^^ Kyseessä halogeenit, joten voisi viitata liitinhäikkään (kuten ulkolämpötilamittarin lukeman puuttuminen näytöltä, kun sen liitin oikeassa sivupeilissä on tarvinnut putsauksen...). Missäköhän olisi liitin, jota putsata, säätömoottorin luona?
Ja sitten jo seuraavaan ominaisuuteen, huoh. Huomasin, että eihän tuo JTD ala vetää kuin vasta 2500 rpm:n kohdalta turbon voimalla.
Aikaisemmin tässä vuoden aikana huomannut vain, että jossain 2750 rpm:n kohdalla 3. vaihteella täyskaasulla hieman kyykähtää meno, mutta jatkuu taas 3000 rpm:n jälkeen.
Eli voisiko turbo olla vaihtokunnossa vai tuleeko jokin muu mieleen? Ahtoputki vaihdettu 3 v sitten Autolusson silikoniseen, joka väistää sen vanhan putken rikkoneen ruuvinpään. Ehkä olen nyt viime aikoina saattanut kuulla pientä sihinää kiihdyttäessä, mutta sitä havaintoa en ole saanut vahvistettua millään, joten voi ollä että mitään sihinää ei olekaan.
Tuossa kun öljynjäähdyttimen liitoskohta alkoi vuotaa, niin vikalla 50 km matkan jälkeen (jossa siis vuoto oli selkeää), oli moottoriöljyt päässeet vajaan litran alarajan alle. Mutta siis tosiaan hyvin lyhyen matkaa ja koko ajan tuo vuoti kotimatkan, niin en usko siinä mitään vauriota sinänsä syntyneen. Toki jos turbo on muutenkin kulunut ja sitten voitelu vielä ollut hieman puutteellista vuodon seurauksena, niin voihan se varmaan olla ottanut siitä siipeensä.
Oli välijäähdytin muuten jo 60tkm sitten aika öljyinen, kuten paineputkikin, eli ilmeisesti turbo vuotanut jo hyvän aikaa.
EGR:n putsasin joskus silloin 60-70 tkm sitten, voisi olla paikallaan toistaa putsaus nytkin. Ehkä jopa seuraavaksi perjantai-illan rattona voisi ottaa asiaksi. Näkisi ainakin samalla, onko jumissa tai karstoittunut uudelleen.
Vaan onhan tää kyllä makea auto ajaa edelleen! Musiikki Boseista soidessa ei 18" äänekkäisiin nastarenkaisiin kiinnittänyt huomiota ja meno oli mukavaa yllä mainituista ominaisuuksista huolimatta. Normaalisti vain tuo 18"-renkaiden melu kasvaa suureksi motarilla ja kimppakyytiläisen hiljaisempi DS4 hieman on järkyttänyt oman auton pitämishalukkuuteen. Mutta jos tuosta nyt turbon vaihtaa, niin onhan se nyt jo velvollisuus ajaa ite vähintään seuraavaan yhtä suureen remonttiin asti (
http://www.turbotukku.com/tuotteet.html?id=18973/491046). Voisi kokeilla 16" talvivanteita hiljaisilla 205 mm renkailla, niin ei 225/40R18-rengastus pääsisi haittaamaan menoa äänivallin muodossa. Muutenhan tuo setti toimii mainiosti näillä keleillä kuivalla alfaltilla jämäkkyytensä ansiosta.