2.0 16v ts jakohihna
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
2.0 16v ts jakohihna
Olikos tähän jo pikainen ohje jo olemassa, jos ei ni olikos pakonokan lukitus neljänteen pyttyyn, imu kolmanteen ja kolot hihnaan päin. Palojen ja heittokellon lisäksi antoi tasapainohihnan ja jakohihnan kiristys työkalut, veekuutoses mitään semmosia ollu tai ei ollu käytössä sitä omaa. Sen enempää ei osia tutkittu, mutta kiristimiltähän ne käännetään ja olikos näissä kiristimissä merkit valmiina mihin tiukkuuteen?
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Pakonokan lukko kolmoseen ja imunokalle kakkoseen. Kiristimissä on osoittimet oikealle kireydelle.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Sohottaako tasapainoakselien merkit kohti taivasta vai lohkon suuntaisesti, toinen oli taivasta kohti ja toinen lohkon mukaan, kumpi oli oikein?
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Hammaspyörän ja lohkon merkit kohdilleen, ylöspäin vissiin molemmat.
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: 2.0 16v ts jakohihna
hihnassa ja pyörissä on merkit jotka pitää saada kohdilleen.JVTL kirjoitti:Sohottaako tasapainoakselien merkit kohti taivasta vai lohkon suuntaisesti, toinen oli taivasta kohti ja toinen lohkon mukaan, kumpi oli oikein?
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Pitääkö siinä tilanteessa kampuran olla yläkuolokohassa eli hihnapyörän merkki kello ysissä. Yläkuolokohdassa purin ja merkit sillo suunilleen ylöspäin tasapainoakseleilla. Samaahan se olis helppo tökätä, mut heittooha tossa oli.
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Eli kaikissa pyörissä on merkit ja on kampura sitten missä asennossa tahansa katsoo miten päin tasapainoakselin hihna menee ja
laittaa kampuran merkin kohdilleen ja asettelee hihnan siten, että tasapainoakseleiden pyörien merkit asettuu hihnalle merkkien kohdalle,
Siinä on vähän askartelua, mutta kyllä se onnistuu. Muistaakseni alemman akselin merkki on hihnalla eri puolella kuin toisten.
laittaa kampuran merkin kohdilleen ja asettelee hihnan siten, että tasapainoakseleiden pyörien merkit asettuu hihnalle merkkien kohdalle,
Siinä on vähän askartelua, mutta kyllä se onnistuu. Muistaakseni alemman akselin merkki on hihnalla eri puolella kuin toisten.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Enzo kirjoitti:hihnassa ja pyörissä on merkit jotka pitää saada kohdilleen.
Juuri näin.Enzo kirjoitti:Muistaakseni alemman akselin merkki on hihnalla eri puolella kuin toisten.
Samallahan sen heittää paikalleen, kun ykkönen on ykk:ssa. Silloin merkit tulee ylöspäin lohkon suuntaisesti.
Tuossa joku kuva arkistoista. Älä välitä valkoisista tussimerkeistä hihnapyörissä, ne oli edellisen "mekaanikon" tekeleitä.

-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Eihä tos sit ku kasaa ylä kuolokohassa ja muuttaa tota takimmaista akselin hammasta pari pykälää, kun etummainen oli silloin kohillaan.
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Milläköhän saisi korjattua kierteet kannesta kun joku on korkannut kierteet imunokan lukkopalan kohdalta?
Through difficulties to defeat
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Ei varmaan oikea tapa mutta itse laitoin seuraavan suuremman kierteen (m8?) ja uudet pultit. Toiminut jo yhden hihnan välin ilman ongelmia..
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Jees eli helicoilikin toimis. Pitäis vaan uskaltaa uskaltaa kokeilla
Nykyisellään on pysynyt pyhällä hengellä siellä joten ei taida vaatia kummosta momenttia?

Through difficulties to defeat
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Pahoitteluni uskoville ihmisille, mutta kyllä minä uskon enemmän helicoiliin kuin pyhään henkeen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Ite korjasin pitemmällä pultilla, eihän sitä mistään pulttiliikkeestä löytyny. Aikasa hiplasin varakantta, kun huomasin hihnan päässä olevan pitemmät pultit-> yksi jäi vielä tähteeks 

-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Tullut udeltua 147:n edelliseltä omistajalta milloin hihna vaihdettu, ei ole tullut vastausta eikä varmaan tulekkaan. Sillähähän ei mukamas paljoa ajettu, mutta papereita selaillessa on ollut ajossa heinäkuun alussa 2014 ja kone hajonnut sen jälkeen. Hihna ja kiristin näytti kyllä ehjiltä, mut vois olla tietysti hyvä vaihtaa ennen kuin jotain hajoaa.
Hampaatko näissä tahtoo lähteä vai kiristinkö väsyy.
Olishan toi mukavampi tietysti laittaa pelkkä jakopää, kuin niien lisäksi venttiilit yms.
Gates sarjaa yleensä tullut käytettyä vai onko noissa laadullisesti paljon kestävyys eroja?
Hampaatko näissä tahtoo lähteä vai kiristinkö väsyy.
Olishan toi mukavampi tietysti laittaa pelkkä jakopää, kuin niien lisäksi venttiilit yms.
Gates sarjaa yleensä tullut käytettyä vai onko noissa laadullisesti paljon kestävyys eroja?
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 2.0 16v ts jakohihna
kyllähän näissä kiristimet porsii ja tapauksia ollut joissa hihnasta irtoo hampaat. Gates on tietääkseni varma valinta tuohon jakopäähän. Kestää ainakin yleensä sen 60 000km/3v. 

Through difficulties to defeat
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Mulla tuli viimeks toho fiiattiin muistaakseni gatesin setti. En jättäny uutta kiristintä paikalleen vaan vanhalla jatkoin. Gatesissa jousi oli 2mm ja vanhassa 2,2mm. Sorminkin vääntelemällä iso ero, saati se hurjasti vispaava koneen käydessä. Konetta vastasuuntaan kiertämällä liki ettei hypänny hampailta yli...
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Gatesin setti tuli tilailtua. Eiköhän kestä sen minkä tarvii.
Kyllä toi 2mm langalla näyttäs olevan.
Milläs lukemilla alkaa noi hihnan tekstit kulumaan poies?
Tuli pieni epäilys millohan toi hihna onkaan vaihdettu. Hampaan kuvat selkämyksellä selvästi havaittavissa ja ei mitään merkintöjä enää ja likaakin on kerttynyt kiristimeen ym. epäilyttävän paljon.
Kyllä toi 2mm langalla näyttäs olevan.
Milläs lukemilla alkaa noi hihnan tekstit kulumaan poies?
Tuli pieni epäilys millohan toi hihna onkaan vaihdettu. Hampaan kuvat selkämyksellä selvästi havaittavissa ja ei mitään merkintöjä enää ja likaakin on kerttynyt kiristimeen ym. epäilyttävän paljon.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: 2.0 16v ts jakohihna
Nyt olis uudet remelit paikoillaan, mutta ilman vastoin käymisiä kasaan tule.
Imunokan pukin kierteet jotenkin saatu tuhottua ja pukki jätetty löysälle. Toista pulttia oli lyhenny, kun hajottaa pultin jenkat ja ohjurikin oli jätetty pois ja pultit ylettäny lukkopalalla lähellekkää jenkoja. Pitemmät pultitkaan auttaneet tällä kertaa kiristyksessä.
Helicoil vai olisko holkki parempi?
Edit. Oli hihnassa kyllä merkintöjä tähteellä, kiristimen laakeri jurnutti ja pumppu muovisiivin ja tasapainohihnan kiristinkään täydessä terässä ollut.
Tainu vaihtua pelkät hihnat edellisessä vaihdossa, tai tahtoo laakerit kulua aika nopeesti.
Imunokan pukin kierteet jotenkin saatu tuhottua ja pukki jätetty löysälle. Toista pulttia oli lyhenny, kun hajottaa pultin jenkat ja ohjurikin oli jätetty pois ja pultit ylettäny lukkopalalla lähellekkää jenkoja. Pitemmät pultitkaan auttaneet tällä kertaa kiristyksessä.
Helicoil vai olisko holkki parempi?
Edit. Oli hihnassa kyllä merkintöjä tähteellä, kiristimen laakeri jurnutti ja pumppu muovisiivin ja tasapainohihnan kiristinkään täydessä terässä ollut.
Tainu vaihtua pelkät hihnat edellisessä vaihdossa, tai tahtoo laakerit kulua aika nopeesti.
Viimeksi muokannut JVTL, 19 Helmi 2017, 00:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.