OK, kiitos. En tunnistanut tuota tarvikenupiksi. Tuo tekstikin näkyy valokuvassa paremmin, en ollut edes huomannut sitä. Ajattelin että joku kaulus on jäänyt välistä pois.
Aidossa nupissa on pieni ura, johon pussi kiristyy ja pysyy paikallaan. Jos se ei ole kiinteästi osa itse nuppia, on se ainakin nupin vaihdon yhteydessä jäänyt pois. Enpä ole noin tarkkaan tutkinut, kuinka purkaantuu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
morjes kaikille tasasesti! uus foorumilla ja ensimmäinen alffa tuli hankittua...
Autona siis 156 1.8ts -00 ja yllätyin todella positiivisesti (yli 40 autoa omistaneena) miten hyvä ajettava alffa on..
mutta sitten se tyhmä kysymys... öljypohja muistuttaa lähinnä naapurin maunon katiskaa ja oletan että paras tapa korjata on vaihtaa ehjä tilalle..
eli sopiiko muista malleista (2.0 jne) pohja tohon 1.8 kiuluun?
kohtuullisesti on remontti kokemusta kertyny mutta nyt on sellanen kapine mistä en kyllä tiedä omin avuin yhtään mitään
joku kahjo jotai ylimääräsiä tulppiaki laittanu.... varman varalla.
Garmund kirjoitti:Suojakumi muutaman euron, nivel toista sataa €, joten en ole niveltä tilaamassa
Kyllä V6:seenkin on saatavilla sisempää suojakumia, näköjään saa oikean löytämisessä arpoa kun eivät ole eperiin sitä laittaneet.
Eikös sisempikumi ole laipalla joten ei tuo käy...? Vai onko eripuolilla sit erilainen...muistaakseni on kylläkin laipallinen,,,mut muistihan mulla on erittäin lyhyttämallia.
Ainakaan vasen sisempi ei tuohon -99 vuotiseen ollut laipallinen. Eli normaali suojakumi ainakin sille puolelle käy. Tarvikkeet eivät tosin oikein istu, joten saisi olla oikean kokoinen
Koitin toistaiseksi turhaan etsiä 156:n egr:n kuvallista puhdistusohjetta, jonka luulen joskus jossain topicissa nähneeni.. onko kellään viisautta, mistä löytyisi?
Johdon saa poikki irrottaessa & siirtäessä muiden polttimoiden tieltä. Ai mistäkö tiedän . Eikä edes sieltä liittimen juuresta, vaan pidemmältä. Tuli muistaakseni jotenkin puolikkaiden piuhan mukana / jatkeena. Emmäenäämuista, mutta poikki oli silti...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Juu ja sen maakarvan saa helposti irti, jos ei tiedä mitä tekee. Noh, auto kävi tässä ja nyt parkit palaa. Toisella puolella polttimo oli saatu kantaansa huonosti eikä toista oltu edes vaihdettu. Nyt molemmat toimii. Tätä se on kun näitä halpiksia käytetään kaiken maalman Pärnäsen korjaamoilla
lahukka kirjoitti:morjes kaikille tasasesti! uus foorumilla ja ensimmäinen alffa tuli hankittua...
...sopiiko muista malleista (2.0 jne) pohja tohon 1.8 kiuluun?
Tervetuloa!
Jotain eroa noissa öljypannuissa oli, mut ei tällä hetkellä pysty muistamaan tarkasti mitä. Eli ainakaan pari litraisesta ei sovi pannu tohon 1,8 litraseen.
Airpäkin valo palanut talvesta asti ja tänään kävin korjaamolla lukemassa koodeja... 3 vikaa saivat kuitattua mutta yksi jäi joten valo palaa edelleen. Kuulemma hanskalokeron päällä oleva pägi...Onko kellään kokemuksia samasta ja mistä vois vikaa tutkia? Meinasin jjos päiväksi ottas akun kengät irti.. Lauantaina meinasin käydä vikalistan hakemassa... Etupäässä ainakin kolisee..
Luin huvikseni vikakoodit ja yks vikakoodi oli jääny muistiin. Poistin sen ja enää ei tullut uudestaan. Mistäköhän tollanen on voinu tulla, ilmeisesti imupuolelle liittyy?
Mistäs voi öljy johtua laturin kupeeseen? Irroittelin siis vetoakselin ja apulaitehihnan noinniinkuin muissa huoltotöissä, niin huomasin että laturi+ ympäristö on öljyssä-
Helposti ohjaustehostimen öljyä, joko ylivuoto letkusta tai jostain vuodosta. Tai sitten esim. Ajotuksen solenoidi vuotaa. Niillä nurkilla kaikki irtoöljy valuu laturiin
Kompurasta se ei käsittääkseni tule, hihnakin on kuiva. Ja eikait siellä öljyä ole? Samoin ohjaustehostin näyttää kuivalta. Ihan kuin se tulisi vetarin siintä murkulan ja laturin välimaastosta.
^
Omaan JTD:hen vaihdettiin laturi, vanha oli öljyssä.
Lisäksi apulaitehihnan kiristimen suunnalla on selvästi öljyroisketta siellä täällä, lohko mustanaan oikeestaan.
Asia ei muuttunut öljypohjan irroituksella ja kiinnityksellä, tosin sen jälkeen tuntuu vuoto hieman pahentuneen.
JTD:ssä toki erilainen rakenne, mutta onhan tuolla alueella vähän muitakin vuotopaikkoja ainakin dieselissä... Kun sais oman kuntoon, ois kiva. :I
Lakkas kesken laukan kylmästöimästä. Ei vikakoodeja ja kylmäainetta puuttus täydestä määrästä vain 50g. Namiskat/merkkivalot toimii eli kaikki niinku kunnos, mutta ei lyö kompuraa päällensä. Tuulettimen flektin molemmat nopeudet toimii. Eniten häirittee se, ettei ilmastoinnin eikä moottorinohjauksen puolella vikakoodeja. Olisko vinkkejä
Veikkaan kompuran relettä siinä akun edessä. Voit testata irrottamalla releen sokkelista ja tyrkkäät hyppyjohdon siihen releen sulkeutuvan koskettimen liittimiin eli niihin kahteen isoimpaan vastapäätä oleviin. Tietenkin virrat päällä ja auto vaikkapa käynnissä. Kompuran kytkimen pitäis kolahtaa päälle jos se on kunnossa. Jollei kolahda mutta toiseen releen liittimeen tulee akkusähkö niin sit vika löytyy kompuran kytkimestä tai sen johdotuksesta.
Jos taas kytkin kolahtaa päälle jomppilangalla niin sit mittaamaan onko releen ohjaussähkö päällä niistä kahesta ohuemmasta liittimestä. Jos on ohjausta niin rele vaihtoon tai tarkistamaan ja putsaamaan sokkelin liittimiä. Yleensä vika johtuu hapettuneista relesokkelin liittimistä.
jotenkin semmonenn etiäinen on, että ei olisi tuossa. Lisähavaintoja, nyt kun kerkis vähän tutkimaan, niin kajuutan sulakerasian tupakinsytytin&kylmästöinti-sulake(15A) palaa het, kun auto käynnissä ja painaa hiutaletta.
Loppus sulakkeet ja kytkentäkaavioki olis ihan kiva. Koitin toisella releellä ja hytin sulakerasin relekin tuntuisi toimivan. En kyllä tiedä mitään, mutta tuntuisi olevan tuossa ohjauspuolella. Jännästi kyllä ilman mitään kähjäämisiä porsi.
No sithä se vaikuttas että kompuran kytkin on maissa. Otapas se akun eessä oleva kompuran rele pois ja koita palaako sulake yhäkin kun painaa hiutaletta.
^Harrastin sellaista yleishyödytöntä ronkkimista ja tuo relepois+hiutaletta -vikamallinnus oli myös käytössä. Hiutaleesen kun sormi osu, niin moottori sammu sihe Eikä sulake palanut.
No sitten kääntelin manuaalisesti kompuraa kätösellä, että jos vaikka täysin jumissa olisi, mutta pyöri se jotenkin. Sitten rele paikallensa ja vielä testi ja alko toimimaan
On nää ihan h*lvetin ihme vehkeitä
Öljypohja pitäisi saada kiinni takasin kunnialla- vinkkejä? neuvoja? En välttämättä viitsi irrottaa uudestaan
Mikä on paras liima, ettei varmasti vuoda?
Onko muuta huomiotavaa? Vanha ölypohja oli ainakin kovin jossain öljypiessä tai semmoisessa töhkässä, yllättävän paljonkin. Tosin toi oli ensimmäinen mun avaama öljypohja ettei vertailukohtaa ole.
^^Sulla vissiin vain öljypohja vuoti ja on siksi auki? Tuli vaan mieleen, että nyt kun kampikammio on käsillä, niin ei varmaan olisi huono idea tarkistaa alakerran laakereiden kuntoa ennakoivasti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
^^ en tiedä onko mitään sukua permatexin tummanharmaan tuubitavaran kanssa, mutta sitä ei voi suositella minnekään. Loctiten musta on paljon parempaa. Permatex ei tartu ja ainakin mulla tullu öljyt jonkun ajan päästä välistä.
Tosin ostin sittemmin varaosaliikkeestä tuommosen painepullon mutta jotain eri merkkiä, eikä tulisi enää mieleenkään ostaa perinteisiä tuubeja. Hyvän korkin alla on säilynyt useita viikkoja, mutta kuivuu varmaan jos vuoden on käyttämättä. On tuollainen painepakkaus vaan erinomaisen kätevä juurikin öljypohjan tms ison kappaleen liimaamiseen.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Gm tiivistesilikonia kanssa kehutaan, löytyy esim. Opel jälleenmyyjiltä. Sitä itse hommasin öljypohjan tiivistykseen. Vielä en voi tosin pitävyydestä sanoa mitään omaa kokemusta. Myyjä tietenkin kehui myös kovasti
Nyt on käynä niin, että tessusta on vedot kateissa. Pienellä pintakaasulla tuntuu ihan järkevältä, mutta reilummin kun aukasee niin kone kuulostais käyvän kovemmin, mutta mitään ei oikein tapahdu. Pystyy motarilla ajamaan kyllä sen 120km/h, mutta aikaa ottaa sinne päästä. Ilman vetoa kyllä kiekat maistuu. Tila ilmenny melko yllättäen.
Tämän hetkisiä "ominaisuuksia", jotka saattaa liittyä:
-Putki rämisee edestä
-Perässä pieni bensan tuoksu, muttei näkyvää vuotoa
Lambda vaihdettu viime kesänä
Ilmi ei kovin vanha
Tänään tarkotus rempata takajarrut ja samalla vilkaista ainakin putkea. Kaikki ideat diagnosoimiseen tervetulleita!
Polforea kirjoitti:^^Sulla vissiin vain öljypohja vuoti ja on siksi auki? Tuli vaan mieleen, että nyt kun kampikammio on käsillä, niin ei varmaan olisi huono idea tarkistaa alakerran laakereiden kuntoa ennakoivasti.
Tämän saatan tehdäkin, olen vaan vähän arkaillut avaamasta tärkeitä pultteja . Tarviiko konetta pyöritellä vai avaanko vaan siintä paikaltaan kaikki? Oletan että se olisi kätsympi kun se työn alla oleva olisi alaalla? Riittääkö silmämääräinen tarkastus vai pitääkö mittailla?
Mitens ne kaulat kiinni? Liimaa vai ei? pitäskö ne saada johonkin momenttiin?
PainDealer kirjoitti:Nyt on käynä niin, että tessusta on vedot kateissa. Pienellä pintakaasulla tuntuu ihan järkevältä, mutta reilummin kun aukasee niin kone kuulostais käyvän kovemmin, mutta mitään ei oikein tapahdu. Pystyy motarilla ajamaan kyllä sen 120km/h, mutta aikaa ottaa sinne päästä. Ilman vetoa kyllä kiekat maistuu. Tila ilmenny melko yllättäen.
Tämän hetkisiä "ominaisuuksia", jotka saattaa liittyä:
-Putki rämisee edestä
-Perässä pieni bensan tuoksu, muttei näkyvää vuotoa
Lambda vaihdettu viime kesänä
Ilmi ei kovin vanha
Tänään tarkotus rempata takajarrut ja samalla vilkaista ainakin putkea. Kaikki ideat diagnosoimiseen tervetulleita!
Eikös toi ilmivialta haise? Onko bosch vai kiinantuote?
Niinpä, ilmiltähän toi haiskahtas, ja ihan Bosch sinne tuli laitettua. Täytyy koittaa tyrkkää vanha sinne jos viel löytyy. Se ei ollu täysin naatti vaihdettaessa. Puoltoista vuotta about ajeltu tuol uudel.
Miks näistä lahoo vain kuskin puolen helma?? Tallissa nyt kaks jotka nostaa vasenta kylkeä, pihalla kolme joissa sama vika ja kaks joissa vika on jo korjattu....
Garmund kirjoitti:Ota ilmistä johto irti ja kokeile kulkeeko paremmin. Menee vakiokartalla ilman ilmiä.
Ilmin vaihto ei jeesannu, mut voishan tuotakin kokeilla kun töistä kotia ajaa. Ajotuntuma on kuin rajoitinta vasten ajaisi. Ihan kuin soppaa vaan ei tulis tarpeeks. Vinkkejä polttoainepumpun diagnosointiin?
Sulla voi hyvin olla kaks rikkinäistä ilmiä. Tuo johtokikka on loisto;
Rikkinäisen ilmin ehkä yleisimpiin ominaisuuksiin kuuluu se, että tietyssä kohtaa veto joko loppuu kokonaan (tässä taloudessa eka 156 2.0TS, 3200rpm ja leikkasi kuin seinään - todella, todella kevyellä kaasulla sai yli siitä - yhtään enempi ja NYKNYKNYKNYK) tai vaihtoehtoisesti on vain yksinkertaisesti "uupunu" joko jostain kohti alkaen tai liki koko kierrosalueen halki.
Jos kulkee vakiokartalla liitin irti, vika on ilmissä tai sen johdoissa (ääneni annan ilmille).
Jos taas sillä ei ole vaikutusta, vika on melkolailla varmasti muualla.