Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^suodatin/suodattimet?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös jollakin ollut samaa ongelmaa ja syynä oli se, että puhallin pyöri väärään suuntaan?

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Miten ne vaihdevivuston vaijerit on kiinni vaihteistossa? Pitääkö ne vain pullauttaa pois paikoiltaan vai onko niissä jokin kikka kutonen? Olen irroitelemassa konetta pois ja tuo ongelma laittoi homman jäihin. Auto siis 2.0 JTS manuaali.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Pullauttamalla pois. Pari ruuvaria sopivasti aseteltuna hoitaa homman

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

vesamaan kirjoitti:Pullauttamalla pois. Pari ruuvaria sopivasti aseteltuna hoitaa homman
Joo näin aattelinkin. Ei vaan kantti kestäny alkaa väkisin vääntämään auki. Kiitos avusta! :-D

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Kun yhdestä viasta selviää, ilmestyy toinen tilalle. Tuulilasinpyyhkijät lakkasivat näet toimimasta. Pyyhkijät nytkähtävät vienosti kun autoon vääntää virrat päälle tai pois, mutta muuten ne eivät osoita oikeastaan minkäänlaisia merkkejä elämästä. Vasen saattaa liikahtaa ylös ja alas kerran kun kädellä avittaa, mutta oikea ei hievahdakaan vaikka lekalla uhkaisi. Vika tuli yllättäen ja pyytämättä. Työpaikalla kahvipöydässä asiantuntijaraati diagnosoi jo kiireen vilkkaa syyksi heikot sähköt ja arvaamattomat italialaiset sulakkeet, mutta ei kai sentään, kun toinen sulka kuitenkin suostuu hieman liikkumaan. Pyyhkijöiden moottoriko se siellä simahti vai mistä nyt tuulee?

Nyt täytyy toivoa, ettei tässä yövuoron viimeisinä tunteina ala ainakaan kaatamalla satamaan. 40 kilometriä on pitkä matka ajaa pää ulkona ikkunasta...
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Albertolli kirjoitti:http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=4677
Tuota voisi kokeilla?
Kiitokset! Koitin haulla etsiä kohtalotovereita, mutta en löytänyt kuin pyyhkijänsulkakeskustelun. Taisivat olla silmät vaan ristissä... Täytyy päivällä koittaa ränklätä.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

^ Tämä taitaisi sopia ja tuonne avautumisketjun puolelle, mutta kristus että ovat pyyhkijänvarret tiukassa. Ei auta rasva, ei auta nitkutus eikä auta nostaminen. Puhalluslamppua en ole koittanut, mutta tokkopa tuokaan tepsisi. Tunnin ähertämisen jälkeen pyyhkijät pysyvät yhä vaan paikallaan. Rälläkälläkö nuo joutuu irrottamaan, vai onko tässä joku kikka, mitä tyhmä ei tajua?
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Et siis saa siis varsia irti booreiltaan? Ulosvetäjä mallia Biltema, esim.
Motonetista saa myös. Ei maksa montaa euroa sopiva, se saattaa auttaa. Itse olen todennut, että sopivasti varovasti vasaralla naputellut pultin ympäriltä itse pyyhkijänvartta, on riittänyt. Saattaa toki käydä huonostikin ja painua entistä tiukemmin kiinni....

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Ajassa 17:25 voitto nuorelle miehelle ja ulosvetäjälle. Kiitos vinkistä. Helpolla eivät perkeleet antautuneet siltikään, vaan ulosvetäjää sai pyöritellä ihan tosissaan. Pyyhkijänmoottoria paikallaan pitäneet pultit näyttivät nekin sen verran ruosteisilta, että katsoin parhaaksi ottaa oluen ja suunnata saunaan. Huomenna jatkuu.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
uniiq
Viestit: 418
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

^Noniin perkule tänään lakkasi munkin pyyhkijät toimimasta, vaikka mulla oli pöydällä koko setti viimeksi talvella... :-D pakko sitä itekki ottaa oluen :drinking:
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla on kyllä lähteneet aina ihan nylkyttämällä irti vaikka olisivatkin olleet tiukat.

Eivät lähde jos pyyhin on lasia vasten, jolloin jousikuorma vääntää reikää vinoon tappiin nähden.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

^^ Toivottavasti sulla sujuu operaatio paremmin kuin täällä! Tämä on näet ollut aika kyinen pelto kynnettäväksi. Noista kolmesta kuusiokoloruuvista vasemmanpuoleisin on näet nylppääntynyt täydellisen pyöreäksi, eikä irtoa millään kotitarpein kuviteltavissa olevalla konstilla. Vaikka kuinka mietin en keksi, miten ihmeessä noin pyöreäkantainen pultti on saatu noin kovaan kiinni... Pitänee pyytää jotakuta hitsaamaan tuohon vaikka pätkä kuusiokoloavainta tai torx-kärki kiinni ja koittaa vääntää sitten.

^ Eivät irronneet, vaikka varsia taittoikin. Kai ne oli joku kikkamestari vetänyt sikaflexillä tai jollain muulla taikakeinolla kiinni.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jos siihen pulttiin pääsee käsiksi, niin papukaijapihdit on ihmekeksintö. Jos ei, ota porakone - eiköhän ne porata voi pois... Tietysti vastakierreporanterällä porailet ni saattaapi lähteä vielä nätisti aukikin :p

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyseistä pulttia tai sen olinpaikkaa tuntematta, nylpätyt kuusikolopultit aukeaa helposti vastakierrehylsyllä.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Jep. Sarja piti joskus ostaa 156:n iskarin alapään kusikolopulttia varten ja on ollut hintansa väärti useampaan kertaan!
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

heips.
156 2.0 ts versus 2,4 jtd. samat iskarit ilmeisesti menee molempiin
malleihin? sekä eteen että taakse? vaan entäpä jouset? onko tessun
jouset (lähinnä kai edessä) liian notkeat jtd:n keulalle?
nyt jtdeessä sporttitolpat ja säädöt ei aukea sitten perkeleelläkään.
ylöspäin tarvisi saada hinattua kolmisen senttiä, ettei keskiviiva maalaukset raapisi pohjaa. siis saa nousta enemmänkin.
ellei ole suotavaa, mistähän kannattaisi jtdeehen etutolppia kysellä?
kiitos taas.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

TS jouset ei 2.4JTD:n kanssa sovi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
ANI
Viestit: 74
Liittynyt: 03 Loka 2008, 03:54
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V -99
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ANI »

Osaisiko kukaan sanoa mistä löytyisi järkevään hintaan 156 V6 vaihteensiirtäjän käyttötangon laatikonpäähän se kierteellin säädettävä tulppa, jossa nylon-sisus (naaras). Onko joku nähnyt jossain nettikaupassa halvalla? Mennyt ikävästi väljäksi ja tuntuu kepin päässä ärsyttävänä välyksenä.

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Tuomas K kirjoitti:Kyseistä pulttia tai sen olinpaikkaa tuntematta, nylpätyt kuusikolopultit aukeaa helposti vastakierrehylsyllä.
Aquatica kirjoitti:^
Jos siihen pulttiin pääsee käsiksi, niin papukaijapihdit on ihmekeksintö. Jos ei, ota porakone - eiköhän ne porata voi pois... Tietysti vastakierreporanterällä porailet ni saattaapi lähteä vielä nätisti aukikin :p
Unohtuipa taas näistäkin vinkeistä kiitellä. Vastakierrehylsyä osasi apuun rientänyt appiukkokin ehdottaa, mutta sopiva koko oli sarjastaan tietty karussa. Poraamishommiksihan tuo lopulta meni. Nyt on uudessa reiässä uudet kierteet ja pyyhkijöillä uusi moottori, joten voin hetken ajella rauhassa syyssateilla kohti seuraavaa vikaa.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

SammyB
Viestit: 50
Liittynyt: 05 Syys 2014, 09:34
Car(s): 156 2.0 JTS 2005

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SammyB »

Tuossa pikkuremontin aikana pääsi akku tyhjäksi mutta latauksen jälkeen ei enää käynnisty. Pyörii hienosti ja bensa haisee, muttei edes lupaa käyntiin. mItäs nyt?

Vaihdoin siis öljypohjan ja alatukivarren, eli pakosarja, laturi oli irti, muttei käsittääkseni mitään semmoista joka käyntiin pitäisi vaikuttaa. Pukeilla ollessaan se läksi nätisti käyntiin kun noi elintärkeät osat oli kiinnitetty...

Mikä ihme voi olla ja mitä tsekata ekana? Vikakoodia ei ole.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Koputtele moottorinohkauksen relettä vaikka ruuvimeisselin päällä. Löytyy akun edestä muovikuoren alta.
Abarth 500 Esseesse

SammyB
Viestit: 50
Liittynyt: 05 Syys 2014, 09:34
Car(s): 156 2.0 JTS 2005

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SammyB »

Noniin, vika löydetty :twisted: pensaletun liitin/ mutka joka on siinä imukaulojen välissä on menny katki. No ainakin on moottorin tausta pesty nyt. Eikä ihme että bensa haisi.

Onko sillä muuta funktiota kuin olla mutkana?

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Ajattelin kirjoitella tähän muutaman helpotuksen sanan JTS:än koneen irroituksesta, jos se helpottaisi foorumilaisia?! Jos työkalut pysyy kädessä ja omistat moottorinostimen ja hyvän tunkin sekä pukit joilla saat auton keulan n. metrin korkeuteen, niin koneen irroitus on vrsin helppo toimenpide.

- Ota ensin imuputki koteloineen irti autosta. Etuvalon takana on yksi kinkkinen pultti irroitettavana.
-Irroita akku ja akkukotelo.
- Seuraavaksi irroita kaasuläppäkotelon johto sekä alipaineletku kotelon yläreunasta. Tämän jälkeen tarvitset sopivan torx-avaimen itse kaasuläppäkotelon irroittamiseen. Kun kotelo on irti, pääset helposti kiinni vaihteiston siirtovaijereihin.
- Suihkuta siirtovaijereiden päihin ja vaijerin kuoria pitäviin lukituskieliin esim. CRC-irroitusainetta ja anna vaikuttaa hetki. Isompi vaijerinpää irtoaa hyvin 17mm lista-avaimella pienempi 10mm lista-avaimella. ÄLÄ VÄÄNNÄ IRTI KUMIA, VAAN TARKISTA, ETTÄ METALLINEN KUPPI IRTOAA VAIHTEEN SIIRTIMESTÄ!!!
- Kampea vaijereiden kuoria pitävät kielet paikoiltaan esim. sopivalla meisselillä
- Irroita jäähdytinnesteletkut pidikkeistään ja samalla voit laskea nesteet koneesta.
- Irroita apulaitehihna sekä ilmastoinnin kompressori ja jätäse roikkumaan esim. rautalangan avulla
- Irroita flektin piuhat sekä lamdojen piuhat sekä ohjaustehostimen säiliö
- Ota irti moottorille menevät moninapaliittimet, akun +napaan tuleva paksu johto sekä vaihteiston kylkeen tuleva moottorin maadoitusjohto.
- Irroita kytkimen työsylinterille menevä letku nostamalla sokka kokonaan irti ja vetämällä letku pois. Tässä vaiheesa kannattaa yrittää tulpata letku jollain, että jarruneste ei vuoda kokonaan pois.
- Nyt pääseekin nostamaan auton ilmaan ja irroittelemaan pakosarjan varsinaisesta pakoputkesta.
- Kun pakoputki ja pakosarja on erotettu toisistaan, siirry irroittamaan vetoakseleisen pultteja laipoistaan. Näiden kanssa meneekin sitten inhottavasti aikaa, mutta lähtevät luitenkin aika nätisti irti.
- Kun vetoakseleiden pultit ovat irti, kannattele moottoria moottorinosturilla. Itse laitoin liinan koko pakosarjan alle sekä imusarjan 4. sylinterin imutken alle. Näin kone pysyy melko hyvin tasapainossa.
- Kun moottorin paino on moottorinostimen varassa, irroita ensin moottorin ylätuki apukuskin puolelta, taaimmainen alatuki auton alapuolelta, vaihteistonpuoleinen alatuki sekä viimeisen jakopään puoleinen alatuki. Nyt moottori liikkuu vapaasti ja ainoa mikä on enää kiinni, on ohjaustehostimen liitännät.
- Irroita ohjaustehostimen letkut sekä yksi kierteellä oleva liitin. (Tarkista, että kierreliittimen päässä oleva o-rengas 8n ehjä tai vaihda se suosiolla).
- Voit laskea moottorin alas varoen jäähdytintä ja kaikkea muuta, mutta kone on tässä vaiheessa irti johtosarjoineen, sekä pakosarja ja vaihteisro kiinnitettynä.

Toivottavasri näistä ohjeista oli apua jollekin. Itselläni meni näin tehtynä aikaa n. neljä tuntia kun kone oli vedetty auton alta pois. Tässä kohtaa koneeseen voi tehdä kaikenlaista remonttia paljon helpommin jos esim. kytkimen työsylinteri pitää vaihtaa. ( Työsylinterin vaihto ilman moottorin irroitusta oli huomattavasti pidempi ja työläämpi operaatio apurungon, tukivarsien ja kaiken muun irroittamisen takia...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olisikohan jollakulla tietoa tuosta JTD:n jäähdytysnesteen lisälämmittimestä ja sen vastuksen raja-arvoista?

Yritin eLearnista kaivaa vastusarvoja tuolle lämpötila-anturille (joka on siis fyysisesti ~startin takana, letkussa keskellä "ei mitään"), mutta en löytänyt.
Tosiaan kun tuo lisälämmitin ei kytke, ajattelin josko lämpötila-anturissa vikaa: on siinä ainakin jotain outoa, vaan en ymmärrä sähköstä tarpeeksi.

Kylmällä koneella, ulkolämpötila ~13c ja jäähdytysneste samoissa, 3.12Kohm sanoo mittari.
Lämpöisellä koneella, jäähdytysneste ~80c tulokseksi tuli 360ohm, mikä nousi muutaman sekunnin välein yhdellä ohmilla.

Eli NTC-termistori tuo siis taitaapi olla, koska resistanssi kasvaa jäähtyessä - mutta mistäs kaivaisin tolle jotain raja-arvoja, uusi anturi eBaysta 20eur jos on oikea, mutta jos en sitä kerkee ostamaan niin hintaa tuleekin se 200eur ja se on jo liikaa...

Ideoita?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Käytetäänkö tuon anturin arvoa muuhun kuin lisälämmityksen ohjaamiseen? Jos ei, tökkää tilalle vaikka 10kohm potentiometrin ja lähtee nostamaan resistanssia siitä 3kohm tienoosta. Jos olisi anturista kiinni niin jossain kohtaa lämmitin heräisi henkiin, mutta epäilen että siinä ei ongelmasi piile.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Noniin, pari viikkoa kerkesin ajella ilman ongelmia, nyt kosteana syysaamuna käynnistin ja huomasin heti että tyhjäkäynti kuulosti oudolta ja kone meinasi "tukehtua", iski mcsf viestiä ja sammutin heti.
Hetken ihmettelyn jälkeen käynnistin uudelleen jolloin kone kävi aivan normaalisti, mutta tuo mcsf-viesti jäi tuohon ajotietokoneeseen ja tulee esiin jokaisen käynnistyksen yhteydessä.

Ajettu nyt lähes 100km tuon jälkeen enkä ole mitään poikkeavaa huomannut käytöksessä/äänissä/kulutuksessa.
Saako tuon viestin nollattua jostain vai pitäisikö viedä koodit luettavaksi johonkin, uskaltaako tuolla ajaa ylipäätään?

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

a-m kirjoitti:Ajattelin kirjoitella tähän muutaman helpotuksen sanan JTS:än koneen irroituksesta, jos se helpottaisi foorumilaisia?! Jos työkalut pysyy kädessä ja omistat moottorinostimen ja hyvän tunkin sekä pukit joilla saat auton keulan n. metrin korkeuteen, niin koneen irroitus on vrsin helppo toimenpide.

Pitkä ohje
Kiitoksia!

Pitääkin kopsata talteen, jos joskus sais etenemään omaa moottorinkunnostusprojektia, eikä vain vietyä osia Crosswagoniin jts:stä :D
Suoraan vaan suoraa

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Garmund kirjoitti:
a-m kirjoitti:Ajattelin kirjoitella tähän muutaman helpotuksen sanan JTS:än koneen irroituksesta, jos se helpottaisi foorumilaisia?! Jos työkalut pysyy kädessä ja omistat moottorinostimen ja hyvän tunkin sekä pukit joilla saat auton keulan n. metrin korkeuteen, niin koneen irroitus on vrsin helppo toimenpide.

Pitkä ohje
Kiitoksia!

Pitääkin kopsata talteen, jos joskus sais etenemään omaa moottorinkunnostusprojektia, eikä vain vietyä osia Crosswagoniin jts:stä :D
Mites se olikaan 2.0 JTS:än laturin vaihto? Yläkautta jotenkin moottoria eteenpäin vetämällä vai heti vaan kylmän viileesti mylly alas apurunkoineen?

Avatar
uniiq
Viestit: 418
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

Verttiv kirjoitti:Noniin, pari viikkoa kerkesin ajella ilman ongelmia, nyt kosteana syysaamuna käynnistin ja huomasin heti että tyhjäkäynti kuulosti oudolta ja kone meinasi "tukehtua", iski mcsf viestiä ja sammutin heti.
Hetken ihmettelyn jälkeen käynnistin uudelleen jolloin kone kävi aivan normaalisti, mutta tuo mcsf-viesti jäi tuohon ajotietokoneeseen ja tulee esiin jokaisen käynnistyksen yhteydessä.

Ajettu nyt lähes 100km tuon jälkeen enkä ole mitään poikkeavaa huomannut käytöksessä/äänissä/kulutuksessa.
Saako tuon viestin nollattua jostain vai pitäisikö viedä koodit luettavaksi johonkin, uskaltaako tuolla ajaa ylipäätään?
Joo ei se muulla häviä/selviä kun vikakoodit lukemalla ja kuittaamalla. Jos sulla itellä ei oo ohjelmaa ja piuhaa, niin pitää viedä jonnekin luettavaksi.
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Verttiv kirjoitti:Noniin, pari viikkoa kerkesin ajella ilman ongelmia, nyt kosteana syysaamuna käynnistin ja huomasin heti että tyhjäkäynti kuulosti oudolta ja kone meinasi "tukehtua", iski mcsf viestiä ja sammutin heti.
Hetken ihmettelyn jälkeen käynnistin uudelleen jolloin kone kävi aivan normaalisti, mutta tuo mcsf-viesti jäi tuohon ajotietokoneeseen ja tulee esiin jokaisen käynnistyksen yhteydessä.

Ajettu nyt lähes 100km tuon jälkeen enkä ole mitään poikkeavaa huomannut käytöksessä/äänissä/kulutuksessa.
Saako tuon viestin nollattua jostain vai pitäisikö viedä koodit luettavaksi johonkin, uskaltaako tuolla ajaa ylipäätään?
Minä voin yrittää lukea koodit ja kuitata muistissa olevat pois. Imatralla tai Lappeenrannassa onnistuu, jopa Joutsenossa!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jos se mcsf jää päälle, niin todennäköisesti siellä on vika päällä. Lievissä vioissa mcsf:n pitäisi häipyä kun vika poistuu, vakavammissa muutaman käynnistyksen jälkeen.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Tulipa taas mitä erikoisin vika omaan alfaan. Etupäästä alkoi kuulumaan kolkottelua ja vetonivelen ruksuttamisen kaltaisia oireita. Ajattelin ruveta purkamaan vetaria ja autoa ylösnostaessa iskarista kuului alipaineen kuuloista korinaa ja iskarin öljyt tuli yläpäästä pihalle samalla kun mäntä jäi iskunvaimentimen sisään ja iskarin tappi nousi pois iskarin sisältä. Oli kyllä niin erikoinen tapaus etten ole koskaan aiemmin nähnyt.

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

alamajy kirjoitti: Minä voin yrittää lukea koodit ja kuitata muistissa olevat pois. Imatralla tai Lappeenrannassa onnistuu, jopa Joutsenossa!
Tämä olisi todella hyvä, onnistuisiko tänään tai huomenna Lappeenrannassa?

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Verttiv kirjoitti:
alamajy kirjoitti: Minä voin yrittää lukea koodit ja kuitata muistissa olevat pois. Imatralla tai Lappeenrannassa onnistuu, jopa Joutsenossa!
Tämä olisi todella hyvä, onnistuisiko tänään tai huomenna Lappeenrannassa?
Siirrytään PM kommunikontiin. Laitan siis PM ihan kohta.

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Ei tarvitsekaan, se mcsf viesti hävisi nyt vihdoin. Tosiaan paloi n kolme päivää ja samantien kun kysyy apua niin sammui :roll:

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kyllä se silti kannattaa lukeaa

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Oon koittanu Verttiv sulle soittaa tänään kaksikertaa jos olisi ollut apua mut etpä vastannut.

Sime
Viestit: 18
Liittynyt: 17 Syys 2016, 22:42
Car(s): Alfa Romeo GTV (916) 2.0 TS, 2000
Poisruostunut: Alfa Romeo 156 2.0 TS, 1999
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sime »

Tänään on n. 10 astetta lämpöä ja mukava syysaurinko paistaa. Auto ei kuitenkaan käynnistynyt. Pyöritti starttia tosi kehnosti ja kahden yrityksen jälkeen ei ollenkaan.Auto on seissyt viikonlopun yli eli vain pari päivää, viimeksi perjantaina käytin sitä jolloin se starttasi ongelmitta ja ajoin päivän aikana n. 10 km matkan edes-takas, viime viikolla olen muutenkin ajanut tavallista enemmän eli akun olisi pitänyt olla täynnä. Akku on sellainen tavallinen perus akku, merkkiä en muista mutta ei Biltemasta. 4-6 vuotta vanha, todennäköisesti kaikinpuolin samanlainen kuin vakiona autossa on.

Saan käynnistysjohdot lainaan lähipäivinä, mutta voiko tuosta kuvauksestani jo päätellä että akku olisi entinen?

Tulen talven aikana ajamaan todennäköisesti harvoin. Kannattaako ostaa joku AGM-akku tai muu parempi korvaamaan tuon tavallisen akun? Jos kannattaa, niin millainen?

Edit: Auto on 156 2.0 TS koneella, vuosi 1998.

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Tai startti, mulla oireili edellisessä tessussa samanlailla. Ensin starttasi todella heikosti, kohta ei enää ollenkaan.
Luulin ensin että akussa on vikaa tai se on tyhjä mutta osoittautui myöhemmin kiinni palaneeksi startiksi :roll:

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

AGM akut taitoivat vaatia kovemman latausjännitteen, kuin tavisakut?

Suosittelisin paremminkin älylaturia, millä akun lataisi silloin tällöin.
Suoraan vaan suoraa

Sime
Viestit: 18
Liittynyt: 17 Syys 2016, 22:42
Car(s): Alfa Romeo GTV (916) 2.0 TS, 2000
Poisruostunut: Alfa Romeo 156 2.0 TS, 1999
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sime »

JMC kirjoitti:Tai startti, mulla oireili edellisessä tessussa samanlailla. Ensin starttasi todella heikosti, kohta ei enää ollenkaan.
Luulin ensin että akussa on vikaa tai se on tyhjä mutta osoittautui myöhemmin kiinni palaneeksi startiksi :roll:
Ok, tutkitaan.
Garmund kirjoitti:AGM akut taitoivat vaatia kovemman latausjännitteen, kuin tavisakut?

Suosittelisin paremminkin älylaturia, millä akun lataisi silloin tällöin.
Ajattelin AGM-akkua sen takia, että olen kuullut sen olevan luotettavampi ja varmempi. Älylaturin käyttö ei oikeen mulle sovi, kun tarvitsen autoa epäsäännöllisesti ja usein ilman ennakkovaroitusta. Arvostaisin enemmän AGM-akun vaivattomuutta. Onko kellään kokemuksia niistä?

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

En tarkoittanut, että älylaturilla lataisit akun aina ennakoivasti ennen auton käyttöä. Vaan esimerkiksi kerran kahteen tai kolmeen kuukauteen. Jos auto on kuukausia ajamatta tai ajoa tulee vain niin lyhyitä matkoja ettei akku ehdi latautua, ei sillä ole merkitystä mikä akku autossa on se tyhjenee.


Älyläturin voi jättää kiinni autoon ja se ei riko akkua. Eli voit vaikka lyödä laturin kiinni ajamisesi jälkeen ja esimerkiksi ottaa irti kun seuraavan kerran liikut auton läheltä.

Taitaisi kyllä se agm akku kestää perinteistä akkua paremmin käyttöäsi. Mainospuheiden perusteella mm. kestäisi paremmin akun tyhjäksi pääsemistä.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Varta esim. ilmoittaa AGM-akulle latausjännitteeksi pitkällä aikavälillä muistaakseni 14.5V ja hetkellisesti 15V max - löytyy ihan Vartan sivuilta, niille keitä kiinnostaa.
Ja ihan tavallinen laturi tossa mullakin vetäsee 14.5V latausjännitteet käskystä.

Totta toisaalta sekin, että AGM vaatisi hetkellisesti toisinaan korkeampaa latausjännitettä, kaiketi siinä joku ihan fysiologinen syy oli. Joka tapauksessa AGM on ihan hyvä veto.

^^
Jos akku on tyhjääntynyt, niin tsekkaappa sammuuko kontin valo. Joskus joillakin jäänyt se palamaan ja se syö kyllä akun, vaikka onkin vain yksi piskuinen lamppu.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Optiman punaiselle ainakin mainostetaan jopa 5 kertaa pidempää käyttöikää.
Hyvin toimi aikoinaan 80-90 luvun taitteen Siittimessä, tuskin omasi kovin hurjaa laturia..

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Onkos kukaan siirtäny boseja boseliftistä bosettomaan. Tuossa FL mallissa oli karvalakkistereot ja voisin raapaista ne boset uuteen, mikäli niissä on joku johtosarja valmiina.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Sime kirjoitti:Tänään on n. 10 astetta lämpöä ja mukava syysaurinko paistaa. Auto ei kuitenkaan käynnistynyt. Pyöritti starttia tosi kehnosti ja kahden yrityksen jälkeen ei ollenkaan.Auto on seissyt viikonlopun yli eli vain pari päivää, viimeksi perjantaina käytin sitä jolloin se starttasi ongelmitta ja ajoin päivän aikana n. 10 km matkan edes-takas, viime viikolla olen muutenkin ajanut tavallista enemmän eli akun olisi pitänyt olla täynnä. Akku on sellainen tavallinen perus akku, merkkiä en muista mutta ei Biltemasta. 4-6 vuotta vanha, todennäköisesti kaikinpuolin samanlainen kuin vakiona autossa on.

Saan käynnistysjohdot lainaan lähipäivinä, mutta voiko tuosta kuvauksestani jo päätellä että akku olisi entinen?

Tulen talven aikana ajamaan todennäköisesti harvoin. Kannattaako ostaa joku AGM-akku tai muu parempi korvaamaan tuon tavallisen akun? Jos kannattaa, niin millainen?

Edit: Auto on 156 2.0 TS koneella, vuosi 1998.
Sinuna ostaisin tavallisen akun, mikäli ajat harvoin irroita miinus-napa akusta, silloin mikään sähkölaite ei kuluta akusta virtaa.

Avatar
Raikka
Viestit: 199
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Raikka »

wileythecoyote kirjoitti:Onkos kukaan siirtäny boseja boseliftistä bosettomaan. Tuossa FL mallissa oli karvalakkistereot ja voisin raapaista ne boset uuteen, mikäli niissä on joku johtosarja valmiina.
Ainakin -03 normissa ja bosessa on eri piuhasarja, ovi kaiuttimet sopii liittimiin suoraan mutta subbarin piuha puuttuu. Tuo on tehty niin että piuhat täytyy vaihtaa soittimelta asti, laiskuuttani en sitä omaan vaihtanut. Saakohan muuten tuohon orkkis soittimeen sovitettua subbarin vahvarin menettämättä 1 kaiutin paria.
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.

Vastaa Viestiin