
Ostin projektiksi tuommoisen 156 1.9 jtdm:n. Autossa oli pientä hifisteltävää ja selkeä käyntivika. Lähti kyllä ihan ok käyntiin mutta oli selkeästi vajaatehoinen välillä 1000-2000 rpm, sammuili välillä yms. Tulppasin EGR-venttiilin ja käynti parani selvästi mutta tehottomuus ja savutus läpi kierrosalueen jatkui edelleen. Siinä tuli sitten tutkittua MAP/MAF, vnt-siipien toiminta, ilmanpuhdistin, pakoputki, joukko antureita mutta mikään ei vaikuttanut parantavasti käyntiin, toiseen suuntaan kyllä. Koska pirssiin oli täysi huoltovihko (160 tkm rullailtu), ei jakopää ollut ensimmäisenä tarkastettavien listalla, vihkon mukaan ratsuni-huolto on laittanut sen vajaa kaksi vuotta/30 000 tkm sitten. Noh, kuitenkin, tuli vaihe, että senkin kopan alle tuli mieleen katsoa, onneksi. Ei ole noin löysää remmiä tullut vastaan ehjästä moottorista...
Tässähän olisi voinut toimia sitenkin, että olisi huristellut tuolla ko. homman tehneeseen paikkaan mutta en uskaltanut enää ajaa autolla ja toisaalta, vag-tuotteita harrastavana sitä on tottunut tekemään hommat itse. Eli purin jakopään esille ja huomasin että vaikka kiristin on ruuvilla tiukasti kiinni, niin se liikkuu holtittomasti. Oletin vian johtuvan viallisesta kiristimestä mutta irrotettuani sen, huomasin jousen olevan ehjä mutta kiertyneen väärään suuntaan melkein kierroksen, jolloin jousella ei ollut mitään virkaa. Ilmeisesti väärään suuntaan kiertynyt jousi (?) oli lohkaissut kiristimestä pienen palan, sillä jotain ylimääräistä oli tippunut jakohihnan ja pyörien väliin ja tehnyt hihnaan kaksi reikää. Pyöräytin jousta vajaan kierroksen toiseen suuntaan ja vóila, kiristin toimii normaalisti, eli asennusvirheeltä vaikuttaa minun silmissäni.
Käyntivian ilmeisen syyn selvittyä, aloin etsimään uusia jakopään osia. Tässä kohtaa päästään varsinaiseen kysymykseen, mikä hihna tuommoiseen tulee? Vanhan hampaat on laskettu pariin kertaan ja lukumääräksi saatu 198. Tämä lienee silloin oikea remmi? Ulkomaan varaosakaupat antoivat rekisterinumerolla sekaisin molempia, sekä 198, että 199 hampaisia. Tammer-Dieselin varaosamyyjä pyysi rekisterinumeron ja sanoi, että kone antaa tähän vain yhtä pituutta. Noh, sitä pituutta sai sitten tivata kolmeen kertaan ennenkuin suostui paljastamaan. Kuulemma 199- hampainen. Ilmoitin vanhan olevan 198 hampainen, jolloin selvitti asiaa ja sanoi myyvänsä 199-hampaisen ja lisäksi vesipumpun, ero tulee kuulemma vesipumpusta. Tuo auto on rekisteröity 2005, jos siitä tiedosta on iloa...