Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Maunu kirjoitti:Oma 159:si pitää liikkeelle lähdettyä pientä sirkkelin ääntä muistuttavaa uellusta (ei ihan heti mutta ehkä noin 1 km ajon jälkeen). Tätä jatkuu about minuutin jonka jälkeen ääni loppuu.
Ääni kuuluu vaikka painaa kytkimen pohjaan ja kaasullakaan ei juuri ole merkitystä ääneen. Oma arvio on, että pakoputken suojapellit tärisevät tietyssä lämpötilassa.

Voi olla tietty, että joku saaste järjestelmäkin pitää ääntä.

En ollut ennen edes huomannut kyseistä ääntä kun autossa oli Nokian renkaat, mutta uudet Landsailit ovat sen verran hiljaisemmat, että nyt kaikki muut äänet ottavat korviin.
Vaimo kyllä sanoi, että kyseinen ääni on kuulunut jo pitkään. Eli ennen renkaita ja jakopään/laturin vaihtoa.
Ilmastointi pitää mullakin ajoittain, tai oikeestaan useimmiten, sirkkelimäistä ääntä. Pitäs ehtiä käyttämään huollossa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Polforea kirjoitti:
MarcusV kirjoitti:Vaatisi nippusiteen vanteeseen joka napsuisi satulaan :silly:
Katoppa muuten myös vetareiden suojakumit. Meinaan jos sellaisesta korvaa kiinnityspannan nippusiteellä, jonka turhan korkea kiristyskohta pääsee naputtamaan vetaritunneliin, olkavarteen tms niin siitäkin voi kuulemma kuulua jännä ääni.
Tämä on muuten totta. Varsinkin kun ainakin toinen noista oli hiljattain vaihdeltu, eipä tullut mieleen edes. Olen itsekin muinoin huomannut saman "kumirempan" yhteydessä ettei nipparilla ole mitään jakoa tuossa kohtaa kun se käy kiinni johonkin.
Vien auton aamulla nelipyöräsuuntaukseen niin täytyy samalla tsekkailla miltä näyttää.

Ikkunan tiivisteet ja peilinkuoret näyttää olevan kiinni. Ikkunan alareunan lärpäkehän tulee ainakin tässä autossa kyllä ihan pikkuisen A-pilarin ulkopuolelle jos katsot siis kyljestä päin, luulisi siis että tuossa on aikamoinen paikka hälyäänille. Ihan tuntuu olevan kiinni kyllä kaikki eikä mikään läpätä irti.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, sen kyllä huomaa jos se lärpäke on irti, repsottaa rumasti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

MarcusV kirjoitti:Ja sitten asiaan: Alfa 159 -07 1.9 JTS pannulla, joku sirittää/räpättää vauhdin tahdissa kiihtyen kunnes sitten hukkuu motarilla muihin ääniin. Ääni ei todellakaan ole kova mutta silti häiritsee muuten äänettömässä autossa. Täytyy sanoa että ihan jokunen lintta on ollut alla kaikkine vikoineen mutta tätä ääntä en ole koskaan ennen kuullut.
Omassa autossa piti ärsyttävää räpätystä eturoiskeläppä, jonka ylin kiinnike oli hävinnyt jostain syystä. Luultavasti juuri pyörän seutuvilla tehdyn remontin tiimellyksessä.
Aika kauan tuotakin äänen lähdettä piti etsiä.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Mistä kannattaa kysellä 2.4 sen koneen yläpään tiivistesarjaa..tietty kokonainenkin käy.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

http://www.ebay.com/itm/Zylinderkopfdic ... Swl8NVWeG0

Olisiko tuossa sopivia tiivisteitä?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Kiitos!
molex to sata, lose all your data.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Otin videota tuosta vaikeasti selitettävästä äänestä ja sain sen onneksi kuuluviin riittävän hyvin. Tunnistaako joku? Vaikea pähkinä purtavaksi https://youtu.be/OwTC_t23EG8

Virtsu
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Maalis 2014, 20:13
Car(s): Alfa 159 2.0 jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Virtsu »

Bosch antureita ihmettelen. Autossa oleva anturi on numerolla 0281002784, mutta varaoskaupat tarjoaa numeroa 0281006287. Yrittänyt googletella antureiden speksejä. Ei meinaa löytyä. Sparetolla olis tuo jälkimmäinen anturi järkihintaan. Mutta kun ei tiedä ovatko samanlaisia vai ei, vaikka numeroiden välillä on eroa.

alfiini
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Huhti 2015, 01:17
Car(s): 159 1.9 JTDm 2008 Q-tronic
156 2.0 JTS 2003
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfiini »

MarcusV kirjoitti:Otin videota tuosta vaikeasti selitettävästä äänestä ja sain sen onneksi kuuluviin riittävän hyvin. Tunnistaako joku? Vaikea pähkinä purtavaksi https://youtu.be/OwTC_t23EG8
Vaihdelaatikon vapaa-akselin kulunut laakeri piti samallaista ääntä. Myös vapaalla rullatessa. M32 laatikoissahan on ollut ongelmia shimmessä&laakereissa. Enimmäkseen kylläkin dieseleissä ja 6. vaihteen akselilla. Voihan se jokin muukin olla.

Kyseinen vika on dokumentoitu täällä http://www.wgmotorworks.co.uk/repairs/t ... 2-gearbox/ , kappaleessa 7.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

alfiini kirjoitti:
MarcusV kirjoitti:Otin videota tuosta vaikeasti selitettävästä äänestä ja sain sen onneksi kuuluviin riittävän hyvin. Tunnistaako joku? Vaikea pähkinä purtavaksi https://youtu.be/OwTC_t23EG8
Vaihdelaatikon vapaa-akselin kulunut laakeri piti samallaista ääntä. Myös vapaalla rullatessa. M32 laatikoissahan on ollut ongelmia shimmessä&laakereissa. Enimmäkseen kylläkin dieseleissä ja 6. vaihteen akselilla. Voihan se jokin muukin olla.

Kyseinen vika on dokumentoitu täällä http://www.wgmotorworks.co.uk/repairs/t ... 2-gearbox/ , kappaleessa 7.
Appiukon astra J pitää tuollaista oskillaation ääntä ja kuuluu selkeimmin motarilla +80. Lakkaa kun kytkimen ja vaihteen pudottaa pois...siinä ainakin

alfiini
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Huhti 2015, 01:17
Car(s): 159 1.9 JTDm 2008 Q-tronic
156 2.0 JTS 2003
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfiini »

jkk kirjoitti:
alfiini kirjoitti:
MarcusV kirjoitti:Otin videota tuosta vaikeasti selitettävästä äänestä ja sain sen onneksi kuuluviin riittävän hyvin. Tunnistaako joku? Vaikea pähkinä purtavaksi https://youtu.be/OwTC_t23EG8
Vaihdelaatikon vapaa-akselin kulunut laakeri piti samallaista ääntä. Myös vapaalla rullatessa. M32 laatikoissahan on ollut ongelmia shimmessä&laakereissa. Enimmäkseen kylläkin dieseleissä ja 6. vaihteen akselilla. Voihan se jokin muukin olla.

Kyseinen vika on dokumentoitu täällä http://www.wgmotorworks.co.uk/repairs/t ... 2-gearbox/ , kappaleessa 7.
Appiukon astra J pitää tuollaista oskillaation ääntä ja kuuluu selkeimmin motarilla +80. Lakkaa kun kytkimen ja vaihteen pudottaa pois...siinä ainakin
Jep. Tämä on ilmeisesti se yleisempi vika, jolloin kulunut laakeri on todennäköisesti 6. vaihteen akselilla. Ääni kuuluu 1,2,5,6 vaihteella koska nämä vaihteet ovat samalla akselilla. Ko. vaihteilla vedätettäessä myös vaihdekeppi heiluu kabiinissa. Mikäli vika on vapaa-akselin kartiolaakerissa (harvinaisempaa?), ääni kuuluu aina kun etuakseli pyörii.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

MarcusV kirjoitti:Otin videota tuosta vaikeasti selitettävästä äänestä ja sain sen onneksi kuuluviin riittävän hyvin. Tunnistaako joku? Vaikea pähkinä purtavaksi https://youtu.be/OwTC_t23EG8
Jos tuohon ääneen ei vaikuta kytkin, vaihtaminen jne... eli on se on vain ja ainoastaan ajonopeudesta riippuvainen, niin silloin vahva veikkaukseni on tasauspyörästön eli perän laakerit. Jos sulla on autossa M32 -laatikko, tasauspyörästön saa purettua vaihdelaatikkoa irrottamatta. Korjaamolle vaan kuunteluun vian paikallistamiseksi.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Voi helvetin ooppeli.. Silloin kun minä olin nuori niin vasta pitkälle yli 200tkm jälkeen tuntui alfan (gtv) synkroissa että niillä oli ajettu ja ei ollu enää vaihtaminen niin sulavaa. Gt samaten 230tkm ajettuna ja tekniikka pelas moitteettomasti. Mutta anna olla kun saksalainen sotkee näihin näppinsä niin aski on loppu jo reilu sadassa tonnissa. Ottaisivat mallia amerikan GM:stä, mulla on 280tkm rullattu letukka omana autona ja se on joka paikasta kuin uusi :D

Eikai siinä sitten kun laatikkoremppaa varaamaan, liikkeen laskuun tietenkin ;)

Ja tässä autossa siis ääni kuuluu aina +30 km/t jälkeen eikä kytkimen asennolla tai vaihteella ole merkitystä, ääni kuuluu myös vapaalla (Jonka takia en epäillyt itse laatikkoa)

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

JiiPee kirjoitti:
MarcusV kirjoitti:Otin videota tuosta vaikeasti selitettävästä äänestä ja sain sen onneksi kuuluviin riittävän hyvin. Tunnistaako joku? Vaikea pähkinä purtavaksi https://youtu.be/OwTC_t23EG8
Jos tuohon ääneen ei vaikuta kytkin, vaihtaminen jne... eli on se on vain ja ainoastaan ajonopeudesta riippuvainen, niin silloin vahva veikkaukseni on tasauspyörästön eli perän laakerit. Jos sulla on autossa M32 -laatikko, tasauspyörästön saa purettua vaihdelaatikkoa irrottamatta. Korjaamolle vaan kuunteluun vian paikallistamiseksi.
Ok, kiitos neuvoista, tämä käy kyllä kieltämättä eniten järkeeni myös. Hetken mietin missä näissä henkilöautoissa tasauspyörästö sijaitsee mutta näköjään tuossa on diffi ihan askin jatkeena edessä. Ilmeisesti tässä kannattaa lähestyä korjaamoa jolla on helvetin ooppeleista kokemusta?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^hungi oittaalla, eli ljungqvisti? Hyvä ja halpa 8)

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

jkk kirjoitti:^hungi oittaalla, eli ljungqvisti? Hyvä ja halpa 8)
Näin on, sinne se taitaa kääntyä.. Hungiin voi luottaa aina :) Käyn huomenna kyselemässä. Sinne ne hommat muutenkin menee jos en jaksa/osaa itse tehdä. Hungi on duunannut ex GT:n jakopään.yms kilkkeet puhumattakaan vaimon surullisen kuuluisasta Merkelin kostosta eli A-mesestä josta räjähti jarruputket siihen pihaan samalla reissulla kun hain GT:n pois. Onneksi olen lähes omavarainen näiden kanssa muuten mutta ilman nosturia en lähde voimansiirtoremppaa tekemään autoon jonne ei mahdu alle, enkä varsinkaan kun liikkeen virhevastuu painaa päälle ;) Ilmeisesti tuohon askin laakeriin on jotain vahvistusta olemassa mutta miten on etudiffin laita? Kai ooppeleitakin jotkut jossain rakentelee ja voimansiirto pitää saada kestämään.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Mikä päästään avoin letku tulee lasinpesunestesäiliön takaa? Säiliötä täytettäessä letku saattaa pullauttaa pesuainetta ulos. Myös joskus jos ajon aikana on pessyt ikkunoita, niin letku on pullauttanut konehuoneeseen pesuainetta, joka auton pysähtyessä valuu maahan. Tuloksena säiliön kohdalla maassa oleva pieni lätäkkö.

Voiko tuota yrittää sulkea vai onko sillä joku funktio?
Liitteet
letku.jpg
(77.88 KiB) Tiedosto ladattu 4979 kertaa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Olisko pesurinpöntön huohotin, helpottamassa täyttöä?

Ja omiin tyhmiin kymysyksiin:

Ajovalojen korkeussäätö ei toimi kummallakaan puolella. Mistä päin tuosta osaisi lähteä etsimään vikaa?

Ja toinen juttu, takaluukkua ei saa sisältä auki, aukeaa vain kaukosäätimellä. Katon napista ei tapahdu mitään. Ajotietokoneella on toki valinta sille, mutta sillä ei ole vaikutusta mihinkään.

Samaisessa kattokonsolissa on myös kolme nappia kolmelle eri valolle, ja mistä tahansa napista saattaa syttyä mikä tahansa valo. Voiko tuota korjata muuten kuin vaihtamalla koko keksinnön?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ainakin pari viisysiä tullut vastaan, missä korkeudensäätönamiska itsessään rikki. Oletan, että on halogeenit ja siten manuaalisäätö?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Joo, halogeenit on. Pitänee tutkia sitä namiskaa ainakin.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja heicci »

jkk kirjoitti:^saattaa jakopää äännellä pari sekkaa ennenkuin öljynpaine nousee tarpeeks ja kiristin kiristää ketjun...mutta se on ensioireita jakoketjun venymiselle. Miten tuo jakopääremppa tehtiin, jos vaihettiin vain ketju mutta ei kaikkia osia joita pitkin vanha kulunut ketju kulki, niin suattapi olla että on uudelleen edessä jakopäremppa. Kyllä se sitten sytyttelee moottorinhäiriövaloa kun rupee olee kypsä.

Laatikosta, Kyllä se sitten selkeästi ääntelee jos laatikossa on vikaa. Edellinen 159:ini piti jonkinlaista kahina/suhinaa laatikon suunnalta. Ajoin sillä 70 tkm eikä ääni pahentunut sinä aikana, vaihdatin laatikkoöljyt eikä vanhojen seassa ollut mitään ylimääräistä. En huolestunut enkä tehnyt asialle mitään ja luottopajakni totesi sen olevan ihan ok. En ajaisi pienellä nopeudella 5 ja 6 vaihteella...taino mikä on pieni nopeus?

Luukuista, varmaan taskupainallus, myös ikkuant aukee kun painaa jomaa kumpaa nappia avaimesta tarpeeks pitkään
Tarkistin kuitista että jakopäähän on vaihdettu kaikki mahdollinen 100tkm kohdalla...

Eilen vaihdoin vaihdelaatikon öljyt, Castrolin syntrans 75W-80. Hieman ehkä kevyemmin vaihtaa, mutta se pieni hankaava ääni 5 ja 6-vaihteella kuuluu edelleen.
Suht tuoreet öljyt siellä oli sisällä, kun niin puhtaalta näytti.

Ovien ja lasien itsestään aukeaminen ei voi johtua taskupainalluksesta, kun avaimet makasivät pöydällä. Takaluukun aukeaminen saattaa toki johtua siitä.


Saako muuten jostain tilattua pohjan suojallevyn kiinnikkeitä? Alkaa olemaan sen verran paljon nippusiteitä siellä että voisi uusia kaikki. Muutenkin se roikkuu 5cm liian matalalla kun vanhat kiinnikeet ovat menneet poikki.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mistä löytyisi huomiovaloille heräte kun autossa on virrat päällä?

Avatar
Manu
Viestit: 510
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Saako saattovalot laitettua niin että joka kerta kun sammuttaa pimeällä auton niin valot jää palamaan.
Nyt pitää joka kerta viiksestä napsauttaa päälle?

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Tilasin Avaldista moottorin alasuojan, puolalaisen Polcar 141134-6:n. Eivät osu kiinnitysreiät kohdalle, vaikutti myös edestä liian kapealta. Valitin ja sain rahat takaisin. Topauto-osat myy netissä Blic- nimistä suojaa (29,66€) ja Autovaraosat24 Diedrichs- suojaa (83,68€). Onko näistä kokemuksia?

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Täytyy ilmeisesti valmistautua takapyörän laakerin vaihtoon, lähinnä henkisesti. En ole vaivautunut tutkimaan mutta eikös ABS-anturi ole kiinni laakerissa? Mikäli näin oli, onko se mahdollista saada ehjänä irti yhdeksän vuotta vanhasta kotterosta? Vai tilaanko samaan syssyyn uuden anturin...

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Heitteleekö teillä paljon tuo öljymäärää ilmaiseva mittari. Eilen oli tolpista vain puolet punaisena ja tänään taas kaikki. Auton asento tietysti vaikuttaa jonkinverran, mutta tuskin noin paljoa..

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja heicci »

harde kirjoitti:Heitteleekö teillä paljon tuo öljymäärää ilmaiseva mittari. Eilen oli tolpista vain puolet punaisena ja tänään taas kaikki. Auton asento tietysti vaikuttaa jonkinverran, mutta tuskin noin paljoa..
Ei ole kovin tarkka mittari. Parempi tarkistaa välillä ihan perinteisesti.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

harde kirjoitti:Heitteleekö teillä paljon tuo öljymäärää ilmaiseva mittari. Eilen oli tolpista vain puolet punaisena ja tänään taas kaikki. Auton asento tietysti vaikuttaa jonkinverran, mutta tuskin noin paljoa..
Se on kuun asento joka vaikuttaa eniten. Itse tarkistan mielummin manuaalisesti jos se herjaa että on liian vähän, on vielä halpaa ja nopeaa.

http://www.astraltv.fi/

Jos hirveesti jää mietityttää, niin nämä ehkää osaavat auttaa löytämään syyn mittarin epätarkkuudelle :mrgreen: :lol:

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Raikkoo kirjoitti:Täytyy ilmeisesti valmistautua takapyörän laakerin vaihtoon, lähinnä henkisesti. En ole vaivautunut tutkimaan mutta eikös ABS-anturi ole kiinni laakerissa? Mikäli näin oli, onko se mahdollista saada ehjänä irti yhdeksän vuotta vanhasta kotterosta? Vai tilaanko samaan syssyyn uuden anturin...
Ihan olassa anturi kiinni. Todnäk kiinni kiinni.
Älä pökkää sitä rikki pajotuksen aikana.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

harde kirjoitti:Heitteleekö teillä paljon tuo öljymäärää ilmaiseva mittari. Eilen oli tolpista vain puolet punaisena ja tänään taas kaikki. Auton asento tietysti vaikuttaa jonkinverran, mutta tuskin noin paljoa..
Se on sellainen... suuntaa-antava. Tikusta kun katselee kerta viikkoon muutenkin (koska tottunut), niin ei se mihinkään se öljytaso heittele. Tuossa riittää ainakin jos auto pari astetta vinossa, on hieman keula ylhäällä tai alhaalla, Kuu on väärässä vaiheessa, naapurin koiralla juoksut tms. Ilmeisesti joku desin vajaus on tolla mittarilla yhtäkuin viisi palkkia tai jotain :P.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuomas K kirjoitti:Olisko pesurinpöntön huohotin, helpottamassa täyttöä?

Ja omiin tyhmiin kymysyksiin:

Ajovalojen korkeussäätö ei toimi kummallakaan puolella. Mistä päin tuosta osaisi lähteä etsimään vikaa?

Ja toinen juttu, takaluukkua ei saa sisältä auki, aukeaa vain kaukosäätimellä. Katon napista ei tapahdu mitään. Ajotietokoneella on toki valinta sille, mutta sillä ei ole vaikutusta mihinkään.

Samaisessa kattokonsolissa on myös kolme nappia kolmelle eri valolle, ja mistä tahansa napista saattaa syttyä mikä tahansa valo. Voiko tuota korjata muuten kuin vaihtamalla koko keksinnön?
Mulla oireili parkkitutkan nappi toimimattomuutta. Otin paneelin irti ja painoin auenneen piirilevyn takaisin paikoilleen ja hyvin pelittää.
Kosteutta katon rajassa on myös paljon eli pientä hapettumaa voi olla nappien kontakteissa. Suhteellisen helppo tuo valohässäkkä on irrottaa ja purkaa palasiksi. Kätevä mies saa sen vielä kasaankin :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

jalittam kirjoitti:Ihan olassa anturi kiinni. Todnäk kiinni kiinni.
Älä pökkää sitä rikki pajotuksen aikana.
Eli pieni mahdollisuus onnistua 8) Täytyy olla vain hyvin levollisella mielellä ennenkä aloittaa...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^^Täytyy ottaa auki ja ihmetellä. Ohjekirja sanoo lamppujenkin vaihdosta että vie merkkiliikkeeseen, mutta ihminen sen lienee kasannut joten kai sen ihminen purkaakin. Ja toivottavasti vielä kasaa uudelleen..

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Tai sulla on pois päältä se muiden mittarien sopeutuminen. Sitä vartenhan niitä voi säätää tai ottaa kokonaan pois päältä. Itse tykkään et ne himmenee pimeällä, varsinkin tuo silmiä polttava automaagi-ilmastointi.
-lainattu teksti aiemmista-

Mistäs tän valinnan löytää, kirkkaus säätö löytyy kyllä mutta missä sopeuttaminen on/off
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Hungi oli sitä mieltä että todennäköisesti vetarin kannatinlaakeri ennemmin kuin tuolta laatikko-osastolta. Myyjäliike tietysti aloitti apinasirkuksen ja laittoi lakimiehen asialle mutta osoitti huoltoliikkeen joka asian tarkistaa, katsotaan mikä on lopputulos ;) Toivotaan että vika on kannatinlaakerissa joka on huomattavasti helpompi tapaus kun diffi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tässähän just jollakulla oli kannatinlaakeriongelmaa, joka ei sit ollutkaan ihan niin helppoa ko kallis (puoli tonnia?) osa ja vaihtaminenkaan oikee auta.... :D

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Narisee etupää. Auton etupää. Varsinkin jos jarruttaa ja kääntää samaan aikaan - oliskos nyt alatukivarret vaihtokunnossa? Alkuperäiset, 165tkm ajetut. Ylätukivarret nää ei oo, ne on vaihdettu vuotta takaperin ja pitää ihan erilaista ääntä.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Aquatica kirjoitti:^
Tässähän just jollakulla oli kannatinlaakeriongelmaa, joka ei sit ollutkaan ihan niin helppoa ko kallis (puoli tonnia?) osa ja vaihtaminenkaan oikee auta.... :D
Oikeesti? Itse käsitin ettei siinä hirveä savotta ole. Onko tuo muka noin syyhky yksi laakeri. Miten tuo tarkemmin menee jos ei kerran auta?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

MarcusV kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^
Tässähän just jollakulla oli kannatinlaakeriongelmaa, joka ei sit ollutkaan ihan niin helppoa ko kallis (puoli tonnia?) osa ja vaihtaminenkaan oikee auta.... :D
Oikeesti? Itse käsitin ettei siinä hirveä savotta ole. Onko tuo muka noin syyhky yksi laakeri. Miten tuo tarkemmin menee jos ei kerran auta?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=536234#p536234

Tuosta eteenpäin...

Tietysti voi aina olla huonoakin tuuria, mutta... :silly:

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Onko kokemusta viri boxin (esim. Novitec) laittamisesta tbi- koneeseen? :drinking:

Avatar
jargon
Viestit: 404
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jargon »

Mikä usb-liitin löytyy radion takaa 159:stä?

ladyalfa
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Kesä 2013, 12:47
Car(s): ex 159 3.2 Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ladyalfa »

jargon kirjoitti:Mikä usb-liitin löytyy radion takaa 159:stä?
Blue&Me:n USB. Siihen kun tökkää tikun täynnä mp3:sia, niin soitin soittaa niitä. Tosin toimii vähän erraattisesti.

Avatar
jargon
Viestit: 404
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jargon »

ladyalfa kirjoitti:
jargon kirjoitti:Mikä usb-liitin löytyy radion takaa 159:stä?
Blue&Me:n USB. Siihen kun tökkää tikun täynnä mp3:sia, niin soitin soittaa niitä. Tosin toimii vähän erraattisesti.
Hanskalokerossa on yksi tuollainen liitin, mutta tämä toinen näkyy kun radion ottaa irti :shock: Voihan se toki toimia samalla tavalla, on vaan hieman hankalassa paikassa käyttää :-D

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

jargon kirjoitti:
ladyalfa kirjoitti:
jargon kirjoitti:Mikä usb-liitin löytyy radion takaa 159:stä?
Blue&Me:n USB. Siihen kun tökkää tikun täynnä mp3:sia, niin soitin soittaa niitä. Tosin toimii vähän erraattisesti.
Hanskalokerossa on yksi tuollainen liitin, mutta tämä toinen näkyy kun radion ottaa irti :shock: Voihan se toki toimia samalla tavalla, on vaan hieman hankalassa paikassa käyttää :-D
Mistäs vuosimallista eteenpäin näitä Blue&Me -systeemejä 159:ssä on. Olen ollut siinä käsityksessä, että alkupään kärryissä näitä ei ole.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

harde kirjoitti:Onko kokemusta viri boxin (esim. Novitec) laittamisesta tbi- koneeseen? :drinking:
Taispa olla tosi tyhmä kysymys, kun kukaan ei kommentoinut..

Avatar
jargon
Viestit: 404
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jargon »

Jakke kirjoitti:
jargon kirjoitti:
ladyalfa kirjoitti:
Blue&Me:n USB. Siihen kun tökkää tikun täynnä mp3:sia, niin soitin soittaa niitä. Tosin toimii vähän erraattisesti.
Hanskalokerossa on yksi tuollainen liitin, mutta tämä toinen näkyy kun radion ottaa irti :shock: Voihan se toki toimia samalla tavalla, on vaan hieman hankalassa paikassa käyttää :-D
Mistäs vuosimallista eteenpäin näitä Blue&Me -systeemejä 159:ssä on. Olen ollut siinä käsityksessä, että alkupään kärryissä näitä ei ole.
2006 mallisessa näkyy ainakin olevan.

Huttu
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Huhti 2015, 22:51

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Huttu »

Moi, olis vianselvittely käynnissä ja tarpeena olisi päästä mittailemaan suuttimen johtosarjaa suutin/johto kerrallaan. Osaatteko sanoa miten johtonippu irtoaa ecusta? Keltainen klipsi alas ja suoraan ecusta poispän vetämällä? Yritin nitkuttaa sitä irti mutta tiukassa tuntuu olevan.

Edit. selvisi: keltainen klipsi alas, sitten vaan kääntämäään johtosarjassa olevaa vipua. Tosin tota kautta ei pääse vielä johtoihin suoraan käsiksi.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Aquatica kirjoitti:
MarcusV kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^
Tässähän just jollakulla oli kannatinlaakeriongelmaa, joka ei sit ollutkaan ihan niin helppoa ko kallis (puoli tonnia?) osa ja vaihtaminenkaan oikee auta.... :D
Oikeesti? Itse käsitin ettei siinä hirveä savotta ole. Onko tuo muka noin syyhky yksi laakeri. Miten tuo tarkemmin menee jos ei kerran auta?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=536234#p536234

Tuosta eteenpäin...

Tietysti voi aina olla huonoakin tuuria, mutta... :silly:
No voihan helvetti :D Sehän oli menny sitten huolella reisille. Perjantaina auto tsekkiin johonkin myyjäliikkeen valitsemaan pajaan, katotaan mikä on lopputulos ;) Jos väittää että ihan kunnossa on niin menee sitten muualle. Näköjään tämä on joku yleinen virhevastuun piiriin kuuluva vitsaus :D
Huttu kirjoitti:Moi, olis vianselvittely käynnissä ja tarpeena olisi päästä mittailemaan suuttimen johtosarjaa suutin/johto kerrallaan. Osaatteko sanoa miten johtonippu irtoaa ecusta? Keltainen klipsi alas ja suoraan ecusta poispän vetämällä? Yritin nitkuttaa sitä irti mutta tiukassa tuntuu olevan.

Edit. selvisi: keltainen klipsi alas, sitten vaan kääntämäään johtosarjassa olevaa vipua. Tosin tota kautta ei pääse vielä johtoihin suoraan käsiksi.
Varovasti niiden liittimien kanssa, kokemuksesta tiedän että nuo ovat äärettömän herkkiä kapistuksia mikäli joudut väkisin etupuolelta mittaamaan, itsellä oli taannoin GT:n kanssa ongelmaa ja vastaavanlaista mittailuprojektia ja tuli vaan huomattua em.seikka.

meltyman
Viestit: 52
Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4.
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja meltyman »

Olisiko vinkkejä mistä kannattaa vetää virtajohto akulta vahvistimelle?

Vastaa Viestiin