Viisaita kysymyksiä 155:stä
Valvoja: Moderators
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
^Helppo homma, ensin vaan nostetaan moottori ja vaihteisto pois...
Joo, se suodattimen laitto on siellä syvemmällä ketjussa.
Joo, se suodattimen laitto on siellä syvemmällä ketjussa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Joo sano muuta,helppo nakki vaihtaa raitisilmasuodatin....
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Kaasuläpän luona oleva tyhjäkäyntipiirin sähköinen ohjauspalikka pitää meteliä kun on virrat päällä, armoton surina lähtee. Onko lopullisesti kuollut?
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Oliko rikki? Multa löytyy purkuosa.
Ennen kuin menen ja rikon niin kysyn tietävämmiltä. Miten 155:n kattoverhoilu lähtee irti ja mieluiten ehjänä? Ei siis koko höskä vaan se pehmustettu osa.
Ja lisäys: Automaattikylmästöinnillinen versio ja tuntuu ettei puhalla kuin täysille käännettynä.
Enkos se nyt se etuvastus? Millä sanalla tuota kannattaa googlata?
Ennen kuin menen ja rikon niin kysyn tietävämmiltä. Miten 155:n kattoverhoilu lähtee irti ja mieluiten ehjänä? Ei siis koko höskä vaan se pehmustettu osa.
Ja lisäys: Automaattikylmästöinnillinen versio ja tuntuu ettei puhalla kuin täysille käännettynä.
Enkos se nyt se etuvastus? Millä sanalla tuota kannattaa googlata?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Onkohan 155:en takapenkin selkänojan runko samanlainen kuin Fiat Temprassa? Silloin voisi ottaa siitä saranat ja yläpalkin lukot ja tehdä tuosta 155;sta monikäyttömallin. Kääntösaranan ja lukkojen paikat on valmiina tuossakin, onko kukaan asiaan perehtynyt?
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
"Monikäyttö-155" on minuakin mietityttänyt, mutta kokemusta asiasta ei ole. Koko takapenkin vaihtamalla homma olisi varmaan helposti toteutettavissa, jos saranoille ja yläpalkin lukoille löytyy 155:sen korista paikat kuten kerroit. Takapenkin kuosi ei sitten etupenkkien kanssa täsmää, mutta voihan Tempran jakkarat vaihtaa eteenkin, käsittääkseni menevät paikoilleen heittämällä.VMTD kirjoitti:Onkohan 155:en takapenkin selkänojan runko samanlainen kuin Fiat Temprassa? Silloin voisi ottaa siitä saranat ja yläpalkin lukot ja tehdä tuosta 155;sta monikäyttömallin. Kääntösaranan ja lukkojen paikat on valmiina tuossakin, onko kukaan asiaan perehtynyt?
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Paikat on kyllä, mutta oman penkin selkänoja taitaa mennä liian alas, ettei voi saranoita laittaa niihin. Tummat Tempran penkit voisi olla passelit tuohon.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Fiatforumilla oli myynti-ilmoitus viimeisimmän vuosimuodin monipisteruisku-Temprasta, joissa on yleensä tummat penkit. Omassa tummanvihreässä MPI-Temprassa oli tämännäköiset penkit. Tuosta varmaan irtoaa penkkisarja sopuhintaan, vaikka koko autoa ensisijaisesti myydäänkin.VMTD kirjoitti:Tummat Tempran penkit voisi olla passelit tuohon.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Osaakos kukaan sanoa mikä tuo puhaltimen yläpuolella näkyvä "kansi" on? Sitä pystyy kädellä liikuttamaan ja se on saranoitu tulipellin puoleisesta päästä. Sisäilman kierto? Tämä kuva siis V6:sta:
http://howllw.by3301.livefilestore.com/ ... 08_007.jpg
Uudemmassa mallissa moista ei ole, tosin se ei ole ilmastoitukaan:
http://howllw.by3301.livefilestore.com/ ... 08_008.jpg
http://howllw.by3301.livefilestore.com/ ... 08_007.jpg
Uudemmassa mallissa moista ei ole, tosin se ei ole ilmastoitukaan:
http://howllw.by3301.livefilestore.com/ ... 08_008.jpg
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
^Eka kuva ei aukea vaan pyytää tunnareita.
Eilen kummasteltiin toverin 2.0TS:ää. Vienoinen venanpainimen naputus kuuluu koneesta. Venakopan alta paljastunee ketjujakopää ja hytikkapainimet? Pyöriikö nokat nokkapyöriin nähden eli hukkuuko jako jos nokat nostaa pois että pääsee liottamaan venanpainimet puhtaaksi?
Eilen kummasteltiin toverin 2.0TS:ää. Vienoinen venanpainimen naputus kuuluu koneesta. Venakopan alta paljastunee ketjujakopää ja hytikkapainimet? Pyöriikö nokat nokkapyöriin nähden eli hukkuuko jako jos nokat nostaa pois että pääsee liottamaan venanpainimet puhtaaksi?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Pitäisi olla koko kansion julkisena.
Kokeile pääseekö tuolta http://1drv.ms/PPRdzR
Kokeile pääseekö tuolta http://1drv.ms/PPRdzR
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Ei ole 2.0 Ts koneessa hydraulisia nostimia, vain 16v. Nokka-akseleissa pitäisi olla kohdistusmerkit.
Tuo läppä on tosiaan sisäilmankierrolle.
Tuo läppä on tosiaan sisäilmankierrolle.
Viimeksi muokannut VMTD, 09 Huhti 2014, 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Kuuluuko sen liikkua noin herkästi käsin, toisinsanoen onkohan siellä vaijerit tai vastaavat kiinnikään?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
En tiedä, minulla se roikkui alapäin ja liikkui käsin, teippasin sen ilmastointiteipillä auki asentoon, voi olla jokin pettänyt. Itsellä ilmastointi ei ole ollut toiminnassa kahteen vuoteen ja joskus kertyi huurua ikkunoihin niin teippasin sen auki asentoon niin ei tule sisältä kosteaa ilmaa uudelleenkiertoon.
Voithan sitä kokeilla miten läppä liikkuu kun laittaa sisäilmankierron päälle vai toimiiko ollenkaan.
Voithan sitä kokeilla miten läppä liikkuu kun laittaa sisäilmankierron päälle vai toimiiko ollenkaan.
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Rupeekohan alfan laatikko olemaan lopuillaan, kun välillä kolmosvaihteella ajaessa reilummalla nopeudella ja kovemmilla kierroksilla tiukempaan mutkaan saattaa 3. vaihde pullahtaa pois päältä? Tämä tapahtuu siis vain tiukoissa mutkissa ja kovemmilla kierroksilla. Normaaliajossa ei mitään ongelmia, vaikka kunnon kiihdytyksiä tekee.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Sukulaismalleissa (Tipo/Tempra) tuo yleensä aiheutuu hammastangon päällä olevan vaihdetangon nivelen jumittamisesta. Hieman herkistelyä ja voitelua niin taas toimii
Vai onko tässä vaihteensiirto toteutettu vaijereilla? Siinä tapauksessa joku moottorin kumityynyistä saattaa antaa myöden ja kone pääsee heilahtamaan sopivasti...
Vai onko tässä vaihteensiirto toteutettu vaijereilla? Siinä tapauksessa joku moottorin kumityynyistä saattaa antaa myöden ja kone pääsee heilahtamaan sopivasti...
"No smoke => no power => no hope"
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Ainakin 16V widebodyssä oli tangoilla.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Vaihteensiirtotangot ovat suhkot yksinkertaiset 155:ssa. Niitä voi korvata myös tangolla ja kuulanivelillä. Omassa oli yksi linkki vuoden kiinni hiuspinnillä (kiitos random tyttö huoltoaseman pihalla )
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Joo nuo tangot vaihdettiin noin vuosi sitten itse tehtyihin kuulanivel tankoihin eli ovat kunnossa eikä vaihdekeppi ole väljä kuten ennen. En vaan muista pullahtiko kolmonen vanhoilla tangoilla pois päältä, mutta lähiaikoina olen tämän oireen huomannut. Voisihan se olla että uudet tangot ovat pituudeltaan vähän erilaiset, kun vanhat mutta kyllä ne tosi tarkkaan mitoitettiin.
- RiTo
- Viestit: 313
- Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
- Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98 - Paikkakunta: Laihia
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Miten takakyljen ja takalasin välissä oleva muovi lähtee irti?
- RiTo
- Viestit: 313
- Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
- Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98 - Paikkakunta: Laihia
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Lähtikin jo, kaksi mutteria c-pilarin verhouksen alta irti ja nousi pois.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Eilen sammui 155:sta kerralla kaikki ilmastoinnin, sekä vikamonitorin taustavalot. Näytön taustavalot ja symbolien pistevalot kyllä toimii.
Mistä piuhasta tulee virta taustavaloille?
Mistä piuhasta tulee virta taustavaloille?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Onko 155:een myynnissä HD-versioita raidentagon ulkopäistä?
Etiäinen on aiheesta, haulla en löytänyt.
Pitää Gtv:hen hommata uusia varoille, Motonetin pilipalien tilalle.
Etiäinen on aiheesta, haulla en löytänyt.
Pitää Gtv:hen hommata uusia varoille, Motonetin pilipalien tilalle.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Jos kierre 12mm on sekä isolla, että pienellä kartiolla. Mikäli kierre 14mm vain isolla kartiolla.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Liekö tuossa viimeisessä hankinnassa sisäpuhaltimen hiilet lopussa kun välillä pysähtelee, mutta käynnistyy kun kopauttaa nyrkillä kojelautaan. Onko muilla ollut tuollaista oiretta?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Yhdessä Alfassa oli tuota oireilua, epäilen siinä syylliseksi hapettuneita johtoja - ei riittänyt kojelautaan kopautus, vaan suoraan moottorille piti antaa väkivaltaa - ei tullut koskaan korjatuksi.
Sen sijaan muissa merkeissä tuo on tullut vastaan ja syynä on yleisimmin ollut lopussa olevat hiilet, mutta kerran syyllinen oli itse säätöpaneelin liukupinnan puhkikuluminen. Täräytys kojelautaan heilautti sitä just sen verta, että sai taas kontaktia.
Sen sijaan muissa merkeissä tuo on tullut vastaan ja syynä on yleisimmin ollut lopussa olevat hiilet, mutta kerran syyllinen oli itse säätöpaneelin liukupinnan puhkikuluminen. Täräytys kojelautaan heilautti sitä just sen verta, että sai taas kontaktia.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Joo, onhan näissä ohjainpaneelin vikojakin ollut, liekö juotosvikaa kun matkaa on 2,5 kertaa vähemmän kuin dieselissä, vaikea uskoa kulumaan.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Orkkis TRW:llä ajettu nyt n.230tkm eikä välystä.. Etupäässä muuten kaikki muukin alkuperäistä paitsi alatukivarret (ylläri ylläri),tosin niissä pallot kului vasta 200tkm kohdilla,puslia vaihdettu pari kolme kertaa tuona aikana.Finest kirjoitti:Onko 155:een myynnissä HD-versioita raidentagon ulkopäistä?
Etiäinen on aiheesta, haulla en löytänyt.
Pitää Gtv:hen hommata uusia varoille, Motonetin pilipalien tilalle.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Täytyy ottaa hankintalistalle, joku merkkituote Trw, Lemförder tms. tulee halvemmaksi ja helpommaksi.Caijo-Romeo kirjoitti:Orkkis TRW:llä ajettu nyt n.230tkm eikä välystä.. Etupäässä muuten kaikki muukin alkuperäistä paitsi alatukivarret (ylläri ylläri),tosin niissä pallot kului vasta 200tkm kohdilla,puslia vaihdettu pari kolme kertaa tuona aikana.Finest kirjoitti:Onko 155:een myynnissä HD-versioita raidentagon ulkopäistä?
Etiäinen on aiheesta, haulla en löytänyt.
Pitää Gtv:hen hommata uusia varoille, Motonetin pilipalien tilalle.
1 tai 2 kertaa olen ne vaihtanut edellisen viestin jälkeen ja taas on ainakin toisesta kumi (!) repeytynyt.
Lisäksi aukeavat itsekseen yhdellä nylockmutterilla
Kartio kuitenkin vaikuttaa jämpiltä ja oikealta.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Mitäs mieltä ollaan, kun tuossa 155:ssa ei toimi kylmästöinti. Perjantaina kävi työpaikalla kodinkonekorjaaja ja samalla katsoi tuota 155:sta, kun epäilin aineiden olevan vähissä. Laittoi koneen kiinni ja kompura kyllä lähtee pyörimään,mutta kylmää ei tule, paine nousee 5 kiloon kun normaalisti kuulemma olisi jotain kilosta kahteen, onko näin? Ihan kun ei kiertäisi aine järjestelmässä?
Mikä on painekytkimen tehtävä? se löytyy toisesta putkesta ja nelijohtoinen piuha, toisessa putkessa katkaisin, kaksi johdinta.
Paisuntaventtiili/suihkutusventtiili? on kait toisen putken välissä, voiko se olla tukossa?
Mistä pitäisi alkaa vikaa etsimään?
Mikä on painekytkimen tehtävä? se löytyy toisesta putkesta ja nelijohtoinen piuha, toisessa putkessa katkaisin, kaksi johdinta.
Paisuntaventtiili/suihkutusventtiili? on kait toisen putken välissä, voiko se olla tukossa?
Mistä pitäisi alkaa vikaa etsimään?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
En tiijä näistä mitään mutta arvaillaan? Vuotoja ei varmaankaan ole ja kompura toimii, eikö vaan? Eikö se painekytkin avaa kierron kun kylmästöinti on päällä ja kompura nostaa riittävän paineen ja kierto alkaa ja hyttä viilenee? Ei varmaankaan mahdoton vika.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Juu, kompura lähtee päälle ja ilmeisesti sitten vika painekytkimessä, kun paine nousee noin korkealle. Vuodoista ei sen enempää tietoa, eikä tutkittu, mutta ainetta on ja suhahti kun meisselillä neulaventtiiliä painoi.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Missä hvetissä tässä alkupään V6:ssa on öljynpaineenanturi ja pääseekö siihen käsiksi ilman että nostaa kaminan pois keulilta? Olen pari iltaa arvaillut lukkopellillä polvillaan, koneen päällä maaten, ja tulipellin ja koneen väliin lampulla tihrustaen, että mikä anturi se mahtaisi olla tuolla öljynsuodattimen tienoilla. Siellähän niitä riittää ja kaikissa johdot on yhtä heikossa kunnossa. Kytkin yms. remontin jälkeen öljynpainemittari lopetti toimintansa. Öljynlämpömittari toimii kyllä.
Lähellä suodattimen jalkaa on pieni anturi jonka "kaulassa" on oranssia, se lienee öljyn lämpö? Sen alla on vielä jokin kumitutilla suojattu anturi-liitos.
Huoltomanuska ehdottaa, että paineanturi on pyöreä pieni purkki ed.mainittujen antureiden ja ö-suodattimen yläpuolella. Ei tässä semmoista ole, vai onko se jossain taaemman pakosarjan alla niin pillossa että ei käsi yllä?
edit. Vai onko se jossain koneen laatikon puoleisessa päädyssä?
Lähellä suodattimen jalkaa on pieni anturi jonka "kaulassa" on oranssia, se lienee öljyn lämpö? Sen alla on vielä jokin kumitutilla suojattu anturi-liitos.
Huoltomanuska ehdottaa, että paineanturi on pyöreä pieni purkki ed.mainittujen antureiden ja ö-suodattimen yläpuolella. Ei tässä semmoista ole, vai onko se jossain taaemman pakosarjan alla niin pillossa että ei käsi yllä?
edit. Vai onko se jossain koneen laatikon puoleisessa päädyssä?
Alfa Romeo 155 V6 1992
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Siinä sen vaihdelaatikon puoleisessa päädyssä pitäisi olla, semmonen vähän isompi mötikkä ja jos lakannut toimimasta niin johto varmaan irti. Voihan se kyllä hajota muutenkin yhtäkkiä. Kyseessä siis MITTARIN anturi, eikä valon anturi.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Juu kiitos vahvistuksesta, mittarin anturia nimenomaan tarkoitin.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Mulla oli joskus vuosia sitten tuon tyyppinen ongelma letukassa. Syynä oli kylmäaineputkiston sisällä oleva "sihti" joka sijaitsi ennen kuivainta. Tuo oli vuosien saatossa mennyt lähes tukkeutunut ja se uusimalla aineet läks taas kiertämään. Sama sihti oli käytössä ainakin Volvoissa. Toi oli siis 78 mallinen letukka ja ainakin sen ikäluokan vehkeissä noita käytettiin ilmeisen yleisesti.VMTD kirjoitti:Mitäs mieltä ollaan, kun tuossa 155:ssa ei toimi kylmästöinti. Perjantaina kävi työpaikalla kodinkonekorjaaja ja samalla katsoi tuota 155:sta, kun epäilin aineiden olevan vähissä. Laittoi koneen kiinni ja kompura kyllä lähtee pyörimään,mutta kylmää ei tule, paine nousee 5 kiloon kun normaalisti kuulemma olisi jotain kilosta kahteen, onko näin? Ihan kun ei kiertäisi aine järjestelmässä?
Mikä on painekytkimen tehtävä? se löytyy toisesta putkesta ja nelijohtoinen piuha, toisessa putkessa katkaisin, kaksi johdinta.
Paisuntaventtiili/suihkutusventtiili? on kait toisen putken välissä, voiko se olla tukossa?
Mistä pitäisi alkaa vikaa etsimään?
Ostin silloin varalle toisenkin varaosan jos ongelma uusiutuu mutta ei tarvinnu siihen toista kertaa puuttua vaikka auto mulla olikin 18 vuotta.
Toi sihti on sellanen liitoksesta putken/letkun sisään sujautettava muovikehyksessä oleva tiheä metalliverkko, vähän niin kuin astiapesukoneissa mutta tietty pienempi.
EDIT: siis tollanen osa http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... e=showprod
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Saitko mittarin toimiin?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Taisi löytyä öljynpaineanturi. Se lienee tuo purkki puolan alapuolella? Purkissa on mutterin alla lattaliitin ja siinä tyhjä muovinen vastakappale johdolle. Johtoa purkissa ei ole kiinni. Missä lie? Mistä siihen tulevaa johtoa vois alkaa etsimään?
edit. Olisiko tämä? https://photos.google.com/share/AF1QipN ... RYQXBkeUFR
edit. Olisiko tämä? https://photos.google.com/share/AF1QipN ... RYQXBkeUFR
Alfa Romeo 155 V6 1992
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Kyllä se öljynpaineanturilta näyttää. Johto ilmeisesti on lähtenyt irti, kun teit kytkinremonttia. Jos se sitä ennen pelasi.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Ok, kiitosta taas kerran. Mittari pelasi ja vieläpä erittäin hyvin. Ei vaan näy konehuoneessa yhtään irtonaista johtoa nyt roikkumassa. Osaisitko sanoa, että mistä päin omassa autossasi johto anturiin tulee, niin osaisin oikeasta suunnasta katsella?
Alfa Romeo 155 V6 1992
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Muistaakseni se tuli rintapellin suunnalta jatain johtonippua pitkin, tosin irtonaisesti eli ei varmaan ole niin uutena ollut.
Mutta nyt just en pääse katsomaan ja taisi olla musta johto väriltään.
Mutta nyt just en pääse katsomaan ja taisi olla musta johto väriltään.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Taas on ilta könytty konehuoneessa eikä johtoa löydy mistään. Tuon kuvassa näkyvän muovilipareen sisällä oli anturissa kiinni oleva liitin, eli jossain pitäisi poikkinainen, ohuehko, johto heilua irtonaisena. Pitänee viikonloppuna purkaa akku, puola yms. pois edestä, että näkee tuonne syvyyksiin. Melko heikosti intternetsin kuvat ja tehtaan ohjeet noteeraa tätä laitosta tai sen johdotusta.
Edit. Löytyhän se. Oli vaan hävinnyt liittimen ja johdon pään välistä 20cm johtoa. Johtoa jatkettu, tehty uudet liitokset ja mittari toimii kuten pitääkin.
Edit. Löytyhän se. Oli vaan hävinnyt liittimen ja johdon pään välistä 20cm johtoa. Johtoa jatkettu, tehty uudet liitokset ja mittari toimii kuten pitääkin.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Nyt meinasin tehdä kytkinrempan tuohon 155:een, mutta heti alkoi tökkimään, kun en saa oikeanpuoleista vetaria väliakseleineen irtoamaan.
Irroitin laakerituen metalliosan, joka on yhdellä pultilla öljypohjaan ja kahdella pienellä pultilla itse alumiinitukeen. Ensin kokeilein perinteisesti vetää vetarista, mutta ei tulosta, sitten lyöntirauta ja oliko vajaa kilon moska ja iskut väliakselin laippaan, mutta ei tulosta. Onko jokin vielä mikä voi jumittaa, vai täytyykö lisätä voimaa, vääntää en uskalla tuesta, kun se hieman joustaa.
Muutenkin aika hanurista purkaa tuota verrattuna dieselin laatikon irroitukseen.
Irroitin laakerituen metalliosan, joka on yhdellä pultilla öljypohjaan ja kahdella pienellä pultilla itse alumiinitukeen. Ensin kokeilein perinteisesti vetää vetarista, mutta ei tulosta, sitten lyöntirauta ja oliko vajaa kilon moska ja iskut väliakselin laippaan, mutta ei tulosta. Onko jokin vielä mikä voi jumittaa, vai täytyykö lisätä voimaa, vääntää en uskalla tuesta, kun se hieman joustaa.
Muutenkin aika hanurista purkaa tuota verrattuna dieselin laatikon irroitukseen.
- Liitteet
-
- väliakselin tukilaakeri.jpg
- (165.09 KiB) Tiedosto ladattu 7539 kertaa
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Jos kaikki on irti, niin pitäisi lähtee pois pakoiltaan.
Voi olla vaan piukassa, jos ei ole ollut ikinä pois.mulla on irrllaan oikean puolen vetari ja ei siinä näy kyllä mitään ihmeempää olevan, mikä pitäisi kiinni.
Voi olla vaan piukassa, jos ei ole ollut ikinä pois.mulla on irrllaan oikean puolen vetari ja ei siinä näy kyllä mitään ihmeempää olevan, mikä pitäisi kiinni.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Jätin rempan myöhemmäksi ja tiputan koko paketin alas niin helpompi tehdä muutakin huoltoa.
Milläs tuohon vaihtaa sen tukilaakerin jos tarve, kun tuohon on hitsattu tuollainen paksunnos?
Sitten mietiskelin tuota ohjausta, kääntyykö tuolla hitaalla ohjauksella pyörät enemmän kuin nopealla ohjausvaihteella, jotenkin tuntuisi olevan ketterämpi kuin 2.5 TD:t jotka nopealla vaihteella.
Milläs tuohon vaihtaa sen tukilaakerin jos tarve, kun tuohon on hitsattu tuollainen paksunnos?
Sitten mietiskelin tuota ohjausta, kääntyykö tuolla hitaalla ohjauksella pyörät enemmän kuin nopealla ohjausvaihteella, jotenkin tuntuisi olevan ketterämpi kuin 2.5 TD:t jotka nopealla vaihteella.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Seuraava propleema. Ilmaantui kierrostenrajoitin 4000 rpm tienoille, entisen punarajan sijaan. Siis n.2000 kierrosta/33% alemmas. Kiertää kyllä sinne neljään tonniin saakka ihan ok, mutta sitten rööötötötööö...
Koskaan ei ole itselläni Alfoissa ollut ilmi -ongelmia, joten vaikuttaisko tämä nyt sellaiselta? Se lienee tuo metallinen (pirun kallis) loota tuossa ilmanputsarin ja kaasuläpän välissä?
Koskaan ei ole itselläni Alfoissa ollut ilmi -ongelmia, joten vaikuttaisko tämä nyt sellaiselta? Se lienee tuo metallinen (pirun kallis) loota tuossa ilmanputsarin ja kaasuläpän välissä?
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Metallinen loota kuulostaa ilmamäärämittarilta, ilmamassamittarit tuppaavat olemaan muoviputkeen rakennettuja. Ainakin meikäläisen korvaan (tai silmään, näin foorumin välityksellä) kuulostaisi oudolta tavalta hajota ilmamäärämittarille, joten itse lähtisin varmaan ennemmin varmistamaan alipainevuotojen poissaolon (sen mittarin jälkeisellä osalla) sekä tutkimaan sytkäpuolta.
Vaikuttaako kuorma? Tökkääkö sekä vauhdissa että paikallaan samaan 4krpm? Pääseekö siitä ylöspäin jos kaasua lisää varovasti ja rauhallisesti eikä pidä sitä pohjassa?
Vaikuttaako kuorma? Tökkääkö sekä vauhdissa että paikallaan samaan 4krpm? Pääseekö siitä ylöspäin jos kaasua lisää varovasti ja rauhallisesti eikä pidä sitä pohjassa?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Täällä olisi muutama kuva: https://photos.google.com/share/AF1QipN ... RYQXBkeUFR
Ei kyllä satu silmään sellaista muoviputkea, jossa olisi anturi...ainakaan päällepäin. Mitä lie tuon lootan sisällä?
Kaasuläpän anturihan tuossa on hyvin käsillä.
Ei vaikuta painaako kaasua hitaasti pohjaan vai linttaako sen kerralla. Missään vaiheessa ei jengat nousu yli 4000:n. Paikallaan ei tullut testattua mutta sievästi kuormituksessa hiljaa painaen jää myös siihen. Ikään kuin tuossa aukeaisi normaalisti jokin venttiili/tms tuon 4000 jälkeen yläkierroksilla ja nyt se jää tapahtumatta. Olen taas niin hakuammunnassa tän kanssa:) Normaalissa ajossahan tuolla 5000 tienoilla ei tule pyörittyä, mutta joka tapauksessa, vikahan tämä on ja sen vuoksi korjattava.
Tyhjäkäyntiä käy nätisti ja vedot on mielestäni tallessa 4000 saakka. En ainakaan huomaa mitään eroa aiempaan.
Ei kyllä satu silmään sellaista muoviputkea, jossa olisi anturi...ainakaan päällepäin. Mitä lie tuon lootan sisällä?
Kaasuläpän anturihan tuossa on hyvin käsillä.
Ei vaikuta painaako kaasua hitaasti pohjaan vai linttaako sen kerralla. Missään vaiheessa ei jengat nousu yli 4000:n. Paikallaan ei tullut testattua mutta sievästi kuormituksessa hiljaa painaen jää myös siihen. Ikään kuin tuossa aukeaisi normaalisti jokin venttiili/tms tuon 4000 jälkeen yläkierroksilla ja nyt se jää tapahtumatta. Olen taas niin hakuammunnassa tän kanssa:) Normaalissa ajossahan tuolla 5000 tienoilla ei tule pyörittyä, mutta joka tapauksessa, vikahan tämä on ja sen vuoksi korjattava.
Tyhjäkäyntiä käy nätisti ja vedot on mielestäni tallessa 4000 saakka. En ainakaan huomaa mitään eroa aiempaan.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Erehdyttävästi tuo yksi purkki ilmamäärämittarilta näyttää.Janne kirjoitti:Täällä olisi muutama kuva: https://photos.google.com/share/AF1QipN ... RYQXBkeUFR
Ei kyllä satu silmään sellaista muoviputkea, jossa olisi anturi...ainakaan päällepäin. Mitä lie tuon lootan sisällä?
Siellä on sisällä läppä, jota ilmavirta kääntää. Läpän asennosta päätellään sitten ilmavirtauksen määrä (litraa per sekunti tms yksikkö), eli mitataan ilmamäärää.
Ilmamassamittarissa olisi kuumalanka, jota ilmavirta jäähdyttää. Langan lämpimänä pitämiseen kuluvasta energiamäärästä päätellään ilmavirtauksen massa (grammaa per sekunti).
Palaminen ja seostaminen tapahtuu massojen eikä määrien perusteella (stökiömetriselle 14,7:1 -seokselle siis tarvitaan 1 gramma bensaa 14,7 ilmagramaa kohti) ja kun ilman tiheys ei ole lähelläkään vakio vaan riippuu vahvasti lämpötilasta, pitää ilmamäärämittaus aina lämpökompensoida, kun taas ilmamassamittausta voi hyödyntää ruiskun ohjaamisessa melko suoraan. Tämän takia mittareissa on siirrytty ilmamassamittaukseen ja uudemmat moottorit ovat kuumalanka-anturilla ja vanhemmat läppämittarilla.
En usko että on ilmamäärämittarista kiinni. Teoriassa se voisi tökätä johonkin kohtaan fyysisesti, mutta silloin kuorma vaikuttaisi, koska ilman kuormaa päästään korkeammille kierroksille samalla ilmamassalla ja todennäköisesti rötäisi myös jo alemmilla kierroksilla täydellä kaasulla.Janne kirjoitti: Ei vaikuta painaako kaasua hitaasti pohjaan vai linttaako sen kerralla. Missään vaiheessa ei jengat nousu yli 4000:n. Paikallaan ei tullut testattua mutta sievästi kuormituksessa hiljaa painaen jää myös siihen. Ikään kuin tuossa aukeaisi normaalisti jokin venttiili/tms tuon 4000 jälkeen yläkierroksilla ja nyt se jää tapahtumatta.
Hae ekana purkki starttisprayta, (esim. tälläistä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/602604/C ... pray-200ml), lyö kone tulille ja suihkuttele tuota (aloittaen varovasti) kaikkiin letkuihin, putkiin ja liitoksiin ilmamäärämittarin ja sylinterikansien välissä. Jos koneen kierrokset nousevat yllätten, olet löytänyt imuvuodon, joka pitää paikata.
Seuraavaksi sitten pohtimaan sytkäpuolta, joskos liian tiheällä iskulla ei enää onnistu saamaan kunnon kipinää aikaiseksi.
Yksi mikä tulee mieleen on bensanpaineet, mutta niissä olisi sama kuormitusefekti kuin ilman suhteen.
Noh noh, ei se mikään diesel ole.Janne kirjoitti: Normaalissa ajossahan tuolla 5000 tienoilla ei tule pyörittyä
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä
Isot kiitokset, tulipa selkeitä ohjeita ja ymmärrys asiaan lisääntyi huimasti.
Miten se tuo boschilainen kaasuläpän asentoanturi toimii ja oireilee rikkinäisenä ollessaan? Siinä on sisällä joku potikka, joka muuttaa mekaanisen liikkeen sähköiseksi ja säätää jotain, mitä? Boschin kikkaretta näyttää saavan motonetistäkin suhteellisen edullisesti.
Miten se tuo boschilainen kaasuläpän asentoanturi toimii ja oireilee rikkinäisenä ollessaan? Siinä on sisällä joku potikka, joka muuttaa mekaanisen liikkeen sähköiseksi ja säätää jotain, mitä? Boschin kikkaretta näyttää saavan motonetistäkin suhteellisen edullisesti.
Alfa Romeo 155 V6 1992