Muistaakseni takapuolelta pääsi työntämään jollain sorealla tikulla. Liimaus oli tiukassa, lämmitin kuumailmapuhaltimella.Naamapalmu kirjoitti:Miten keulamerkki irtoaa vanhasta katiskasta? Kromikehys on purettu ja mutsku poistettu sekä lukkorinkulat tapeista ja yritetty lämmittää vanhalla rikkinäisellä föönillä. Onkohan se hapettunut kiinni vai onko tehtaalla laitettu liimaa sinne taakse? Kärsiikö kromaus jos lämmittää kuumailmapuhaltimella?
Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Miten oli kun muistaakseni joku oli vaihtanu 156 ovipahveihin ne pelkät nahkaläpykät. Nehän näyttäs olevan sellasilla sulatetuilla muoviniiteillä kiinni. Voiko niitä irrottaa mitenkään niin että saisi vielä kiinnikkin. Ostamissani paneeleissa on ne ite muovit hiukan huonommassa kuosissa kun autossa kiinniolevat originaalit. Siksi moinen rojekti vireillä. Ja jos oikein hifistelisi niin vois verhoiluttaa ne pelkät nahkaosat uusiksi.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Näköjään pitäisi yrittää läppärungon/läppäkotelon (throttle body) puhdistusta (tai ainakin katsoa onko sinne kertynyt miten paljon karstaa yms.) ja ECUn resetointia. Onko tuossa jotain erityisen tärkeää mitä ei missään nimessä tulisi tehdä yms.? Ohjeet mitä on tullut vastaan ovat aikalailla, että WD40:llä ja rätin/harjan kanssa yrittää puhdistaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mä en ehkä WD40:stä käyttäis mihinkään, jos jotain pitää pitääkin puhtaana... Se kun kokemuksien mukaan lähinnä kerää kaikkea siihen rasvaseen tahmeaan pintaansa.
Sitten taas jos oikeesti pitäs putsailla, niin rasvanpoistosrpay (jarrukliineri esim) toimii moneen paikkaan, toinen mikä on ni on ihan kaasuläpän puhdistusaine, jota taitaa ainakin CRC tarjota?
Sitä en tiedä, että eroaako jarrukliineristä yhtään.
Aijoo, jarrukliineri tekee hallaa kumille ja joillekin muoveille, että se kannattaa huomioida. Metalliin toimii loistavasti. Haurastuttaa noita kummei, ennekö kysyt et miks.
Sit jos sitä läppää kuuluu voidella, niin en osaa sanoa sopivaa tavaraa tähän? En tiedä, akselissa varmaan jotain rasvaa kuuluu olla - vaseliiniako? Sitkostettua rasvaa?
Sitten taas jos oikeesti pitäs putsailla, niin rasvanpoistosrpay (jarrukliineri esim) toimii moneen paikkaan, toinen mikä on ni on ihan kaasuläpän puhdistusaine, jota taitaa ainakin CRC tarjota?
Sitä en tiedä, että eroaako jarrukliineristä yhtään.
Aijoo, jarrukliineri tekee hallaa kumille ja joillekin muoveille, että se kannattaa huomioida. Metalliin toimii loistavasti. Haurastuttaa noita kummei, ennekö kysyt et miks.
Sit jos sitä läppää kuuluu voidella, niin en osaa sanoa sopivaa tavaraa tähän? En tiedä, akselissa varmaan jotain rasvaa kuuluu olla - vaseliiniako? Sitkostettua rasvaa?
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mahtaako sinne rasvaa saada. Ja saa toi varmaan olla aika herkkäliikkeinen. Kaasuttimien läppäakseleille olen ujuttanut pesun jälkeen aseöljyä. Mutta se nyt vaan tuntui sopivalta sillä hetkellä. Toimii kohtuullisesti kaasuttimien ulkopuolisissa ryyppuvivustoissakin, ei tunnu keräävän pölyä?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Yritin tuota CRC:n throttle body cleaneria katsella Motonetin valikoimista, mutta tuntui juuri tuo aine puuttuvan eikä oikein muualtakaan tunnu mitään vastaavaa täältä Suomen puolelta löytyvän. Pitääpä sitten tuota CRC:n rasvanpoistajaa ostaa.Aquatica kirjoitti:Mä en ehkä WD40:stä käyttäis mihinkään, jos jotain pitää pitääkin puhtaana... Se kun kokemuksien mukaan lähinnä kerää kaikkea siihen rasvaseen tahmeaan pintaansa.
Sitten taas jos oikeesti pitäs putsailla, niin rasvanpoistosrpay (jarrukliineri esim) toimii moneen paikkaan, toinen mikä on ni on ihan kaasuläpän puhdistusaine, jota taitaa ainakin CRC tarjota?
Sitä en tiedä, että eroaako jarrukliineristä yhtään.
Aijoo, jarrukliineri tekee hallaa kumille ja joillekin muoveille, että se kannattaa huomioida. Metalliin toimii loistavasti. Haurastuttaa noita kummei, ennekö kysyt et miks.
Sit jos sitä läppää kuuluu voidella, niin en osaa sanoa sopivaa tavaraa tähän? En tiedä, akselissa varmaan jotain rasvaa kuuluu olla - vaseliiniako? Sitkostettua rasvaa?
Edit:
Nähtävästi elektroniikkapuhdistusaine pitäisi olla sopivaa ja sellaista jopa löytyy omasta hyllystä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Würth Throttle Body Cleaner käy myös.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joko nyt en osaa etsiä tai sitten Suomessa on erittäin huono tilanne noiden puhdistusaineiden osalta. Pitäisi jostakin Jyväskylästä löytää hyllystä tuollaista ja Motonet taitaa olla ainoa paikka.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko millainen urakka MAF sensorin puhdistaminen JTS:n kohdalla? TS:n verrattuna hankalassa paikassa ja ei oikein tahdo löytyä mitään ohjeita JTS:n kohdalla saako tuota tuubia miten helposti omin päin otettua pois. Nähtävästi myös tarvitsisi erikois torx-avaimen, jos haluaa tuon yksikönkin vielä irroittaa tuubista? Toisaalta uusi yksikkö maksaisi Ebayn kautta noin 40-50 euroa toimituskuluineen.
Näköjään throttle bodyn puhdistus ja ECU reset vaikuttivat sen verran, että kierrokset käy nyt kylmänä startattessa 1500 rpm kohdalla ja laskee siitä 1250 rpm viivalle. Pitäisi nähtävästi vielä yrittää ottaa kokonaan irti tuo yksikkö ja toiseltakin puolen yrittää puhdistaa kunnolla.
Näköjään throttle bodyn puhdistus ja ECU reset vaikuttivat sen verran, että kierrokset käy nyt kylmänä startattessa 1500 rpm kohdalla ja laskee siitä 1250 rpm viivalle. Pitäisi nähtävästi vielä yrittää ottaa kokonaan irti tuo yksikkö ja toiseltakin puolen yrittää puhdistaa kunnolla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Minä olen. Vilkaise projektiketjustani kuvia. Ne saa sopivalla poranterällä kairaamalla siististi irti ja vaikka liimattua takaisin.Stiletto kirjoitti:Miten oli kun muistaakseni joku oli vaihtanu 156 ovipahveihin ne pelkät nahkaläpykät. Nehän näyttäs olevan sellasilla sulatetuilla muoviniiteillä kiinni. Voiko niitä irrottaa mitenkään niin että saisi vielä kiinnikkin. Ostamissani paneeleissa on ne ite muovit hiukan huonommassa kuosissa kun autossa kiinniolevat originaalit. Siksi moinen rojekti vireillä. Ja jos oikein hifistelisi niin vois verhoiluttaa ne pelkät nahkaosat uusiksi.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko GTA:n ja 2,5v6:n vesiletkuilla eroa? GTA:n saa valmiita silikoniletkusarjoja, mutta 2,5V6:n en ole löytänyt.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ala vesiletku on eri, kun GTAssa on paisuntasäiliö eri puolella. Yläletku on sama.
Kyllä pikkubussoonkin on silikonisarjoja. Mulla oli tällä foorumilla varmaan kaksi vuotta myynnissä uusi setti mut eihän se kenellekään meinannut kelvata.
Tuolta saa:
http://www.chrisastleymotorsport.co.uk/ ... Alfa&cat=0
Kyllä pikkubussoonkin on silikonisarjoja. Mulla oli tällä foorumilla varmaan kaksi vuotta myynnissä uusi setti mut eihän se kenellekään meinannut kelvata.
Tuolta saa:
http://www.chrisastleymotorsport.co.uk/ ... Alfa&cat=0
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitoksia. Tossa seisoo että 2000 alkaen, mutta 1999 lienee ihan samanlainen?
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 01 Syys 2014, 16:27
- Car(s): Alfa romeo 156 2.0 JTS Sportwagon 2005
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nyt pitäisi löytää uusi pyöränlaakeri etupäähän ja asentaja/korjaamo. Mistä kannattaa hankkia uusi laakeri ja suosituksia korjaamoista täällä pääkaupunkiseudulla olisi paikallaan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Järvenpäässä n. 300eur osineen Carpojat. Ainakin ennen oli tuohon hintaan, ei kai se muuttunut ole.
Säästää voit osan hinnalla, ehkä. Spareto yms. myy suht järkevään hintaan (Fixus taitaa tarjota n. 175eur SKF:ää - ja kyseessä toki pelkkä laakeri eikä välttämättä tule edes laipan pultteja mukana, vaikka katalogi puhuu navasta...)
Järvenpäässä n. 300eur osineen Carpojat. Ainakin ennen oli tuohon hintaan, ei kai se muuttunut ole.
Säästää voit osan hinnalla, ehkä. Spareto yms. myy suht järkevään hintaan (Fixus taitaa tarjota n. 175eur SKF:ää - ja kyseessä toki pelkkä laakeri eikä välttämättä tule edes laipan pultteja mukana, vaikka katalogi puhuu navasta...)
- Ramsester
- Viestit: 174
- Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
- Car(s): GTV 2.0 V6 TB -99
156 2,5 V6 -98
147 2.0 TS -04
Fiat Stilo 1,4 -04 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Itse tilasin viime syksynä Sparetolta SNR:n laakerit eteen kummallekin puolelle. Hintaa on näköjään tällä hetkellä noin 60€ / laakeri. Tässä tuli mukana uusi mutteri sekä laipan pultit. SKF:n laakeri tuolta tällä hetkellä 87€. Vaihdoin samalla kertaa uudet navat, kun hinta ei päätä huimannut. Napa maksaa reilun 26 €. Sen verran voin laadusta sanoa, että ainakaan vielä noin 10000 km:n jälkeen ei ole ollut ongelmia laakerin tai navan kanssa.
laakeri
napa
laakeri
napa
- kyltsi
- Viestit: 36
- Liittynyt: 23 Kesä 2015, 21:09
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
Nuova Super Giulia 1600 -75
164L 3.0 V6 12V -91 - Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Naamapalmu kirjoitti:Miten keulamerkki irtoaa vanhasta katiskasta? Kromikehys on purettu ja mutsku poistettu sekä lukkorinkulat tapeista ja yritetty lämmittää vanhalla rikkinäisellä föönillä. Onkohan se hapettunut kiinni vai onko tehtaalla laitettu liimaa sinne taakse? Kärsiikö kromaus jos lämmittää kuumailmapuhaltimella?
On siellä melko hurja liima toisella puolella. Itse kuumailmapuhaltimella reippaasti lämmitin sitä emblemiä ja sitten ruuvimeisselillä kampesin. Ja sanoisin, että naarmuitta selvisin
- Liitteet
-
- IMG_6481.jpg
- (386.24 KiB) Tiedosto ladattu 4413 kertaa
Taloustietäjä ilman tietoa on varmaan sitten talousintoilija
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei se siinä ilman liimaa pysyisi. Ainoa mikä oikeestaan ihmetyttää noissa merkeissä on se, että ne kuluvat ruman näköisiksi. Outoa kun ei osata valmistaa kestäviä merkkejä, tollanenhan vaikuttaa jo automerkin imagoonofsfs kirjoitti:On siellä melko hurja liima toisella puolella.
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sama se on kaikissa "emali" tms.-logoissa. Kaikki nuo kulahtaa muutamassa vuodessa. Saab, Skoda, BMW tulee ekana mieleen. Skoda tais pari vuotta sitten muuttaa logonsa niin ettei oo muuta väriä kuin musta.
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Käytetytkin bemarimerkit tuntuu tekevän kauppansa, joten jos vaikuttaa että ne kestää hyvinä, syy on luultavasti ahkera uusiminen?
Niin mistä muuten saakaan edes likimain alkuperäisen veroisia merkkejä? Ettei osta vahingossa tarraversiota tai muuten roskaa. Voisi boselift-farkun takamerkin uusia. Eteen kävi siisti GTV:n takamerkki, jonka otin talteen jo joskus 80-luvulla. Piikit oli vaan vähän pidemmät.
Niin mistä muuten saakaan edes likimain alkuperäisen veroisia merkkejä? Ettei osta vahingossa tarraversiota tai muuten roskaa. Voisi boselift-farkun takamerkin uusia. Eteen kävi siisti GTV:n takamerkki, jonka otin talteen jo joskus 80-luvulla. Piikit oli vaan vähän pidemmät.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... 5_293.html
http://www.ebay.com/itm/100-GENUINE-ALF ... Ciid%253A2
Tuolta löytyy.
http://www.ebay.com/itm/100-GENUINE-ALF ... Ciid%253A2
Tuolta löytyy.
Abarth 500 Esseesse
- kyltsi
- Viestit: 36
- Liittynyt: 23 Kesä 2015, 21:09
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
Nuova Super Giulia 1600 -75
164L 3.0 V6 12V -91 - Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^ Itse ostin Kiinasta halvimman mahdollisen metallirunkoisen emblemin. Varsinainen merkki on tarra, eli voi vaihdella vaikka kerran viikossa
Ja kympin taisi maksaa koko roska.
Ja kympin taisi maksaa koko roska.
Taloustietäjä ilman tietoa on varmaan sitten talousintoilija
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No jokainenhan laittaa autoonsa kiinni mitä haluaa. Vaikka kattotelineet ja vetokoukun.
Alfistin merkki näytti kuvassa metalliosiltaan hopeiselta, ebay merkissä taas reuna musta. Kun alkuperäinen on kullanvärisellä koko reunukseltaan. täh? Vai onko siinä vaan muovinen korotusrengas hämäämässä ja kuva niin suoraan edestä. Mutta miksi tuo Alfistin merkki on kuvassa hopeinen?
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :6106.html
Alfistin merkki näytti kuvassa metalliosiltaan hopeiselta, ebay merkissä taas reuna musta. Kun alkuperäinen on kullanvärisellä koko reunukseltaan. täh? Vai onko siinä vaan muovinen korotusrengas hämäämässä ja kuva niin suoraan edestä. Mutta miksi tuo Alfistin merkki on kuvassa hopeinen?
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :6106.html
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mä luulen, että tuo ylempi kuva hämää kun on suoraan edestä. Ja eikös kontin merkin alle kuulu joku kumilätkä?!
Abarth 500 Esseesse
- banditbusa
- Viestit: 805
- Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts - Paikkakunta: Jämsänkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Varmaan tosi tyhmä kysymys,paukuttaa vikaa kokoajan P0120 eli joku kaasupolkimen asento tunnistin. Missähän tämä sijaitsee ???
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ja eikös noita merkkejäkin ole ainakin yhtä kahta kolmea versiota, eri vuosimalliin tmv?
Eli jos koko merkin haluaa, joutuu katsomaan kiinnityksen oikein.
JA sit tais takaluukun kohdalla eroja olla myös siinä, et onko lukolla vai ilman...
Eli jos koko merkin haluaa, joutuu katsomaan kiinnityksen oikein.
JA sit tais takaluukun kohdalla eroja olla myös siinä, et onko lukolla vai ilman...
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onkos jossain takaikkunan liepeillä vedenpoistoreikiä, tai sit takakontin kauluksen lähellä? Hattuhylly on ihan märkä ja takakontin matto kans... K.o. yksilössä on kattoluukku. Kattoluukun vedenpoistoreiät konehuoneeseen on auki
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
En tiedä Alfasta mutta Volvossa taisi mennä jonnekin takakylkiin putket, eli valuivat sitten kylkikoteloissa ja helmojen vedenpoiston kautta pihalle. Eikö luukku auki näe lähteekö taaksepäin putket?
Ja tosiaan noita takamerkkejä on erikseen lukollisiin ja lukottomiin. Jostain syystä tuo lukottoman merkki on kaikissa Alfistin kuvissa hopeinen?
Ja tosiaan noita takamerkkejä on erikseen lukollisiin ja lukottomiin. Jostain syystä tuo lukottoman merkki on kaikissa Alfistin kuvissa hopeinen?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Taitaa olla throttle position sensor, eli kaasuläpän asentoanturi. Kaasuläppäkotelosta löytyy.banditbusa kirjoitti:Varmaan tosi tyhmä kysymys,paukuttaa vikaa kokoajan P0120 eli joku kaasupolkimen asento tunnistin. Missähän tämä sijaitsee ???
- banditbusa
- Viestit: 805
- Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts - Paikkakunta: Jämsänkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ahaa, taisin sitten google kääntäjällä kääntää väärin. Onkohan tuolle vialle jotain tehtävissä vai uuden asentoanturinTuomas K kirjoitti:Taitaa olla throttle position sensor, eli kaasuläpän asentoanturi. Kaasuläppäkotelosta löytyy.banditbusa kirjoitti:Varmaan tosi tyhmä kysymys,paukuttaa vikaa kokoajan P0120 eli joku kaasupolkimen asento tunnistin. Missähän tämä sijaitsee ???
Ei tuu ajamisesta mitään kun hukkuu tehot pois, aina kun lyö ton vian päälle.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nyt nähtävästi oikeanpuoleisen takaoven lasi ei tahdo aueta. Kuskin kytkimestä vaivoin liikkui ja matkustajan paikalta ei tapahtunut kytkimestä mitään. Nyt ei enää tahdo edes kuskin paikaltakaan tuo kyseinen ikkuna aueta. Onko noissa jotain mitä pystyisi itse helposti katsomaan ja mahdollisesti korjaamaan?
- kyltsi
- Viestit: 36
- Liittynyt: 23 Kesä 2015, 21:09
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
Nuova Super Giulia 1600 -75
164L 3.0 V6 12V -91 - Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
molsky kirjoitti:Nyt nähtävästi oikeanpuoleisen takaoven lasi ei tahdo aueta. Kuskin kytkimestä vaivoin liikkui ja matkustajan paikalta ei tapahtunut kytkimestä mitään. Nyt ei enää tahdo edes kuskin paikaltakaan tuo kyseinen ikkuna aueta. Onko noissa jotain mitä pystyisi itse helposti katsomaan ja mahdollisesti korjaamaan?
Omassa oli laakerin rasvat kuivuneet. Verrattain helppo purkaa ovi ja ottaa moottori irti, rasvojen uusiminen antoi puhtia kulkuun Tosin en tiedä, vaikuttaako käytettävä kytkin toimintaan
Tuolta kuvia moottorista: https://drive.google.com/open?id=0B-fMY ... m5sNXRJR0k
Taloustietäjä ilman tietoa on varmaan sitten talousintoilija
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
- Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nyt taisi mennä Alfasta laturi.. Mistä olette latureita ostanut ja onko niitä paljonkin erilaisia? Omani on tuo -03 2.5. Pajonkohan on vaihdosta veloittaneet, ei käsittääkseni ole ihan tunnin homma?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Adita myy kotimaassa varmaan järkevään hintaan.
Itse ostin Sparetosta JTD:hen, mutta siellä kannattaa laittaa mailia ja kysyä ennen kuin tilaa kuraa. Omani minkä ostin, ei ollut sivuilla lainkaan.
Vaohtotyöstä en kutoskoneen kohdalla osaa sanoa muuta kuin sen, että ei taida kaks tuntia korjaamolle riittää...
Itse ostin Sparetosta JTD:hen, mutta siellä kannattaa laittaa mailia ja kysyä ennen kuin tilaa kuraa. Omani minkä ostin, ei ollut sivuilla lainkaan.
Vaohtotyöstä en kutoskoneen kohdalla osaa sanoa muuta kuin sen, että ei taida kaks tuntia korjaamolle riittää...
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vaihtotyö alkaa sanoilla "irroita puskuri"...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^oikeastaan melkein vois alkaa "irroita takapuskuri"
"puhun niin totta kuin osaan"
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vaihtoehtoinen lähestymistapa alkaa: irroita apurunko.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei tarvinnu irroittaa kumpaakaan, kun GTA:han vaihdoin laturin.
Jotkut vaihtaa yläkautta ja toiset alakautta. Pyöräkotelon kautta vaihdettaessa tarvii irroitella vetaria ja siirrellä moottoria reippaasti, mutta kyllä se sieltä syntyy. Ei ole ihan tunnin tai kahdenkaan työ ja vaatii purkamista, ihan sama mitä kautta tuota sitten vaihtaakaan.
Jotkut vaihtaa yläkautta ja toiset alakautta. Pyöräkotelon kautta vaihdettaessa tarvii irroitella vetaria ja siirrellä moottoria reippaasti, mutta kyllä se sieltä syntyy. Ei ole ihan tunnin tai kahdenkaan työ ja vaatii purkamista, ihan sama mitä kautta tuota sitten vaihtaakaan.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 10 Syys 2013, 10:02
- Car(s): 159SW 2.4JTDm Q-tronic -08
(Entinen exä) 156SW 2.0JTS -04 - Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Terve,
Mulla on JTS imusarjan tiivisteen vaihdossa ja kasausvaiheessa sieltä on irronnut yksi johto moottorin ja rintapellin välistä, laturin vierestä. Nyt se roska vain pyörittää muttei lähde käyntiin. Koodeja se heitti P1172, P1175 ja tuntematon koodi 167030.
Se johto on kaksinapainen, värit on harmaa ja mustakeltainen ja se on noin 10cm pitkä. Sinne ei tahdo oikein nähdä kuin auton alta, eikä käsi ylety kuin siihen irralliseen liitimeen.
Olisko kenelläkään veikkauksia mistä son irti?
Mulla on JTS imusarjan tiivisteen vaihdossa ja kasausvaiheessa sieltä on irronnut yksi johto moottorin ja rintapellin välistä, laturin vierestä. Nyt se roska vain pyörittää muttei lähde käyntiin. Koodeja se heitti P1172, P1175 ja tuntematon koodi 167030.
Se johto on kaksinapainen, värit on harmaa ja mustakeltainen ja se on noin 10cm pitkä. Sinne ei tahdo oikein nähdä kuin auton alta, eikä käsi ylety kuin siihen irralliseen liitimeen.
Olisko kenelläkään veikkauksia mistä son irti?
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eiks noi P1172 ja P1175 viittaa ilmamassamittariin? Eli onkos senkin liitin irti tai johtoja runnottu poikki?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^siellä on myös vastaavanlainen (muistaakseni) ylimääräinen liitin johdonpäässä heilumassa. Nyt kannattaa ottaa silmä käteen ja tarkistaa kaikki liitännät, unohtamatta varsinkaan kiskon paineanturin ja -säätimen tilannetta.
"puhun niin totta kuin osaan"
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
käykö 1.8 tessun takapönttö 2.0 jts:ään. Olis toi toinen alffie purussa ja jts kaipais uutta pönttöö...
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ei. Tessuissa on mehupilli ja jtäsmässä hormi.
"puhun niin totta kuin osaan"
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
onkohan mun tessussa eri pönikkä, kun näyttäis olevan samalla halkasijalla?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^voihan se olla nysvätty. Muistaakseni pikkubusson/jtässän tuninki pöniköitä laitetaan sovitinpätkällä tessuun. Helppo homma sinänsä. Sopii se sitten, jos pöntön liitoksen sisämitta ~57mm
"puhun niin totta kuin osaan"
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Takapönttö ei ollut vakio, mut siitä lähtevä putki oli uudelleen mitattuna n. 48mm ei jts:n lähes 60mm
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mitenkäs oireileva laturin vapaakytkin VOI oireilla? Onko mahdollista olla randomisti outoja ongelmia liittyen sähköihin vai onko sieltä vaan sitten tulevana ylijännitettä joka rikkoo paikat?
Avautumisketjussa osa, tässä koko stoori;
Riks/Raks (valokaaren ääni) tai Niks/Naks. Lähde jossain laturin nurkilla. Lisäksi randomisti vilkkuva latauksen merkkivalo (ja sitten taas yhtenäisestä palava sellainen) + muuten sekoilevia sähköjä, kuten nopeusmittarin kuoleminen sähkökuorman kasvaessa...
Laturi ei ole kahtakaan vuotta vanha, jos en ihan väärin muista. Oisko puolitoista?
Olihan mulla yks katkennut johto (akun plussa) jo alunalkaenkin, johon sitten korjasin liitoksen ja oireet oli samat silloinkin - tosin ilman mitään ääniä.
Lisäksi tosiaan kaikki oireet katos yllättäen ihan suht tasasella tiellä kierrosten tippuessa 1600:sta tyhjäkäynnille.
Jotain outoa ääntä tuolta suunnalta on kuulunut parinkin päivän aikana ihan muutamia kertoja, mutta nyt oli ekat oireet sähköihin. Äänestä tulee ehkä ihan hitusen mieleen wanha sähkömoottori, joka on kuivunut tai ruostunut hieman käämeiltään ja sit sitä pyöritellään? On vaan niin katkonaista, alle sekunnin äännähdys, että paha sanoa.
Ottaen huomioon sen, että tuossa autossa on jo aikasemmin ollut johtoa poikki, onko se todennäköistä vai syytetäänkö uutta Delco Remy-merkkistä laturia...? Vai voisko tuolla olla pelkästään jossain johdossa häikkää (tosi kiva, kun ennen lauantaita en pääse mihkää...)
Avautumisketjussa osa, tässä koko stoori;
Riks/Raks (valokaaren ääni) tai Niks/Naks. Lähde jossain laturin nurkilla. Lisäksi randomisti vilkkuva latauksen merkkivalo (ja sitten taas yhtenäisestä palava sellainen) + muuten sekoilevia sähköjä, kuten nopeusmittarin kuoleminen sähkökuorman kasvaessa...
Laturi ei ole kahtakaan vuotta vanha, jos en ihan väärin muista. Oisko puolitoista?
Olihan mulla yks katkennut johto (akun plussa) jo alunalkaenkin, johon sitten korjasin liitoksen ja oireet oli samat silloinkin - tosin ilman mitään ääniä.
Lisäksi tosiaan kaikki oireet katos yllättäen ihan suht tasasella tiellä kierrosten tippuessa 1600:sta tyhjäkäynnille.
Jotain outoa ääntä tuolta suunnalta on kuulunut parinkin päivän aikana ihan muutamia kertoja, mutta nyt oli ekat oireet sähköihin. Äänestä tulee ehkä ihan hitusen mieleen wanha sähkömoottori, joka on kuivunut tai ruostunut hieman käämeiltään ja sit sitä pyöritellään? On vaan niin katkonaista, alle sekunnin äännähdys, että paha sanoa.
Ottaen huomioon sen, että tuossa autossa on jo aikasemmin ollut johtoa poikki, onko se todennäköistä vai syytetäänkö uutta Delco Remy-merkkistä laturia...? Vai voisko tuolla olla pelkästään jossain johdossa häikkää (tosi kiva, kun ennen lauantaita en pääse mihkää...)
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
https://youtu.be/ddPd7UbgKJU
Tuossa linkkiä ääneen. Ei kuulu heti, mutta kun kuuluu on selvästi kuuluva. Ääni katoaa HETI kun kierrokset nousee jollain 150:llä.
Kuvausaikana ei sähköissä vikoja, mut työmatkalla syttyi latauksen valo ja nopeusmittari kuoli. Bussipysäkille parkkiin ja vika katosi, ei tullut takaisin. Ääni kuuluu kuitenkin heti tyhjäkäynnillä... Kuulostaa mekaaniselta, ihan kuin joku kytkin tai kiristin sekoilisi?
Tuossa linkkiä ääneen. Ei kuulu heti, mutta kun kuuluu on selvästi kuuluva. Ääni katoaa HETI kun kierrokset nousee jollain 150:llä.
Kuvausaikana ei sähköissä vikoja, mut työmatkalla syttyi latauksen valo ja nopeusmittari kuoli. Bussipysäkille parkkiin ja vika katosi, ei tullut takaisin. Ääni kuuluu kuitenkin heti tyhjäkäynnillä... Kuulostaa mekaaniselta, ihan kuin joku kytkin tai kiristin sekoilisi?
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Äänestä nyt on mahdoton sanoa videolta mitään, mutta katso ensi alkuun kaikki laturin ja akun kaapelit, myös maadoitukset, sekä ennen muuta se hihna kiristimineen. Veikkaisin äänilähteeksi kuitenkin mekaanista ilmiötä siellä hihnan suunnalla.
Laturin vapaakytkin ei tasakierroksilla tee juuri mitään, joten tuskin siitä on kyse. Vapaakytkimellä on merkitystä lähinnä tilanteessa, jossa moottorin käynti hidastuu nopeasti. Tasakierroksillakin se hiukan vähentää hihnan kuormitusta, mutta vaikka se olisi juuttunut täysin kiinni, laturi toimisi silti normaalisti. Yleismittarin näytöstä päätellenhän tuossa lataus toimii nätisti.
Elektroniikkaa rikkovia ylijännitteitä voi syntyä vain kahdessa tilanteessa: laturin ja akun välisen yhteyden irrotessa moottorin käydessä, tai lataussäätimen hajottua. Käytännössä kumpikin noista tapauksista on sellainen, että yleensä sähköjärjestelmässä jotkin osat pystyvät rajoittamaan ylijännitteen siedettäväksi. Vapaakytkimen vika ei sellaista kuitenkaan aiheuta.
Laturin vapaakytkin ei tasakierroksilla tee juuri mitään, joten tuskin siitä on kyse. Vapaakytkimellä on merkitystä lähinnä tilanteessa, jossa moottorin käynti hidastuu nopeasti. Tasakierroksillakin se hiukan vähentää hihnan kuormitusta, mutta vaikka se olisi juuttunut täysin kiinni, laturi toimisi silti normaalisti. Yleismittarin näytöstä päätellenhän tuossa lataus toimii nätisti.
Elektroniikkaa rikkovia ylijännitteitä voi syntyä vain kahdessa tilanteessa: laturin ja akun välisen yhteyden irrotessa moottorin käydessä, tai lataussäätimen hajottua. Käytännössä kumpikin noista tapauksista on sellainen, että yleensä sähköjärjestelmässä jotkin osat pystyvät rajoittamaan ylijännitteen siedettäväksi. Vapaakytkimen vika ei sellaista kuitenkaan aiheuta.
Järkiautoilija