Tarkoitus olisi vaihtaa jakohihna varttikutoseen omin pikku kätösin. Jos jollain Kouvolan seudulta olisi lainata camblockeja eli lukkopaloja pariksi päiväksi, tekisi se hommasta ehkä helpompaa/varmempaa.
Jos tiedät, että löytyy ja liikenee, laita viestiä.
E: ja kaikki muutkin hommaa nopeuttavat (erikois)työkalut on tervetulleita
Taloustietäjä ilman tietoa on varmaan sitten talousintoilija
Käsittääkseni useimmat lukkopalat on hiukan korkeammat kuin vakio nokkapukit. Tekee sen, että auton omat pultit ei yllä kunnolla kanteen. Jos yhtään koittaa palalla kammeta nokkaa, kierteet korkkaa.
Ja nuo lienee M7 kokoa, joten Tokmanniin on viikonloppumekaanikon turha luottaa.
Ylläoleva kuulopuhetta eli varauksella. Lainaamissani paloissa oli valmiiksi sopivat pultit.
Biltemasta saa halpaa heittokelloa telineellä. Männän ja kellon väliin sopii jatkovarsi, ruuvimeisseli tms.
Samasta kaupasta tai Motonetistä saa työkalua jolla pitää nokkarattaasta kiinni keskipulttia väännettäessä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
sämpy kirjoitti:Käsittääkseni useimmat lukkopalat on hiukan korkeammat kuin vakio nokkapukit. Tekee sen, että auton omat pultit ei yllä kunnolla kanteen. Jos yhtään koittaa palalla kammeta nokkaa, kierteet korkkaa.
Ja nuo lienee M7 kokoa, joten Tokmanniin on viikonloppumekaanikon turha luottaa.
Eikö niitä lukkopaloja voi hioa matalammiksi ruuvien kohdalta ja porata upotus?
Itselläkin on nuo palat kyllä olemassa, mutta eipä niitä edes käytetty edellisessä jakohihnan vaihdossa, vaikka pyysin että käyttäisivät.
Laiskaa väkeä nuo mekaanikot.
Ookkei, no nyt tulee hyviä vinkkejä. Ei kyllä edes oikein kiinnostaisi vaihtaa 12tkm ajettua hihnaa, mutta onhan tästä jo 5v edellisestä vaihdosta. Tarvetta siis voisi olla, vaikka hihna näyttääkin hyvältä.
En oikein tiedä, uskaltaisinko ilman lukkoja lähteä suutaroimaan: kuinka herkkä tuo JTS lopulta on (minimaalisille) mahdollisille muutoksille akseleiden asennoissa?
Taloustietäjä ilman tietoa on varmaan sitten talousintoilija
No, ohjeiden mukaan nokkapyörät löysätään akselilta, jotta saadaan hihna oikeasti oikeaan kireyteen kauttaaltaan (ettei vetopuoli jää liikaa tiukemmalle kuin "löysä" puoli).
Kyllä noita hihnoja on saatu katki TS:stä ja JTS:stäkin oletettavasti reilusti alle täysikäisenä (eli 3v/60tkm), vaikka ei pitäis mitenkään pieleen olla mennytkään hommat...
ofsfs kirjoitti:En oikein tiedä, uskaltaisinko ilman lukkoja lähteä suutaroimaan: kuinka herkkä tuo JTS lopulta on (minimaalisille) mahdollisille muutoksille akseleiden asennoissa?
Jos ajoitus on kohdallaan valmiiksi, niin eihän se siitä mihinkään muutu, jos teet merkit ja laitat ne kohdalleen. Hihnan kireys asettuu ihan hyvin, kun pyörität konetta kierroksen ja tarkastat kiristimen uudelleen.
Yhtään JTS:ää en ole ilman lukkoja tehnyt, mutta jos olis oma, niin voisin ihan hyvin tehdäkin.