Kesäloman pikku busso toimi ilman moitteita. Eilenkin palasimme mökiltä hyvin mielin. Tänään kun käynnistin niin tyhjäkäynti kävi n. 2500 ja sen jälkeen humppasi hetken hitaahkosti 700 ja 1500 väliä, kunnes moottorin vikavalo syttyi ja moottori sammui. Starttasin,vikavalo paloi ja sammui välittömästi, kone käynnistyi tyhjäkäynti souti 700-900 väliä ehkä minuutin kunnes valo taas syttyi ja kone sammui. Muutamien samoin toistuvien käynnistysten jälkeen moottori jäi hiukan ontuen käymään. Lähdin liikkeelle. Veto oli kutakuinkin normaali. 3-400 metrin kuluttua taas vikavalosyttyi ja moottori sammui. Lähti kumminkin käyntii ja jatkoin ajoa, kunnes taas n. 300 metrin päästä alkoi nykiä ja sammui. Käynnistin jälleen ja ajoin viereiselle parkkipaikalle. Sammutin moottorin katsoin pellin alle. Siellä ei kumminkaan mitään ihmeellistä näkynyt. Starttasin jälleen ja nyt ei vikavalo palanut. Jatkoin ajoa 4 km päässä olevalle korjaamolle jossa luettiin vikamuisti.
Ainoastaan koodi 1280 nopeussignaali, nopeusmittari oli muistissa. Vikamuisti nollattiin. Kun moottori tuntui käyvän nyt normaalisti jatkoin matkaani. Hyvin se kaupunkiajossa pelasi. Kysynkin nyt teiltä tekniikan tietäjiltä, mistä alkaisin moista vikaa etsiä. Joskus tyhjäkäyntikierrosten humppauksen syy löytyi lambda-anturista. Oliskohan se taas viallinen? Silloin laitettiin Delhi- merkkinen anturi. Vai alkaakohan Kuusankoski jo kutsua tätäkin ajokkia?
Aiemmin kun alkuperäinen Bosch anturi lakkasi toimimasta, ei moottorihäiriötä tullut, mutta lamda-anturi vika oli vikakoodeissa. Vika aiheutti myös hylsyn päästöistä.Myös huojumta tyhjäkäynnissä.
Tällä hetkellä moottori käy ilman katkoksia. Saa nähdä kuinka aamulla kun moottori on kylmä. Ajattelin kyllä vaihtaa aidon bosch lamda-anturin jospa oikut sillä katoisi. Mikähän olisi edullisin ostopaikka?
Mulla ei delphi toiminut ede 30 sekuntia. Mutta ei noi oireet silti oikein lambdaan sovi, varsinkaan heti startin jälkeen kun ei sitä edes cf2:ssa kai lueta. Tuli ensinnä mieleen halkeama moottorin imuletkussa, mutta jos se sitten taas alkoi toimimaan, niin voisi olla vesihelmikin jossain kuten lämpöanturissa tai ihan perussähköjen/maadoituksen kontaktivika.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Ajoin eilen illalla kohtalaisessa sadekuurossa, joten se vesiteoriakin voisi olla totta. Imuputki ja kumitötteröt kromiputkissa ovat lähes uudet, joten imuvuotoa ei ainakaan niissä ole. Pientä huojuntaa tyhjäkäynti kierroksissa on välillä, mutta se on n. 700-800 rpm. Välillä tyhjäkäynti asettuu siihen 800 korville ja välillä 700. Kylmänä aloittaa n.1000 joka pian alenee sinne 700 korville.
Kesäkuun alussa tehtiin jakopää remppa. Ennen sitä kierrokset eivät juuri tyhjäkäynnillä 700 ylittäneet vaikka moottori oli täysin kylmä. Remppa tehty nyt lukituspaloilla.
Kävin tekemässä 60 km maantielenkin. Vaihtelevalla ajolla. Ei mitään ongelmaa! Tuskin siis polttoainepumpun vika, kuten korjaamo arveli. Se vesihelmi väärässä paikassa olisi ehkä se oikea arvaus.
Ei siis vielä Kuusankosken paaliin.
Voiko sitä kaasuläppää työntää sormin auki, jotta pääsee puhdistamaan läpän takaa? Entä olisiko akun miinus napa syytä irroittaa toimenpiteen ajaksi.? Olen alfalla yli 11 vuotta kurnuttanut, enkä koskaan ole itse läppää koskaan puhdistanut. Olen ollut uskossa että huolto mm. nokkahihnaremppojen yhteydessä
olisi sen tehnyt.
Voi työntää sormineen auki. Kunhan ei väkisin työnnä kummankaan ääriasennon yli. Ei sitä järkevällä voimalla saa rikottua. Ei tarvitse irroittaa akkua kunhan et pidä virtoja päällä hommaa tehdessä. Imuputki vain tieltä pois. Nopea ja helppo homma.