Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Naamapalmu kirjoitti:Miten keulamerkki irtoaa vanhasta katiskasta? Kromikehys on purettu ja mutsku poistettu sekä lukkorinkulat tapeista ja yritetty lämmittää vanhalla rikkinäisellä föönillä. Onkohan se hapettunut kiinni vai onko tehtaalla laitettu liimaa sinne taakse? Kärsiikö kromaus jos lämmittää kuumailmapuhaltimella?
Muistaakseni takapuolelta pääsi työntämään jollain sorealla tikulla. Liimaus oli tiukassa, lämmitin kuumailmapuhaltimella.

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Miten oli kun muistaakseni joku oli vaihtanu 156 ovipahveihin ne pelkät nahkaläpykät. Nehän näyttäs olevan sellasilla sulatetuilla muoviniiteillä kiinni. Voiko niitä irrottaa mitenkään niin että saisi vielä kiinnikkin. Ostamissani paneeleissa on ne ite muovit hiukan huonommassa kuosissa kun autossa kiinniolevat originaalit. Siksi moinen rojekti vireillä. Ja jos oikein hifistelisi niin vois verhoiluttaa ne pelkät nahkaosat uusiksi.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
molsky
Viestit: 439
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Näköjään pitäisi yrittää läppärungon/läppäkotelon (throttle body) puhdistusta (tai ainakin katsoa onko sinne kertynyt miten paljon karstaa yms.) ja ECUn resetointia. Onko tuossa jotain erityisen tärkeää mitä ei missään nimessä tulisi tehdä yms.? Ohjeet mitä on tullut vastaan ovat aikalailla, että WD40:llä ja rätin/harjan kanssa yrittää puhdistaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mä en ehkä WD40:stä käyttäis mihinkään, jos jotain pitää pitääkin puhtaana... Se kun kokemuksien mukaan lähinnä kerää kaikkea siihen rasvaseen tahmeaan pintaansa.
Sitten taas jos oikeesti pitäs putsailla, niin rasvanpoistosrpay (jarrukliineri esim) toimii moneen paikkaan, toinen mikä on ni on ihan kaasuläpän puhdistusaine, jota taitaa ainakin CRC tarjota?
Sitä en tiedä, että eroaako jarrukliineristä yhtään.
Aijoo, jarrukliineri tekee hallaa kumille ja joillekin muoveille, että se kannattaa huomioida. Metalliin toimii loistavasti. Haurastuttaa noita kummei, ennekö kysyt et miks.

Sit jos sitä läppää kuuluu voidella, niin en osaa sanoa sopivaa tavaraa tähän? En tiedä, akselissa varmaan jotain rasvaa kuuluu olla - vaseliiniako? Sitkostettua rasvaa?

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mahtaako sinne rasvaa saada. Ja saa toi varmaan olla aika herkkäliikkeinen. Kaasuttimien läppäakseleille olen ujuttanut pesun jälkeen aseöljyä. Mutta se nyt vaan tuntui sopivalta sillä hetkellä. Toimii kohtuullisesti kaasuttimien ulkopuolisissa ryyppuvivustoissakin, ei tunnu keräävän pölyä?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
molsky
Viestit: 439
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Aquatica kirjoitti:Mä en ehkä WD40:stä käyttäis mihinkään, jos jotain pitää pitääkin puhtaana... Se kun kokemuksien mukaan lähinnä kerää kaikkea siihen rasvaseen tahmeaan pintaansa.
Sitten taas jos oikeesti pitäs putsailla, niin rasvanpoistosrpay (jarrukliineri esim) toimii moneen paikkaan, toinen mikä on ni on ihan kaasuläpän puhdistusaine, jota taitaa ainakin CRC tarjota?
Sitä en tiedä, että eroaako jarrukliineristä yhtään.
Aijoo, jarrukliineri tekee hallaa kumille ja joillekin muoveille, että se kannattaa huomioida. Metalliin toimii loistavasti. Haurastuttaa noita kummei, ennekö kysyt et miks.

Sit jos sitä läppää kuuluu voidella, niin en osaa sanoa sopivaa tavaraa tähän? En tiedä, akselissa varmaan jotain rasvaa kuuluu olla - vaseliiniako? Sitkostettua rasvaa?
Yritin tuota CRC:n throttle body cleaneria katsella Motonetin valikoimista, mutta tuntui juuri tuo aine puuttuvan eikä oikein muualtakaan tunnu mitään vastaavaa täältä Suomen puolelta löytyvän. Pitääpä sitten tuota CRC:n rasvanpoistajaa ostaa.

Edit:
Nähtävästi elektroniikkapuhdistusaine pitäisi olla sopivaa ja sellaista jopa löytyy omasta hyllystä.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Würth Throttle Body Cleaner käy myös. :wink:

Avatar
molsky
Viestit: 439
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Joko nyt en osaa etsiä tai sitten Suomessa on erittäin huono tilanne noiden puhdistusaineiden osalta. Pitäisi jostakin Jyväskylästä löytää hyllystä tuollaista ja Motonet taitaa olla ainoa paikka.

Avatar
molsky
Viestit: 439
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Onko millainen urakka MAF sensorin puhdistaminen JTS:n kohdalla? TS:n verrattuna hankalassa paikassa ja ei oikein tahdo löytyä mitään ohjeita JTS:n kohdalla saako tuota tuubia miten helposti omin päin otettua pois. Nähtävästi myös tarvitsisi erikois torx-avaimen, jos haluaa tuon yksikönkin vielä irroittaa tuubista? Toisaalta uusi yksikkö maksaisi Ebayn kautta noin 40-50 euroa toimituskuluineen.

Näköjään throttle bodyn puhdistus ja ECU reset vaikuttivat sen verran, että kierrokset käy nyt kylmänä startattessa 1500 rpm kohdalla ja laskee siitä 1250 rpm viivalle. Pitäisi nähtävästi vielä yrittää ottaa kokonaan irti tuo yksikkö ja toiseltakin puolen yrittää puhdistaa kunnolla.

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Stiletto kirjoitti:Miten oli kun muistaakseni joku oli vaihtanu 156 ovipahveihin ne pelkät nahkaläpykät. Nehän näyttäs olevan sellasilla sulatetuilla muoviniiteillä kiinni. Voiko niitä irrottaa mitenkään niin että saisi vielä kiinnikkin. Ostamissani paneeleissa on ne ite muovit hiukan huonommassa kuosissa kun autossa kiinniolevat originaalit. Siksi moinen rojekti vireillä. Ja jos oikein hifistelisi niin vois verhoiluttaa ne pelkät nahkaosat uusiksi.
Minä olen. Vilkaise projektiketjustani kuvia. Ne saa sopivalla poranterällä kairaamalla siististi irti ja vaikka liimattua takaisin.

Paha arkkitehti
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Paha arkkitehti »

Onko GTA:n ja 2,5v6:n vesiletkuilla eroa? GTA:n saa valmiita silikoniletkusarjoja, mutta 2,5V6:n en ole löytänyt.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ala vesiletku on eri, kun GTAssa on paisuntasäiliö eri puolella. Yläletku on sama.

Kyllä pikkubussoonkin on silikonisarjoja. Mulla oli tällä foorumilla varmaan kaksi vuotta myynnissä uusi setti mut eihän se kenellekään meinannut kelvata.

Tuolta saa:

http://www.chrisastleymotorsport.co.uk/ ... Alfa&cat=0
Abarth 500 Esseesse

Paha arkkitehti
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Paha arkkitehti »

Kiitoksia. Tossa seisoo että 2000 alkaen, mutta 1999 lienee ihan samanlainen?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Jes. Sama käy.
Abarth 500 Esseesse

Julle
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Syys 2014, 16:27
Car(s): Alfa romeo 156 2.0 JTS Sportwagon 2005
Paikkakunta: Tuusula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Julle »

Nyt pitäisi löytää uusi pyöränlaakeri etupäähän ja asentaja/korjaamo. Mistä kannattaa hankkia uusi laakeri ja suosituksia korjaamoista täällä pääkaupunkiseudulla olisi paikallaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Järvenpäässä n. 300eur osineen Carpojat. Ainakin ennen oli tuohon hintaan, ei kai se muuttunut ole.

Säästää voit osan hinnalla, ehkä. Spareto yms. myy suht järkevään hintaan (Fixus taitaa tarjota n. 175eur SKF:ää - ja kyseessä toki pelkkä laakeri eikä välttämättä tule edes laipan pultteja mukana, vaikka katalogi puhuu navasta...)

Avatar
Ramsester
Viestit: 174
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): GTV 2.0 V6 TB -99
156 2,5 V6 -98
147 2.0 TS -04
Fiat Stilo 1,4 -04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Itse tilasin viime syksynä Sparetolta SNR:n laakerit eteen kummallekin puolelle. Hintaa on näköjään tällä hetkellä noin 60€ / laakeri. Tässä tuli mukana uusi mutteri sekä laipan pultit. SKF:n laakeri tuolta tällä hetkellä 87€. Vaihdoin samalla kertaa uudet navat, kun hinta ei päätä huimannut. Napa maksaa reilun 26 €. Sen verran voin laadusta sanoa, että ainakaan vielä noin 10000 km:n jälkeen ei ole ollut ongelmia laakerin tai navan kanssa.

laakeri
napa

Avatar
kyltsi
Viestit: 36
Liittynyt: 23 Kesä 2015, 21:09
Car(s): 156 2.0 JTS -03
Nuova Super Giulia 1600 -75
164L 3.0 V6 12V -91
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kyltsi »

Naamapalmu kirjoitti:Miten keulamerkki irtoaa vanhasta katiskasta? Kromikehys on purettu ja mutsku poistettu sekä lukkorinkulat tapeista ja yritetty lämmittää vanhalla rikkinäisellä föönillä. Onkohan se hapettunut kiinni vai onko tehtaalla laitettu liimaa sinne taakse? Kärsiikö kromaus jos lämmittää kuumailmapuhaltimella?

On siellä melko hurja liima toisella puolella. Itse kuumailmapuhaltimella reippaasti lämmitin sitä emblemiä ja sitten ruuvimeisselillä kampesin. Ja sanoisin, että naarmuitta selvisin :mrgreen:
Liitteet
IMG_6481.jpg
(386.24 KiB) Tiedosto ladattu 4413 kertaa
Taloustietäjä ilman tietoa on varmaan sitten talousintoilija

Avatar
uniiq
Viestit: 418
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

ofsfs kirjoitti:On siellä melko hurja liima toisella puolella.
Ei se siinä ilman liimaa pysyisi. Ainoa mikä oikeestaan ihmetyttää noissa merkeissä on se, että ne kuluvat ruman näköisiksi. Outoa kun ei osata valmistaa kestäviä merkkejä, tollanenhan vaikuttaa jo automerkin imagoon :roll:
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Sama se on kaikissa "emali" tms.-logoissa. Kaikki nuo kulahtaa muutamassa vuodessa. Saab, Skoda, BMW tulee ekana mieleen. Skoda tais pari vuotta sitten muuttaa logonsa niin ettei oo muuta väriä kuin musta.
Abarth 500 Esseesse

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Käytetytkin bemarimerkit tuntuu tekevän kauppansa, joten jos vaikuttaa että ne kestää hyvinä, syy on luultavasti ahkera uusiminen?

Niin mistä muuten saakaan edes likimain alkuperäisen veroisia merkkejä? Ettei osta vahingossa tarraversiota tai muuten roskaa. Voisi boselift-farkun takamerkin uusia. Eteen kävi siisti GTV:n takamerkki, jonka otin talteen jo joskus 80-luvulla. Piikit oli vaan vähän pidemmät.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Abarth 500 Esseesse

Avatar
kyltsi
Viestit: 36
Liittynyt: 23 Kesä 2015, 21:09
Car(s): 156 2.0 JTS -03
Nuova Super Giulia 1600 -75
164L 3.0 V6 12V -91
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kyltsi »

^^ Itse ostin Kiinasta halvimman mahdollisen metallirunkoisen emblemin. Varsinainen merkki on tarra, eli voi vaihdella vaikka kerran viikossa :wink:

Ja kympin taisi maksaa koko roska.
Taloustietäjä ilman tietoa on varmaan sitten talousintoilija

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No jokainenhan laittaa autoonsa kiinni mitä haluaa. Vaikka kattotelineet ja vetokoukun.

Alfistin merkki näytti kuvassa metalliosiltaan hopeiselta, ebay merkissä taas reuna musta. Kun alkuperäinen on kullanvärisellä koko reunukseltaan. täh? Vai onko siinä vaan muovinen korotusrengas hämäämässä ja kuva niin suoraan edestä. Mutta miksi tuo Alfistin merkki on kuvassa hopeinen?

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :6106.html
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mä luulen, että tuo ylempi kuva hämää kun on suoraan edestä. Ja eikös kontin merkin alle kuulu joku kumilätkä?!
Abarth 500 Esseesse

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Varmaan tosi tyhmä kysymys,paukuttaa vikaa kokoajan P0120 eli joku kaasupolkimen asento tunnistin. Missähän tämä sijaitsee ???

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja eikös noita merkkejäkin ole ainakin yhtä kahta kolmea versiota, eri vuosimalliin tmv?
Eli jos koko merkin haluaa, joutuu katsomaan kiinnityksen oikein.
JA sit tais takaluukun kohdalla eroja olla myös siinä, et onko lukolla vai ilman...

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Onkos jossain takaikkunan liepeillä vedenpoistoreikiä, tai sit takakontin kauluksen lähellä? Hattuhylly on ihan märkä ja takakontin matto kans... K.o. yksilössä on kattoluukku. Kattoluukun vedenpoistoreiät konehuoneeseen on auki

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

En tiedä Alfasta mutta Volvossa taisi mennä jonnekin takakylkiin putket, eli valuivat sitten kylkikoteloissa ja helmojen vedenpoiston kautta pihalle. Eikö luukku auki näe lähteekö taaksepäin putket?

Ja tosiaan noita takamerkkejä on erikseen lukollisiin ja lukottomiin. Jostain syystä tuo lukottoman merkki on kaikissa Alfistin kuvissa hopeinen?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

banditbusa kirjoitti:Varmaan tosi tyhmä kysymys,paukuttaa vikaa kokoajan P0120 eli joku kaasupolkimen asento tunnistin. Missähän tämä sijaitsee ???
Taitaa olla throttle position sensor, eli kaasuläpän asentoanturi. Kaasuläppäkotelosta löytyy.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Tuomas K kirjoitti:
banditbusa kirjoitti:Varmaan tosi tyhmä kysymys,paukuttaa vikaa kokoajan P0120 eli joku kaasupolkimen asento tunnistin. Missähän tämä sijaitsee ???
Taitaa olla throttle position sensor, eli kaasuläpän asentoanturi. Kaasuläppäkotelosta löytyy.
Ahaa, taisin sitten google kääntäjällä kääntää väärin. Onkohan tuolle vialle jotain tehtävissä vai uuden asentoanturin :roll:
Ei tuu ajamisesta mitään kun hukkuu tehot pois, aina kun lyö ton vian päälle.

Avatar
molsky
Viestit: 439
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Nyt nähtävästi oikeanpuoleisen takaoven lasi ei tahdo aueta. Kuskin kytkimestä vaivoin liikkui ja matkustajan paikalta ei tapahtunut kytkimestä mitään. Nyt ei enää tahdo edes kuskin paikaltakaan tuo kyseinen ikkuna aueta. Onko noissa jotain mitä pystyisi itse helposti katsomaan ja mahdollisesti korjaamaan?

Avatar
kyltsi
Viestit: 36
Liittynyt: 23 Kesä 2015, 21:09
Car(s): 156 2.0 JTS -03
Nuova Super Giulia 1600 -75
164L 3.0 V6 12V -91
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kyltsi »

molsky kirjoitti:Nyt nähtävästi oikeanpuoleisen takaoven lasi ei tahdo aueta. Kuskin kytkimestä vaivoin liikkui ja matkustajan paikalta ei tapahtunut kytkimestä mitään. Nyt ei enää tahdo edes kuskin paikaltakaan tuo kyseinen ikkuna aueta. Onko noissa jotain mitä pystyisi itse helposti katsomaan ja mahdollisesti korjaamaan?

Omassa oli laakerin rasvat kuivuneet. Verrattain helppo purkaa ovi ja ottaa moottori irti, rasvojen uusiminen antoi puhtia kulkuun :wink: Tosin en tiedä, vaikuttaako käytettävä kytkin toimintaan

Tuolta kuvia moottorista: https://drive.google.com/open?id=0B-fMY ... m5sNXRJR0k
Taloustietäjä ilman tietoa on varmaan sitten talousintoilija

Reino_
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

Nyt taisi mennä Alfasta laturi.. :( Mistä olette latureita ostanut ja onko niitä paljonkin erilaisia? Omani on tuo -03 2.5. Pajonkohan on vaihdosta veloittaneet, ei käsittääkseni ole ihan tunnin homma?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Adita myy kotimaassa varmaan järkevään hintaan.
Itse ostin Sparetosta JTD:hen, mutta siellä kannattaa laittaa mailia ja kysyä ennen kuin tilaa kuraa. Omani minkä ostin, ei ollut sivuilla lainkaan.

Vaohtotyöstä en kutoskoneen kohdalla osaa sanoa muuta kuin sen, että ei taida kaks tuntia korjaamolle riittää...

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Vaihtotyö alkaa sanoilla "irroita puskuri"...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^oikeastaan melkein vois alkaa "irroita takapuskuri" :silly:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Vaihtoehtoinen lähestymistapa alkaa: irroita apurunko. :mrgreen:
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ei tarvinnu irroittaa kumpaakaan, kun GTA:han vaihdoin laturin. :wink:

Jotkut vaihtaa yläkautta ja toiset alakautta. Pyöräkotelon kautta vaihdettaessa tarvii irroitella vetaria ja siirrellä moottoria reippaasti, mutta kyllä se sieltä syntyy. Ei ole ihan tunnin tai kahdenkaan työ ja vaatii purkamista, ihan sama mitä kautta tuota sitten vaihtaakaan.

Karva
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Syys 2013, 10:02
Car(s): 159SW 2.4JTDm Q-tronic -08
(Entinen exä) 156SW 2.0JTS -04
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Karva »

Terve,
Mulla on JTS imusarjan tiivisteen vaihdossa ja kasausvaiheessa sieltä on irronnut yksi johto moottorin ja rintapellin välistä, laturin vierestä. Nyt se roska vain pyörittää muttei lähde käyntiin. Koodeja se heitti P1172, P1175 ja tuntematon koodi 167030.
Se johto on kaksinapainen, värit on harmaa ja mustakeltainen ja se on noin 10cm pitkä. Sinne ei tahdo oikein nähdä kuin auton alta, eikä käsi ylety kuin siihen irralliseen liitimeen.

Olisko kenelläkään veikkauksia mistä son irti?

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Eiks noi P1172 ja P1175 viittaa ilmamassamittariin? Eli onkos senkin liitin irti tai johtoja runnottu poikki?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^siellä on myös vastaavanlainen (muistaakseni) ylimääräinen liitin johdonpäässä heilumassa. Nyt kannattaa ottaa silmä käteen ja tarkistaa kaikki liitännät, unohtamatta varsinkaan kiskon paineanturin ja -säätimen tilannetta.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

käykö 1.8 tessun takapönttö 2.0 jts:ään. Olis toi toinen alffie purussa ja jts kaipais uutta pönttöö...
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ei. Tessuissa on mehupilli ja jtäsmässä hormi.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

onkohan mun tessussa eri pönikkä, kun näyttäis olevan samalla halkasijalla?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^voihan se olla nysvätty. Muistaakseni pikkubusson/jtässän tuninki pöniköitä laitetaan sovitinpätkällä tessuun. Helppo homma sinänsä. Sopii se sitten, jos pöntön liitoksen sisämitta ~57mm
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Takapönttö ei ollut vakio, mut siitä lähtevä putki oli uudelleen mitattuna n. 48mm ei jts:n lähes 60mm
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitenkäs oireileva laturin vapaakytkin VOI oireilla? Onko mahdollista olla randomisti outoja ongelmia liittyen sähköihin vai onko sieltä vaan sitten tulevana ylijännitettä joka rikkoo paikat?

Avautumisketjussa osa, tässä koko stoori;

Riks/Raks (valokaaren ääni) tai Niks/Naks. Lähde jossain laturin nurkilla. Lisäksi randomisti vilkkuva latauksen merkkivalo (ja sitten taas yhtenäisestä palava sellainen) + muuten sekoilevia sähköjä, kuten nopeusmittarin kuoleminen sähkökuorman kasvaessa...
Laturi ei ole kahtakaan vuotta vanha, jos en ihan väärin muista. Oisko puolitoista?
Olihan mulla yks katkennut johto (akun plussa) jo alunalkaenkin, johon sitten korjasin liitoksen ja oireet oli samat silloinkin - tosin ilman mitään ääniä.

Lisäksi tosiaan kaikki oireet katos yllättäen ihan suht tasasella tiellä kierrosten tippuessa 1600:sta tyhjäkäynnille.
Jotain outoa ääntä tuolta suunnalta on kuulunut parinkin päivän aikana ihan muutamia kertoja, mutta nyt oli ekat oireet sähköihin. Äänestä tulee ehkä ihan hitusen mieleen wanha sähkömoottori, joka on kuivunut tai ruostunut hieman käämeiltään ja sit sitä pyöritellään? On vaan niin katkonaista, alle sekunnin äännähdys, että paha sanoa.

Ottaen huomioon sen, että tuossa autossa on jo aikasemmin ollut johtoa poikki, onko se todennäköistä vai syytetäänkö uutta Delco Remy-merkkistä laturia...? Vai voisko tuolla olla pelkästään jossain johdossa häikkää (tosi kiva, kun ennen lauantaita en pääse mihkää...)

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

https://youtu.be/ddPd7UbgKJU

Tuossa linkkiä ääneen. Ei kuulu heti, mutta kun kuuluu on selvästi kuuluva. Ääni katoaa HETI kun kierrokset nousee jollain 150:llä.

Kuvausaikana ei sähköissä vikoja, mut työmatkalla syttyi latauksen valo ja nopeusmittari kuoli. Bussipysäkille parkkiin ja vika katosi, ei tullut takaisin. Ääni kuuluu kuitenkin heti tyhjäkäynnillä... Kuulostaa mekaaniselta, ihan kuin joku kytkin tai kiristin sekoilisi?

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Äänestä nyt on mahdoton sanoa videolta mitään, mutta katso ensi alkuun kaikki laturin ja akun kaapelit, myös maadoitukset, sekä ennen muuta se hihna kiristimineen. Veikkaisin äänilähteeksi kuitenkin mekaanista ilmiötä siellä hihnan suunnalla.

Laturin vapaakytkin ei tasakierroksilla tee juuri mitään, joten tuskin siitä on kyse. Vapaakytkimellä on merkitystä lähinnä tilanteessa, jossa moottorin käynti hidastuu nopeasti. Tasakierroksillakin se hiukan vähentää hihnan kuormitusta, mutta vaikka se olisi juuttunut täysin kiinni, laturi toimisi silti normaalisti. Yleismittarin näytöstä päätellenhän tuossa lataus toimii nätisti.

Elektroniikkaa rikkovia ylijännitteitä voi syntyä vain kahdessa tilanteessa: laturin ja akun välisen yhteyden irrotessa moottorin käydessä, tai lataussäätimen hajottua. Käytännössä kumpikin noista tapauksista on sellainen, että yleensä sähköjärjestelmässä jotkin osat pystyvät rajoittamaan ylijännitteen siedettäväksi. Vapaakytkimen vika ei sellaista kuitenkaan aiheuta.
Järkiautoilija

Vastaa Viestiin