssa. Silloin merkit tulee ylöspäin lohkon suuntaisesti.

Tuossa joku kuva arkistoista. Älä välitä valkoisista tussimerkeistä hihnapyörissä, ne oli edellisen "mekaanikon" tekeleitä.
Kuva

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Eihä tos sit ku kasaa ylä kuolokohassa ja muuttaa tota takimmaista akselin hammasta pari pykälää, kun etummainen oli silloin kohillaan.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Milläköhän saisi korjattua kierteet kannesta kun joku on korkannut kierteet imunokan lukkopalan kohdalta?
Through difficulties to defeat

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja palkus »

^m7 helicoil?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Ei varmaan oikea tapa mutta itse laitoin seuraavan suuremman kierteen (m8?) ja uudet pultit. Toiminut jo yhden hihnan välin ilman ongelmia..

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Jees eli helicoilikin toimis. Pitäis vaan uskaltaa uskaltaa kokeilla :mrgreen: Nykyisellään on pysynyt pyhällä hengellä siellä joten ei taida vaatia kummosta momenttia?
Through difficulties to defeat

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pahoitteluni uskoville ihmisille, mutta kyllä minä uskon enemmän helicoiliin kuin pyhään henkeen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Ite korjasin pitemmällä pultilla, eihän sitä mistään pulttiliikkeestä löytyny. Aikasa hiplasin varakantta, kun huomasin hihnan päässä olevan pitemmät pultit-> yksi jäi vielä tähteeks :lol:

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Tullut udeltua 147:n edelliseltä omistajalta milloin hihna vaihdettu, ei ole tullut vastausta eikä varmaan tulekkaan. Sillähähän ei mukamas paljoa ajettu, mutta papereita selaillessa on ollut ajossa heinäkuun alussa 2014 ja kone hajonnut sen jälkeen. Hihna ja kiristin näytti kyllä ehjiltä, mut vois olla tietysti hyvä vaihtaa ennen kuin jotain hajoaa.

Hampaatko näissä tahtoo lähteä vai kiristinkö väsyy.
Olishan toi mukavampi tietysti laittaa pelkkä jakopää, kuin niien lisäksi venttiilit yms.

Gates sarjaa yleensä tullut käytettyä vai onko noissa laadullisesti paljon kestävyys eroja?

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

kyllähän näissä kiristimet porsii ja tapauksia ollut joissa hihnasta irtoo hampaat. Gates on tietääkseni varma valinta tuohon jakopäähän. Kestää ainakin yleensä sen 60 000km/3v. :mrgreen:
Through difficulties to defeat

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mulla tuli viimeks toho fiiattiin muistaakseni gatesin setti. En jättäny uutta kiristintä paikalleen vaan vanhalla jatkoin. Gatesissa jousi oli 2mm ja vanhassa 2,2mm. Sorminkin vääntelemällä iso ero, saati se hurjasti vispaava koneen käydessä. Konetta vastasuuntaan kiertämällä liki ettei hypänny hampailta yli...

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Gatesin setti tuli tilailtua. Eiköhän kestä sen minkä tarvii.
Kyllä toi 2mm langalla näyttäs olevan.

Milläs lukemilla alkaa noi hihnan tekstit kulumaan poies?
Tuli pieni epäilys millohan toi hihna onkaan vaihdettu. Hampaan kuvat selkämyksellä selvästi havaittavissa ja ei mitään merkintöjä enää ja likaakin on kerttynyt kiristimeen ym. epäilyttävän paljon.

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Nyt olis uudet remelit paikoillaan, mutta ilman vastoin käymisiä kasaan tule.
Imunokan pukin kierteet jotenkin saatu tuhottua ja pukki jätetty löysälle. Toista pulttia oli lyhenny, kun hajottaa pultin jenkat ja ohjurikin oli jätetty pois ja pultit ylettäny lukkopalalla lähellekkää jenkoja. Pitemmät pultitkaan auttaneet tällä kertaa kiristyksessä.

Helicoil vai olisko holkki parempi?

Edit. Oli hihnassa kyllä merkintöjä tähteellä, kiristimen laakeri jurnutti ja pumppu muovisiivin ja tasapainohihnan kiristinkään täydessä terässä ollut.
Tainu vaihtua pelkät hihnat edellisessä vaihdossa, tai tahtoo laakerit kulua aika nopeesti.
Viimeksi muokannut JVTL, 19 Helmi 2017, 00:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 2.0 16v ts jakohihna

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ se m7 helicoil ja ohjurit paikallensa myös
"puhun niin totta kuin osaan"

Vastaa Viestiin