156 akun/laturin- ja öljyvalo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Lare
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Syys 2016, 07:01
Car(s): Alfa Romeo 156 2.4jtd -00

156 akun/laturin- ja öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Lare »

Ihan samanmoisia oireita en ollut löytäväni olemassa olevista keskusteluista, joten teinpä uuden.

Mutta niin, mikähän olisi vikana kun normaaliajossa (vauhti ~85km/h) auto "nykii". Tai enemmänkin tuntuu vähän samalta kun tekisi moottorijarrutusta, mutta edelleen kuitenkin itse painat kaasua ? Ja sitten kun painat vähän lisää kaasua, niin nykiminen loppuu.

Plus sitten kun lähestyin vastaavanlaisessa tilanteessa risteystä, niin en painanutkaan lisää kaasua, vaan tietysti moottorijarrutin ja sitten syttyi tauluun tosiaan akkuvalo ja öljyvalo. Hävisi kuitenkin kun käynnisti uudelleen ja toimi hyvin perille saakka töihin...

Öljyn määrää en vielä katsonut, mutta oletan että ne ovat kunnossa, kun vaihto oli reilu viikko sitten.

mmake_
Viestit: 296
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 akun/laturin- ja öljyvalo

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Tää on selvästi joku sensori vika, jolloin katoaa virta tai tieto kesken ja yrittää lyödö vikatilaan mutta kummiskin anturit vielä toimii jotenkin..

Lare
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Syys 2016, 07:01
Car(s): Alfa Romeo 156 2.4jtd -00

Re: 156 akun/laturin- ja öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Lare »

Eli vois uskaltaa ajella töistä kotiinkin mahdollisesti :D

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156 akun/laturin- ja öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tarjoan anturivian vaihtoehdoksi maavikaa. Ne saa kanssa joskus jänniä asioita aikaan.

Ei varmaan olisi huono idea laittaa MES pörräämään läppärillä repsikan syliin ja katsella anturiarvoja samalla kun auto nyppii.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Lare
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Syys 2016, 07:01
Car(s): Alfa Romeo 156 2.4jtd -00

Re: 156 akun/laturin- ja öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Lare »

Tässä nykimisessä kun ei oo ns. varmoja päiviä. Joskus tolla 100km työmatkalla nykii, ja joskus ei.

Kaupunkiajoa kun suorittaa niin toimii mallikkaasti :|

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 akun/laturin- ja öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Lare kirjoitti:lähestyin vastaavanlaisessa tilanteessa risteystä, niin en painanutkaan lisää kaasua, vaan tietysti moottorijarrutin ja sitten syttyi tauluun tosiaan akkuvalo ja öljyvalo. Hävisi kuitenkin kun käynnisti uudelleen ja toimi hyvin perille saakka töihin...
Moottorijarrulla oikeasti vai kytkimen kanssa? Nuo kyseiset valot syttyy kun auto sammuu, vaikka vaan itsestäänkin. Eli siis sammuiko itsestään, vai sammutitko itse ja käynnistit uudestaan?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Lare
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Syys 2016, 07:01
Car(s): Alfa Romeo 156 2.4jtd -00

Re: 156 akun/laturin- ja öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Lare »

Ei kytkimellä, ihan vaan jalka ylös kaasulta. Ja sammutin siis itse auton ja sitten käynnistin uudelleen, ja sitten ei syttynyt enää mitään ylimääräistä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 akun/laturin- ja öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ok. Maapisteet voi tehdä kummallisia jekkuja, kuten jo todettu. JTD:ssä ovat helposti tarkistettavissa. Sytyttääkö ajon aikana missään vaiheessa ruiskunvaloa? Kampiakselin asentotunnistimia JTD:stä on mennyt ja voisiko sieltä tuleva signaali kuolla & hävitä niin, että moottori vaan luulee pysähtyneensä, jos samaan aikaan ei tule tietoa kaasupolkimelta. Hakuammuntaa sano... :roll:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Lare
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Syys 2016, 07:01
Car(s): Alfa Romeo 156 2.4jtd -00

Re: 156 akun/laturin- ja öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Lare »

Mitään muita valoja ei oo syttynyt tässä vuoden omistuksen aikana, kun palaneiden valojen merkkivalo ja polttoainevalo :D

Ja nyt tänä aamuna mystisesti nämä kaksi. Kaippa se pitää ajella jonkun pajan pihaan ihmeteltäväksi :roll:

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 156 akun/laturin- ja öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

EGR tukossa ? Ainakin MJet 16:ssa oli samoja oireita itselläni ....

helppo homma DIY ---> ohjeita :http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... tions.html
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 akun/laturin- ja öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Lare, mulla on vähän juttua sähköongelmista JTD:ssä :)

Itselläni oli mystisiä ongelmia. Alkoi toki pari vuotta sitten jo erinäisten sähköosien hajoamisella hiljalleen (todennäköisimmin vanhuuttaan, mutta ei sitä koskaan tierä).
Nyt on toistaiseksi kaikki viat pysynyt poissa, kun rakensin uudet johdot ja liittimet akku-startti, startti-laturi, akku-runko, akku-vaihteisto...
Nykimiseen tuolla ei pitäisi olla vaikutusta, ellei sitten maavian takia jokin anturidata ole epäloogista.

Vikakoodinluku vois olla jees.

Sähköjen mekaanisilta osilta omat vinkkini vieläpä tässä järjestyksessä;
1) Päävirtakaapeli akun plus-navan päällä olevassa kotelossa, jos k.o kotelo on olemassa. Voi olla murtunut/katkennut aivan mutterin juuresta, jolloinka pääosin on kontaktia, mutta se hukkuu toisinaan
2) Maadoitus akulta runkoon ja vaihteistoon (hapettuu kaikista kohdistaan herkästi)
3) Maadoitus/lisämaadoitus syylärin oikeassa kulmassa/jalassa (eli paisarin puolella) - on ahdas kolo ja piilossa, mutta pääsee käsiksi purkamatta
4) Päävirtakaapeli akun plus-navalta startille, veemäinen tehdä, mutta pystyy tekemään purkamatta juuri mitään
5) Päävirtakaapeli startin ja laturin välillä - todella veemäinen vaihtaa, mutta yläkautta onnistuu... jos tähän ryhtyy, kannattaa varata useampi senttimetri ylimääräistä johtoa - puhun kokemuksesta

Lare
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Syys 2016, 07:01
Car(s): Alfa Romeo 156 2.4jtd -00

Re: 156 akun/laturin- ja öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Lare »

:-D tänks, näitähän pitää ruveta sitten tutkailemaan.

katotaan mitä kaikkee "kivaa" löytyy :? :)

Vastaa Viestiin