Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tänään töiden jälkeen vilkasen, löytyykö tuolta jotakin. Kun vaan olis jotain työkaluja >_< tai nosturia >_<. Helpottais tuotakin hommaa ihan samperisti.
Ainakin jos autolla pääsen kotia asti.

Mun tuurilla tuossahan on (ainakin) kaks vikaa päällekkäin, joka aiheuttaa hankaluuksia diagnoosissa (tai sitten syyllinen on laturin pultti tmv. jonka vuoks maadotus kärsii -> sähköhäröä)...
1) ääni, joka kuuluu syystä X
2) kosketushärö, joka aiheuttaa satunnaisesti sähköhäröä

Tietenkin laturin pultti vois teoreettisesti olla syyllinen kumpaankin, mutta oudosti ääni kierroksilla tuppaa hiljetä. Tietysti ääni kuuluu nimenomaisesti sillon, kun vapaakytkinkin tekee jotain homman tapasta (tyhjäkäynnillä tuo nyt kuitenkin jonkin verran jyskyttää, kuten nokilekan kuuluukin).

Olis varmaan pitäny moponetistä ostaa 10metriä sitä 35mm2 kaapelia ja puristuspihdit, pääsis hieman helpommalla...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^mulla piti juur samanlaista ääntelyä eikä ole mitään vapaakytkintä. Sitten n. viikonpäästä äänen ilmestymisen jälkeen laturi tössähti paluumatkalla ahvenistolta. Laturin valo ei kyllä vilkkunu.
OT: kun kuuntelin tota sun videota, niin emäntä (ei nähny, mitä kattelin) totesi pojalle: "iskä kattelee jotain traktorivideota" :lol:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
On noissa vapaakytkin.
No, pianhan sekin selviää. Jos kusahtaa ni sit tietää vältellä Delco Remyä, minkä pitäis kuitenkin olla ihan oikeasti maineikas eurooppalainen tekijä... Eikä mikään pieni edes.

Tosiaan jos kosahtaa ni Adita todnäk rahat saa :F toivotaan, ettei.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tarkoitin, että jtässän laturissa ei ole vapaakytkintä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Achso niin juu. Enhän mää älynny :)

No anyway, diagnoosia jatkoin eilen: ei siellä ole mitään.
Näyttäs olevan pultit kiinni ja johdot kasassa.
Ainiin, eilen ne oireetkin katos. Äänikin.
Ja auto kulkee vieläkin.
Eikä äsken tullut mitään takas.

Joka tapauksessa sähköjen sekoaminen on *pakko* olla jostian muualta: jos laturi kuolee, akku hoitaa kyllä. Mutta jos akulta pois menevä kuolee, niin sitten kanssa kuolee - eli pitänee se akun pluspiuha vaihdella anyway ja katsoa, josko startin ja laturin välisen kaapelin sais vaihdetuksi myös.

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Mikähän 156:n etulasinnostajaa kiukuttaa?
Silloin tällöin takaisin ylös nostettaessa (aika useasti, muttei aina) polttaa sulakkeen, eikä lähdekkään vetämään ylös..
Ajattelin ensin että hissi tai moottori siinä jumii. Rasvasin ensiksi hissin, ei auttanut. Vaihdoin koko nostimen toiseen, myös moottorin. Ei vaikutusta.
Sitten se pelaa kun vaihtaa sulakkeen ja nostaa lasia kädellä samalla kun painaa nappulasta ylöspäin. Muuten polttaa aina sulakkeen nappia painettaessa.
Mikäs piru tuon nyt sitten voi aiheuttaa, kun sen nostimen vaihdoin ja rullailin monta kertaa sitä ylös alas, niin se pelasi mainiosti. Silloin tosin ei ollut muita sähkölaitteita päällä ja auto sammuksissa, mahtaako sillä olla vaikutusta?

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

En ole tarpeeks sähköinsinööri että tietäisin varmasti, voiko DC moottori tehdä samaa kuin AC moottori. Eli jos ei saa tarpeeksi virtaa käynnistykseen niin nostaa virrankulutusta ja polttaa sulakkeen. Tämän teorian mukaan huono liitos vaikkapa oven sähköliittimessä voisi saada aikaan sulakkeen palamisen. Tämä toki arpomista ilman tietoa, kun sattuisi sopimaan oireisiin.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

AC moottorin starttivirta on siksi valtava koska kyseessä on oikosulkumoottori. Eli syöttävät vaiheet ovat ihan oikeasti lähes oikosulussa keskenään starttihetkellä. Sit kun roottori saadaan pyörimään tekee vaihesiirto ja jättämä sen, että virta pienenee paljon.

DC moottorissa jos jännite on huono eli kosketus huono niin se ei aiheuta virran nousua ja sulakkeen palamista vaan pelkästään toimimattomuuden. Sulakkeen palamisen aiheuttaa oikosulku runkoon (eli akun miinusnapaan) tai valtava ylivirta kuormituksesta johtuen. Ylivirta ei ole mahdollinen jos kaikki liikkuvat osat on vaihdettu moottoria myöten.

Toimiiko nostinmekanismi sulavasti ja korkeilla kierroksilla jos irrotat lasin nostimesta? Oliko vaihdettu nostin ja moottori uusia? JOs vanhoja niin usein vaijeri ja kelauskoneisto moottorin päässä on todella vahvasti ruosteessa ja nalkissa. Vaatii piiitkän CRC kylvyn jotta elpyy jos elpyy silloinkaan. Ulkoinen rasvailu ei riitä alkuunkaan.

terveisin "vain sähkövoimateknikko".

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Käytettyjä tietysti, uudet on nii pirun kalliita :lol:
Kyllä se ilman lasia rullas mun mielestä hyvin. Vähän tehottomalta tuo tuntuu kun auto ei ole käynnissä, niin kuin vanhakin nostin. Käynnissä ollessa vetää pirteemmin jos ei polta sulaketta.
Niin, kyllä se varmaan ihan kunnolla tarviis rasvaa sinne moottorin päähän. Rasvailin tuon sillein että rullailin moottorilla ees taas ja suihkutin vaijeriin aina välillä rasvaa.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Ei taho oikee toi rasvaus riittää. Kyllä se sit poltaa ihan vaan ylikuormituksen tähren

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Siskon Megane teki samaa. Siinä syyllinen oli se moottorin jatkeena oleva kulmavaihde (tai sen laakeri) mikä oli totaalisen jumissa.
Abarth 500 Esseesse

Hartsa
Viestit: 33
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Tuore Alfan omistaja ilmoittautuu ja hetihän olisi kysyttävää, kun ostin "pikkuvikaisen" 156 farkun.

En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, joten kysynpä tässä.
Täällä on kiitettävästi analysoitu ja kuvattu erilaisia kitinöitä, narinoita ja kolinoita mitä alustasta saattaa kuulua. Minulla tuntuu tulevan sellaista väljää lotinaa edestä kun ajaa hiekkatiellä. Ei siis puslien narinaa eikä kilinää :lol:

Oliskohan kyseessä koiranluut? Voiko joku kertoa millaisen äänimaailman väsyneet koiranluut aiheuttaa?

Toinen kyssäri liittyy ilmastointiin; autossa on manuaali AC joka on ollut ilmeisesti pitempään (vuosia?) mykkänä.
Onko näissä tyyppivikoja vai selviäsiköhän tuosta pelkällä täytöllä? Pitää mennä käymään AC huollossa mutta kysäisenpä nyt lämpimikseni jos siihen olisi hyviä vinkkejä jollakin.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kolkotukselle vahvana ehdokkaana vakaajan korikumit. Vaihto on tehtävissä, mutta ahdas lievä ilmaisu kuvaamaan operaatioon käytössä olevaa tilaa.

Ilmastoinnissa voi olla kenno ja letkut yhtälailla mikä vaan paskana. Jos se olisi pelkästään täyttöä vailla, veikkaan, että se olisi jo aiemman kuskin toimesta hoidettu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Hartsa kirjoitti:Tuore Alfan omistaja ilmoittautuu ja hetihän olisi kysyttävää, kun ostin "pikkuvikaisen" 156 farkun.

En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, joten kysynpä tässä.
Täällä on kiitettävästi analysoitu ja kuvattu erilaisia kitinöitä, narinoita ja kolinoita mitä alustasta saattaa kuulua. Minulla tuntuu tulevan sellaista väljää lotinaa edestä kun ajaa hiekkatiellä. Ei siis puslien narinaa eikä kilinää :lol:

Oliskohan kyseessä koiranluut? Voiko joku kertoa millaisen äänimaailman väsyneet koiranluut aiheuttaa?

Toinen kyssäri liittyy ilmastointiin; autossa on manuaali AC joka on ollut ilmeisesti pitempään (vuosia?) mykkänä.
Onko näissä tyyppivikoja vai selviäsiköhän tuosta pelkällä täytöllä? Pitää mennä käymään AC huollossa mutta kysäisenpä nyt lämpimikseni jos siihen olisi hyviä vinkkejä jollakin.
156 kun ostaa, kannattaa varautua vaihtamaan eteen kaikki tukivarret, koiranluut ja vakaajan puslat :-D
Tähän voisi lisätä jarrupalat ja levyt molempiin päihin, käsijarruvaijerit.
+ Tietenkin auton pohjan :silly:
No ei nyt sentään, mutta hiven totuutta kyllä mukana....

Ilmastointiin voisi olla hyvä vaihtaa myös kuivaaja, jos kerran ollut pitkään aineetta. Parhaan vastauksen saat varmaan noita(ilmastointeja) korjaavilta/huoltavilta.
Viimeksi muokannut Garmund, 27 Heinä 2016, 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Se on pääsääntöisesti just näin.
Abarth 500 Esseesse

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Hartsa kirjoitti: Minulla tuntuu tulevan sellaista väljää lotinaa edestä kun ajaa hiekkatiellä. Ei siis puslien narinaa eikä kilinää :lol:

Oliskohan kyseessä koiranluut? Voiko joku kertoa millaisen äänimaailman väsyneet koiranluut aiheuttaa?

.
Koiranluut pitää enemmänkin terävää naputusta kuopissa , ei kai juurikaan "lotinaa".
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itselläni varsinkin vasen alatukivarsi edessä "lotkotti", kun alkoi puslat olla kuolleet.
Kolkotus kuuluikin sitten pallonivelestä... :D

Avatar
Brahe
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
Paikkakunta: Pennala
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Brahe »

Hei!

Nyt päästään varmaan otsikon mukaisen kysymyksen äärelle, mutta kysynpä silti, vaikka ns. luottomekaanikkoni piti tätä myös mahdottomana. Varmaan onkin... Mutta: Mitä sanoo raati; onko sairaalloisen vaikeaa tai jopa mahdotonta siirtää vm. 98 busso-kone vm 2006 2.0 jts:n tilalle ammattilaisen toimesta? Ja jos ei, niin mitä spessua siinä tulisi huomioida (versus ihan vaan koneen vaihto samanlaiseen)? Ja mitä tykkää katsuri...

Ärsyttää nykyisen kauppakassin öljyä syövä jts, ja uskoakseni tuosta mun ratarassista ei kukaan ole järkeviä valmis maksamaan, joten voisi toimia koneenluovuttajana yhtä hyvin.

T:HB
Allekirjoittaneen Youtube -kanava (mm. CARF -videoita): Http://www.braithwaite.fi/BraheTube

Avatar
Brahe
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
Paikkakunta: Pennala
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Brahe »

Lisätietona edelliseen, että tässä kun pitäis todnäk pistää taas aivan turhan pitkä penni tuohon ratapeliin et sen saa edes ajaa ahvenistolle, niin samantein vaikka sitten siirrättäis myllyn tohon ruosteettomaan uudempaan ja myis loppu auton osina...
Allekirjoittaneen Youtube -kanava (mm. CARF -videoita): Http://www.braithwaite.fi/BraheTube

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Brahe kirjoitti:Hei!

Nyt päästään varmaan otsikon mukaisen kysymyksen äärelle, mutta kysynpä silti, vaikka ns. luottomekaanikkoni piti tätä myös mahdottomana. Varmaan onkin... Mutta: Mitä sanoo raati; onko sairaalloisen vaikeaa tai jopa mahdotonta siirtää vm. 98 busso-kone vm 2006 2.0 jts:n tilalle ammattilaisen toimesta? Ja jos ei, niin mitä spessua siinä tulisi huomioida (versus ihan vaan koneen vaihto samanlaiseen)? Ja mitä tykkää katsuri...

Ärsyttää nykyisen kauppakassin öljyä syövä jts, ja uskoakseni tuosta mun ratarassista ei kukaan ole järkeviä valmis maksamaan, joten voisi toimia koneenluovuttajana yhtä hyvin.

T:HB

Kyllä se käytännössä mahdoton paikka ainakin tieliikenteeseen saattaa on, päästöluokat on eri kyseisissä moottoreissa ja "huonompaan" päivitys ei onnistu. noin niinkuin lyhyesti kiteytettynä :?

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Ja vaikka hommaan ryhtyis, koko johtosarja pitäis vaihtaa. Eli käytännössä pitäis purkaa irti kutakuinkin kaikki

Avatar
molsky
Viestit: 439
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

JTS kävi ilmastointihuollossa Deltassa (täyttö, huolto, raikastus) ja nyt oli konepellin äänieristyksiin ilmestynyt keltaista vaahtomaista mönjää joka nyt on kovettunut kirkkaaksi läikäksi, samaa ainetta myös moottorin suojamuovikuoressa. Pitää olla yhteyksissä huoltoon, mutta voiko tuo olla jotain muuta kuin ilmastointiin liittyvää?

http://i.imgur.com/RrqYR7v.jpg

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Hartsa kirjoitti:Tuore Alfan omistaja ilmoittautuu ja hetihän olisi kysyttävää, kun ostin "pikkuvikaisen" 156 farkun.

En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, joten kysynpä tässä.
Täällä on kiitettävästi analysoitu ja kuvattu erilaisia kitinöitä, narinoita ja kolinoita mitä alustasta saattaa kuulua. Minulla tuntuu tulevan sellaista väljää lotinaa edestä kun ajaa hiekkatiellä. Ei siis puslien narinaa eikä kilinää :lol:

Oliskohan kyseessä koiranluut? Voiko joku kertoa millaisen äänimaailman väsyneet koiranluut aiheuttaa?

Toinen kyssäri liittyy ilmastointiin; autossa on manuaali AC joka on ollut ilmeisesti pitempään (vuosia?) mykkänä.
Onko näissä tyyppivikoja vai selviäsiköhän tuosta pelkällä täytöllä? Pitää mennä käymään AC huollossa mutta kysäisenpä nyt lämpimikseni jos siihen olisi hyviä vinkkejä jollakin.
Mulla kans manuaali ac mykkänä. Ongelma on se että jos sieltä joku osa on paskana, niin sitä ei mistään saa ostettua, tai on pirun hankala löytää mistään.. Nämä kaikki manuaali ilmastoinnilla varustetut 156:set mahtaa olla ns "Autoclima" ilmastoinnilla, eikä se siis ole alfan oma järjestelmä. Delta auto noita muinoin asenteli itse kun halusivat säästää verotuksessa. On meinaan semmonen rakennelma että ei uskoisi ammattimiehen tekemäksi :lol:

Hartsa
Viestit: 33
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

JMC kirjoitti: Mulla kans manuaali ac mykkänä. Ongelma on se että jos sieltä joku osa on paskana, niin sitä ei mistään saa ostettua, tai on pirun hankala löytää mistään.. Nämä kaikki manuaali ilmastoinnilla varustetut 156:set mahtaa olla ns "Autoclima" ilmastoinnilla, eikä se siis ole alfan oma järjestelmä. Delta auto noita muinoin asenteli itse kun halusivat säästää verotuksessa. On meinaan semmonen rakennelma että ei uskoisi ammattimiehen tekemäksi :lol:
Huomenna olis aika varattuna kylmästöinnin täyttöön ja tarkastukseen. Saapa nähdä tuleeko siihen mitään eloa. Talviautoksihan minä tämän Alfan ostinkin joten jos ei niin ajellaan sitten ilman. Eli leuka rintaan ja.... :(

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Brahe kirjoitti:Hei!

Nyt päästään varmaan otsikon mukaisen kysymyksen äärelle, mutta kysynpä silti, vaikka ns. luottomekaanikkoni piti tätä myös mahdottomana. Varmaan onkin... Mutta: Mitä sanoo raati; onko sairaalloisen vaikeaa tai jopa mahdotonta siirtää vm. 98 busso-kone vm 2006 2.0 jts:n tilalle ammattilaisen toimesta? Ja jos ei, niin mitä spessua siinä tulisi huomioida (versus ihan vaan koneen vaihto samanlaiseen)? Ja mitä tykkää katsuri...

Ärsyttää nykyisen kauppakassin öljyä syövä jts, ja uskoakseni tuosta mun ratarassista ei kukaan ole järkeviä valmis maksamaan, joten voisi toimia koneenluovuttajana yhtä hyvin.

T:HB
Tuossa jo se käytännön mahdottomuus todettiinkin, mutta vaikka se olisi mahdollistakin, niin ammattilaisen tekemänä työn laskutus olisi nelinumeroinen summa joka ei ala ykkösellä, eli jo pelkällä työveloituksella saa leimattuja kutoskoneisia viiskutosia.

Avatar
Brahe
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
Paikkakunta: Pennala
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Brahe »

Täähän se on se minkä mä haluaisin mutta kun ei oo liikkeessä ni lienee turha lähtee tyrkyttelee jts:ää vaihdossa :/ http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/8156266

Haluuks joku pohjanlaittoa kaipaavan v6 vm.98 busson tai linkin auton tapaisen jts:n... Kummassakin suht paljon uuttakin osaa, tuoreehkot jarrulevyt ja palat ja tekniikka ok. Saa ottaa yhteyttä :D
Allekirjoittaneen Youtube -kanava (mm. CARF -videoita): Http://www.braithwaite.fi/BraheTube

Hartsa
Viestit: 33
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Onko kellään kokemusta Bölk nimellä myytävistä alustan osista? En ole ennen kuullut, mutta näitä markkinointinimiä saattaa olla useampia saman sylttytehtaan tuotoksille.

Tuossa olisi huoltosetti aika hyvään hintaan mutta miten lie laadun laita...
http://www.mister-auto.fi/fi/tukivarsis ... g2905.html

Ebayssa myös myydään vastaavia sarjoja edullisesti mutta eivät ilmoita osien valmistajia, joten epäilen että ovat halvinta mahdollista kuraa. Meyle ja Lemförder ainakin hyvää laatua. Ehkä myös TRW.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Itse ostin vastaavan setin puolellatoistasataa ebaysta, RUG:n valmistama tuli. Vai oliko RAG, en enää muista.
Ainakin ne ihan oikean näköisiä on ja ainakin pari tonnia ajettuna ihan ehjät vielä...

Lisäksi Mister-Auto on valitettavan tunnettu siitä, että myyvät EiOota myös tavaralle, mitä pitäis olla varastossa. Mitenhän lie käy "Ei varastoa"-tuotteen kohdalla....?

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Ostin Bölk merkkiset kallistuksenvakaajan runkopuslat, paketissa oli ricambi orginalit. Eli alkuperäislaatua ainakin tuon osan kohdalla.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Vaihdoin tuhkakupin takana olevan polttimon. Edellinen näytti olevan 12V 1.2W. Ostin samanlaisen. Kysymys onkin, että kuuluuko sen palaa oranssina, vaikka siinä päällä on punainen kumi? En tiedä miltä sen värin pitäisi näyttää, sillä siinä ollut polttimo ei ole toiminut omistukseni aikana. Tuli sellainen fiilis, että nyt on väärä polttimo laitettuna.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mulla on ainakin oranssisävyinen valaistus röökipoterossa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täällä vihreä.
Riippunee varustelusta, kaiketi?
Boseliftissa tais olla punainen (tai siis oranssi). Samoin SportPack-varustellussa JTD:ssä, missä mustat mittarinpohjat, oli joko punainen tai oranssi (en muista, kumpi).

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Okei, on se sitten oikea polttimo. Jostakin syystä kuvittelin, että valaisu olisi saman värinen kuin muissakin mittariston valoissa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös tuhkakupissakin ole huppu siinä? Hupun väri määrää valon värin... Huppuja saa mistä vaan ja minä värinä tahansa. Se siis laitetaan itse polttimon päälle.
Tietysti itse polttimokin voi olla väritetty... Ja tosiaan toinen tuhkakupin valoista *muistaakseni* on värillisen muovin takana, joka määrää värin - en vaan muista, kumpi.

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

^ On siinä polttimon päällä punainen kortonki, silti se palaa oranssina :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Laita toinenkin. Kyllä nuo on alunperinkin 1.2W tuikkuja, joten jos tulee oranssiksi niin joko lasi on liian kirkas (ja loimottaa haaleanpunaisena, eli oranssina) tai huppu on liian ohut...

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

moi.
täytyy nostaa tätä vanhaa vähän. totesin tänään, että "tekemisen puutteessa" muka
alan pähkäilemään tallissa maannutta autoa. tässähän oli siis se ongelma,
että kalkatuksen lähdettä etsiessäni totesin imuakselin ykköspytyn kakkosnokan
kuluneen n.5mm matalammaksi kuin muut nokat ja nokkaoli muutenkin kulu-
nut hyvin omituisen malliseksi. onko oikeasti kuitenkin mahdollista, että kyseessä
olisi kulunut, tai siis jämähtänyt paininkuppi? jostain kumman syystä paikannan äänen yläkertaan. tietty se männänhelma..
niin.., tää ääni tuli kohtuullisen kovan lyhyen kiihdytyksen seurauksena.
ei ääntele heti käynnistyksen jälkeen. n. 15 sekunnin jälkeen alkaa kuulua ja elää
kierrosten mukaan kalkattaa.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Mikähän mahtaisi olla osanumero 2,5v6 sisemmälle vetarin suojakumille? Tätä tietoa kun ei löydy edes eperistä...

5. On mielestäni nivel. 3. On ulompi suojakumi.

Kuva
Suoraan vaan suoraa

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Juu eipä ole pelkän kumin numeroa. Jos päädyt tilaamaan koko sisemmän nivelen niin eikös oikea koko ollut 108 mm halkasijaltaan. Löytyy muistaakseni ainaki motonetistä 164/166 mallin nivelistä. Sama tai olla Audi TT ssä. 100mm aika moni sivusto tarjoaa mutta eikö se ollut liian pieni V6.seen. Varmista nyt vielä tämä... :-D
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Suojakumi muutaman euron, nivel toista sataa €, joten en ole niveltä tilaamassa :D
Kyllä V6:seenkin on saatavilla sisempää suojakumia, näköjään saa oikean löytämisessä arpoa kun eivät ole eperiin sitä laittaneet.

Tuo taitaa olla oikea koko
https://spareto.com/products/70-91-4296 ... driveshaft
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tarina on epätarkka. Mikä 2.5v6? 155? 156? 166?
Noilla kun on hieman eroja.

156 2.5V6 24v:
Ulompi: http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=8377
Sisempi: http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=8376

Sitten vain 97-00 156 2.5V6 24v:
Ulompi: http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=9109

Marmoritiskiltä saat ~samaan hintaan, ainakin Järvenpäässä... Muutaman euron extraa joutunee maksamaan pelkästä gummista (ei pantaa (huonoa) tai rasvoja).

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Mulla on tallin pöydällä 166tosen mukana tullut nivel, http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=32060, mahtaisko sopia tai jotain. Talli on Ojakkalassa ja saanen jonkun sen luovuttamaan jos sattuisi sopimaan. Hinta ei liene este. Itse lähden aamusella lomareissulle ja palaan loppukuusta. Minulle se ei sovi, JTD automaatissa on ihan eri nivel.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Stiletto kirjoitti:Juu eipä ole pelkän kumin numeroa. Jos päädyt tilaamaan koko sisemmän nivelen niin eikös oikea koko ollut 108 mm halkasijaltaan. Löytyy muistaakseni ainaki motonetistä 164/166 mallin nivelistä. Sama tai olla Audi TT ssä. 100mm aika moni sivusto tarjoaa mutta eikö se ollut liian pieni V6.seen. Varmista nyt vielä tämä... :-D
156 JTS:sään meni tuo 108mm nivel, ja hyllyssä sattui olemaan kappan sisempi nivel joka oli täysin sama.
Tuo 100mm on ilmeisesti sitten alle kaksilitraisissa?
Onhan eperissä tuohon varaosanumerot.

https://1drv.ms/i/s!AmVYHHVaBarB3SKKOGxl54VtVljK

SammyB
Viestit: 50
Liittynyt: 05 Syys 2014, 09:34
Car(s): 156 2.0 JTS 2005

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SammyB »

Nyt on kuulkaa tullu kuskinjakkaraan klappia. Eli jarruttaessa se heilahtaa eteen sellai ehkä sentin verran. Lattiassa se näyttää olevan tukevasti kiinni niissä kiskoissa. Onko kokemuksia muilla että saako sitä tiukattua?

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Älä jarruta niin rajusti että jakkarat repee irti lattiasta.
Eli onko se penkki napakasti kiinni kiskoissa vai kiskot napakasti lattiassa? Tuon kun selvität niin tiedät paikan josta korjata :) Todennäköisimmin penkin liukupaloissa väljää.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Todennäköisemmin penkin hissi paskana.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Aquatica kirjoitti:Tarina on epätarkka. Mikä 2.5v6? 155? 156? 166?
Noilla kun on hieman eroja.

156 2.5V6 24v:
Ulompi: http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=8377
Sisempi: http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=8376

Sitten vain 97-00 156 2.5V6 24v:
Ulompi: http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=9109

Marmoritiskiltä saat ~samaan hintaan, ainakin Järvenpäässä... Muutaman euron extraa joutunee maksamaan pelkästä gummista (ei pantaa (huonoa) tai rasvoja).

Ketju on tyhmä kysymyksiä 156 :)

"Kivijalkaliikkeestä" tarjouspyyntöä kysyäkseni etsinkin osanumeroa...
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Täällä marmori etsii sen osan rekisterinumeron perusteella... Mäkelästä kyllä kieltämättä saanut varsin asiallista palvelua.

Ja tosiaan eri osaa tuo ainakin tarjoaa vuosimallista vähän riippuen, joten siksikin oleellista tietoa tuo kertomani. Toki vähän aivoja käyttäen olisin voinu arvioida kyseessä olevan 156 :-D

SammyB
Viestit: 50
Liittynyt: 05 Syys 2014, 09:34
Car(s): 156 2.0 JTS 2005

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SammyB »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Älä jarruta niin rajusti että jakkarat repee irti lattiasta.
Eli onko se penkki napakasti kiinni kiskoissa vai kiskot napakasti lattiassa? Tuon kun selvität niin tiedät paikan josta korjata :) Todennäköisimmin penkin liukupaloissa väljää.
Sama ongelmahan on kiihdyttäessä toiseen suuntaan :-) ja sitä ei voi välttää.

Kiskot on tiukasti lattiassa, minun silmiin näytti ettei se väljä ainakaan niissä kiskoissa ole.

Penkin hissi? Tämäpä ei edes tullut mieleen. Onko tuóssa edes semmoista, pitää tarkastaa illalla-

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Garmund kirjoitti:Suojakumi muutaman euron, nivel toista sataa €, joten en ole niveltä tilaamassa :D
Kyllä V6:seenkin on saatavilla sisempää suojakumia, näköjään saa oikean löytämisessä arpoa kun eivät ole eperiin sitä laittaneet.

Tuo taitaa olla oikea koko
https://spareto.com/products/70-91-4296 ... driveshaft
Eikös sisempikumi ole laipalla joten ei tuo käy...? Vai onko eripuolilla sit erilainen...muistaakseni on kylläkin laipallinen,,,mut muistihan mulla on erittäin lyhyttämallia.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Vastaa Viestiin