159 2.4 jtdm kiertokanki

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jakaraik
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Heinä 2016, 12:07
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM

159 2.4 jtdm kiertokanki

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

Terve! Tuollaista Alfa 159 dieseliä on kiiinnostanut hommailla hetken aikaa, muttä järkisyyt estäneet hankinnan (syy; luotettava käyttöauto :roll: ). Nyt hieman vahingossa löytyi moottorivikainen yksilö kiinnostavaan hintaan. Tähän olisi tarvetta mahdollisesti muutamalle kiertokangelle. Kysymys kuuluu kiertokangen merkinnöistä. Oikeestaan kaikissa samalla moottorityypillä olevissa jtdm-koneissa on samat merkinnät 68127; 191; FGP; lisäksi on tunnus esim. L11 / O13 / P13; jne. Mitähän nämä merkinnät meinaavat, etenkin tuo vaihteleva tunnus? Olen asiaa yrittänyt googletella ja kysyllä hieman ympäriinsä mutta koodi ei vaan aukene.

karikunn
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 16:57
Car(s): 159 2.4 JTDm

Re: 159 2.4 jtdm kiertokanki

Viesti Kirjoittaja karikunn »

Tuo koodi viitannee kiertokangen kokoon ja mitkä laakerit niihin sopivat. eLearnissahan kategorioita on A-B-C. Pistä yhden 2.4 JTDm koneen kohta lihoiksi ja katson huvikseni mitä kangessa lukee.

Kannattaa kysyä alfaownerista, jos joku tietäisi.

jakaraik
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Heinä 2016, 12:07
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM

Re: 159 2.4 jtdm kiertokanki

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

karikunn kirjoitti:Tuo koodi viitannee kiertokangen kokoon ja mitkä laakerit niihin sopivat. eLearnissahan kategorioita on A-B-C. Pistä yhden 2.4 JTDm koneen kohta lihoiksi ja katson huvikseni mitä kangessa lukee.

Kannattaa kysyä alfaownerista, jos joku tietäisi.
Laakerit pitäisi olla ainakin varaosana joko; STD, tai sitten selkeästi alikokoisena. Tehtaan toleranssit voivat tietenkin vaatia eri STD-kokoja uutena kasattaessa. Tätäkin hieman epäilen kun tuossa omassakin on eri merkinnällä olevia veivejä ristiin :? Eikä ole koskaan ennen avattu. Yleensä kaikki kaulat ovat kuitenkin samalla koko kategorialla keskenään, ainakin tehtaalta lähtiessä. Ja mäntiäkin myydään ainoastaan yhdellä ja samalla tapin koolla.
E-learniäkin on tullut tutkittua, mutta eipä siellä asiaa pahemmin avata. FGB-merkintä löytyi myös tuosta alkuperäisestä kannentiivisteestä. Se saattais liittyä männän lohkon ylitykseen... Täytyypä yrittää alfaowneria.
Voiskohan kyseessä olla jokin painon/tasapainoituksen merkintä?

Onko kone tarkoitus rempata vai vain purkaa? Vois olla ainakin yhdelle veiville tarve :roll:

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 2.4 jtdm kiertokanki

Viesti Kirjoittaja Pasi »

jakaraik kirjoitti:Terve! Tuollaista Alfa 159 dieseliä on kiiinnostanut hommailla hetken aikaa, muttä järkisyyt estäneet hankinnan (syy; luotettava käyttöauto :roll: ).
159 2.4 JTDm ollut 5v käyttöautona. Ollut äärimmäisen luotettava.... luotettavampi kuin muut mulla olleet alfat yhteensä. Ja kyllä kaverit on toyotia ja volkkareita korjailleet enemmän samassa ajassa. Eli järkisyyhyn on aika turha vedota :P ;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

jakaraik
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Heinä 2016, 12:07
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM

Re: 159 2.4 jtdm kiertokanki

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

Pasi kirjoitti:
jakaraik kirjoitti:Terve! Tuollaista Alfa 159 dieseliä on kiiinnostanut hommailla hetken aikaa, muttä järkisyyt estäneet hankinnan (syy; luotettava käyttöauto :roll: ).
159 2.4 JTDm ollut 5v käyttöautona. Ollut äärimmäisen luotettava.... luotettavampi kuin muut mulla olleet alfat yhteensä. Ja kyllä kaverit on toyotia ja volkkareita korjailleet enemmän samassa ajassa. Eli järkisyyhyn on aika turha vedota :P ;)
en mä sillä luotettavuudella muuta meinannutkaan kuin nykyistä n. 200tkm palvellutta kulkinetta jota ei ole periaattees mitään järkee vaihtaa/hukata pois toisen auton takia jonka historiaa ei niin hyvin tunne. Työmatkan takia kuitenkin riippuvainen autosta. Eiköhän Alfa toimi siinä kuin muutkin, on omaan silmään ainaki muotoilu viimisen päälle kohdillaan 8) Tullut "kaikkien" haukkumat ,ei kestä, autot tuossa testailtua vuosien mittaan, kaikissa on ne omat juttunsa. Autot hajoo aina joka tapaukses ennen pitkään :wink:

jakaraik
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Heinä 2016, 12:07
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM

Re: 159 2.4 jtdm kiertokanki

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

Nyt on korvaava kiertokanki löytynyt, mysteerimerkinnälle ei löytynyt selitystä :? Paino ja kaikki muut mitat (laakeri, tappi, männän ylitys lohkosta jne.) ovat samat kuin muillakin merkinnöillä olevissa kangissa. Alkuperäinen siis L11, nyt tilalla P12. Osa on hieman tuoreemmasta yksilöstä. Mäntä joka veivin mukana tuli on eri valmistajan ja ulkomuoto hieman erilainen. Mutta veiveissä ei siis mitään eroa toisiinsa. Olisikohan vain jokin erätunnus tms.?

jakaraik
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Heinä 2016, 12:07
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM

Re: 159 2.4 jtdm kiertokanki

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

nyt kun pääsi tarkemmin tutkimaan niin olihan tuolta sarjasta toinenkin veivi mutkalla. Olisko kellään jäänyt nurkkiin rikkinäistä 2.4jtdm konetta yhdellä ehjällä veivillä? Tarve olis kiertokangelle :roll:

Coltti
Viestit: 36
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Trollhattanilaisia, Ukilaisia, Stuttgarttilaisia.

Re: 159 2.4 jtdm kiertokanki

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Multa löytyy vielä muutama ehjä veivi kyseiseen koneeseen.
Lisätietoja YV.
Eero Tiainen
0407481428
Autokorjaamo http://www.ET-AutoTech.fi

Vastaa Viestiin