Ilta-Sanomat tapasi Alfa Romeon toimitusjohtajan. Hän kertoo haastattelussa, mihin suuntaan klassinen automerkki on menossa.
Eteeni astelee mies, joka todennäköisesti tietää arvonsa – ja raskaan taakan, joka hänen harteillaan myös lepää. Tehtävä ei ole helppo: Alfa Romeo pitää pelastaa. Silti Harald J Westerin ulkoinen olemus huokuu levollista arvokkuutta, jonka voi saavuttaa vain iän ja kokemuksen kertymisen myötä. Pokka siis tuntuisi pitävän.
Autoalan konkari (syntynyt Saksassa helmikuussa 1958) on työskennellyt vuosikymmenten varrella niin Volkswagenille, autoalan alihankkija Magna Steyerille kuin nykyisin Fiat Chrysler Automobilesille, FCA:lle.
Nykyisen työnantajansa leivissä Wester noussut niin Abarthin, Maseratin kuin Alfa Romeon toimitusjohtajaksi. Tapasimme Westerin hyvissä ajoin ennen Alfa Romeolle hyvin tärkeän mallin, Giulian markkinoille saapumista. Giulia on juuri saapunut Suomeenkin.
Giulia avaa pelin
Alfa Romeon nykyinen mallikirjo on hyvin kapea, mitä kaikkea tulevaisuudessa on odotettavissa?
– Autoja ostavilla asiakkailla on nykyisin hyvin monia odotuksia, joihin on pystyttävä vastaamaan. Siksi olemme jakaneet Alfan haasteet koko FCA:n harteille. Uusi Giulia on tätä ajatellen päänavauksemme, perusrakenteen modulaarisuuden ansiosta sille voidaan rakentaa esimerkiksi nelivetoinen, kompakti katumaasturi. Olennaista on, voimmeko olla jatkossa kilpailukykyisiä tuotteillamme? Ilman suuria tuotantomääriä yhtälö ei ole toimiva, ja
jos Giulia ei menesty, saamme ehkä heittää hyvästit vuoden 2018 katumaasturille, Wester kiteyttää.
Onko Giuliasta luvassa urheilullinen farmariversio?
– Se on mahdollista, mutta ei tällä hetkellä tärkeysjärjestyksen kärjessä. Seuraava uusi mallimme on kannaltamme tärkein tulevien viiden vuoden aikajänteellä, ja sen on oltava katumaasturi, kuten Maseratin tuore Levante-malli. Näköpiirissä on myös pistokehybridi, mutta silti tulevaisuuden Alfa Romeon on aina oltava eksklusiivinen, urheilullinen ja miellyttävä ajaa, Wester valottaa.
– Meidän oltava rehellisiä perinteillemme. Fiat-aikakaudellamme niin ei useinkaan ole ollut.
Giulietta ja hybridit tulossa
Mikä on pienemmän Giuliettan kohtalo?
– Nykyisistä malleistamme
Giuliettasta tulee uusi versio jo ensi vuonna, mutta emme voi luvata sen olevan takavetoinen. Eurooppa on meille tärkeä markkina-alue, mutta katseet on suunnattava myös Kiinaan, ja siellä odotukset ovat hieman toisenlaiset kuin meillä täällä.
Entä hybridit?
– Ennustan, että seuraavan 10 vuoden aikana tulemme näkemään vähintään viiden prosentin markkinaosuuden erityyppisissä sähköisissä malleissa, joten kokonaisuus on hyvin monimuotoinen. Siksi eri mallien tuotekehityshaasteet on jaettu eri merkkiemme harteille. Silti on vaikea sanoa, kuinka kauan kestää ennen kuin olemme entisaikojen kunniakkaassa tilanteessa, jossa Alfa Romeon visio on jälleen kristallinkirkas. Se on kuitenkin tavoitteemme.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001269080.html